II
h r
Folkskunstgroep Roeland Lokeren reeds
lertig jaar aktief
Tentoonstellingen in
't Waasland
Laat mijn bomen staan
- leem- en Oudheidkundige Kring
iZele presenteert nieuw jaarboek!
Kalleke Step Dendermonde
speelt de Tondeldoos
r
I 1
1
Wijkschool-Beek jubileert
met boek te Mere
Kunstschilder
Luc Crombé te
'n hoogtepunt
Affligem
De Voorpost - 23.3.1984 - 23
de oorlogsjaren was het kulturele verenigingsleven in onze Vlaamse
den en gemeenten op een zeer laag pitje gaan branden. Het duurde
ichillende jaren vooraleer hierin terug enige opflakkering kwam en dat
piet aantal taboes rondom het Vlaams zijn van een vereniging stilaan afnam,
pet ontbreken van een eigen Vlaamse kulturele ontwikkeling werd in de jaren
60 ook in het Waasland sterk aangevoeld. Het was in deze periode dat bij de
eer Guido Pauwels toen de idee rijpte om door het verenigingsleven onze
tse kuituur terug tot bloei te brengen, en zo werd Roeland geboren.
iland, de naam van de
iuwe Vlaamse Volks-
itgroep, was niet alleen
maar stond ook
storm- en noodklok
lt de St.-Baafs te Gent, en
aan een gezonde ont-
ig was er in die ja
zeker. In 1954 sloot,
voorzitterschap van
Heilkuido Pauwel8, de nieuwe
ne olkskunstgroep Roeland-
okeren zich aan bij het
rV.K.F. «De Vlaamse
folkskunstfederatie».
raarvan Mon De Clopper,
en van onze grootste
Qaamse volkskunstpio-
liers, voorzitter is. In zijn
«ginperiode moest Roe
and beroep doen op dans-
eiders van buitenaf om de
C rekelijkse oefenstonden te
eiden Mark De Martelaeie
VjS11 Dulle Griet, en Walter
eige Je Decker, een van de hui-
igd e voormannen in het
V00I r.V.K. leerden in de jaren
»n j 54-'57 de Lokeraars
;n Vlaams dansen. Het zou tot
jrkej n 1957 duren vooraleer
ediii toeland zijn eigen gediplo-
udo aeerde dansleider' kreeg,
|a, Uillem De Bruyne. Samen
n Eli net Willem kreeg de groep
oen kans om mee deel te
st sj lemen aan de eerste Euro-
30pu leades, namelijk in Spanje
am j n Wales Engeland. Onder
mpuls van een aantal krea-
üste ieve personen kreeg de
irke (roep een uitbreiding en
dt ing men buiten het aanle-
Svn en van dansen zich ook
zee ezig houden met kunstzin-
>opi handenarbeid. Robert
erd( iaetens, kusntenaar en te-
]0|e Bnleraar, nam in 1958 de
ee aak op zich om deze nieu-
dj re afdeling bij Roeland te
ütst siden, het entoesiasme en
ma e werklust van de groep
.•on ódde tot een aantal zeer
ilaii Un verzorgde tentoonstel-
i va ingen van de gemaakte
eer ken. In 1961 verliet de
n d itichter van Roeland, Gui-
;hui 1° Pauwels, de groep, en
3( Teeg Willem De Bruyn ook
bc I® taak van groepsleider op
I2( Ün schouders. Dat Roe
land niettegenstaande ook
zijn laagte punt, steeds is
blijven bestaan is zeker te
danken aan de hoge inzet
van mensen zoals Willem
De Bruyn en Liliane Roels,
de bouwpilaren van de Lo-
kerse Volksdansgroep. Het
was trouwens onder de
stuwkracht van Liliane
Roels, directrice van de
school in de Slagveldstraat,
met medewerking van haar
collegeleraar Omer Aude-
naert uit het Sint-Lode-
wijkscollege, en Cecile Ver-
straeten, dat in 1969 van
wal werd gestoken met een
kindergroep die zijn hoog
ste bloei bereikte en tot
meer dan 50 leden telde. In
datzelfde jaar 1969 werd de
taak van groeps- en dans
leider overgedragen van
Willem De Bruyn op Cecile
Verstraeten. Door de groei
van de groep werd er in
deze periode ook een vast
bestuur opgericht. Het was
dit bestuur dat door Bob
Degol en José Eist werd
aangezocht om lid te wor
den van het toen nieuw op
gerichte V.V.K., waarop
Roeland positief inging en
zo een van de eerste grote
volksdansgroepen werd die
lid waren van het V.V.K.
