De grote
en de kleine
Twee
tentoonstellingen
rond Sint-Niklase
akademie
H
Twee Veerles, Greetje, Barbara,
Ilse en Griet mogen naar Gent
«Voor Taal en Vrijheid» Aalst verdedigde:
'Tot nut van 't algemeen' verdienstelijk
22 - 20.1.1984 - De Voorpost
Sint-Niklaas In de gebouwen van de BBL werd de tentoonstelling Oriëntatiedoor de
leden van de kunstakademie, geopend (dw)
«Oriëntatie» en «Grafiek-Juwelen-Beeldhouwen»
mers een opvallend eigen
manier van schrijverschap
aangewend als enig ver
weer tegen een buitenwe
reld waar hij willens nillens
deel van uitmaakt. En hier
in ontdek je de tedere on
dergrond van de auteur, die
hij in de figuur van Domien
Bonneuve verpersoon
lijkt. om ze voor de verge
telheid te bewaren te doen
gebeuren. Definitief. Tot
nut van 't algemeen.
Het stuk
Tot nut van 't algemeen'
Centraal in dit toneelstuk
staat de figuur van Domien
Bonneuve, een eigenzinnig
man die aan zijn pensioen
toe "is. Heel zijn leven heeft
hij weinig of niets bete
kend. Opdat er na zijn dood
toch iets van hem zou ach
terblijven, bouwt hij in zijn
Marijke Pyl, André Heye en Roland Massa zijn de
leerkrachten die elk een oriéntatie-atelier onder
hun vleugels hebben aan de stedelijke akademie
voor schone kunsten in Sint-Niklaas. Hun leerlin
gen stellen werken tentoon in de Bank Brussel-
T am bert, aan het O.L. Vrouwplein 28.
C. Blaton. F. Du verger, M. Grossen, V. Neels, F.
Tjong-A-Tjoe, H. Besard, H. De Volder, P. Goris, J.
Hemerijckx, G. Mariman, K. Mechiels, A. Roelknt,
A. Tersago, B. Van Dijck, W. Van Remortel, B.
Wellens en, alweer, M. Pyl zijn ook kreatieve en
pedagogische krachten aan bovenvermeld insti
tuut. De tentoonstelling Grafiek-Juwelen-Beeld-
houwen» in het internationaal exlibriscentrum aan
de Regentiestraat 65 toont hun vaardigheid op deze
artistieke vlakken.
moment biedt aldus ruimte
voor fantasie, vindingrijk
heid en gevoel. Om de krea
tieve reakties te vergemak
kelijken moet de leerkracht
steeds aanmoedigen en sti
muleren, want de kreativi-
teit zit in de leerling zelf.
niet in de aangeboden op
dracht.
Op het verkrijgen van
een prachtig eindresultaat
mag vooralsnog niet te veel
nadruk gelegd worden. De
leerkrachten die dit wel
doen geven het individu
niet de tijd om eigen moge
lijkheden te ontwikkelen.
Het «kunstwerk» is er dan
wel, maar de ontwikkeling
als individu gaat de mist in.
Ziedaar het beeld van hoe
een oriëntatie-situatie zou
moeten zijn, zou kunnen
zijn of is aan de Sint-
Niklase akademie. Kijk zelf
maar. In de B.B.L. van 9 tot
12.30 u en van 14 tot
16.15 u, in de week, behal
ve zaterdag en zondag van
10 tot 12.30 u. Dit tot 3
februari. Het exlibriscen
trum is van 14 tot. 17 u
toegankelijk, op zondagen
van 10 tot 13 u en van 15
tot 18 u.
(k.l.)
tuin met allerlei afgedankte
rommel een gigantische to
ren. «Een toren van 15 me
ter, daar kan niemand
naast kijken Maar lang
niet iedereen is gelukkig
met het levenswerk van Do
mien. Zijn vrouw voelt zich
verwaarloosd en zijn zoon
ziet zich door de 'zotte toe
ren' van zijn vader ge
dwarsboomd in zijn politie
ke carrière als schepen van
openbare werken.
Ten slotte komt het zover
dat de zoon Hubert Domien
wil laten opsluiten in een
'zothuis' om daarna de to
ren te kunnen afbreken, tot
nut van 't algemeen.
