:ïty roels danst bharata natya Berlare heeft eigen balletschool Sfeervolle prijsuitreiking van opstelwedstrijd «Vlaanderen om van te houden» De Voorpost - 13.4.1984 - 43 Indische tempeldans en bij tejater 80 Aalst [ejater 80 nodigde iedereen uit op een fascinerende, bekoorlijke gastproduktie: de be- pvering van de klassieke Indische tempeldans in een exotisch kader. Deze dansen zijn geheimzinnige, gesloten vertoningen, waar wij met onze Westerse kuituur onbegrij pend tegenover staan. Jetty Roels gaf ons nu de gelegenheid deze gesloten deur open je maken en binnen te treden in deze wereld van verfijnde gebaren, die het exponent iijn van een eeuwenoude wereldkultuur. I De dans had in alle bescha- ingen oorspronkelijk een ri- uee karakter. In India is hij i leeds nauw verbonden ge- jreest met de godsdienstbele- I ing: hij was drama, aktie, taal. I De zin voor het wonderbaar- S Hke, het fantastische, het my- I (usche, gaven ook aan het In- Jlische drama een goddellijke jorsprong. BRAHMA zelf zou de fegels hebben gedikteerd voor je NATYA VEDA, de veda van iet drama, waarvan later de |ATYA SASTRA (leerboek van je dramaturgie) zou zijn afge- - kid. De BHARATA NATYA, met jls centrum de tempel van Tan- ore in Zuid-Indië, was de dans Jan de DEVADASI, de heilige loumsanes van de tempel; hun jalatenschap werd overgeno-' nen door de dansscholen, raarvan de leerlingen optre- len in theaters en tempels. )eze elegante, verfijnde dans leeft een langdurige periode tan verval gekend. Het onder- terp zelf (de liefdes van de joden) en de persoonlijkheid tan de danseressen (prieste- jessen en courtisanes) maak- |en dat deze kunst in de loop Ier tijden verviel tot een orgia- Kische dans. In het begin van leze eeuw, toen de traditionele tonnen al bijna vergeten wa len, zorgde de dichter TAGO- !E en een groep intellektuelen toor de renaissance en kreeg Ie BHARATA NATYA zijn oor- m terug. en zo dans ik het, ik zit er ver der voor niets tussen. Het is een beetje een curiosum. En de meeste teksten voel je ook aan (sommige zijn in het Engels vertaald). Het is van een een voud die wij echt wel kunnen begrijpen. Als danser zie je de dingen ook helemaal anders? Je hebt er een heel andere kijk op de zaak. Je bent een heel ander wezen dan een niet-dan- ser, en met dat laatste bedoel ik iemand die wel danst, maar bijvoorbeeld de energie niet heeft om een voorstelling te dansen. Het is zoals het ver schil tussen iemand die 'z zon dags gaat voetballen en ie mand die er zijn beroep van gemaakt heeft. Het verschil zit in de kracht, de intensiteit. Je kan bijvoor beeld spreken van religieuze extase. Dan vraag je je af: wat is dat? Maar als danser voel je dat, gewoon omdat je je lichaam meer gebruikt. Maar ik maak ook veel fou ten omdat ik geen sanskriet ken. Het probleem wordt dan wel opgelost als ik in India ben, waar ik wel mensen ken die de taal machtig zijn. Heb je andere dansstijlen gevolgd? Ja, ik heb in Indië primitieve dans gevolgd, om de parallel te kunnen trekken naar deze dans. Het ritme is verschillend, ze dansen steeds op hetzélfde rit- Is een basisopleiding nood zakelijk om met tempeldans te beginnen? Eigenlijk niet, je moet alleen een goed lichaam hebben, ermee weten te be wegen. In het begin kan een opleiding misschien wel iets helpen omdat je dan inzicht in de strukturen van de dans hebt, maar later kan het mogelijk een handicap zijn. Tussen de leerlingen en mij is er wel een soort band. Ik heb bijvoorbeeld ook de verwarrin gen gekend die zij op dit mo ment kennen, ik heb de fouten gemaakt die zij nu maken. Ik