De grote en de kleine k De hallucinante wereld van Escher in stedelijk museum te Sint-Niklaas eolagedruk Dertien kunstenaars in Kieidrecht Wiezenaar Frans Van Steen eksposeert in Knokke «Liniaal» exposeert en wandelt Kunst tentoon in het Waasland Tweede fotosalon en fotowedstrijden in Koopcentrum Waasland Ten dagen «Vredesposters» ,%4n Aalst-Centrum De Voorpost - 20.4.1984 - 23 Tien jaar geleden, het jaar na het overlijden van de kunstenaar, werd door de stad Sint-Niklaas in het stedelijk museum een tentoonstelling georgani seerd onder de intrigerende titel «Oog in oog met Deze tentoonstelling van de bekende Nederlandse grafikus Maurits Cornelis Escher kreeg bijna tien duizend bezoekers, wat een rekord betekent in de annalen van het Sint-Niklase museum. Daarom besloot het stadsbestuur nogmaals een tentoonstel ling met het uiterst boeiende werk van deze merk waardige grafikus te organiseren in dezelfde ten toonstellingszaal De «Ontmoeting met bewonderen van Escher die Escher» die je de mogelijk- speelde met het perspektief, heid biedt om het werk te met de droomwereld, met Alhoewel we niet bijgelovig zijn, moeten we toch meede len dat voor de dertiende tentoonstelling van de rijksbasis school van Kieidrecht juistgeteld dertien kunstenaars werden aangetrokken. Voor hun dertiende kunsttentoonstelling brachten de organizatoryi van de Kieldrechtse RBS-vriendenkring weer zowat alle vormen van kunst en aanverwante samen. Er zullen schilderijen, tekeningen, akwarellen, beeld houwwerken, kleiwerken, handwerken en kreatief werk van de leerlingen te zien zijn. Tekeningen van Mare Potjau uit Belsele, etsen van Peter van Nes uit Terneuzen en Guido Mariman uit Waasmuns ter, moderne schilderwerken van Marie-Kristien Taver- nier uit Oostduinkerke, «gewone» schilderijen van Jan Baptist uit Berendrecht, Leo De Wachter uit Sint-Gillis, Jozef Moerloos uit Sint-Niklaas, Hubert De Paepe uit Kemzeke en Ivan De Caigny uit Haasdonk. Verder nog beeldhouwwerken van Sint-Niklazenaar Karei Meersman, kleiwerken van Peter Spittaels en Nicole De Vriese uit Dendermonde en handwerk van Chantal Esseling en Miriam Sturm uit Koewacht. Zaterdagavond 21 april gaat in de feestzaal van de rijksbasisschool, Beukenlaan 9 te Kieidrecht de voorope ning met receptie door voor de genodigden, vanaf 20 uur. Volksvertegenwoordiger Freddy Willockx zal voor het inleidend woord zorgen, terwijl de officiële opening zal gebeuren door burgemeester Marcel Van der Aa of z'n afgevaardigde. Voor de belangstellenden is deze kunsttentoonstelling toegankelijk op zondag 22 april 1984 van 10 tot 19 u. én op maandag 23 april van 14 tot 17 uur. GREMAR de fantasie en met de schijnbare werkelijkheid die hij suggereerde, opende zaterdag 14 april en is toe gankelijk tot 11 juni. Op weekdagen van 14 tot 17 u. en op zondagen van 10 tot 13 u. en van 15 tot 18 u. De bezoekers worden in de gelegenheid gesteld om re- produkties van de werken van Escher aan te kopen tegen voordelige prijzen. De verzorgde katalogus is zeer goed te gebruiken als handleiding bij het bekij ken van de werken. De tentoonstelling begint met acht jeugdwerken die de zoektocht naar een eigen stijl illustreren. Motieven als de vlakverdeling en het landschap die in de studie tijd aangesneden werden, pakt Escher veel jaren later weer op en voert hij op knappe wijze uit. Land schappen, steden en dorpen blijven hem boeien door de harmonie, de ordening en het evenwicht die hij erin ontdekt. Omstreeks '36 begint zich een ommekeer in zijn werk aan te kondigen. De weer gave van