'ER EFFE De Leeuw: totaal! I Vrfjdag 17 februari BRT 1 12.30 Televox - schooltelevisie - 14.00 De Bremer straatmuzikanten - 14 30 Aardrijks kunde - 15.00 Klassieke oudheid - 15.30 Beroepen tot 16.00 - 17.55 Nieuws - 18.00 Tik tak - 18.05 Klein, klein kleutertje - 18.20 Er was een keer - 18.30 Reddingsteam (serie) - 19.15 Juke box - 19 20 Uitzending door derden - 19.40 Mededelingen - 19.45 Nieuws - 20.10 De weerman - 20.15 Mini mikro makro - 20 20 Speurder voor alle werk (parodiërende film met Peter Falk. Ann-Margret. Eileen Brennan e.a.) - 2150 Première-extra - 22.50 Nieuws en weerbe richt tot 23.10 BRT 2 18.50 Teletekst voor iedereen - 19.00 Elek tron (wetenschap en popmuziek) - 19 40 Mededelingen - 19.45 Nieuws - 20.10 De weerman - 20.15 Fundamenten (de gebroken welvaartscirkel) - 21.05 Internationale wed strijd voor operazangers te Bregenz tot 22.05 NED 1 9.30 Nieuws - 11.00 Schooltelevisie tot 11.30 - 13.00 Nieuws - 16.00 Een paard in de hand - 16.15 Wordt vervolgd - 16.50 Alleen als ik lach (serie) - 18.25 Feduoo taal, tekens en regels - 18 40 Stickers, stokpaardjes, en standpunten - 18.55 Belfy et Lillibit - 19.15 Cruyf Co (over de voetbalsport, dribbelen en drijven) - 20.00 Nieuws - 20.28 De wre kers (filmserie) - 21.10 Brandpunt - 21.45 Olympische winterspelen - 23.05 Nieuws en nieuws voor slechthorenden tot 23 15 NED 2 Olympische winterspelen - 11 20 Skiën - 13.20 Skiën - 14.40 Bobeleeën - tot 16.00 - 18.15 Nieuws - 18.20 Paspoort - 18.30 Se samstraat - 18.45 Jeugdjournaal - 19.00 Nieuws - 19.12 Olympische winterspelen - 20.00 Het «reunion concert- van de Everly Brothers - 20.45 De Elfstedentocht en de kermis daaromheen - 21 45 Alleen als ik lach - 22.10 Gesprek met de Minister-presi dent - 22.30 Nieuws - 22 45 De wereld van Chaim Potok - 23.30 Veronica's «Late night concert Tina Turner tot 1.00 RTBF 1 12.00 Teletekst schooltelevisie - 14.30 Leven en techniek - 15 00 Menswetenschappen tot 15.30 - 16 35 Onem - 16.50 Schooltelevisie - 17,20 Plein jeu (gevarieerd programma) - 19.05 Ce soir - 19.24 Tips voor de konsument - 19.30 Nieuws - 20.00 Albert I (dokument naar aanleiding van het feit dat koning Albert I der Belgen 50 jaar geleden overleed) - 22.40 Nieuws en weerbericht tot 22.55 RTBF 2 15.30 Teletekst - 17.40 Guillaume le oonque- rant - 18 30 Image-in - 19 00 Memo-sud - 19 30 Nieuws - 20.00 Contacts - 20.05 La bonne planque (toneelstuk) - 22.50 Le passé compose (serie tot 23.20) RTL 11.45 Bon jour - 12.00 RTL-Flash - 12.18 Betty Boop - 12,30 Nieuws - 12.45 Les aven- tures de Black Beauty - 17.00 Hit des clubs - 17.10 Co ff re-fort 84 - 17.15 La course autour du monde - 18.15 Coffre-fort 84 - 18.20 La grande cuisine des co pains -18.40 Antirouil- le - 18 45 Clip et gagne - 19 12 Coffre-fort 84 - 19.15 Nieuws - 19.53 L'inspecteur Gadget - 20.00 Stars ky et Hutch (feuilleton) - 21 00 Dynastie (feuilleton) - 22.00 Les intoucha- bles (gangsterfilm met John Cassavetes, Britt Ekland e.a.) - 23.30 Ooodnight Videos - 0 20 Weerbericht en horoskoop TF 1 11.30 Vision plus - 12.00 Le rendez-vous d'Annik - 12.30 A tout ooeur - 13.00 Nieuws - 14.00 Amicalement votre - (feuilleton) - 14.50 Tempe libre - 18.40 Destination. Franoe - 17 05 Croque-vac&noee - 18.00 Le neveu d'Amerique - 18.15 Le village dans les nuages - 18.40 Variétoscope - 18.55 Nieuw soverzicht - 19.00 Meteo première - 19.15 Gewestelijk