Verzorgde «Fanfarmonie» door Buggenhoutse Muziekschool te Sint-Amands Sint-Isidorusband Buggenhout in koncert Kunstschilder- I restaurateur Lnton Wittoeck [stelt tentoon te Hamme Eliane Rodrigues schitterde te Zele Kunst te Affligem onder aartsbisschoppen van Mechelen De Voorpost - 24.2.1984 - 15 gaux Van Dromme, Luc Nielandt en Mare Vertes- sen, bezit een heel aparte klankkleur en tema-op- Dat de Gemeentelijke Muziekschool van Buggen- met de vertolking van het hout een erg dinamische werking heeft, is bekend. «Divertimento van Mal- Haar aktiviteiten zijn gedecentraliseerd naar Op- colm Arnold. Deze kompo- stal en Opdorp toe en zelfs in het naburige Sint- sitie voor fluit- hobo en kla- Amands bestaat een bij-afdeling. Het was dan ook Mar- niet verwonderlijk dat een van de vier aperitiefkon- <rn"* a" T certen die voor dit seizoen gepland waren, in Sint- Amands plaats had. Een zeer verzorgd aperitief- koncert trouwens, dat vooral de hout- en koperbla- bouw. Het werd een'prach- "Q"0 tige uitvoering met veel zin voor nuancering. Alhoewel kend fragment werd een niet iedereen dit werk leek prachtig uitgesponnen dia- te appreciëren zo hoor- loog tussen de twee traver- den we tenminste tijdens de school aktief. Hiermee so's, technisch zeer ver- gesprekken achteraf tii- bewees Jules Van Hoeck, =1---. - - direkteur van de school, niet alleen over uitstekende leraressen en leraars te be schikken maar tevens geta lenteerde muzikanten te hebben. Het was alleen maar jammer dat er niet meer publiek was opgeko men voor deze manifestatie; zers in de kijker zette. In tegenstelling tot het vo rige koncert, waren nu uit sluitend leerkrachten van Kleinkunst van hoog niveau in de Sint-Niklase schouw burg op 28 februari (dinsdag a.s.). Jozef Van den Berg brengt «Troev, of de verdronken visser». Vzw De Spiegel organizeert (Iv) WAalst. Aperitiefkoncert in Netwerk. speelt harp. (a) zorgd en muzikaal erg fijn. dens het aperitief toch Hoboïst Luc Nielandt reve- vinden we het verantwoord leerde in het «Andantino» dat dergelijke werken tij van Onslow een warme mu- dens dergelijke koncerten zikaliteit, een gedegen vak- worden uitgevoerd. Een manschap en een ruim ont- muziekschool heeft toch wikkeld gevoel voor scha- een opvoedende taak, ook kering die het werk volle- voor toehoorders... dig tot zijn recht het ko- Het tweede aperitiefkoncert men. Alleen jammer dat de van het seizoen besloot even in Sint-Amands zelf was kohesie tussen de hobo en feestelijk als het was begon- misschien te weinig publi- de piano niet altijd vlekke- nen met twee voluntarys Caroline D'Haese Clteit gevoerd; en vele Bug- loos was. voor twee trompetten en genhoutenaren zijn nog Dit laatste kan trouwens piano; ook nu weer Henk steeds van mening dat de ook gezegd worden van de De Loose en Paul Lauwers °e Sint-Isidorusband uit kreeg de St.-Isidorusband zegem, op 15 augustus tij- Hoap Bucerfinhnilt. rmt.sitnnH r\r\ V,l 1M ijA wereld ophoudt dens de Ambachtenmarkt te Opwijk, en tijdens het Kultureel spetemberweek- end te Buggenhout. De instrumentale bezetting is vermeldenswaard. Ver schillend van een «Big Band», waarmee de St.-Isi- Valse Vanite» van Rudy op trompet, begeleid door Buggenhout ontstond op heel wat muzikanten meer. grens van hun gemeente.Wiedoeft. Walter Van Molle Marleen De Maeyer op pia- 24 december 1977. Toen Op zondag 26 februari ver- Het «Adagio en allegro voor op saxofoon alto vertolkte no. Een voluntary is oor- werden de eerste twee ar- zorgt de St.