de herkenbare werkelijkheid, uitsluitend ter wille van die werkelijk heid, komt minder en min der aan de orde. Strukturen die de werkelijkheid bepa len eisen nu z'n aandacht op. Deze 'mathematische' periode wordt gekenmerkt door het uithalen van hals brekende toeren met de wetmatigheden die aan de natuur ten grondslag lig gen en door een weergave van puur geometrische vor men. Escher is voortdurend doende met het probleem van de menselijke waarne ming. Voor hem betekende bewuster zien een relative ring van onze werkelijk heid, aldus J.W. Ver meulen. Eschers liefde voor de na tuur kreeg vorm en inhoud via z'n verstand. Deze niet-emotionele bena- Escher bekijken in Sint-Niklaas. Weergave vai tieve geometrische vorm door de kunstenaar. dering brengt hem tot de wetmatigheden waarvoor hij oeverloos geïnteres seerd is. Hij goochelt met bolspiegelingen, perspek- tieven, «trompe l'oeü» en met wat hem bovenal meest boeit: de regelmatige vlak verdeling. De tekst in de katalogus diept dit laatste aspekt dat Escher steeds als hulpmiddel en nooit als doel op zich aanwendde, verder uit. De afwezigheid van de mens in de werken zou on dermeer in de aard van Eschers ontwikkeling als kunstenaar liggen. Op 61- jarige leeftijd zei hij: «Ik begin een taal te spreken die door slechts zéér weini gen wordt verstaan. Dat maakt mijn eenzaamheid groter en groter». Als er dan wél mensen te bespeu ren vallen dan zijn het figu ranten. Ze vervullen de rol, datgene wat visueel ge toond wordt te ondersteu nen. Het laatste decennium van mijn leven liep de artistieke produktie sterk terug, maar bleef de kwaliteit zeer hoog. Kanker velde hem in '69, het jaar waarin hij z'n laatste prent «Ringslan gen» onder onvoorstelbaar moeilijke lichamelijke om standigheden maakte. De tentoonstelling «Ont moeting met Escherbiedt aan allen die tien jaar gele den Oog in oog met Escherstonden, de kans om bewuster in de halluci nante wereld van deze man door te dringen. (k.l.) Wie dezer dagen zijn paas vakantie aan onze zeekust doorbrengt en zijn tijd oor deelkundig verdeelt tussen 8trandgenoegens, gelegen- heidsbezoeken en etentjes, vindt tussendoor wel even de tijd om een of andere kulturele manifestatie mee te pikken. Tot zo'n uitschie ters behoort zeker het be zoek aan de tentoonstelling van kunstschilder Frans Van Steen uit Wieze, die van 1 tot en met 30 april in «La Reserve» een exporuim- te met standing, aan de Eli- sabethlaan in Knokke, een 50-tal van zijn werken voorstelt. De schilder De exposant, eén sociaal ge ëngageerd ingezetene van Wieze, voorstellen is eigen lijk een overbodigheid. Via verscheidene expo's geniet hij ruime bekendheid. Om er maar twee te noemen: galerij «Den Eik» aan de Meir te Antwerpeh (1980) en in het Kultureel Cen trum in Affligem (1982). Bij elke tentoonstelling kwam steeds het uitingsta lent van Frans naar voor. Geschraagd door akademi- sche onderwijskennis beoe fent hij diverse schilder- genres. Goochelend met lijn, vorm, kleur, licht en schaduw geeft hij gestalte en leven aan zijn doeken, waarbij marines zijn voor keur wegdragen en derhal ve steeds origineel en sfeer vol overkomen. Groen, bruin en zachtrood zijn de kleuren van zijn hart en vormen enigszins de weer spiegeling van zijn eenvou dig gebleven aard, trots het weten van eigen kunnen. Knokke Uit een «Aktiv portret» n.a.v. zijn tentoonstelling aan zee, lichten we volgen de passages: «Van ver trouwde onderwerpen weet de exposant Fr. Van Steen, een hem eigen pikturaal klimaat te scheppen, mari nes en watertaferelen zijn hem bijzonder