«Lucy's Baby» bij K.E.T.-Beveren: «Neig goed, mor...» Het Meirteater kwam naar Baasrode... Twee keer een entoesiaste en bomvolle zaal 'Verlengd Weekend' middelmatige prestatie van 'Voor Taal en Vrijheid' Aalst Tejater 80 vzw brengt «Het Atelier» Janice Lakers met kwartet in Lokerse jazzklub De Voorpost - 27.4.1984 - Kamer Edelweiss Toneelgroep uit Beveren besloot het 21ste speelseizoen met de opvoering van «Lu cy's Baby». We togen naar de feestzaal van het Parochiecentrum voor de première op Paasdag 22 april. We nemen aan dat K.E.T. met dit «komisch toneelspel», dit wat ongewone genre, anders heeft willen doen dan anders. John Patrick, geboren te Kentucky op 17 mei 1907 ook gekend van iDwaasheid heeft haar eigen recht» en «De wereld van Suzy Wong» is een niet zo makkelijk te spelen auteur. In het keurige program- zichtig gemaakte struk- maboekje zegt regisseur tuur van het gebeuren. Er Maurits Apers daarom- dient dus niet zozeer te wor- trent: «In bijna al zijn thea- den geakteerd in funktie trale tema's zijn er enkele van de story dan wel van de opvallend terugkerende ak- tekst, van de (naïeve) ernst, senten te vinden: nl. het van het (te) eenvoudig mo- vooropstellen van een vrou- ralizerende. Dit totaalresul- wenfïguur die zich tracht taat heeft K.E.T. niet hele- los te werken uit het tradi- maal gehaald, tionele alledaagse «doen en Toegegeven, na het tweede denken» van de doorsnee tafereel is John Patrick met Amerikaanse Daarom zijn stuk zowat klaar. Het plaatst de auteur «deze vijfde kan nog nèt, maar sympathieke vrouwenfi- dan niet als modern guur», die niet van de vis sprookje - voor - volwasse- comica bleef gespeend, nen, wel sterk hellend naar tegenover «een stel... niet slot - met - thriller - allure, zo propere lui» die van haar De simpele escènering van goede bedoelingen willen de zoektocht naar het geld misbruik maken. Deze on- (derde) en de krantenbe- gelijke stand tussen haar richten - kommentaren ge- simpele ingesteldheid en ven de indruk avond(op)- het boosaardig opzet van de vullend te zijn. Ook de cast kollektieve tegenpartij onderging de "looplijn' van wordt beslecht in het voor- het stuk. Na de pauze (twee deel van de partij die de de tafereel) was de juiste traditionele deugden van de toon zoek, werd het alle- mens «over de grote plas» maal wat stroever, minder in het blazoen voert. Zoek ingeleefd, minder precies dus geen zwaar op de hand en (te) voorspelbaar ge- liggende probleemstellin- speeld. Simonne De Ridder gen noch een gesofistikeer- (met een Tassyns - Vlas- analyse van sociale rand- bloem - overstapje) 'droeg' gevallen. De auteur heeft bijzonder knap en met veeleer een eenvoudig mo- zichtbare inzet het ganse dern sprookjesverhaal wil- baby geval Bepaalde spel len uittekenen voor grote momenten deden ons te- mensen. En aangezien deze rugdenken aan haar schat mensen in de eerste plaats terende prestatie in «Een zonen en dochters zijn van huis van blauwe blaren» Uncle Sam... is er een grote (Vlasbloem - Nieuwker- dosis eenvoudige naïviteit ken). Kristine Steyaert te- aanwezig. Maar deze rand- kende zeer fraai Rosie Mon- bemerking hoeft niet nood- tefalco. Vooral de vlotheid zakelijk als pejoratief te in beweging en de passende worden begrepen». mimiek waren haar sterk- K.E.T. Beveren heeft «Lu- ste troeven. Walter Cools cy's Baby» naar best vermo- vertolkte de rol van Nor gen 'verwerkt'. We stellen men Nubbs. Hij zou het (net 'verwerkt', omdat de een- zoals het stuk) tot na 'de heid in stijl een beetje zoek rust' volhouden. Normen was. Het diepmenselijke in werd onzeker. De aktie, de het toch wel zwakke ver- soms rare bokkensprongen haal, de basistragiek, werd