Gemeentebestuur Temse wil memoires van Karei Aubroeek uitgeven Voor het volk «verstaanbare» kunst te Herdersem ASLK Lokeren... een nieuwe lente... een nieuw geluid... Gits' tentoonstelling in de belfortcrypte te Aalst 24 - 27.1.1984 - De Voorpost Beroemde beeldhouwer wordt dit jaar 90 In nauwe samenwerking met het gemeentebestuur van Temse heeft het Gemeentemuseum onlangs een btk- en een dac-projekt ingediend. Het dac-projekt beoogt de bestendige tewerkstelling van twee half time klerken - onthaalbedienden en een full-time regent. Het btk projekt richt zich tot een licentiaat Germaanse filologie, met als voornaamste op dracht: de bewerking van de memoires van Temses internationaal bekende beeldhouwer Karei Au broeek. Aalst. De kunstenaars samen tijdens de groepstentoonstelling (per) Op de vooravond van de diverse festiviteiten van St.-Antoniuskermis 1984 te Herdersem ging de vooropening door van de tentoonstelling «Plaatselijke Kunstenaars» in het Parochiaal Centrum. Andermaal had de Herdersemse Dorpsraad met o.m. voorzitter Louis Locke- feer en de dynamische sekretaris Albert Pieters gezorgd voor een zeer valabele expo die het niveau van dergelijke lokale initiatieven elders ruim oversteeg. Geen drempelvrees voor de talrijke bezoekers vermits het in een volkse gelegenheid plaatshad maar anderzijds inbreng van liefst 18 kunstenaars van Herdersem of die in elk geval met Herdersem wat te maken hadden. Onder hen ook Roland Monteyne, een naam als een klok die over de hele wereld bekendheid verwierf en momenteel in Polen ten toonstelt. Ook deze man had eraan gehouden, sa men met quasi alle andere exposanten, op de voorope ning aanwezig te zijn. Inleidster schepen van kui tuur Chris Lievens-Borms stelde ze immers stuk voor stuk voor zodat bij de aan wezigen achter de naam het gelaat van de kunstenaar, vaak liefhebber, school. «Kunstwerk»? Schepen Borms konfron- teerde het aandachtig luis terend pubüek met een reeks bevindingen en be denkingen over kunstwer ken. Een niet zo eenvoudige opdracht alleszins waar over de meningen vaak zeer uiteenlopend zijn. Allereerst moeten we oog hebben voor het fysiek be staan van het kunstwerk. Een conditio sine qua non. Bij een kunstwerk is heel wat meer te beoordelen dan de dikte van boek of paneel, de chemische samenstel ling van de verf, de kompo sitie en de datering. Elk kunstwerk heeft een eigen geaard spel van kwalitei ten: kleuren, lijnen, vlak ken en normen in het schil derij, klanken en ritmische figuren in een muziekstuk. Bij een aantal «deskundi gen» eindigt kunst bij de vaststelling dat het schil derij monumentaal is, kon- struktief opgebouwd, fel gekleurd, kundig belicht. Daarmede gaat men dan vel voorbij aan het wezen- jke van het schilderij. Een erk kan herkenbaar zijn, gisch gekonstrueerd en sh een prachtig spel van auren en vormen hebben ït virtuose zin voor typi- he details. it de interpretatie van matwerken betreft hangt i inderdaad af van de *ikt persoonlijke smaak, de interpretatie komt een mensie tot uiting die het ;rk is van de toeschouwer lf. unst definiëren is echter m ingewikkelde materie ie vaak leidt tot ingewik- :elde woordenkramerij die .neestal als onverstaanbaar Karei Aubroeek, die (zoals we eerder in De Voorpost meldden) op 28 augustus a.s. 90 jaar wordt, voltooide zijn memoires in 1981. Zij kregen de titel «Een leven tussen kunst en natuur» en omvatten twee delen: de pe riode 1890-1919 (van zijn geboorte tot het einde van W.O. I) en de periode na 1920. De auteur verhaalt gedetailleerd zijn levens loop en legt speciale aksen ten op het kleurrijke Tem- se-van-toen en op zijn visie op de kunst. Het werk is opgedragen aan zijn boe zemvriend en leeftijdgenoot Clemens De Landtsheer, ge boren Temsenaar en ere- sekretaris