De Vrek
doet het nog steeds
bij Nieuw Leven Aalst
Zesde Renaat
Ravijtstornooi
voor amateur
toneel te Aalst
Aalsterse Catharini-
sten brengen 'Pas op
dat je geen woord zegt'
op de planken
«Tien kleine negertjes»
Kieldrechtse toneelkring kiest
voor thriller
22 - 13.4.1984 - De Voorpost
De jongste produktie "De Vrek" van de Franse auteur Molière door Nienw Leven op de
planken gebracht is geen vernieuwing van Molière, dus wel een beetje een tegenvaller
voor wie dit gehoopt had. Nieuw Leven bracht een klassieke komedie voor het voet
licht, maar dan wel in een moderne opvoeringspraktijk. En met sukses... Regisseur Ronny
Waterschoot deed geen beroep op gezochte toneelexperimenten, geen geforceerde
leukdoenerij maar wist wel fris en gevat in te spelen op Molière's meesterlijke heke
ling, die van alle tijden is.
De door geldzucht bezeten
Harpagon heeft menig toe
schouwer al drie eeuwen lang
doen genieten. Blijkbaar heeft
deze legendarische vrek altijd
al tot de verbeelding gespro
ken.
Toch was deze Vrek voor
Nieuw Leven geen gemakkelij
ke opgave: allen al door het feit
dat het publiek anno '84 een
totaal verschillend pakket van
ondeugden kent dan temidden
van de 17° eeuwse burgerij,
maar ook de vorm waarin Mo
lière het een en het ander aan
de kaak stelt, is bijna onver
taalbaar!
Inhoud
Dit moet zowat overbekend zijn.
Een gegarandeerd lachsukses
lijkt het wel. Sinds de dood van
zijn vrouw is de vrekkige Har
pagon nog schraapzuchtiger
geworden. Zijn inhaligheid leidt
hem tot de waanzinnigste bes
paringen en in iedereen ziet hij
een potentiële dief die erop uit
is zijn geld te stelen. Om van de
last van zijn beide kinderen
verlost te zijn, wil hij ze op een
voordelige manier uithuwelij
ken.
Zijn dochter Elise wil hij een
huwelijk opdringen met een
veel oudere aristocraat en voor
zijn zoon Cléante heeft hij een
rijke weduwe op het oog. En
hijzelf wil trouwen met de jeug
dige Mananne!
Maar Elise is smoorverliefd op
Valèe en Cléante wil Marianne
als bruid...
Akteurs en regisseur-pres
tatie
Regisseur Ronny Waterschoot
doorbrak de voor de hand lig
gende statische tegenstellin
gen hij wilde meer dan fraai
geproduceerd museum toneel,
en terecht. Hij keerde zich af
tegen de zogenaamde heilige
schroom tegenover de klassie
ke tekst, waaruit dan geen le
vende mensen ontstaan en waar
niet gemakkelijk om gelachen
wordt.
Nee, hij onderzocht de tekst op
de vele spelmogelijkheden. Dus
niet de traditionele voorstellin
gen, waarvan het begin er on
geveer als volgt moet uitzien:
het meisje Elise, snikkend, met
een lief kanten zakdoekje en de
jongeman, eveneens in een
beeldig kostuum met dito
pruik-
Langs de andere kant koos
Ronny Waterschoot ook niet
voor de "eigentijdse" aanpak
van "pruiken van gescheurd en
gesnipperd krantenpapier"...
Nee, het algemeen kenmerk
van deze vertoning is de gul
den middenweg en dit bete
kent dus ook geen extra gefor
ceerde grappigheid.
De regisseur schitterde in zijn
aanpak van de toneelruimte en
de vastheid van zijn regie. Bij
gevolg alle lof voor zijn frisse
aanpak. De degelijke vertaling
van Walter Tillemans en Hu-
gues C. Pemath en de muzikale
tussenkomsten en intermezzi
waren er niet vreemd aait Toch
wel jammer dat deze muziek de
stemmen soms wat overstelpte.
De Nieuw Leven zette echte, le
vensechte personages op de
planken. Het publiek schonk
onafgebroken aandacht voor de
humoristische typeringen. Ed-
mond Wellekens gaat onge
twijfeld met het leeuwenaan
deel van deze produktie lopen;
hij speelde de rol van "de vrek'
gedegen, bijzonder beweeglijk
in zijn "neurotisch" heen en
weer draven om zich telkens
weer te overtuigen of-zijn bezit
nog intakt is, als een ouwe vie
ze grijsaard. Deze "op aas loe
rende roofvogel was helemaal
niet als voor zijn formule en een
ware tiran voor zijn personeel.
