De grote en de kleine k i Oswald Joossens uit Temse publiceert tweede dichtbundel Wordt 1984 «Jaar v.d. Kuituur» te Aalst? HET Aalsters kultureel beleid Davidsfonds Erembodegem richt de spots op Miel Cools! azz-avond in Netwerk e Aalst Wanneer trouw je met mijn vrouw Georges Teugels exposeert te Gent Kartoenisten van Oost-Vlaanderen verenigt u 24 - 3.2.1984 - De Voorpost «Paladijn» In samenwerking met het gemeentebestuur van Temse stelt Oswald Joossens op vrijdag 24 februari (20 u.) officieel zijn tweede dichtbundel, «Paladijn» voor in de feestzaal van het gemeentehuis. Het programma van deze avond omvat: voordracht uit het werk van de auteur door Tania Opdebeeck en Willy Buytaert; muzikale omlijsting door het Kamerensemble Les Goüts Réunis (waarvan de Temsese orgel- en klavecimbelvirtuoos Jan Van Landeghem deel uit maakt); toespraken door: kultuurraadvoorzitter Her man Gerlo (welkomstvoord en inleiding); kuituur schepen Luk De Ryck (bespreking van de auteur en zijn werk); burgemeester Désiré Van Riet (officiële voorstelling). Op deze voorstellingsavond is iedereen welkom. De toegang is gratis. De auteur handtekent zijn werk. De dichtbundel «Paladijn» hij les kreeg van Gilbert telt ca. 50 bladzijden en Gyselinck (notenleer) en koet150 Crank. Na de voor- Ernest De Bock (instru- steEmg bkjft hij verkrijg- meilten). Hij speelde bh- baar ten huize van de au- teur, Ph. Hauxnanstraat 57 nton' tr°mpet, alto, tu- 2690 Temse. tel. 03/ en 1530°P. zijn eentje 771.28.16 en in het ASLK- leerde hij ook saxofoon, kantoor. Kasteelstraat 31, Mede dank zij zelfstudie 2690 Temse. werd hij dirigent van drie harmonieën: Eigen Oswald Joossens Kracht uit Burcht Oswald Joossens werd (1962-1978), De Dage geboren te Temse op 25 raad uit Baasrode (1966- maart 1932. Werkzaam 1976) en Zucht naar op de Boelwerf sedert Kunst uit Branst (1081). zijn veertiende, maakt Van 1975 tot 1978 was hij sinds 1976 deel uit hij voorzitter van het van de administratieve Temses Blaasensemble, dienst van de kwaliteits- Hij is lid van ATB-De kontrole. Natuurvrienden van bij Naast zijn politiek en de stichting (1948) en syndikaal engagement sinds 1978 voorzitter is hij ook om zijn veelzij- van de fotoklub Flash, dige kulturele aktiviteit Van 1963 tot 1967 volg- bekend. de hij de weekendkur- In 1945 trad hij toe tot sus schilderen aan de de harmonie Willen is akademie van Leiden Kunnen (Temse). waar (Nederland), waar hij het getuigschrift be haalde van «kop- en por trettekenen en schilde ren in water- en olie verf». Begin 1980 behoorde hij tot de medestichters van het Masereelfonds-Tem- se, waarvan hij korte tijd ondervoorzitter was. Dichtkunst heeft Oswald Joossens altijd aangespro ken. Nadat hij jarenlang talloze gedichten had ver slonden, begon hij in 1978 zelf poëzie te schrijven. Zijn eigen leefwereld was rijk aan ervaringen en beleve nissen allerhande en vorm de een ideale voedingsbo dem van inspiratie. Aan vankelijk maakte hij rijm- poëzie, maar toen hij het klassieke dichtpatroon als een tè beperkend keurslijf ging ervaren schakelde hij over op het «blanke vers» Poëzie werd voor Oswald Joossens een uitlaatklep: zijn vreugde, zorgen, angs ten, ontgoochelingen, ge luk werden op een gebalde wijze weerspiegeld in een poëzie, die verfijnd was en in een bevattelijke, direkte taal gesteld. Enkele jaren bleven de ge dichten keurig opgebor gen, niet toegankelijk voor de buitenwereld. Maar toen RBS-direkteur Florent Aertgeert8 ze bij toeval on der ogen kreeg, ging de wagen aan het rollen. Zijn kritiek was lovend en zette de dichter aan om verder te doen. Toen het Masereel- fonds m augustus 1980 de «Nacht van de Poëzie» orga