EEN KUNSTENARES [T EIGEN STREEK: REYNVOET Retrospektieve tentoonstelling Stephan Gorus op stadhuis te Dendermonde Palet en stijl, ïen dubbele weelde Kunstschilder Georges Steel in het Museum Oud Hospitaal te Aalst Peruaanse kunst op ni veau in Affligems Kul- tureel Centrum. Tentoonstelling André Van Schuylenbergh te Dendermonde De Voorpost - 13.4.1984 - 21 e ooit het geluk heeft als >1 de omgeving van Loke- A te verkennen, zal spoedig ■er-vinden dat het Waa- [rds dorpje Daknam nu K stuk van Groot-Lokeren j heel wat meet te bieden ft dait alleen maar het be lde voetbalstadion. Van- jig willen we even binnen- ypen bij de nog vrij ïkende AN REYNVOET. An hivoet is gehuwd met Theo jthout, een onderwijzer aan :hool van het Sint-Lo- hjkscollege. An heeft heel 1 inspiratie gevonden in de hige landelijke ofhgeving. ischappen in de meest di- jse technieken uitgevoerd, ■pkeren de rust langs het idelpad, de ingetogen sfeer I de verlaten Bosaardestraat jReepstraat, of de aantrek- igskracht van de altijd eiende Daknamse meersen. iabsters tot op de vloer laten ,5 zonlicht overloedig bin- tJispelen. Zij bieden uitzicht op ^siertuin, het hoenderhof en fderop de omgeving van de idendam waar het Pailings- 3 al aan menig Lokeraar la- is heeft geschonken. 'j onze vraag hoelang ze reeds jt en tekent, vind An niet di rt een antwoord. Zij is af- 3tig van Oostakker, uit een v En het tekenen zat ]bij An al van jongs af aan in. noemt haar familie een so- ial-voelende familie. En dat eft ook al de stempel ge kt op haar leven. Na drie jaar )re humaniora-studies zoekt ir eigen richting en op 15- jarige leeftijd trekt zij naar Sint- Lucas, waar zij haar diploma A2 behaalt in de plastische kun sten. Maar zij heeft haar huma niorastudies niet opgegeven, want na het beeindigen van het Hoger secundair onderwijs, blijft zij nog altijd in Sint-Lucas en specialiseert zich in de gra fiek (Al). Ondertussen vindt zij werk als bediende aan de Uni versiteit van Gent. In de jaren 70 zijn haar studies gedaan en het schijnt dan ook meteeen gedaan te zijn met de artistieke loopbaan van An Reynvoet. De oorzaak hiervan? Zoals gezegd is ze ondertussen gehuwd met de onderwijzer Theo Lonthout. En hier vinden we spoedig de sociale trek van haar familie te rug: ze adopteert twee kinde ren. Zelf krijgt het echtpaar er nog twee kinderen bij. Van daar een gedwongen rust. Maar dan komt het jaar 1978, dus bij na 9 jaar later. De zorgen voor het gezin zijn nu wat afgeno men: de twee pleegkinderen zijn het ouderlijk nest ontvlo gen en de twee eigen kinderen zijn groter geworden. In dat jaar vinden we An Reynvoet weer als leerlinge aan de Akademie voor Schone Kunsten te Sint-Ni- klaas. Zij behaalt er verschil lende diploma's en getuig schriften. In 1982 wordt haar de Grote Prijs voor Grafieken ge schonken door de Kamer van Handel en Nijverheid toege kend. En de leerlinge aan de Akademie wordt er nu ook le rares. De ernst waarmee Air werkt, haar geduld, haar vee leisendheid voor zich zelf kon den uiteindelijk niet langer onopgemerkt blijven. Onlangs werd haar dan ook een plaats aangeboden als lerares aan diezelfde Akademie, afdeling Jeugdatelier, tentoonstellingen heeft ze nog niet veel gegeven. Wel eens in Daknam zelf. Nu echter heeft ze zich ook buiten haar dorp gewaagd: Op 6 april kunnen we An Reynvoet terug zien in het prachtig dekor Cor- tewalle van Beveren waar ze exposeert op uitnodiging van Piet Staut-kring. Zij zal daar et sen en aquarellen en tekenin gen laten bewonderen en dat tot en met 15 april. De tentoonstel ling zal ingeleid worden door een andere collega uit het col lege: kunstrecencent Eddy Pi- cavet. Hiermee was ons ge sprek al wat lang uitgelopen, en de late uurtjes waren in aan tocht. Daarom besluiten we dit interessante gesprek met de weergave van An's visie over kunst in het algemeen. Volgens haar kan er slechts sprake zijn van kunst indien de drie