nieuws - 19.40 Olympische win terspelen - 20 00 Nieuws - 20 35 Les vain- queurs (variétéprogramma) - 21.50 Déeirs de fcmme8 - 22.45 Branchee-musique - 23.30 Nieuws A2 11.15 Nieuws en weerbericht. - 11.20 Olym pische winterspelen - 12 45 Nieuws - 13.30 Olympische winterspelen - 14.00 Aujourd'- hui la vie - 14 55 Tètes brulées - 15.45 L'histoire en question - 17.00 Itinerairee - 17.45 Récré A2 - 18.30 Ceet la vie en nieuws - 18.50 Des chiffrea et des lettres - 19.15 Gewestelijk nieuws - 19.40 Le thé&tre de bouvard - 20.00 Nieuws - 20.35 La guerilla (historische reeks) - 21.40 Apostrophes - 22.55 Nieuws - 23.05 Au bord de la mer bleue (melodramatische film met Elena Kouzmina, Lev Sverdlin e.a. tot 0.05) FR 3 17.00 Regionale programma's - 19.55 In specteur Gadget - 20.05 Les jeux de 20 heuree - 20.30 La minute necessaire de mon- sieur Cyclopede - 20.35 Vendredi - 21 35 Nieuws - 22.05 Espace Francophone - 22.35 A vee le tempe - 22.45 Prélude la nuit tot 23.00 ARD 1 8.10 Schooltv - 10.00 Nieuws - 10.03 Gün- ther Pfitzmann: Lach mal wieder - 11.05 Reisebilder aus der DDR - 11.35 Die unglau- bliche Show - 12.55 Persoverzicht - 13.00 Nieuws - 13.15 Videotext fur alle - 16.00 Nieuws - 16.10 Geechichten aus der Steinzeit (jeugdreeks) - 17 50 Nieuws - 18.00 Hier und heute - 18.25 Rummelplatzgeachichten - 19.00 WWF-club - 20.00 Nieuws - 20.15 Wie Angelt man sich einen Millonar? (komedie met Marilyn Monroe, Betty grable e.a - 21 50 Plusminus - 22.30 Tagesthemen - 23.00 Die ARD-talkshow - 23.45 Die Geheim- nisse von Paris - 0.45 Nieuws ZDF 8.50 Olymp. winterspelen '84 -16.00 Nieuws - 16.04 ZDF - ihr programm 10 06 Die Schliimpfe - 16.15 Pfiff - 17.00 Nieuws - 17.15 Tele-illustrierte - 17.50 Pat und Pata- chon (kluchtfilms) - 18.57 ZDF - ihr pro- gramm - 19.00 Nieuws - 19.30 James Last speelt Welthits der Beatles - 20.20 Olympi sche winterspelen '84 - 23.40 Nieuws - 23.45 Mordsache Randall-Chase (politiedrama met Anne Meara, Sean McClory e.a. tot 0.55) Vervolg van blz. 1 gens, een listig man wordt een oude grijsaard, kortom, er zijn allerlei van die nogal bij het haar getrokken komplika- ties. Dat kan in een film niet, tenzij in een parodie en dit is zeker de vorm niet die ik wou hanteren. Het romantische as- pekt van Conscience heb ik dus bijgeveild met reëelere, historische details. Hoeveel tijd heeft u nodig ge had om het scenario uit te werken? Wat is het verschil tussen wer ken bij het opnemen van de film en van het feuilleton? Tegelijkertijd voor televisie en voor film werken is een vergis sing. De eisen die voor beide media gesteld worden zijn zo verschillend, dat het eindresul taat toch tweeslachtig wordt. Ritme, grootte van de instel lingen, tempo, duur, kan je alleen in funktie van één me dium bepalen. Is er verschil tussen werken met Vlaamse en Nederlandse akteurs? Vlaamse Beweging was die van de literator met ontvankelijk heid voor het sentiment van de tijd, de romantische taalstrijd, die er alleen in bestond dat het volk zich in zijn eigen taal zou kunnen uitdrukken in het ka der van de Belgische staat. Maar de spanningen tussen zijn artistieke droom en zijn verlangen naar de politieke daad dreven hem uiteindelijk naar het eenzame eiland van de literaire scheppingen. Een bezigheid die hem een royale plaats heeft bezorgd in de ge- schiedenisannalen. Immers, door het scheppen van figuren, symbolen