lief, maar hij is ook andere motieven de baas; op hem blijkt de zee een magische kracht te heb ben. Hij bant alle niet strikt nodige bijzonderheden uit zijn komposities, zodat zijn werk het gevoel van de toe schouwer beroert. Alles bij elkaar: eerlijk en vaak boeiend werk van een vol bloed schilder, vriend van de mensen en van de zee! We wensen hem veel sukses in Knokke, waar niet het minst de Wieze naars wel kom zullen zijn! (J.V.L.) Zele. In Gasthof Het Anker organizeerde basketbalklub Zele een groepskunsttentoon- stelling. Burgemeester De Bruyn opende de tentoonstelling (gvw) Het Kultureel Front en Barst organiseren een tentoonstelling in het Kasteel Walburg, Wal burgstraat in Sint-Niklaas. Rita Lacres toont portretten. Karei Heirbaut aktuele foto's en Frank Kranck een «museum van de losse arbei der» Opening op 21 april om 20u met voor dracht, dia's en muziek. Om 15u diezelfde dag «Wonder in het park», kinderspelnamiddag in hot stadspark. Deelname in de onkosten 30 fr De tentoonstelling is open van 21 tot 29 april, tel kens van 10 tot 18 u. Annie Distexhe toont artistiek werk in het Ge meentehuis van Sint-Gillis-Waas op zaterdag 28 april van 14 tot 19u, op zondag 29 april, maan dag 30 april en dinsdag 1 mei telkens van 10 tot 19u. in galerij 't Poortje te Haasdonk stelt Jan Hoog- steyns nog tot 6 mei schilderijen en tekeningen tentoon. In galerij Artistiek te Nieuwkerken is het werk van Qustave Bruckner tot 22 april te bekijken. In de Kredietbank, O.-L.-Vrouwstraat 2 in Sint-Niklaas zijn werken van John Kreutzer op 21 - 22 - 23 - 28 en 29 april tentoongesteld. In het stedelijk museum van Sint-Niklaas loopt tot 11 juni de tentoonstelling Ontmoeting met Escher», en in het internationaal exlibriscentrum tot 23 april die met werken van Gerard Gaudaen. K.L. Na een boeiende voordracht van Mw Christina Robijns - Ceulemans over «de jacht als tijdverdrijf» van de adel in de middeleeuwen», het bijwonen van een opvoe ring van «Oom Manja» van Tsjechow en de fantastisch geslaagde bieravond met een 80-tal mede-drinkers en een plezante spreker heeft Liniaal Nieuwerker- ken twee andere aktivitei- ten in 't verschiet. Van vrijdag 27 tot en met zondag 29 april heeft ter gelegenheid van «Kermis Plesj» een groepstentoon stelling plaats van Nieu- werkerkske kunstschilders in de benedenzaal van het Parochiaal Centrum. De vooropening heeft plaats op vrijdag 27 april te 20 u. Deelnemers aan deze veel belovende tentoonstelling zijn Raphael Buekens, Maurice De Roeck, Lucien De Sutter, Gustaaf De Pauw, Maurice Eeckhout, Ferdi Parmentier, Maurice Roels, David Smet, Annie Tas en Luc Van der Snickt. De tentoonstelling is toe gankelijk op zaterdag 28 dezer van 15 tot 20 u. en op zondag 29 van 10 tot 12 en van 15 tot 20 u. Op zondag 20 mei heeft dan de 6** wandeling doorheen Nieuwerkerken plaats met start te 14 u. aan de kerk. De traditionele voorjaars- uitstap doorheen Nieuwer kerken met een gezellige drink voor alle deelnemers bij het einde. Met enige meeval met het weder wordt met LiNiAal op stap waarbij ook kinderen wel kom zijn. De afstand be draagt zowat 7,5 km In nummer 3 van «Medede lingen» van Liniaal wijdt Freddy De Schrijver een zeer gedokumenteerde stu die aan de historiek en de aktiviteiten van de lokale Davidsfondsafdeling in de hoogstaande kulturele ak- periode 1930-1951. Het re- tiviteiten. laas van twee decennia LH In het kader van het tweede fotosalon dat plaats vindt in het Koopcentrum Waasland van 6 tot 9 juni '84, kan iedereen deelnemen aan de tweede fotowed strijd van