Slechthorende en horende jongeren in een boeiend toneelstuk te Sint-Niklaas De St.-Jorisgilde uit Wieze zet er de beuk in. duidelijke ommekeer Zeshonderd toeschouwers voor puik toneelstuk door Phoenix in Belsele «Greenwich»-tijd te Wieze Nieuwe toneelvereniging; Toneelateljee te Lede 24 - 24.2.1984 De Voorpost Stilte zonder rust: een utopie St.-Jorisgilde speelt Walter Van den Broeck Ik had de dag tevoren nog naar «La guerre du feu» gekeken, een aangrijpende film over de prehistori sche mens, een film waarin nauwelijks en dan nog uiteraard onverstaanbaar werd gesproken, waarin de stilte en de mime het verhaal vertelden. En nu, zaterdag 18 februari in de stadsschouw burg te Sint-Niklaas, dit: «Stilte zonder rust», slechthorende en horende jongeren samen in een boeiend toneelstuk ter gelegenheid van 25 jaar buitengewoon onderwijs in Sint-Niklaas. Deze scholen namen het initiatief: VTS-BuSO, Berkenbo om BuSO en BuLO en «De Regenboog»-BuLO. «Stilte zonder rust» is een ongewoon toneelstuk, het wil de toeschouwer een beter inzicht geven in de specifieke problematiek van de auditief gehandi capte en zeker is de groep Utopia, die het stuk bracht, hierin geslaagd is, zij het (wellicht bewust) ten koste van enig dramatisch ritme. Erik Robert die op school verliefd wordt Utopia is de jeugdafdeling op een horend meisje. Sa- van het amateurtheater «De men geschreven, samen ge- Korenaar" uit Gentbrugge. speeld Erik Robert, co-auteur van stilte zonder rust, is üd van Stilte zonder rust dit gezelschap en woonde Erik Robert geeft met be- Sint-Niklaas. Stilte zonder rustvoor de BLO-scholen: gebarenspel (Iv) twee jaar geleden een voor- hulp van dia's een theoreti- het positieve toe. Een hap py-end dus. Waar «Groen ten uit Balen» op dat vlak. i vraagteken eindigt. Gaf Walter Van den Broeck Regisseur Erik De Corte deinst er niet voor terug met zijn acteurs een extra-zondagnamiddagse re petitie te beleggen. Een noodzaak, aldus de regis seur. De opvoering van een stuk als «Greenwich» vraagt immers rijpingstijd. Normaal gezien zo'n vier maanden. En vermits we pas begin januari met ook een sociale dimensii de herhalingen begonnen... «Greenwich» is wel aan het stuk? geen intens werk, maar bij een akteur moet het Alleszins. Het sociale, dat kunnen rijpen als wijn in de kelder. Een avant- haast in alle stukken van de premièregesprekje met de regisseur. auteur aan bod komt. zit eveneens in «Greenwich» De St.-Jorisgilde brengt elk langrijke rol. Vooral dan de vervat Het gezin in kwestie jaar een komisch stuk en tijdssymboliek. Doorheen is immers uitgeweken van een produktie die wat meer «Greenwich», dat weten we een fabriekswijk naar de inspanning vergt van de nog uit onze lessen aard- stad. Daar situeert zich het toeschouwers. Is «Green- rijkskunde loopt de nul-me- begin van de heibel Het wich» het andere stuk? ridiaan. En dat verklaart in zijn inwijkelingen, ze leven «Greenwich» zou het ande- feite alles wat betreft de op- geïsoleerd. hebben ook re stuk behoren te zijn. Maar is dat niet volledig. Walter Van den Broeck ont wikkelde in dit stuk welis waar een tragisch gegeven, stelling bij van M. Medoffs sche inleiding. Niet horen: re Stefan schrijft in zijn studie-uitstap (Kinderen van^n mindere wat i^dat? Toonhoogte, ge- dagboek (overheadprojek- Brussel. Kaartjes de luidssterkte, blief... en of hij s naar alstu- niet hij Hij wordt tor): hij denkt nog moeilijke relatie tussen een onderbroken: «Kunt u wat rug aan die ene zomer aan goed hoort Aan de rondlei- doof meisje en haar leraar, trager