Cocktail, nieuwe Buggenhout se theatergroep
Lebbeekse
toneelkring Wij in
«Het Slangennest»
Rosiers Dendermonde
gingen met verlengd
weekend
Teater Taptoe in Stekene:
"De Burcht van de Grillenkoning"
regie willen
kwijt. Het is
kan onder]
keuze zul-
sn de eigen
'an de ak-
t helemaal
hij ook z'n
t verband
24 - 13.4.1984 - De Voorpost
Een nieuwe lente en een nieuw geluid...
Op toneelgebied is Buggenhout ergens een buiten
beentje. Niet dat we de inwoners van de bosgemeen-
te meteen tot kuituurbarbaren promoveren, maa-r
feit is toch dat gemeenten met een vergelijkbaar
inwonersaantal vaak flink wat meer amateurto
neelkringen tellen. En zonder afbreuk te doen aan
de verdiensten van «De Michielsgezellen» en de
jaarlijkse openluchtvoorstelling in «De Krokke-
baas», toch blijkt Buggenhout niet tot die entiteiten
e behoren, waar het amateurtoneel welig bloeit.
In die toestand kan nu ver
andering optreden. Op den
Opstal is sinds een paar we
ken immers een groep jon
gelui druk in de weer met
de voorbereidingen tot de
opvoering van «Een familie
van deze tijd», een komedie
van Gaston Geuens. Op 27
en 28 april a.s. toont thea
tergroep «Cocktail», zo heb
ben de jeugdige toneeladep
ten zich genoemd, het re
sultaat van haar inspannin
gen, in zaal Torenhof, aan
het pubhek. Een gesprek
ter kennismaking Een
cocktail bij de hand.
Cocktail
Initiatiefneemster tot het in
leven roepen van «Cocktail»
is Gerda Magdaleens. Een
Lebbeekse eerstejaarsstu
dente regie-assistentie aan
het RITS te Brussel. Van de
school uit kreeg ze de op
dracht de regie-assistentie
te verzorgen bij een ama
teurtoneelvereniging. Het
kontakt daartoe met een
kring gaf niet wat ze ervan
verwacht had en daarom
besloot ze het heft in eigen
handen te nemen en zelf de
regie te voeren. Haar leraar
was het daarmee eens en
meteen toog deze Lebbeekse
jongedame, gedreven door
amoureuze en vriend
schapsrelaties Opstal-
waarts, waar ze meteen res
pons kreeg voor haar aspi
raties: een toneelkring op
richten en de regie voeren
van de eerste prod uk tie, op
gezet door die kring.
Nancy Van Achter, Lieve
Van den Berghe, Michel
Annaert, Herman Maes,
Edwig Van den Brande, Ria
Van Zeebroeck, Dirk Stal-
laert, Peter De Ridder en
Katelijne De Coninck - jon
geren tussen de zestien en
de twintig zagen meteen
wat in de idee op den Opstal
toneel te gaan spelen Hun
inspanningen zouden bo
vendien mede aantonen dat
ook de jeugd van wanten
weet.
Begin januari van dit jaar
was de idee geboren en aan
het eind van diezelfde
nieuwj aarsmaand reeds
startte Gerda Magdaleens
de repetities. Makkelijk
was het aanvankelijk
geenszins, geeft ze toe. De
mensen waarmee ik werk
ontberen niet alleen elke
mogelijke vorm van toneel
ervaring ik beschik daar
trouwens evenmin over
maar daarnaast behoren ze
tot mijn vriendenkring,
zijn het leeftijdsgenoten bo
vendien, wat mijn aanvaar
ding als regisseur niet
makkelijk maakte. Onder
tussen zijn die kleine pro
bleempjes echter opgelost
en beseft iedereen dat lei
ding een noodzaak vormt.
Leiding hoeft bovendien
geen voortdurend stellen
van diktaten in te houden,
maar moet m.i ook een
voortdurende wisselwer
king tussen akteur en re
gisseur mogelijk maken.
En dat gebeurt. Tot eenie
ders voldoening.