niseerde deklameerde Os wald Joossens zijn gedich ten voor het eerst in het openbaar. «Algemeen ge waardeerde geengageerde, maar vast niet pamflettaire gedichten» komplimenteer- de kritikus Johan De Belie. Intussen had hij twee ge dichten («Ek drink de dauw» en «Rust») inge stuurd voor de poëziewed strijd van de Vlaamse Club voor Kunsten, Wetenschap pen en Letteren, waaraan mper dan 750 personen deelnamen. In november werd de uitslag bekend: Os wald Joossens behoorde tot de 25 laureaten. Zijn ge dicht «Ik drink de dau» werd opgenomen in het boek «Beste Gedichten 1980». Nog vóór deze uitslag be kend was onderzocht hij de mogelijkheid om zijn ge dichten te boek te stellen. Uiteindelijk besloot hij ze in eigen beheer uit te geven. Begin 1981 kwam zijn eer ste dichtbundel, «Gesloten cirkels» van de pers. De op lage was spoedig uitgeput. Oswald Joossens zette zijn dichterlijke aktiviteit ver der en voltooide in de zomer van 1983 zijn tweede bun del «Paladijn», een titel met een symbolische inhoud (in de ridderromans is een pa ladijn een bijzonder dapper ridder, beschermer van de zwakken en voorvechter van het ideale). Op verzoek van de auteur schreef kui tuurschepen Luk De Ryck het voorwoord. De bundel werd in januari 1984 gedrukt door de druk kerij De Maeyer-De Bock uit Temse Met Schepen Chris Lievens-Borms waait er op het vlak van de kuituur te Aalst alleszins een nieuwe, frisse wind waar vroeger vooral grootse manifesta ties mnnr Han in mini-aantal aan bod kwamen heeft men nu ook oog voor minder in het oogspringende maar daarom niet minder verdienstelijke initiatie ven waarbij ook de «deelgemeenten» worden be trokken. Niet stiefmoederlijk Wat men er ook zou van denken, aan kuituur wordt te Aalst heel wat gespen deerd. Zonder rekening te houden met rijks- en pro vincietoelagen besteedt de stad per inwoner en per jaar 346,20 fr. aan het kul- tureel centrum, 301,30 fr. aan de bibliotheek, 192 fr. voor de akademie voor schone kunsten, 134,60 fr. aan de akademie voor mu ziek, ballet en toneel en 33,70 fr aan musea. Reeds heel wat in 1983 Een bondige opsomming van wat in 1983 door de dienst kuituur werd gerea liseerd of gestimuleerd be vat o.a. het festival van Vlaanderen, de kunst- en ambachtenmarkt, de expo meegewerkt aan Fland «De akademie pakt uit» een Printing. onderzoek i.v.m. het Kultu- Voor Aalsterse kuituur reel Centrum, een promo- enigingen komt er een 1 tieatand op de jaarbeurs, tuur- en spektakelbeun het opknappen (zetels en de Keizershallen. Met schilderwerk) v.d. stads- budget van 150.000 schouwburg, het ontwer- wordt een projekt mai pen v.e. openluchtteater in animatie opgezet tijdem het stadspark, het onder- zomermaanden waan zoek naar de beheersmoge- reeds tal van eventuele lijkheden voor het Kultu- gadigden werden aar reel Centrum, de oprich- schreven. In de Sb ting v.e. sprookjeshuis en schouwburg krijgt nu een programma audio-vi- vestiaire een opknapbeu suele middelen. In 1985 komen dan via gen rond Bach en Haer Veelbelovend 1984! met Aalsterse musici In '84 wordt uiteraard het koren. Festival van Vlaanderen te Aalst behouden en wordt 1C( Op maandag 13 februari om 19.30 uur heeft in de Willemsfonds van de stad Aalst. Brosa van Amsterdam op de Grote Markt te Aalst een debat plaats met als tema «Het Aalsters kultu- gemeenteraad, zo wordt van de kulturele verenig reel beleid., Het wordt georganiseerd door het «e-met «lleen de ve^. men, heeft ten overstaan tmg om de wil van de sta genoten zich kultureel verheffen te stimula maar vooral om de nood kelijke ruimten te schepj waarbinnen het kultu- vormingswerk kan schieden. In Aalst K men optimistisch en rek men erop dat het