van het Uzerbe- devaartkomitee, sinds 1935 woonachtig aan de kust. Zijn de memoires inhoude lijk rijk en boeiend, taal kundig staan ze niet op punt. Vandaar dat een be werking noodzakelijk is, alvorens aan publikatie kan gedacht worden. Het Gemeentebestuur van Temse heeft van meet af aan interesse betoond voor de memoires van zijn be roemde ingezetene. Over tuigd van hun waarde voor de kunstgeschiedenis in het algemeen en voor Tem se in het bijzonder werd in samenwerking met het Ge meentemuseum een btk- projekt ingediend, waarvan de hoofdopdracht de bewer king van de vat. Het Tewerkstellingsko- mitee Waasland heeft de aanvraag van het projekt gunstig geadviseerd, nadat Temse kuituurschepen Luc De Ryck persoonlijk was uitgenodigd om het initia tief te verantwoorden en toe te lichten. Aangenomen wordt dat het projekt, in dien het ook door Brussel wordt goedgekeurd, in maart kan van start gaan. De opdracht zal worden toe gewezen aan een licentiaat filologie. De memoires van Karei Au broeek zijn als volgt inge deeld: Deel*: 1. Heden en verleden, 2. De Kinderjaren, 3. De Kleine Kaai, 4. Het vissersleven De verliefde jaren, 6. chelen, 7. Volksgebruik 8. Vergane zeden en bruiken, 9. Overstron gen, 10. Uitbundigheid levenszorgen, 11. Oorl 12. Wapenstilstand, 13, bevrijde land Deel 2: I. De dageraad van hei ven, 2. De ijzerbeelden, Ontmoetingen, 4. Het bertmonument, 5. Op naar verovering, 6. nieuw oorlog, 7. De bev ding, 8. Kunst en Leven Het verborgen leven - Inl ludium, 10. Uitbeelding II. De vergankelijkhf 12. De breuk met de god 13. In het rijk der verl dingen. Aalst. Mevrouw De Buck met grafische werken trad op de voorgrond (per) voorkomt. Spreekster geeft er trouwens een treffend voorbeeld van. Onbegrijpe lijk vaak wegens het eigen vakjargon, de terminologie geldend voor stromingen, ateliers, periodes. Verstaanbaar? In een periode van demo cratisering van het onder wijs en kuituur zou men er moeten voor zorgen dat de kunst bij de mensen wordt gebracht op een begrijpbare wijze. Wat dan alleszins daarom geen vulgarisatie impliceert. Kunst mag in se geen elitaire zaak zijn wat dan alles te maken heeft met het verlagen van drem pels naar niets met het naar beneden halen van de kwa liteit. Tentoonstellers Patrick Bruyland, een be loftevol element; Iluguette Buyl en Edissa De Buck met prachtig werk; André Callebaut met vooral kleine formaten; René De Bom met o.a. Herdersemse zichten, Willy De Lathouwer met mooie medaillons, Francois Geerinckx met vooral don kere tinten, Camiel Herman met o.m. het Herdersems «schepenhuisje». Herman Heyvaert die nog onlangs te Aalst in het belfort expo seerde; Marcel Heyvaert uiterst kreatief met weg- werpmateriaal allerhande; Daniël Janssens, leerling van Monteyne met heel wat pentekeningen en werk over Herdersem; Dick Kips met ook kapel en sas (van Herdersem); de onvolpre zen Roland Monteyne, pa radepaard van de tentoon stelling; Frans Schuddinck die zijn schrijnwerkersvak richtte naar prachtige skulpturen; Jan Steenhout met landschappen en kop pen; Vera Van Looy, vin dingrijk tot en met; Emiel Vijverman, jong Herder sems element en Frans Wauters met tekeningen van typisch Herdersemse gebouwen en land schappen. Voor de praktische uitvoe ring en smaakvolle schik king had men andermaal beroep gedaan op dé specia list, Paul Stockman, nog al tijd gemeenteraadslid te Aalst. LH Het klinkt misschien vreemd in deze winterse dagen nog, waarin het nieuwe leven nauwelijks daagt. Maar het is niet vreemd wanneer we dit beeld reflekteren op een jong kunstenaar, wiens rijpend talent aan de horizon als hoopvol verwachtend verschijnt. Tot 11 februari exposeert aanwezig op de jaarbeurs akstrakt kunstenaar, W, Laurent Cruyt (La Cruz) in ::Linea» te Gent. Wanneer U De