praten?» Erik doet zee, toen hij voor een ding in het museum heeft Een belangrijke ervaring zijn best, maar meer men- vreemd meisje in het zand hij niet zo'n boodschap, ze- voor Robert, die toen nog sen uit de zaal maken hard- schreef dat hij slechtho- ker niet nadat hij verneemt logopedie studeerde en op op opmerkingen: «Ik kan er rend is. Stefan volgt les aan dat Ann zijn afzijdigheid zoek was naar een onder- niets van maken!» en «Met een tekenakademie. Daar is heeft verklaard als alleen werp voor zijn skriptie. mijn apparaat helemaal Ann zowat de enige die het maar een poging om op te Utopia had naderhand wel open, versta ik maar de voor hem opneemt. De vallen nog minder oor naar zijn voorstel om helft van wat u zegt». Ei- leerkrachten hebben het zowel met horenden als au- genlijk gaat het hierom: «Je moeilijk met hem in de ditief gehandikapten een hebt nog niets over de men- klas. De lerares tekenen spektakel op te zetten. Meer seüjke kant van de muit neemt hem niet voor vol, ze moeite ondervond Erik, gezegd. Je praat over ze gaat onverschillig aan zijn toen hij trachtte doven en heen! Laat ze zelf over kunde en goede wril voorbij, slechthorenden voor zijn hun problemen praten... in De lerares muziek zegt: initiatief te winnen. Zij gebarentaal». «Wij gaan luisteren, jij gaat oelden zich alles-behalve En dat doen ze ook: Ann, lezen». Maar Stefan wil best geroepen om op te treden Hilde, Erika, Johan. Roset- de klanken voelen Een voor een publiek: «Daar- te, Stefan. Lode, Veerle, Ro- meisje uit de klas danst op /oor moet je toch kunnen sita. Mare en Ingrid, ze ko- discomuziek dansen op de horen en goed kunnen pra- men naar voren en spelen tonen van de stilte, een bal- "■en?» Erik dacht daar an- hun eigen verhaal. let zonder geluid. Is dit dan ders over en hij slaagde er Het is ochtend. Stefan ligt de stilte die hij zo haat, die tenslotte in, een tiental jon- in bed; de wekker hoort hij stilte zonder rust? Een stil- gens en meisjes te overtui- niet, maar na een tijdje te die achterdochtig maakt gen om mee te doen. Het komt iemand hem wakker- ook: wanneer hij zijn rug zou een stuk worden over schudden. Hij wast zich en heeft gedraaid, wordt er de kommunikatiemoeilijk- stopt zijn oorapparaat in. wel een grap uitgehaald, heden van een dove jongen Simultaan toneel: een ande- De klas maakt met de trein plete verrassing, wanneer Stefan naar aanleiding van een gezellig avondje in een Brussels café besluit dat de horenden hem na al die ja ren toch respekteren, dan komt deze bevinding té abrupt en klinkt ze bijge volg onbegrijpelijk. Enkele personages (zeker Patsy Passer) zijn karikatu ren. De treinreis naar Brus sel kon zich voor hetzelfde geld hebben afgespeeld op een ferry ergens tussen Oostende en Dover bij wind kracht 12. Het valt mij niet makkelijk dit te schrijven, maar de enige overweging die mij bouw van het stuk en de maar voorlopig hun intrek evolutie van de personages, in de stad genomen. Het «Greenwich» is het nulpunt sociale komt bovendien tot waarheen de personages uiting in de figuur van de geleid worden. Een keer- moeder, die aan een rolwa- maar goot het daarnaast in punt ook, want uiteindelijk gentje gekluisterd zit. de vorm van een volks to- komt alles in de goede neelspel. Zodat iedereen Plooi. De St.