Na de pauze boet het stuk
wel voor een deel aan ge
loofwaardigheid m. De
kleindochter Alice scheen
een verhouding te hebben
met haar lerares, overlijdt
een voorgevallen feit in Los
Angeles Simon Rodia
bouwde in zijn tuin 3 van
die torens en die staan er
nog. Die man maakte pre
cies hetzelfde mee als Do
mien. In het begin vond
men het amusant, kinderen
kwamen meehelpen en zo
wat later begon men het
vervelend te vinden. Die to
rens werden immers zo
hoog, ze zouden ook wel 's
kunnen omvallen op 't ein
de was men er zelfs bang
voor. Tot men van stadswe
ge bulldozers stuurt om de
torens, wegens allerhande
papieren die niet in orde
zouden zijn, met de grond
gelijk te maken. Maar dat
lukte niet: de torens bleven
zo hardnekkig staan, dat ze
er nu nog staan. Wat die
man daar gebouwd had.
beantwoordt namelijk aan
Het eerste beginsel van
kunstexpressie is het objek-
tief weergeven van wat men
ziet en voelt. Verhoudingen
leren zien, richtingen bepa
len en volumes tegen elkaar
afwegen.
In het oriëntatiejaar
komt daar het werken met
kleur bij. Kleurpotlood,
inkt, akwarel en pastel
worden regelmatig gehan
teerd.
Vanaf 15 jaar kan men in
het oriëntatiejaar dat het
eerste jaar van het hoger
sekundair kunstonderwijs
is, terecht. Het is ook «het
jaar van de late roepingen
De leerkrachten die deze
ateliers sturen moeten zeer
goed in staat zijn om kreati-
viteit op te sporen. Schep-
pingsaktiviteit van anderen
herkennen en respekteren
kan maar als men zelf over
voldoende kreativiteit be
schikt. Daarom moeten ze
op de eerste plaats zelf
kreatief bezig zijn op het
artistieke terrein. H
Ze mogen niet verwach- H
materialen
en methodes tot in de eeu- H
wigheid geschikt zuilen
zijn voor alle leerlingen.
Ilun onderwijs moet dyna- Tentoonstelling van grafiek, juwelen en beeldhouwwerk in Sint-Niklaas, nog tot 12
misch zijn. De leerling februari in het exlibriscentrum aan de Regentiestraat. Deze lerarententoonstelling werd
moet daarbij centraal staan oe0pend m aanwezigheid van Rik Bosteels, rijksinspekteur René Smits en schepen Daan
en de doelstellingen moeten Anthuenis, in deze volgorde op de foto. (lv)
worden aangepast aan hun r 1
eigen geaardheid. Het les-
gr
Aalst. De dochter «gechanteerd» door vader, (per)
vond in dit werk voldoende
elementen om het als
boeiend, op bepaalde mo
menten zelfs als aangrij
pend theater te brengen
Ook zag hij de mogelijk
heid langs een boeiend
volksteateraal gegeven een
aantal voor vele mensen
onbewust ondergane
Aalst. De zoon-schepen in konflikt met vader-torenbouwer. (per)
op een eigenaardige wijze
(hoe of waarom heeft men
het raden naar) en opa Do
mien komt terug in een in
validewagentje en kan geen
zinnig woord meer zeggen.
Dus een 'opeenhoping van
zelfmoord, televisieploe
gen, pretparken enz., want
Do miens' toren wordt inge
huldigd!
Walter van den Broeck zegt
dat dit werk gebaseerd is op
geen enkele architektuur.
Toch kan je vandaag de dag
tickets kopen om zijn to
rens te bezichtigen. Ook
wordt die Rodia nu be
schouwd als een beetje een
voorganger van pop-art.
Regisseur en akteurs
Regisseur Guido Klinck
lachwekkende
kigheden. De
kwam wel wat
dreef, maar na t
kwartier kwam J-
dreef en wist de
en dikwijls geestige
gen en ironie met relfnoc
rende knipoog
recht te laten komen,
problemen aan de opper-
«akte te brengen. Eortïïn. falïSC. i
de direkte taal van Walter JSjLt^TïïïieJ
e° h8eft "O"""» 0*
gedoseerde humor - luj komedle me,
TS" ""V KrSPJe deuren en omvallend. Ah
noodzakelijk om het pu-
bhek een rustpauze te gun- Wa£, Waj
nen- plus de aan-en uit- Broeck (en ook .Voe
vallen tegen de maatschap- vrUtolli.) vemt
kunat om sociale prd
Klinck en zijn 'Voor Taal e
Vrijheid'-ploeg. Hij had
niet de neiging zijn akteurs
te sterk te laten chargeren,
zodat het resultaat geloof
waardig en leuk was. Het
welslagen van deze voor
stelling was zeker niet in
het minst te danken aan de
degelijke vertolkers. Paul
Coppens, Pot Ongena en
Lieve Sedeyn; brachten zon
dermeer een knappe presta
tie. Vooral Paul Coppens als
onverwoestbare doordrijver
De auteur
Walter van den Broa
boren te Olen op 28
1941) was leraar
lands van 1964 tot
Na een periode van
r wedde nam U
nitief ontslag uit het
wijs in 1974. Hij f"
Filmfestival in
Jeugdhuis Joko
te Berlare
Van vrijdag 20 tot en met
zondag 22 januari heeft in
het Berlaar8e jeugdhuis Jo
ko een filmfestival plaats
Een gebeuren dat vast en
zeker niet ongemerkt zal
voorbijgaan.
