Buggenhoutenaar Marc Cornells: (Schots) doedelen is mijn hobby Patricia Paay, Benny Neyman, Fancy e.a. in Sint-Niklase stadszalen De Voorpost - 27.4.1984 - 2* Je zak opblazen dat het een lust is om te horen Een doedelzak, lees je in «van Dale» - precies, in de «dikke» - is een blaasinstrument dat bestaat uit een leren zak waarin de speler lucht blaast, die hij dan door drukking met de arm in een soort schalmei met vier of meer toongaten blaast; bovendien zijn er nog enige schalmeien aan de zak die in de bastoon blijven ruisen. Dergelijk technisch-koele benadering verdient de doedelzak echter niet. Een instrument dat zulkdanige melodieus-sentimentele, weemoedige muziek kan produceren, dat je bij de beluistering ervan meteen in de woeste Schotse «Highlands» verzeilt, waar clans van Mac's met namen even stoer als hun ruige baarden, de eer van een of andere frele «maiden» verdedigen, vraagt om een andere benadering. Koel doet evenmin Mare Cornells, wanneer hij zijn voorkeur voor de Schotse doedelzakmuziek uiteenzet. Deze Buggenhoutenaar, wellicht de enige doedel zakspeler uit onze regio, is dan ook een entoesiast lid van de «Antwerp District Pipe Band», één van de zo wat vijf doedelzakbands die ons land telt. Mare Comelis wil aan de beoefening van het doede len overigens wat doen. De ze piper uit het Buggen- houtse Bergveld is nl. be reid geïnteresseerden in het beoefenen van de doe delzakmuziek gratis op te leiden. Een gesprek. tagne, Engeland en Ierland is de doedelzak in Schot land beland, waar het in strument geperfektioneerd werd. En o.a. de «drones», ie grote pijpen die op de schouder van de piper rus ten, toegevoegd werden. Hoe je een doedelzak be speelt? Allereerst blaas je de zak op. Dan slaan de drones aan twee tenors en een bas die het zoemend achtergrondgeluid veroor zaken. Via de «chanter», de schalmeipijp, speelt de pi- per de melodie Door het verplaatsen van de vingers wordt van toon veranderd, wordt ook het ritme aange geven en worden de «grace Buggenhout. Mark Cornelis in vol ornaat (c) Antwerp Disctrict Pipe Band Vijf jaar geleden, begint Mare Cornelis zijn verhaal, ben ik ermee begonnen. De muziekbeoefening heeft me zowat altijd geïnteresseerd - ik maakte o.a. deel uit van de KSA-Jeugdband te St.-Gillis-Dendermonde - en toen ik toevallig, via de radio, een programma over de «Antwerp District Pipe Band» hoorde, stond mijn besluit vast: ik wilde piper worden. De typische muziek sprak me geweldig aan. maar wel licht ook de uniform en het gedisciplineerde in de op tredens van de bands, de den me de stap zetten. Het kontakt met de band viel trouwens biezonder mee. Ik begon meteen aan de oplei ding. De meeste leden komen uit het Antwerpse, maar ook uit het Limburgse Beverst en uit Maastricht zijn band leden afkomstig. Ik ben de enige Oostvlaming uit de band De doedelzak, blikt de Bug genhoutenaar terug, zou in zijn oorspronkelijke vorm uit het Verre Oosten stam men. Zijn oorsprong si tueert zich ergens in 4.000 v. C. Via Griekenland, Bre- note8», versiernootjes, ge produceerd. Zij vooral schenken de schoonheid aan de doedelzakmuziek. Het drummen is ook al iets aparts. Geheel verschillend van het gewone drummen, hoewel iemand die de trom melstokken reeds gehan teerd heeft, het makkelij ker heeft de stiel aan te leren. In tegenstelling tot de ons beter bekende trom men, zit het vel van een trom uit een «Pipe Band» bovenop het instrument ge spannen. Internationale waardering Pipe Bands, stipt Mare Cor nelis aan, nemen vaak deel aan kompetities. De «Antwerp District Pi pe Band» wist zich in derge lijke tornooien trouwens reeds vaak te onderschei den. Elk jaar worden in Schot land de wereldkampioen