Gitaarduo Giuliani speelt voor Jeugd en Muziek Dendermonde Dendermondse Nelekes dansten Gala 84 prachtig open «Vocalia» eerste aperitiefkoncert in reeks van vier te Buggenhout Markante muzikale manifestaties in Sint-Niklaas Clemens Quatacker Kwartet koncerteert >p Kasteel Cortewalle te Beveren 24 - 13.1.1984 - De Voorpost voor de koreografie I staan door Martine straeten, Karine Van E en Veerlé De Coninck dekor was van Jo De I en was sober gehoudei lichteffekten werden Kunstgroep Nele naar Amerika Op dinsdag 17 januari a.s., om 19.30 uur, stelt Jeugd en Muziek Dendermonde zijn derde koncert /an dit werkingsjaar voor. Op het programma prijkt gitaarmuziek vanaf de renaissance tot van daag; deze muziek wordt gebracht door het gitaar duo Giuliani. Het koncert heeft plaats in de feest zaal van het Vrij Technisch Instituut, Emiel Van Winckellaan 6 te Dendermonde. De uitvoerders prijzen behaalden in noten- Het gitaarduo Giuliani leer, klassieke gitaar, ka- werd geboren in oktober mermuziek, harmonie en 1980 in West-Vlaanderen, tevens het pedagogisch ge- De naam van het duo werd tuigschrift. Ze geven bei gekozen naar een beroemde den les aan conservatoria Italiaanse gitaarkomponist en muziekacademies die leefde m het begin van de 19de eeuw Duo Giuliani vertelt zelf: «Er zijn weinig echte gi- Het duo bestaat uit Johan taarduo's in ons land. Toch Vandecaveye en Luc Cau- is er schitterende muziek weiier Ze leerden elkaar geschreven voor gitaren, kennen aan het Koninklijk Daar maken we Hankhaar Muziekconservatorium te gebruik van. We willen het Gent, waar ze beiden eerste jeugdig pubhek voor de klassieke gitaar winnen. Vergeet trouwens niet dat in vele muziekscholen deze klassieke gitaar erg popu lair is...». Het repertoire van het gi taarduo Giuliani omvat alle genres en perioden uit de muziekgeschiedenis: van renaissance tot hedendaag se muziek, telkens met hun eigen specifieke timbre Op hun palmares prijken vooral: hun debuut op 21 no vember 1981 te Torhout. Auditie '81 van B.R.T. West-Vlaanderen laureaat van het «Joi Festival» te Oostende; eerste plaats in «Live Music Now», de bekende in ternationale muziekstich- ting van de beroemde vio list Jehudi Menuhin, te Brussel op 28 februari 1982. In april 1983 kwam hun eerste L.P. op de markt met werken van Giuliani, Bach, Scheidier, Petit en Monty. Zoals gewoonlijk komen de leden van Jeugd en Muziek gratis naar het koncert. Aan de ingang kan elke liefhebber van gitaarmu ziek zich nog een toegangs kaart aanschaffen tegen de prijs van 100 frank voor studenten en 150 frank voor volwassenen. Dit gitaarkoncert door het gitaarduo Giuliani heeft plaats in de feestzaal van het V.T.I.. Emiel Van Winckellaan 6 te Dender monde, op dinsdag 17 ja nuari om 19 30 uur stipt. •Het nieuwe werkjaar wordt gekenmerkt door het verlangen naar vrede en vriendschap)) aldus de heer De Backer bij zijn openingswoord naar aanlei ding van de voorstelling van het nieuwe program ma van de Kunstgroep Nele uit Grembergen. De «Nelekes», zoals de meisjes die Gaby Govaert rond om zich heeft geschaard, brachten voor een overtal- rijk publiek in de sporthal Seheldedreef te Grem bergen trouwens een geslaagde eerste uitvoering van het nieuwe programma dat de veelzeggende naam «Gala 84» heeft meegekregen. ook prima gebracht. Na de lange tombola werd het programma verderge- zet. In een dergeüjke droom mag zeker en vast Pi- nocchio niet ontbreken en galante kerel als hij is. no digde Pinocchio ook hier Nele_.uit voor enkele dans pasjes. Met de Chinese pop pen, getooid met de rijst- schotelhoed en het onmis- stekend dus. Dan voli apoteose: de optocht kleinsten die ook he hadden ingezet: Klaas en de kruistocht vai clowns. Een daverend appla de verdiende belo de Nelekes die met gramma ongetwijf wat sukses zullen daar waar wordt Een paar jaar geleden nam de huidige direkteur van de Gemeentelijke haaJde dit Ja^1' de rege- Muziekschool, de heer Jules Van Hoeck, het initiatief een aantal aperitiefkon- rin§>smedaille voor solo- eerten op zondagmorgen in te richten. De bedoeling was tweeërlei: de ff?1|„met f?