-Isidorusband twee trompetten en piano» met brio deze bekende kom- spronkelijk een kompositie rangementen van de hand zijn jaarlijks thuiskoncert van Giuseppe Tartini open- positie. De saxofonist bleek voor orgel, die gespeeld van dirigent Frans Lau- in zaal Rerum Novarum. de feestelijk het koncert. trouwens een mooie toon te werd terwijl de kerkgan- wers uitgeprobeerd; Aanvang te 19 u. Het pro- Feestelijke barokmuziek, kunnen produceren op alt, gers binnen of buiten gin- «Moonriver» en het toen gramma werd samenge- en dus uiteraard geschikt een niet zo geringe techni- gen. Toepasselijk dus hier weer populaire «The Enter- steld door Frans Lauwers. ±ll„_ tJ. _,ai. voor een openingsnummer, sche opgave als slot van dit koncert. tainer». Het probeersel had die naast dirigent van de dorusband kwa genre best Vooral het allegro bleek de Van Georg Meister werd Vooral de eerste voluntary sukses en niettegenstaande band ook trombone spoeelt te vergehiken valt maakt twee trompettisten erg te nadien de «Erwinn Fanta- werd zeer knap gespeeld, de jeugdige leeftijd van de bij de Muziekkapel van de de band gebruik van meer liggen, beter dan het wat sie» vertolkt. Dit voor klari- gaaf en spetterend feeste- muzikanten ze waren Rijkswacht. dere soorten instrumenten langzamere adagio. Paul net technisch veeleisend lijk. Deze komposities van dertien a veertien wekte Op het programma staan en telt hii heel wat meer Lauwers. maar dat wisten nummer werd door Mare John Stanley en William de jeugdband grote belang- werken als «In the moodleden Opvallend veel trom- we al langer, is een erg Vertessen akkuraat en rijk Boyce (18de eeuw) waren stelling. Het entoesiasme «TV Police-medley» (met petten overigens die dan virtuoos trompettist en geschakeerd gespeeld. Een een schitterend sluitstuk was zo groot dat het snel o.a. de muziek uit Mannix, ook door hun overwicht een Henk De Loose beschikt muzikant die beslist wat in van een dergelijk koncert. oversloeg naar andere mu- Charly's Angels enz.), «Gi- belangrijke rol in het ge- Van zaterdag 3 maart tot en met zondag 11 maart ^°fr zeer mooie trom' zijn mars heeft. Godelieve Het derde, en voorlaatste, zikanten, zodat de groep nü ve it up», «Wiener Blut» en heel toegewezen krijgen, pakt een Lokerse kunstenaar uit met een exnositie L» ,r Verstraeten was de bege- aperitiefkoncert van de Ge- om en bij de vijftig leden «Caravan Brazil». Een ge- Probleem daarbij is dat alle STwhü^^en^e^i^e^üiïe SSSk ÏSE? v™ XïïT f* i TJ* fr" meenteliJke Muziekschool telt. De gemiddelde leeftijd varieerd programma zo te muziek die ze spSen moet Z-lrttey „5» i Va" V0001*6 ver- der, begeleidde ze al Luc heeft plaats in de Gemeen- ervan bedraagt 18. Vele merken. Wie een fantasti- herverdeeld worden en aan- Markt te Hainme. Anton Wittoeck die op 30 januari volgden met twee num- Nielandt en Walter Van telijke Sporthal van Bug- muzikanten zijn leden van sche muzikale avond wil be- gepast Vermelden 1931 te Lokeren geboren werd, is er te gast. De mers. Eerst met «Chanson Molle. Op een bepaald ogen- genhout op zondag 18 iropening van de tentoonstelling heeft plaats o- Bohème» uit «Carmenvan blik kende ze hier een maart e.k. Het stelt de voor- jdag 2 maart om 20 uur. Georges Bizet, een tech- «black out», iets waar we drachtkunst in de kijker en w,msch niet zo veeleisend echter niet al te zwaar aan kreeg de titel «Teatritis» on- Het werk van kunstschil- Den Haag, enz. waai- ny nummer, waarin nochtans tillen, want haar begelei- geplakt Hierover verneemt der-restaurateur Wittoeck tevens tentoonstellingen in een paar kleine slordig- ding in deze fantasie was u wel meer in een van onze zal beslist een verrassing openlucht hield. Zijn eerste heidjes voorkwamen. Ver- verder meer dan behoorlijk, volgende uitgaven We ho- zun voor de bezoekers van echte officiële tentoonstel- volgens speelden ze op Vele moderne oren zijn pen dat het op hetzelfde - r- >onuoiucii we nog diverse fanfares en harmo- leven, durven wij dit pro- dat het repertorium van de meen uit Buggenhout en gramma warm aanbevelen. St.