weet dat er dagen zijn waarop je je niet kunt concentreren en daarom kan ik hen alles veel beter uitleggen; ik kan de fou ten als het ware voorzien. noodzakelijk want anders zou ik de opeenvolging van de fi guren nooit kunnen n ren. De hou meer van de z strikte dingen. Anderen gaan de meer populaire toer op. Zijn er nu nog tempeldanse ressen? Het gebruik om te dansen in het ritueel is totaal afgeschaft. De tempeldanseressen waren stilaan prosituees geworden en daarom is het verboden nog in de tempel te dansen. Deze pro stitutie vond een aanvang bij de moslimoverheersing. De rijke moslims nodigden de tempel danseressen uit in hun paleis omdat het altijd mooie meisjes waren en zij in hen andere din gen zagen dan danstalent. Het godsdienstig verband had voor hem immers geen enkel be lang omdat ze hen vreemd was. Maar de dalfs zelf blijft om dat de Indiërs veel dansen, ook buiten de tempel om. Jij gaat dus terug naar India? Volgende maand vertrek ik zekere zin wel, het is een om een nieuwe dans te leren en zeer goede training voor de ik keer terug naar België in geest en het werkt verruimend, september, voegt Jetty er nog Mijn geheugen is er ook enorm aan toe en met een mysterieus op vooruit gegaan, ik kan oosters glimlachje fluistert ze: Heeft deze discipline ook zekere bindingen met yoga? ongelooflijk veel meer onthou- misschien... den dan vroeger. Dit is ook SIROU ANN Aalst. Jetty Roels, een en al beleving (P. Van San) Aalst. Siva, de god van de dans, afgebeeld als jongeling (P. Van San) n de Sakrale dans - j Bharata Natya is één va ikrale dansen uit India. De vorm joals we die nu kennen, is ver- inderd door de tijd en de in- Hoeden van buitenaf (vooral bepaald door de moslim-over- beersers) en is tot ons geko- (nen als een theaterdans. Oor spronkelijk moeten de bewegingen een onderdeel jeweest zijn van het tempelri- kieel, zoals dat trouwens nog in jommige tempels te zien is. De heisjes, behorend tot de "dans- raste" werden omwille van hun jchoonheid en talent gekozen. Je zongen en dansten teizelf- (ertijd, de rug naar de gelovi- ben, het aangezicht naar het binnenste van het schrijn ge licht. Op deze wijze brachten ze bun dans en het orkest dat ach- jer hen was opgesteld, bewoog inee. Zo werd het geheel één grote evokatie voor de god. Tegenwoordig danst men op iet toneel, in aanwezigheid van (en beeld van Shiva, in de ge- iaante van Nataraja, de kosmi- |che danser. Vóór het dansen wordt hem buide gebracht in de vorm van (en bloemenoffer. Bijna alle lansen zijn trouwens lofzangen jf huldezangen voor de goden. Roeiend is dat de danseres Saarbij over zichzelf spreekt als Ie vrouw of de geliefde van de betreffende god, terwijl ze op hem wacht, en hem door be- (niddeling van een vriendin of toms wel een vogeltje als boodschapper, smeekt te ko men omdat haar liefespijnen te hevig zijn. Ze symboliseert de liefde (oor de god in haar vrouwelij ke liefdessmart. De vereniging met god staat hier dan ook voor pen symbolisch opgaan in de pod, en niet voor de sexuele reremgmg, zoals die letterlijk ^ordt uitgedrukt. Het geheel van dit verhaal, Vertelt in "handentaal", is dan ook in alle richtingen even kin derlijk duidelijk. Immers, een jleel van dit "vertellen" zal zijn oorsprong gevonden hebben in latere fazes van de dans, waar het "publiek" (de gelovigen) de danseres wel konden zien en zij dus fungeerde als tolk zonder woorden van de moeilijke reli gieuze teksten die door weini gen begrepen werden. Vermoedelijk hadden de handhoudingen (er bestaan 28 verschillende Mudra's aan de basis een minder verhalende