Aalst Kultureel patrimoni nog binnen de huidige gislatuur zal worden uit breid met een kultureel c trum in de Molenstraat. Hamme. Toneel te (vh) Kleinkunst met «Van 'Boer Bavo' tot 'Houden van'..j Mark De Jode, ondervq zitter van de Aalsterse turele Raad en vooral van het Willemsfil Aalst, beschouwt het 1 zijn plicht alle Aalster» be rale kulturele verend gen te informeren overl stand van zaken in de slj Naast informatie wordt d de kans geboden van I «Mensen achter de dijkspeelde voor een grote belangstelling dachten te wisselen overl ze problematiek. Wie belangstelling heeft voor een leuk avondje-uit, een flinke portie gezond amusement waar uitbun digheid en sentiment, ernst en luim, «oude» en «nieuwe» liedjes, nummertjes van toen en nu, mekaar in snel ritme opvolgen, moet beslist op zaterdag li februari 1984, te 20 uur, in het Parochiehuis van Erembodegem, Miel Cools' «nieuw» programma gaan bekijken en beluisteren! Het initiatief om deze toch toch nog maar eens in de wel ruim bekende klein- oude doos te gaan scharre kunstenaar in Erembode- len en er wat bedjes uit op gem-centrum eens voor het te diepen. Als voorproefje voetbcht te brengen gaat van zijn optreden schreef uit van de plaatsebjke Da- hij zopas: «Zo ongeveer vijf- vidsfondsafdeling met me- entwintig jaren trek ik dewerking van het Noord- rond met 'n gitaar en met starfonds. bedjes. In de laatste twaalf jaren heb ik om de twee jaar üel Cools heeft onlangs 'n nieuw programma ge- et genoegen aanvaard maakt. Het laatste heette «Tot het bcht uitgaat». In al die tijd heb ik heel wat bed jes mogen zingen op tekst van Jaak Dreesen, Bert Broes, Louis Verbeeck, Ernst van Altena, Ed Leef- lang, Phibp Van Bogaert en nog anderenAan hen bij dezen mijn oprechte dank Wat wordt het nieuwe pro gramma? Laat me dat even uitleggen. Heel vaak vind ik, na de pauze, een briefje (of ook wel 'n bierviltje) op mijn kruk op het podium! «Miel, wil je dit of dat bedje van vroeger nog eens zin gen?» Ook hoor ik na de voorstelling dikwijls men sen opperen: «Maar je hebt toch niet gezongen van «De zeven zwanen» en van «De soldaat»!» Om aan deze mensen tegemoet te komen, heb ik 'n nieuw programma gemaakt met «oude» bed jes. Van «De beduimelde» en «Boer Bavo» tot «Houden van». Ik wil een greep doen uit die bedjes van toen tot nu! Natuurlijk komen er ook 'n paar gloednieuwe bedjes bij, maar het accent bgt toch op de bekende van vroeger. Enfin, we zien het wel; we horen het wel; straks in de zaal! Tot dan!». DB zaterdag 4 februari kan vanaf 21 u in het Net- ;rkcentrum. De Ridder raat, terecht voor een op- ïden van «The Retro Jazz- *oup»een zes mans band l.v. banjoplayer Walter eweerdt. owel traditionele New-Or- eans, Dixieland en ragti- menummers als spetteren de boogie-woogie's en swingnummers a la Benny Goodman kan u er meema ken. Dit alles dan met zeld zame overgave in een mee slepende sfeer zoals enkel beroepsmensen op niveau het kunnen. Deze 1 O-jarige band bevat de crème van de hoofdstede lijke jazzmusici. Ze komen immers uit de formatie van Pol Clos8et, uit de Victoria- band en andere als Toshi- mingo. Samen maakten ze immers twee knal-elpees «Back from New Orleans» en «The best Dixieland in Town». Individueel is het aantal op namen van platen van man- nen als Pol Dubois, Johny Dover en Jules Van Dijk haast niet meer te teben. Ze werden dan ook «begrip pen» in de Belgische jazz- wereld. Ook deze avond wordt er een van het daverende soort en gehoopt alleen wordt dat de zaal niet begeeft. Bezetting is als volgt: Walter Deweerdt, gitaar en banjo; Pol Dubois, bas en zang; Guy Glynrock, piano; Johny Dover, saxo's; Jules Van Dijk, trompet; Robert