-Isidorusband bestaat uit omliggende. Ook dankzij Weldra verzorgt de band zowat 85 stukken, het bestaan van de muziek- nog meer optredens. O.a. school te Buggenhout, op zaterdag 24 maart te Pei- Pierre Van Rossem tentoonstel- volgens speelden ze op Vele moderne oren u«u Uai net op neizenae kunstexpo. Deze kun- ling had plaats te Gent in dwarsfluit het andante uit blijkbaar nog niet rijp of hoog Deil zal staan als Hp ar is met ziin werk h»t. ia»r iosn io~" «Der Vogelfanger bin ich aangepast voor «moderne» «teatritis» van vorig jaar ja» van Mozart. Dit zeer be- muziek. Dit bleek weer eens i stenaar is met zijn werk het jaar 1980. Met de jaren nog niet zo vaak naar bui- heeft Anton Wittoeck een ten getreden, alhoewel zijn eigen stijl gevormd. Zijn werken een beperkt aan- daaropvolgende tentoon- tal steeds te bezichtigen stelling was pas op 26 no- zijn in zijn atelier't Schuur- vember 1982 te Moerbeke- ken op de Heide naast gas- Waas. Dat een ruim pu- thof Lekkerbek te Waas- blieke belangstelling trok ■punster. We hebben Wit- en volgens woordvoerder ptoeck opgezocht in zijn ate- een evengroot sukses ken- lier op de heide te Waas- de. Te Hamme zullen onge- gmunster. Meteen toch wel veer een 50-tal werken wor sen ideale gelegenheid om den tentoongesteld. De ten- even van dichtbij kennis te toonstelling is toegankelijk c maken met deze kunstlie- voor het publiek op zaterda- 1 vende Lokeraar die heel wat gen en zondagen van 10 tot •in zijn bereik heeft en van 12 u. en van 17 tot 20 u., op wie we voor de toekomst weekdagen van 17 tot 20 u. nog veel verwachten kun- Het kan wel gebeuren en het gebeurt zelfs erg dan weer zeer warm in de dikwijls, dat men bij een pianorecital, of met welk lage en medium regiones, instrument dan ook, een beetje kieskeurig zit te Het tweede deel van haar luisteren en over de stoel zit te schuiven omdat de prop-amma met^de zes pia- ïnstrumentist het niet helemaal doet volgens meestal stabiele princiepes. Men kan dan meestal diskussiëren over de stijl van de koncertant in verband met de komponist die hij Voor een groot aantal belangstellenden, de abdij Affligem raerts. °P de knieën legt en over zovele dingen meer. Het blijft duidelijk haar impakt op de regio behoi den, mocht Met de bouw van de nieuwe loont niet de moeite daarover uit te spinnen al rende bladzijden gespeeld Pater Prior Idesbald Verkest, ziel en motor van het abdij en aanpassingen van gebeurt dat veelal in boeiende momenten, want in door een schitterende !ln i 7 tsp verwelko- de abdijkerk werd als 5de het geval Eliane Rodrigues is daarvan helemaal Pianiste die pas een loop- nen. De werken van Wit- 'dn heel wat kerken heb ik men. Eerder een unicum vermits het gmg om het echt- periode de klassicistische treen snrake ------ itoeck ziin uitsluitend en restauratiewerken uitge- paar Luc Robijns-Christina Ceulemans, beiden kunsthis- behandeld. Deze onder lei- ■Overweg-end landschaDDen voerd'aldus de h. Wittoeck. torici. ding van de beroemde Hooi Hill»™,. Vooral het werk in Astene- Deze voordracht had plaats in het kader van de viering architekt Laurent Dewez en speelt zo vlot, nostukken van Brahms en een paar forse werken van Villa-Lobos vormden de briljantste bladzijden van dit recital. Het waren even veel romantische en schitte- ffleen deel stillevens, waar- onder bloemen en wild. van mijn 900 jaar Affligem. ongenoegen baan inzette waarover nog veel zal gesproken en ge schreven worden. Het is al- voortdurend leen jammer dat soortgelij- «Het was whter toeval, al- waaraan ik dik- dus de h Wittoeck dat ik W1J 8 terug denk' Toen had I irujntoezeggVnggaf om te ik mijn 881,818 wa£en en Aan de hand van een 100- Hamme een tentoonstelling mafkte daar ook kennis tal dia's belichtten sprekers lie houden. Alles was' reeds Pf een,mei®J® waarmee ik de artistieke en ambachte- |}n gereedheid gebracht om ,a^®f, ^_8 _h_et bJke bedrijvigheid in de ab le Sint-Niklaas te expose ren Door onvoorziene om standigheden viel deze spij- m.m.v. Montoyer, Anrion uitkijkend naar de stijl van het pedaal gebruikte, wat ke kunstenaars in een klein e.a.m. Tenslotte werd dan de komponist en naar de een anakronisme is en bo- land zoals het onze het zo nog de opheffing en het to- bedoeling in een bepaalde vendien de stijl van Scarlat- moeilijk hebben om door te wereld. tale (voorlopige) verval van kompositie, zo enthousiast ti enigszins misvormt, Vooreerst werd behandeld de abdij aangeraakt. °°k en zo bescheiden met- maar waarin ze haar tech- wat overgebleven is van Opvallend in de hele uiteen- e^n dat iedere kompositie nische volmaaktheid reeds breken en door te zetten. Het sukses was zo groot voor dit recital dat Eliane --O- - wvy. AAA ItUKU Uttt J-. H El lit" .