onder- genoemde krachten met elkaar in wisselwerking treden: Talent Vakmanschap Arbeid. Een stelling die zeker het over wegen waard is. Wie verder met An Reynvoet kennis wil maken, en als het dan lukt haar misschien thuis te vinden in haar atelier, Reynaertdreef 20 Lo- keren-Daknam, zal er zeker zo gastvrij ontvangen worden, zoals wij dat zelf ook hebben ondervonden. J.V.L. Dendermonde. Een kijkje op enkele van de haast 160 geëxpozeerde werken (c) Met veel belangstelling werd er naar uit gekeken, april 1913 als zoon van Pie- De retrospektieve tentoonstelling Stephan Gorus ter Gorus. Hij ontving een op het stadhuis te Dendermonde beloofde een van opleiding aan de Dender- de hoogtepunten te worden van het tentoonstel- ™°odse Akademie voor lingsseizoen te Dendermonde. Liefst 159 werken van deze gerenomeerde kunstenaar werden er in de bovenzalen van het stadhuis opgehangen en dat moet wel voldoende zijn om een beeld te brengen van de evolutie binnen het werk van Gorus die van een romantisch dromer, van lieftallige landschap pen en onderwerpen, zich heeft ontbolsterd tot een vrij agressief kunstenaar die revolteert tegen het onrecht in de wereld, tegen het kwaad. Schone Kunsten, waar hij onder meer les kreeg van Ferdinand Willaert, Pros per Lens sens. Jan Maes en Felix Gogo. Uiteraard was er ook de invloed van zijn vader. Pieter Gorus is een van de oprichters geweest van Celbeton, een vereni ging die tot doel had te bre ken met het akademisme dat in die periode overheer ste. Hij staat op menige plaats getypeerd als een neo-impressionist, post-ex- pressionist en non-figura tief. In elk geval, Stephan Gorus is een van de meest bedrijvige kunstenaars van Dendermonde Gorus, aldus de inleider, wordt enerzijds gegrepen door de massale destruktie- ve krachten die uit de mens zijn ontstaan. Maar ander zijds vindt men in zijn werk ook het konkrete bestaan van konkrete mensen te rug, vaak in eenzaamheid en verlatenheid. Zijn aan dacht gaat vaak naar de kleine, lijdende mens. Het werk van Stephan Go rus is in feite een bezin ning. Hij getuigt van een intens medeleven, er zijn de momenten van geluk en hoop, geliefden, speels naakt, een kind, een dan ser. Maar er zijn ook de momenten van tragiek en wanhoop. Gorus ontleedt vanuit zijn afzondering de wereld rondom zich, zonder daarom vervreemd te zijn van deze wereld. Hij analy- zeert biezonder nauwkeu rig. Deze tentoonstelling, die door Michel De Roeck bie zonder vakkundig werd georganizeerd, is te bezich tigen op het stadhuis van Dendermonde alle dagen van 15.00 tot 19.00 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 12.30 uur en van 15.00 tot 19.00 uur, dit tot 22 april. Vermelden we ook dat men op deze tentoonstelling zich ook de monografie over de kunstenaar Stephan Gorus kan aanschaffen (500 fr.), of een gewone map (1.000 fr.) of een kunstmap (1.500 fr.) kan aankopen. j Z'/j everen. An Reynvoet exposeert in het kasteel Cortewalle (Iv) ea Vanderstraeten in Galerij Het Pand e Dendermonde Bn vrouw als scheppende kunstenares. Voor het einde van de 18* eeuw was dit in de ihilderkunst, op een zeldzame bloemenschilderes na, onbestaand. Sleohts in de loop in de 19" eeuw kwam een trage emancipatie op gang van wat voorheen blijkbaar taboe tas. Wellicht kwam dit voort uit het feit dat de schilderkunst als ambachtelijk ekwalificeerd stond en er voor de vrouw geen plaats was in dat ambacht. De opening van deze ten toonstelling, bijgewoond door heel wat vooraan staanden onder wie volks vertegenwoordiger Norbert De Batselier. de schepenen Maes, Dierick en Hermans, talrijke gemeenteraadsle den, startte met heel wat vertraging. Maar toen men (eindelijk) begon, waren de bezoekers al in de stem ming. Schepen Maes van kuituur onderstreepte in zijn korte toespraak welke verdienste de stad Dendermonde heeft op het vlak van de kuituur. Dendermonde heeft heel wat vooraanstaande kun stenaars gehad op