% ^an de muziekschool nog beter bekend te maken in de gemeente en de streek én eigen het Bob B<Sn koS- personeelsleden de kans te geven als uitvoerend kunstenaar voor een publiek De instrumentale werken te kunnen koncerteren. De Buggenhoutse muziekliefhebbers apprecieerden worden uitgevoerd door het dit initiatief ten volle zodat de diverse koncerten zich in een groeiende Strijkorkest van Schilde en belangstelling mochten verheugen. Ook dit jaar weer een serie met sterke tegenstelimgen muziek op. zodat de bena- flnPritipfVnnrortfln Hno Tal cL. aperitiefkoncerten dus. Tel- piano - forte, kens wordt een instrument Van Wolfgang Amadeus of discipline in de kijker Mozart krijgen we nog de geplaatst en dit onder origi- driedelige «Smfonietta - nele noemers. «Vocalia» is K.V. 381» te horen en tot ming wel toepasselijk is Bovendien lag het in de be doeling van Grieg dat het werk een Franse sfeer had. getuige hiervan de namen slot de beminnelijke «Hol- van de verschillende delen het tema van het eerste Koncert dat op zondag 15 berg»-suite, een werk van (prélude, sarabande, gavot- lanuan plaatsvindt; het Edvard Grieg. Grieg kom- te, rigaudon toch klinkt stelt uiteraard de menselij- poneerde deze «Uit Hol- ice stem centraal. De blaas- bergs tijd: een suite in oude instrumenten komen op 19 stijl», zoals de volledige ti- februan aan de beurt onder de muziek tematisch erg Skandinaafs. tel luidt, in 1885 t.g.v de de titel -Fanfarmonie. 20Cste geboortedai van «Teatntis» brengt op 18 Holberg, de eerste grote maart de voordrachtkunst Skandinavische toneel voor het voetlicht en de schrijver. Oorspronkelijk strijkers, «Strings» sluiten voor piano geschreven be- op 8 april de serie aperitief- werkte de komponist het koncerten af. werk nog datzelfde jaar Vocalia voor orkest. Grieg sprak over de suite als zijn «prui- Het eerste aperitiefkoncert kensuite»; het roept ook de van de rij heeft plaats op sfeer van de 18de eeuwse zondag 15 januari a.s. om 11 u. in de Gemeentelijke Sporthal aan de Vierhuizen m Buggenhout-Centrum. «Vocalia» laat vermoeden dat vooral aandacht zal worden besteed aan vokale muziek De vlag dekt echter slechts gedeeltelijk de la ding: slechts één van de vier werken op het pro gramma bevat vokale pas sages: het «Stabat Mater» van de 18de eeuwse Ita liaanse komponist Giovan ni Pergolesi, die als kapel meester werkzaam was te Napels en te Rome. Hij komponeerde vooral mis sen en opera's. In 1736 hij was toen amper 26 jaar trok hij zich wegens zijn zwakke gezondheid terug in een klooster nabij Poz- zuoli waar hij op 16 maart van dat jaar stierf. Hier komponeerde hij het «Sta bat Mater», zijn laatste werk. Het werd het hoogte punt, niet alleen van zijn eigen werk. maar van de gehele Italiaanse muziek van die tijd De vier vokale solisten in dit werk zijn: de sopranen Aukje Mostert en Josepha Pee. mezzosopraan Chris Pee en alt Mieke Trimbos De andere drie werken op het programma zijn zuiver instrumentaal Het koncert zet in met de «Musette» uit het «Concerto grosso nr. 6 in sol klein» van Georg Friedrich Haendel, het werd gekomponeerd in 1740. Het is een glansrijk voorbeeld van de vorstelij ke, pompeuze barokstijl Uitvoerders Twee van de vier vokale so