Cecile Verstraeten zou tot
in 1973 met assistentie van
haar echtgenoot (toen ver
loofde) Roger Boel, de
groep blijven leiden, om
daarna die taak over te dra
gen aan haar broer Mare
Waar in de jaren 60 tot 73
het aktieterrein van optre
den vooral lag in de omge
ving van Lokeren en verder
in het Vlaamse land, werd
er onder impuls van Mare
Verstraeten ook getracht
om met buitenlandse groe
pen in kontakt te komen en
zo kon Roeland de laatste
jaren verschillende keren
optreden in het buitenland
op zijn aktief schrijven.
Mare, samen met zijn zus
Cécile, haar echtgenoot Ro
ger Boel en Liliane Roels,
zijn trouwe medewerkers,
en een heel actief bestuur,
kregen het zelfs voor me
kaar om Roeland uit te bou
wen tot een «echte» Vlaam
se Volksku stgroep met ei
gen Vlaams programma en
aangepaste uniformen, die
zonder schaamte op de
planken mocht staan in het
Kultureel Centrum van
Darmstadt-Fuitsland in
1977.
Het was daar in Darmstadt
dat zij hun nieuwe unifor
men voorstelden die door
hun eigen groeps kleer
maakster Christiane Ver
straeten met hulp van haar
zus Lutgarde waren ge
maakt. En niet alleen aan
de kleding en de dans werd
gewerkt, maar ook aan de
muziek. Walter Famaey
werd door de groep in 75
als muzikant hartelijk ont
vangen, en het zou dan ook
deze Walter zijn die met al
zijn muziekkunnen de
groep een zeer flinke duw
in de goede richting zou
geven. Nadat in de beginja
ren 70 de kunstzinnige
handenarbeid stilaan ver
dween, omdat de klemtoon
meer werd gelegd op het
beoefenen van de volks
dans, werd er wel van wal
gestoken met het aanleren
van vendelen, dat na een
aantal dieptepunten nu te
rug volop tot één van de
beoefende disciplines be
hoort van het volkskunstle
ven van Roeland-Lokeren,
en dit onder leiding van
Luc Verstraeten. Ook de
kindergroep Roeland is
nog steeds actief onder lei
ding van het echtpaar Peter
en Christiane Cardon-Ver-
straeten, en Rudy Meys-
kens, en heeft in zijn 15-
jarig bestaan reeds heel wat
keren voor optreden ge
zorgd in Lokeren en omge
ving.
Dat het de laatste jaren Roe
land goed voor de wind
gaat en dit dank zij do inzet
van al zijn leden, mag blij
ken uit volgende kleine op
somming deelname aan
volksdansfestivals te Me-
chelen, Sint-Gillis en Eike-
vliet bloemencorso te St.-
Gi 11 is-Dendermonde - Euro-
peades in Marche-en Fa-
menne en Wenen. In het
buitenland trad men op te
Wenen, Oostenrijk en in
Duitsland en dit jaar komt
Frankrijk aan de beurt.
Verder jaarlijkse deelname
aan Kovekenskermis en
Eierstoet te Lokeren, Puke-
ma Puurs, Gentse Feesten,
Optreden bij de Molenfees
ten te Gelrode, en tal van
andere. Dat het dit Roeland
reeds dertig jaar goed gaat
is ook vooral te danken aan
de geest waarin de volks
kunst wordt beoefend te Lo
keren; «Volkskunst beleven
op een ontspannende en
oude traditionele dansen te
rug herontdekken op een
volkse manier en de om
standers laten meegenieten
van deze beleving». En het
is ook in deze geest dat Roe
land zijn dertig jaar wil vie
ren Daarom geven zij op 12
mei aanstaande in het Kul
tureel Centrum van Loke
ren een feestvoorstelling
voor iedereen met vrije in
kom. Op het feestprogram
ma staan zowel Vlaamse als
buitenlandse dansen, met
als afwisseling een aantal
vendelnummers. Het 30-ja-
rig feest wordt afgesloten
met een volksspelennamid
dag in het park van Loke
ren, en dit op 13 mei 84.