Een familie
van deze tijd
De keuze van het eerste
stuk stelde niet zoveel pro
blemen. Gerda Magdaleens
ontleende enkele toneel
stukken aan een biblioteek,
zette zich aan het lezen, zag
erop toe dat de eersteling
zowel voor de akteursgroep
als voor het pubhek makke
lijk te verwerken viel en
opteerde uiteindelijk voor
«Een familie van deze tijd»,
een komedie van Gaston
Geuens.
In deze «Familie van deze
tijd» brengt de auteur een
familie op de planken die
getroffen wordt door zowat
alle plagen van Egypte: de
vader zit in een stakingsbe
weging gewikkeld, een
zoon wil maar niet trou-
godsdienstige sekten
de kop op, iemand
lijdt aan aderverkalking.
Naar een dramatisch eind
toe evolueert dit stuk echter
niet. Al bij al is het een
komedie en blijft het lachen
geblazen.
Voor de opbouw van het
dekor kreeg «Cocktail» de
medewerking van de Op-
stalse KAV-KWB (Lourdes-
beweging). Aan de techni
sche realisatie verlenen ver
der nog him medewerking:
Marc Wauters en Rudy Ver-
eecken (techniek), Edwig
Van den Brande (souf
fleur), Christa Van Dam me
(dekorontwerpster) en
Christine Maes en Linda
Van Zeebroeck (grime).
De toekomst van «Cocktail»
is nog niet precies omschre
ven. Wel ligt het in de be
doeling van deze theater
groep ook ouderen bij het
gebeuren te betrekken. De
opvoeringen zullen aanvan
kelijk alleszins de plezieri
ge toer opgaan. Plannen be
staan daarnaast een eigen
stuk te schrijven, dat erg
dicht bij de Opstal se leefge
meenschap zou aanleunen.
Momenteel blijft de aan
dacht echter hoofdzakelijk
gekoncentreerd op de op
voering van de eersteling
Tijd noch moeite wordt ge
spaard om «Een familie van
deze tijd» te laten uitgroei
en tot een kompleet ge
slaagde voorstelling. Haast
elke avond zijn we ermee
bezig, beklemtonen de
Cocktail-leden. En iedereen
kijkt uit naar 27 en 28 april
e.k.wanneer in zaal «To
renhof», telkens te 20 u.
«Een familie van deze tijd»
opgevoerd wordt. De toe
gang bedraagt 80 fr. in
voorverkoop. Aan de kassa
betaal je 100 fr
(pierre van rossem)
Dendermonde. De Rosiers brachten een verlengd weekend (p. van san)
Nog twee opvoeringen
William Guns, regisseur van «Het Slangennest», een
thriller in drie bedrijven van Frans Cools, vorig weekend
opgevoerd door de Lebbeekse toneelkring «Wij» houdt
dat wisten we reeds uit ervaring van verrassingen.
Ook tijdens de opvoering van «Het Slangennest», een kwa
intrige vrij doordeweeks stuk, werd de toeschouwer van
in den beginne gekonfronteerd met vrij ongewone bedoe
ningen op de scene. Wie immers haalt op dergelijke
ogenblikken een dekor half leeg en kleedt het deels nieuw
aan? Naarmate het stuk opschiet begrijp je als toeschou
wer echter het waarom van deze ingreep.
Hadden de Rosiers reeds een voorgevoel toen ze in
hun toneeikrantje schreven: alleen Blanka beheerst
de situatie?
Want inderdaad, de voorspelling kwam uit op
vrijdag 6 april, toen we vergast werden op de
voorstelling van 'Verlengd weekend', een blij-lief-
de-haat spel van Lode Pools, in een regie van Paul
Sonck.