velerlei terreinen. Geen wonder dat hij het onder meer had over de Dendermondse Schil dersschool, waarvan Pieter Gorus, de vader van Step han een van de waardevolle elementen was Schepen Maes zei ook dat het leven van Stephan Gorus hele maal wordt overheerst door de schilderkunst. Hij wees erop dat bij de reorgamza- tie van het stadhuis tot kul- tureel centrum een prima idee dat vele steden Dender monde kunnen en zullen benijden twee werken ei gendom van de stad en gschilderd door Gorus, werden opgehangen als be wijs van grote waardering die de stad heeft voor Ste phan Gorus, die wordt be schouwd als een van de gro te zonen. De heer Macharis, adviseur van gemeenschapsminister voor Kuituur Karei Poma, bracht de groeten over van zijn minister en loofde het hoogstaand en veelzijdig oeuvre van Stephan Gorus in wie hij vooral de liefde voor de materie bewonder de. «Uit de brede borstel- trekken blijkt deze liefde het best» aldus spreker die de kunstenaar nog veel sukses toewenste, waarna de heer John Baert, docent estetica uitvoeriger inging op het werk van Stephan Gorus. Stephan Gorus werd gebo ren te Dendermonde op 25 Dendermonde. Op het stadhuis werd de retrospektieve Stephan Gorus geopend in het bijzijn van heel wat vooraanstaanden (c) an 1954 tot 1984: dertig ar tentoonstellingen Lea anderstraeten in België het buitenland (Parijs, mada, Japan). Als men tar vandaag ontmoet kan cn zich echter moeilijk Horstellen dat deze vrouw zo lange loopbaan ach- r de rug heeft. Nog in- "ukwekkender is het root aantal olieverfschil- irijen die haar oeuvre telt. rote werkkracht en van et eerste begin af een stu- ende inspiratie zijn daar in de sleutels. Om de per- xmlijkheid van deze post- (pressioniste in Vlaande- sn beter te kennen moet ieraan onmiddellijk een arakteriële sterkte aan «gevoegd worden: de ze erheid dat zij moest en zou ühilderen, dat haar werk verbondenheid met indschap en mensen, uit drang schoonheid te iheppen, uit de psycholo- ische nieuwsgierigheid de vrouw en toestan- van rust, bezonken- eid, verpozing, natuurer- aring Lea wordt te Gent ge- oren als dochter van een oekhouder. Acht jaar later Kt zij met roodvonk te bed n terwijl tekent ze Haar ohetsboeken groeien aan. e zal niet meer ophouden e schetsen en te tekenen, oals zij het haar vader had ien doen in zijn vrije uren. laar ouders willen haar chter voor het leven wape- len met een nuchter diplo- en dat haalt zij dan ook eGent lis ze 21 is mag ze gaan sren bij de kunstschilder ichiel Lammens. Lammens hide steeds met zijn leer- inge buiten werken. Er "erd naar de natuur ge- childerd bij weer en wind. ■ater is Lea Vanderstraeten ip atelier beginnen schilde- Haar bloemstukken, weiden in bloei, karakter portretten van rustende landbouwers en vrouwen zijn ademaal werken uit het hoofd, op atelier geschil derd volgens schetsen. Ze zijn visies van het innerlij ke oog. Zoals Lea het leven ziet wil ze het uitbeelden. Eenvoudiger en eerlijker kan het niet. In 1955 heeft Lea bij Vyncke-Van Eyck haar eer ste persoonlijke ten tonstel ling. Nog voor deze ten toonstelling had Lea zich echter laten inschrijven-op de Gentse akademie, als leerlinge van Jules De Sut ter, voor tekenen naar le vend model. De jaren bij De Sutter zijn biezonder vruchtbaar ge weest. Nu nog zijn de jong ste doeken hoofdzakelijk ontstaan naar schetsen uit de akademietijd. In de brochure van Het Pand lezen we: geen op schepperige kleureffekten. Evenmin enig maniërisme bij de temakeuze. Daarvoor is de schilderkunst van Lea Vanderstraeten te auten- tiek, te gerijpt. Een evenwichtig palet met vooral louterende okertin- ten, zachte bruinen en ge temperde roden. Waarin men hoe dan ook het volle leven en de hartstocht voelt nazinderen. Maar dan ver stild, haast diskreet. Gedra gen door een rustige visie op de dingen om haar heen. Een rust, die evenwel dui delijk de resultante is van heel wat stormachtige om