in het toneelwerk, hadden vrij lichtvoetig wegge- hem blijkbaar uit z'n speeld en de echt komische Nubbs-doen geschud. Wal- tafereeltjes kregen dan ter Mertens zagen we als weer een nogal zwakke op- Spencer Nubbs. Verras- bouw. Het is duidelijk dat send! Een schitterende ty- het er bij de auteur minder pering, goed volgehouden te doen was om het verhaal, tot en met het keldergetui- Zeer belangrijk zijn de mei. Dankbaar ook door de woorspelingen, het woord- uitgesproken komische gebruik, de dubbele bo- trekjes. Steengoed dus. We dems, de met opzet door- vragen ons alleen af of dit personage wel exakt was 'afgelijnd'. Spencer hoort niet zo oerdom te zijn, niet zó belachelijk maar eerder meelijwekkend, schrij nend, met meer ziel, meer "buik', de under-dog. Regie? Voortreffelijk was de pres tatie van Marjan De Munck. Meer nuancering tussen de echte Vera Nubbs en wat zij 'speelde' binnen het verhaal was een must. Corry Buys tenslotte nam Oma voor haar rekening. De moeilijk heidsgraad van deze partij in acht nemend, mag Corry terugblikken op een meer dan waardevolle prestatie. Zelfs al ging ze af en toe iets te zwaar op het chargepe daal drukken en stak haar typering (ook qua grime) een vleugje te sterk in de verf. Maurits Apers heeft een goede bewegingsregie uit gedokterd. Uitstekende plaatsingen en verantwoor de overgangen. In de tek sten echter te weinig aan dacht voor het woordenspel en de timing in het lance ren van de zetjes. Het dekor was funktioneel, vlot be speelbaar en met 'rommel- zorg' afgewerkt. Een pluim voor ontwerper Luk Leuri- don en de bouwers Paul De Meersman, Gilbert Se- ghers, Alfons Vermeiren, Luk Smet, Albert Janssens, Wim Smet, Herman Water schoot (niet vreemd aan «De Vlasbloem»), Rita Van Royen en Godelieve Van Rumst Toneelmeester was Chris Smet en voor de rekwisie ten zorgde Roland De Block. Rita Smet gaf tekst hulp. Julien Waegeman en Paul De Munck tekenden voor de belichting. Meester Raymond De Roeck sprong met kunde en met stiften, crèmes en kleurtjes om. K.E.T. koos voor een (te) moeilijke opgave met deze «Lucy's Baby». Het feit dat het eindresultaat positief is te noemen kan enkel de ver diensten van de Beverse to neelgroep onderlijnen. We vroegen wel de mening van enkele toeschouwers. Dan hoor je 't eens van iemand anders!: «'k Heb ze toch al veel beter gezien» «Da's geen stuk ver ons mannen» «'t Was goed, zenne.. Mor... e... Nee... alla...» «Goed, neig goed, vree goed, mor 'k zie liever iet anders». Zo zie je maar. W.D.G. en het was maar goed dat ze teruggingen naar Antwerpen. Op lovenswaardig initiatief van het Willemsfonds Baasrode werd vorig weekend het Antwerpse Meir teater naar deze streek gehaald om een komedie te brengen. 'Wij gaan naar Benidorm', een gewild komisch iets, geschreven en geregisseerd door Eddy Asselbergs. Het verhaal kan heel kort samengevat worden: een echtpaar reist naar het Spaanse Benidorm om er te genieten van een 14-daagse vakantie, de vrouw althans, want de man wou waar schijnlijk veel liever thuis blijven. Maar zoals het al tijd gaat, als je veel van iets verwacht, is de desillusie daarna des te groter. An- gèle heeft te lang in de Spaanse zon gezeten en moet nu de resterende da gen binnenshuis op de bla ren zitten. Gaston geniet van z'n pas verworven vrij heid en is zo tevreden over z'n verblijf dat hij het ap partement koopt! De vrije loop aan de overdrijving Bij de aanvang valt het stuk nog mee. We krijgen een duidelijk beeld van het kop pel Angèle en Gaston, op z'n poten gezet door Janine Bischops en Johny Voners. Doch eens in Benidorm aangekomen, wordt er ge chargeerd tot en met. Voor al wanneer een Hollands paar, Willemijn