STUDENTIKOOS"
INDEVAN
kPERITIEFKONCER-
TEN TE STEKENE
Lokers Herman Gortergezelschap
weer aktief
Kamer Edelweiss Beveren:
speelt "Lucy's Baby"
Nieuwkerkse
Vlasbloem
schittert met
"Ververs"
Sint-Genesius uit
Sint-Niklaas spande
"Valstrik voor een man
alleen"
De Voorpost - 13.4.1984 - 23
et buiten maar binnen luisterden een 70-tal geïnteresseerde Ste
naars naar het "Aperitiefkoncert" van de Stekense studenten.
piano..
chuèn" programmablad
Dit aperitief aldus het bij
gaan, wie was er niet te stop
pen. stapte 't af en kwam weer
liever naar enkele muziekwerkjes gebracht door Krista en Griet aan, dat was schepen Koppen.
Wi»te op viool, Daisy Beyens op piano, Ann van Duyse op gi-
- Huisje hier en huisje daar,
ar en Ingrid en Christiane de Witte op respektievelijk dwarsfluit zijn er kopers in de zaal? Tack-
De Bock-Tollenaar... Omer die
koopt ze allemaal.
D'oppositie is zo fijn.
Omer die kan het weten. Hij
regeert met Heyse-hand. ze zijn
hun tijd vergeten.
Weet u geen blijf met uwe
plas, na 't drinken van een glas:
Happart. Jesse Jackson. Mick
Jagger, Aldo Moser (alweer!)
inder verzorgde én ludieke Leo Tindemans, Freddy Wil-
rogrammablaadje werd lockx en Robert Moortgat
ingeboden om te bewijzen "t is", zoals de lijfspreuk van
at muziek en alkoholisme niet de Stekense studenten klinkt,
nger samengaan". In datzelf- "Ammel zu schuên niet maar komt Laurent weer goed van
programmafoldertje lazen wel plezant,
een vooruitblik uit diver- Wit-zwart smartlap
dag-en weekbladen. Eén wil
onze lezers niet onthouden, ziekstukken vielen onge-
pas: WC's uit de gemeentekas.
r Fietsen in Stek'ne is
De uitvoeringen van de mu- zond, maar dat kost heel wat
uit "Boer en Tinder":...Op twijfeld in de smaak van de op-
:t jongste aperitiefkoncert be- gekomen geïnteresseerden en len!
duiten. Zo kwam uit De Bliek
z'n mond: taks op platen bui
ezen de Stekense studenten vermits smaken "nogal ver-
t het ook anders an: melk met schillen" laten we de apprecia-
Doktoraten "Stekenesis cau-
oncert zelf met werkjes van
aydn, Rameau, Kalliwoda
loessorgsky. Mendelssohn
ayler. Bach, Carulli. Bream.
Verrassend (de zoveelste)
as het beschermkomitee dat
e op de eerste binnenbladzij-
aantroffen: namen als Ga-
ton Berghmans, Godfried
lanneels,. Eric Geerts, Jose
bij, de Stekenezen leven, toch ren
is Herman nu heel blij: hij doet Ze ontvingen een getuig-
héél Stekene beven.
Tijd van komen e
["'"tiuuümmi
tekene. Aperitiefkoncert. De studenten besloten hun koncert met de uitreiking van een
mtal eredoctoraten
nt-Niklaas. Ververs luidde de naam van het stuk en dat kan je zo zien ook (Iv)
«MOEDERS HASJIES IS
DE BESTE!» is door de Ita
liaanse toneelakteur/-au-
teur/ -regisseur Dario Fo
geschreven in 1974 toen hij
met zijn groep een klein
teater ergens in Italië bezet
te. Op drie weken tijd werd
dit stuk, gegroeid uit im
provisaties, op papier
gezet.
Zoals de titel al laat vermoe
den handelt dit stuk over
drugs, maar ook het aspekt
bezetting als daad van pro
test en nog verschillende
maatschappelijke proble
men en situaties worden
aangeraakt. Het is geen
grondig uitdiepen van het
verslaafdenprobleem met
alle politionele akties daar
omtrent, maar het "pro
bleem op een ironisch-sar-
kastische wijze hekelen.
