JSint-N iklazenaar Willy Geleyn speelt al 25 jaar toneel Sen fotografische aanklacht ran Jan Huet in Sint-Niklaas ™"T„nre»Sr„de„ KWB-toneel in Belsele: <<Een beeld van een man» Willy Geleyn speelde... Zo ziet regisseur Miel Geysen de akteur Willy Geleyn Willy Geleyn in 't kort ibileum eind januari Jubileumstuk «De Tante van Charley» De Voorpost - 13.1.1984 - 23 die de moe had genom toneelkring jdafdeling» le eerste le: i vraagjes zi men. Zelfs v was pas na e (letterlijke) a toch meedi Geleyn en... Willy Geleyn in «De Tante van Charley fotoreeks toont hoe het volk van Guatemala De mensonwaardige, racis- de dool gedreven is. Solidariteit met dit beproef- tische aktiviteiten van de volk is meer dan nodig» militairen vinden plaats op door deze tekst ingeleide, geëngageerde foto- onkontroleerbare ogenblik van Jan Huet Is tot 89 januari te genieten en CtSteMng du8 emotioneel mee te beleven in Galerij De toto., van Tijd aan de Prins Albert Straat 60 in Sint- lijken van 'verdwenen' In- [klaas. dianen, géén militairen in aktie. Maar de wijze waarop llOto's over Guatemalteek- Indiaanse campesino's de de mensen voor de lens ons ^Indianen» laten ons kij- benen, trekken de bergen aankijken, zegt genoeg om o naar de leefsituatie van in of zoeken steun bij het te begrijpen Jan Huet afstammelingen van de gewapend verzet. klaagt aan, suggestief, en tonrijke Maya's. Sinds ze Om de guerilla de kop in te wij begrijpen. kffli1524 door de Spanjaar- drukken wordt een nieuwe De galerij is geopend vanaf "i werden veroverd werd techniek toegepast. Voorde 12 u. behalve de maandag, sociaal, kultureel, eko- buitenwereld moet alles zo dinsdag en op feestdagen *ch en hygiënisch gewoon mogelijk schijnen. K.L. niet te veel vooruit- geboekt, integendeel typeren en ook om het goed in de hand te houden zon der de gevaarlijke charge. Ooit iets gespeeld waar je de pest aan had? W.G.Nee (lange stilte) Ja! «de champetter» in «Het Gezin Van Paemel», dat lag me niet. 'k Weet niet, maar dat is niets voor mijn figuur, 'k Voelde mij daar niets op mijn gemak mee. Dat heb ik met «nen baard» gespeeld. 85 jaar Sint-Genesius. Heeft een bestu ursfunktie je nooit aangesproken? W.G.. Zeker niet! Ik ben er altijd graag bij, dat wel. Om te spelen, om mij verdien stelijk te maken, of voor de leute (en ook wel een beetje voor het feesten) en voor de en i vruchtbare gronden 6 J^en door de kolonisten gepalmd en de plaatselij- boerenbevolking moest daji maar op de hoog- ^kten gaan zoeken. Het ootste percentage India- n woont nog steeds in het rgland, want nu zwaaien rrupte ambtenaren en litairen de plak. Aldus t Vlaamse Guatemalako- té dat de fototentoonstel- Tesg samen met een beperkt 8 %-zicht organiseert. Afonmogelijkheid tot over- jr jen drijft vele horden «nftteiandsarbeiders naar Swtplantages en de fabrie- en b. De levensomstandig- iscrden zijn er daarom niet f°fer. In «het land van de leiüwige verdrukking» is nergens goed leven luzor de campesino. irtfe in de grensdeparte- ;onfeiten hokt kan nog de •erfens over, naar Mexiko. aehtaikaanse boeren stellen lo. Ui woningen openbaar 3. or rasgenoten Als het ieklatemalteekse leger het «8t in het hoofd haalt om 3 Ak de grens over te steken. Mut al meerdere keren ge- s igen he^claar Vrelatief Sint-Niklaas. Tekeningen van Gerard Hermans kan je Bed maken want ze kun- Eaan bekijken in het museum aan de Zamanstraat. Tot 26 i er op de solidariteit van februari (Iv) Mexikaanse Maya-af- .Van 00 toneeïgroep van de bedrijven speelt zich af 4n^J' k°rt°m: KWB-Belsele voert zater- rond een baron en een baro- hmeniSfiiitwÏÏt dag 21 en zondag 29 janua- nes. Het personeel werkt gepakt ri om 19 30 uur in zaal