en Kees, op visite komt. Waarom moest Marleen Merckx haar tekst voortdurend gillend aan de man brengen? Andere bezoekers waren Mariette en Theo, alias Ma- rilou Mermans en Bob Stij- nen. Marikou voldeed enigszins aan de verwach tingen. Georges Ledeze was een van de weinigen die eer haalde van zijn Spaanse portier-rol. De regie leek ons fel over dreven en weinig spiri tueel. Daar er in het stuk een Hollandse jongedame verschijnt, dient zij vanzelf sprekend luchtig gekleed rond te huppelen. Kom nou! Waarom diende Jani ne Bischops het laatste ge deelte van het stuk steeds twee komkommers als re volvers vast te houden? Toch niet om komisch over te komen? Het leek ons ronduit stompzinnig. De komedie zelf vormt geen sluitend geheel; eerder los staande sketches die waar schijnlijk de bedoeling heb ben iedereen de lachstuipen op het lijf te jagen. Technische afwerking De kleding was aangepast aan het karakter van de fi guren. Alleen het gewaad waarin Janine Bischops rondzwalpte leek ons onge lukkig gekozen. Ze deed ons meer denken aan Ka- therine Hepburn dan aan Angèle! Het dekor was ook type rend voor een vakantie-ap partement, maar de belich ting voor dat dekor was niet beter aangepast dan bij 'amateurs'. Met de grime was het nog erger gesteld. Inderdaad, wie achterin de zaal zat, zal misschien geen graten heb ben gezien in de gebruinde huid van Mariette, maar wie halverwege of dichter bij het podium vertoefde, kon de enorme schmink- strepen aanschouwen. Waarlijk niet zo professio neel gedaan! Dan was er nog een onver geeflijke fout, begaan door Janine Bischops. Op een be paald moment diende ze te zeggen: Waarom moet die brave man die zware zak naar boven brengen? We kregen echter een zware man en een brave zak te horen. Hierop barstte Jani ne in een gierende lach uit, gevolgd door een paar an dere spelers die nog enkele schamele pogingen deden om de situatie te redden. Zijzelf bekommerde zich niet in het minst meer om haar rol. Na een paar minu ten kon het stuk, of wat er nog van overbleef, verder lopen. Hoe groot moet de koncentratie wel geweest zijn bij deze beroepsak- teurs? Maar waarschijnlijk deerde hen dat niet, want ze speelden toch maar voor 'gewone' mensen in een 'ge wone' zaal... (sirou ann) Kruibeke. Toneelvereniging KAT speelde met veel bijval Boeing-Boeingvan Mare Camoletti (dw) De Eendracht Baasrode De Koninklijke Harmonie De Eendracht uit Baas rode heeft weer voor een uniek hoogstaand gebeu ren gezorgd in de feestzaal van de gemeenteschool te Baasrode. Voor de eerste maal werden er zelfs twee uitvoeringen gegeven. Voorzitter Marcel Her mans drukte het in zijn welkomstwoord als volgt uit: de doorgedreven inspanningen en voorberei dingen voor dit optreden noopten tot een tweevou dig optreden, vermits men ook rekening diende te houden met een steeds talrijker opkomend publiek. Niet alleen de mensen van melodisch slagwerk onder de eigen gemeente waren leiding van Paul Ringoot aanwezig, ook uit de omlig- met «St. Louis Blues gende gemeenten waren March». Om de klarinetten- waarbij vingervlug stick- werk, kleurrijke formaties van de vlaggenformatie en een spektakulaire drill van de rifles elkaar vlot op volgden. De eerste show kreeg als titel «Try Out», wat in tea- tertermen zoveel betekent als het uittesten van een stuk om het dan verder af te werken voor het in premiè re gaat. Dat was meteen de gelegenheid om de leerlin- gen-twirlers voor te stellen met «les Majorettes», waar- Verlengd Weekend', een komedie van de Vlaamse auteur Lode Pools, op de planken gebracht door de Aalsterse Toneelvereniging «Voor Taal en Vrijheid» werd geen uitvlieger voor het geslaagde Aalsterse seizoen