Omdat de stukken van Fo
verwant zijn met de «Com
media dell'arte» zijn bij de
montage van deze klucht de
fantasie van de speler en de
improvisatie rond de ge
schreven spelsituaties
(twee ingrediënten van deze
oude speelstijl) zeer belang
rijk. De konfrontatie met
het publiek en hun reakties
zijn andere ontbrekende
elementen om tot levendig
theater te kunnen komen
Zonder pubhek geen teater
De regie wordt verzorgd
door Mark Peeters.
Het stuk wordt opgevoerd
in de Torenzaal, Toren-
straat 1 op zaterdag en zon
dag a.s. om 20.15 uur. De
toegangsprijs is 140 fran
ken (120 voor de bezitters
van een CJP en de 3-ers).
Voor boekingen en inlich
tingen kan u terecht bij
dhr. Roger Bussens, Dr.
Vannestestraat 28 te Loke
ren, bij de leden van het
Herman Gortergezelschap,
arbeidersteater Lokeren. of
bij het V.V.V. Torenstraat
1.
Het loont beslist de moeite!
De slotverrassing tenslotte
kwam er met de uitreiking van
.'leugje muziek, de toe- tie hiervan aan de geintresseer-
imst van de EEG ligt dus dui- den over.
:lijk op de aperiticfkoncerten Een volgende verrassing een viertal ere-doktoraten. Ze
Stekene. Melkoverschotten kwam er met de wereldpremiè- werden toegekend aan 4 Ste-
nnen de kortste keren opge- re van een optreden van "Les kenaars die volgens het oordeel
ronken!". Einde citaat. Compagnons de la Chanson" uit van de Stekenezen verdienste-
Op het binnenblad la car- Stekene: een 7-koppig (of wa- lijk waren. Natuurlijk door hulp
de menu van het aperitief- ren het er 8?) koor met een 33" de Stekenezen... We zet-
"trance-trekker" (een smartlap ten ze even op een rijtje:
in gangbare termen) van een Broeder Angelicus,
lied onder de titel: "The Black wille van et laten gebruiken van
de akkomodatie,
Honoré "Florent" Ver-
helst, als manusje-van-alles.
Laurent Geerinck, voor
and White Tear-Jerker"
iabelli. Handel en De Ruys- kense kenners weten meteen
her met daarvoor een bloem- wat dit betekent.
En voor diegenen die het
itiviteiten van "De Stekene- misten, toch enkele belang- hel bereiden van barbecue en
wekkende zinnen uit deze Ste- dergelijke en
kense smartlap.
Stekelbakskes zijn voor-
Tony de Ruysscher als
steun bij het muzikale gebeu-
Kosi Aalst met elfde
hobbytentoonstelling
Voor de elfde maal organizeerde Kosi zijn
vrijetijdsientoonsielling in de gulerij 't
Apostelkens te Aalst. Zoals telkenjare
mocht men zich ook nu weer aan een flin
ke deelname en heel wat bezoekers ver
wachten. Dat bleek geen ijdele hoop te zijn
want gastspreker Nand Moors mocht
naast de Historische Kring van het Land
van Aalst, ook Noëlle De Kegel met iko-
nen. De Vereniging voor Familiekunde,
kantclub Rozemarijn, Ann Robberechts
met biezen en kaneren van stoelen. Eu-
geen Van den Broeck met een verzame
ling bedevaartvaantjes en Alfons Vidts met
een model van een stoomcaroussel ver
welkomen. Verder kon men er vol be
wonderen kijken naar enkele documerj.-
ten, fotos en voorwerpen die een beeld
brachten van de abdij van Affligem en zijn
kulturele uitstraling en mocht het Scheep
vaartmuseum van Baasrode onderstrepen
welke rijke verzameling het aan scheeps
modellen bezit.