Kooning. Naar hij zelf de lokalen van de ASLK weet dat La Cruz slechts getuigt heeft hij enorm veel (Zand) te Lokeren. Als jon- één jaar geleden intensief bewondering voor het werk ge kunstenaar wellicht nog begon te schilderen, lijkt van de Franse grootmeester niet zo bekend zindert bij het ons allen toch een hele Matisse. Dit alles laat ons hem toch die drang om prestatie. Thans krijgen we besluiten dat de abstrakte door te dringen tot een rui- hem voor het eerst open- kunst voor hem zo inspira- mer publiek. Niet verwon- baar in Lokeren en wij twij- tief en veelzeggend is. In derlijk wanneer men weet felen er niet aan dat zijn zijn grenzeloze artistieke dat hij stamt uit een fami- werk een ruime belangstel- drang is hij vooral aange- lie, waarvan één naam ling zal wekken. moedigd en gestuwd ge- enorme bekendheid en In die korte periode van ar- weest door Jacky en Marita faam heeft gekend in onze tistieke aktiviteit zijn reeds Goeters, en heeft hij nu als kontreien en ver daarbui- twee periodes te onder- leraar en begeleider iemand ten: E. Welvaert. Als jonge scheiden. In die aerste pe- die vast geen onbekende is knaap had Laurent reeds riode werkt hij duidelijk in het artistieke milieu van een grote belangstelling met lijnen en een sterk ko- ons land: Romain Goeters. voor tekenen en ofschoon loriet en vertoont zijn werk En de steller van deze re- hij nooit enige akademie of een opvallende gelijkenis gels, Tony Van Avermaet, kunstopleiding heeft ge- met Pollock's action pain- besluit met deze woorden: volgd, toch groeide stilaan ting; een schilder die hem «Persoonlijk heb ik het die natuurlijke aanleg uit niet geïnspireerd of be- werk gezien enkan ik al- tot het scheppen van een invloed heeft, maar de zo leen mijn bewondering ui- eigen stijl die onbetwist- treffende gelijkenis heeft ten om zoveel kunstzinnig- baar tot de verbeelding La Cruz vanzelfsprekend heid, ver van volgroeid, spreekt. In de tot nu toe een grote bewondering ge- maar waarin toch die zeer korte artistieke perio- kregen voor deze zeer ver- zekerheid ligt van artistiek de heeft La Cruz reeds deel- maarde abstrakte kunste- bewustzijn en de wil om genomen aan een groeps- naar. In zijn tweede periode verder door te dringen in tentoonstelling in Baden- zijn deze lijnen stilaan uit- onze hedendaagse kunst- Baden. Verder nam hij ook gegroeid tot vlakken, waar- wereld. Een bezoek aan de deel aan een wedstrijd Jeu- in de kleurenrijkdom als ASLK te Lokeren tussen 11 ne Peinture Beige in het dominante naar voren januari en 11 februari loont Paleis voor Schone kunsten treedt. Hierin wordt hij on- ongetwijfeld de moeite», te Brussel en waren er getwijfeld geïnspireerd eveneens enkele werken door een ander overbekend J.V.L. te koop: NIEUWE AUTOBANDEN ALLE MATEN KORTINGEN 30 tot - 50% Gratis montage - gratis uitbalanceren -1 ste keuze banden - laatste nieuwe profielen Adres: AUTO- EN BANDENHANDEL VAN BUYNDER J.P. Plezantstraat 324 A - SINT-NIKLAAS Tel. 03/777.59.22 Open van 9 tot 12 u. en van 13 tot 20 u. Zaterdag van 9 tot 12 u. en van 13 tot 16.30 u. 1/0020-QK- Lieve Aalst. Huguette Bijl uit Aalst schildert prachtige landschappen (per) Hamse zangeres Cauwenberghe laat leemte na Vijf jaar lang trok ze ononderbroken op met dej dansgroep Susan Girls. Al die tijd klonk haa welluidende stem als een blij geluid in vele zalen i; het Vlaamse land. Lieve Van Cauwenberghe, am] twintig jaar, overleed te Hamme. Met veel entoesiasme zong ze liedjes van Edith Pil Mireille Mathieu, Corrie Brokken en Nana Mot kouri en waar zij optrad pinkte menigeen een ti weg. We hoorden haar zingen op menige gele heid, onder meer ook toen Lebbekenaar Clement Vos zijn 108e verjaardag vierde en Lieve met v< emoties «Non je ne regrette rien» vertolkte, plannen