Emanuel Hiel herdacht met opvoering van Lucifer Met Speels Podium en Tante van Dendermonde naar Zwitserland Tentoonstelling; Norma De Vos in Aalsterse belfortkrypte Vier verenigingen koncerteren te Appels Sint-Cecilia Wieze speelde puik lentekoncert De Voorpost - 20.4.1984 - 27 tuur zijn nog in het Frans. De komponist was immers nog maar pas «bekeerd» tot het nationalistische stand punt in de muziek, een e impulsen heeft gege- Emanuel Hiel en Peter Benoit, een niet te scheiden duo. gendarisch doorzettings- De Dendermondenaar Hiel en de uit Harelbeke afkomsti- vermogen van Hiel te dan- ge Peter Benoit werden reeds in de vorige eeuw de ken zijn dat de nederlands- tweelingbroeders» genoemd. 25e worden ook dit jaar talige uitvoering toch tot gezamenlijk gevierd naar aanleiding van de 150* verjaar- stand kwam. Het sukses r dag van hun geboorte. In het kader van dit herdenkings- overtrof de stoutste ver- merkwaardige evolutie jaar organiseerde de Koncertvereniging van het Kon ink- wachtingen zozeer dat er waartoe Hiel zeker de lijk Vlaams Muziekkonservatorium van Antwerpen, in dadelijk een tweede uitvoe- krachtigste en meest beslis- samenwerking met BRT 1, BRT 2 in de blauwe zaal van ring werd voorzien, waarbij de Singel te Antwerpen, een opvoering van het oratorium Benoit tot Ridder in de Leo- Lucifer». Emanuel Hiel schreef hiervan de tekst en Peter poldsorde werd geslagen. Benoit zette het op muziek. De uitvoering (op 6 april) Francis Joseph Fétis, de werd rechtstreeks uitgezonden door BRT 3. toenmalige direkteur van Het oratorium handelt over Brussel van de pers. Het Va° de overwinning van God en tweede deel (God) bleef on- 3 Benoi.ts voor" de mensen op Lucifer die afgewerkt en het derde deel leermeester, ver- natuurlijk het kwaad uit- «Hymnus aan het Mensch- klaarde 10611 dat «Lucifer» beeldt. De solopartijen wer- dom» werd pas in 1894 in de wereld zou rondgaan, den gebracht door de so- zijn bundel «Symphonieèn Deze voorspelling is voor praan Jacqueline Van en andere gezangen» opge- 6011 deel °°k uitgeko- Quaille en de mezzo-sop- nomen. men. Nug in hetzelfde jaar raan Lucienne Van Deyck, werd «Lucifer» opgevoerd de tenor Roland Bufkens, Samenwerking met Benoit in Gent. In 1867 kwam Ant- de bariton Frans Van Eet- In 1865 leerde Emanuel werpen aan de beurt en nog velt en de bas Dirk Van Hiel te Brussel Peter Benoit later volgden: Amsterdam Croonenborgh. Aan de uit- (1834-1901) kennen. Deze (1878), Parijs (1883), Lon- voering verleenden ook een Vlaamse komponist was in den (1889 in de Royal Al- aantal koren hun medewer- 1863 diep ontgoocheld uit bert-Hall) en Wenen (1899). king. Zij werden gediri- Parijs teruggekeerd en had tekst werd herhaaldelijk geerd door Sylveer Van den zich tijdelijk te Brussel ge- vertaald, ondermeer in het Broeck die ook het BRT Fil- vestigd. Hiel, die weldra Frans door Ad. Van Soust harmonisch Orkest diri- een goede vriend werd van en 111 bet Engels door Mrs geerde. Benoit, deed hem de nood Butterfield. Voor een talrijk opgekomen publiek stuurde regisseur Hendrik Peleman op 14, 15 en Het geheel werd op een zeer van het Vlaamse volk in- Dendermonde. Een opkikkert je voor Judith (Marline Claessens) (P. Van San) ti kon hem, zij het met Zijn tijd vooruit 16 april z*n spelers de scène op. «Wat doen we met tante» was de hamvraag doorheen het voortreffelijke en soms in- zien ganse stuk. Dit luchtige spel van Philip King en Parnell Bradbury kende veel bijval, drukwekkende manier