De grote en de kleine k Eliane Rodrigues: een topper voor Zele 3 Thalia bindt de kat op het spek te Aalst Muzikaal feest met Union in De Spiegel Argentijnse gitariste Carmen Casey in Temse Werk van autodidakt kunstschilder Rob Delange in het Pand Dendermonde Buggenhoutse Muziekschool koncerteert en aperitieft in Sint-Amands De Voorpost - 10.2.1984 - 17 Second Line New Orleans Band in Honky Tonk Dendermonde Velen zullen zich nog best de jongste editie herin neren van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. De muziekwereld kreeg er te doen met een pleiade pianisten die, althans een groot deel, op zo hoog peil musiceerden dat het voor de jury moeilijk werd om te zoeken naar een precieze kwotering. Velen zullen zich daarbij dan ook herinneren dat de uitslag niet onverdeeld gunstig aanvaard werd, niet helemaal door het publiek maar ook niet door specialisten in het vak. Zeker is het dat de vertol king van Eliane Rodriguez enorme reakties opwekte de zaken kort te houden, dat velen woedend waren omdat zij niet de eer ste of niet binnen de aller eerste werd uitgeroepen. 'jen meenden het ernstig, anderen deden geen moeite om hun wrevel te verbergen zoals het geval met de pianist Groslot die zelf een Koningin Elisa bethwedstrijd glansrijk doorgemaakt had. Nu de refleksen wat gingen liggen en men een en ander door de afstand en de tijd relativeren, kan men de uitspraak van de jury bijtreden vooral omdat Elia ne Rodrigues nog zo jong is dat voor haar nog een he melsbrede toekomst moge lijk blijft ook langs wed- getx) strijden en jury's. Maar ze ker is dat de reaktie vrij sterk was bij de aanvang, harla omdat de vertolking en de h« techniek en de interpretatie van Eliane Rodrigues, wat tuk jj ze dan ook speelde, sterk at ar di afweken van de gebruikelij ke waarden. Zij speelde no ta bene zo onbeschrijfelijk verfijnd, zo veredeld, zo diep ingaande in de kern van de dingen, dat het voor iedereen een schok, een ver rassing was dit soort mu ziek op die wijze te beluiste ren. Zij speelde ook, wat we in schudden en beven, ty pisch vrouwelijk zouden kunnen noemen, want dat is een delikaat onderwerp in deze tijd van grandiose verwarring. Nu, wie haar gehoord heeft tijdens deze wedstrijd zal haar vertol king nimmer vergeten en zij die haar in Zele zullen beluisteren zullen nu reeds hopen dat in die pure, uit- gepuurde stijl geen veran dering is gekomen. Hoewel dat mogelijk voor haar zelf niet zo best zou zijn voor de toekomst. Eliane Rodrigues speelt in Zele een oinvangrij, rijk ge varieerd en een ongeveer historisch doorgetrokken onda Zij vangt aan met drie sona tes van Scarlatti welbe kend. Volgt Beethoven met de sonate opus 2 nr. 1 in fa klein een werk waarover de betreurde pianist Glenn Gould in de eerste reeks «Ecrits» spreekt als over de geniaalste uitingen van Beethoven en bovendien zo gekonstrueerd dat ze bijna letterlijk door een quatuor zouden overgenomen kun nen worden. Van Chopin twee bekende werken de Nocturne in mi gr. en de Polonaise in la gr. Na de pauze dan de zes klavier stukken van Brahms opus 118, alle plastische en ook typische werkjes van de grote meester die in het Brahmsjaar, pas achter de rug, nog een ruimer part in de musicologie heeft gekre gen dan men voordien ge rechtvaardigd vond. Eliane Rodrigues besluit dit schit terend recital met een paar feestelijke dingen van Vil la-Lobos, vermoedelijk om een paar mooie fijne saluut- jes te werpen naar het zui den vanwaar zijzelf her komstig is. Het recital heeft plaats op 15 februari te 20 uur in de raadzaal van het Zeelse gemeentehuis. Wie daar niet tijdig aanwezig mocht zijn zal het moeilijk krijgen