Lentekoncert van Opstalse Fanfare
De Morgenster: stijl en kwaliteit
)nderhoudende
n verzorgde Teatritis-
iperitief te Buggenhout
Herdersemse Harmonie
start naar derde
werk-eeuw!
Geslaagde tweede volkslied-muziekavond met
Denderkantorij Oudegem
24 - 23.3.1984 - De Voorpost
Jules Van Hoeck, dirigent, en Alfons Saerens, voorzitter De zaal «Beukenhof» was reniging ömt-Isidorus.
van de Koninklijke Fanfare De Morgenster uit Buggen- goed gevuld; op de ereplaat- Achter hen vele tientallen
hout-Opstal, waren zaterdagavond twee gelukkige men- sen natuurlijk de Buggen- Opstalse simpatisanten en
sen. Hun fanfare had voor het eerst sedert vele maanden houtse burgervader, ge- muziekliefhebbers
een koncert gegeven; en hoe! flankeerd door zijn schepen De presentatie van het kon-
Alle aanwezigen waren entoesiast over wat hun aangebo- van kuituur De Ridderde eert berustte bij twee spe-
den was. En terecht! De muziek, de omkadering met dia's, Opstalse pastoor en mede- lende leden van De Mor
de presentatie, de technische kant van de zaak, de drink pastoor en de voorzitter van genster, altsaxofoniste Na-
achteraf waren van niveau. de Buggenhoutse zusterve- dja Saerens en bariton-
saxofonist Louis Septem
ber. Van hen v
in het welkomswoord dat
de Dendermondse dans
groep Eos, die op de affi
ches en de programma's
was aangekondigd, niet
zou optreden. De bedoeling
van dit optreden was een
koreografisch sfeerbeeld te
brengen als background bij
de muziek. Om dit laattij
dig forfait werd echter niet
getreurd; we kregen im
mers als achtergrond een
sfeervolle diaserie,
maakt en gemonteerd door
Leo De Backer, een waar
specialist voor dergelijke
He^koncert werd van start De"dermonde. De tweede volksliedmuziekavond te Oudegem werd ondêTmêëTopgëhiate^d door de Dertderkantonj[
geroffeld door het trommel- 'v'
korps van De Morgenster i
met een daverende intro-
duktiemars, waarna de mu-
Buggenhout. De Morgenster in koncert (vh)
zi kanten hun amesuur
warm bliezen met een
showmars van Lex Abel,
namelijk «Show-Time». Dat er vrijdagavond 11. in de vernieuwde paro- 16 maart betekende dan met gelijke koorsjaaltjes en
«Spanish Eyes», een hit uit nhWjml te Oudegem een bijzonder talrijk en mu- °°k voor Oudegem een kul- dito dassen, bracht mei
de zestiger jaren van Bert zdekminnend publiek was opgekomen, pleit in het turele uitschieter De Den- gróte levendigheid en een
Kaempfert, reveleerde een voordeel van de organiserende narochiale koor- derkantorij liet horen, wat steeds groeiende zm vooi
■mooi spel van vraag en ant- paroc korte tijd kan bereikt verfijning een reeks frisse
woord tussen de kleine ko- ®n 8Peelsohare: de Denderkantorij o.l.v. Dhr. wForden. 18 heel wat: liedbewerkingen van Lod.
peren blaasinstrumenten "Uly Maes. getuige daarvan een zeer
de bassen met in het Slot
Buggenhout. Muzikaal koncert van de Morgenster met een flinke belangstelling (vh)
■ggenhout. Een flinke belangstelling voor hel aperitiefkoncert (foto Piet Hermans)
enkele verrassende klank-
effekten. Een mengeling
van klassieke akkoorden
met rockelementen kregen
we in de kompositie van
Jerry Nowak «Rock Away».
Na de inleiding en het jube
lende allegro hoorden we
het Slowly-deel met een ro
mantische dialoog tussen
de bugels en de saxofoons,
na verloop van enkele ma
ten gesteund door een con-
trapuntische baasenbewe
ging, wat resulteerde in
een harmonisch klankvolu
me in het trage deel. Een
mooi stukje hedendaagse
muziek dat gaaf werd uit
gevoerd.