uit- veel moeite, uiteiüdehjk Het handschrift van «Luci- zoveel bijval zelfs dat een toeschouwer begon mee te spelen onder de vorm van gehinnik gevoerd. Een spijtige scha- overtuigen om ook zijn bij- fer" bleef bewaard in het en al dan niet gekontroleerde geluiden. Wie de leukerd achteraan in de zaal was, weten duwzijde - waarvoor een drage te leveren tot de Antwerpse stadsarchief. De we niet, maar sukses had hij wel, want zelfs de eerste rij wendde met gemengde talrijk opgekomen publiek Vlaamse ontvoogding. Als aanduidingen op de parti- gevoelens het hoofd naar het storend element. Terug nu naar het podium. Tante in Zwitserland maar was het de regisseur staat dan eenheid van speel- In Zwitserland, een 30 km. bleef bij het stijl, van Lugano, staat hotel terlijke vorm worden be- Jerry Burm. De verzorgde. i-> t-> *--* maar nog niet helemaal uit gebalanceerde verlichting oiihni. uitdiepen of aanbrengen Schweizerhof, waar"van"de van 016 rol_ Een regisseur Aankleding eigenaar Franz Schneider herschept immers vanuit Het dekor stelde de hall van pas overleden is. In zijn tes- zn eigen persoonlijkheid het hotel voor en was zeer tament heeft hij het hotel en moet dus datgene wat in fijn uitgewerkt. Zoals vorig overgemaakt aan zijn broer hem vorm heeft gekregen jaar trouwens, om nog- Johannn, onder voorwaar- overbrengen op zijn ak- *- *-**-- de dat deze voortaan het J011"- 00 stemming waarin rechte pad zou bewandelen. het 8tuk wordt gespeeld, Johann is immers het hoofd het karakter van de figu- van een dievenbende. ren> e epeelstijl en de ui- In de winter trekken ze op terlijke vorm worden be- rooftocht en in het zomer- personages in het seizoen fungeren ze als ho- stuk waren volgens ons te telpersoneel. De laatste naïef getypeerd. De regis- vracht gestolen goed is ech- ee"1" had er beter aan ge- ter nog in huis en moet zo daan er iets meer van een vlug mogelijk van de hand thrüler m te stoppen, zodat worden gedaan. De eerste de personages 'ernstiger' toeristen, een jong paar k°nden spelen, met hun tante, vallen im- we' goed was in de mers ongelegen binnen en re&ie waren de Plaatsbepa- willen een kamer huren. bngen van de personages Door de overhaasting om de (een mankementje hier en buit weg te krijgen, maakt daar terzyde gelaten) en de men fouten en loopt alles in verwisselingen van het to- het honderd. Vooral als de "eelbeeld, Hendrik Pele- tante dood wordt aange- man bet °°k de sofa bijna troffen. Mogelijkheden om voUedig met rust en dat is - - logisch want het centrale zeer veel begrip betoonde - Peter, zou hij voortaan op was het feit dat de partij de Vlaamse teksten van van Lucifer reeds na de eer- Hiel vele liederen en enkele ste maten volledig de mist oratoria komponeren. inging, doordat de stem In 1865 zette Benoit zich van de betrokken zanger aan het werk en voltooide hem in de steek liet. Verder het werk in augustus 1866. kan nog worden opgemerkt Eind september 1866 werd dat men het kinderkoor en- het oratorium Lucifer voor kei «zag» zingen en dat het de eerste maal uitgevoerd - gebruik van een modern in het Hertogelijk Paleis te maals te vergelijken. Vier elektronisch orgel voor dit Brussel in aanwezigheid monnor. verleenden werk nu niet bepaald aan- van Koning Leopold EE en koningin Maria-Hendrika. De vraag hoe Hiel tot dit onderwerp is gekomen en waar hij zijn inspiratie heeft gezocht, werd nooit afdoende beantwoord. Het gegeven in zijn tekst is dui delijk universeel en is in geen enkel