rol, maar waren eerder sym bolen. Terzelfdertijd hadden de vingers de funtkie de energie op verschillende manieren te kanaliseren, naargelang het'ri- tueel dit vereiste. Naast het mimische gedeelte is er ook het abstrakte deel, dat bestaat uit ritmische en geo metrische patronen, in een snel tempo uitgevoerd. Tegenwoordig is Bharata Natya in India zeer populair, nadat het zich moeizaam heeft losgerukt uit z'n verleden, en de daarmee samenhangende ta boes. De tempeldanseressen hadden immers een slechte re putatie gekregen en geen en kel meisj? van goede familie haalde het in haar hoofd op een toneel te dansen. Het is een in de mode zijnde dans geworden, telkens aan kleine veranderingen onder hevig. De populariteit is zo groot geworden, dat de vele toestro mende Amerikaanse en Euro pese dansers, al hun stempel aan het zetten rijn op deze oude techniek, zoals dat dikwijls ge beurt. Het ware hart van de dans rit in de muziek, in de voorge schreven ritmische patronen die een soort kode vormen: een oeroude toegang tot de go den... Een gesprek met de dan seres Jetty Roels is geen onbeken de in de Vlaamse danswereld. Zij genoot een opleiding klas sieke dans (Lea Daan, Paul Grin wis), moderne dans (Mar tha Graham, New York) en mime (E. Decroux, Parijs). Zij is initiatiefneemster en ar tistiek direktrice van "d'Oude Kapel", het Centrum voor Dans en Beweging te Gent. In diver se dansscholen, o.a. het Stede lijk Instituut voor Ballet te Ant werpen, geeft rij gastcursussen Indische dans. Jetty Roels danst Bharata Maty a (P. Van San) Vele keren volgde zij, tel kens gedurende verscheidene maanden, Bharata Natya lessen te Madras, het levende cen trum van de Zuid-Indische dans In deze discipline bereikte zij inmiddels een dergelijke graad van volmaaktheid dat zij in au gustus '81, in Madras, haar "arangetram" deed, wat voor een blanke danseres uitzon derlijk is. Hoe ben je eigenlijk met dit soort dans in kontakt gekomen, vroegen we haar. Ik heb eerst een mime- en dansopleiding gehad, maar in deze dans vind ik de twee te gelijk. En deze dansvorm was ook zeer moeilijk voor mij om dat ik nogal groot ben en lange bewegingen heb. En vermits ik het bizarre idee had dat ik be ter iets kon leren wat moeilijk was en dat ik niet kon, ben ik naar India gegaan. Het was de bedoeling om daar een vijftal maanden te blijven, maar het is veel langer geworden. Toen ik terug in België was, kreeg ik na twee jaar zo'n heimwee dat ik teruggegaan ben. En ik ga nog steeds terug. Het is een heel boeiende ervaring, vooral om dat je je op een terrein begeeft dat nog niet ontgonnen is. Al dansend verdiep je je in din gen die tevoren nog nooit ge daan waren. Ik ben er nu al twaalf jaar mee bezig, wat ei genlijk nog niet zo lang is voor een dans als deze. Het is zeer ingewikkeld en het duurt lang eer je het kunt dansen. En wat doe je met die taal die je niet begrijpt en waarop je gaat dansen en gebaren ma ken? Ik leer het gewoon glad uit het hoofd. Op eUc woord weet ik dan wat ik moet doen. Een Indische is natuurlijk geholpen door de taal. Als rij zingt: "een dag duur als een jaar", dan be grijpt ze dat en weet dan welke bewegingen ze moet uitvoeren. Het is dus een zeer strikte cho reografie. Je doet het gebaar op het woord. Dus moet ik alles van buiten leren, wat eigenlijk niets is in vergelijking met de rest die ik moet kennen. Het zijn vooral de basispassen die je moet kennen. Krijg je veel reactie op de lessen die je geeft? Wel, ik heb in Gent een klein groepje waar ik mee bezig ben. En de mensen krijgen er ook meer en meer