Foto Roland. De inschrijving is gratis en je kan deelnemen met een vrij aantal zwartwit of kleurfoto's, zonder opge legd tema. De foto's moeten opgeplakt zijn op bristol karton met een maximale afmeting van 40 bij 50 cm. Het formaat van de foto's zelf moet liggen tussen 18 bij 24 en 30 bij 40 cm. Vergeet niet op elke foto een deelnemingsformulier te kleven. De formulieren zijn te verkrijgen bij Foto Roland, Prins Albertstraat 44b te Sint-Niklaas, of in het Koopcentrum Waasland. De foto's moeten worden opgestuurd of afgegeven op hetzelfde adres, vóór 11 mei '84. Een onafhankelijke jury zal zowel rekening houden met de technische als artistieke waarde van de prenten. De hoofdprijs bestaat uit een Nikon EM met 50 mm F 1.8 lens ter waarde van 10.800 fr. en een herinne ringsmedaille, geschonken door de stad Sint-Ni klaas. Waardebons van 1.000 en 500 fr., professio nele vergrotingen, fototassen, lenzen en nog veel meer, zijn voor de andere winnende deelnemers weggelegd. De «Wase Persklub» zal de meest opval lende foto met een speciale persprijs belonen. Van 29 mei tot 11 juni '84 wordt een selektie van de ingezonden werken tentoongesteld in de mail van het Koopcentrum. Op vrijdag 8 juni om 17.30 u. heeft de prijsuitreiking plaats, waarop alle deelne mers worden uitgenodigd. Vorige tentoonstelling bewees reeds de aanwezig heid van voldoende fotografisch talent in Sint-Ni- klaas. Van de 504 inzendingen, 296 zwartwit en 208 in kleur, werden 92 werken tentoongesteld en hier van werden in de reeksen kleur 16 prijswinnaars en in de reeks zwartwit 24 prijswinnaars bekend ge maakt. Organisatorisch wordt alles in het werk gesteld om het sukses van vorig jaar te evenaren of zelfs te overtreffen. Vrijdagavond 8® alst. De promotoren van de kampagne "Vredesposters in de stad(a) ijnl neiot en met 23 april kan U in het stadscentrum - Grote Lange Zoutstraat, Nieuwstraat, Kattestraat en :nstraat - de tentoonstelling «Vredesposters in de meemaken. Een initiatief van VAKA Aalst waarbij tientallen handelaars hun etalage openstelden voor et aanbrengen van een vredesposter. Zy het dan dat j aa|iks niet overal met evenveel overtuiging gebeurde. Ironf0 verzameling posters tegen voor het bestaan van de bewa- van waanz'n van de oorlog. Va- peningswedloop tussen de i wil via deze aktie ijveren Verenigde Staten en de Sovjet- feif?r 8e''j'clie'<l en menselijk- Unie. Dat beide grootmachten ïid. Gedurende 10 dagen verantwoordelijk zouden zijn ..,prdt Aalst-Centrum dan ook voor het bestaan van de bewa peningswedloop noemt spre ker een mythe. Rusland heeft 1 stille getuige van de hoop, rede als offensief wapen in I strijd - *r rechtvaardige wereld, de Galerij Pieter Coecke, a aangenraent, evocee vpI ïrbert De Winnc met de njarige Ina Bal de oorlogs- een betere en wel heel wat gedaan tegen de rechten van de mens doch op het vlak van de wedloop in de olenstraat, waar eveneens bewapening is het Amerika dat n merkwaardige reeks vre- aan de basis ligt zegt spreker, (posters uit allerlei landen Op technologisch vlak zijn de aangebracht, evoceerde States steeds een stap vooruit en momenteel zouden ze doen de zijn een oorlog in de ruimte poëtische voor te bereiden. Dat de tech- moeders» tot nologisch voorsprong van de in kinderen die «de oorlog» USA reëel is is met data en !t begrijpen in hun naïeve cijfers te staven, zegt Willy rlijkheid. Courteaux. Een voorsprong astspreker Willy Courteaux die zowat 7 10 jaar zou boren Aalstcnaar en nog van bedragen. 