Kunstschilder-restaurateur
Anton Wittoeck te Hamme
Tweede retrospektieve
tentoonstelling Ghisleen Verdicl;
in Sint-Niklaas
'°r'
Aimé Van Avermaet
exposeert in kasteel Cortewalle
Liliane De Smet in de Belfortcrypte te Aalst
Kinderlijke
tekeningen van
Jan Van Raemdonck
in De Nieuwe Tijd
e heide. In Ju hjt
post impressie t i
irk vinden w im\
lerde hij portret keen
familieleden en. H
penseeltrekka mmi;
e leggen. Has tn. w
26 - 9.3.1984 - De Voorpost
Op uitnodiging van het kultureel komitee stelt de 53-jarige Lokerse kunstschilder-
restaurateur Anton Wittoeck tentoon in de gemeentelijke feestzaal te Hamme tot en met
11 maart. Dit met een 50-tal schilderijen. Voorzitter de h. Rudolf Van der Meersche
verwelkomde op de opening de talrijke aanwezigen. Het is de eerste tentoonstelling van
Anton Wittoeck te Hamme op uitnodiging van het kultureel komitee aldus woord
voerder.
Bij deze opening stelde de sen. Naast dit monniken- donkmeer, het natuurre-
h. Van der Meerech ver- werk voelt hij geruime tijd servaat Molsbroeck, de
heugd te zijn dan Jan Pas en eigenlijk meer en meer Waasmunsterse heide het
een bekend cellist be- de behoefte om ook kreatief provinciaal domein Puyen-
reid gevonden was om ter met verf en penseel te gaan broeck kent hij door en
gelegenheid van deze offi- spelen. door. omgéving van
men sjSen.^De h°Pas b£ Restauratie van kerkinter- ST^te^Swe^zSj
naaide trouwens op het Eu- «urs wordt gewaardeerd niet
opees jeugdkoncert in Ja- Anton Wittoeck stamt uit minder De selektie land-
pan een groot sukses. De h. een schildersfamilie
.ddy Picavet gaf een inlei- zich in de loop van de voor- initiatief van het kulturee'l
ung omtrent de werken bije generaties gespeciali- komitee werden
/an de Lokerse kunstschil- seerd had in de restauratie bracht geven dan ook
Ier-restaurateur
Anton van kerk interieurs. Een een z
Zondag 4 maart opende de tentoonstelling «Ghis- Inleider van de tentoonst r!
leen Verdickt» in het stedelijk museum aan de ling, afgelopen zondj 3
Zaman straat 49 in Sint-Niklaas. Ze blijft toeganke- was FiliP Fierens die
lijk tot acht april, alle werkdagen van 14 u. tot 17 st°nc* voor het tekstged<
u. en zondagen van 10 u. tot 13 u. en van 15 u. tot te (?e katalo&us
18 u weet heel wat te vertel
Na zijn deelname aan de «Gewestelijke tentoonstel- ^dei? ttaTd^^riode™
ling Sint-Niklaas, groep Schone Kunsten» in 1909, krijgsgevangenschap e..
zijn tentoonstelling met werk uit krijgsgevemgen- daarop volgende tijdspan
schap eind 1921, begin 1922, de jaarlijkse deelna- (1918-1920) paradoxaal
me aan de tentoonstelling van de Wase Kunstkring noe£ uitgroeide tot
(van 1922 tot 1925) en na zijn postume deelname c^ck'8 meest kreatieve j Q
aan de expo «Overleden Wase Kunstenaars» inge- riode' 111 die liJd maakt V
richt door de Wase Kunstkring is Ghisleen Ver- SL^nTanïjTÏÏf
diokt opmeuw te gast in het museum van Smt- gevangenen en schilder ge
Niklaas. karakteristieke interieu »s
en portretten. Bij 1
Bij het observeren van zijn omgeven door soortgeno- In zijn geboortedorp Waas- uitgegeven vermeldt «De wisselinS van gevangen^
viartanrv 9/v.T.f.o --1- t-c i - - - hooliot Vorr'
Sint-Niklaas. Werk van Jan Van Raemdonck in De
rtit» „1,„,TT uiu. rrcin vun jun van ixaemaoncK i,
het'SS "f ^esse op ,lv)
SÏSL' dat-Mi va2 vader veretUde^hoonheM SSKi "^ert Jan"" ""hhderijen,
~_J in zijn toespraak te- Hector overnam. De man die hij ontdekte op zün
-ugdenken aan het vers die hem stimuleerde om zwerftochten door de Dur-
an Wies Moens toen hij als tussen de zware drukke da- mestreek aldus de h
voorbereiding op deze ten- gen in nog akademie te Picavet
Afstelling ton huize van gaan volgen. Eerst bij Jos Burgermeester Baert wees
Anton Wittoeck in de gezel- Trotteyn te Gent, later bij er in zijn slottoespraak op