om nog een deug delijk plaatsje te vinden. Daarover hoeft men bij der gelijke grandiose gelegen heid geen uitleg te geven. B.D.K. Het socio-kultureel centrum De Spiegel (Beveren) viert begin maart het zesjarig bestaan. Muzikaal zal dat gebeuren zeker niet onopgemerkt voorbij gaan. De Spiegel is er immers in geslaagd om de Engelse rockformatie The Fanfoms voor een twee de optreden te strikken. Muziekliefhebbers die dat viertal in november al meemaakten, weten wat dat betekent: covers van grootheden als Cliff Richard, Chuck Berry, Everly Brothers... Om alvast in de sfeer te geraken haalt De Spiegel morgen, zaterdag 11 februari, de Gentse formatie Union naar Beve ren. En ook dat belooft muzikaal een denderende avond te worden. In samenwerking met het Kommissariaat-Generaal voor Internationale Kulturele Samenwerking en de ambassade van Ierland organizeert het Gemeentebe stuur van Temse op zaterdag 31 maart, om 20 u., een optreden van de vermaarde Argentijnse gitaris te Carmen Casey. Deze toonaangevende gitaar- en luitspeelster maakt momenteel een toemee in Europa. Temse is één van de weinige plaatsen in België waar zij optreedt. De toegang is gratis. U kunt terecht in de feestzaal van het Gemeentehuis. De nieuwe en jonge Aalster- se toneelgroep, Thalia '82, tweede jaargang en... voor de tweede maal in Netwerk, De Ridderstraat, Aalst, onde Thalia was vorig jaar goed in een degelijk afgewerkte Ihriller. Nu zijn de ver- >achtingen hoog gespan- 'k 0 nen. hopelijk worden ze >n« ingeiogt. 1 sls Dit jaar heeft de jongste fnj b telg van het Aalsterse to- z «elfirmament opnieuw keoo geopteerd voor het komi- in be acte genre. oerB Waar het allemaal om vemtjdraait in het stuk 'Een kat sp het spek' van John Doyle wordt nog niet verklapt; al leen het volgende laat Tha lia los: "Een hele reeks pro blemen stapelt zich op na dat een pas gehuwd stel be sloten heeft een cursus 'Ita liaans' te volgen Regie is opnieuw in lianden van Paul Coppens. De speel- data situeren zich op vrij dag 10, zaterdag 11, zon dag 12 en maandag 13 fe bruari 1984, telkens te 20 uur. Kaarten aan 60 fr kunnen steeds worden be komen bij de leden en in Netwerk-centrum. Alvast wordt deze 'Kat op spek' warm aanbevolen ANZ-koren koncerteren De meeste koren zijn weer druk doende met nieuwe liederen in te studeren of bereiden hun voorjaarskon- cert voor. Anderen werken ijverig aan him deelname aan de provinciale koor wedstrijden of plannen een buitenlandse koorreis. Maar ook in eigen land blij ven de koren, aangesloten bij het ANZ, aktief. Op zaterdag 11 februari om 20.00 u. treedt het ge mengd koor «Sango-Jo» uit Lebbeke onder leiding van Marcel Schelfhout op in de feestzaal van de Handels school te Merchtem en op zaterdag 18 februari kon- certeert in de feestzaal van het stadhuis van Aalst om 2.30 uur het mannenkoor Cantate. Het programma biedt oude en nieuwe koor muziek van ondermeer Zie lenski, J. Gallus, G.B. Mar tini, W.A. Mozart, volkslie deren en enkele muzikale intermezzo voor piano en hobo van C. Schalfrath en J. Ryelandt. voor liefhebbers van het ge nre; deze jonge theater groep, gegroeid uit de vriendenkring van het Aalsterse Atheneum, wil voor alles ontspanning brengen. (jdb) Zaterdag 11 februari om 21 uur speelt de Second Line New Orleans Band in de Honky Tonk Bunker te Dendermonde. Het is niet de eerste keer dat deze band te gast is. Vorig jaar mocht men zich op een 200-tal bezoekers verheugen in de bunker. Zij kregen toen een biezonder prettige avond met oude stijl jazz Een originele bezetting (zonder trompet) zorgde voor een eigen sound. Tom Bade, de leider van de groep, zegt dat ze «een samenraapsel