Pierre Cox in 't exlibriscentrum Kunstzinnige liefde in Sint-Niklaas te Sint-Niklaas Vijf keer kunst in Hamme Jonge mensen op het podium met 'Schilderij op hout' 22 - 24.2.1984 - De Voorpost «Allegorieën van de liefde lichtbeelden Tot 18 maart «loopt» de tentoonstelling Pierre Cox in het internationaal exlibriscentrum aan de Re- gentiestraat in Sint-Niklaas. Ter gelegenheid hiervan en van de tentoonstelling Pierre Cox begin 1984 in het kultureel centrum in Hasselt, verscheen een monografie. Die wordt in het exlibriscentrum te koop aangeboden. Afgelopen zondag stelde Belgische staat aangekocht Roger Pulinekx, direkteur en volgen een aantal bin- van het provinciaal hoger nen- en buitenlandse ten- instituut voor het kunston- toonstellingen. Dat alles derwijs in Hasselt, het pu- mag niet baten om Cox uit bliek ter inleiding van de de materiële zorgen te ha- expositie in kennis van de len, hij moet zijn ambtena- biografie van de kunste- renberoep blijven uiteoe- naar. fenen. Pierre Cox werd in 1915 in Voor het schilderen had hij Hasselt geboren Toen hij alles over. De eentonigheid nog aan het Sint-Jozefkolle- van een karig ambtelijk be- ge studeerde volgde hij al staan bezorgde hem een lessen in tekenen en schil- voortdurend «streven uit deren onder leiding van de 'onvoldaanheid-, zo schrijft Sint-Niklaas, exlibriscentrum. Werk van Pierre Cox (Iv) kunstschilder Lucien Joseph Viegen in de mono- aan duurder metariaal, op pier, tussen het schilderen Nolens. grafie. gewoon krantenpapier ver- door, en soms een lang be- In 38 publiceert hij de In '58 wordt «Grote blauwe vaardigde. Enkele van deze toog, bijvoorbeeld over de .dichtbundel «Allegro ma fluitspeler» aangekocht studies zijn op de tentoon- abstrakte kunst, waartegen non troppo» en legt hij zijn voor de Expo. «Dat valt in stelling in het exlibriscen- hij zich moest verzetten zijn eerste literaire en artistieke de periode waarin het the- trum te zien. onder vier rubrieken geka- kontakten. ma van de dubbelfiguur Naast tekeningen, akwar- talogeerdEen rubriek over «De Morgenpost», een vrij met fluitspeler(s) zeer dik- feilen, gouaches, pastels, alles wat zijn liefde had, een groot schilderij van Cox, wijls uitgebeeld wordt.» tempera- en olieverfschil- over algemene kunstnor- hoort in 51 tot de bekroon- De «muur» waarvan hij zo derijen er één fresko bevat men, een over kunstrich- de werken op de ophefma- lang gedroomd had knjgt de monografie teksten van tingen en een over tech- kende tentoonstelling «De hij in'61 toegewezen. de hand van Pierre Cox zelf niek. Mijn», die tot heftige bot- Er bestaan een groot aantal Brieven, korte uitspraken Over de muur schrijft hij. sin gen tussen de kunste- tekeningen als voorberei- aforismen, gedichten int -Als ik nu de muur in de naars generaties zou leiden, ding op dit werk, o.a. een zijn schetsboekje, in kleine handelsschool aanpak, dan Vervolgens wordt het schil- aantal voorstudies op groot agenda's of haastig neerge- is alles afgelopen: de dertig derij «De Divan» door de formaat die hij, bij gebrek schreven op blaadjes pa- versies, die ik voor me zag, moet ik vaarwel zeggen, ik ben verplicht te kiezen». En na de voltooiing: «Alles heb ik hier geleerd. Nu mogen «sgfjfop, ze me zelfs de muren van e een koestal laten volschil- ||B8£* deren» jBB Nog in '61 was Cox bij de - Rm stichting van de groep He- |gg|gf| lokon betrokken, die de :f' JÉ deur opende voor werkelijk irflÉBkJs %VmH| belangrijk werk van elders. |mi JnBS^fc f Periodes van lang stilzwij- WÊfy, I gen, plots onderbroken i ^^^^B door opflakkeringen van TO8B^B^M(r I intense aktiviteit ken- schetsend voor de vlakken te kreëren en ge- ken worden gewaardeerd kunstenaar die in de Hamse bruikt donkere tinten, doch en zijn ook het bekijken gemeentelijke feestzaal zijn eenvoudig. Eén van zijn waard. Hij schildert het werken tentoonstelt, zijn werken «Mythe» werd gese- K mse landschap. In zijn