-Jorisgilde beschikt van het stuk zal kunnen Vo1 symboliek zit ook de over een ruim spelerspoten- genieten. Het publiek zal figuur van Saturmno, in tieel- Heeft de casting pro- regelmatig in lachen uit- principe geen reëel perso- blemen gesteld? zoon van Saturnus, de meteen erg duidelijk welke P evenknie van de Griekse akteurs en aktrices ik no- P Midderwijl echter worden Chronos (tijd) hinkt. Hij dig had Op het technische f de aanwezigen met de neus beeft zich immers gekwetst vlak stelt het stuk evenmin I od de werkelijkheid aan de zeis van ziJn vader, problemen. Het dekor is ee» Hij verschijnt als een deux- eenheidsdekor. En dank z Ann vindt dat hij té afhan kelijk van haar wordt en daar voelt zij zich niet zo goed bij. Zijn aanwezigheid wordt een rem voor haar Ze praten het uit en in een Brussels café komt het alle maal weer goed. Een beetje leidt is, dat niemand gebaat plotseling besluit Stefan: «Ik kan leven op mijn is bij een schijnheilige kom- mentaar. Je kan spijtig ge- nier, dat weten de anderen noeg voor de vuist weg een nu ook. En ze respekteren aantal belangrijke sugges ties bedenken die het stuk. zonder dat daarom de aan trekkelijkheid ervan voor een slechthorend publiek zou moeten worden ge- Omtrent geloofwaardigheid Uit het stuk zouden we moeten leren dat hét samen gedrukt. In dit stuk zet de auteur een ex-machina op het toneel, huisgezin op de scène dat Later in het stuk komt ook totaal ontredderd is. De nog de zandloper aan bod. moeder herstelt de ganse Saturnino schenkt immers tijd horloges. Het dekor een zandloper tijd! aan hangt trouwens vol uur- de oudste dochter, die hele- werken. Alles tikt daar zo- maal van de kaart is. maar waar. In de letterlijke en waarvan we kunnen veron- figuurlijke zin Elk perso- derstellen dat ze gezond zal nage zit bovendien opgeza- worden. Geestelijk is ze he- deld met een vaderkom- lemaal geradbraakt door pleks... haar vader. Waar het in «Greenwich» op aankomt, is de psycholo- Wie Van den Broeck zegt, gische tekening van de per- J f sonages. Walter Van den Broeck werkt vaak met Zij11 d® stukken vergelijk dubbele bodems. In «Green- baar? wich» is dat ook het geval. Dank zij deze psychologi- Uiterlijk zijn ze vergelijk baar In «Greenwich» zet de 111UCICI1 1C1CI1 «W 11CL OOIUCU I.» I. „V, schaad, meer impakt heb- leven van gehoorgestoorde met en horende jongeren niet van moeilijkheden M.a.w. goede regisseur was 'Stilte zonder rust' een stuk sche diepgang behoort het auteur eveneens een huis- m.i. overigens tot zijn beste gezin op de planken, waar- werken. Daarnaast speelt in de zaken mank lopen. In ook de symboliek een be- «Greenwich» zit echter een de medewerking van een L paar bereidwillige horloge- makers, hebben we de ver- f eiste attributen klokken J en nog eens horloges kunnen verzamelen. Misschien nog enige prak-l tische informatie? In «Greenwich» treden Paul Moens, Paula De Ridder, 1 Ann Macharis. Godelieve De Wit en Hendrik Wijnen-1 daele voor het voetlicht.^ «Greenwich» wordt voerd op zaterdag 3. zon dag 4, vrijdag 9, zate re 10, vrijdag 16 en op zater-V dag 17 maart. In het Gil-1 denhuis te Wieze. Gratis I nummeren kan bij Roger 1 Cami, Nieuwstraat 61 Wieze (053/77.78.28). Pierre Van Rossem 1 sperad Is: niet in het leven van alledag, met m de wat overladen wereld van het 18 a stem. Ik lees m een bijho- stuk, ook met tijdens de rende brochure dat de reak- realizatie van Stilte zonder H rust' «Van een volleditre in- tleS blJ de Premiere "over de tegraüe ïuSn we rekTr heIe liJn P°sit,ef" waren Er Teïen. *n£ °°k Aalsters toneelnieuws Erik Robert. Als je deze produktie wil gaan bekijken, is geduld een deugd die van pas komt. 