is van diverse bands». Maar dat is toch al te bescheiden. Second Line is een van de weinige goede New Orleans orkesten die ons land telt. Tot 26 februari aanstaande kan de ware kunstliefhebber in Het Pand terecht om de Vlaams-expressionistische schilderijen van Rob Delange te bekijken en te doorgronden. Het was in '58 dat Rob Delange voor het eerst via een individuele tentoonstelling zijn werk aan een breder publiek voorstelde. De waardering die zijn werk onmiddellijk kon verwerven, stimuleerde hem om een grotere techniek te beheersen om op die manier beter uiting te geven aan zijn persoonlijke visie op het landschap en de mensen rondom hem. De eerste tentoonstelling drang van Rob Delange leefd heeft. Als self-made van Rob Delange had, zoals vond inderdaad van meet af man heeft hij geen technie- gezegd, plaats in november aan zijn oorsprong in een ken geleerd van anderen, '58 van waaruit er snel vele diepgevoelde streekgebon- doch hij heeft ze daarente- volgden zodat er nu meer denheid: een mediterende gen zelf ontdekt. Geleide- dan 200 op zijn aktief bewondering voor het gol- lijk aan heeft hij z'n tech- staan. Dit jaar heeft hij vende landschap van Zuid- niek uitgewerkt en deze reeds twee prijzen in de Oost Vlaanderen, een mee- aangepast wat hij te De groep Union werd opge richt in 1979. In de sche- merdagen van de punk en new-wave beperkten de groepsleden hun aktivitei- ten hoofdzakelijk tot de re petitiekamer en werkten zij rustig verder aan hun ei gen, typische repertoire. De bezetting onderging in de loop der jaren talrijke wijzi gingen, maar de aanvanke lijke kern bleef behouden en daarmee de specifieke stijl die Union ten onrechte de reputatie bezorgde een cultgroep te zijn. Recente optredens in De Hoop te Waregem en vooral in het voorprogramma van de in middels ontbonden forma tie Luna Twist te Gent be wezen dat de groep ook geapprecieerd wordt door een ruim pubüek. Erken ning kwam er ook via de radio (met o.a. een zeer lo vende recensie in «De nacht wacht wel») en uit een hoek van waaruit men die niet zo direkt zou verwachten: na een optreden in het Shaffy- theater te Amsterdam werd Union aangezocht om, in samenwerking met de Amerikaanse avant-garde komponist Randy Giles, de muziek te komponeren en uit te voeren voor de tv- filmpje8 van Radeis. Later werkten zij ook aan de soundtrack voor de her werkte versie van «Echa- faudages», de nieuwste pro- duktie van Radeis, en schreven ze in diverse so- loprojekten muziek voor de Belgische ballet-revelatie Anne-Teresa De Keersmae- ker en voor een tentoonstel ling in het museum voor sierkunt te Gent. De reak ties op al deze realisaties zijn unaniem lovend. Daarnaast heeft Union een eigen repertoire opge bouwd waarmee zij nu de Belgische podia vizeren. De bezetting is vrij klassiek: Peter Vermeersch (sax, kla rinet, trompet, piano, zang), Luc Reuse (gitaar, piano, sax), Gerd Doore man (gitaar, piano), Erik Cosaert (elektrische basgi taar, kon trabas) en Danny Van Hoeck (drums, percus sie). Met deze eersterangs- bezetting wordt een geluid neergezet dat een onmis kenbare revelatie vormt op de Belgische scène: een vrij zeldzame kombinatie van ritme, chaos, melancholie en humor in een koele pre sentatie van vijf mensen die het best wel eens zouden kunnen maken. Voor zover ons bekend staat Union voor het eerst op de plan ken in het Waasland. Afspraak dus in het socio- kultureel centrum De Spie gel, morgen zaterdag 11 fe bruari. We geven ook nog even de datum van het Fan- toms-optreden mee: zater dag 3 maart. L.V.B. Dendermonde. Kunstschilder Rob Delange en professor Pauwels pvs "mme. Muzikaal winterkoncert van