opzicht nationa listisch. Daar ligt waar schijnlijk ook de reden waarom precies dit werk van alle Benoit-komposities het best zijn weg vond in het buitenland. De tekst ■van het oratorium werd meermaals op de korrel ge nomen, waarbij nogal ge makkelijk uit het oog werd verloren dat het om een li bretto gaat en niet om de zuivere poëzie. In deze op tiek is dit romantisch tekst boek zeker niet slechter dan vele soortgelijke produkten uit die tijd. Verbazend is wel hoe Benoit dadelijk een buitengewoon gevoelen voor het Nederlands woord- aksent aan de dag legde, hij die zijn hele opleiding in het Frans had genoten. De Duitse musicoloog Ar nold Schering heeft in zijn geschiedenis van het orato rium «Lucifer» vermeld als een werk dat op zijn tijd vooruit was, omdat het praktisch is doorgekompo- neerd. Toch worden er nog elf nummers afgebakend, verspreid over drie grote delen. In zijn latere oratoria zoals De Schelde, de Oor log, de Rijn, bleef deze drie deligheid steeds bewaard en zou de komponist tot een betere klankdosering ko men. Inzake monumentali teit en visionaire kracht bleef «Lucifer» echter het voorbeeld. De orkestbezetting van dit oratorium is zeker niet bui tensporig, dit in tegenstel ling tot de vokale bezetting. Benoit wendt een groot dubbelkoor aan, waaruit nog eens een kleinere groep wordt afgesplitst Daar naast vormen ook de sofis ten en het kinderkoor een aparte koorgroep. Onge twijfeld is «Lucifer» een produkt van zijn tijd, doch dan wel een dat in het kader van de hele Europese mu ziek zijn plaats meer dan verdient. Het werk waarmee kunstschilderes Norma De Vos van 21 en Kolwezi waar ze ver- uulUiu« «u oKSGuo april tot en met 6 mei 1984 in de Aalsterse belfortkrypte scheidene jaren heeft ver- Leeuw Jean Machiels en Hiel, brak door in de zesti- een belangrijke mijlpaal aa11 de beurt komt verdient ontegensprekelijk ruime bleven. Een twintigtal jaren orrv min no uopinrnHo jaren van de vorige blijven in de geschiedenis belangstelling vanwege het kunstminnend publiek uit geleden heeft ze zich s er hun medewerking aan: gewezen Beno Bonnaerens, Luc De De tekstdichter, Emanuel Deze uitvoering zal steeds g weg te krij- zijn er niet. Maar dan deel 18 de bar (waar trou- wordt tante het reukzout wens ook de schat verbor- is). van haar stokje viel was een ffrete schuldige was dus Zwitsers oppepmiddel voor de epeelstijl. Een speler kan Hoe de spelers het er van af braohten een rol op verschillende ma nieren interpreteren. Hij moet echter door de regis seur geleid worden in de Het is niet onze gewoonte bepaalde opvatting van de een stuk en z'n spelers te regisseur over de speelstijl, beoordelen in vergelijking D°°r al deze opvattingen bij met een vorige produktie. abe sPelers te richten, ont- We willen er zeker geen ge woonte van maken, maar in dit geval kunnen we er moeilijk tussenuit. Want inderdaad, enkele spelers die we in vorig stuk (De huishoudster, een comme dia dell'arte van Goldoni) op eeuw. Na de publikatie van van de Vlaamse muziek. - enkele dichtbundels ver- Niet enkel was dit het eer- lag m handen van Frank wierf hij voor het eerst na- ste groot werk van de toen Joos en voor de passende tionale bekendheid in 1864, 32-jarige toondichter op muzikale tonen zorgde toen zijn cantate «De een Nederlandse tekst, het Freddy Tonnefier. Wind», getoonzet door Gus- was voor ns land ook de De grime was weer een an- taaf Van Hoey en J. Van eerste uitvoering van een der paar mouwen. De Zwit- den