'Stilte zonder rust' mist dynamiek en kontinu- ïteit en, wat erger is vind Ui. geloofwaardigheid. Het ««noannt vragen ie allemaal wat te overladen voor-de Pro"'™8» rake vondsten in deze krea- tie; de uitwerking ervan staat echter nog niet hele maal op poten. Hoe ook: de BuSO-scholen van Sint-Niklaas hebben be slist een goede keuze ge maakt Aandacht Sint-Niklaas. Stilte zonder rust», een ander toneelstuk in de schouwburg. Dit is de ploeg die voor de realisatie instond (Iv) didaktisch. Het verhaal, struktuur van het spel is een schrale kapstok waar aan een aantal misverstan den, kortsluitingen, allerlei illustrerende feitjes en kor- re8ponderende gevoelens zijn opgehangen. De psy chologie steekt niet in het vlees: wanneer Ann en Mare elkaar kussen, dan is him gevorderde liefde voor de toeschouwer een kom- Alsof Aalst en omliggende gemeenten een gebrek hadden aan toneelvereni gingen... zopas bereikte ons het bericht dat toneelminnend Aalst een toneel vereniging rijker is. Toneelateljee want zo heet het nieuwe geesteskind is een jonggevormde groep van jonge mensen tussen 16 en 30 jaar van verschillend allooi dat, tekenend voor deze tijd, zich apart wil opstellen in die groeiende, niet mis te verstane toneelwereld en met trillende beentjes en de luier om enerzijds veel van die wereld wenst op te steken en anderzijds zijn eigen gangetje wil gaan. was er een aanzet; de bedoe- Dit keer wil de groep zich, niet belangeloos, overgeven mn een jong regisseur, welisw»»r stiel-aohtergrond. Hij dreef de groep de stap te wagen tot het ïrafkThefsmk ffie ««weniang bestaande 'experiment', vizie van de gemiddelde toe- Het is een voorzichtige de scene gezet dat tot na- teren in een fraaie brok fa ditief gehandikapten is op zich natuurlijk erg waarde vol. Met 'Stilte zonder rust' allicht ben! Zij wist al haar ;|je. den schouwer op de wereld van overgang geworden en niet denken stemt. Beeldend, theater d® sl®pbthorenden en doven definitief maar zoals het sensationeel, oorverdo- techniek vrij onopvallend te genuanceerd heb- jonge mensen past, een pro- vend, en aorta vernauwend gebruiken en probeerde ge- beersel theater waar wat bij geleerd lukkig haar grote publiek U(( Leo DE BOCK Met de ene voet in het 'tradi- werd B.T.G. Phoenix maakt enorme vorderingen. De streept, tekstvast en vlot in Met Heidi doorstond Brigit- nooit met al te grove effec- tionele', met de andere in Speler en toeschouwer, ie- ten te overdonderen, het 'vooruitstrevende'. In- der op zijn eigen manier. Ook voor de voltallige ak- spelend op de gedachten- Waar draait het nieuwe teursploeg was het een fijn rSl gang van de medewerkers stuk over? Het handelt over lekker stuk. waarin op hun ,an en een uitzonderlijk occa- een (nog) niet bestaande sa- veelzijdig talent een beroep s| opvoeringen van «De verloofde van mijn vrouw» bewegingen, bevestigde te met brio haar toneel- waren het beste bewijs. Otto Swartz schreef deze Bea kunnen. Jo Mae- vuurdoop, klucht. Zowat zeshonderd toeschouwers hadden era droom ven een Rob nabrieUe Blommaen gaf zondag tl. een plaatsje weten te 'veroveren'. Een J?"1 ï**8^ IZ" de echte huis- dankbare politieflguur een waarts. Phoenix leverde het r_ J. een akteur met ontelbare houdste: sioneel ontdekt schrijvers- menleving, met partijleden werd gedaan Die kans talent werd een geheel op na de daar heb je 't al- werd graag aangegrepen ts|0 weer atoomcrash (maar door de verschillende Pad- ven hoe?) spelers. Iedereen gaf blijk l(n j Een verantwoord avondje van spelplezier en geloot 5,3 uit berust ook bij spanning ons vrijdit werkt zeer aan- p g en ontspanning. Het toneel- stekelijk en kweet zich u| t ateljee uit jeugdhuis De meer dan degelijk van zijn 