belangstelling voor, ze leren het ook kennen. Door het feit dat ik zo overal een beetje rondga, ontstaat er bij de mensen ook een vaag plan om dat ook zelf te gaan doen. Maar het schrikt soms wel af omdat het zo moeilijk is. Een dergelij ke dans kim je nu eenmaal niet aanleren op een weekend. Dus de belangstelling groeit wel, alleen zit België weer achterop. In Frankrijk zijn ze er al 20 jaar mee bezig, ook in Italië en En geland. Een Nederland?In Neder land is de belangstelling niet zo groot door het feit dat er veel Indonesiërs wonen. Er is dus meer interesse voor de Indo nesische dans dan voor de In dische. En daar is wel duidelijk verschil tussen. Het zijn ook vooral vrouwen die er zich door aangetrokken voelen. Ja, het is ook een vrou welijke dans, door vrouwen uit gevoerd. Maar je mag het niet zien als een soort theaterge- beuren, het moet een soort mu seumstuk rijm Zo wil ik het ook brengen. De zeg: kijk, dat is het Zaterdag 7 april te 15.00 uur had er een opvoering plaats van het Kon. Ballet van Vlaanderen in de Sporthal te Berlare, waarbij de verschillende vormen van ballet werden voorge steld. Dit optreden kaderde in de oprichting van de Ballet school TE FtPSICHOREDe opkomst was buitenge woon. Alle beschikbare plaatsen waren volzet. Dat met veel interesse de voor stelling werd gevolgd, bleek uit de talrijke vragen die vanuit de zaal werden gesteld Deze middag was mede mo gelijk gemaakt door de steun van de KIWANI'S BEYAERT van Dendermon- de en het Gemeentebestuur van Berlare, De presentatie was in han den van Lieven Van Parijs. De voorstelling werd voor afgegaan door enkele spre kers waaronder: Mevr. Bar bier, artistiek medewerker van het Ballet. Notaris J. Vanderschot, Voorzitter van de Berlaarse Cultuurkring. Dhr. L. Vercruyssen, Sche pen van Sport van de Ge meente Berlare. Het dankwoord werd uitge sproken door Mevr. M. Ver dunnen intiatiefneemster van deze dag. Na de voorstelling werd er nog dankbaar gebruik ge maakt van de gelegenheid, om nog in te schrijven voor de balletschool. Het totaal van de inschrij vingen is de 70 gepasseerd Hierbij valt op te merken dat één jongen werd inge schreven. Berlare. Een zeer aandachtig publiek woonde de balletopvoering in de sporthal 'bij (jj) Zaterdag had in de stadsbiblioteek te Sint-Niklaas de prijsuitreiking plaats van de opstelwedstrijd «Vlaanderen om van te houden». Het betrof hier een initiatief van de Wase Jonge Leeuwen, De Vlaamsche Vlagge en de Sint-Niklase en Dender- mondse afdelingen van het Davidsfonds en de Marnixring. De Sint-Niklase DF-voorzitter Leo De Meulenaer, tevens voorzitter van de jury, mocht een honderdtal aanwezigen verwelkomen in de konferentiezaal Hij richtte woorden van dank aan zijn mede-juryle den Mw. Cooreman-De Wit (DF-Dendermonde), Luc Van Acker (MR-Dender- monde). Koen Maes (MR- St.-Niklaas), Willy Ost (DVV) en Paul Van de Vij ver (WJL) voor de vlotte en efficiënte samenwerking. Tevens prees hij het werk dat wedstr ij dsekretaris Kris Verguit van de Wase Jonge Leeuwen en Raf Ver- meire van de Vlaamsche Vlagge achter de schermen verrichtten. Uiteraard wa ren er ook woorden van dank voor de scholen die hun medewerking verleen den: te Sint-Niklaas de Bis schoppelijke Normaal school, de Berkenboom, de H. Familie, het St. Jozef- Klein-Seminarie en St. Ca- rolus en te Dendermonde het H. Maagdcollege. Proklamatie Na een muzikaal intermez zo, vakkundig gebracht door Mark Van Boven (pia no) en Cinthia Van den Bulcke (dwarsfluit) uit Moerzeke, ving de heer De Meulenaer aan met de pro klamatie van de uitslag. Voor de 