Vrijdag», wordt gestart met
het schrijnend verhaal over
familieleden van een ver
miste politieke gevangene.
Om 20 uur wordt immers
de film «Missing» van C.
Coste gedraaid. Zaterdag
om 20.30 uur de vertoning
van «Moderne tijden» van
Charlie Chaplin, gevolgd
door «Vrijdag» van Hugo
Claus. Zondag tenslotte
wcydt om 15 uur de klucht
«De helden van Oxford»
vertoond met in de hoofd
rollen de bekende Laurel en
Hardy.
Het festival wordt afgeslo
ten met de film «American
Graffity», zondag om 20
uur. Het is het verhaal over
het uiteengaan van enkele
vrienden.
voelde zich heel goed thuis
in de huid van Domien Bon
neuve Hij kreeg een rake
repliek van Pat Ongena als
de ambitieuze Hubert en
van Lieve Sedeyn als de ei
genaardige kleindochter
Alice een nochtans moeilij
ke rol.
Ghislaine Coraand als moe
der de vrouw Jeanne bracht
een beheerste vertolking,
op sommige momenten wel
iets te vlak. Ook Claudine
Beeckman als de hautaine
Gerda, vrouw van Herbert
en schoondochter van Do
mien zat op de juiste golf
lengte, hoewel ze in het le-
hoofdredakteur
reklameweekblad
hout Ekspres». Same:Pet
Frans Depeuter en iHiei
Hannelore stichter vsron
tijdschrift «Heibel».
Hij werd op slag I
met zijn toneelstuk «l
ten uit Balen» 197J|
handelt over een i
kingsstaking in de fl
sche Kempen. Ook a"
dere stukken zijn op dl
tualiteit geënt,
kens met een satiri
slag, als onder n
len» (1971), «De rek$
van het kind»
«Greenwich» (1974),!
nut van 't algefc
(1980), «Tien jaar laV
Jaar 10» (1982), Ool|
romans zijn met nodin
nie en sarkasme. gem
«De troonopvolger» (1
hét stuk minder „™eeken(!", T*
362.800
(1970), en «In Beslag ld
men» (1972). In
Voordracht in Sint-Niklaas
goed in haar sas was. In de
kleinere rollen zagen we
Hugo Van de Maele als Val-
gaeven, schepen van onder- mngeJl va" ®®n
tij. en kuituur, Odette wsarder. (1077) gsat!
Vossole als de interviewster ;„naa£ „1
en Johny Maroen als de ka
meraman. Deze drie bijrol
len werden met zorg verde
digd zodat we in het alge
meen van een homogene
vertolking mogen spreken.
f Zaterdag 7 januari II. hadden ber 1983) waren er 14 kandida- kia, Verberckmoes Herman. Boel Johan. Inez Cool, Véro-
in de Sint-Niklase stads- ten, Greetje Verqouteren werd In de 3de kategorie (van 15 tot mque De Prijcker, Kathleen
f schouwburg de schiftingsproe- eerste met 90%, Barbara Van nog geen 18 jaar op 31 decern- Geerinck, Griet Ivens. Tina
;/r ven voor de Dr. J.O. De Gruy- Meir werd tweede met 88,2%. ber 1983) waren er 15 kandida- Opdebceck, Ruth Rooyac-
ter-deklamatiewedstrijd ten, Veerle Dobbelaere werd kers. Peter Van der Stoelen.
plaats. Beide kandidaten mogen naar eerste met 92,4% en mag naar Christel Van Meel, Michel
In de le kategorie (van 8 tot Gent om deel te nemen aan de Gent om deel te nemen aan de Van Pcteghem, Kathleen
;V nog geen 12 jaar op 31 decern- nationale eindwedstrijd. De nationale eindwedstrijd. Wuytack, Marleen Meeus.
ber 1983) waren er 28 kandida- overige kandidaten waren: Veerle Robbrccht werd twee- De jury bestond uit mevr. De
//f ten, Ilse Cools werd eerste met Boel Ingeborg, Clcibcn Ste- de met 90,2%. Temmerrnan-Viane, afgevaar-
87,2%. faan, Dobbelaere Eva, Dul- digde van de Melomanen, D.
