«De Tante van Charly» in Sint-Niklaas: waardige viering, matige voorstelling Amateurtoneel in Belsele en Nieuwkerken Eerste amateurs teat er - festival te Lokerc V er r ukkelij ke spookgeschiedenis in het instituut O.-L. Vrouw te Zele Incar Lebbeke ook de komende maanden aktief 26 - 3.2.1984 - De Voorpost De viering van een 25-jarig toneeljubileum heeft zo zijn specieale sfeer. Dat was ook zo in Sint-Niklaas bij de Koninklijke Toneelkring Sint-Qenesius. Ak- teur Willy Geleyn werd er extra in de bloemetjes gezet voor z'n meer dan vijfentwintig jaar zéér verdienstelijk werk bij zijn Genesius. Zaterdag 28 januari. Na de opvoering van «De Tante van Char ley», een klucht die door de jubilaris zelf werd gekozen, volgde de eigenlijke huldiging. Een nok- volle stadsschouwburg. Een publiek dat voor ak- teur en vriend Willy Geleyn met gul en daverend applaus z'n waardering liet blijken. Een zee van bloemen en geschenken kregen hun plaatsje op de voorscène. Daartussen, omringd door zijn talrijke medewerkers, een glunderende (soms geëmotio neerde) beoefenaar van de edele toneelspeelkunst: de Willy. Het hele feestgebeuren werd in goede banen gehou den door ondervoorzitter Hugo Boon. Sint-Gene- sius en vanzelfsprekend de feesteling konden zich verheugen in de aanwezigheid van o.m. schepen Van Daele, senator De Bondt, volksvertegenwoor digers P. Matthijs, en Freddy Willockx, senator Nelly Maes ook, oud-senator M. Coppieters, Roger Van Gasse (A.K.V.T.), Marcel Verniers (St.-Gene- siusgild) en een aantal Gemeenteraadsleden. Na voorlezing van een brief van Burgemeester De Vidts (met verontschuldigingen wegens andere ambtsbezigheden) werd door voorzitter Joop Yse- baert de akteur Geleyn nog eens belicht en bedankt. Op de hem eigen manier om de totaliteit van de vie- dankte Willy z'n publiek, ring tot een goed einde te z'n medewerkers, z'n ou- brengen, ders, z'n vrouwke («ge wit Toch zouden we het niet da wèl meiske!») en zijn heel eerlijk vinden t.a.v. on- Miel (regisseur Miel Gey- ze lezers om nu maar met een). Nog heel even het ge- een de loftrompet in alle uruikelijke familiekiekje en toonaarden te doen schal- genodigden en leden van de len alleen omdat het nu uit- Kon. Toneelrking togen gerekend een jubileum- naar him lokaal De Stad voorstelling betreft. «De Nantes om met een receptie Tante van Charley» is een deze toneelhoogdag te be- steengoed stuk waarvan de sluiten. Een waardige vie- tand des tijds echter een ring. Een stijlvol feest. Een aardig stukje heeft af ge- meer dan verdiende hulde, knaagd. Maar het is een Op het appel ontbraken toneelwerk dat niet stuk te schepen van kuituur An- krijgen is. Er blijft altijd thuenis en kuituurattaché wel «iets» van over. Het Jan Bral. We vonden het lach-sukses is er als het wa- ook jammer dat op een af- re de garantie-stempel van. vaardiging van de zuster- We zijn het er dus roerend verenigingen De Goud- over eens dat het aanwezige bloem en Tijl na, niemand publiek toch tevreden zal aanwezig bleek van De zijn geweest over de manier Vlasbloem (Nieuwkerken), waarop Sint-Genesius deze Baudelo (Sina&i), Kunst en klucht voor het voetlicht Vermaak (Puyvelde) en bracht. Phoenix (Belsele). Vraag is: was dit nu «De Tante» in één van haar bes- De Tante van Charley te gedaanten? We geloven We zijn graag bereid om het niet. Het minder jong n.a.v. deze jubileumopvoe- en te sober gehouden regie ring, en gezien de wat uit- koncept was niet van aard zonderlijke gebeurtenis, om het toneelwerk «nieuw zeer veel zoniet alles met leven» in te blazen. Goed «de mantel der liefde» te zittende vondsten hebben bedekken. Gewoon