18- tot 21-jarigen kwamen volgende vijf na men uit de bus: eerste werd Mare Audenaert uit Heus- den met de zeer persoonlij ke en literair-verfljnde tekst «Hoe groen is mijn Vlaanderen?». Tweede werd Frank De Beule (Zele) en derde Mare D'hooge (Sint-Niklaas) De vierde en de vijfde prijs werden in de wacht gesleept door resp. Geert Blevi (Sint-Niklaas) en Gino Goole (Zwijn- drecht). Yves Stragier uit Elversele kaapte de eerste prijs weg in de kategorie van de 15- tot 18-jarigen met de inzen ding «De Derde Industriële Ftevolutie in Vlaanderen» Geert Jacobs (Baasrode) werd met de tweede prijs bekroond en Peter Ver schelden (Moerzeke) ein digde derde. Claudia Stuer (Doel), overigens het enige meisje bij de tien laureaten, klasseerde zich op de vierde plaats. Dat de broertjes Verschel den uit Moerzeke een vaar dige pen hanteren, blijkt uit het feit dat jongere broer Bart de rij sloot op de vijfde plaats. De bekroonde opstellen van Mare Aude naert en Yves Stragier wer- ëeq door Willy Ost voorge lezen. Bij lezing van de vijf bladzijden lange tekst van Mare Audenaert luisterde de zaal muisstil en heel aan dachtig toe. Beide laurea ten kregen het prachtige boek «Daar is maar één land, dat mijn land kan zijn» van Anton van Wilde- rode en Jan Dec re ton als geschenk mee naar huis. Zo was Anton van Wilderode toch nog aanwezig onder het publiek, zij het dan in boekvorm, nadat hij we gens een ongelukkige val verstek had moeten laten gaan om de jury voor te zitten. Gelegenheidstoespraak In de figuur van Mr. Koen Baert, de jonge en dynami sche sekretaris van het IJ zerbedevaartkomitee, had Anton van Wilderode een schitterende vervanger. De heer Baert maakte in zijn toespraak een boeiende syntese van de vijf deel te- ma's van de opstelwed strijd. Hij merkte schamper op dat deze niet eenvoudig waren, aangezien zelfs de meeste politici met de voor geschotelde problematiek geen raad weten. Over de thema's «Hoe jong is de Vlaamse Beweging?» en «Haalt België de 21ste eeuw?» beweerde Koen Baert dat reeds een lange weg is afgelegd, doch dat Vlaanderen nog steeds geen volwaardig zelfbe stuur verworven heeft en dat in dit verband het Belgi sche staatsverband steeds meer op losse schroeven komt te staan. «Vlaanderen in Europa» vond spreker een zeer ak- tueel onderwerp op een ogenblik dat de Europese instellingen een krisis doormaken en het staatse- goisme hoogtij viert. Vlaanderen moet rvaar Eu ropa toegaan met een bood schap van vrede om het Eu ropa van de technokraten te vervangen door een Europa van de volkeren. s Tot slot stelde Koen Baert dat de jongeren die hande len over «hoe groen is Vlaanderen?» en «De Derde Industriële Revolutie in Vlaanderen» büjk gaven van een stevige dosis realis me en bekommernis om de toekomst van Vlaanderen. Want, het Vlaanderen van morgen mag niet alleen ekonomisch leefbaar zijn, doch ook de werkgelegen heid dient veilig gesteld en een gezond leefmilieu ver zekerd. Na het «Belgique- de-papa» mag er geen «Vlaanderen van papa» in de plaats komen. Vlaanderen moet waard zijn. Ons iets een oorkonde en een ge schenk in ontvangst nemen als blijvende herinnering aan hun deelname aan de opstelwedstrijd. Een initia tief dat zeker vatbaar is voor herhaling. Sint-Niklaas. Zij kaapten de prijzen weg in de kategorie jonger dan 18 jaar: Bart Verschelden, Claudia Steur, Peter Verschelden, Geert Jacobs en Yves Stragier. (Iv) Sint-Niklaas. De winnaars uit de kategorie ouder dan 18 jaar: Gino Coele, Geert De Bleecker, Mare D'Hooghe, Mare Audenaert (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 43