Elise, zijn dochter, gespeeld
door Myriam De Vleeschouwer
speelde met de volledige inzet
en veel positief op door haar
prima uitspraak en stemvolu
me, een pluspunt dat niet van
alle acteurs en actrices kan ge
zegd of geschreven worden.
Luc Van Den Broeck, in de huid
,van Cléante, zijn zoon, speelde
met élan en finesse, zoals we
trouwens van hem gewoon zijn.
Luc Van Den Broeck heeft een
knap seizoen op zijn actief, hij
speelde meer dan degelijk.
Hetzelfde geldt voor Ulrich
D'Haese, eveneens een vaste
waarde in het Aalsterse toneel
leven en hier in "de Vrek" op
nieuw goed voor een opge
merkte prestatie, als de slimme
en snelle "La Flèche". Minder
opvallend, maar daarom niet
minder verdienstelijk speelden
Jozef De Cock als Valère, de
minnaar van Elise, Nadia Mo
rel, extra dik gemaakt voor de
rol van Frosine, en Hilde Tem
merman als de mogelijke partij
voor de vrek, Marianne dus.
Roger De Cock was een gek
nipte kok-koetsier Jacques; hij
houdt nog een tikkeltje van zijn
vadsige baas en doet zijn uiter
ste best om de vrede te bewa
ren. Hij verwoordt prima de hu
mor die het gewone volk tegen
Harpgagon aanmekt. waardoor
deze vrek nog kleiner en on
machtiger wordt.
In de minder belangrijke rollen
zien we nog Valère De Vriendt
als Anselme, Wemer Van Der
Clet in een dikkerol Meester
Simon en kommissaris; Erik De
Vriendt, Gilbert Jacob, Jacque
line Franco als huispersoneel en
Steven Raes als schrijver bij de
kommissaris. Toch nog een
laatste opmerking: Molière
heeft in der tijd toch wel een
knieval gedaan voor zijn illu
ster publiek, dat een blijspel
eindigend slot verlangde en dus
eiste; de uit den dode herrezen
vader is werkelijk bij de harén
getrokken.
Wie heeft eveneens een flink
aandeel heeft in het sukses van
de jongste produktie is de ploeg
die in stond voor het dekor;
Ronny Waterschoot had het al
bij het rechte eind door het po
diumtroepje te gebruiken. De
decorploeg leverde bijzonder
verdienstelijk werk en daarom
een proficiat voor Louis Kel
ders, Herman Nieuwlandt, Her
man Wouters, Frans De Ridder,
Hugo Devrieze, Oscar Beeck-
man, Rudy DUondt, Louis Van
Eeckhoom, Jacqueline Franco
en Germaine De Bruyn. Voor de
belichting stonden Francois De
Cock en Patrick D'Hondt in.
Extra aandacht gaat uit naar de
geslaagde muziekkomponisten
van Patrick Mortier. Jammer
toch wel dat de uitvoering tij
dens de première-voorstelling
van zaterdag 31 maart wel een
beetje in de goede bedoeling
bleef steken, nu en dan vorm
den deze muzikale omlijsting
geen ondersteuning, maar wel
een hindernis om de acteurs te
kunnen verstaan..
Enfin, Patrick Mortier, Alex
Mortier, Jean-Pierre Geurts,
Johnny Dell en Odillon Mortier
die blijkbaar de oogappel
was Frosine, tot groot jolijt van
de zaal gaven de voorstel
ling een verzorgd cachet mee.
Algemeen kan samengesteld
worden dat deze voorstelling
degelijk verzorgd was, soms
wel met enkele minder ge
slaagde momenten. Zo hoefde
de scène waarin het huisper
soneel met een kaarsenkande
laar op de scène draaft toch ook
weer niet...
Tot slot
Het talrijke publiek keek ge
spannen en geamuseerd naar
het geheel, dat fijn getind en
nooit vervelend was. Wie zou
immers durven beweren dat
Molière al jaren afgedaan heeft?
De vrek iemand die een half
glaasje water terugschenkt in
de karaf en de overvloedig
brandende kaarsen vloekend
droogt, werd voortreffelijk ge
speeld door Edmond Welle
kens. Hij had zijn personage
goed in de hand, met veel klei
ne en malle details.