en leuzen, van de Leeuw, van Breydel en De Coninck kreëerde hij een we reld vol symbolisme en hel dendom waarmee hij een wer kelijk lezend publiek kon be reiken. Op die manier leerde hij nogal prozaïsch «zijn volk lezen», maar hij heeft minstens de sociale en geestelijke groei van zijn volk naar een volwaar diger bewustzijn gestimuleerd. De film Net honderd jaar geleden overleed Conscience, de gees telijke vader van het helden epos De Leeuw van Vlaande ren en aangezien er in de Vlaamse volkskultuur voorlo pig maar één leeuw zijn klau wen liet zien, kwamen er nogal wat instanties met het nodige geld over de brug. De nationa le zender stelde haar hele in- frastruktuur ter beschikking, de Nederlandse KRO-omroep en het ministerie van Neder landse Kuituur brachtten pro ducent Jan Van Raemdonck een cheque van 30 miljoen, wat op nogal wat gemor werd onthaald binnen het filmbe drijf. Alles bij elkaar zou deze naar Belgische normen super- produktie zo'n 80 miljoen frank hebben gekost. Een vol gens insiders lachwekkend be drag voor een prent met 50 hoofdrollen, 120 bijrollen, 3000 figuranten, meer dan Ik heb het scenario in opdracht negen jaar geleden geschre ven. Het was eerst geschreven voor een serie van 5 of 6 episo des voor tv, daarna moest ik het scenario terugbrengen tot 4 afleveringen, met daarenbo ven nog materiaal voor een film van 90 minuten. Daardoor zijn de karakters schemati- scher geworden en ik had schrik dat de toeschouwer zich tijdens de gevechtsscènes niet genoeg zou kunnen identifice ren met de helden. Maar ik geloof dat hij zich niet zal vervelen want er gebeurt tel kens weer iets anders En, de film De film leunt aan de ene kant aan tegen de middeleeuwse miniaturen, door mooie trou badours met lange lokken op een heel liefelijke manier ge durfde liedjes te laten zingen. Aan de andere kant komen er passages als in Mad Max, hefti ge, wreedaardige akties. De kritiek zal misschien niet goed zijn, waarschijnlijk om dat er andere dingen van mij worden verwacht, iets met driedubbele lagen betekenis sen, maar mensen hebben be hoefte naar spektakel, dat niet refereert naar hun dagelijks bestaan. Het gaat me om het avontuur en tegen het realis me, gewoon een ridderverhaal met alles erop en eraan. Neen, Nederlanders vragen meer naar motivatie, achter gronden. Je moet meer met ze bezig zijn als personen. Dat komt omdat ze ook buiten hun werk meer interesse opbrengen voor hun vak. Toekomstplannen? Ik heb geleerd dat ik daarover beter mijn mond kan houden! De schrijver Hendrik Conscience werd ge boren op 3 december 1812 als zoon van een naar Antwerpen uitgeweken Fransman uit Be- sanqon. Hij bezocht de school van meester A. van Rotterdam op de Grote Markt te Antwer pen, doch werd een autodidakt die behalve Frans, zijn moe dertaal, Nederlands, Engels en Duits aanleerde en daarenbo ven een stevige kennis verwierf op het gebied van geschiede nis, natuur- en plantkunde. In augustus 1842 huwde hij Maria Peinen, dochter van een Ant werpse spoorwegbeambte. Hij was hulponderwijzer, vrijwilli ger in het Belgische leger tij dens de omwenteling van 1830, griffier van de Akademie voor Schone Kunsten te Antwer pen, arrondissementskommis- saris te Kortrijk en ten slotte konservator van het Wiertz- museum te Brussel van 1869 tot zijn overlijden. De verhou ding van Conscience tot de 1000 speciaal ontworpen kos