-0v-vóór de beeldenstorm: staf zetting was alleszins de ge- direkt lijkt over te komen keurig kon vieren Volgde Rodrigues een paar bis- werk in de kerk gedaan dij voornamelijk tijdens de en kelk van St.-Bernardus, hjklopendheid tussen wat naar hart en geest van het een sonate van Beethoven nummers moest geven, was ben ik daar immers ge- 17e en 18e eeuw Kunst on- retabel van de Meester van bn de abdij gebeurde en de publiek en er dan ook voor- uit de jeugdperiode Zoals reeds eerder gezegd trouwd.» Wittoeck ver- der de aartsbisohoppen van Affligem (ca. 1500), graf- St.-Martinuskerk te Aalst, tdurend en levendig kon- van men meestal ook de te- was dit een topper klaarde ons tevens Hut Vtïi cp-■r.»,a,PopollHUomn .-i.takt is met de l»ietx>pq.Q»o lroH/,n „nn hïa «■«iiuikiu.-ubii vim ueze 3D11- j rr»" «g genoeg te vervallen Op ï'Mrde »n» ^at hij Moohelen. Vanaf 1501 lm- liiitnodifrine' van de kultu- een &rote binchng mers werd de funktie aarts- rele raad van Hamme gehad met de bekende bisschop van Mechelen toe- 1 kwam de li. August Lowié kuns,tsckildey de gekend aan de abt van Affh- met mij kon takt nemen om Claua. w{t" ^em en W0rd de waar- |le Hamme tentoon te stel len. Waarop ik graag op "J" Mijn vader was eneens kunstschilder- aldus de h. Wittoeck, dat het nu een gevecht is i erkenning. Men moet vooral ultra modern zijn om nog aan de bak te ko pen. Met zijn tentoonstel- 'in£ geeft hij tevens een bio grafie uit over werken uit- JVoerd in de loop der ja ren, vanaf 1953. Na het be roep van kerkrestaurateur oen ik kort nadien kunst- 'der geworden Mijn "tste streven is binnen kort ook een tentoonstel- t te houden in het bui- land. Hopelijk voor mijn yOste verjaardag» Mtoeclc was pas afgestu deerd in 1949 Hij volgde ers vier jaar de lessen de Hogere Gentse schil- "chool. Wittoeck was "rling van Jos Trotteyn, "JTealisti8ch schilder, ^aar hij het zilveren ereme taal 1947 haalde. Nadien .■srvolmaakte hgij zich in ge Brusselse hogere schil- ersschool waar hij leer ling was van de h. Logelain ®n het gouden eremtaal in 1949 behaalde. Pas in 1969 hiJ voltijds beginnen "hilderen. De laatste jaren is deze kunstschilder zich meer en meer gaan toeleg- ipn op het portretschil deren -Un8tschilder Wittoeck neeft reeds heel wat werken gemaakt in het buitenland, ondermeer in Amsterdam, P. Van Gendt Het waren drie sonates van geintoneerd voor een zeer Scarlatti waarbij zij, tot ons ruime zaal. Maar ze klonk (B.D.K.) monumenten en de produk- Parallellisme waarbij lie. takt is met de luisteraars korten van die jonge jaren toch ai lange reeks van de tie van het scriptorium bui- Luc Robijns uiterst goed die dit keer de raadzaal van en verwantschap met Mo- Zeelse Koncertvereniging ten beschouwing gelaten geplaatst is om het vast te bet Zeelse gemeentehuis zart aanwrijft, maar waar- die naar best vermogen een Als overgang naar de te be- stellen vermits hij de St.- volledig vulden. van een Glenn Gould zegt eigen belangrijke rol speelt handelen periode werden Martinuskerk uitvoerig be- De pianiste die in de jongste dat dit opus 2 helemaal tot in de loopbaan van dergehj- toecks grootste wens is ech- digheid te Affligem zelf kunsthistorische beschou- studeerde, er een licen- Koningin Elisabethwed- de geniale werken van Beet- ke boven alles en allen uit- ter dat hij voor de stad Lo- waargenomen door een wingen ten beste gegeven tiaatsthesis aan wijdde en strijd een van de eerste prij- hoven behoren. Eliane Rod- stekende kunstenaars. Ver keren stad van de