omdat we niet mogen noteren. De «de tante» door de gevierde meeste visuele gags werden zelf werd gekozen en omdat dermate aan de telefoon- we ons tenvolle rekenschap draad opgehangen dat ze geven van de bijzondere in- hun effekt en hun «in spanningen die een toneel- slaan» hebben gemist. Een vereniging moet opbrengen voorbeeldje: Brasset stond zich minutenlang voor te bereiden om zijn dienblad tegen de grond te gooien (dat gooien hoefde ook al niet). Ook in de kledij zaten enke le stijlverwarringen. Kolo nel Chesney bijna modieus gekleed (anno 1980-81), voor Spettique konden we even terug tot zowat 1930 en met het jasje van Basset zaten we ongeveer in 1900. Het «ensemble» dat Will Babbeley kreeg aangeme ten had van het goede te veel, was te karnavalesk en bezorgde de akteur wel last. Het dekor bleek bijzonder fraai, netjes uitgewerkt en minder vlot bespeelbaar aan de courkant (plaatsing zetel). Hoe knap opbouw en aankleding ook waren, wij houden het voor dit soort stukken liever bij de tradi tionele, degelijke en ver fijnde kamer-dekors die be ter aansluiten bij de inhou delijkheid van het stuk. Willy Geleyn voelde zich zichtbaar in z'n nopjes met de vertolking van Will Bab- berley. Toch hadden we een fijnere «dame» verwacht, met meer vrouwelijke trek jes, geraffineerder, met be tere kontrast-aflij ning tus sen Will en «De Tante». Luc Thijs nam Charley Wickman voor zijn reke ning en bleek één der beste typeringen, juist getekend en mimisch sterk. Gui De Vrieze (Jack Chasney) nam een schitterende start maar ging zeer snel letterlijk en figuurlijk gebukt onder de veeleisendheid van z'n rol. Frans Van Egghen wist daarentegen de juiste toon aard en de exakte blijspel- toetsen te leggen in Spetti que. Met een enorme pré- sence, een prima zegging en soepele bewegingen gaf Willy Coppens gestalte aan Kolonel Chesney. Jammer dat het te trage tempo hem geen gelegenheid gaf om de voorhanden zijnde komi sche aksenten te onderstre pen. Rita De Vos vonden we terug als de echte Donna Lucia D'Alvarez. Ofwel heef* de regie dit personage onvoldoende uitgeregis- seerd, ofwel is er getracht om door soberheid uitmun tend te zijn. Hoe dan ook, Donna Lucia liep er onder koeld en wat verloren bij. Marie Rose De Vrieze kreeg met de ondankbare partij van Ellen geen gelegenheid om haar kunnen te bevesti gen. Er werd ook weinig gedaan om dit kleine rollet je uit de oppervlakkigheid te halen. EUy Van Brussel (Ketty Verdun) en Els De Vos (Arabella Spettique) hebben hun opdrachten keurig ver vuld. Maar speelsheid' élan en schalksheid hadden hun typeringen zeker geen kwaad gedaan. Mark Van Brussel gaf in het eerste bedrijf een strakke en echt komische B rasset ten beste Naarmate de reaktie van het pubhek op zijn typering inspeelde begon ook Bas sets voetje op het charge pedaal te wegen. In de wan delgangen hoorden we in dat verband zelfs de opmer kingen «Hij zal het nooit afleren» en «moet dat nu echt zó nadrukkelijk!». Het gevolg van dit soort buiten- cast-akteren en het vissen naar (goedkoop) sukses be tekent steeds en onherroe pelijk een klap voor de ho mogeniteit en getuigt van weinig respekt voor de rechtstreekse medespeler. «De Tante van Charley» heeft ons niet erg over tuigd. We geloven dat re gisseur Miel Geysen het spelritme en de hoeveelheid gags (vooral als verras singselement en in fijn heid) onvoldoende heeft kunnen aanpassen en de cast niet heeft kunnen be wegen tot het bereiken van het zo noodzakelijke tempo. Achter de schermen waren aktief: Nelly Baetens en Hu- guette Ingels als teksthulp; Jeanne Smet en Frida Col- lyn voor de kledij en Koen Verhelst voor het geluid. Toneelmeester was Etienne Quintelier. Jean-Paul Gey sen tekende het dekoron- twerp. De decoruitvoering bleef voor rekening van het kundige schouwburgperso- neel. Regie-assistente Ma- rie-Josepha Cornells, de rechterhand van Miel Gey sen, regisseur. 