poëtisch, zoet, charmant, lekteerd door de stad werken van klein formaat Men vindt in de tekeningen M^ÊÊËÈïi - sterft hij. Zoals reeds gezegd bevat de monografie onder andere uitspraken van Pierre Cox over de techniek Boeiend is dat, omdat het opvalt dat als men aan kunstenaars vraagt over hun werk te praten, zij het meestal niet over de techniek hebben; eenmaal het werk af verge ten ze er het ambachtelijke bij. «De ene keer wilt gij het doek van boven naar bene den bedekken, penseel streek na penseelstreek, haast zonder vooropgezette ordeAndere keren dringt het beeld naar voor, groot, klaar, alles verdrin gend Het liefst zou hij willen schilderen «tegen een witte of zwarte ondergrond, maar dat wordt moeilijk in de oude schilderkunst» is het thema van een voor dracht die de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas woensdag 7 maart om 20 u organizeert in de konferen- tiezaal van de stadsbiblio theek, Heymanplein te Sint-Niklaas. Voordracht gever is hoofdkonservator L. Wuyts van het museum voor schone kunsten in Antwerpen, die een aantal ikonologische studies over schilderijen uit de vijftien de en zestiende eeuw publi ceerde De voordracht is opgevat als een verkenningstocht in de kunstwereld, waarbij wordt getracht te achterha len hoe onze voorouders stonden t.a.v. de liefde, de familiale situatie, de doods bedreiging, e.d.m. Oude schilderijen moet je vaak benaderen als «beeldraad sels», waarbij van belang is de inbreng van de op drachtgever die de schilder wel meer dan eens konkrete richtlijnen zal gegeven hebben. De voordracht wordt met aanvaard... Mijn achter grond zal zijn als een zeef, waardoor ik mijn figuren zift, zodat die fond ver dwijnt». De kunstenaar Pierre Cox heeft nog veel meer te ver tellen. Dat ondervind je bij het bekijken van z'n schil derijen, bij het lezen van z'n korte stukjes KLK.L. Leden van de KOKLW beta len 40, niet-leden 80 fr Beveren. Op het groepssalon van de Piet Stautkring kon kunstwerken bekijken van Hilaire Bals, Henri Cam Denijs De Backer, Paul Degelin, Jules De Trazegnie Geert Heirbaut, Jet Vael, Alfons Van Meirvenne. Maurit Van Raemdonck, Robert Vlegels en Richard Willens allemaal kunstenaars uit Beveren en omgeving. (Iv) J jaren. 1965 brengt een nieuw hoogtepunt Hij toont een I groot aantal pastels. stroef lineair karakter dat ^H| de vorige jaren sterk had doorgewogen wordt ver- ^B| vangen door een zeer ge- voelig en uitbundig kolo- riet. ^^B In 1973 groeit de grote re- trospektieve provin- Sint-Niklaas. exlibriscentrum. Opening van de expo Pierre Cox, met inleiding door ciaal begijnhof tot een Roger Pulinekx en in gezelschap van schepenen Anthuenis en Verdonck (Iv) later^nutien jaar gelederf Na de uitreiking van de prijzen voor sportverdienste had legt hij de poëzie, die in zijn de droom, de zuiverheid, de vrijdagavond te 20 uur in de gemeentelijke feestzaal, de grote werken ontbreekt poëzie terug Hij biedt de opening plaats van de tentoonstelling die ingericht werd Daarom zijn de kleine wer- kijker de gelegenheid om door de kulturele raad Hamme en waar vijf Hamse ken de meest sympathieke, zich af te vragen, waarin kunstenaars hun werken tentoonstellen. Luc Baekelandt, Gustaaf Van den Branden, iedere kunstenaar zijn ei- voorzitter van de Kulturele Raad, verwelkomde de vele 47 jaar, is een autodidakt. gen wereld en scheppende aanwezigen. Hij volgde geen kunston- vormen heeft gegeven. Walter Van den Berghe ver zorgde de inleiding. Het is bijna een traditie geworden |EBQHMBMr dat de Kulturele Raad een f j- m tentoonstelling organi- f J I wZj seert, maar dit jaar is het I W I ?SF f wel iets bijzonders, aldus - sH -'tM JT^Ü 1 f _1' inleider. Het is een groep- W ,M| :i jmÊÊ stentoonstelling geworden, SMfeh - die zeker geslaagd mag ge- fl| flB^É i ^SÊk noemd worden, waar vijf UHB BBB éfilnmC' kunstenaars hun persoon- BB hjkheden openbaren en waar de toeschouwer vijf SBH keer kunst ziet. De