Het werd een boeiende en leerrijke ten
toonstelling die werd open gepraat door
schepen Vinck die in zijn toespraak de
Kosi bestuursleden feliciteerde om hun
inzet en doorzettingsvermogen. Hij wen
ste hen ook veel sukses van het initiatief
dat volgens hem niet genoeg kan geloofd
worden.
Aalst. De hele stad is er vol van. Ethel (An Ghijsels) en
Bunny (Danny De Boeck) brachten het publiek enkele
malen duchtig aan het lachen (per)
Als apoteose van de bijzonder drukke toneelkalender
in het Beverse, treedt Kamer Edelweiss Toneelgroep op
zondag 22, vrijdag 27 en maandag 30 april voor het
voetlicht met een komisch toneelspel van de Ameri
kaanse auteur John Patrick in een vertaling van Karei
van Bosheim. De regie van Maurits Apers staat borg
voor een voortreffelijk schouwspel in de feestzaal van
het Parochiecentrum.
voor het KET-huishouden, ver
mits het nooit voorheen op het
repertorium stond.
"Lucy's Baby" situeren is niet
zo eenvoudig. Een beschrijving
geven van het intérieur waarin
het stuk zich afspeelt, is mis
schien het veiligste: "de woon
kamer van Lucie Kronkie, aan
de rand van de stad, met een
verzameling opgezette dieren-
koppen, oude naaimachines,
tonnen en vaten, autobanden en
Het 21-jarige Ket is duidelijk
aan het herbronnen. Vernieu
wing in bestuur en bij het spe-
lerspotentieel stond geen
drukke toneelaktiviteit in de
weg. Het seizoen werd gestart
met een jubileumstuk "Paro
chievrijers", dat als herneming
toch nog 2 volle zalen lokte.
Als bekroning van het sei
zoen programmeert Ket een
komisch stuk, een genre dat ei
genlijk "een uitdaging betekent
gebroken beelden..." Hiermee
houdt dit huis het midden tus
sen een overdekte vuilnisbelt
en een paradijs voor verzame
laars.
En ja, er is ook een verhaal,
maar dat verklappen wij uiter
aard niet. Het moet waarge
maakt worden door Cory Buys,
Marjan De Munck, Simone De
Ridder, Kriestien Steyaert,
Walter Cools en Walter Mer-
tens. Dit stuk gaan zien is een
"must" voor elk Waas toneel
liefhebber.
Kaarten zijn te bekomen bij
Walter Mertens, Grote Markt 30,
te Beveren, telefoon 775.80.38,
waar ook gratis genummerd
wordt
(wvdv)
schrift en een Stekense studen-
van tenkruik. De Beer
Het l(jkt wel of in het Waasland alle teaterbezoekers staken! Na de
geringe belangstelling in de Stadsschouwburg van Sint-Niklaas voor
de opvoeringen van St-Genesius, mochten we ook in de zaal "Ka
tholieke Kring" te Nieuwkerken slechts een vijftigtal bezoekers
noteren. "De Vlasbloem" bracht er op zondag 8 april "Ververs",
een toneelwerk geschreven door Heinrich Henkei en geregisseerd
door Eric De Corte, voor het voetlicht.
Henkei is een autodidact. Na de
lagere school gevolgd te heb
ben ging hij in de leer bij een
schildersbedrijf. Hij begon te
schrijven op vijftienjarige leef
tijd. Hij was achttien toen hij
het ouderlijk huis verliet en te
Düsseldorf ging werken.
Nog later kwam hij in Ham
burg terecht als schilder in de
scheepsbouw. Daar gebeurde
dan een ongeval dat hem de ge
gevens bezorgde voor het stuk
"Ververs". In al het werk van
Henkei staat centraal hoe de
mens de wereld om zich heen
beleefd. Zo ook in "Ververs".