die er waren om een plaatje te maken allereerste zullen voorgoed plannen blijven. Mi binnen het geheel van de Susan Girls blijft zij verdi aanwezig. Haar stem werd voor altijd vastgelegd o{ de bandrecorder en klinkt ook nu nog wanneer Susan Girls optreden. Op haar doodsprentje lezen we onder meer «Wij] willen geen afstand doen van haar aanwezigheid, van haar huiselijkheid en niet van haar blij gezang dat ons huis heeft vervuld, verlicht en verwarmd. Wij hebben gedroomd van een toekomst die nogl open moest gaan. Wij hebben met haar plannen gesmeed voor het leven en niet voor de dood» En nog: «Laat haar lied klinken». Wat ook blijven. van zaterdag 28 januari tot zondag 5 februari pakt opnieuw een Aalsters kunstenaar uit met een expo sitie van schilderwerken in de Aalsterse bel fortcrypte. Jean-Pierre Gits, die op 20 juni 1950 te Aalst geboren werd, is er te gast. De vooropening van de tentoonstelling heeft plaats op vrijdag 27 januari 1984 om 20 uur. Het werk van kunstschil der J.P. Gits zal beslist een verrassing zijn voor de be zoekers van deze kunstex- po. Want deze vrij jonge kunstenaar is met dit werk nog niet zo vaak naar bui ten getreden, wat dan ook meebrengt dat hij in 't Land van Aelst nog vrijwel onbe kend is. Vanwege het peil van zijn kunstbeoefening zal het zeker niet zo blijven! We hebben Gits opgezocht in zijn atelier, Rozenweg 23 te Aalst. Meteen toch wel een ideale gelegenheid om even van dichtbij kennis te maken met deze kunstlie vende Aalstenaar die heel wat in zijn bereik heeft en van wie we voor de toe komst nog veel verwachten kunnen. Laten we nu even resumeren wat ons, na een n ontspan nend vraaggesprek is bijge bleven. U bent Aalstenaar van geboorte, Jean-Pierre? Ja, in 1950 geboren, ik was tweede van drie kinderen. Ik ben een echte «ajoin» zoals men in Aalst meestal zegt. Niettegenstaande ik een boontje heb voor de na tuur en de buiten woon ik wel graag in de stad. Ik kuier wel graag tussen de mensen in de stad maar trek er soms wel eens op uit voor een deugddoende wan deling in bossen of in de duinen aan zee, Tot vóór enkele jaren heb ik steeds in de Koolstraat gewoond, een drukke straat, maar heb nu, met vrouw en kin deren meer rust en tevre denheid gevonden in deze nieuwe woning in de Ro zenweg. zyt u al vroeg gaan tekenen en schilderen? Och, aanvankelijk lag mijn belangstelling niet zozeer op het vlak van de teken- of schilderkunst. Ik heb wel steeds graag iets om han den gehad en zocht veel ver pozing in knutselen en zo meer. Het tekenen kwam pas nadat ik drie jaar tech nische school had gelopen. De techniek sprak me wel aan, en nu nog, maar het zat erin dat ik liever iets op papier ontwierp... In I960 heb ik me laten inschrijven in de akademie te Aalst en debuteerde in de afdeling Bouwkunde. An toon Blan- ckaert was toen direkteur. Eerlijk gezegd, het was een grote stap voor mij. Ik was toen zestien en ik herinner me nog steeds mijn eerste dag aan de akademie. Met 5 6 stonden we iatwat on wennig op de binnenkoer, uitgedost met een nieuw kostuum, met das, het haar zelfs kortgeknipt... En dan.Onze eerste les in een «nieuwe» school. Een «nieuwe» wereld ging hier voor mij open. Met de le raars kon je vrij diskussië- ren en met je medeleerlin gen vormde je één grote familie. Het waren toen trouwens de jaren van de «kulturele revolutie». Iedereen ging met iedereen praten over allerlei onder werpen. Het waren de jaren van de «beatles», de jaren van de meirevolutie in Frankrijk en zo meer... Iedereen voelde de vernieu wing en wilde er aan mee doen; ideeën had iedereen... Het kwam zelfs zover dat we een karna val groep stichtten in de akademie: de Fagadeklasjers. Een ganse ervaring feitelijk, ontwer pen en bouwen van karna- valwagen8. Uren en uren heb ik