Ook het volgende werk
bleef m de populaire sfeer
Willy Hautvast was de ar
rangeur van een «Selektie
uit Herb Alperts werk»,
herkenbare muziek. Even
zo «The Muppet Show The
me» van Henson en Pottle;
programmamuziek waarin
de zware instrumenten de
steunpilaren zijn waarop
Miss Piggy en haar kornui
ten dansen
Het eerste deel van het kon
cert werd besloten met «Vi-
ce-admiraal Van Dyck», een
militaire mars gekompo-
neerd door Jozef Wauters,
kapelmeester van de Ko
ninklijke Muziekkapel van
de Zeemacht en ex-leraar
dwarsfluit aan de Buggen
houtse Gemeentelijke Mu
ziekschool.
«Longstreet Dixie» opende
het tweede deel; marsmu
ziek maar met duidelijk
dixieland-inspiratie. En
zoals vorige komposities
werd ook deze mars met de
nodige panache uitgevoerd.
Burgemeester Adolf De
Landt8heer, die er niette
genstaande een drukke
Dieltiens, Herman Roel-l
straete en Stan Van Vaeren-K
bergh e.a Dit kooroptreden
werd verzorgd gepi
teerd door de heer Van|
Damme R.
Muziek bracht een volle
zaal mensen samen, die
langs een vreugdeschep-
pende 'open zangstonde' de
vriendschapsbanden met
elkaar verstevigden en het
geheel tot een echte 'com
munity singing' deden uit
groeien. Troubadour Rik
Gorissen, in vervanging
van Paul Vagant, bracht fij
ne kleinkunstnummers.
Spijtig genoeg beschikte
het duo nog niet zelf over
een eigen aangepaste ge
luidsinstallatie, om ook tei
volle, tot achteraan in eei
grote zaal. tot volle recht
komen. Toch toonde Rik
zijn uitstekend begeleider
en guitarist. Pierre, zich
uitdragers van het verfijn-
Dendermonde. Heel wat aanwezigen op de tweede volksliedmuziekavond te Oudegem de poëtische volks- en luis-
jongste vier muzikanten kend «ia de steunpilaren
van De Morgenster Jan, Van The Bee Gees. «Grease»
Steven, Bruno en Marc uit de gelijknamige film
speelden alle op trompet, in u herinnert zich nog wel
twee stemmen, het mooie Olivia Newton-John en
andante uit «Little Sand- John Travolta werd een
man», een slaapliedje van gevarieerd en rijk gescha-
Johannes Brahms. En ze keerd brokje herkenbare
deden het meer dan voor- muziek. Een waardig slot
treffelijk, zeker als men er van een koncert dat kwali-
rekening mee houdt dat het tatief op een meer dan be-
deze jonge mensen ze- hoorlijk peil dreef. De Op-
,i i i a tal se fanfare De Morgen
ster en vooral haar dirigent
terlied. Hun nummers 'Ed-
dy Merckx' en de titelsong
gevarieerd en rijk gevuld De teloorgang van de Wa-
programma met talrijke terkant' (De toiletmadam)
dne- en vierstemmige koor- genoten heel wat bijval,
werken, a cape 11a gezongen
of met eigen speelschare- Alles bij elkaar een geslaag-
begeleiding.
De talrijke keurige en stijl-
de muziekavond, dank zij i
de inzet van het parochiaal I
volle groep, eenvoudig en koor: de denderkantorij.
smaakvol geüniformeerd
nuwslopend
zijn. Het festijn van de lich
te, herkenbare populaire Jules Van Hoeck voélen
muziek bleef voortduren.
Eerst met «The I
o.m. «Michelle», «Ticket to
Ride» en «Yesterday»; na
dien met «Perfidia», een
cha-cha-cha hit uit de zesti
ger jaren van Dominguez
vol Latijns-Amerikaanse
agenda, toch aan gehouden ritmen; en vervolgens met
zich blijkbaar in hun sas
di met dit soort lichte muziek,
Concert», een selektie van herkenbaar ook voor het sfeer,
bekende Beatle-nummers,
publiek. Het gulle applaus
na afloop en de vele kompli-
mentjes waren dan ook ver
diend. Ook de diaserie van
Leo De Backer was erg ver
zorgd en een prima aanvul
ling en achtergrond bij de
muzikale stemming en
De technische kant van het
koncert was eveneens van
de bovenste plank: André
Teugels en Luc Goedgezel
schap bedienden klank- en
lichtinstallatie.
en haar muzikanten,
recht zouden we zeggen.