schappen georganiseerd, waaraan bands uit binnen- en buitenland deelnemen. De organisatie ervan wordt via een aanbesteding voor een periode van vijf jaar toegekend. Zo wist de «Ant werp District Pipe Band» zich in 1980 in Glasgow, waar de band uitkwam in vierde graad, derde te klas seren Een prachtprestatie, vermits niet minder dan 47 bands aan dit wereldkam pioenschap in deze katego- rie deelnamen. De Ant werpse Schotten eindigden bovendien als eerste buiten landse band. Ook in diverse bijkompeti ties slaagde de «Antwerp District Pipe Band» hoog te skoren. In Perth werd hij laureaat in de vierde graad en tweede in de derde graad. In Rothesay sleep ten de Antwerpse pipers een vierde plaats in de wacht en in Edinburgh een tweede. Tijdens de wereldkam pioenschappen van 1962 om financiële redenen neemt de band slechts om de twee jaar aan deze kam pioenschappen deel - vie len de Antwerpenaars, pas gepromoveerd naar derde graad, net buiten de prij zen. Ontgoocheld waren ze toen geenszins, want van te voren was men ervan over tuigd dat het klasseverschil onmogelijk in de loop van twee jaar kon worden over brugd. De «Antwerp Dis trict Pipe Band» vormt trouwens de enige Belgi sche band, die in derde ka- tegorie uitkomt. Met be langstelling wordt uitgeke ken welke prestaties dit jaar geleverd zullen wor den. De Schotten, licht Mare Cornelis toe, zijn vanzelf sprekend moeilijk te ver slaan. Vooral de militaire bands halen vaak de top. Hoewel Bob Shepherd - die naam zal tijdens het ge sprek nog vallen - er met een amateurband al enkele keren in slaagde het we reldkampioenschap in de wacht te slepen. Ook Cana da bezit enorm goeie pipe bands. Bij dergelijke kompetities, bij elk optreden trouwens, speelt de «pipe major», de leider van de band, een be langrijke rol. Hij is o.a. de enige die tijdens de perfor mance met de voet de ■'march» mag meetrappen. De leden van de band staan cirkelvormig opgesteld en moeten tijdens de uitvoe ring kaarsrecht blijven staan. In een grotere cirkel lopen de juryleden die de cijfers noteren Zij houden o.a. rekening met het feit of alle leden van de band gelijk de muziek laten aanslaan Dat de dro nes dus gelijk weerklinken. Ook het samenspel wordt aandacht beluisterd. Vanaf het moment dat de band in derde graad beland is, moet hij bovendien een «medley» uitvoeren en dat vraagt van de leden heel wat aandacht en kunde om het juiste tem po te bewaren. Naast de tweejaarlijkse deelname aan de wereld kampioenschappen, zette de «Antwerp District Pipe Band» ook reeds diverse malen aan in «Continental Championships» (Kam pioenschappen van het vas teland) en behaalde er reeds diverse prijzen. Zowel voor pipers als voor drummers worden daar naast ook solo-kompetities opgezet. Twee jaar geleden zag een drummer, lid van de band, zich de titel van wereldkampioen toege kend. Ook voor pipers die als trio, kwartet of kwintet optreden, worden wedstrij den georganizeerd. Vorig jaar behaalde een Antwerps vijfmanschap de eerste prijs in Denemarken. Vanzelfsprekend wordt ook aan de kleding veel aan dacht besteed. Meest bekende onderdeel van een pipersplunje is na tuurlijk de «kilt». Zowat acht meter stof wordt in een kilt verwerkt, legt de Bug genhoutenaar uit. Wij dra gen een zgn. «day dress», een uitgaanspak, dat be staat uit een kilt, een jasje, de sporran (tas), schotsge- ruite kousen, slobkousen en de «glan garry» (pet). Een «full dress», die o.a een «feather baret» omvat, een hoge veren muts (kost prijs 6 k 8.000 fr), versie ringen op de schouders en een cape, vraagt vlug een investering van zowat 30.000 fr Aan de vorm en de kleur van de ruiten van o.a. de kilt, kan je bovendien de clan afleiden, waartoe