Meer nieuws over deze fes
tiviteiten volgt in een vol
gend artikel.
Voor meer inlichtingen
over de groep kunt U te
recht bij:
Mare Verstraeten, dans
en groepsleider. Zeiestraat
115, Lokeren (091/
48.55.44)
Roger Boel, voorzitter,
en Cecile Verstraeten, se
cretaris, Nieuwe steenweg
66 2698 Elversele (052/
47.70.60)
Walter Famaey, muziek,
Hovenierstraat 90, Lokeren
(091/48.73.64.
Christiane Cardon-Ver-
straeten, dansleidster kin
dergroep, Rechtstraat 17,
9108 Lokeren-Eksaarde
Pascal Querter-Meys-
kens, vervangend dans- en
groepsleider, Bautschoot
60, 9108 Lokeren-Eksaar
de.
Rudi Meyskens, vervan
gend dansleider kinder
groep, Bleekmeersstr. 59,
Lokeren.
J.V.L.
Francis Méan stelt tot 8 april schilderijen, akwa-
rellen, etsen en objekten tentoon in Galerij 't
Poortje aan de Zandstraat in Haasdonk. Naar
aanleiding hiervan is er een speciale uitgave van
een originele kleurets tegen gunstvoorwaarden
dit enkel tijdens de tentoonstelling.
Albert Hulstaert toont z'n schilderijen in het
kasteel Walburg in het Stadspark van Sint-Niklaas.
De opening is voorzien op vrijdag 23 maart om 19 u.
Verder toegankelijk tot 1 april, vrijdag, zaterdag en
zondag van 14 tot 18 u.
Albert Lentackers schilderijententoonstelling
opent ook op vrijdag 23 maart om 20 u. Deze
tentoonstelling die in het kultureel centrum Ter
Dilft in Bornem doorgaat, is tot 1 april toeganke
lijk. Alle dagen van 14 tot 18 u.; zaterdag en
zondag van 10 tot 12 u. en van 14 tot 18 u.
Gerard Gaudaen toont «Hout- en linosneden» in
het internationaal exlibriscentrum, Regentie-
straat Sint-Niklaas. De tentoonstelling die op 24
maart om 17 u. opent is verder toegankelijk tot
23 april, alle werkdagen van 14 tot 17 u. en op
zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 u.
K.L.
Lebbeke. De Vrede repeteert. Fons Abbeloos, Herman Bosteels, Ria Van Stappen,
Marie-Thérèse Meert, Gilberte Willems, Jan Luyten en Dirk De Pauw aan het werk (v)
Beleefd verzoek vanwege de «Vrede»
De koninklijke rederijkerskamer «De Constmin-
nende Jonckheyt», ofte «De Vrede», is aan zijn
tweede stuk van het seizoen toe. Op 31 maart, 7 en
8 april e.k. brengt deze kring, in een regie van Ann
Petersen «Laat mijn bomen staan» (Lloyd George
knew my father) van William Douglas Home.
Het stuk behandelt een zeer is zo stilaan de meest in
aktueel gegeven. De strijd trek zijnde Engelse kome-
nl. om het natuurbehoud, dieschrijver van het ogen-
Het ministerie van openba- blik geworden. Hij is au-
re werken heeft besloten, in teur van komedies die het
naam van de moderne voor- zeer goed doen bij het grote
uitgang, een nieuwe snel- publiek. Zijn werken getui-
weg aan te leggen, die gen vooral van veel geestig-
dwars door het historisch heid en evenwicht. Douglas
domein van Sir William en Home heeft enkele stukken
Lady Sheila Carrington zal geschreven die dreigden tot
lopen. Eeuwenoude bomen in het oneindige hernomen
zullen worden omgehakt, te worden. «The secretary
Maar, de explosieve Lady Bird» is er een van en «Laat
Carrington beslist daar an- mijn bomen staan» is goed
ders over. Zij verzet zich op weg om dezelfde rich-
koppig tegen het vernieti- ting uit te gaan. In laatst-
gen van een stukje natuur, genoemd stuk, een ernstige
dat bovendien bij haar de komedie, behandelt de au-
dierbaarste herinneringen teur een tot de gewone
oproept. Bij monde van sleur vervallen huwelijk,
haar zoon, die volksverte- waarin man en vrouw geen
genwoordiger is, zendt zij interesse meer hebben voor
een ultimatum aan de eer- elkaar, tot de vrouw besluit
ate minister: zij zal zelf- zelfmoord te plegen,
moord plegen op het ogen
blik dat de eerste bulldozer De charme van dit stuk ligt
het terrein oprijdt.vooral in de geestige (en
soms ook wrange) regels
William Douglas Home, au- die als een briljante repliek
teur van dit knappe werk, naar voren worden ge
bracht en het publiek on
vermijdelijk aanzetten tot
lachen.