age sfeervolle Oude Hoeve Logelain te Brussel. Die dat deze tentoonstelling een
^an de volkse heirbrug- trouwens aan de basis la- is van beter gehalte De
buurt te Lokeren to gast gen van het zilver en gou- werken die hier zyn ten-
was. En later ook in t den eremetaal dat hem in toongesteld getuigen van
öchuurke aan de forten- 1947 en 1949 werd toege- tederheid, een rustige sfeer
straat Waasmunster-heide. kend. Met eerbied en ont- en weldadigheid
Zeker meer mtens dan ve- zag spreekt Anton Wittoeck Deze tentoonstelling is nog
tan onder ons is mderdaad vandaag nog over hen. An- toegankelijk tot en met zon-
Anton Wittoeck permanent ton Wittoeck trekt bij voor- dag li maart op weekda-
met wondere dingen bezig, keur de natuur in om die gen van 18 tot 20 uuren op
Vooreerst belichtte hij zijn hoekjes die hem bekoren, zaterdag en zondag van 10
werk als restaurateur Tel- boeien, fascineren om die tot 12 uur en van 17 tot 20
kens opmeuw een uitda- ter plekke op doek vast te uur
ging en opdrachten die een leggen. De omgeving van
ruim deel van zijn tijd opei- Vlassenbroeckhet Van Gendt
kinderen werd Jan Van vroegere, en afgesloten een herdenkingstentoon- ningen, etsend houtsne- fngen te bf>ven en er "4de
Raemdonck getroffen door kreatieve denk- en doewe- stelling en kwam hij in den die Ghisleen Verdickt temperaverf 'andschapp
de spontaniteit in hun teke- reld. 1977 door de retrospektieve ons bil zijn overlijden in te schUderen niet "ie
mngen. Hij stelt ook vast Opvallend zijn de viltstiftte- tentoonstelling in de be- 1926 heeft nagelaten vor- naar &evanSen8ChaP v« n 0
dat wanneer kinderen over- kenmgen in zwart of blauw langstelling van velen Vo- men eicenliik slechta de wijzen. .Ik laat me dus n|l a
laden worden met bergen en wit Ze zijn dan ook bij- rig jaar dan had de exposi- aanzet van wat een oeuvre me<!r 1
speelgoed, ze geneigd zijn zonder geslaagd. De serie is tie-Ghisleen Verdickt. 100 had moeten worden Vier °°rl°g.
f-ïf "1Ug T" reik"e °P ?in e° leed «"ItunldBen krijgsge- jaar krijgsgevangenschap
rug toe te keren en zich Ze werd gemaakt in analo- vangenschap- plaats, dit tijdens de eerste wereldoor.
telkens weer tot het krabbe- gie met tekeningen van naar aanleiding van de log en daarna een jarenlan-
en en tekenen met -kleur- kinderen die voor langduri- honderdste verjaardag van ge. fatale ziekte ten gevolge
kes. weten te bewegen. Dit ge opname in het zieken- zijn geboorte. van oorlogsverwondingm
verwijst zo zegt Jan, naar huis verblijven. Jan zegt .B
een behoefte om 'zelf iets te dat het
doen. kinderen
beslist Verdickt om in G<
meer beïnvloeden door
met stiften, is hij de kinder- «Met strakkere lijnen». Ze
tekeningen op een volwas- hebben niet de kans om
sen manier gaan beschou- naar school te gaan en on-
wen. Figuratieve uitlatin- dergaan dus ook die in-
gen trachtte hij oorspron- vloed niet. Ze zijn minder
kelijk te weren omdat het beïnvloedbaar en moeten
aan sommige kinderen echt zichzelf méér waar maken
opgedrongen wor^t. Zo ook dan 'gewone' kinderen,
de materialen waarmee ze Figuratiever zijn de acryl
werken; kleurpotloden en schilderijen die in verband
vil8tiften zijn de kinderen staan met El Salvador. Alle-
opgedrongen zonder dat ze maal geschilderd op een
er zich van bewust zijn. Na- kinderlijke en aangrijpen-
tuurlijk zijn Van Raem- de wijze Het gebruikte ma-
donckx werken véél be rede- teriaal, acrylverf, benadert
neerder dan 'echte' kinder- het resultaat dat kinderen
tekeningen. Aan bijna elk met plakkaatverf kunnen
geëxpozeerd werk gingen bereiken en Jan werkt er
talrijke studies vooraf, iets liever mee. Zelf vindt hij
wat een klein kind uit zich- deze schilderijen niet zo ge-
zelf nooit zal doen. slaagd. Beter is de schets.