tuums en 450 paarden. Dit prestigeprodukt moest so wieso een mini-serie worden voor televisie, dat medio 1985 op het scherm kan verwacht worden. En, net daar ligt de knoop, die de film tot een kluwen herleidt op kinderfeuil- letonniveau. Claus vertelt reeds in zijn interview dat film en televisie hoedanook twee verschillende media zijn met een andere uitvalshoek, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat hij daarom een slechte film moet afleveren. Er is een groot gebrek aan psychologisch pro fileren van de akteurs, samen gaand met enorme clichés. De Fransen zijn per definitie vrou wenlopers en dekadente ty pen, de Vlamingen zijn hard werkende horigen die in op spraak komen met hun uitzui gers. Als dat nu eenmaal zo moet in de filmmakerij, goed, maar alstublieft een sprankei tje orginaliteit graag. Er is film gemaakt waarvan je dacht dat zoiets niet meer zou kunnen gebeuren in 1984. Gewoon fouten die niet zijn gped te praten zoals bij voorbeeld zwaar door ruisende wind op de klankband als de bladeren Hugo Claus geeft zijn laatste richtlijnen. van de bomen en de kleren van de ridders niet eens verroeren, autosporen op de slagweide. Claus heeft het over een men- geling van Monthy Python en rm Mad max, in feite is het noch het één noch het ander, zelfs in vervaging niet. De waarheid is gewoon dat zijn produkt niet goed is en wc kunnen de me ning van de selektiekommissie van het festival te Berlijn bij treden dat de film afwees voor haar kompetitie. ben baetens Aalst. De winnaars van t de affichewedstrijd %ÊÊk Monique Kiekens en Luc Vlasschaert i r> 't von II Bijvoegsel Voorpot! van 10 lebrvari im lol 17 itbraari 13S4 De geschiedenis, de schrijver, de filmmaker en de film of de leeuw baart een welp! De Vlamingen waren met zo'n 10.000 man voetvolk, bewa pend met goedendags en pie ken. De Fransen beschikten over 2.000 ridders en 4.000 man voetvolk. Matematisch gezien stonden de Vlamingen er slecht voor, zeker in de verhouding dat 1 ridder gelijk stond met 10 man voetvolk. Maar de Vlamingen lokten het Franse leger in drassige gron den met katastrofale gevolgen. Van de 1300 Franse ridders die de strijd aangingen sneuvelden er 1100 die koelweg werden afgemaakt en die daarmee in de Guldensporenslag de tradi ties van de Middeleeuwse krijgskunst naast zich neerleg den. De Vlamingen doodden ridders en paarden, terwijl het de gewoonte was de paarden te vrijwaren en voor overlevende ridders een losgeld te vragen. De Vlamingen verloren zo'n 700 man. De bevrijding te Kortrijk bete kende voor Vlaanderen de be vrijding en de waarborg voor zelfstandigheid. De Franse ko ning was echter te machtig om het hierbij te laten en kwam in 1304 zelf met een leger naar Vlaanderen. Bij de Pevelen- berg (tussen Dowaai en Rijsel) werd slag geleverd: de koning kon zich overwinnaar noemen en Vlaanderen werd in 1305 gedwongen de vrede van At- thus-sur-Orge te aanvaarden: het moest betalen tot het kreunde... Patrick DE VOS De filmmaker Hugo Claus, het enfant terri ble van de Vlaamse literatuur- wereld is samen met Georges Simenon de meest bekende he dendaagse auteur van eigen bodem. Sinds zijn eerste lite raire produkt De Metsiers, een roman die hij op 18-jarige leef tijd aan het papier toever trouwde is hij zowat alle rich tingen opgegaan: dichter, ro manschrijver, vertaler, scena rioschrijver en toneelregisseur en die