De regie werd toevertrouwd
aan Ann Petersen. Niet al
leen gewaardeerd als ta
lentvolle aktrice, maar te
vens als regisseur zeer ge
loofd door de juryleden,
omwille van haar uitste
kende regie en knappe re
gievondsten bij de sukses-
volle opvoeringen van «Het
lijk is zoek».
Op de bühne verschijnen
Gilberte Willems, Rik De
Pauw, Frans De Leener,
Marie-Thérèse Meert, Her
man Bosteels, Jan Luyten,
Ria Van Stappen en Fons
Abbeloos. Verleenden ver
der him medewerking aan
deze produktie: Frans
Bourgeois (decorontwerp),
Robert De Ruysscher, Rik
De Pauw, Emiel Peytier,
Achiel Mertens, Raf De
Pauw, Leo Menten en Ro
ger Baeyens (decorbouw),
Robert De Ruysscher, Jan
De Ridder, Geert Heyvaert
en Chris Laurent (klank en
belichting). Marleen van
Ransbeeck (regie-assisten
te), Leo Callaert (toneel
meester en rekwisieten) en
Iet veertiende jaarboek van de Zeelse Heem- en
hidheidkundige kring is van de pers. Het eerste
tarboek versoheen in 1969 en men is m»n de
reertiende editie toe, dat door de huidige be-
tuursploeg met veel enthousiasme wordt in stand
phouden. Spijt de financiële moeilijkheden houdt
Ie kring de lidmaatschapprijs op 300 fr. Er is
c" chter een vrijblijvende mogelijkheid om als steu-
rd(üend (500 fr.) of beschermend (l.OOO fr.) lid iets
fineer te geven.
'ar.De inhoud van het jaarboek met een droeve gebeurte-
- alweer 112 bladzijden nis, want vorig jaar verloor
waardevolle Zeelse lektuur de kring zijn sekretaris.
hoeft zeker niet onder te «In memoriam Hubert Van
voor de vorige num- Cauteren», door voorzitter
De vrijetijdsvorsers Dr. Moens is een hulde aan
hebben opnieuw diep in de de man die veel werk pres-
archieven gedoken om teerde voor de H.O.K. van
waardevolle gegevens uit Zele.
Zeles verleden op te halen. De afdeling «Naaldkant»
boek opent weliswaar pakt uit met een verslag
van Irma Boone, waarvan
de thuisexpo «Een waaier
van kant in eigen land» en
de reis naar Tiverton (G.B.)
de absolute uitschieters
waren.
«Zele, in 1983» de vaste ru
briek van Etienne Quintyn
vermeldt merkwaardighe
den en gebeurtenissen uit
het voorbije jaar.
Frans De Loose tekent voor
de bijdrage «Politiek te Zele
rond de eeuwwisseling»
Hierin lezen wij hoe het er
politiek aan toe ging in Zele
op het einde van de negen
tiende eeuw. Wij volgen de
strijd tussen de katholieke
en liberale families tot wan
neer de «grote oorlog» uit
breekt. Een merkwaardig
artikel dat ons de tijdsgeest
Ij
B i
Het speelseizoen 1983-1984 van het Dendermonds Marionettentheater Kalleke
Step loopt op zijn einde: na Groen in ons dorp en Het Marsmannetje in het najaar,
na «En waar de sterre bleef stille staan» rond Kerstmis, na ateliers en na tal van
optredens op verplaatsing pakt het theater nu uit met de laatste produktie van het
seizoen, een stuk van Gust Dierickx naar het sprookje van Hans Christian
Ander8sen: De Tondeldoos.
