spreekt de mensen aan
ÏDe Vrije Akademie in Sint-Niklaas:
%ieuw initiatief
Oswald Joossens' tweede
dichtbundel voorgesteld
in Temse
Sint-Cecilia Lebbeke met
2 prachtig kunstkoncert
"mt-Niklaas.
Ubbeke. In zaal Ons Huis/concerteerde Sint-Cecilia uit Lebbeke (foto Piet Hermans)
De Voorpost - 2.3.1984 - 23
Sinds 15 november 1983 bestaat in Sint-Niklaas de
Vrije Akademie. Nu, ruim drie maand later, heeft
dit totaal nieuwe initiatief zich ten volle waar weten
maken.
ensen die niet de mogelijkheid hadden om binnen
un vrije tijd, of deze nu gedwongen was of niet,
tgene te doen wat ze eigenlijk zouden willen, zijn
vliegen op dit projekt afgekomen. Er waren er
e vonden wat ze zochten, er waren er die het na de
rste kontakten lieten afweten.
elke week, om niet te zeggen dagelijks, komen
'en, werklozen, ploegarbeiders, minder-
anderen, poolshoogte nemen.
De toegewezen ruimte voor
het inrichten van de ate
liers, die vóór de start van
de akademie riant leek,
dreigt op sommige dagen
uit haar voegen te barsten.
Vier technieken voor
beginners en
gevorderden
Daan Anthuenis, schepen
van kuituur, gaat ervan uit
dat de Vrije Akademie
beantwoordt aan een reële
maatschappelijke nood bin
nen de Smt-Niklase samen
leving en voorziet dat een
gratis inschrijving al een
gepaste stimulans vormt
tot bredere sociale werking.
Op een perskonferentie zei
hij: «Wij vergapen ons niet
enkel aan de grote
meesters, maar we werken
ook met de kleine.
Op de Vrije Akademie
wordt de vrije tijd van ver
schillende sociale groepen
op een zinvolle en kreatieve
manier ingevuld. Discipli
nes en technieken als olie
verfschilderijen, tekenen,
akwarellen en boetseren
vormen de basiswerking.
Ze kunnen alle werkdagen,
enkel tijdens de werkuren,
worden uitgeoefend Voor
kreatievelingen die 's
avonds of in het weekend
lessen kunnen volgen be
staat nog altijd de stedelij
ke akademie voor schone
kunsten. Voor sommigen,
denk bijvoorbeeld aan
thuiswerkende vrouwen en
ploegarbeiders, komt een
akademie met lesuren over
dag beter van pas.
In principe zijn de aparte
dtechnieken in een lesroos-
Beginnersen gevorderden penselen erop los ter ingepast. Maandagna-
aeuren van de Vrije Akademie staan open voor middag en woensdagvoor-
lereen (Iv) middag staan de ateliers
open voor oliverfschilders
en tekenaars; dinsdagvoor
middag en vrijdagnamid
dag voor de akwarelleer-
ders en de boetseerders. De
ze praktische regeling
wordt niet strikt toegepast.
Wie bijvoorbeeld wil teke
nen maar op de daarvoor
voorziene uren absoluut
verhinderd is, kan een an
dere dag uitkiezen. Je mag
ook meerdere technieken
uitkiezen, of van de ene op
de andere overschakelen.
Dinsdagnamiddag en don
derdagvoormiddag staan
de lokalen open voor wie
eventueel zonder begelei
ding wil verderwerken.
Vrijheid, blijheid
De Vrije Akademie, is ge
huisvest binnen de muren
van het Internationaal Exli-
briscentrum, Regentie-
straat 65. Via de grote brui
ne poort, de trappen op, be
reik je de ateliers. Dit zijn
een viertal ruimten die, sa
men gerekend, aan zo'n
veertig mensen plaats kun
nen bieden.
Heel bewust staan de deu
ren tussen de verschillende
lokalen (een teken-, een
schilder- en een boetseerlo-
kaal) altijd open. Iedereen
leert van iedereen; gevor
derden en beginners kun
nen in één en hetzelfde lo
kaal ondergebracht wor
den. Je bepaalt zelf je werk
tempo en je wordt indivi
dueel begeleid door twee
leerkrachten, regentessen
plastische kunsten. Er
heerst een gezonde sfeer en
de gekozen discipline wordt
ernstig genomen. Er wordt
over en weer gepraat, ge
lachen zelfs, maar vooral
gewerkt. Het is bewonde
renswaardig om zien met
welke nauwgezetheid de
meesten werken.