3 Leeuwerik in Lede bezorgt taak toch wel belangrijk tafereel moortel. We noteerden een ging de mist in Gelukkig vijftal zeer verdiende open was er Jef Verhelen die in doekjes. De toeschouwers bijge8leurde en on- togen zeer tevreden huis- 71* i\T \Tii T I nl een akteur met ontelbare houdster Mathüde. Niet zo helpende hand kon uitste- bewijs nog zeer veel barstensvol huis dus. Als toneelwerk is «De verloof- mo£reiiikheden. Hii weet de h«*i en net niet h» 'JTLÏSS. mogelijkheden. Hij weet de heel tekstvast en net niet ken om de miskleun van de van mijn vrouw» nu met direkt het van het. In 'zetjes' precies op het juiste Duits (of Oostenrijks), net Kamiel te redden, hoog tempo gespeeld en doorspekt met voldoende moment te lanceren en niet dwaas, en net niet "be- Dirk Smet en Noél Van visuele gags biedt het een garantie voor een plezie- maakt nuttig gebruik van moederend' genoeg (re- Damme zaten aan de rig avondje uit. Binnen de beperkingen eigen aan z'n stemkapaciteiten. Deze gie?). Alles samen toch een lichtknopjes en Jo Van He- de zaal Van Remoortel wist Phoenix een pracht van 'ee't we* °P z n UK to meer dan behoorlijke ver- se tekende voor de geluide- «n dekor te realiseren. Echt verzorgd tot in het f/" geschreven. André Van talking René Comu kreeg weergave. (De baby kreeg leinste detail. Het leverde trouwens een spontaan "e^ lrreeg ptrtlj van de al. Slager teveel gelegen- een te sterk klankvolume). geemigreerde Vlaamse boer heid tot brutale en overdon- Voor de rekwisieten zorgde pen doekje op bij het opgaan van het doek. Een Charly Thomson te verwer- derende charge (hij leek Carine De Beule en Erna De uzepluim voor dekorontwerper Jo Maes en de ken. Hij heeft ons in de wel zes armen te hebben). Jonghe deed haar best voor uwers Marc Koklenberg, Willy Laureys, Mare De meest aangename zin ver- Z'n minder goede rolkennis de grime, ael, Werner Van Lombergen, Patrick Dias, Etien- rast. Een meer verzorgde speelde hem in het derde Er werd aardig wat afgela- Dias, Wim De Wael, Raf Verbelen, Luc Van der artikulatie zou de verstaan- bedrijf vreemde parten. Een chen in feestzaal Van Re- --•nst en Raf De Groeve. baarheid ten góede zijn ge komen. Het sukses van de- •-houdelijk heeft het stuk aan het uitdiepen van de ze opvoeringen is voor een -<et zo heel veel te bieden, mogelijkheden in de in de niet onaardig deel te dan- n De Meyer, een schrijf- tekst omschreven pointes, ken aan de prachtvertol- -ter, heeft een oom (in Ca- De verweven visuele gags king van Ivonne Parijs Met ,ada) die haar maandelijks bleken passend, goed zit- prima zegging en in een ■en som geld stuurt. Hij tend en degelijk uitge- perfekte timing bracht zij weet echter niet dat An in- werkt. Afgezien van de wat kleur, frisheid, tinteling en middels is gehuwd met stroeve, te statische start en schwung in de vrij goedko- Marc Coppens. een arts. van enkele foute overgan- pe en «getelefoneerde» si- Net op hun eerste huwe- gen wist hij zijn cast in het tuaties. Tony, gespeeld iijk8verjaardag komt juiste tempo te laten preste- door Ward Van Kerck- Marcs vriend. Rob Van ren. Een knappe regie! hoven, kreeg van de regie Aken, op bezoek Nou ja, op Maurits De Decker vertolk- een wat uitzonderlijke type- bezoek is veel gezegd. Rob te de rol van Mare Coppens ring mee. Het geforceerde roept eigenlijk de hulp van en van de 'valse' Mathilde. was wel te sterk merkbaar Mare in om een minder Een bijzonder zware op- terwijl de personageteke- prettige karwei te klaren, dracht die op schitterende ning best wat meer haH Dat betekent