Dat een muziekmaatschap
pij niet kan overleven zon
der wat te doen zoals in
et «teater»-zaaltje van de Gemeentelijke 8porthal van schouwers, iets wat het ge- voetbalaan haar jeugd-
uggenhout was vorige zondag meer dan behoorlijk heel fel verlevendigde. Ook werking, zal ieder die wat
had het koncert gedeelte- ^et innigmooie «Yesterday»
lijk bij te wonen, sprak van Charles Aznavour.
vooraleer te vertrekken vooraleer het koncert af ge-
woorden van lof voor de sloten werd met een laatste
Morgenster, haar din gent kompositie, hield Morgen-
evuld voor het derde aperitief-«konoert» van de Gemeen- het gebruik van de spots vertrouwd
elijke Muziekschool. Nadat in vroegere koncerten de gebeurde heel vakkundig, ziekkorpsen,
vokalisten en de blaasinstrumenten aan de beurt waren zodat van een statisch ge- jjat 'bij "de Opstalse
geweest, ging nu alle aandacht naar het woord, dit onder doe zeker geen sprake was. - - -
de titel «Teatritis.
3 met onze mu
grif beamen.
fanfare het geval is, konden
Ook de verdebng van de we vaststeUen na het ver_
De drie leraressen diktie en Cottenjé. Jaak Dreesen en J£S"kSÏÏnïeST£ tMk "d"n burKer" 08
voordracht van de school, zelfs Dano Fo. Iedere aan-
ster-voorzitter Alfons Sae
rens een korte toespraak
Vooral om iedereen die bij
gedragen had tot het luk
ken van dit koncert figuur
lijk. maar ook letterlijk in
de bloemetjes te zetten. Een
attentie waar het talrijke
publiek overduidelijk mee
akkoord ging.
De laatste kompositie op
het menu was van de ge
broeders Gibb, beter ge-
Met twee geslaagde show-avonden trad de Herder- kontinentaal sukses van
semse Koninklijke Harmonie «Concordia et Docili- ^szang?ir PauJ Robeson
tas» na eenjaar lang vieringen met tal van hoogte-
punten ter gelegenheid van haar 200-jarig bestaan terIentie8 £™der ^nie-
haar derde eeuw ln. tód en ijjk8n ouder8 ^„j.
Een niet alledaags fenomeen want de Herdersemse nettisten minder goed op
harmonie, momenteel bestaan die uit ruim 100 weg te kunnen met breek-
aktieve leden, behoort tot één der alleroudste van noten. Ritmische sinkope-
het Vlaamse Land.
In een periode van festivi- van verflauwing van de i:
teiten allerhande twee
avonden de zaal van het ziek
Viviane Van Stappen, Ann wezige kreeg wel wat her-
De Rijcker en Yen De Wach
ter, hadden een program
ma samengesteld met tek
sten van Nederlandse,
kenbaars gepresenteerd:
kinderlijk-naïef (Trouwen
Piloot van Kuijer of «Ma-
deliefs nieuwe hoofd», van
Vlaamse en anderstalige dezelfde auteur), humoris-
auteurs. Het centrale tema.
gelukkig te noemen:
Yen De Wachter bleek voor
al haar draai te vinden in
eerder beschouwend mate
riaal; Viviane Van Stappen
was in haar sas bij teksten
de rode draad doorheen de fer), sarcastisch - bijtend
bijna dertig teksten was dit («Wat een aardige en wijze
wv w' u p met nogal geprononceerde
tuwh (.Yoghurt, van Feif- tenvyl
Ann De Rijcker schitterde
van de roddel, de vrijblij- vent» van Bursa, «Abortus»
vende kletskunst én toch van Guus Vleugel, een fris
in de meer intimistische
poëzie. Het program-
.- mablaadje was ook nu weer
ook van de gevoehnvereld geluid voor wie de vereie ^^iorgd. iets wat niet
van de vrouw, met zijn klei- van Jas penna de Jong -
ne vreugden en zijn kleine kent), amusant - beschou-
van andere aperitiefkoncer-
ten kan worden gezegd, als
vST Br°te 1 programmafolder
Van Kooten of «Geduld»
Het programma was één van Carmiggelt), bijtend -
beschikbaar is.