Cordier, drums. Organisatie The Crazy Bol Jazzclub Aalst Kaarten: 200 fr, leden en voorverkoop: 150 fr. Reservatie: 053/77.99.32. Kaarten te koop bij be stuursleden en in Netwerk. LH Bug-genhoutse Miehielsgezellen vragen zich af: De Miehielsgezellen, de bekende Buggenhoutse toneelgroep, heeft een nieuwe produktie opgezet: «Wanneer trouw je met mijn vrouw?», een blijspel van Bernard Luc en J.P. Conty. Karei Jacobs voert de regie. Het stuk handelt over de belevenissen van een psychiater (Guido Keppens) die êen scheidings procedure heeft ingezet tegen zijn vrouw (Marinet te de Hantsetters) en intussen vrolijke tijden beleeft met zijn assistente (Griet wm~.w* De bekende Lebbeekse dingen in de wacht: bron- Teugels via zijn werk be- toonstelling te" Gent is i kunstschilder Georges Teu- zen, zilveren en gouden me- naderen houdt een tegelijk toegankelijk Elke dag ril gels, die met een sublieme dailies op salons in binnen- verrijkende en rustverle- 15 tot 18 u toets en een diepwarm kolo- en buitenland. nende ervaring in De ten- (p.v.J riet, mens en dier uit het landelijke leven, in clair- ob8cur op het doek brengt, stelt van 3 tot en met 20 februari e.k. werken van zijn hand tentoon in kunst- center «De Gouden Pluim» langs de Vrijdagmarkt te Gent. Teugels, geboren te Den- dermonde op 4 januari 1937, studeerde aan de Akademie voor Schone Kunsten te Brussel en Pa rijs. De Lebbekenaar - zijn atelier bevindt zich langs de Potaardestraat 26 - heeft reeds heel wat geslaagde exposities achter de rug. Zowel in binnenland (Aalst, Dendermonde, Gent, Brus sel, Oudenarde, Blanken- berge, Sint-Martens-Latem enz.) als buiten onze lands grenzen (Genua. Amster dam, Parijs, Kopenhagen, Stockholm, Blois, Valen ciennes, Kilkenny). Met zijn werk sleepte hij boven- dien diverse onderschei- Aalst. De heer Willy Van Nuffel nam afscheid van de akademie als leraar techniA schilderkunst (per) De «Kartoen» is reeds eeuwen sluimerend aanwe- strijd op zichzelf, maar om we de rechten van de k zig in de kunst. Denken wij bievoorbeeld aan de 0611 onderlinge wisselwer- toenist verdedigen karikaturale figuren van Breughel, de spottende tussen kunst, toeris- kartoen als kunstvorm c mo(j wezens van Bosch en de vlijmscherpe portretschet- l""" ~'J"~ TO*,J sen van Da Vinei. Tijdens de 20* eeuw heeft de Jazzavond in de Rijksscholen Hamme Op 'vrijdag 10 februari te 20 uur heeft er in de feestzaal van de Rijksmiddenschool, Loy- straat 70 te Hamme een waar Jazzfestival plaats. De Big Band, bestaande uit 22 uit voerders, onder de leiding van José De Rijckere, speelt er gedurende een 2 uur de evolu tie van de Jazz. Een bloemlezing van de meest markante stijlrichting die de geschiedenis van de Jazz ge kenmerkt heeft. Van Negro Spirituals (ook vocaal) tot de huidige Big Band Music via Dixieland, Bc-Bop, Free- en Rock Jazz (in totaal 13 stijl richtingen). Deze in 1980 op gerichte Big Band trad reeds op in gans België en ook in het buitenland. Hij was onlangs nog te gast op het wereldmu- ziekfestival in het Nederlandse Purmereno Algemene inkomprijs: 100 fr. Leerlingen van de school: 50 (bd) Op een dag komt zijn ex- vrouw hem meedelen dat oom Max (Karei Bosteels) op bezoek komt en dat die best niks te weten komt van de scheiding die in het ver schiet ligt. Meteen moeten de ware echtgenoten weer de liefdevolle partners spe len en de vraag is dan na tuurlijk of het dan al bij al bij «doen alsof» blijft. Karei Jacobs kumuleert de taak van regisseur met die van akteur. Hij zet de verloofde van de ex-vrouw op de planken. Greet Van den Breen krijgt de kans zich te bewijzen in de prachtige rol van de meid en Luc Schelfhout kruipt in de huid