je be hoort. De «Antwerp Dis trict Pipe Band» maakt deel uit van de «MacKenzie»- clan. Nu een loutere uiting van traditie, vroeger van enorm belang, want de clan (familie) waartoe je behoor de, steunde je, droeg er ook zorg voor dat de pipers die zijn kleuren verdedigde, een flink figuur sloegen. Opleiding Hoewel Mare Comelis pas op zijn vijfentwintigste met het doedelen begon en hij na vijf jaar uitgegroeid is tot een doorsnee piper, acht hij veertien of vijftien de ideale leeftijd om het doe- delzakspelen aan te leren. Is de wil er het instrument de baas te worden, speelt de leeftijd echter niet de min ste rol. De leerling-doedelzakspe lers leren allereerst de me lodie op een «practice chan ter», een oefenschalmei. Na zowat een half jaar inten sief oefenen, kan begonnen worden met het aanleren van de eigenlijke techniek van het doedelzakspelen En hoewel na een periode van één jaar, dankzij de me thode uitgewerkt door Bob Shepherd, eenvoudige me lodieën als «Scottland the Brave» en «Amazing Grace» gespeeld kunnen worden, vraagt de integratie in de band toch een leertijd van zowat twee jaar. Mare Comelis zelf repeteert momenteel tweemaal per week. Gedurende twee uur. De ene keer in Antwerpen, de andere keer in Zonho ven. Om eventueel geïnteres seerden in het bespelen van de doedelzak op te leiden, is de Buggenhoutenaar ech ter bereid, één avond per week gratis les te geven aan pipers-in spe. Dat moet vol staan, voegt hij eraan toe, om het doedelen aan te le ren. Wanneer de leerling de moed wil opbrengen thuis nog bij te oefenen, komt hij er wel. Mochten streekgenoten be langstelling betonen voor het drummen, dan is altijd iemand - lid van de «Ant werp District Pipe Band» bereid naar Bug genhout af te zakken om de beginners te instrueren. De pipe major - een baas zon der baasallures, noemt Mare Comelis hem - zal via een maandelijkse kontrole de vorderingen nagaan. Wie reeds muziek kent, heeft bij de opleiding na tuurlijk een streepje voor. Een noodzaak vormt de kennis van de note nl eer echter niet. Bij het doedelen is er trouwens geen sprake van verschillende akkoor den, bestaan er slechts acht maten en zijn o.a. rustte kens onbekend. De maten zijn daarentegen van enorm groot belang. Maar die hebben de leerlingen vlug onder de knie. Al bij al speel je in groep en word je op sleeptouw genomen door de overigen. Instrument Inderdaad, geeft Mare Cor nelis toe, de doedelzak is een instrument dat totaal verschilt van deze waarmee wij traditioneel vertrouwd zijn. De zak zelf bestaat uit runds- of schapeleer. Om de zak luchtdicht te houden wordt hij regelmatig met een vettig produkt inge streken. Het hout waaruit de «dro nes» en de «practice» en «match chanter» vervaar digd zijn, heet «African Black Wood». Wat de «match chanter» betreft Buggenhout. Mare Cornelis heeft midderwijl ook voor een eigen «clan» gezorgd. wordt er bijv. zelfs op toege zien dat deze vervaardigd zijn uit het hout van één zelfde boom. Kwestie van een gelijke klank te be reiken. In de drones zitten bamboe rieten, die het zoemend ge luid veroorzaken; in de chanters zitten rietjes van kleinere omvang. Hoeveel zo'n doedelzak kost? De prijzen liggen tus sen de twintig- en de hon derdtwintigduizend frank! Het «African Black Wood» wordt weliswaar bij elk in strument gebruikt, maar wanneer je je een doedelzak aanschaft die versierd is met bijv. zilver en ivoor, zal je heel wat meer betalen dan wanneer je je tevreden stelt met plastic orna menten. Het is echter zo dat steeds de kans bestaat je een twee dehands doedelzak aan te schaffen. Vooral de Schotse militaire bands vernieuwen nogal tamelijk vlug hun in strumentarium en dan kan je reeds voor 10 