Van nogal wat gekke situaties Glen vïïf' J®1"" Remoortcl °P "Een beeld in de hand, want Napoleons ia ten Uit ÏL*" 6611 man"' in regie van eigenste beeltenis wordt l is veiüïeh? !T Schrijvers. binnengeloodst bij de rij ps verdacht - nemen de Deze dolle klucht in drie kelui. Willy Geleyn als Mijnheer Koekoek" in «De Notabelen van Kraaiennest» (1957) dat in 1956-57 ook al deed. Een merkwaardig man. Willy is inderdaad een groot akteur geworden. Dat 'groot' slaat niet alleen op zijn toneelprestaties maar ook op z'n mens zijn. Vriendelijk, opgeruimd, stipt, trouw aan z'n kring, begrijpend, verdraagzaam, met respekt voor z'n leer meesters én voor z'n kolle ga's, een 'crème' van een Vriend. We schrijven het met een hoofdletter omdat echte vrienden heden ten dage zo dun gezaaid wor den. We zijn er hem zeer dankbaar voor. Toen we, voor dit verhaal tje, bij de jubilaris even langsgingen, en na het ge bruikelijke «Ha, goeien avond, kom binnen, zet wa drinkte? Foto's? Die zit ten ammel in ne groetten album, 'k sal z'er wèè.1 ies inplakken mor kemmekik gienen taid paktem ies, vraken!» kwam ook moeder Geleyn de kamer binnenge- schuifeld met een wat vra gende blik waarin toch tin telende fierheid merkbaar was. «Voor de jubilé van onze Willy? Waar is de tijd, hé! Een grote bende scha vuiten waren jullie! Maar ja, 'k heb nog wat te doen in de keuken. Tot strakskes, misschien...» Dat betekende dan de eigen lijke start van een lang. heel lang verhaal. Daarna op de valreep (want 't werd al knap laat «'k Moet mijne rol ook nog eens vast pakken» zei Willy nog deze paar Een pak jubilarissen op één kiekje. V.l.n.r. Jaak Van der Helst, Piet Janssens, Bea Heylen, Jefke Cornelis, Josée Verbeke en Willy Geleyn. kameraadschap. Dat is al les. Waarom «De Tante Van Charley W.G.Dat is vrij simpel. Je weet dat ik een voorkeur heb voor blijspelen. Het stemt me tevreden, ik ben gelukkig als ik de mensen aan het lachen kan maken. Wij zijn trouwens de enige diersoort die serieus kan lachen. Daarbij komt nog dat de bezetting redelijk groot is en er dus veel kolle- ga's kunnen meewerken. Knecht in «Een Kerstavond» ('56). Koekoek in «De Notabelen van Kraaienest» ('57). Van Rompel in «Het goudvisje». Stan Driesen in «De Diktator» ('58). E.M. Schaffler in «Onder Hoge Bescherming» ('59). Saul Hodgkin in «De Spooktrein» ('60). Paulus in «Het Wonder», Breitnadler in «De Onschuldige». Peter in «Schaakmat» ('61). Snuffelaar in «De onverwachte gast». Isi. Meulemeester in «Fientje Beulemans» ('62). Koster in «De Wonderdoktoor». Chou Chou in «Safe met Ophelia» ('63). James Sutcleff in «En toen kwam Oma». Hintze in «De vier gezellen» ('64). Gerard Niekert in «De zaak AD» ('65). Higgens in «Boeven en madeliefjes». Wolf Alkazaar in «Blaffen tegen de maan». Gilbert Grass in «De boomgaard» ('67). Lode Peetere in «De skore is blank». Clarence in «Zo is vader». Mr. Garadoux in «De bedeesden» ('68). Karl in «Adieu Dr. Picot». Heerens in «Moordkompositie» ('69). Sebastien in «Het gezag» ('70). Paolo Malfieri in Wat doe jij hier» ('72). Martinez in «Het vonnis» ('73). Schiettekatte in «Het gezin Van Paemel» ('74). Si Crowell in «Ons Stadje» Antonio in «Kaviaar of Spaghetti» ('75). Figuratie in «Orpheus daalt af». Heinrich in «De Spaanse Vlieg» ('76). Epidicus in «Epidicus». Kambyses in «Herculus en de stal van Augias» ('77). Theo in «Pas op dat je geen woord zegt» ('79). Edwards in «Baby Hamilton» ('80). Dr Gerald Drimmond in «Daar gaat de bruid» Buttler in «De bakker, de bakkersvrouw, het bak kersjong» ('81). Dicky in «De appels van Eva» ('82). Bompa in «God schept de dag» Jeffrey in «De dwaasheid heeft haar eigen recht». Barnaby Tucker in «De koppelaarster» ('83). Will Babberley in «De Tante van Charley» ('84). In april/mei 1982 heeft hij meegewerkt aan de opvoeringen van «De Wijze Kater» (georganiseerd door de Bioederschool). Hij verleende ook zijn medewerking aan de TV-serie «Jan Zonder Vrees» en aan scetches die in de jaren 1957-58 werden opgevoerd naar aanleiding van feestelijkheden in de feestzaal Ons Huis op Tereken. «We leerden hem kennen met het toneelstuk «Het Wonder» van Manzarj in 1959 Hij was toen al een tweetal jaar bij Sint-Genesius. Hij gaf ons de indruk van een nogal bedeesde jongeman, vol goede wil, en zich helemaal niet bewust van zijn mogelijkheden. Toneelspelen was aanvankelijk voor hem een middel om zijn klein minderwaardigheidsgevoel te over winnen. Reeds tijdens de herhalingen had de vrees om iets verkeerds te doen hem te pakken, en achter de scène, voor een vooretelling, trilde hij van span ning. We hadden goed zeggen dat een akteur dat moest hebben, overtuigen konden we hem niet. Maar Willy bleef voortdoen en werd een vaste en gewaardeerde waarde in de groep Zijn zelfzeker heid groeide met de jaren en met het aantal toneel stukken, zowat een vijfenveertig in aantal. Willy had altijd vertrouwen in zijn regisseur en zijn regisseur had vertrouwen in Willy De akteur Willy wordt verzilverd, maar gedurende die vijfentwintig jaar is hij als mens voor ons een gouden Willy ook op het technische vlak. De belangstelling voor to neel (in 't algemeen) gaat in Sint-Niklaas in dalende lijn. Dat is een vaststaand feit. De reden, volgens jou? W.G.: Er is misschien de stilaan voelbare krisis? Al hoewel, voor andere thea tergebeurtenissen zoals Leo Martin of Urbanus wordt er met klank 350 ballekes be taald, dus dat zal het wel niet helemaal zijn. Maar er is vooral de over verzadiging van de schouwburg - pro gram mat ie! Dat is teveel van het goede. De splitsing van de abonnementen is géén goe de zaak geweest. Er valt ook wel wat te zeggen over de gekozen stukken, enz. Nu geloof ik dat de liefheb bersgezelschappen het er nog redelijk goed afbren gen. Alleen vraag ik me af hoelang het nog financieel haalbaar zal blijven... Sint-Genesius heeft wel wat jong talent in zijn rangen. Hoe ervaar je die «jeugd»? W.G.Ze hebben veel inzet Ze zijn vrij stipt. Dat zi helemaal wel snor. Ze zo' den alleen moeten begr pen dat vanop de gro: moet worden begonnen men niet te vlug grote pi tijen kan opeisen (de gre kraagmaat weet-je-we Als ze hét kunnen, als h> erin zit, dan komen de kaï sen wel vanzelf. Mevrouw Lutgarde, be dankt voor de goede ont vangst, en vriend Willy, ook namens De Voorpost hartelijk gelukgewenst met je 85-jarig toneeljubileum. Het wordt zeker een suk sesvolle «Tante van Char ley». We zullen er zijn! W.D.G. Gehuwd met Lutgarde. Kinderen: zoon Lieven (12 j.) en dochter Isabel (10 j.) Beroep: wasserij uitbater. Hobby: toneel. Andere hobby's: toneel en toneel. ragen 'ïrbij w: Regisseurs? W.G.: Dat zijn d'r intussen een heel pak geworden. Staf Van Roo, Marcel Cau- wenbergh, Dries Wieme, Miel Geysen, Marcel Hen- drickx. Mark Liebrecht, Luc Van Brussel, Johan De Belie, Jaak van der Helst. Voorkeuren W.G.: Ach, welnee... Ik ga ervan uit dat je van iedere regisseur wat kan opste ken. En ja, met de ene schiet je wat beter op dan met de andere. Niemand is volmaakt, nietwaar? Of toch? Ja,- Miel Geysen! Maar dat is dan omdat ik die het langste en het beste ken. mend afwezig. Hij rolt rend was maar omdat die waarschijnlijk op dat mo- rol me ontzettend veel moei- ment een stukje geheugen- te heeft gekost, eerst en film af of op Net zoals hij vooral om het personage te }r ons past het niet zo best om aan Willy Geleyn Halve, Esther