Wat we minder begrepen mate waarin de akte urs
was het feit dat regisseur erin slagen Ijet personage hit rt h
Guns het nodig achtte deze dat hen toevertrouwd is, le- Lebbeke. Wij en het slangennest. Jack speelt zijn sterfscène voortreffelijk voor Norman H(f «liviimiin»» gevoel ongewenst, verlaten
Elslander en Eveline Martin (p. van san)
handelingen in omge- vensecht te tekenen,
keerde volgorde dan welis- Niemand viel op dat vlak
waar aan het eind van de uit de toon We kregen de
voorstelling te laten ovet- indruk dat regisseur Wil
doen. De aktie was toen liam Guns zijn spelers vrij
reeds verdwenen en van strak in de hand hield, hun
enige verrassende ingreep haarfijn uiteenzette waar
kon geen sprake meer zijn. en hoe ze over de scène
De eindpresentatie kreeg er moesten evolueren. Met het
in elk geval een rommelig gevolg weliswaar dat we
karakter door en de toe- niemand bfetrapten op enige
schouwers, van toeten of aarzeling, de dialogen vlot
blazen wetende, bleven ge- gedebiteerd werden, maar
woon op hun stoel zitten, we anderzijds af en toe het
wat de akteura alsnog ver- gevoel hadden mechani-
plichtte een klassiek bui- sche poppen op de scène te
ginkje te komen maken. zien evolueren. Akte urs en
En toch mag de Wij-ploeg aktrices vormden welis-
op een geslaagde produktie waar een goed sluitend ge-
terugblikken Hoogstand- heel, maar de ingreep van
jes van akteerkunst hebben meester Guns leek ons te
we niet mogen meemaken, doorzichtig,
maar vergeleken bij vorige De scènebezetting, de regis-
p rod uk ties haalde «Het seur liet zijn spelers vaak
Slangennest» een behoor- driehoekjes op de bühne te-
lijk peil. Af te wachten valt kenen, waaruit dan net als
echter in hoeverre het Min- in het klassieke drama, de
nistraatse publiek, dat o.i. spreker van het moment
toch nog altijd de voorkeur naar voren trad dus een
geeft aan dolkomische toe- eersteplansrol kreeg en
standen op de planken,'zijn tekst, aangezicht naar
«Het Slangennest» geap- het publiek toegekeerd,
precieerd heeft. voordroeg. In een stuk dat
schreeuwt om enige vorm
Strakke regie van lijfelijke aktie, hadden
Erg veel aktie valt in «Het we de handelingen liever
Slangennest» niet te be- enigszins losser zien ge-
speuren. Van akelig pie- beuren,
pende deuren, aan- en uit-
floepende lichten of onheil
spellende schaduwen Vertolking en technische
klassieke thrilleringrediên- realisatie
ten dus helemaal geen Voor de vertolking deed behoorlijk vanaf. Er stond
sprake. Veel, haast alles, «Wij» een beroep op Erik De een ploeg op de scène. Jam-
hangt dan ook af van de Vis (Norman Elslander), mer genoeg kwam ze bij
de vierde verdieping van
- - www^cwww te zijn, de pijn
een kantoorgetouw, op een ïan gekwets, te worden en
woensdagavond, met het
vooruitzicht van een ver
lengd weekend. De direk-
de liefde voor haar overle
den echtgenoot, kent ze. Al
deze emoties zagen we bij
tour en z'n eekretareeae jj, zo fy-
hebben een reisje gepland ne> ontroe„nde en „atuur-
naar Nice, maar wanneer
blijkt dat alle uitgangen af
gesloten werden, groeit in
lijke wijze dat wij
hoed twee keer voor afne-
En ook met de komi-
paniek het beaef dat ze vier 8che van haar karak,
dagen opgesloten zullen p., Meld M het pubUek to
blijven, samen met de kuis
vrouw, die een uur over-
haar ban. Proficiat!
Als de zogezegd verliefde.
werkte. In deze sfeer zijn ze maar eerder berekenende
overgeleverd aan angst, direkteur Bernard zagen
frustraties, haat en huiche- we Dany De Bock Als we er
Maar de kuisvrouw over nadenken raakte
houdt het hoofd koel en het personage kant noch
heeft zelfs wat proviand in wal Dat lag de
haar tas. Toch worden het grime 0fwel was de direk-
een paar zenuwslopende teur jong, een soort fils-èt-
£en papa, en dan kon Dany z'n
hoge stem best gebruiken,
Het spelerstrio evenals z'n jongensachtige
Celina De Dijn verdient het manier van lopen, maar
dubbel en dik om als eerste dan was de grime verkeerd
genoemd te worden. Wijzelf en véél te oud. Ofwel werd
Lebbeke. Wij en het slangennest. Paula Haeck krijgt het aan de stok met Jack Sanders (p.