15.000 fr. een uitstekende doedelzak op de gak tikken. Wie echter het doedelen be gint aan te leren, hoeft niet meteen dergelijk hoge som men geld te investeren. Om te starten moet de leerling enkel 2.000 fr. betalen. Hiervoor krijgt hij een «practice chanter» (oefen schalmei) en een oefenboek je in bruikleen. Zint het doedelen hem na een paar maanden niet meer, krijgt hij in ruil voor de chanter en het boekje, zijn geld terug. Eens de leerlingen vorde ringen maken en de aan koop van een instrument noodzakelijk wordt, is bo vendien een financieel inte ressante regeling voorzien. Informatie daaromtrent kan steeds ingewonnen worden bij Mare Comelis, Bergveld 54, Buggenhout (052/33.66.20). Je zal er een entoesiaste pi- per van de «Antwerp Dis trict Pipe Band» vinden, die je honderduit vertelt ove zijn hobby, de doedelzal muziek, de optredens - zi wat een dertigtal per jaar - de uitstekende sfeer in de band, enz. (pierre van rossem) Show en beurs Sint-Niklaas, beurzenstad binnenkort. Van 4 tot 8 mei a.8. is er de gezondheidsbeurs en welzijnsbeurs 1984, op zaterdag 12 en zondag 13 mei de «beurs van het zit- en slaapkomfort». Beide happenings vinden plaats in de stadszalen aan de Leopold II- laan. Over het eerste gebeuren, een initiatief van de serviceklub Kiwanis Waasland en het Belgische Rode Kruis afdeling Sint-Niklaas, berichtten wij eerder al. Elders in dit blad vind je nu in verband hiermee meer praktische informatie. Vier firma's uit Sint-Niklaas en één uit Brussel zijn op het idee gekomen om in de Wase centrumstad een beurs van het zit- en slaapkomfort te organize- ren. Wat je er allemaal zal aantreffen ligt voor de hand: bedden, matrassen, lattenbodems, donsde kens, kussens, salons, zetels, hoekbanken, kinder bedjes, babymatrassen, slaapkamers voor de kleintjes, zonnebanken en - hemels,... De opsom ming is niet limitatief, uiteraard. Minder vanzelfsprekend zal de aanwezigheid op de beurs van o.m. Patricia Paay en The Star Sisters zijn, al maak ik me sterk dat enige friaole fantazie The Star Sisters, met in het midden Patricia Paay. Zaterdag 12 r het verrassende van deze melding kan afzwakken Sint-Niklase stadszalen (idb) zonder af te doen aan de rijkdom aan perspektieven die de (toevallige?) kombinatie Star Sisters zit- auteur van een promotie- Die trekken waarschijnlijk onze noorderburen gewis en slaapkomfort in zich draagt. Terzake: Patricia tekst die ik in handen ge- niet zo vaak een nieuw pak zonder meer zou be- Paay, The Star Sisters, Fancy en (voor de dames: sPeeld kreeg, neemt aan dat aan. Eendagsvliegen bedoel stempeld worden als een woeaaaw?) Benny Neyman (dames: «liefde is als "dankzij een leuke uitrus- ik. Hoe ook: het trio zal 'meidengroep', een begrip een sigaret!..) verzorgen zaterdagavond 12 mei a s tlnK (zte S"0' e" te Ke" «idens de beurs voor het dat mij meteen doet denken «rat Hon mnrHt oono-oUnnrrtrrH oit aan nrnmfn^eKa promotiefilmpje onderhand eerst in het Waasland op- aan flinke partijen, vaak wordt aangekondigd als een (komfortabe- zowat iedereen in Belrié en treden. Maar voor ik het no* terecht £k en dat nre- i zijn ze te gast in de ,n. nT zowat iedereen in Belgié en treden. Maar voor ik het nog terecht ook en dat pre- le?) Grote internationale Show Jean Walter, La Nederland de single, maxi- doek in afwachting hele- cies daarom als flink Esterella, kabaretier Jef Burm en moppentapper single of elpee van het trio maal laat vallen over deze sexistisch mag worden af- Tony Bell maken van zondagavond een 'Grandioze in huis moet hebben». Aai, welgeschapen drievuldig- gedaan. Met Rita en Linda showavond'. ik moet achterop blijven, ik heid, nog even een trooper op Patricia Paay Herself. Jèren