maar evenmin een teleurstelling van formaat. Nee, «Verlengd Weekend» in een klassieke regie van Fons Vinck werd een brave, nogal trage voorstelling die het bij het publiek goed deed. Tussen haakjes, wij zagen deze voorstelling in het lokaal van de PW. Brusselbaan, Erembodegem (zaal Eekhoorn), en alhoewel de zaal maar voor drie vijfden gevuld was, was de lach er nooit weg. De lokale voetbalklub die voor de organisatie van de twee toneelavonden instond was echter tevreden. De inhoud we bijna zeggen, komt er zei van het verliefde koppel Bernard D'Anselme, direk- iemand roet in het pikante zijn, met de nodige gevol- teur van een gevestigd be- eten gooien Het personeel gen dus., drijf heeft een knal-ver- heeft de onbeschaamdheid lengd-Weekend van vier da- gehad beiden op te sluiten Regisseur en akteurspres- gen gepland met zijn pri- in het direkteursbureau en taties ve-sekretaresse Lizy Noyel- zo zijn beide tortelduifjes Het geschetste verhaal is le wil hij er vier dagen op kompleet afgezonderd van slechts aanleiding om een de buitenwereld. Niet pret- reeks nogal anekdotische tig, maar beslist geen skenetjes voor te schotelen, op noodzakelijke zakenreis, drama. waarin een bijna eindeloos hun perfekt klikkende idyl- Maar geen privacy deze aantal variaties op het the- le kunnen voortzetten en keer, want de poetsvrouw, ma «verhouding - baas - Bertha Bogaert, zal gedu- werkvrouw» wordt be- uitbouwen Maar. natuurlijk zouden rende vier dagen de metge- speeld. Als sluitstuk van het vierde speelseizoen brengt Tejater 80 het diep-menselijk toneelstuk van Jean-Claude Grum- iberg «Het atelier». Deze Franse toneelakteur - auteur van Roemeen se afkomst heeft met zijn stukken heel wat sukses en prijzen geoogst. Hel onder werp van «Het atelier» is hem niet vreemd: zijn va der, die kleermaker was, werd tijdens de oorlog ge deporteerd; na de oorlog ging de jonge Grumberg zelf als leerling-kleermaker op een atelier werken. «Het Atelier» speelt zich af in de na-oorlogse periode in Frankrijk. In het besloten wereldje van een klein kon- fektieatelier maakt het pu bliek kennis met de gevol- genop-menselijkvlak van de grote wereldoorlog: met mannen en vrouwen, joden en niet-joden. bazen en werknemers, mensen die de oorlog tót hun profijt heb ben aangewend en mensen die het leed nog lang niet verwerkt hebben. Door hun trivaal geklets, hun onderhuidse angst, hun schaarse emotionele uitbarstingen, komen ze tot leven; de burgerlijke Mme Laurence, de kwetsbare Gisèle, de rauwe Mimi, de kinderlijke Marie, Simone, wiens man gedeporteerd werd, Léon en Hélène, jo den die aan de vernietiging ontsnapt zijn en er een on beredeneerd schuldgevoel aan overhielden. Bij allen zinderen nog de naweeën van de oorlog, maar het leven gaat door. Voor de vertolking kon Te jater 80 beroep doen op een aantal akteurs en aktrices, die bijzonder goed passen in de hun toebedeelde rol: Nellie De Hert, Machteld De Rauw, Myriam De Vlee- schauwer, Ulrich D'Haese, Dirk Klinck, Joris Klinck, Hugo Matthieu, Annie Moortgat, Nadia Morel, Luc Van den Broeck, Gracienne van Nieuwenborgh. De regie is in handen van NTG-aktrice Chris Boni. «Het Atelier» wordt opge voerd in het Netwerkcen trum, De Ridderstraat 28 te Aalst, op 28-29 april en op 4-5-6-7 mei, telkens om 20.30 uur stint. De toegangsprijs bedraagt 140 fr - 100 fr. (CJP, 60+ en TTT). Tejater 80-abon- nees krijgen, op vertoon van hun abonnement, gra tis toegang. Reservatie is aangeraden op 053/78.89.81 (tijdens de werkuren) of op 053/ 21.83.70 (buiten de werk uren). Gereserveerde plaat sen blijven voorbehouden tot tien minuten vóór de aanvang van de voorstel ling Dus een komedie met een duidelijke