zwervingen. Terwijl de her ontdekte zin voor vaste waarden en harmonie er al leen maar des te inniger door wordt. Tot 22 april '84 is de warm- gevoelige sfeer en de ro mantische sensibiliteit die schuilt in de werken van Lea Vanderstraeten nog te proeven in galerij Het Pand op de Oude Vest te Dender monde. (sirou ann) In het Kultureel Centrum Af- fiigen, Abdijstraat, loopt van zondag 15 april tot en met dins dag 1 mei een merkwaardige tentoonstelling van Wari- wandtapljten van Gregorio Sulca-Chavez en van mummies van Francine Urbin-Choffray met vooropening op zaterdag 14 april vanaf 16.30 uur. Op dinsdag 17 april, even eens in het Kultureel Centrum AfQigem, literair-poétische "fijnproevers-avond waarbij Peru centraal zal staan waarbij gepoogd zal worden het vreemd-boeiend Latijns-Ame rikaans geestesleven wat dich terbij te halen. Dit dan met me deplichtigheid van J. Garcia Souto Zamareno del Villar, J. Verbrugghen, EA Van der Eist en Anton Cogen die voor stem mige luistermomenten zorgt. Verder op zoensdag 23 mei te 20 uur konferentie over Pe ruaanse weefkunst en weefde- monstratie door de Peruaanse kunstenaar-wever Gregorio Sulca-Chavez met toelichting door E.A. Van der Eist en gespreksleider-tolk Patrick Debaere. Op donderdag 24 mei, even eens te Affligem te 20 uur, La tijns-Amerikaanse sfeeravond Noche Andino met muziek en zang uit de Andes met de In- diogroep Runa Kuna. Keuze uit typische dranken en gerech ten. Gregorio Sulca brengt er tevens zijn eigen liedjes waar mee hij zijn persoonlijke ge voelens en ervaringen op sterk emotionele wijze uitzingt, zich hierbij op de gitaar begelei dend. Reservatie mogelijk in het Kultureel Centrum en bij Hilk- ka, Geraardsbergstestraat 74 te Aalst (083/77 15 02). LH Nog tot en met zondag 15 april 1984 heeft het kunstminnend Aalst de gelegenheid van dichtbij kennis te maken met kunst schilder Georges Steel en zijn werk in het Museum Oud Hospitaal, Oude Vismarkt 13. Zelfs bij een eerste kennismaking wordt het je duidelijk: Geor ges Steel heeft als kunstenaar en als mens, als zoon van de ge kende kunstschilder Leo Steel (1878-1938) en als kunstmin nend avonturier, reeds een hele weg afgelegd. Intussen is hij er evenwel in geslaagd pikturaal een stijl te ontwikkelen die nnmlAwihaar van hem is. Georges Steel werd geboren te ko. Italië, Portugal, In 1956 op 13 juni 1923. Reeds vestigde hij zich te Granada, aan als kind werd hij gekonfron- teerd met de plastische kunst. Hij studeerde aan het Sint Lu- kasinstituut te Gent en aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Gerard Hermans, Isidoor Op- somer en Constant Permeke behoorden tot zijn bijzonderste leraars. Hij doorliep de volle dige kursus levend model, ana tomie en schilderen maar ook beeldhouwen sprak hem aan. In 1944 behaalde hij de "Van Leriusprijs". Drie jaar nadien ondernam hij een studiereis naar Spanje en bestudeerde er maandenlang de werken in het fameuze Pradomuseum. In de volgende jaren vinden we hem terug in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, maar vooral in het Zuiden, ook in Li banon, Egypte, Turkije, Jorda nië, Syrië, Griekenland, Marok- de voet van de Sacramonte, waar hij nu nog steeds zijn ver blijf heeft. Ieder jaar komt hij toch een tweetal keren terug naar Vlaanderen om er tentoon te stellen. Van 7 tot 15 april 1984 is hij nu te gast te Aalst. En van 2 tot en met 15 november '84 pakt hij uit in Galerij Palet, Franz Courtenstraat 33 te Dender monde! De kunstenaar schildert voor namelijk de mens, o.a. de zi geuners uit de omgeving van zijn woonplaats in Spanje hij voelt zich ongetwijfeld één met de plaatselijke bevolking maar ook Spaanse dorpsge zichten en landschappen zijn geliefde thema's waarmee hij steeds weet te boeien. De kunst van Georges Steel spruit vanzelfsprekend voort uit een meer dan een kwart eeuw durende observatie en innerlij ke aanvoeling van het land en de mens in