van een boer. Verlenen verder hun me dewerking: Jan Heester mans voor het dekor, Willy Van Wambeke en Mare De Wachter voor de techniek. Lieve Piron voor de grime en Firmin Vergauwen en Paula Colpin als voorzeg gers. De Miehielsgezellen spe len graag toneel. Elke voor stelling is dan in feite ook een benefietoptreden. Te Steenhuffel wordt gespeeld ten voordele van de Vrije Meisjesschool, te Buggen- hout wordt de kas van het Sint-Michielskollege spijsd en te Baasrode en te Opstal speelt men ten voor dele van het O.L.Vrouw-ter- Schelde Instituut en de Op- s tal se Vrije Jongensschool «Wanneer trouw je met mijn vrouw» wordt opge voerd te Steenhuffel op 11 februari, te Buggenhout in de zaal van het Sint-Mi- chielskollege op 18, 19, 25 en 26 februari, te Baasrode in de zaal Scaldis op 24 en 25 maart en te Buggen- hout-Op8tal in zaal Beuken hof op 31 maart. Het spreekt vanzelf dat de Miehielsgezellen bij het op zetten van dit stuk dank baar terugdenken aan Guillaume Willockx, de man die ze zovele jaren ken den als mede-akteur of re gisseur, als stimulerend be stuurslid en aktief mede werker en die in juli 11 plots uit het leven werd weggerukt. Pierre Van Rossem me en kuituur te bevorde- wikkelen» aldus Eddi ren. De kartoen heeft der- Winter. «Bovendien viaó halve een enorme waaier we het noodzakelijk dek kartoen zich bliksemsnel ingeworteld in tal van van mogelijkheden en is toenist uit zijn isolemeni media: boeken, tijdschriften, reklame, televisie, met zijn vele uitingsvor- halen en de onderlinges II¥1 tentoonstellingen enz. Een hele rits kunstenaars men ook niet als dusdanig dariteit te bevorderen, hebben de kartoen helpen integreren op ekono- is één noemer te vatten. Of werken bekend te mal het nu een sobere lijnteke- via tentoonstellingen, H misch, sociaal en politiek vlak. ge- hebben vele steden en lan- tief, niet alleen .j,. ning of een sterk grafisch groep of individueel. Be NaUonaal en mtematicnaal dra kirtoenales oP hun at- wer^ de tortoen beüJt Zloh tevens aoiiAiou «cioob uuu hCVOUO IHSt w weerspiegelt de huidige sa- deelnemen mn nationale k menleving waar de kunste- internationale wedstrij term naar als het ware met een en worden reglementen Idhoi scalpel stukken snijdt. inlichtingen, alsmede I en informatieblad doa Kartoenistenvereniging stuurd aan elke kartoen 8 op» «Kever» Bovendien wordt een in In 1981 werd «Kever» nationaal Ecun-paspc "®n een nationale organizatie (European Cartoot Daa voor Belgische kartoenis- Union) toegekend aan t 101 ten opgericht onder het toenisten die zich om! ®n: E voorzitterschap van Bob scheiden hebben met 1 IUr v Vinoke, Zolder. De Kever- werk of door hun ii,n E' organizatie werd later op- «dixit Eddi De Winter, t 'n' H. gesplitst in de regio's: Ant- Barst Om deze doelstel luys. werpen, Brabant, Limburg, gen te kunnen ver weze: A Oost- en West-Vlaanderen, ken en verdere kultui °er De voorzitter van de regio aktiviteiten mogelijk te Oost-Vlaanderen heet Eddi ken; kunnen kartoenii er"c De Winter, leraar aan het én ook andere geïiiU V.T.I. te Dendermonde, de- seerde personen zich 1 v korontwerper voor de Kon. sluiten bij «Kever», als '""J Rederijkerskamer De Leeu- of erelid. Het lidgeld „e werekenaers en zelf al een kartoenisten bedraagt bekend kartoenist onder fr.ereleden betalen n e d het pseudoniem «Barst», naar willekeur. Voor ve We praten over de vereni- re informatie: Eddi De I ging Kever en in het bie- ter. Dorp 20 a, 9298 Wi j fe zonder over de doelstellin- len. gen van deze vereniging. «In de eerste plaats willen kwoU 'men de ju «Te A baar l.Wi leme rin t lieden t&tei jot 12 füur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 24