krui- proost. over het Mariabeeld van Af- een trilogie over deze merk- M behaalde, en zelfs een rigues maakte van het ada- melden we ook dat Lieve wagenboer een groot Dadelijk bleek dat nog heel fligem. Dit dan in vergelij- waardige kerk schrijft beetje diskussie opwekte gio met de fraaie romanti- Thijs met een aantal schit- p-Jtaurateur. Wel moet ik W,erk mag. maken dat zijn wat is overgebleven uit deze king met analoge werken waarvan de eerste twee de- nadat sommigen en niet sche melodie een ontroe- terende bloemstukken ook Br onmiddellijk aan toevoe- p aats kriJ&t in bet mu- periode. Meer dan velen elders in het land. len algemene erkenning en de geringsten haar zelfs rend stuje inspiratie en aan die zijde het buitenge- seum te Lokeren. zouden hebben vermoed Hoofdbrok van het exposé waardering oogstten. Deel 6611 allereerste prijs hadden voor ons een van de hoogte- woon hoge peil van het reci- ook al zijn de schatten zo- vormde wel de herstelperio- 3 volgt dan binnen afzien- willen toekennen, had voor punten in dit recital. Naar tal had weten te bereiken, wat verspreid over de hele de van de beeldenstorm in bare tijd. dit recital te Zele een voor- Nocturne in mi gr. van Het volgende koncert van de eerste helft van de 17e Ziin echtgenote, Christina treffelijk historisch om- Chopin werd een tikje koe- de Koncertvereniging heeft eeuw. De definitieve herin- Ceulemans, ging dan die- bjnd programma opge- Ier gepresenteerd maar we plaats op 30 maart met dé richting situeerde zich na per in op een aantal proble- bouwd dat echter ongeveer vermoeden dat de eigen Solisten van het Belgisch het eerste herstel in het men en plaatste de Affli- nergens een beroep deed op aard van de vleugel daar Kamerorkest tweede kwart met archi- gemse kunststukken in een 6011 zeer sterke inzet van we- oorzaak van was. Die was tekt-ontwerper Jacob ruimer kunsthistorisch Se de pianiste. namelijk nogal uitbundig Franckaert, beeldhouwers perspektief. Duidelijk bleek J 4 Joannes Du Can, Servaes en dat de behandelde periodes Joannes Cardon en de schil- al te rijk en te omvattend ders P.P. Rubens en Gaspar waren om in slechts één De Crayer. Barokperiode, avond valabel te worden be- resultaat van de contra-Re- handeld. formatie, die door sprekers Samenvattend stelden beide bijzonder boeiend, uitge- sprekers een op- en neer- I breid en aanschouwelijk gang vast, steeds wederke- werd behandeld. rende bloei maar ook ver- Na een korte pauze waarbij val, steeds opnieuw herbe- onder de aanwezigen o m. ginnen en aanpassen. Maar j^H werd gesproken en het ver- altijd gesteund op de Regel band gelegd met de op de van St.-Benediktus die ook JmBMpÜW beeldbuis lopende serie over >n onze tijd zyn waarde Willem De Zwijger, ande- blijft behouden noemden het Willem van Blootegem. moesten deze reeks historische 4 A wegens tijdnood de volgen- voordrachten komen ver de hoofdstukken in ver- der aan bod Jacques Ocke- sneld tempo worden afge- ley met «de opheffing van werkt de abdij einde 18e eeuw» en Eerst de stagnatieperiode Hoogw Abt Philip De in de tweede helft van de Cloedt van Dendermonde ~YwBr~' - 17e en het eerste kwart van OV0r «het herstel van de ab- mm fÊf* de 18e eeuw met een over- dij Affligem» te Hekelgem M'V.. zicht van de toenmalige ab- Voordrachten gepland voor W dykompleks en een aantal raaar>dagen 27 februari en sekundaire barokschilders maart, telkens te 20 u in k Volgde dan de modernise- het Kultureel Centrum Af- I M- ring van de abdij o.l.v. fligem architekt Agneessens in Alleszins zeer verrijkend Hamme. An,on Wittoeck exnoicm in de lemeentelök voor iedere belangstel- n feestzaal te Hamme ziin werken (ven) g kunstenaars als De Dooker, lende, Dendermonde. Op initiatief van de Kon. Katholieke Harmonie De Eendracht had er te Delveaux, Bergé en Gee- LH Baasrode voor de eerste maal een play-in voor volwassenen plaats, (foto Piet Hermans)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 15