van san)
hebben geen oog afgelaten
van haar en hingen
haar lippen. Het minste wat
er inderdaad een vijftiger
op de planken gezet wat
betreft de grime, maar dan
je van Blanka kunt zeggen ook een oudere speler, want
is dat ze niet verlegen
Het is een zodanige babbel
voor zo'n type is Dany té
jong.
soon (Jack Sanders - Waar
om «Seindere?), Pierre Ver
hulst (Alexander) en Moni
que Mertens (Conny). Stuk
voor stuk brachten ze het er
kant is het ook een fantasti- verwerken. Een beetje hou-
sche vrouw, boordevol emo- terig en onbeholpen nog,
ties en steeds bereid in de maar mits enige routine
bres te springen voor de krijgt ook zij misschien
meest zwakken. Ook het planken vastheid en na-
Ann Callaert (Eveline Mar- pozen wat kleurloos over. door Jean Dauwe, Marina kous dat zelfs het dekor er Met dit stuk kreeg Agnes
tin), Niek Dauwe (Paula Figureren deden Jan De Mertens zegde voor en as- voor beeft. Aan de andere Roef haar eerste grote rol te
Haeck), Renaat Moeyer- Vriendt, Proeper Coore- sis teerde bij de regie en
man, Theo Van Hauwer- voor de belichting zorgden
meiren, Chris Roels, Dani Eric Heyvaert en Luc Van
Van Mulders en Francois den Abbeele.
Schelle kens. Het decoront- Al bij al mag «Wij», gezien
werp van de hand van Wil- de omstandigheden ziek-
liam Guns, die een voor- te verhinderde regisseur
keur blijkt te hebben voor William Guns zijn taak «af»
pasteltinten maar o.i. te maken op een geslaag-
een draak van een achter- de produktie terugblikken,
grond liet creëren werd De prestatiekurve stijgt,
uitgevoerd door Jan De Enkel de zwier, het uit een
Vriendt, Jean Dauwe, Adolf losse pols schudden, ont-
Van Mulders, Proeper breekt nog. Wie zich daar-
Cooreman, Francois Car- van wil vergewissen kan
don, Luc Van den Abbeele nog steeds terecht op vrij
en Dani Van Mulders. Os- dag 13 of zaterdag 14 april,
car Cool hanteerde de verf- te 20 u., in d» Parochiale
en behangkwast. Jan De Feestzaal, Lange Minne-
Vriend t was toneelmeester, straat te Lebbeke. Wie
aan de grimetafel zat Jozef graag zit, opteert best voor
Van Damme, de geluids- de vrijdagavond
knoppen werden bediend Pierre Van Rossem
tuur lij kheid.
Ook over de
een woordje
taak van de
persoonlijkheid van
teur tot zijn volste ree
laten komen. Dat
andere in de
Bij een
len de rolfiguur en
persoonlijkheid van
teur elkaar nooit
dekken, hoezeer hij
best doet. In dit
vragen wij ons af
de regisseur Paul S
figuur van de
oud zag Dan begrepen
ook niet waarom de fles gin
(of wat er dan ook inzat)
zo eenzaam en alleen bij
stond. Het is een element
dat op het laatste door de
meid gebruikt wordt. Mis
schien was het beter om, bij
de aanvang van het stuk, de
direkteur te laten drinken
uit pure nervositeit. Nu
was het net of niemand de
fles zag staan, terwijl ieder
een met honger en dorst
rondliep. Voor het overige
beviel de regie ons wel.
Het dekorontwerp was van
Paul Sonck en voor de uit-
voer.ng zorgden Roger Van
den Brande en Rudy Ney-
rinck. Het was een prachtig
dekor, maar de bloembak
ken hoorden er niet thuis.
De grime werd uitgevoerd
door Veerle Verheyen. De
klank- en lichtbegeling
werd op een voortreffelijke
manier verzorgd door Mau-
rits De Letter. De toneellei
ding berustte bij Alexis De
Decker.