1 beeldbuis bekend, sprak op Spreker heeft het ook over het ilme en beredeneerde wijze ekonomisch aspekt van de 'er de vredesproblematiek. zaak. Aspekt dat vaak wordt ij had het over de bewapc- verwaarloosd. In een land jngswedloop tussen de Ver- waar men zich veilig, goed en ^ttigile Staten en de Sovjet- geborgen voelt, heeft men nie. Dat beide grootmachten geen behoefte aan het ontkete- .rantwoordclijk zouden zijn ncn van een wereldbrand. De politiek van Reagan zou erin bestaan de Russen tot steeds grotere militaire uitgaven te dwingen en zo hun ckonomie te ontwortelen. Wellicht zijn noch de USA noch de USSR gebrand op een wreldoorlog, zegt spreker, doch de Ameri kanen nemen geweldige risi- ko's waardoor de Russen, bij dreigende ineenstorting van hun ekonomic, bijna onaf wendbaar zouden moeten grij pen naar een militaire «oplos sing» met alle gevolgen van dien: De huidige inflatie in Europa zou nog steeds het ge volg zijn van de (mislukte) oorlog in Vietnam. Courteaux weet dat de States en West-Eruopa een aantal ge meenschappelijke waarden willen verdedigen doch hij weet ook dat naast waarden ook «belangen» spelen. Via de geografische ligging is West- Europa immers beter aange wezen op samenwerking met de USSR dan met het verre Amerika. Een samenwerking die bij de Amerikanen niet in goede aarde zou vallen waarbij hij verwijst naar de kwestie van de pijpleiding waarbij zo wel Rusland als West-Europa gemeenschappelijke belangen hebben. LH Heel wat belangstelling voor de opening van de tentoonstelling van Jan Ceelen 13 april te 20 uur had de opening van de tentoonstelling van de schilderwer- van de heer Jean Ceelen, in de feestzaal van het een tehuis van Ham me. De inleiding werd ver door de heer Cyriel Van Mullem, kunstadvi- en Louis Baert, Burgemeester, verklaarde de «itie officieel voor geopend. techniek ook zo uitzonder lijk. De grote sociale bewo genheid van deze symboli sche werken spreken ons aan. De kunstenaar kijkt, naar datgene dat er ver keerd gaat in deze wereld, of hoe schoon het wel is. !eolagedruk van de heer Ceelen in te «■«(te heer Van Mullem zegde leiden, met dank heeft aan- n zijn inleiding dat hij deze vaard, vooral omdat deze aak om de kunstwerken kunstenaar en zijn werken een beetje buiten het gewo ne staan. In de werken vindt men twee komponen- ten, die hem karakterise ren. Hij is een teruggetrok ken man op zoek naar nieu we vormen, die hij aan de medemens wilt mededelen. Op deze tentoonstelling vindt men twee delen. Voor eerst de werken over het landschap van deze streek, het schone van de Schelde- Durmestreek en in het tweede gedeelte vindt men de kunstschilder zoals hij werkelijk is. Jean Ceelen is een symbolist, die wil weer geven wat hij denkt. Hier voor gebruikt hij buitenge-1 wone technieken. Hij legt een emailglans op zijn schilderijen, een ceolage- druk. Het is geen collage. Hij kleeft de voorwerpen niet vast, daarom is ziin Traditionele en moderne schilderkunst Burgemeester Baert zegde in zijn toespraak dat het de moeite loont om dergelijke werken te gaan bewon deren. Jean Ceelen is iemand die traag gegroeid is als kun stenaar, maar die via durf, zijn werken meesterlijk heeft uitgewerkt. Er is een evenwichtige kompositie tussen de traditionele en moderne schilderkunst. De Burgemeester besloot zijn toespraak met felicitaties voor de kunstschilder en zijn echtgenote. De schilderijen kan men nog gaan bezichtigen op za terdag 21 en zondag 22 a- pril telkens van 10 tot 12 uur en van 15 tot 19 uur, in de feestzaal van het ge meentehuis van Hamme. (bd)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23