meteen de manier werd vervuld. Hij kunnen worden aangedikt, start voor een aantal gekke heeft zorgvuldig alle over- wat dikker in de verf had .situaties. Als even plots als bodige charge weten te ver- gemogen. Brigitte Van de onverwacht de tante en de mijden en zodoende de ho- Voorde zagen we voor het oom uit Canada komen mogeniteit van het vertoon eerst op de Belseelde plan- overgewaaid wordt het pas helemaal niet geschaad, ken. Een nieuwe kracht die de echte chaos. Een happy- Bea De Boes nam de meteen bewees uit het beste end zit er wel aan vast. schrijfster An de Meyer toneelhout te zijn gesne- Huisregisseur Johan Hes- voor haar rekening. Met de- den. De'volle'presence is er seis heeft vooral aandacht ze fraaie typering, sterk in nog niet, maar mits meer geschonken aan de ver- de hand gehouden, mi- ervaring groeit hier vast schillende typeringen en misch degelijk onder- een eersterangsaktrice uit. mars te hebben. Hopelijk blijft men vasthouden aan de stelling dat voor hen het sukses nog altijd ligt ver scholen tussen de eenvoudi ge toneelwerken, binnen de mogelijkheden van cast en regie. Het fameuze 'stapje hoger' kan nog rustig een paar seizoentjes wachten We kijken met belangstel ling uit naar de volgende Phoenix-produktie. W.D.G. met een onbekende Toch wel een speciale ver- Zoals de katten» van de melding tussen een alge Fransen Jean Silvain en Da niël Gallo een show in com media dell'arte-stijl, een Smedt, Odilon Mortier db zorgeloze nacht in span- in zijn rijke akteursbestaai proficiat voor Mfcvj, gave debuut van Patrick Dt j,, ning op daken van (een dichteres, een dief, huisbéwaarder. een man ski mogen in vele rollen heeft schitterd en nu opnii het onderste van zijn kun zijn vrouw en een jong nen geeft en ook wel Diri meisje) die het al te bont Van Vaerenbergh als maken... die nacht. Het to- weergaloos knappe tegt neelateljee zweert zwart op speler, wit. je lacht je te barsten Tenslotte Meer bijzonderheden over komplete aankleding deze produktie in de vol- deze produktie niet uit h gende editie. In ieder geval oog verliezen: het waarlijk! kan je voor inlichtingen en night-klub dies meer terecht bij Jeugd- meer aanwezig in de gai huis Leeuwerik, Omme- entourage, dekor, ganglaan. 9310 Lede of mering, belichting, telefoon 053-70.05.67 of bij make-up. choreografie, de kontaktpersoon J.P. Het is prettig vast te stelhj D'Hondt, Rammelstraat 23. dat regisseur Francine 0 9310 Lede, of telefonneer Bolle de niet geringe kq 053-78.92 95. digheden en capacite" Aalsterse toneelvereniging van de PACT-ploeg Pact haalt opnieuw zijn overschat heeft: wat ning thuis schien bij het begin van a Het nieuwe geesteskind 20 ',La ca?e aux folies» van het Progressieve Aal- 'eiding gaf tot een wat sterse Collectief Theater weerstand sloegj (PACT). 'La cage aux folies' heel 8nel om in een t is een van de weinig bege nadigde produkties die je écht een avond lang boeien werk. driftige bewondering 1 voortreffelijke Francine De Bolle heeft n| vaste hand dit deze montering van '1 ge aux folies' haar regiede buut leverde wist uit deze Franse vaudeville een pri ma onderhoudend en luch- Belsele. Phoenix, de plaatselijke toneelgroep, bracht «De verloofde van mijn vrouw» in geheel te smeden, vol een regie van Johan Hessels (Iv) geslaagde scènes die resul- en je aan het lachen bren gen. Francine De Bolle die met stok tot een indrukw kend geheel gemaakt, presentatie van dit 'hon! stuk vol allure en glamour toonde dit onafwijsba aan. Proficiat.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 24