De oude konstruktieschilder
Gust verft al meer dan zeve
nentwintig jaar buizen. Hij
"werkt" in de grijze kilometer
lange, ondergrondse ruimten
van een multinationaal che
misch bedrijf. De eigenlijke in
houd van de buizen is hem
totaal vreemd. Gust stelt nooit
vragen, knikt en aanvaardt. Hij
is volledig vertrouwd met de rol
van under-dog. zo uit als thuis.
*In de kelderruimten van de fa
briek is hij de heerser 's
Avonds verademt hij in de ge
verfde achterkeuken van zijn
huurhuis. Hij krijgt een "hel
per". Johan is zijn veertig jaar
jongere werkgezel. Gust zal
hem vertrouwd maken met het
werk. Geen problemen zo te
zien. Maar de kloof van het tijds
en generatieverschil Is niet weg
te denken.
Ze uiten zich vaak op de ge
kende. stuntelige wijze. Er
groeit tussen beiden een
vreemde vriendschap.
Regisseur en akteurs hebben
de tekst van "Ververs" naar hun
eigen streek- en spreektaal om
gebogen. Arbeiders spreken nu
eenmaal geen AN We zijn het
zo stilaan gewoon geraakt om
bij "De Vlasbloem" een to
neelprestatie van de bovenste
plank voorgeschoteld te krij
gen. "Ververs" onderlijk de
andermaal de enorme moge
lijkheden van deze hardwer
kende toneelvereniging.
Deze produktie steunt vol
ledig op een driemansschap:
Marcel Smet (Gust), Eddy Van
Steelandt (Wannes) en regis
seur Eric De Corte We willen
daarbij de inbreng van Danny
De Cauwer (baas) en Herman
Waterschoot (Gilbert) niet mi
nimaliseren. Integendeel! Toch
moesten we vaststellen dat deze
kleinere opdrachten minder
verzorgd en niet zo goed gete
kend werden. Vooral de wat
bijgesleurde partij van Gilbert
kwam goedkoop over en lever
de geen bijdrage tot de echte
"geest" van het stuk. We me
nen zelfs dat het de dramati
sche opbouw van Gust en Jo
han meer kwaad dan goed doet.
Het is zeer lang geleden dat we
Marcel Smet in zo'n goede doen
zagen. Zelfs de niet onaardige
prestatie in de Shoeshine-boy s
verbleekt erbij. We moeten te
rug tot aan z'n schitterende
vertolking van Big Daddy in
"Een kat op een heetzinken
dak" Daarmee is dan ook alles
gezegd omtrent de uitermate
knappe Gust uit "Ververs".
Eddy Van Steenlandt is de gek
nipte tegenspeler in de rol van
Wannes. Het moet tussen bei
de akteurs bijzonder goed heb
ben "geklikt" om tot een der
gelijke boeiend, meeslepend,
sterk en schitterend samenspel
te komen. Meteen gaat er een
knipoog naar regisseur Dirk De
Corte voor zijn lovenswaardige
fraaie regie.
Kortom: Wie "Ververs" nog
wil beluisteren, bekijken, be
wonderen en ondergaan kan dat
nog in "Het Atelier" te Nieuw
kerken op 13 en 14 april ek. tel
kens te 20 u.
Sint-Niklaas. Pol De Bruyn schitterde in de rol van landloper (Iv)
Sint-Niklaas. Sint-Genesius bracht de thriller «Valstrik voor een man alleen(Iv)
Regisseur Roger De Paepe schreef voor het zeer verzorgde programmaboekje:
"In de regel worden er niet zo erg veel thrillers in het toneelrepertorium
(w.d.g.) opgenomen. Het thrillergenre zal inderdaad altijd een speciale plaats in de
theaterwereld innemen."
Aalst. Identifikatie-verwisseljng in de Nieuwe
door De Schakel (per)
De Koninklijke Toneelkring St-
Genesius uit St-Niklaas speelde
de gekende en steengoede th
riller "Valstrik voor een man al
leen" van Robert Thomas. We
zagen de première. We kun
nen moeilijk stellen dat er veel
of voldoende belangstelling was
voor deze derde en laatste St-
Genesius-produktie van het
speelseizoen '83-'84. We telden
190 toeschouwers. Zou het
kunnen dat het woord "Thril
ler" het traditionele roet in het
eten gooide?.