De resultaten liegen er dan
ook niet om.
Doelgroepen
Het projekt staat open voor
zowat alle leeftijdskatego-
rieën en richt zich tot de
meest uiteenlopende lagen
van de bevolking, gaande
van thuiswerkende vrou
wen, ploegarbeiders, ge
pensioneerden, part-ti
mers, werklozen, tot min-
dervaliden. De werklozen
kunnen een vrijstelling van
stempelkontrole bekomen.
Het aantal ingeschreven
stempelaars blijft niet kon-
stant; er vallen er af omdat
ze werk vinden en er komen
er bij. Het is al even moei
lijk om het aantal huisvrou
wen en ploegarbeiders in
cijfers weer te geven, 't Ge
beurt dat iemand niks meer
van zich laat horen gedu
rende een aantal weken en
dan plots weer opduikt.
Tot nu toe zijn er een 120-
tal ingeschrevenen, waar
van er de helft de ateliers
regelmatig bezoekt.
By de thuiswerkende vrou
wen is de behoefte aan een
initiatief zoals de Vrije Aka
demie duidelijk het grootst,
terwijl zij het juist zijn die
het het moeilijkst hebben
om te kunnen komen. Ook
de ploegarbeiders en enkele
nog niet bejaarden die voor
dien in het «atelier derde
leeftijd» zaten bij gebrek
aan een ander atelier waai
de lessen overdag gevolgd
kunnen worden, zijn sterk
gemotiveerd.
Mindervaliden komen in
groepjes van ongeveer zes,
plus begeleiding. Het Dag
centrum en het Revalidatie
centrum zijn wekelijkse
klanten en er werden kon
takten gelegd met andere
instellingen. Voor deze
deelgroep worden nogal
eens broepsaktiviteiten ge
pland. Ze worden met indi
viduele, meer vrij gekozen
bezigheden afgewisseld. De
mindervaliden werken
twee- én driedimensionaal
en er wordt vertrokken van
de direkte, visuele waarne
ming.
Kontaktadres Regen tie-
straat 65 in Sint-Niklaas.
Tel. 03/776.07.53.
K.L.
irai
itin r~i
n j )e Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia uit Lebbeke petspelers onder luid pro-
ia e weet telkens aangenaam te verrassen met een test van hun chef het po-
ed Eunstkoncert. Net als voorgaande jaren had het ZÜ wilden «meer
eten ilaats in de zaal Ons Huis en werd het bijgewoond bi.erbonnetjes» en uiteinde-
k0.' 'oor talrijke vooraanstaanden. Burgemeester bl^f aUeen de dirigent
ïoyersoen voorzitter van de harmonie zou in zijn dte^do^hePnnhK
srvi refcomsfwoord de vele aanwezigen danken voor ook sterk werd £>waar-
lun belangstelling en vervolgens het woord laten deerd.
,ric aan Willy Meert, sekretaris van de harmonie die de De presentator probeerde y"'-Nlklaas- JonS en oud boetseert in het kleine boetseer-
,p avond aan elkaar praatte. De muzikale leiding van wel n°g even het pubhek 'okaa'<ie van de Vrije Akademie (Iv)
im le avond was in handen van Frangois Peleman.
Men begon al onmiddellijk had bekeken. Vervolgens
j w utstekend met een werk werd een bezoek gebracht
3 xi »n Ludwig von Beethoven aan de onderwereld om via
.ste 'Marche nr. l pour musi- la belle Helene te belanden
nui P16 militaire». Meteen wa- in de Moulin Rouge. De on-
eren de muzikanten inge- vermijdelijke French can-
ipeeld en wist men met ze- can stond dus ook op het
»rheid dat men een grote programma. Nog voor de
ouzikale avond tegemoet pauze werd «Romance» ge-
guig. Als tweede werk werd speeld een oorspronkelijk
[Bopteerd voor een medley voor gitaar geschreven
uit J Bock's «Fiddler on the kompositie die door W.
roof» om dan te vervolgen Hautvast was bewerkt. Het
3 "Four contrast for eerste deel werd afgerond
oh Jbnd» een keuzestuk dat de met «Musikantenstreik»
armorne speelde in okto- van Klein. Het zal dan ook
°P er van vorig jaar tijdens niet verwonderen dat op
aa M Provinciaal Fedekam- een bepaald ogenblik de
arnooi van Oost-Vlaande- fluitspelers er erg demon-
lïn- Toen behaalde men de stratief de brui aangaven
u erste prijs met 91% van de om in staking te gaan.