Van Halve, Staf. Die heeft afgezien met hoe het allemaal begon. Gewoon omdat Anmeke, René Andries, H. ons, ja. En wij hebben van ■aren toen de Willy z'n eerste stappen zette ?e Cock,Willy De Greet en hem veel, zéééér veel mogen Q+oj Willy Geleyn. Marcel Wil- leren. Hij gaf ons de basis •epetitielokaal van De Stad Nantes in Smt- lems was werkend achter mee én de geestdrift om Een rol die je in het bijzon- Herfst 1956. Staf Van Roo was de regis- dg schermen ((Een formi- verder te doen. Ja, de der heeft aangesproken? de moeilijke en bijna ondankbare taak op dabeie tijd» zegt Willy. «We Staf...» W.G.: Zonder twijfel in «De om «de jeugd» van de Koninklij- hebben enorm veel plezier dwaasheid heeft haar Sint-Genesius op te leiden. gehad, we hebben wat af ge- Met iets meer glans in zijn recht» van John Patrick. André Geleyn vond dat zoonlief in die lachen. Een ongelooflijk ogen is Willy plots dro- Niet omdat die zo dende- wel aan z'n trekken zou komen, kameraadschappelijke van een knechtenrolletje uit sfeer. Dat bestaat nu niet Kerstavond» was ook Staf Van Roo overtuigd, meer. En samen met de to- Geleyn zou een steengoed akteur groeien, neellessen kwam ook de werd er nog getwijfeld. Willy voelde zich wel waardering voor het ge- tussen al die jonge snaken, maar bleef toch rstenat. 'k Ben dikwijls zitten in verband met zijn eigen sl«ht «e"eest ft zz rendaags. Emmers heb ik vader Andre krabbelde wat terug. langT§J omgekeerde weg na een bezoekje ten huize Geleyn en na terug gevuld. Verschrikke- knieval met: «Toe, meneer, laat lijk...», dat de kogel door de kerk Vader Geleyn bew^rde nu trouw.na nog ^^fS^dTwïï «'t Is Uw schuld dat onze Willy zich aan d<? tijd! Weet -t eigen_ toneeldoenerij heeft vastgeklampt». Hij zegt kjk jammer dat de Staf ip een wat verwijtende, gemaakt kwade toon, (Van Roo) nooit de erken- we zijn er zeker van dat hij «van binnen» ning gekregen heeft die hij en fier is. Wij ook! verdiende. Die man is on dergewaardeerd gebleven. Kerstavond» werd op- «eigen mensen» zoals dat in de feestzaal van toen heette Speelden mee: Dat heb ik altijd spijtig ge- Nantes en dit voor Frieda Groffy, Denise Van vonden, 't Was 'ne krak', de Auteur: Thomas Brendon Regie: Miel Geysen We leerden haar kennen vóór de tweede wereldoor log en toen was ze al een dame op rijpere leeftijd, ontsproten uit het brein van een zekere T. J. Brendon (1856-1914) Sindsdien werd ze verschillende malen in een ander kleedje gestoken, het ene al beter dan het andere. Toch kon het mets veranderen aan haar levendig heid en ontwapenende humor want «De Tante Van Charley» is een sprankelend blijspel. We maken in het stuk de bokkensprongen mee van drie studen ten. De nummers één en twee nodigen het voorwerp van hun verliefdheid uit voor een gezellig onderons je. De meisjes stemmen toe, op voorwaarde dat er nog andere familieleden aanwezig zijn. Dat komt allemaal dik in orde Een rijke tante uit Brazilië is imers onderweg. Jammer genoeg arriveert die tante niet op tijd. Student nummer drie zal de oplossing brengen. Hij zal de rol van de rijke tante overnemen. De meiskes vinden die rare en excentrieke tante wel zeer sympa thiek. Die mening zijn ook twee weduwnaars toege daan. Ze laten trouwens hun bedoelingen ten over staan van de steenrijke «tante» duidelijk blijken. Wanneer dan de échte tante met haar nichtje ten tonele verschijnt wordt het een komplete chaos. Eind goed, al goed. We houden er vier gelukkige paartjes aan over. Opvoeringen: zat. 28, zon. 29 en ma. 30 januari, 20 u., stadsschouwburg in Sint-Niklaas. Willy Geleyn als de hovenier uit «De appels van Eva».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23