Beneden in de galerij vin- die aan de schilderijen
den we naast kleurpotloden"' vooraf ging en er in feite
en vüstifttekeningen twee een syntheze van is. Deze
zeefdrukken. Zeefdruk één schets is ook tentoonge-
werd ongeveer tien jaar ge- steld
leden gemaakt en toont de Het vinden van de kinderte-
zuivere techniek. Het werk kening was voor Jan Van
ernaast is recent en is een Ramedonck een toevallige
met acryl bewerkte zeef- gebeurtenis, het vinden van
Hamme. De belangstelling „as groo, bij de opening van de ienioonsielling san Winoeck l'ÏÏÏÏÏÏ
moet vooral een evolutie in ligheid Bijgevolg is wat de
Van Raemdoncks werk toekomst zal brengen nog
naar voren brengen. een vraagteken «Er moet
Drie werken die een over- op gezocht worden en het
gang tot het nieuwe werk moet iets zijn waar ik tevre-
vormen, hangen boven De- den mee kan zijn». Jan Van
r ze satirische werken in kol- Raemdonck jaagt bijgevolg
njdag 2 maart jl. had in voor een passende muzikale vers kunstenaar te mogen lagetechniek werden twee niet het sukses na.
e bovenzaal van het kas- omlijsting. openen. jaar geleden reeds getoond K.L
?el Cortewalle de vernissa- Roger Geerts noemde Van Sint-Martinuskoor, onder in dezelfde galerij. Toen
e plaats van een tentoon- Avermaet een grootmeester de kundige leiding van
elling, ingericht door de in het «uitsparen». Kunst is Godfried Van de Vijvere,
iet Stautkring. Exposant immers «uitsparen» en presenteerde enkele pittige
Aimé Van Avermaet uit daarin munt de exposant werkjes, waaronder het
e Adolf Van Bourgondië- uit. Met zeer «weinig» weet Hongaarse «Esti dal» van
a.n 29 te Beveren, reeds Van Avermaet, «zoveel» te Kodaly. Naast zijn teken
de zeggen. Aandacht voor en schilderstalent bezit Ai-
stonden zijn volle ontplooi-
trek van die De bundel tekeningen bij ing als kunstenaar in de
om agressieve- deze laatste tentoonstelling weg.»
Eerst met potlood en dan re tekeningen te maken:
cha
treed op t dos
jSar krijgsgevangenschap hfi
tllHonc Ho ooroln ,i,nnnlH/u,« IxUllol SCIIi CCI IUJ 1.
gustus 1918.
In 1920 keert hij
waarts en wordt direktefj'.-
van de Gemeentelijke 1
van Waasmu
ster Een jaar later sluit 1
bij een Wase Kunstkrii
aan en neemt hij deel at
het driejaarlijks salon
Luik. In datzelfde jaar sb
men vast dat zijn aanho A
dende hoofdpijn te wijten
aan verwondigen van 191' Ite
Hij is bevriend met Edmot
Verstraeten, Tony Van 0 de
Jef De Pauw, Urbain Geri m.
en anderen. Op zes maa led
1926 overlijdt hij. p-n
Voor de oorlog had Va er e
dickt al mooi werk
maakt. Een schilderewijɫc<
die hem goed lag had 1
nog niet ontwikkeld
schetsen die hij in krijgsgi
vangenschap maakte kol n_
fronteren ons met de beslf n
ten omgeving,
rieura die hij later tekeï
worden vrediger
schilderen in open luel I
vernieuwt het kleurengan üezi
ma. Terug in Waasmunstr I v
schildert hij de vruchten
de bloemen, de tuinen
parken uit de buurt,
Durme en de heide. In
latere, blije
nistische werk
kontrastrijke,
de kleuren en een
voudigde konstruktie.