Eeden, in de muziek- kompositie van een derge- sers liepen erbij als bleke wedstrijd van Rome werd fijke omvang en kwaliteit noorderlingen en de Engel- bekroond. Het was toen in onze taal Gezien de tijds- se tante scheen recht uit trouwens de eerste maal dat omstandigheden betekende Afrika te komen, althans er een Vlaamse tekst voor het een daad van grote wat het gezicht betrof. Bij deze internationale wed- draagwijdte, die overigens opder wordende mensen strijd werd aanvaard. heel wat tegenstand op- krijgt het gelaat normaler- Na dit eerste internationale geroepen. Zo was het een wijze een valere tint in sukses, zette Hiel zich op- probleem gebleken om in de plaats van een oranje-brui- nieuw aan het schrijven, burgerkringen van de ne laag grime. Ditmaal aan de tekst voor hoofdstad, hoewel nog niet Nicole Staelens tenslotte een oratorium, een groot zo verfranst als later, de koorwerk met orkest. Het nodige zangers en zange- zou uit drie delen bestaan: ressen te vinden. Naar het Lucifer, God en de Mens. schijnt wilde Benoit zelfs de zeker nog krediet, hopen Het eerste deel. Lucifer, inspanningen stopzetten en dat ze meer gebruik maken kwam reeds in 1865 te zou het slechts aan het le- van de al iet of wat planken- vaste akteurs en raden hen aan de regie nog meer uit te diepen en aktiever te bele ven. (sirou ann) het hele Land van A al at nam haar taak als voor zegster waar. Wij geven Speels Podium Wie vorige zaterdag in het Gildenhuis het 4de kunstkon- oert van de Wiezer muzikanten bijwoonde kan gemakke lijk het welkomwoord van voorzitter Norbert Willems beamen: «Het gaat steeds crescendo met de muzikale met haar gezin gevestigd te Sint-Martens-Latem. Daar wist ze intussen haar inge boren aanleg optimaal uit te bouwen tot volledig kunstbeleven. Verscheide ne van haar werken werden reeds opgenomen in Belgi sche en buitenlandse pri vaat verzamelingen. Het werk van Norma De Vos spreekt onmiddellijk aan in zijn geheel, zowel door het peil waarop het staat, als door het gekozen onderwerp en de voorstel lingswijze ervan. Haar kunst spruit ontegenspre kelijk voort uit een jaren lange observatie en inner lijke aanvoeling van de Leiestreek. Uit haar schil derijen ademt vooral de sfeer en de geest van de toch wel iedereen-boeiende Leiestreek met eenzame boerenwoningen, hooimij ten, korenschoven en de grillig stromende Leie die zich in ontelbare bochten door het kleurrijke land schap slingert. De kunstenares ziet dit landschap echter meestal op een pikturale wijze zodat de lokale kleur wel groten deels uit haar doeken is ver dwenen. Ze interpreteert haar onderwerpen gevoels matig als een getemperde tonafiste, die intuïtief de lo kale kleur met de artistieke de planken zagen hielden Jaarlijks wordt er in Appels cilia» geleid door Albert precies dezelfde speelstijl een muzikaal avondje uit Smet, zullen tussen de op- - aan als toen, terwijl dit hier aangeboden. Vroeger werd tredens van de muziekkor- Prestaties van St. Cecilia!». Op het repertorium stonden helemaal niet paste, gezien de organizatie toever- psen zorgen voor de nodige def® keer ®°ht moemJke nummers. Het feit dat dirigent het genre van het stuk. De- trouwd aan een muziekve- ontspanning Nadia De Lat- Adolf Breynaert zo'n zware stukken aandurfde en ze met Aalst. Naast landschappen vormen ook wel portretten en N ïandschannen vor ze commedia dell'arte trant reniging uit eigen midden houwer die reeds een paar Ue) ""voeren, pleit alleszins voor het gehalte