6 W.D.G. <*7 De Nederlandse luchtmacht bestelde 112 militaire 5-ton- ZfifiiMners van het type YA 5442 DT bij Daf. En het Nato hoofd- kwartier in het Nederlandse JÊÊêÊÊ^^Ê zuid-Limburg bestelde tonners van het type YAV f iii'Wl'Wiiiirf'l'lMW' ^gEjgSjHj^^B 2300 DHTD 4X4 en 56 opleg- mwmmmmmmmumMÊÊKÊÊÊÊÊÊÊBÊÊÊBÊÊÊKÊ^L gers bij Daf. Toneeljubileum in Sint-Niklaas. «De Tante van Charley-. 38468 100 u herkent Willy Geleyn en Gui De Vriese (Iv) Phoenix en De Vlasbloem De liefhebbers van liefhebberstoneel in SÏnt-Niklaas m u ten in februari naar de deelgemeenten afzakken. Zowel 11 Nieuwkerken als in Belsele is er een en andere te belevi )Q De Vlasbloem uit Nieuwkerken voert in Het Atelier aan de Meesterstraat het bekende «Vrijdag» van Hugo Claus i Ue Voorstellingen op 10, 11, 18, 19, 25 en 26 februari 1 ui Goossen regisseert. Akteurs zijn Piet De Busschere, I ]n Stoop, Edmund Hereman en Leentje Smet. «Vrijdag» laat ons kennismaken met een man die met z a dochter heeft gevrijd. Als hij uit de bak komt wordt gekonfronteerd met het feit dat z'n vrouw een kind h van de buurman. Phoenix is een jonge Belseelse toneelgroepering, één i ,p de drie daar aktieve amateurgezelschappen (naast Ku ee en Vermaak en De Klokkenlappers). In zaal Van Remo tel voert men zondag 19 februari en zaterdag 25 febru t op «De Verloofde van mijn vrouw» Johan Hessels rej seert en de akteurs heten Maurits De Decker, Bea Boes, Jo Maes, André Van Hese, Ivonne Parijs, Ward V Kerckhoven, Gabriëlle Blommaert, Brigitte Van de Vo ja de, Rene Cornu en Jef Verbelen. Een klucht in drie bedrijven is deze «Verloofde», schrijfster krijgt elke maand geld toegestuurd van oom die in Canada verblijft. Die mag echter niet weten zij inmiddels getrouwd is met een arts. De geneesl aanvaardt een karweitje en dat ontketend nogal gekke situaties. Bovendien komt de oom uit Canada zijn gezin op bezoek. Toneeljubileum in Sint-Niklaas. Zij voerden «De Tante van Charleyop n.a.v. Willy Geleyns volgehouden toneelinzet (Iv) Als tweede in de rij kwam de Koninklijke Hoofdredi kerskamer «De Goudbloem» uit 8int-Niklaas ons ver ten met de opvoering van «No Sex Pease» door A. Foe A. Marriot. Verschillende faktoren wettigden hii hooggespannen verwachtingenDaar was vooreerst titel zelf. Waar ook maar even het woordje Sex gebn wordt, heeft men gewoonlijk al een heleboel nieuw rigen. Toneeljubileum in Sint-Niklaas. Na de opvoering van «De Tante van Charleywerden behalve de akteurs ook de familieleden van Willy Geleyn in de bloemen gezet (dw) De naam Oscar Wilde staat voor kwaliteit. De man, die geboren in Ierland zich later in Engeland vestigde, reageerde in zijn werk tegen het materea- lisme van de 19' eeuw. Die reaktie kan nog best funktioneel zijn in onze 20ste eeuw. Het bizarre en het komische spelen steeds een grote rol in het werk van deze Ier maar die elementen zijn immers ook nooit veraf in het werkelijke leven. Toneeljubileum in Sint-Niklaas. Willy Geleyn neemt uit handen van Maurits Coppieters het ereplaket van kuituur minister Poma in ontvangst (dw) En nu naar «Het spook van Canterville». Een rijke Amerikaan en zijn doortas tende echtgenote, een on deugende niets ontziende tweeling, een dochter op de romantische toer en... een echt spook, allen onderge bracht in een eeuwenoud kasteel. Wat wil je nog meer? Het lerarenkorps en de re gisseur