voor ze in zee ging met Ivonne en die studio- zangeres groefde ze al hits het vinyl xn 1967 bracht de (hoe Vlaamsch!) van Fancy zou het na de Baccarabe- ker? «verduiveld snel» zijn gegaan. Van «Oh oh oh What a kiss!» verkocht hun maatschappij honderddui- eerste topper; «Je bent niet zend exemplaren Belang- hip (je bent niet knap, je rijk is ook te weten dat het lust geen bier maar toma tensap)». Het zal je maar gezegd worden! Patricia skoort opnieuw begin '77: stemgeluid van Fancy dank zij een niet muzikale onder neming verzekerd zuivere neusklanken. Rita «Who's that lady with my en Linda zullen binnenkort man?». Drie maand hitparade daarmee en nog geen antwoord op haar vraag. Haar droeve lot lijkt op de Japanse televizie drié1 maal daags te zien zijn in een reklamespot voor een neusverstuiver. Hatschie! in «Living without Toegangskaarten voor za- you». Er moet dus wel dege- terdagavond (12 Sint-Niklaas. Het team dat de beurs voor woon- en slaapkomfort» organizeert (dw) lijk een lady with haar man geweest zijn. Een nauw keuriger analyze van de ti tulatuur van de hit, mag leiden tot de vaststelling dat ze het zelf gezocht heeft. Patricia stelt haar hoop nu op de toekomst. Wat schrijf ik nog meer nummers van The (overi- héb hem niet in huis, zelfs Voor de film Annie (niet: over deze beurs dan het gens ook leuke, maar on- niet op kassette. Maar al Hall, bij gebrek aan Woody moedige kurrikulum van derhand wellicht al flink wie met mij dit gemis moet Allen) vertolkte ze het num- Patricia en haar zus? Kijk getaande) Andrew Sisters, vaststellen, krijgt nog een mer Tomorrow'. En tomor- naar de foto en mijn belang- Maar, zo gaat de geschiede- tweede kans Op 27 april row, dat is alsnog ook za- 8telling is ook de uwe! The nis, «moeder mag dan heel brengen The Star Sisters terdag 12 mei! Star Sisters zijn een nieuwe goed kunnen zingen, een een nieuwe single en elpee Dan komt ook Benny Ney- uitgave van The Andrew showbiskarrière zegde uit. Komt daar nog bij dat man, 33 jaar oud, een Lim- Sisters en 'Proudly Pre- haar niet veel». Of was zij het oog ook nog wat krijgt burger met charme. Zijn fi- sents', hun kompilatie van niet meer zo slank als haar (en dat kréég al zoveel): de lozofie: «Je hoeft me niet te vorig jaar (je weet wel: rum dochters? Dan maar een dames trekken voor hun zeggen hoe ik leven moet», and coca cola-a, every little studiozangeres ingehuurd nieuw nummer een «totaal maar toch «Ik weet niet Russian says da-da en ga zo Joop Eggermont, de man nieuw» pak aan (spijtig ge- hoe» (je hebt zo van die maar door), haalde in geen achter Stars on 45, .schreef noeg geen foto hiervan, mensen waar je kop noch tijd goud. Patricia, Ivonne een frisse selektie num- maar live op 12 mei). The staart aan kan krijgen) en en hun mama-a wier naam mertjes van die andere sis- Star Sisters zouden daar- «Liefde is als een sigaret» ik de lezer schuldig moet sies aan elkaar en noemde mee willen bewijzen dat ze Uit het Waasland zelf komt blijven, zongen al lang die 'Proudly Presents'. De geen eendagsvliegen zijn Fancy, een groep die door uur, stadszalen) kosten 250 frank (voorverkoop: Ple- zantstraat 88, Sint-Niklaas) en 300 frank aan de kassa. Op elke kaart staat een tom bolanummer waarmee je. als het even flink meezit, een reis van 10 dagen (vol- pension) naar Senegal kan winnen. Kaarten voor de show van zondag (13 mei, 19 uur, stadszalen) met Jean Walter, La Esterella. Jef Burm, Tony Bell en het plaatselijke en tegelijk uit zonderlijke talent ik zag hem al bezig John Tura kosten respektievelijk 120 en 150 frank. Rum and co ca-cola-a, working for the Yankee dola-aaaaaa!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23