Spanje. Voor wie van het ruige, dorre en droge Spanje houdt met enge, witte dorpsstraatjes, waar de men sen zich verscholen houden achter zondoordmkte muren met hun pastelkleuren in vele schakeringen komt hier zeker aan zijn trekken. De kunstenaar vermeit zich alvast met schul- dersmes en penseel in typisch Spaanse figuren. Kwajongens kopjes, vrouwen en kinderen met kleurige klederen, bruin- getaande bejaarden weet hij met volledige overgave en fijn gevoeligheid op zijn doeken weer te geven. Uit dit alles straalt het vuur van de zuiderse ziel, de ziel van het land en van de mens. Wat de schulder ons aanbiedt is dan ook betekenis volle kunst. De artistieke scheppingen van Georges Steel zijn in het Museum Oud Hos pitaal, Oude Vismarkt, 13 te Aalst nog te bezichtigen op vrijdag 13 en zaterdag 14 april van 14 tot 17 uur en op zondag 15 april van 10u30 tot 12u30 en van 14 tot 18 uur. Een kennismaking met de kunstschilder en zijn uvre is de moeite zeker overwaard! D.B. Philip Van Isacker stelt tentoon in GA W aasmunster De vrienden van de Akade mie voor Beeldende Kunsten van Waasmunster brengen in de GA een tentoonstelling met werk van Philip Van Isacker Het werk van Philip Van Isacker behandelt eigenzinnig het onuitputtelijk onderwerp van de overdracht van de vor men in de natuur, in het kunst werk, Door de keuze van eenvou dige vormen als staaf, plaat, pi ramide, doet het werk denken aan vormen uit de architektuur. Vormen in de natuur worden tegenover vormen in de natuur geplaatst, in de uiteindelijke vorm van het plastisch werk. Deze tentoonstelling gaat door in de GA Galerij van de Akademie, Kerkstraat te Waasmunster en is toeganke lijk voor het publiek op 14-15-21 en 22 april. Op zaterdagen van 14 tot 17u en op zondagen van 10 tot 17a Dendermonde. Aardappeloogst, een van de lieftallige werkjes van Lea Vanderstraeten André Van Schuylenbergh is het oordeel uit dat Van Schüy- Icraar aan de Dendermondse lenbergh een essentie met en Aalsterse Akademies. Wel- schaarse voorstelling kan ge licht kon U reeds vernemen ven. Zijn tekenwerk is scherp, dat de huidige schilderrichting van oosterse inspiratie, als heel «nieuwe wilden» genaamd of bedachtzame make-up op een nieuw expressionisme heel pik- tere huid. turaal, uitbeeldend, verhalend Grafische en dekoratieve as- te werk gaat. André Van pekten wijzen blijvend op de Schuylenbergh reminiceert wens visueel estetisch, speels qua vlakvulling, formaat en en ongebonden te werken, taktische techniek aan die rich- Uit de inleiding door de Heer ting. Wim Nimmegeers, medewer- Zeker, Van Schuylenbergh be- ker aan het Hoger Instituut hoort bij de generatie die voor Grafisch Onderwijs te .schijnbaar wars van vreemde Gent, medewerker van het materialen als kunststoffen, tijdschrift «Vorm», sekreta- wars van het doorgedreven risch van V.Z.W. SYKA. konceptuele of intellektualisti- Zeer voordelig voor grafiek- sche opnieuw beroep doet op liefhebbers: een zeefdruk van doek en verf. Het genot van André Van Schuylenbergh schilderen wordt herontdekt wordt voorgesteld als nieuwe tegelijk met niéuwe «libre es- premie bij het lidmaatschap thétique». Dit werk draagt de van SYKA. Eveneens is nog herkenbaarheid mee van zijn verkrijgbaar map I met uitgave tijd. Het zijn feiten en geen van 4 litho's offset van Monika verwijten. Lenssens, Martin Baeyens, Het vluchtige, het seriële en de Walter Brems, Roger Van snelheid waarmee momentop- Bulck. names moeten worden vastge- De tentoonstelling André Van legd, herinneren aan het ritme Schuylenbergh heeft plaats in van de dancing, de flitsende de Koninklijke Academie voor laserstraal, neonlicht, jonge en Schone Kunsten Dijkstraat goede lichamen dansend op de 91 9330 Dendermonde en is laatste rage. nog toegankelijk op zaterdag Deze techniek lokte al vroeger aP"' en zondag 15 april telkens van 14.30 u. tot 18 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 21