mogen we hier te recht feliciteren. Ze hebben intens gewerkt maar het re sultaat is schitterend. Dirk Meul is ten voeten uit de zakenman die het wel in Amerika heeft waar ge maakt maar nu, beland in een Engels spookkasteel waar alles en iedereen gek schijnt geworden, verliest hij zijn zelfzekerheid. Eén troost blijft alvast, het be roemde schoonmaakmiddel bewijst ook hier zijn kwali teit, want zie een eeuwen oude bloedvlek verdwijnt als bij toverslag hoewel... Bijzonder overtuigend is Vera Van Damme in de rol van zijn echtgenote, die voorwaar geen slechte par tij ziet in blauw bloed voor haar dochter. En zij krijgt nog gelijk ook, hoewel niet op de verwachte wijze. Hartveroverend zelfs in haar eeuwenoude japon is Lieve Van Cauteren als oud ste dochter. En moedig gaat haar hart uit naar de gevaarlijkste van de voor handen zijnde aanbidders. Het spel van Karine Van Henden en Vera De Bruy- cker de onmogelijke twee ling die stoutmoedig de touwtjes in handen nemen, is ongelooflijk geslaagd. Hun wervelende aktie vormt een bijzonder verfris send element in de opvoe ring. Ook het dynamisch optreden van Jo Van Eetvel- de mag een ongemeen be langrijke bijdrage heten. Overtuigend is hij in zijn rol van delikate aanbidder, niet snel ontmoedigd overi gens, en steeds bekommerd om het begripsvermogen van de ander, «Als je be grijpt wat ik bedoel». Er is ook nog de totaal ont redderde juffrouw Umney, het enige personeelslid, die in haar onderworpenheid aan het spook in konflikt komt met de Amerikaanse familie en Francine Ver- cammen speelt die ontred dering met de grootste overtuiging. Erna Huylebroeck is een keurig gelaarsde autoritai re politie-inspekteur die toch wel moeite heeft om een en ander te begrijpen. En last but not least... het spook. Dirk Persyn, profes sioneel in de rol van het spook en dat betekent heel wat. Hij speelt ook nog een andere rol voortreffelijk, maar als spook is hij ge woonweg schitterend. Geen wonder dat sommige har ten sneller gaan kloppen. Het mag gezegd, deze to neelopvoering is een pres tatie. De regisseur Frank Van Mossevelde kan trots zijn op zijn werk. Die man is trouwens niet meer aan zijn proefstuk en in deze sterke regie heeft hij eens te meer zijn talent bewezen. Vergeten we niet de men sen achter de schermen die zorgden voor het decor, de kostuums, enz., ze delen terecht in het succes. Dus allen naar het Instituut O.L. Vrouw. Het spookt daar nog op onvergetelijke wijze op 3 en 4 februari a.s. te 20 uur. Thuisblijvers hebben onge lijk. G.B. Dan was er de regisseur, die niemand minder is dan Luc Philips. Ook die naam alleen zou overal volle zalen moeten trekken. En dan is er nog ten derde: de spelen de maatschappij zelf «De Goudbloem», die toch niet ten onrechte het Landju weel heeft veroverd. Over de Inhoud van het stuk is al het een en ander verteld: Het gaat over een jong paar. Hij is bankbediende Maar zij weet ook wat ze wil. Zij wil ook haar steen tje bijdragen in de opbouw van hun materieel levens geluk. Daarom reageert zij op een advertentie. Want ie der financieel steuntje is welkom. Maar spoedig blij ken beiden met een heuse porno-firma te doen te heb ben. Hoe moeten ze daar van af komen? Over het spel zelf zijn er in dit blad al een paar kritie ken verschenen. Laten we dus niet in herhaling val len. Feit is dat «De Goud bloem» er in geslaagd is de mensen een paar uur amu sant kijkgenot te verschaf fen. En hoe pikant de titel ook was: feitelijk was er geen vuiltje aan de lucht. Luc Philips heeft alles in de goede banen gehouden. Dirk De Corte en Griet Naessens (naar we lezen zijn het allebei nog jonge