van de figuren een voorname rol in de tematiek van M. De Vos. men k fretten en w® yT°°^°p bÜ d€ «"e dan een gastfanfare uit- jaar druk aan het werk is Wiezerfanfare. figuren waarin ze zowel de politieagent (Luk Van Her- nodigde om het feest op te aan de uitbouw, is erin ge- Aktie Kouterbaan 43 te Sint-Mar- Schaarbeek en de Stedelijke sierlijkheid als het mooie reweghe) en hoteleigenaar luisteren of zelf instond slaagd een bezienswaardige gemeten tens-Latem: een prachtig Akademie voor Schone weet te beklemtonen J Machiels). voor de muziek. Dit jaar show naar voor te brengen. koncert ®®n senkomstin gerestaureerd, oud, typisch Kunsten te Aalst waar ze eminente rol in haar tema- Meer boeiend waren figu- ligt de organizatie in han- Dat kan ook gezegd worien ïfuA «Preo^fsachtige senkomsten en daarna boerenhuisje. «Huizemin- als bijzonderste leraars Piet tiek. ren als Alfons Van Weyen- den van het Gemeentelijk van Albert De Smet. afeer: de zaal werd in sche- d® ne» genaamd, in de schil- Gillis. De Coninck, Albert in de techniek van haar bergh als Albert de portier. Sport-, Feest- en Jaar- De toegang tot deze mani- ^huld; drachtige bestreek. Met- Claeys en Van Malderen kunst manifesteert zich de Engslae toerist en In dat Machiels als Carla Verder muziekmaatschappijen van nodigd zagen we op de scène: Igna- deze Dendermondse deelge- Treden op ce Van Weyenbergh als de meente samen te laten aan- Kinderen van de Schelde kelner Pete Magda Berg- treden in de sporthal. onder leiding van Johny mans als Sandra Braun, Zaterdag 28 april krijgen Eeckout; Sint-Cecilia geleid dirigent, Martrne Claessens als Ju- we niet alleen vier muziek- door Frederik Den Roover; "vpctd ttiHuiiiD ia l/ihlim en ïeaer- ..„„„„utiii, - c" umii ire&tuu geslaagd is de vier een wordt van harte uitge- ^^"werptoia keimelyk °df®eE' werkplaats van kunstena- Ze behaalde riaatschanniien van noHitrri nn Havo tussenkomst van de St. Jo- "dien gleden ze netjes in res Norma De Vos. waar rpirbmototo Kerüi reS Norma °e Vos> waar reklametekenen en ontwer- hulp van penseel en pure St. CeciËaviag, de ™or de verklanking J StgJZZö.'ZJS: clieve.r,„korrehgeonder- ^anri^nn- De ristoneelgüde gericht op hun «Show Boat» (J. feeuS^Vole ^^ï^ndG ^mwie VtU1 ^cMgen00t'reeds meerdere s°lie Federatie voor Kunste- grond» op vezelplaat/ Lirigent, het g^ti ^t .Mixed Pickles. (Mare iXnT»TsSS£ dith en Ernestine Cordis SXkeldfS ?9JT 6 - sk. o. laatste eaf bn elk nummer veertien ze als het ware een uiting geeft als tante Alice. werk, maar ook de majoret- rigeerd door Frans ^Van '""tete gaf bij elk nummer ^^^den ze als het ware een tevens Abes welbeschouwd moe- ten zullen voor een prima Damme en Fanfare Vreugd deakundige uitleg ™,rt - hond en auteur biedt een beeld van ten we bekennen dat eigen- show zorgen. De majoret- in Vrijheid" onder ieicfing boud en a"teur. lyk geen enkele speler uit- ten van de «Kinderen van van Leo De Smet. De avond En ™en trokken 7" hors d'oeuvre van selekties r3*0"0 •^Wlt vtul "aareloopbaan zich verder, Norma De Vos' talent en m" met a.m. rSro doble van haar ^gelijkheden, een passo tioble, natuur in alle seizoenen. -v - og-VAO .tmtuutra vcui van uev jL/e omet. i>e avono een blues, eenFox, een tan- Dit alles kan je er trouwens steeg boven een middelma- de Schelde» onder leiding wordt aan elkaar gepraat kanten van leer met de da- g° en een boogie. Sterk kimstvol en duidelijk uitge- tig peil. Mogelijk voelden van Nadia De Lathouwer en door FVnn» ne