Door de medewerking van
al deze mensen werd het al
bij al een heel genietbare
avond! (sirou ann)
EE
Primeur voor Aalst
Antoine en Michel in
«Toe Men Show»
Na de vele one-man-shows van Toon Hermans, Will
Ferdi et tutti quanti en de Ohne-Man-Show van
Terry Van Ginderen komt nu in Aalst de primeur
van de «Toe-Men-Show; van prinsen Antoine en
Michel. Een non-stop-programma van tweeënhalf
uur show, konférences, sketches, humor, satire,
schaterlaoh en nostalgie. Een bont programma
overgoten met een dozijn liedjes.
Haasdonk. Toneelkring Tassijns speelde «Zwijgen uit angst» (Iv)
Het Stekense Davidsfonds de titel "De Burcht van de Gril-
organiseert, in samenwerking lenkoning".
met het Bestuur voor Jeugdvor- Iedereen is welkom om naar
ming, een namiddag voor de deze avonturen te komen zien
jeugd. êp woensdag 18 april 1984 vanaf
Na "Thomas zit te dromen in 14 u in zaal "Het Gildenhuis",
de klas", dat inmiddels ook Dorpstraat 42 te Stekene.
reeds door de televisie werd Teater Taptoe speelde bijna
uitgezonden, komt Teater Tap- vijfhonderd keer met de figuur
toe opnieuw naar Stekene. Deze van de Grillenkoning en zijn nar.
keer vergast dit modem pop- De poppenkast van het teater
penteater de kinderen van Ste- is daartoe dan ook uitgebouwd
kene en omstreken op een tot een heuse burcht, met Lo-
nieuw en prettig verhaal onder wietje als Grillenkoning.
Zoals vorige keer, verbindt
ook nu het Davidsfonds een te
ken- en kleurwedstrijd aan deze
poppen-teatervoorstelling, met
tal van mooie prijzen. De prij
suitreiking van deze wedstrijd
zal doorgaan tijdens het jaar
lijkse barbecuefeest, maar dat
horen de géintresseerden nog
wel.
Nu in ieder geval tot woens
dag 18 april vanaf 14 u in het
Gildenhuis!
Lebbeke. De Constminnendf Jonckheyt. Margaret (Marie-Thérèse Meert) en Sheila
(Gilberte Willems) in een dialoog (p. van san)
Gewoon ontspanning. Geen
toneelstuk en evenmin een
kopij van een Oiljsteree
Avond maar wel lach en
pret via nieuwe teksten van
eigen makelij en op de ver
trouwde wijze plankvast
ten tonele gebracht. Onge-
kompliceerd amusement
waaraan ook Aalst behoefte
heeft.
Geen herkauwen van kar-
navalesbattementen doch
gewoon inspelen op de din
gen van elke dag maar dan
wel gezien vanuit een komi
sche bril. U kan deze avon
den meemaken in de St.-
Annazaal, Roklijfstraat op
vrijdag 28, Zaterdag 28 en
zondag 29 april telkens te
20 u. Op tijd aanwezig zijn
wordt wel vereist want te
20.15 u. worden de deuren
gesloten en het maximum
aantal zitplaatsen bedraagt
350 fr. per avond. Er -zijn
geen reservaties en het ge
kochte ticket moet gebruikt
worden op de erop voorko
mende dag. Met een ticket J"
van vrijdag kan men op za
terdag of zondag dus niet
terecht.
Naast de twee hoofdfiguren
Antoine Van der Heyden en
Michel Cleemput werken
nog mede Marc De Cock
(trompet) en Luc Van Mos-
sevelde (orgel) die zorgden
voor de arrangementen,
Rudy Luckx (basgitaar),
Eddy Francois (drums) vzw
Vredon o.l.v. Achiel De
Moor en Jan Strickx (de
kor, geluid, belichting).
Het geheel wordt georgani
seerd dopr AKV De Kornis-
sesloipers.
Kaarten te bekomen bij An
toine Van der Heyden.
Koolstraat 54 (70 21.19),
Michel Cleemput Gentse
steenweg 180 (21.51.45),
Marc De Cock, Gefusilleer-
denstraat 14 (70.18.57) en
Achiel De Moor, Abeel-
straat 17 (77.93.67) allen te
Aalst Toegang 150 fr. In
Voorverkoop 100 fr.
LH I
Dendermonde. De Rosiers. Voor Lizzy (Agnes Roef) bleef er wel een stukje worst ovei p
(p. van san) ,p
r em