unten en de beker van Fe- Daarop stapten de bassen
r tekaru Deze nieuwe uit- op, niet zonder een bord
oeimg onderstreepte dat «wij ook» getoond te heb-
O «"V IJ uun» KCUJU11U UJ neu-
«jury het toen ook goed ben. Dan volgens de trom- p hermans)
Lebbeke. Een flinke belangstelling voor het koncert van Sinte-Cecilia in Lebbeke (foto
met hertnnncl
voor het lapje te houden hun solo's op altsax. Toen
door te zeggen dat zich iets Stefaan Mertens aan zijn
dergelijks nog nooit eerder drumsolo begon, kreeg de
had voorgedaan en dat men chef de tijd om zich terug te
alles in het werk zou stellen trekken. Mertens hield de
om de muzikanten er toch zaal minutenlang in de ban.
toe te bewegen zich voor het Hij voelde zich blijkbaar
tweede deel te willen klaar- kiplekker onder het felle
maken. licht van de schijnwerpers.
Toen het gordijn opnieuw Een daverend applaus was
openging, waren de muzi- zijn verdiende beloning,
kanten en ook de dirigent Het werd de hoogste tijd om
weer present. het achtste kunstkoncert af
Eerst kwamen de kleinsten te sluiten en dat gebeurde
aan de beurt onder leiding met een' traditionele mars
van hun dirigent Paul Rin- met de veelzeggende titel
goot. Daarop zou de harmo- «New Wave»,
nie de toeschouwers meene- Een bisnummer bleef niet.
men voor een reis doorheen «Introducing the band»
de wereld; gestart werd in werd als extraatje aangebo-
Oostenrijk om via de in het den. En dat werd gewaar-
nieuws gekomen Brenner- deerd.
pas Italië te bereiken en de Tot slot van deze muziek-
grote plas over te steken manifestatie werden er nog
naar Argentinië, de Ver- bloemetjes uitgedeeld en
enigde Staten van Amerika dankte de voorzitter alle
en dan terug naar Europa mensen die op een of andere
om Nederland en natuur- wijze hadden bijgedragen
lijk ook België aan te doen. tot het welslagen van de
Wat de Belgische inbreng avond. Volgend jaar is het
betreft, daarover toch koncert voorzien op 2
graag een woordje meer maart en het staat nu reeds
«Indroducing the band» vast dat dit negende kunst-
werd uitgevoerd en daarin koncert ook dan weer een
geeft komponist Kees Vlak sukses zal worden Trou-
alle muzikanten ruim- wens de harmonie bestaat
schoots de gelegenheid een dan 200 jaar en 'dan wil
extra in de belangstelling te men graag eens iets extra
komen Na een kollektieve doen.
inzet, overliepen we het he-
gamma van instrumen- Uo,
Het gansrijden, een oud
Vorige week vrijdag vond in de feestzaal van het
gemeentehuis te Temse de officiële voorstelling
plaats van de dichtbundel «Paladijn» van Oswald
Joossens. Het welkomstwoord werd uitgesproken
door de voorzitter van de kulturele raad van groot-
Temse, Herman Gerlo. Kuituurschepen Luk De
Ryck besra besprak het werk van Oswald Joossens.
De officiële voorstelling van de dichtbundel gebeur
de door burgemeester Van Riet. Voor de muzikale
omlijsting zorgde het vermaarde kamerensemble
«Les Goüts Réunis», met daarbij de geboren en
getogen Temsenaar Jan Van Landeghem. Voor
drachtkunstenaars Tania Opdebeeek en Willy Buy-
taert deklameerden uit het werk van Oswald Joos
sens.