Knninr-v v®^fnde Brass Band mars geapplaudisseerd werd ook drukt terugvinden in heel «On the Road» van de En- de samba «Bresfi» (Barosso) wat waardevol schilder- gelse komponist A. Calvert, waarbij meerdere Zuid- werk met eigen koloriet - nop moInHioón to tig peil. Mogelijk voelden van Nadia De Lathouwer en door Frans De Koninck de spelers hun rol wel aan, de majoretten van «Sint-Ce- talrijke geslaagde tentoon- en uiteraard van de echte stellingen in het hele land resultaten op het plastische o.a. in Deurle, Gent, Wette- ren, GeraardsbergenCas- teau, Laarne, Sint-Martens- Latem, Merelbeke, Sint- Niklaas, Knokke, Leuven, Afffigem, Grimbergen, Welle enz. en over de gren zen heen te Elisabeths tad vlak. Deze expositie is toe gankelijk van 14.30 u. tot 18 uur op woensdag, don derdag, vrijdag en zaterdag en op zondag van 10.30 u. tot 13 u. en van 14.30 tot 19 De Bruyn Dendermonde. Het gaat er niet steeds even gemoedelijk aan toe (P. Van San) Vervolgens konden we luis- Amerikaanse melodieën te van haar hand. Het ligt teren naar de ouverture onderkennen waren. De hierbij wellicht niet zozeer «Une soirée d'Automne aux fanfare sloot dan af met de in haar bedoeling haar ei- Ardennes» (A. Govaert), denderende mars «Schon- gen omgeving te propage- een pareltje van volkse mu- feld (Ziehrer)» maar op al- ren maar wel doodgewoon ziek. In «Versmade Liefde» gemeen verzoek speelde ze uiting te geven aan wat ze een beroemde wals van Paul als ekstraatje nog de sterk als kunstlievende schilder- Lincke hoorden we een lan- ritmische «Radezkimars». es mooi vindt, met de be- ge weeklacht over onbegre- Toen de laatste tonen ervan trachting dit aan anderen pen gevoelens. De musico- uitgedeind waren sprak be- over te dragen Of houd Beien konden bijzonder ge- stuurslid Mevr. Van Roy- jij het liever bij 'n impressie nieten van het karakter- Rasson nog een hartelijk en zoek je in sommige kom- stuk «Op een Perzische dankwoord aan de beide posities het uitdrukken van Markt» (Ketelbey) met de chefs, de muzikanten, het een zeker heimwee naar vele gevarieerde geluiden trommelkorps, de (be- wat steeds meer verloren als het ploffen van de platte stuursheden, de afvaardi- gaat rondom ons aan onge- kamelenpoten, de smeekbe- ging van het Geheim Leger roptheid, aan ruimtelijke den van de bedelaars, de (Lebbeke), de ouders (van rijkdom en naar wat de zang van de prinses (wat de jeugdige muzikanten), mens daarbij reeds in ge- heerlijke bugelsolo!), het de echtgenoten; de mensen boet heeft aan natuurver- sissen van de fakirslangen, die instonden voor het de- bondenheid of ongekompli- de doortocht van de kalief kor en de geluids- en licht- ceerd levensgeluk? om te eindigen met steeds effecten, de medewerkende Norma De Vos, geboren te stillere leeglopende St. Joristoneelvereniging, Ninove in 1929, vertoonde markt.. Dan was er nog de de aanwezige prominenten, reeds in haar jeugdjaren mooie potpourri van Ween- en de vele muziekvrienden. een opmerkelijke belang- se liederen «Servus Wien» Als apoteose van die fijne stelling voor de plastische van Nico Dos tal. avond waren er nog de kunst. De grondslag van Tussen de nummers door haast klassiek geworden haar kunstenaarsloopbaan fiet tamboer-majoor Ray De lenterozen voor de muzi- werd echter gelegd in ftet Aalst. Zo geeft Norma De Vos uiting aan haar gehechtheid Beul en zijn trommelkorps kanten en de dames Instituut St.-Marie te aan de natuur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 27