Ook schilderde
ten van
vrienden: «Géén fraaie offiforsic
ciële portretten, maar
Sint-Niklaas. Op de retrospektieve Ghisleen Verdickt is g^stelijke krachten
o.m. dit portret van Désiré Van Cleemput, een oom van de le waarde».
kunstenaar, te zien (Iv)
D grijl
Haar strelende
Van 9 tot en met 25 maart 1984 loopt in de heeft Liliane De Smet een voor de lucht.
kunstkring, en bekend om mens en natuur staat een- mé Van Avermaet ook nog Belfortcrypte te Aalst een tentoonstelling van schil- eigen vlotte, soepele stijl veelkleurige bloemstukken weet°vast te leggen,
ijn fijne tekeningen en ak- traal in zijn werk, dat zon- de gave van een goede stem. derwerk van Liliane De Smet. gevonden die meermaals zijn goed geslaagde compo- miniwerkjes zijn echte
/arellen Burgemeester derm eer getuigt van een Hij is namelijk lid van bo- De vooropening met toespraak door mevr. Chris getuigt van een zekere poé- sities. De tonaliteiten wor- weeltjes!
opende voortreffelijk talent gekop- venvermeld koor Lievens-Borms, schepen van kuituur van Aalst, Zle e" romantiek- 2(3 8laa^ den steeds tot één boeket Eender wat Liliane De
E6 Y3" 6611 gr°te werk" 06 tentoonstelling loopt heeft plaats op vrijdag 9 maart om 20 uur alle8Zlns in de sfeer en vereeuwigd. Haar stille- ons brengt, het is steedlrd d«
toger Geerts, licenciaat kracht. nog tot en met 17 maart en stemming die ieder land- vens getuigen van rust en werk dat geen enkel ar li
{unstkntikus, de kunste- Burgemeester Van der Aa is alle werkdagen geopend i iiion» rv> Qmot D schap kenmerkt harmo- verfijning. kunstliefhebber onverschil i h»
ïaar inleidde bij het talrijk en zijn echtgenote prezen van 14 tot 17 »ur. Op zon- ^VOl weer te ge- Uit dit aUe. bUjkt ten.lolte "«.«'""1,*
TST ÏU "f ZiCh ^»kki8. dngsn ook van 10 tot 12 u. vtï^oudTvSamiïtn lï„7 T k0"trUl e° «»tliefde voor al deac cl tentoon.telling in
-mt-Martinuakoor aorgde tentoonstelling van «m Be- (wvdv) Swetelïenm»?te„ 5»™ »or- onderwerpen die ae aeer na- Aalster» Belfortcrypte
Aalst SrLlenten e?Lhï?.!hê vz™even m?' '«ttegetrouw als het ware alle.dagen toegankeiyk
I» haar atelier e» galerij In vTrtoS Se'ndTsX^fS T !°U""*ri>°>"> 14 20
de Hoogstraat 11 te Aalst Haar kunst verrijkte rich de s^ÏÏe turk^isi lSÏÏ v™ S.i f110™6 zm zonda« °°k van 10 tot
ligt alleszins een oase van ook met landschappen, turkooise kleur voor detail met rake maar uur
talentvol kunstenaars- bloemstukken en stille-
■everen. Werk van A. Van Avermaet uil Beveren, tot 18 maart te zien op Cortewalle (Iv)
schap besloten.
Heel wat kunstliefhebbers
zullen haar werk al ontdekt
hebben Na een degelijke
vorming aan de stedelijke
akademie voor schone kun
sten, ontwikkelde haar
kunstenaareloopbaan zich
verder, hetgeen reeds tot
uiting kwam in verscheide
ne tentoonstellingen Mis
schien omdat ze nog onvol
doende geloofde in zichzelf
verkoos ze eerst groepsten
toonstellingen. Maar een
tiental jaren geleden ge
beurde dan de doorbraak
Zij was overtuigd van zich
zelf en een reeks van indivi-
duelé tentoonstellingen
volgde intussen. Herder-
sem, Aalst. Welle, Affli-
gem, Erembodegem, ook
vens. Ook in deze tema's
Aalst. Een bloemstuk dat
in elk interieur past.
Hamme. De Hamse kunstschilder Roger Cooreman stelt zijn werken tentoon in h< ''onc|
atelier aan de Spoorwegstraat (vh)
Hamme. Anton Wittoeck exposeert in de feestzaal van het gemeentehuis (vh)
Sint-Niklaas
Het werk van Jan Van Raemdonck hangt tot 1 april
te kijk in galerij De Nieuwe Tijd aan de Prins
Albertstraat 60 in Sint-Niklaas. De galerij is geslo
ten op maandag en dinsdagen en open op andere
dagen van 12 tot 19 uur.
Jan Van Raemdoncks kreaties gaan terug op zijn
belangstelling voor kindertekeningen en op de
materialen die ze gebruiken voor het maken daar
van. In De Nieuwe Tijd zien we een selektie uit
honderden tekeningen, gedurende de twee laatste
jaren ontworpen. Beneden is het meest recente Sint-Niklaas. Opening van de retrospektieve Ghisleen Verdickt
werk te zien, boven onder andere ook ouder werk. Fierens (rechts) leidde in (Iv)
in het museum.