Ronny Waterschoot deed de
voorstelling aan kracht winnen
doordat de "popfiguren" men
selijk werden vertoont. Verve
ling kreeg weinig kans bij
Nieuw Leven, want de regis
seur leefde een aangenaam
hoog tempo op.
Nog steeds oogst de vrek suk
ses. De door geldzucht bezeten
Hargaon wordt door zoon,
dochter, kennissen en bedien
den op allerlei manieren, in de
maling genomen. Zijn blinde
hartstocht verzoorzaakt een
persoonlijke domheid, waar
mede de spot wel gedreven
moet worden in alle denkbare
variaties. Het resultaat ervan
mag u zich niet onthouden; en
dit kan nog vrijdag 6 april en
zaterdag 7 april te 20 uur in de
zaal "Kring" in Dr. De Moors
traat te Aalst.
Jo De Bruyn
Heilige Maagdcollege Dendermonde bracht
Kruisweg van Claudel
Luc Philips en nog eei
drie jaar te Antwerpen oi
der Philips, Dora Van dei
Groen, Kris Betz en Wall
Tillemans. Sinds het
zoen 1977-78 is hij verboi
den aan het Reizend Vol'
theater. Af en toe werkt
als regie-assistent van Wi
ter Tillemans bij het KNi
gezelschap. Hij heeft
regie gedaan voor de ope
ning van de Singel te Ant -
werpen, stukken van Moliè
re in het EWT-Randstad
theater te Deurne en vooi
het Heists Kamertoneel
Momenteel is Dupont ook
leraar toneel aan de muzie-
kakademie te Geel. Dimitri
Dupont bracht stielkennit
en toneeldiscipline mee
naar Kieldrecht. Met vaste
hand heeft hij de spelers
groep zijn spelkoncept
overgebracht, met toch vol
doende ruimte voor eigen
interpretatie: een boeiende
ervaring. In het Waasland
wordt met spanning ge
wacht op het resultaat Spe
len mee: Linda Van Gijsel,
Hilde Van Overmeiren,
Magda Van de Walle, Frank
Thieleman, Peter Deckers,
Luc Thieleman, Mark Bol-
lansee, Willy Van de Perre,
Julien Van de Walle, Flo-
rent de Wilde. Regie-assis
tente is Marleen Coucke. De
grime is in handen van
Raymond De Roeck. Ge
nummerde kaarten kosten
120 frank. Minder-validen
en mensen van de derde
leeftijd krijgen 50 kor
ting. Kaarten kan men bes
tellen bij Jef De Wilde in de
Oud-Arenberg 2 te Kiel
drecht. Nog even de speel-
data: 13, 14, 15 en 16 april,
telkens in de sporthal, Mo
lenstraat 58.
Op vrijdag 13, zaterdag 14,
zondag 15 en maandag 16 april
brengen De Catharinisten de
pittige komedie 'Pas op dat je
geen woord zegt' van de Ne
derlandse suksesauteur Dimitri
Frenkel Frank op de planken.
Deze 3e produkten van de Ka-
trienen kunnen jullie bekijken
in de Aalsterse stadsschouw
burg (Vredeplein) telkens om
20 uur.
De intrige van dit degelijk
toneelwerk in een notedop;
Omdat ze bang is voor de een
zaamheid, verhuurt een oude
weduwe één van de kamers van
haar huis, sinds haar man op zee
omkwam.
In de loop van de jaren heeft
zij heel wat huursters gehad.
Momenteel is de kamer ver
huurd aan een zwijgende en
voor haar geheimzinnige vrouw,
die maar nooit ergens wenst
over te praten.
In dit huis van de stilte, waar
de klokken stilstaan en de
goudvis het hoogste woord
voert, moet nu de trap geschil
derd worden. Eindelijk vindt
onze dame een klankbord in de
schildersgast die niets begrijpt
van alles wat er maar zal ge
beuren.
De schrijver, Dimitri Frenkel
Frank noemt "Pas op dat je geen
woord zegt' een komedie, maar
de regisseur van dit werk, Chris
Boni, vindt dit een typisch
staaltje van understatement. Er
zit immers af en toe een stukje
wrange humor in.
Een stevige aanrader zon
dermeer, dit stuk dat vooral in
Nederland al een groot sukses
kende. Ontwapend, amusant,
handig, eerlijk, zijn zowat de
steeds terugkerende adjectie
ven in reacties op deze pittige
komedie. Regisseur Chris Boni
had haar handen vol met het
stuk, een razendsnelle afwis
seling van allerlei rare en bi
zarre situaties, maar belooft een
degelijk verzorgde er
(ontjsparuiende toneelavond.