listen zijn leerling van de Gemeentelijke Muziek school te Buggenhout: mez zosopraan Chris Pee en haar zuster sopraan Jose pha Pee. Eerstgenoemde is verbonden aan het gezel schap van de Opera van Vlaanderen, afdeling Gent, als koorlid. Josepha Pee be- Het Ghespeel uit Bras- schaat. Het geheel staat onder de leiding van Hugo Van de Velde, die sinds 1 septem ber 1983 leraar cello en sa menspel is aan de Buggen houtse Muziekschool. Daarnaast is hij ook leraar cello aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservato rium van Antwerpen. Hij zelf behaalde eerste prijzen cello, harmonie en kamer muziek en tevens het Hoger Diploma voor Cello Dit «Vocalia»-aperitiefkon- cert van zondag 15 januari (11 uur stipt) in de Gemeen telijke Sporthal van Bug genhout, is gratis. Wel kan na afloop een port of sherry of zelfs fruitsap genuttigd worden aan meer dan de- mokratische prijzen. Dendermonde. Dat het een opperbeste en vooral blijde opvoering was, kan je hier zien. (v) Antwerps Blokfluit Consort Zondag 15 januari is in de Mathys - Vannestezaal van het museum aan de Zamanstraat in Sint-Niklaas het Antwerps Blokfluit Consort te gast. De leden komen uit het Antwerpse, Amsterdam en ook Sint-Niklaas (Peter De Clercq) Het ABC werd opgericht in 1980. Men brengt een gevarieerd programma met muziek van renaissance tot avant-garde. Het instrumentarium: allerlei soorten eigenge- bouwde blokfluiten Om 10.45 uur, toegang 120 frank. De vzw Karree organi- zeert. Peter Schmallfuss Vrijdag 20 januari verzorgt de Duitse pianist Peter Schmallfuss een koncert in het auditorium van de muziekakademie Vertolkt worden werken van Beethoven, Frans Schubert, Johannes Brahms en César Franck. Om 20.30 uur. Toegang 120 frank (of 100 voor houders van een reduktiepasje). Westvlaams Jeugdorkest Zaterdag 21 januari om 19.30 uur initieert Jeugd en Muziek in de schouwburg de jongeren in het operagenre. Leden van deze vzw kunnen gratis naar de «jeugdopera» die avond uitgevoerd wordt door het Westvlaams Jeugdorkest o.l.v. Ernest Maes Door deze jongelui (van rond de zestien jaar) worden ouvertures, aria's en duetten van Monteverdi tot Kurt Weill en Carl Orff ten gehore gebracht. M.m.v. Gerda Lombaerts (mezzo-sopraan). Mare Meersman (bariton) en Micheline Heyse (kommentatrice) Ronny Lauwers regisseert. Staf Dooms staat voor vormgeving en koördinatie in. Wie geen lid is van Jeugd en Muziek betaalt 100 frank toegangsgeld. Symfonieorkest van Sint-Niklaas Zondag 22 januari, 15 uur, stadsschouwburg, nieuwjaars-promenade koncert in de cyklus abonnementskoncerten van de Sint-Niklase muziekakademie. Het Symfonieorkest van de Stad Sint-Niklaas vertolkt werken van Moussorsky («Nacht op een kalde berg»), Schubert (balletmuziek), Gershwin («Rhapsody m blue»), Prokoffief en Dvorak. Een toegangskaart kost 140 frank (100 met reduktiekaart) voor wie niet geabonneerd is. Trio van de Munt Woensdag 25 januari van 12.30 uur tot 13.20 uur kamermuziek op de noen met werk van Mozart, Jongen en Kodaly door het Trio van de Munt in de Bank Brussel Lambert, OLVrouwplein. Toegangsprijs 50 frank draad beeld uit de prille kinderja- bare vlechtje zaten we met- den. Ook de trip E H. De Backer had het in ren is ongetwijfeld de vod- een in het verre oosten Verenigde Staten zijn inleiding ook over de depop. Wie van ons heeft er Ook de muziek kwam uit meevaller worden, voortdurende bekommer- niet mee gespeeld, is er die regio. Als kontrast Werkten aan dit nis die leeft bij de jeugd: de zelfs niet mee gaan slapen, volgde dan een jazz inter- ma mee Siegfried drang naar gerechtigheid. Neleke heeft er niet mee mezzo gebracht eerst door voor de Die