De Tondeldoos wordt driemaal gespeeld: op zaterdag 24 maart, op zondag 25
maart en op zaterdag 31 maart, telkens te 14.30 uur. Het adres is intussen wel
bekend: Kalleke Steptheater, Sint Elooistraat te Grembergen Dendermonde. De
toegangsprijzen van Kalleke Step zijn nog niet veranderd; 40 F voor kinderen, 30
F voor jeugdgroepen en voor broertjes en zusjes die meekomen, en 50 F voor
volwassenen, die zoals steeds zeer welkom zijn.
Op zondag 25 maart is er ditmaal echter iets speciaals: deze dag is een
kennismakingsdag voor de jeugdgroeperingen, die die dag aan een gunstprijsje
binnenmogen.
sterk doet aanvoelen en De laatste bijdrage is ont-
waarin wij echt een stukje staan uit een samenwer-
oud-Zele beleven. Het twee- king tussen Kamiel Col-
de deel van deze bijdrage man, Etienne Quintyn en
wordt opgenomen in het Philip Van Damme. Zij han-
vijftiende jaarboek. delt, eveneens in twee de
len, over de geschiedenis
«Zeelse soldaten voor van Zele-Dijk. Aan de hand
Frankrijk» of de Conacrip- van een situatieplan wordt
tie te Zele gedurende de kennis gemaakt met de ou-
Franse Overheersing de Dijk en zijn bewoners die
(1795-1814), door Dr. Al- door hun bloeiende
bert Coucke. Een vertrouw- handelsaktiviteiten ge-
de titel in het jaarboek en de schiedenis schreven. Ach-
vrucht van een geduldige tereenvolgens komen aan
en langdurige opzoeking in de beurt: «Den Anker» en
de archieven ten bate van de omgeving, de scheepvaart,
Zeelse gemeenschap. De au- het kasteel van de Dijk, de
teur schetst in dit vierde Scheldeoevers in vroegere
deel via een uitgebreide en tijden en de loskaaibedrij-
gestoffeerde bijdrage de pe- vigheid. Een twintigtal fo-
riode 1812-1814 of de on- to's en dokumenten komen
dergang van Napoleon en dit interessant artikel op-
het einde van de Franse frissen.
Overheersing. Interessant Voor de Zeienaars
zijn o.m. de conscriptielijs- in het algemeen en voor de
ten met volledige identiteit Dijkbewoners in het bijzon
van de opgeroepen Zeelse der is het een zeer merk-
jongens. waardige bijdrage.
De eerste delen
Lebbeke. Rechtopstaand, als bomen vechten tegen de wind, blikken de Vredelingen in de
lens van de fotograaf (v)
In de jaren 1930 werden in de verschillende gemeenten wijkscholen opgericht om aan
de noden (veel kinderen en grote afstand naar school) te verhelpen. Niet altijd viel dat in
de smaak van iedereen maar uiteindelijk was het in het belang van de allerkleinsten en
umoii mettertijd werden schooltjes gebouwd die vooral een tegemoetkoming waren voor
verschenen in de vorige uit- eerste aktiviteit, tevens degenen die in een uithoek van het dorp woonden,
gaven. In het vijfde en laat- de aJ^emene vergadering
ste deel, voorzien voor vol- van de krin&' is °P maan- De wijkschool van Beek van de plaatselijke heem- ken waarbij het ontstaan,
dag 16 april 1984, met een werd in 1934 opgericht en kundige Kring werden de de groei en de evolutie ge-
heemkundige avond om 20 18 dus aan een gouden jubi- nodige opzoekingen ge- makkelijk kan gevolgd
uur in de raadszaal van het leum toe. Een uiterst aktief daan en uiteindelijk heeft wbrden. Vooral de autentie-
gemeentehuis met als the- schoolkomitee wil dit uit- dit geresulteerd in een ke bevolkingsstaten bewij-
«Emeric De Prouw, zonderlijk jaar vieren met boek. een jubileum waar- zen duidelijk dat deze in
de uitgave van een histo- dig. Naast de harde ge- stelling in de vooroorlogs-
nek over Bef. «soBoolf.ie vtin DnViio^«ni« n mïnninu
gend jaar, besluit de auteur
zijn studie over «deze harde
en droevige periode uit de
geschiedenis waarvan de
gemeente nog lange tijd
pijnlijke naweeën zou
dragen».
dichter en boer».