Griet Claus werd tweede met laert Carla, Hendrickx Trees, Axel Torfs behaalde 89,6% en Poppe, regisseur, M. Geysen,
v 83,4%. Herwege Mark, Marmenout mag eveneens naar Gent om regisseur, H. De Bruyker,
Beide kandidaten mogen naar Katy, Opdebeeck Veerle, deel te nemen aan de nationale vroeger leraar diktie, L. Phi-
Gent om deel te nemen aan de Torfs Tiny, Vandcrmeulen eindwedstrijd. lips, akteur-regisseur en D
nationale eindwedstrijd. De Kristien, Van Hoeylandt Sas- De overige kandidaten waren: Anthuenis, voorzitter.
1^2$ overige kandidaten waren: Ca-
W, rolien Brone, Eva Boeckx, Ilse
11' Bogaerts, Pieter De Bock, Jes
sy De Groote. Ellen De Wolf.
Kaat Foubert, John Marme-
nout, Isabelle Peters, Pieters
mf' Nancy, Wim Poeck. Ann
jra|p Smet. Soetens Els. Soetens
P|p- Katrien. Elke Van Bcsauw,
P Van De Casteele Truike, Van
r de Velde Barbara. Van den
Branden Marian. Van Haelst
Sylvia, Van Lijsebetten Tanja,
Van Royen Miranda, Van
Juwelen, grafiek en beeldhouwen tentoon op een leraren- Steelandt Els, Verbist Els, Vi-
tentoonstelling in het exlibriscentrum aan de Regentiestraat noclst Marlies, Waterschoot
in Sint-Niklaas. Dit is een heel mooi beeld van Albert A, Waterschoot Els. Voordrachtwedstrijd in Sint-Niklaas. Twee Beverse kandidaten en een meisje uit Stekene
Tersago. (tv) tie k|tegone (van 12 lot de ms,c ka,egorie uUgeMtard (tb)
nog geen 15 jaar op 31 decern- 00
en in «Brief aan 1
wfjn» (1980) evokeertfe
problemen van
arbeiders kort na W.0|
«Voor Taal
schrijft het volgent
de auteur Walter
Broeck: «Zijn 'Grc
Balen' van op televi
we allicht niet v
De technische kant
van de produktie
Er werd een tradtionele
Vlaamse huiskamer neer- het vervolg daaropJj
gezet door de dekorploeg: jaar later».. Desnoc
Luk De Bundel, Mare De 'Au Bouillon Beige',
Jode, Bert Muylaert, Pat tire over de 'national!
Ongena en Hugo Van de sensus' ofte de s
Maele waren hiervoor ver- Dat werd dan wel in
antwoordelijk, Souffleuses
waren Vera Coppens en
Odette Van Vossole, Pat
Ongena maakte de video
beelden en Hubert Janssens
tekende voor het licht.
sterse stadsschou
gebracht, nog niet s
geleden, door tejate
BENT, met Anneliet
Willy van Heesvelda
de Meyere.
Het geluid werd verzorgd Zegt u niets? Nochti
door Guido Boon die het
geluidsdecor toch wat te
dik in de verf zetta Zo was
het bulldozerlawaai te luid
zodat het op de lachspieren
ging werken. Hetzelfde kan
gezegd worden van de "This
is not a love song'-weerga-
Tot slot
De «Voor Taal en Vrijheid»-
ploeg heeft een verdienste
lijke verdediging van Wal
ters van den Broeck «Tot nu
van 't algemeen» gebracht. m
Er waron goede scenes met datïwët
soms werkelijk ontroeren
de momenten en dan weer jo de Bl
weerden grote Ne<
kritici naar aanleid!
zijn roman «Brief a1
dewijn», waarvoor
Hen riet te Rolai
prijs toegewezen k
'nieuwe Louis Paul
ontdekt te hebben! (i
Walter van den E
klem tegenspreekt),
van den Broeck he
tiek relativerend te
ken zonder de in hol
weid aan te doen.
Een knap volksstu
met een lach
volksstuk
h en een I
it... I al
De Aalsterse toneelvereniging «Voor Taal en Vrijheid» heeft van «Tot nut van
't algemeen» van de Vlaamse auteur Walter van den Broeck een realistische
voorstelling willen maken. Dit eiste een sterk inlevingsvermogen en een
bewustzijn van het waarom van een handeling die een speler uitvoert.
Blijkens de op zaterdag 14 januari gegeven première van dit stuk «Tot nut van
't algemeen» is de «Voor Taal en Vrijheid»-ploeg erin geslaagd de verwikkelin
gen van de familie Bonneuve luchtig en speels op te dissen. Voor ons was het
duidelijk dat de voorstelling zijn kracht en charme ontleende aan het knappe
akteerspel van Paul Coppens als de koppige en eigenzinnige Domien Bonneu
ve, Pat Ongena als de ambitieuze maar verraderlijke zoon Hubert en ook Lieve
Sedeyn als Alice. Jammer wel dat de technische uitwerking van deze
(première) voorstelling vrij schril afstak bij de rest van deze produktie.