toen in de koude feesthalle in de School straat doorgebracht. Wijlen Fons Singelijn was toen voorzitter van het feestko- mitee en onze leraar bin nenhuiskunst en vormge ving. En hij was het ook die me stimuleerde en aan spoorde om te schilderen en te ontwerpen; voornamelijk tot ontwerpen van meubels. Toen werd ik zo geestdrif tig, dat ik er mij volledig voor inzette en zelfs tot sprekende rezultaten kwam. Enkele van mijn ontwerpen werden op ware grootte gemaakt en zelfs in produktie genomen Na mijn opleidingsperiode in de Aalsterse akademie ben ik dan op een architek- tenbureel gaan werken, bij Walter van Herreweghe. En toen groeide het idee om meer en meer te gaan schil deren. «Idee» zegt u? Ja, het idee dat het schilder werk een interieurvoor- werp is en voornamelijk de kleur een voorname rol speelt in dat interieur. Dat was voor mij het vertrék- punt voor mijn werk. En dat is ook nu nog het we zenlijke waarop ik in mijn huidig werk de nadruk leg. Eén van mijn favoriete schilders is Piet Mon driaan. Terecht zegt men van hem dat hij na Rejp- brandt en Van Gogh in in ternationaal opzicht de meest beroemde schilder is. In het begin van deze eeuw begonnen een aantal schil ders de rede in de schilder kunst voorrang te geven boven het oog. Na een reeks experimenten in verschil lende landen was de ab strakte kunst geboren. Voor het publiek, dat tot dan toe gewend was iets te herkennen in elk schilderij, betekende dit een bijna on overkomelijke omscholing in het «zien». Ln plaats van een voorstelling te herken nen en te bewonderen wordt nu van de toeschou wer ook «begrijpen» ge vraagd. Hoe vinden we dat in uw werk? Voortgaande op het werk van Piet Mondriaan kies ik voor een onderwerp welke wordt opgedeeld in kleur vlakken. Deze kleurvlak ken liggen in kleurlijnen gebogen kleurlijnen in tegenstelling met Mon driaan, die rechte, zwarte lijnen inbrengt. Het thema houd ik vrij gewoon, zoals «Noordzee», «Bos», «Een zaam» of gewoon «Composi tie in kleur». Recent zijn een paar werken, geschil derd aan de hand van ge dichten, geschreven door Rudolf Maes: verzen uit de bundel «Relikwieën voor toen». Graag had ik even nog enkele ondertitels bij uw werk. Op de tentoonstelling pak ik uit met een vijftigtal wer ken. Eén schilderij (olie op doek, 100 x 80 cm) noemt «Noordzee», blijft privaat bezit en werd reeds be kroond met «eervolle ver melding», grote prijs stad Lokeren en «Prix de peintu re, André Toetenel, Brus sel». Daarmaa was ik ook reeds «Kandidaat Grote Prijs van Rome voor schil derkunst». Een ander werk noemde ik «Collectie Mon driaan» en met «Linden- dreef» (olie op doek, 70 x 60 om) kreeg ik eveneens de «Prix de peinture, André Toetenel, Brussel). Andere ondertitels zijn «Compositie in groen», «Compositie in rood», «Compositie in blauw»«Compositie met geel en rood», «Kravaal- bos», -'Compositie met bo men». Voor «Leven», «On recht» en «In gedachten» zocht ik inspiratie in de zenbundel «Relikwi voor toen» door Rul Maes. Met «Belgica heb ik deelgenomen as «Belgica 150-wedst voor jonge Belgische 1 stenaars» die georg seerd werd naar aanleid van de 150ste verjaar van onze onafhankel heid... Het werk van Jean-F Gits schept sfeer, brengt beslist warmte elk interieur. Gits zal o" twijfeld de vreugde sma^^ zijn werk te kunnen toiT in zijn eigen stad. Het lijkt ons daarom aanj wezen, alle kunstminnak uit te nodigen op een fl| soonlijke kennismak! met het uitgestalde oeuAer van J.P. Gits, een jong %m sters talent, wiens evolim, wij met belangstelling fn len blijven volgen. De |,m toonstelling is open vanEn terdag 28 januari tot 5L bruari '84, en dit alle da|alc van 14 tot 19 uur en ge|js rende het weekend van%cf uur tot 19 uur. Ueg DeBrf

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 24