komische relati verende en ontroerende in slag. De bedoeling van re gisseur Fons Vinck lag dan ook niet verder dan de toe schouwers een plezierige en onderhoudende avond te bezorgen. Wat wel opviel is dat Vinck vooral de verhouding baas- kuisvrouw behoorlijk in de verf zette (met de nodige hatelijke blikken en verne derende glimlachjes in cluis), maar de andere rela tie van de driehoek, 'seketa- resse- kuisvrouwen zelfs 'baas-sekretaresse' ging te veel de mist in. Tuur lijk realiseren wij bij het schrij ven van deze evaluatie dat Rose Lievens nog niet kan bogen op een lange toneel carrière... nee, dit debuut was misschien te zwaar, want deze sekretaresse-rol was beslist geen gemakke lijke klus. In ieder geval krijgt Rose Lievens het no dige krediet om lef, overtui ging en kracht bij te win nen op de planken. Zij deed alvast haar best de intenties van de regisseur voor zover het haar mogelijk was te verwezenlijken. De overige akteurs akteer den naar ons gevoel te ste reotiep en voor de hand lig gend maar wisten toch de aandacht gaande te hou den. Pat Ongena kwam vrij goed uit de verf als de ver velende en suksesvolle di- rekteur. Hij kwam tot goed ensemblewerk met Claudi- ne Beeckman, die goed op dreef was als de volkse poetsvrouw, met de dolste replieken, geladen met 18- karaatse volkswijsheid, maar ook met zielige en ontroerende bekentenissen. Met haar Aalsters dialect, de nogal overdreven kledij en de attributen als de 'ka bas', het speelgoedmanne tje... had zij de lachers op cjp hand. Regisseur Vinck werd goed ter zijde gestaan door de technische ploeg; voor het dekor zorgden Bert Muy- laert, Lut De Bundel, Ghis- laine Cornand. Gaby Lie vens en Frank De Blander Hubert Janssens bediende de lichtknoppen en Ghislai- ne zorgde voor de grime. Tot slot Naar de bijval aan het slot van 'Verlengd Weekend' te oordelen bleek het lachgra- ge publiek best tevreden met het door de «Voor Taal en Vrijheid gepresteerde werk. Toch valt niet te ontkennen dat de voorstelling op som mige punten hortte, terwijl het begin beslist erg mat was. Eenmaal op gang wist Claudine Beeckman enkele leuke situaties geslaagd op de planken te zetten. Regis seur Vinck toonde oen ge brek aan struktuur en aan fantasie (een voorbeeldje: van de fysieke 'aftakeling' tijdens het verlengde week end helemaal niets te mer ken). Jammer toch wel... Jo De Bruyn Dendermonde. Het Meirteater te gast te Baasrode. Angele zit op de blaren (P. Van San) Dendermonde. De bereidwillige buren helpen met uitpakken (P. Van San) heel wat muziekliefhebbers komen opdagen. Meer nog. men mocht een delegatie verwelkomen van de Duitse zusterstad Nienburg geleid door Friedhelm Frerking. Het Lentekoncert werd in gezet met een intrede voor hoorn en altohoorn en het eigen kenwijsje «The show must go on». Men had dit jaar trouwens voor enkele nieuwigheden gezorgd: de muzikale avond werd aan gepast aan de eigen moge lijkheden en sterkte van de groep. Vele van de jonge twirlers, leden van colour- quard en riflesektie zijn sinds geruime tijd volwaar dige muzikanten in de har monie. Om hen de kans te geven zich eens muzikaal uit te leven ten overstaan van een kennerspubliek, werd het eerste program- madeel uitsluitend voorbe houden aan een afwisse lend koncertprogramma waarin orkest en solisten vlot elkaar afwisselden. Zo telden we d$n ook bij de koncertuitvoering niet minder dan 51 eigen muzi kanten achter de lessenaar, aangevuld met een drum band van 16 jongens en De veelzijdige Amerikaanse zangeres Janice Lakers, een sterke jazzvokaliste en een gemoedelijke persoonlijkheid, is zaterdag 28 april om 21 uur te gast in de Lokerse jazzklub, Oude Heerweg 38-40. Ze wordt muzikaal ondersteund door vier musici. Dat zijn toetsenman Erik Vermeulen, de Nederlandse bassist Ma ry Hehuat (onlangs te gast in de Vienna te St.