de muziekmaatschappij uit Kastel (vh) wacht gesleept: de gouden palmen cruz al mérito Bel- go-Hi8panico en de herden kingsmedaille en diploma Pieter Paul Rubens. In Vlassenbroek was hij ook een zeer aktief mede werker aan de Kuituur- raad; later was hij betrok ken bij alle gebeurtenissen in het kunstdorp Baai gem waar hij als eerste exposant een grote bezieler was van de jaarlijkse Kerst Open luchtten toonstelling Zuidoost-Vlaamse inspira tie Professor F.M. Pauwels over de streekgebonden heid van het werk van De lange: «De scheppings leven met de eerder geslo ten plattelandsbevolking, waarvan enkele aapekten telkens weer een bron van inspiratie zijn: het harde la beur, de stille vroomheid, de spetterende kermis vreugde. Inderdaad, Rob Delange schildert ook plezante din gen zoals een kermis. Maar zelfs in die werken ontdekt men in de trekken van de personages een klein dra ma of haat, nijd en jaloezie. Het ogenspel van de figu ren is heel belangrijk. Evolutie naar evenwichtig heid Rob voelt de drang om te veruiterlijken wat hij be- zeggen had, om zo tot een eigen stijl te komen. Rob zegt zelf: «Vroeger schil derde ik heel zwaar en maakte gebruik van het pa letmes en veel kleuren. Nu overwegen de bruin-rood- oranje tinten.» Het kleuren- pallet wordt dus stilaan uit gezuiverd. Rob is geëvo lueerd naar een verfijnder kleurpalet, naar een verin nerlijking, die in sommige doeken de dramatische spanning laat sublimeren tot een zuiver poëtische sfeer Deze sfeer wordt be nadrukt door het licht dat van achter het schilderij lijkt te komen. Horen we nog even prof. Pauwels over Delange's stijl: «Naast zijn onderwer pen is hij ook zijn persoon lijke stijl trouw gebleven. In die 25 jaar heeft hij de Vlaamse expressionistische traditie verder gezet op een hem eigen strikt persoonlij ke manier: in kleur, vorm en kompositie wordt een vroeger ervaren werkelijk heid of een treffend land schap onder invloed van een emotionele geladenheid herschapen in een schil derij.» In dialoog met de schilder Men zou kunnen denken dat Rob Delange onmondig is, daar prof. Pauwels bij de opening optrad als mana ger en verkoper (hij prees zelfs de waarde van de verf aan), doch niets is minder waar Rob Delange is een eenvoudige, vriendelijk mens, met in z'n blik de bewondering voor z'n ge boortestreek en de nostal gie naar vroeger, emoties die hij veruiterlijkt in zijn werk. We vroegen hem of hij, als autodidakt, misschien be zwaar heeft tegen akade- mie8. «Nee», verklaart hij, «maar in onze tijd mocht het niet. Mijn ouders waren er tegen omdat ze meenden dat daar geen brood aan te verdienen viel. Een schilder werd toen bestempeld als een soort booswicht. Ik heb dus wel 25 jaar lang moe ten zoeken, terwijl leerlin gen van een akademie de technieken op 4 jaar be heersen.» Maar meent u niet dat het beter is lange tijd te zoeken naar technie ken, dan de stempel van de leraar te moeten dragen? «Ja, in feite hebt u gelijk. Reeds bij het begin had ik een eigen stijl. En dat kun nen leerlingen van een aka demie niet zeggen. Sommi gen slagen er zelfs niet in de stempel van zich af te schudden. Voor mij was de weg dus wel langer. Mijn problemen diende ik zelf op te lossen. Hebt u ook getekend? «Vroeger deed ik bijna niets anders. Doeken waren in het begin immers te duur om te kopen. Af en toe te ken ik nog wel eens, maar dan alleen om m'n hand vloeiend te houden. Dus geen schetsen voor schilderijen? «Nee, ik maak nooit een voorontwerp. Als ik 's mor gens een idee voor een schilderij heb, werk ik dat 's avonds uit. Automatisch glijdt het penseel dan over het doek.» Wij schreven bij het weg gaan in het boek van