laatste karwei is voor velen steeds de sleutel geweest om de deur naar de filmstu dio's op een kier te zetten. Hij maakte zijn debuut met An- thalogic, een tv-film uit 1963, gevolgd door Het Speelmeisjc, De Vijanden, Vrijdag en als voorlopig hoogtepunt «De Leeuw». Een gesprek. Het begrip «plezier», wat bete kent dat voor U? Het plezier is iets dat men niet kent. Het betekent iets heel anders dan bevrediging. Het beëindigen van mijn boek «Het verdriet van België» was een grote bevrediging voor mij, maar niets doen zou voor mij een plezier zijn. Vanwaar uw fascinatie voor «De Leeuw»? Toen ik nog een kind was, heb ik De Leeuw voor het eerst gelezen. Het is een avonturen boek, een jongensboek en eveneens een groot Vlaams epos. Die kombinatie leek me wel leuk om een scenario te schrijven. Het werk is natuur lijk gedateerd. Conscience schreef in de romantische tra ditie van Walter Scott en Alexandre Dumas, met alle overdrijvingen daarvan: meis jes vermommen zich als jon- Vervolg op blz. 8 De geschiedenis Ondanks de gunstige ekonomi- sche omstandigheden was het eind van de 13e eeuw onrustig in Vlaanderen, toen onafhan kelijk leen van de Franse ko ning Filips de Schone. De tex tielindustrie waarbij Engelse wol als grondstof werd ge bruikt, zorgde voor grote in komsten. Daarenboven was het ekonomische systeem góed georganiseerd: ondernemers beheersten markten en grond stoffen en zorgden voor effi ciënte arbeidsverdeling onder vorm van huisindustrie. Deze thuiswerkers verenigden zich tot ambachtsgilden en werden een roerende massa die zich tegen het regerende patriar chaat keerde door middel van stakingen en gewapende op standen. In zijn streven naar een grote re Vlaamse onafhankelijkheid keerde de nieuwe graaf Gewij de van Dampierre zich tegen het Fransgezinde patriarchaat dat zeer invloedrijk was in het bestuur. In 1297 sluit van Dampierre een verbond met de Engelse koning Edward 1. Nu kan hij optreden tegen de patriciërs, die naar Frankrijk vluchtten. De reaktie daarop was, dat een Frans leger Vlaanderen begon te vero veren. In 1300 moesten Gewijde en zijn zoon Robrecht van Béthu- ne zich te Parijs in formele gevangenschap begeven en Vlaanderen werd als kroondo mein ingelijfd onder goever- neurschap van Jacques de Chatillon. Het Fransgezinde patriarchaat «De Leliaerts» kwam terug aan de macht. In 1301 deed de Franse koning zijn intrede in Brugge. Het «gemeen» reageerde bij mon de van Pieter de Coninck, de ken van het weversgilde, die op zijn beurt werd gearres teerd door de schepenen en prompt werd bevrijd door de ambachten. Brugge werd ge straft voor subversieve aktivi- teiten; het verloor zijn privi- lèges en moest gijzelaars over leveren. Op 17 mei dwingt een Frans leger Brugge op de knieën. Allen die zich gekom- promiteerd hadden moesten de stad verlaten maar kwa men meteen terug om in het ijle van de nacht 120 ridders naar het andere eind te helpen verhuizen. De Brugse metten werden het sein tot een grote opstand. Ve le steden verjoegen eveneens de Franse garnizoenen. De reaktie van de Franse koning laat niet op zich wachten. Op 8 juli trekken de Fransen Kort rijk binnen, maar stuitten er op heftig verzet. De slag in open veld zal beslissend zijn. Jan Lecleir en Julien Schoenaerts plegen even overleg De misdadigers worden zonder meer opgehangen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23