-Niklaas), drummer Dré Pallemaerts en gitarist Peter Hertmans. Begonnen werd met Ted Huggens «New Baroque Suite» waarin het solowerk aan de trompet werd ge bracht door Ivo Meskens en de solo-baspartijen werden gespeeld door Leon Van Hamme en Elie Van der Jeught. De jarige dirigent Lode De Feyter schreef voor klarinetsolist een romance met harmoniebegeleiding en deze partij werd schitte rend verolkt door Paul De Decker. Uit het klassieke repertoire speelde de harmonie daar na «goud en zilver» van de operettekoning Franz Le- har Voor een gesmeekt en geslaagd intermezzo zorg de dan de drumband met sektie eens heel biezonder in de schijnwerpers te stel len speelde Paul De Decker, Dirk De Decker, Benny Se- gers, Veerle De Decker en Els Meskens een vijfstem mig stuk met melodieën van de Beatles als daar zijn Michelle en Ysterday. Het klonk haast als een harmo nium. Muziek van deze tijd hoor den we dan weer met «A sentimental selection» in een bewerking van Pi Scheffer met daarin een A sentimental journey» «Moon river» en «doctor jazz» terwijl het solisten- werk werd verzorgd door Hilde Meskens (trompet) en Paul Van Damme, Ingrid Van den Bergh en Els Mes kens als alt-sax. Van Ted Huggens hoorden we tenslotte «Pavane in blue» met een sterke trom petsolo van Ivo Meskes, die bewees een van de beteren te zijn. Het eerste deel van het programma werd afge rond met een daverend «Se venty Six Trombones» van Meredith Wilson, gebracht door drumband en har monie. SHOW De muzikale avond werd op video opgenomen en tijdens de pauze konden de toe schouwers fle hoogtepun ten van het eerste deel nog eens opnieuw beleven. On dertussen waren de man nen van de technische ploeg druk doende met de opbouw van het dekor. In het tweede deel opteerde men resoluut voor de show. Voor de muzikanten in geen geval een gemakkelij ke opdracht. Dirigent De Feyter had gezorgd voor enkele geslaagde bewerkin gen van bekende heden daagse nummers. Twirlers, colour guard en riflesektie zorgden daarbij voor een prachtige show na de twirlers vervolgden op Beethovens fifth, de riflesektie sterk presteerde in Fascinating drums, de colour guard ritmisch uit pakte met YMCA, waarna de trompetsektie op de voorgrond trad met de ever green «O mijn papa» met een rockfinale en zowaar free-style rockers. Het ken wijsje «The show must go on» bracht dan meteen een sterke finale van deze eer ste show Telkens vlot, degelijk en vakkunig ingeleid door presentator Marcel Tiele- man, keken we belangstel lend naar de tweede show «Americana» met daarin de Riflesektie met «Apache», de colourguard met «Un homme, un cheval», de Twirlers met «Square dan ce» en «Dallas» om dan trompetsolist Ivo Meskens in «My way» te beluisteren, waarna een spetterende starwars de finale inleidde met de rifles en de hele groep. Een tevreden pubhek dank te alle uitvoerders dan ook met een minutenlang en welverdiend applaus, waar na voorzitter Marcel Her mans het publiek dankte en bloemen overhandigde aan dirigent Lode De Feyter, tamboer-majoor Paul Rin goot, hoofdinstruktrice Le na Jacobs en assistente Hil de Meskens, Veerle De Dec ker en Els Meskens. De voorzitter verklaarde ook nog dat het de bedoe ling is het korps verder uit te bouwen als een korps dat een ware vriendenploeg is, waarin de goede muziek vooraan staat en die deze muziek brengt op een ei gentijdse wijze. Zeer konkreet stelde hij de deel name aan het Wereldmu- ziekkonkours te Kerkrade in het vooruitzicht.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 21