heer Van den Berghe wou geen risiko nemen elkaar te gaan vergelijken. Elk kunstwerk heeft zijn eigen schoonheid, dat met het JL 1 oog. de hand van het hart JgjsL. J3& ^B^B wordt geopenbaard. Ver- volgens sprak hij over de werken van de vijf Hamse kunstenaars die er tentoon- Hamme. Tentoonstelling kulturele raad. De Hamse kunstschilders Peter Buggenhout, stelden. Jean Ceelen, Albert Smet, Gustaaf Van den Branden en Achiel Van Hoeyweghen stellen hun werken tentoon in het gemeentehuis, (vh) Kunstenaars Leuven. derwijs, maar is een gebo- Na deze gelegenheidstoe- Peter Buggenhout, 20 jaar. Jean Ceelen heeft de ambi- ren talent. De kunst moet spraak van de heer Van den volgt na zijn opleiding aan tie om een goed schilder te volgens hem uit zichzelf Berghe. zorgde Leen Ver- de gemeentelijke akademie worden. Hij is een kunste- ontstaan. De technische meiren met enkele voor voor beeldende kunsten in naar die zijn materie be- vaardigheid moet men drachten voor de omlijs- Hamme, het 3 jaar kunst- heerst. Opmerkenswaardig daarna onder de knie trach- ting. Nadien was het de onderwijs in Gent. Zijn is de symboliek. Albert ten te krijgen. schepen van kuituur, An- werken doen soms verras- Smet is zeker geen onbe- De kunstwerken van Achiel dré De Ruysscher, die deze semi aam Hij weet nieuwe kende in Hamme. Zijn^wer- Van Hoeyweghen, de vijfde tentoonstelling officieel 1 voor geopend verklaarde. Hij dankte de vijf Hamse kunstenaars voor de moed die zij opbrengen door hun werken te laten bezichti gen, voor de schoonheid die zij bieden aan de mede mens. Hij dankte ook de heer Van den Berghe Wal ter voor de inleiding en het bestuur van de Kulturele Raad. Tot besluit drukte de schepen de wens uit dat de ze expositie het nodige suc ces en belangstelling zou mogen kennen. Deze tentoonstelling is nog te bezichtigen tot en met 26 februari. Op zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur en op de week dagen van 17 tot 20 uur. Vermelden wij nog dat er in de hall van het gemeen tehuis. terzelfdertijd de werken worden tentoon gesteld van enkele leden van de Hamse fotokring Imago. Voor de liefhebbers kunnen wij dit ten zeerste aanprijzen. (bd) Hamme. Tentoonstelling kulturele raad. De belangstelling was groot, (vh) Door de Koninklijke Rederijkerskamer De Leeu- werekenaers werd een initiatief op touw gezet om aan jonge mensen, die zich aangetrokken voelen tot toneelspelen, een unieke gans te bieden. In een regie van Leo Vertongen werken deze jongeren mee aan een eenakter van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman en deze produktie, Schilderij op hout, wordt dan in een kreatieve versie naar voor gebracht. Het opzet van dit initiatief is jonge mensen de kans te geven zich te initiëren in de toneelspeelkunst. Het is een mogelijkheid om iets anders te spelen buiten het gewone, dikwijls kluchtige toneel dat zoveel verenigin gen brengen. Dit initiatief kan ook een bepaalde drem pelvrees wegwerken, daar het gevoel een enkeling te zijn in een vreemde groep uitgesloten wordt. Het schilderij We vroegen aan enkele mensen of ze al een beetje ervaring hebben, hoe ze tegenover het stuk staan en op welke manier ze ertoe gekomen zijn hun mede werking te verlenen. Isabelle Van Wichelen die de rol van de heks op zich neemt: «Ik heb inderdaad op die uitnodiging gerea geerd. Ik wou reeds lang toneel spelen, maar had nooit de moed bij een to neelkring aan te sluiten. Nu echter deed de gelegen heid zich voor Deze oproep heeft me eindelijk op weg gezet. Volgens mij is het ook een heel interessant stuk om mee te beginnen. Ja, in het begin deed het wel raar. Ik denk dat ieder een iets anders verwachtte, het is immers geen gewoon toneel. Ik denk ook dat de meesten onder ons nog veel moeten leren. In het begin dacht ik ook, het zal wel gaan, maar nu besef ik ten volle dat er nog veel zal moeten gebeuren.» Ook Tony Van Cauteren voelt zich geëngageerd en dit in