Wat telkens weer opvalt bij
grote gohbeweging. een scherp (.We hebben alle- de ritien[oncer^„
aanweUende en «"rekken, maal dezlfde gesctoedenia. de mioutee Gemeen-
de reeks van zachte, poëti- van Dano Fo of «De Klap- 00
sche intimiteit en onstuimi- peien» van
ge ontboezemingen, af en of gewoon,
toe onderbroken door het tisch als
gekabbel van een losse moment»
babbel. «Woorden
Hiervoor werden teksten Peypers.
tt kheerU£;,P°f" ders, leerkrachten van de
school zelf. Dit zijn de laat
ste jaren overwegend jonge
kunstenaars, nog vol ambi
tie en entoesiasme. Mis-
van Feiffer,
jij» van
uc Jkuiuuiabicwjioiauii^cii,
net star-sceniscne aai ge- het onderwijs. Dan is Buggenhout. Ook toneelstukjes werden opgevoerd (foto Piet Hermans)
woonlijk gepaard gaat met -
,rbic Oil CllHk»l(UlllC- IHID-
gebruikt van de auteur. Voor de aankleding van het van
waar men blijkbaar met on- programma waa getnwht de gumulatiebeSerktogen
deruit kan, zoals Bud- het. <rhn.r-w*»nisonf» nat us- r.
dingh', Kees Van Kooten,
Annie M.G. Schmidt, Ber-
told Brechtn Simon Car
miggelt e.a. maar toch ook door
van Anne Sylvestre Pey
pers, Andreus, Vanderloo,
- - - - dit alleszins een positief
soort voordrachtpro- „evoj„ ling wekken: een bewijs dat van de Muziekschool te- Dit koncert stelt de strijkin-
gramma te doorbreken Het hoeft dan geen ver. het initiatief van direkteur vens het laatste voor dit strumenten in de kijker.
fw,A««l«nrle wondering te wekken dat Jules Van Hoeck een geluk- schooljaar heeft plaats Het vangt aan om 11 uur;
deze aperitiefkoncerten kige beslissing was. Het op 8 april a s ook weer in de toegang is gratis,
meer en meer belangstel- volgende aperitiefkoncert de Buggenhoutse Sporthal L.
een afwisselende
plaats in te nemen in de d^v
zaal en zelfs tussen de toe
ring onderstelt uiteraard
!- een aangeboren ritmisch
voor dé volksmu- gevoel. Zoniet is men steeds
een merkwaardige te rap of iets te laat.
Herdersems Parochiaal prestatie. Al dient onmid- Maar het oog moest ook wat i
Centrum doen quasi vollo dellij k erbij gevoegd dat hebben en gestart werd met
pen is alleszins in deze tijd wellicht het show-element een indrukwekkend defilee
de grootste attraktiviteit op de tonen van een 40-
uitoefent en Herdersem koppige harmonie door een
heeft nu eenmaal voor show zestigtal majoretten, mini-
geopteerd. Wat niet belet retten, drummers en de
dat de harmonie zelf op het laatste aanwinst de colour-
muzikaal vlak onder lei- guard
ding van haar dirigent Re- Majoretten, groot en klei-
mi Van den Abbeele pres- ner, zetten hun be
teert op niveau. Zij het dan tjes voor op eigentijdse mu-
dat men zich houdt bij po- ziek waarbij dan beide pro-
pulaire muziek. Tornooi- vinciale kampioenen '83-'84
stukken boeien normaliter een staaltje van hun kun-
noch luisteraars noch de nen demonstreerden in een
musicerenden zelf doch zijn geslaagd duet-optreden,
wel een motivatie om steeds Aan de kostumering was
beter te doen ruime zorg besteed en wat
Een 40-koppige harmonie betreft het dekor werden we
in keurig uniform bracht meegenomen in een heus
naast een aantal spetteren- Indianenkamp met tent en
de marsen, al dan niet als totemplaal in het ochtend-
begleiding van majoretten, gloren, of in een typisch
zeer geapprecieerde stuk- western-salon,
ken als My Way (Frank Si- Hoeft het gezegd dat de
natra) en Bingo van de suk- prestaties van de majoret-
sesvolle Randy Beck, ten en driAnmers o.l.v.
Hoofdbrok van de avond Chris Van de Velde. Nadine
werd dan wel de selektie uit Willems. Nicole Pieters, en
de musical «Show Boat» In grid Van Lierde op ware
van Jerome Kern in een ar- ovaties werden onthaald?
rangement van Mellema Een avond die een waardige
waarbij Amerikaanse ont- inzet werd van een nieuw
spanningsmuziek werd werkjaar ook al zagen we er
verheven tot het peil van de liever, zoals verleden, een
Europese operette met dan zangspelletje uit de tijd van
als wereldschlager «Old toen bij.
Man River», eens een inter- Misschien in 1985?
i"
te