Oswald Jossens (52) is een zelf begon te dichten. Zijn
autódidakt, die langs moei- eigen leefwereld vormde
lijke en geleidelijke banen een ideale inspiratiebron,
van zelfscholing, tot ont- Poëzie werd voor hem een
plooiing is gekomen. Mu- uitlaatklep. De vertaling
ziek, schilderkunst, foto- van zijn vreugde en geluk,
grafie, journalistiek en maar ook van zijn zorgen,
dichtkunst behoren tot de angsten, ontgoochelingen
talrijke kulturele domeinen Dat alles werd op een gebal-
waarop hij aktief was of is. de wijze weerspiegeld in
Dichtkunst is z'n jongste een poezie, die verfijnd was
geesteskind. Maar laten we en in een bevattelijke, di-
het eerste hebben over een rekte taal gesteld. Toen in
aantal van die andere vlak- 1981 zijn eerste bundel
ken in het kulturele leven «Gesloten Cirkels» werd
waarop hij in het verleden uitgebracht, trad hij met-
aktief was of nog steeds is. een uit de anonimiteit als
In 1945 trad hij toe tot de dichter. De bekroning van
harmonie Willen is Kunnen zijn"- gedicht «Ik drink de
(Temse), waar hij les kreeg dauw» in de poéziewed-
van Gilbert Gyselinck (no- strijd van de Vlaamse Klub
tenleer) en Ernest De Bock voor Kunsten, Wetenschap-
(mstrumenten). Hij speelde pen en Letteren betekende
bariton, trompet, alto, tuba echter in 1980 reeds de offi-
en bas. Op zijn eentje stu- ciéle erkenning van zijn ta-
deerde hij saxofoon. Os
wald Joossens werd diri
gent van drie harmonieën,
namelijk Eigen Kracht
Burcht (1962-1978). De
Dageraad uit Baasrode
(1966-1976) en Zucht naar
Kunst uit Branst (1981).
Van 1975 tot 1978 was hij
voorzitter van het Temse
Blaasensemble.
Sinds de stichting van
A.T.B. Natuurvrienden in
1948 is hij lid van deze ver
eniging en sedert 1978 is
hij voorzitter van haar fo-
toklub Flash
Van 1963 tot 1967 was hij
(weekend) kursist schilde
ren aan de akademie van
Leiden (in Nederland). Daar
wist hij het getuigschrift
kop- en portret tekenen en
schilderen in water- en olie
verf» te behalen.
Begin 1980 behoorde hij tot
de stichters van het Mase-
reelfonds Temse, waar hij
gedurende korte tijd onder
voorzitter van was
De dichter en zijn poezie
Zoals al eerder gesteld is
dichtkunst Oswald Joos
sens' jongste geesteskind
Poezie heeft hem echter al
tijd al aangesproken. Tallo-
gedichten had hij ver-
lent. De thans uitgebrachte
bundel (in eigen beheer net
als de vorige) kreeg als titel
«Paladijn» mee. Een titel
met een symbolische bete
kenis. In de middeleeuwse
ridderromans is een pala
dijn een bijzonder dappere
ridder, beschermer van de
zwakken en voorvechter
van het ideale.
In het werk van Joossens
valt duidelijk een evolutie
waar te nemen. De syndi-
kaal en politiek geïnspi
reerde gedichten zijn in
aantal afgenomen en heb
ben plaats moeten ruimen
voor poëzie die meer aan
sluit bij de algemeen men
selijke bekommernissen en
vraagstukken Zijn poëzie
ademt authenticiteit, leven
sechtheid uit. Zijn gedich
ten zijn een stuk «woorden
geworden» zieleleven.
Met «Paladijn» bevestigt
Oswald Joossens de revela
tie. Deze bundel kan zowel
door leken, als door inge
wijden geproefd en ge
smaakt worden. «Paladijn»
telt veertig gedichten. Uit
eenlopende onderwerpen,
waarvan vooral de gedich
ten waarin het zuiver men
selijke centraal het meest
weerklank zullen vinden.
R.V.
Temse. Oswald Joossens stelde zijn gedichtenbundel «Pa-
slonden, vóór hij in 1976 ladijnvoor. De auteur signeert zijn werk (dw)
Lebbeke. Enkele spelende leden van Sinte-Cecilia tijdens het koncert (foto piet hermans)
tengroepen. De dirigent
had zijn mensen de gele
genheid gegeven er even
tueel ook een eigen impro
visatie aan toe te voegen.
Drie muzikanten hadden de
handschoen aanvaard en
Patrick Heirbaut en Rene
Van der Meersch oogstten
dan ook veel sukses met
folkloristisch gebruik dat in de
polderdistrikten van Antwer
pen nog steeds een overrompe
lend sukses kent, vindt ook dit
jaar weer plaats met karnaval,
halfvasten en passiezondag.
Op 3, 4 maart. 1 en 8 april dus
in Berendrecht. Zandvliet. Lil-
lo. Stabroek en Hoevcnen.
Temse. Heel wat prominenten aanwezig op de voorstelling van Oswald Joossens' nieuwe
dichtbundel (dw)