wordt op diverse wijzen gespeeld, is er zelfs niet de grootste meisjes van Ne- staan tot uiting gebracht. Hij be- mee gaan slapen. Neleke le, met veel allure en kunde straeten, Karine zwoer de mensen te willen heeft er flink wat gehad, en en vervolgens door de en Veerle blijven geloven in het scho- wat meer is, zij waren alle- kleintjes, die in hun snelle dekor was ne en deed een dringende maal present op het rendez- ren ook Nele betrokken en en was sober oproep om de vaste waar- vous der vervlogen tijden, met haar him droom uit- den niet overboord te gooien, maar ze integen deel als een uiterst kostbaar goed te bewaren en te be schermen. «Nele hunkert ook naar een betere wereld. En dat verlangen willen de meisjes als dansend ver woorden. De droom van Ne le is een droom waarin er voor de mens ook een plaats is, waarin de mens kan le ven» Tot slot deelde hij mee dat de kunstgroep dit jaar een tournee zal maken doorheen de Verenigde Staten. Als een rode draad door heen het nieuwe program ma loopt de figuur van Nele die in haar droom zich vele dingen herinnert. De ver teller, Hugo Uyttendaele, werd voor de gelegenheid omgetoverd tot een grijs- - J aard en moet de voortge- u j snelde tijd uitbeelden. In de Dendermonde. Een beeld van de mooie dansjes die Nele zaterdag demonstreerde, (ij schemering van een nacht lamp roept hij de herinne ringen op. Nele ligt te sla- Van het dansje dat de Pier- dansten. Makaber was de zorgd door Werner pen en wordt steeds op- rots met veel zwier brach- heksendans. Zoals het hek- nieuw uit haar droom ge- ten hebben we flink geno- sen past trouwens, wekt door leuke en ook ten. Zoals ook van de Rond de waterput dansten minder leuke herinnerin- sneeuwpoppen. De ruimte- zij hun helse sabbat. Mister en de muziek werd kt op band gezet door Wi Verhelst. De kostunu was van Marleen De Wis gen, nachtmerries haast poppen werden gebracht in Magic Merlijn was het sum- Jozef Boel zorgde (de dans van de heksen). een aangepast wijsje en met mum Prachtig gedanst, Geef toe: dit scenario biedt de Queen Guards waanden vol beweging en met talent, voldoende ruimte om er een we ons zowaar in Old Brit- met een sprekende uitdruk- boeiend en leuk avondvul- tain. Keurige pakjes waren king en met een schitte- Colman. Erik De lend programma rond te dat en het dansje was al rende belichting was dit on- der, August Van Bo' weven. De droom van Nele even fijn. Besloten wenj het getwijfeld het werk van een werd ingezet met Klaas eerste deel met een solo van vakman. Schitterend! bloemen. Mare Luc Truyens, Stefan )f thijs, Mare Lippens, Jflj' Burgerlijke ming zorgden voor de Vaak die Neleke in slaap een marionette. Nele danste De Harlekijntjes deden het nische medewerking Dr wiegde, waarna de kleine die zelf, opgehangen aan ook flink en trokken eigen clowns speels hun num- touwtjes in een houten lijk de lijn door die men de mertje opvoerden. Een raam. Goed gevonden en hele avond al aanhield. Uit leiding was al in handen van fll e kulturele Piet Stautkring uit Beveren-Waas professor viool. Hij reali- Marcel Louon) en Detmold ganiseert sedert 10 jaar koncerten met kamer- seerae diverse plaatsopna- (in de meesterklas van An- uziek in het kasteel Cortewalle. men met zijn kwartet en in dré Navarra). Hij bezit vol vet derde koncert van het lopende seizoen brengt duo's en trio's. gende onderscheidingen: d vriidag 20 januari het steengoede Clemens gegradueerde van de Mu- iuatacke^Kwartet naar Bevaren Beveren. Henri Gadeyne en Arthur men (Detmold, B.R.D., Iet strijkkwartet bestaat Ugt Yehudi Menuhin volgde Grumiaux. kamermuziek 1972), de Hogere Diploma's rit violist Clemens Quatac- hjj