de rol van Jöns. Hij beseft dat dit iets totaal an ders is dan het leerlingen toneel waaraan hij mee werkte. «Dat leerlingento neel bestond hoofdzakelijk uit kreativiteit en improvi satie. Geleidelijkaan leefde je toch met het personage mee en de opvoering was hetzelfde als de laatste repe tities. Hier merk je heel dui delijk de groei.» In het personage van Lisa vinden we Martme Jacobs terug die reeds een paar keer in Chiro en jeugd klubs speelde. Ze zegt «Het stuk begint steeds meer mee te vallen Het thema is vol gens mij de manier waarop de verschillende figuren reageren op iets aangrij pends, de pest in dit geval. Ik denk echter dat het pu bliek er niet zoveel zal aan hebben. Maar ik ben tevre den over de evolutie. Daar Leo het bij het begin nogal strikt hield dacht ik dat we zelf weinig konden inbren gen, maar dat verandert nu wel.» Ook Mary se Vermeiren, in de figuur van Maria, voelt dat dit ander toneel is. «Bij de Chiro doe je wat je wil, ook niets van het stuk.» Als laatste speler krijgen we Wim Baude aan het woord, in de rol van smid Hij zegt: «Ik had al een klein beetje ervaring, maar toch vond ik het een moei lijk stuk, zo abstrakt. Ik vind wel dat de vierkanten op de scene remmend wer- men, maar dat wijst allich zichzelf wel uit.» Tot slot nog even een tevnj den Leo Vertongen aan he woord: «Inderdaad, de evo lutie is merkbaar Vrij we niemand was enthousiai bij de lezing. Men zich af: wat is dat nu Je zou, als regisseur die schilderij op hout» brengen onder leiding van Dendermonde. De mensen Vertongen, (pvs) maar dit is echt toneel, al hoewel we in feite nog niet echt spelen, het is nog meer een zoeken. Het stuk is wel zwaar en abstrakt, maar ook sfeerbrengend. We ver tegenwoordigen hier elk een type mens, een symboli sche figuur.De figuur van Karin wordt door Hilde Cools gebracht. Ze werkte reeds enkele keren mee n«n jeugdtoneel in Baasrode, onder regie van Lien Smol ders. Ze ervaart dit initia tief als spelen op een hoger niveau. «Bij Lien hielden we ons twee maand bezig met het lezen van het stuk om het daarna op scène te zetten Hier is het meer een strikte regie, meer afge lijnd ook, maar het stuk vraagt er wel om In het begin had ik wel schrik voor de manier waarop het zou overkomen bij het pu bliek; ik begreep trouwens ken. Je moet je steeds in houden. Voor beginners is het wel moeilijk.» Werken verder mee aan dit stuk: Steven Lissens als de akteur, Ann Sirou als het jonge meisje en Mark Saeys in de rol van de ridder. Regie We praatten nog eventjes met Chan tal Cuypers die als regie-assistente fungeert. «Ook voor mij is het nog een beetje moeilijk», ver klaart ze «Het is tamelijk verwarrend met die vakken op de scene; je dient immers de beweging van elke speler te volgen. Maar ik zie een groei. Het verschil tussen de lezing waar vrijwel nie mand enthousiast was, en het op scene zetten is enorm. En ik leer stilaan bij. Het enige wat ik nog niet weet is wanneer ik mag onderbreken of tussenko- ten kunnen zeggen: mensen, dat zal het resu$ taat worden. Maar dat 1 onmogelijk. Je kunt hen oj voorhand niet doen aanvt len hoe je het zelf voelt e ziet. Maar ik heb de indn dat het vrij vlot begint t lopen. Iedereen ziet nu realisatie van de montaf op papier Het voornaamst! van heel het opzet is wel d enthousiasme. Er is slechtt! een iemand nodig wie hel niet interesseert en die per soon kan heel het opzet doen ïislukken door standig te blijven.» De publieke opvoering van Schilderij op hout heeA plaats in mei. De juiste data worden later meegedeeld Op die avond zal nog eet tweede eenakter gebracht worden, en dit door Leeuwerckenaers zelf. Ann SIROÜ Beveren-Haasdonk. Vrijdagavond werd in galerij 't Poortje, Zandstraat 74, de expo LT werken van de Franse kunstenaars Jean-Claude Hug en Jean-Paul Le Provost geopeni Ze stellen resp. beeldhouwwerken en schilderijen tentoon. (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 22