Rob Delange: de weg kan soms lang zijn, maar voor de ech te kunstenaar loopt de weg naar de top altijd in kron kels. Hoe Rob Delange tegenover z'n wereld staat heeft hij uitgedrukt in onderstaand gedichtje: Mijn gewijde wereld; De akkers De beemden Het bomenspel De deinende weiden De glinsterende daken De vreugde, de pijn 't leven van mijn volk De stille witte glimlach van Vlaanderen Sirou Ann Het tweede aperitiefkoncert uit de reeks van vier, dat de Gemeentelijke Muziekschool van Buggenhout aan de muziekliefhebbers aanbiedt, staat in het teken van de blaasinstrumenten. «Fanfarmonie» heeft plaats in de gemeentelijke jongensschool, Hekkestraat 26, te Sint- Amands, omdat Buggenhout hier een onderafdeling heeft. a/nme. De Kon. Muziekmaatschappij Sinte Cecilia uit Kastel bracht een y Merkoncert (vh) Door een rechterlijke beslis sing en op aanvraag van de nv B.A.T. Benelux Odon War land heeft de Handelsrecht bank van Brussel de vzw Test- Aankoop verboden om het fe bruarinummer dat een kriti sche analyse bevat van de Barclay reklamc te versprei den onder welke vorm dan ook. Test-Aankoop meent dat deze voor haar leden nadelige beslissing neerkomt op cen suur van de konsumentenin- formatie. Het programma biedt een erg verscheiden opbouw, gaande van de barok tot de twintigste eeuw, wat op zich al een garan tie is voor een zeer gedifferen tieerde muziekbeleving. De uitvoerders zijn allen leraar aan de school, zodat men deze keer weet dat men getalenteer de muzikanten zal kunnen horen. Het koncert opent met het «Adagio en allegro voor twee trompetten en piano», dat ver tolkt wordt door trompettisten Henk De Loose en Paul Lau were en pianiste Marleen De Maeyer. waarna fluitisten Margaux Van Dromme en Kristien Van Loocke het an dante spelen uit Mozarts «Der Vogelfanger bin ich ja». Ho boïst Luc Nielandt, aan de pia no begeleid door Regine Wil- lems, vervolgt met een «An dantino» van Onslow. Ook de saxofoon - sinds lange tijd reeds een volwaardig kon- certinstrument - is van de par tij met Walter Van Molle die van Rudy Wiedoeft «Valse vanite» vertolkt; hij wordt hierbij aan de piano begeleid door Godelieve Verstraelen. Een tweede maal Mozart op het programma, dit keer met zijn 1ste hoornconcerto, dat hier echter uitgevoerd wordt op euphonium (een soort te nor-tuba of bariton); de uit voerder is Gerard Peetere. Mare Vertessen vervolgt op klarinet met de vertolking van de «Erwinn Fantasie» van Georg Meister. Als voorlaatste werk op het programma prijkt een divertimento van Malcolm Arnold dat gespeeld wordt door het trio Margaux Van Dromme (fluit), Luc Nielandt (hobo) en Mare Vertessen (klarinet). Het koncert besluit met dezelf de bezetting als waarmee het begon: twee trompetten en piano: twee voluntarys van John Stanley en William Boyce worden vertolkt door Henk De Loose en Paul Lauwere op trompet en door Marleen De Maeyer op piano. Dit lijkt ons een voortreffelij ke opbouw voor een aperitief- koncertprogramma. De uit voerders - we hoorden ze bij andere gelegenheden al aan het musiceren, de meesten van hen toch - staan borg voor een degelijke muzikale kwaliteit. De organisatie zal ook nu wel voortreffelijk zijn; direkteur Jules Van Hoeck en zijn ploeg toegewijde administratieve mensen weten hoe het hoort. Wie dit aperitiefkoncert wenst bij te wonen, zal de weg wel vinden naar de gemeentelijke jongensschool, Hekkestraat 26, te Sint-Amands. Op zondag 19 februari, om 11 uur stipt. Het koncert zelf is gratis. Een aperitief, voor of na, kost slechts 50 fr. (porto of sherry) of zelfs maar 30 fr. voor de fruitsapliefhebbers. 0)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 17