een kursus interpretatie volgde hij te Gent en te met de grootste onderschei- xer, violist Xavier Claeys, en pedagogie In 1953 be- Brussel. Hij is eerste solist ding in kamermuziek altviolist Paul De Clerck en haalde hij de «Prix Vieux- aa-n het Filharmonisch Or- (1973), en cello (1975) die cellist Edmond Carlier Het temps». In 1955 werd hij kest en heeft «e" grote ka- hij behaalde aan het Ko- werd in 1966 opgericht en laureaat van de Internatio- mermuziekervaring ninklijk Vlaams Muziek- werd al vlug als het beste naje Vioolwedstrijd Konin- Paul De Clerck begon viool- conservatorium te Antwer- strijkkwartet van België be- gin Elisabeth. Vanaf 1953 studies bij André Delcourte pen. Edmond Carlier stelde, schouwd. Een appraciatie treedt hij als solist op met en behaalde de eerste prijs m samenwerking met An- die niet overdreven is; wij- verschillende orkesten, zo- altviool aan het Brussels dré Navarra. een handlei- herinneren ons nog zeer wej jn binnen- als in buiten- Conservatorium bij Erwin ding samen over cellotech- goed het optreden ervan iancj. Op het vlak van de Schiffer, alsook de eerste niek- werk dat nog niet twee jaar geleden in de kamermuziek speelde hij prijs en het hoger diploma zo lan£ geleden verscheen. Baardegemse kerk in het aanvankelijk samen met kamermuziek. Hij was een De laatste jaren onderging kader van het Festival van onze streekgenoot, pianist tijd lid van het Belgisch Ka- het Kwartet nogal wat wij- Louis Pas uit Zele en met merorkest, maar momen- zigingen: Xavier Claeys Clemens Quatacker werd Frans Brouw. In 1966 teel bedrijvig als lid van het kwam in plaats van violist geboren te Gent in 1932. stichtte hij het Quatacker Quatacker Kwartet en eer- Nicolas Mérat en Paul De .«I Kwartet dat al heel vlug als ste altiviolist in het orkest Clerck verving altviolist JLf KvStiHir" het 156816 striikkwartet van van de Nationale Opera. Georges Longrée. lgiding aan het Koninklijk België werd beschouwd. Pa- Conservatorium van zijn rauei aan zijn solistenkar- Edmond Carlier, Kortrijk- De technische perfektie en geboortestad Daarna ver- rière doceert Quatacker ka- zaan van geboorte, studeer- de erg nauwkeurige inter- volmaakte hij zich bij Henri mermuziek aan het Ko- de cello en kamermuziek, pretatie zijn ongetwijfeld Gadeyne, bij P. Pasquier ninklijk Muziekconservato- achtereenvolgens te Kort- pluspunten die ertoe bijdra- voor kamermuziek en ook rjum van Brussel, dit sinds rUk (biJ Ju'ien Gadeyne). gen dat dit kwartet geest bij de wereldberoemde vio- 1970. Sinds 1979 is hij er Brussel. Argenteuil (bij driftijg onthaald wordt. Dendermonde: De apoteose: vrede. Niet alleen de droom van Nele. (v) Hu, Het Clemens Quattf Kwartet speelt op kar Cortewalle in Bevel Waas op vrijdag 20 jaU fe/ om 20 uur stipt. De (w gangsprijs is vastgeqi. op 200 fr, of 150 fr. studenten en houders P' een C.J.P. of een +3-p« Het repertoire dat deze vier musici vertolken, gaat van Haydn tot Bartok. Het kwartet was al verscheide ne keren te gast op interna tionale festivals zoals Porto Stefano in Italië en Llandaff in Wales Op het Festival van Vlaanderen speelden ze in 1978, 1979 en 1981. Hun bijdrage tot de integratie van de strijkkwartetten van Brahms en Mendelssohn ging niet onopgemerkt voorbij. Een ander optreden dat ze in de belangstelling bracht was hun Beethoven koncert in de Academie Belgica in Rome. I-Iet Clemens Quatacker Kwartet heeft enkele platen opgenomen met werk van Hubrechts, Dupuis en Samuel. Dit koncert, dat plaats heeft met de medewerking van de Dienst Muziek program meert werk van Beethoven, Samuel en Dvorak. 3-P&V,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 24