•(Jdb
De Kieldrechtse toneelkring «Kunst Veredelt» is aan de
tweede opvoering van dit seizoen toe. Het bestuur heeft
ditmaal niet gekozen voor een komische opvoering, wel
voor een thriller van de bekende schrijfster Agatha
Christie. Het Kieldrechtse gezelschap zal vier keer op de
planken verschijnen met het stuk «Tien kleine negertjes».
De eerste voorstelling is op vrijdag 13 april en dat is wel
nieuw voor «Kunst Veredelt». Vrijdag wil men in de
grensgemeente ingang doen vinden als toneelavond.
Door de werkgroep Renaat Ravijts wordt in het komen
de toneelseizoen het 6e tweejaarlijkse toneeltornooi
voor Amateursverenigingen ingericht.
Acht toneelgezelschappen uit
de province Oost-Vlaanderen
of het arrondissement Brussel-
Halle-Vilvoorde kunnen aan het
tornooi deelnemen.
De inschrijvingen dienen uit
sluitend en per aangetekend
schrijven vóór 25 mei 1984 toe
te komen bij de heer Marcel
CARLIER, Geldhofstraat 126 te
9300 Aalst, sekretaris van de
werkgroep.
De acht deelnemende groe
pen zullen aangeduid worden
door openbare trekking tussen
de ingeschreven en op deze
loottrekking aanwezige kandi
daten op datum van 16 juni 1984
te Aalst. De verenigingen spe
len him stukken in eigen zaal
zodat dit voor de deelnemers
geen supplementaire kosten
qua verplaatsing en dekor-
bouw teweegbrengt.
Het op te voeren toneelstuk
moet in de Nederlandse taal
worden gebracht (geen dia-
lekt), een volavondstuk zijn,
geen lyrisch werk en een be
zetting hebben van minimum vijf
personen.
Volgende prijzen worden
toegekend:'12.000 B.F. tro
fee, 10.000 B.F., 8.000 B.F., en
6.000 B.F. De 4 niet-geklasseer-
de deelnemers ontvangen een
aanmoedigingsprijs van 2.000
B.F. ieder.
Toneelverenigingen uit Oost-
Vlaanderen en het arrondisse
ment Brussel-Halle-Vilvoorde
die geen inschrijvingsdokum-
mentatie ontvingen (geen adres
in het bezit van de werkgroep
bv.) kunnen altijd een aanvraag
voor informatie richten aan het
sekretariaat van de werk
groep.
Agatha Christie is de onbe
twiste koningin van de mis
daadroman. Haar boeken
zijn in meer dan honderd
miljoen eksemplaren over
de hele wereld verspreid.
Haar toneelstuk «De mui
zenval» verpulverde reeds
alle rekords als langstlo-
pend toneelstuk aller tij
den: meer dan achtduizend
voorstellingen te Londen.
«Tien kleine negertjes», het
stuk dat men in Kieldrecht
zal kunnen bekijken, is een
schoolvoorbeeld van de per-
fekte moordenscenering:
raadselachtig, spannend en
onoplosbaar tot op het
laatst. Het fascineert ge
woon: het is een stuk dat de
toeschouwer meesleurt, dat
niet loslaat tot het spekta-
kulaire einde toe.
Zware opgave
De opvoering van deze
thriller is voor amateurto
neel een bijzonder zware
opgave, 'i Kunst Veredelt»
vond een regisseur die deze
opgave tot een goed einde
wou brengen in de persoon
van Dimitri Dupont. Dimi
tri volgde drie jaar konser-
vatorium te Mechelen on
der leiding van ondermeer
'Lebbeke. De Constminnende Jonckheyt. Laai mijn bomen staan (p. van san
Aalst. Vast als Eik Hofstade. De ene gekke situatie volgde de andere op (per)
In een werkelijk schitterende maar tevens ontroerende opvoering brachten de leerlingen
van het jubilerende Dendermondse Heilige Maagdcollege de kruisweg van Claudel.
Bovendien kon men een beroep doen op de originele muziek. Vóór de talrijke aanwezigen
betekende deze opvoering dan ook heel wat.
Aalst. VTl speelt toneel. Een blij weerzien tussen de vreemde dochter» en de
pandjesbaas (per)
Aalst. De hele stad is er vol van. De verffabrikant Henry Simmons (Frans Pauwels) zet
zijn compagnon Bunny Bloom (Danny De Boeck) aan om zijn dochter te huwen (per)