BENO riek over het «schooltje van schiedenis uit de pioniers-
Beek». Met medewerking tijd, die ons doet terugden-
jaren een dringende nood
zaak was. Ook de andere
ken aan bevolkingsrijke dokumenten, zoals brieven
klassen vinden we er aller
hande dokumenten die
b.t. de overheden (natio
naal en gemeentelijk).
i tot de stich- men met deze van ouders,
ting gekomen is. De. voor- vormen een breekpunt in
zitter van het Ouderkomi- een stuk onderwij sgeschie-
tee, Prof. Dr. W. Van Impe, denis waaraan Erpe-Mere
benadrukt in zijn voor- zo rijk is. Daarnaast maakt
woord de beduidende rol men ook kennis met de
van een dergelijke school moeilijkheden die een
bij het opvangen van de school bij de stichting te
jongste schoollopers. Voor-
Vimaf zaterdagss maart toire d'Art ancien et moder- New-York, Parija. Köln, Ca- een rnjddel zijn om de wi»
kan U m het Affligems Kul- ne en verder een kursus sablanca en Johannesburg, selwerking tussen school
tureel Centrum terecht Grafische Kunsten te Literatuur over Crombé en ouders te bevorderen
voor een tentoonstelling Frankfurt am Main - -
van werken van kunstschil-
verwerken kan krijgen.
""t1 M"" «e». noch oor-
logsmoeilij kheden konden
de dynamiek van de verant
woordelijken drukken en
van werken van kunatacliil- Z eSS"e jaren" tijd wLb
der Luc Crombé uit St.-Mar- Crombé ia tituiaria van heel heerlijking,., bij Anton van vinden is ïf 6611 hele evoIutie ln
prijzen en onderachei- Wilderode in .Marinleven. De Historiek van deze
tens-Latem doch in o
gio geboren te Droeshout- dingen: Prijs voor het le- en bij P. Van Pi^et in «Cor- school dTntan we vooral
Opwijk. vend model te Antwerpen, sica-Cyclus». Bovendien is aan wijlen Yolanda Suys,
Luc Crombé genoot zijn ar- Prijs voor Grafiek Oost- een monographie in voorbe- die op basis van fami-
tistieke opleiding te Gent Vlaanderen, WionnHom u:-
het lager onderwijs waar te
nemen. Ook hier liet de kri-
sis van de schoolbevolking
gelden en enkele jaren te-
bijzondete reidinK Luc "crombé i, al- iiemdïeven, de Zk=
blijven. Het boek
aan St.-Lukas en aan de Ka prijs in Frankfurt, Sagrada üt eln vak dè"me7kwaar- Jele^d"hift S'T *5- ■d™* SfLS
runklijke Akademie en te Fanula-prija te Barcelona, digate kunstschilders van Svarieend lees- en kiik- 1 blüven. Het boek
p CI1 bevat ook nog een schat aan
Antwerpen aan het Hoger grootste onderscheiding op deze generatie en zijn expo boek. Samen met de leden önde"
Instituut voor Plastische de Worlds Faire te New- in het Kultureel Centrum van het schoolkomitee wer-
dhi^kree d i d ere wordt dan ook een hoogte- den heel wat dokumenten
ateliers van Georges Verde- Crombé stelde tentoon in KÏÏ'tentoonstelling is toe- teST^tot^n TaiSSÏÏS-
meke^rmÏÏr^'v'S'; SSS^ÏÏLTop™a££u££ STjhSSS'is^Bt^n^ aan U,
Crombé de kous lang niet ook in Amsterdam, Rotter- van 14.30 tot 20 u. en op drage die geen enkel oud- kloPPen blJ.het Ouderkomi-
af. Hij volgde hogere scho- dam, Düsseldorf, zondagen van 11 tot 13 u. leerling van
üng in de Ecoie tiu Louvre Frankfurt, Milaan, Vene- en van 14.30 tot 20 uur. sen. Het werkje is "inge
deeld in enkele hoofdstuk
foto's. leer-
lingenlijsten, brieven en
dergelijke meer. Dit is wer
kelijk een boek om te Beek
«in huis te hebben», en dit
te Parijs in de afdeling His-
Barcelona, London,
LH
JV