Willy Coppens zagen we
zelden zo overtuigend akteren.
Een duidelijke en knappe zeg
ging, gevat, rol- en planken-
vast. Hi^was gewoon de ge
droomde politiecommissaris.
Luc Hoebeke tekende op
rake manier "de man". Aanvan
kelijk iets overtrokken, te ge
maakt haastig (zelfs in zegging
verstaanbaarheid?) maar
naargelang het stuk vorderde
meer in z'n schik, duidelijk ge
lijnd en vooral mimiesch sterk.
Eddy Allcock gaf een goed
volgehouden typering van een
toch wel vreemde priester ten
beste. Naar ons gevoel echter
iets te gespannen. Jammer dat
de regie hem te vaak liet rond
dolen alsof hij de weg verloren
had in het park.
Rita De Vos zette een bij
zonder vlotte "vrouw" op de
Madeion Planken' le9de voldoende
nuancering in haar replieken en
"speelde" behoorlijk het raad
selachtige van en in haar per-
sonnage uit.
Pol De Bruyn schitterde als
landloper, maar zat wel een tik
keltje te sterk in de verf (letter
lijk en figuurlijk). Het tekstdui
veltje speelde hem ook eens
parten. Pol bleef rustig en zon
der al te veel overdrijving gaf
hij kleur en tinteling aan deze
"Valstrik". Denise Van Halve
kweet zich op meer dan be
hoorlijke manier van haar taak.
De minder zuivere Au klankjes
schuiven we graag in de pre
mière-koorts-schoentjes. Poli
tieagenten Ben Vandenhende
en Herman De Vos vervulden
stijlvol en met de nodige ernst
de hen toegewezen kleine, on
dankbare, maar recies daarom
belangrijke, opdrachten.
Inderdaad, deze St-Gene-
sius-cast heeft zeer sterk ge
presteerd. Niet zozeer omdat
het totaal-resultaat zo dende
rend of alles-overtreffend was,
maar omdat ze het hebben
waargemaakt binnen een zeer
matte, magere, weinig geinspi-
reerde regie. Daarenboven
vielen er heel wat schoon
heidsfoutjes te noteren die
moeilijk ten laste van de ak
teurs en aktrices kunnen wor
den gelegd. Enkele voorbeel
den: De priester haalt drankjes
voorlangs twee pratende ak
teurs De kimmissaris zegt:
"Niemand mag het huis uit!"
terwijl twee verdachten rustig
de tuin inwandelen In het
speelvlak van "de voordeur"
wordt dikwijls en zwaar ge
maskeerd steeds dezelfde
bewegingen: uit zetel, tekstje
zeggen en wegwezen naar hoek
jardin of cour spijts de scè
ne-breedte (7,80 m) toch nog
twee (man en vrouw) of drie
(man, commissaris en priester)
op één lijn eerste plan Net
voor de ontknoping bestond er
plots een te nadrukkelijke ver
standhouding tussen de kom-
missaris, de vrouw en de prie
ster. Het effekt van de zich
ontladende spanning bij de ei
genlijke "bekentenis" ver
bleekte te veel.
Het kan als "streng" overko
men maar we hebben het ten
slotte toch over een regie voor
de Koninklijke Toneelkring St-
Genesius! Het decor (ontwerp
Ban Vandenhende) was zeer
verzorgd en leek vlot bespeel
baar. Toch vrezen we dat er te
veel diepte werd gebruikt.
Teksthulp werd verleend door
Anita ChristiaenB en Marie-
Louise Penneraan. Voor de
kledij tekende Grida Coilyn.
De geluidsweergave was in
handen van Koen Verhelst en
ook toneelmeester Pol Ver-
haeghen was van de partij.
Koenen zegt over een thril
ler toneelstuk vol sensatie, al of
niet over misdaad. Voor deze
"Valstrik" is het woordje "vol"
er teveel aan
fw.d.a.)