krachten) vielen allerbest mee Al zouden we niet kunnen zeggen dat hun stemmen overal goed door kwamen. Lieve Van der Aa. als moeder speelde haar rol opperbest. Maar hier moe ten we een vorig gelezen kritiek wel gelijk geven: Zij was veel te jong als moeder van het jonge gezin. Het kwam ons eerder voor als een «ménage troi» om dan toch maar in de sex-stijl te blijven. Maar dat heeft aan haar feitelijk spel niets af gedaan. Maar wie volgens ons het hele spel op dreef heeft gehouden was wel Wim De Schepper, die met zijn ietwat korpulente guur, in zijn rol als kaf zorgde voor de nodige tes, en de zaal telkens het lachen wist te bren Naar het schijnt ook wel wat mindere bij len in. Maar dat hebben toch niet bemerkt. Want geheel heeft het het 1 se publiek wel voldaan. Maar nu zouden wij maar een keer op dezel' nagel willen kloppen (hel voor ons niet de eer keer!). Voor zo'n goed) slaagde vertoning, die mensen toch nog een la kon bijbrengen, was de zi iets meer dan half vol. So zouden wij wel durven a gen dat Lokeren nog gt «Kultureel Centrui waard is! Het is missch wel wat cru uitgedn maar toch... Als we tegenover zien dat ze i voor sommige «prulla- staan te verdringen om o een plaatsken te bekom of dat zelfs de zaal op v hand al lang is uitverka nu dan zouden we over kulturele smaak van stedelijk publiek nog g al te grote dunk kuna krijgen! Wij kunnen all maar hopen dat het met volgende vertoning er U aan toegaat, en dat er o een echt «volle» zaal aan zig is. Dat zal dan zijn zaterdag 4 februari Toneelbond «Vranck Vrij» uit Wetteren (ooki der mededingers van Landjuweel) die opto met «De Drie Heren» doo Christiaens onder regie Rolf Matthijs. En voor i op de TV de reeks volgt i Willem De Zwijger: dat stuk speelt in dez tijd, en Willem De Zw met zijn vrouwen kon ook allemaal ten tonele. I kijken dus op zaterda| februari in het Kultur Centrum om 20 uur r «De Drie Heren». J.T Zele. De leerkrachten van het Onze Lieve Vrouwinstituut Kouter Zele voerden met sukses het «Spook van Cantervilleop (gvw) De Lebbeekse volkskunst- groep Incar, die inmiddels wereldwijd bekend is ge worden, heeft voor de ko mende weken heel wat op tredens op het programma staan. Op vrijdag 2 maart is de groep te gast in de Burg- grave te Evergem, op zater dag 3 maart wordt opgetre den in de sporthal te Ap pels. op zaterdag 17 maart in zaal De Kring te Kapel len en op zaterdag 14 april in de Stadsfeestzaal te Ant werpen. Op al deze data wordt het programma «In car 25» gebracht. Het pro gramma «Egovisie» is te zien op zaterdag 7 april in Hengelhoef te Houthalen en op donderdag 26 april te Herentals. Voor beide produkties «Egovisie» en «Incar 25» is tussenkomst voorzien van wege de overheid. Inrich ters die in 1984 een optre den van Incar plannen, kunnen nu reeds een aan vraag om financiële tege moetkoming richten tot «Ministerie van de Vlaamse Adminii tie voor Onderwijs en manente Vorming, Dii Volksontwikkeling of stuur voor Jeugdvom Parochiaanstraat 1000 Brussel» Maar Incar is meer danf1 leen maar dansen gen. Er zijn binnen groep ook nog andere l viteiten. Zo ontvangt Ir van 22 tot 26 februan Engelse dansgroep Dance Theatre». Dit r heeft plaats in het Ui; van een uitwissi-hn? e, koord met de «Essex C: V( try Council», waarde" car voor hen zelf opt heeft kunnen verzori Engelse bodem. Op vrijdag 2 maart ee.'tu zellig onderonsje voor oud-leden. En op zats h 28 april heeft het trad te neel Incarbal plaats il zaal «Ons Huis» te Leb ia met natuurlijk een n tombola waaraan taW' en prachtige prijzen l"3' verbonden. P* inx

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 26