I' Const leveraers uit Kallo in de boksring riemaal de 'Leeuwerckenaers' te Dendermonde mm Beroert het thema van DE LIEFDE de Aalstenaar niet 5.5.1984 - De Voorpost vrijdag 18 en zaterdag 19 mei waren we te gast op een eenakteravond in het VTI, stuk te brengen, zal Leo door een doorvoeld spel te gericht door de Leeuwercckenaers. Op initiatief van regisseur Leo Vertongen, die Vertongen op voorhand wel boeien. Wim Baude leek ons jnlangs de Dendermondse persprijs in ontvangst mocht nemen, kwamen negen jonge geweten hebben. Dat Leo op het goede pad in der ol van de onbehouwen smid Mary se Vermeiren bracht met gevoel Maria voor het voetlicht, maar door haar zwak stemmetje ging heel wat verloren. De akteur amusant als de spichtige muis-meid Alice Tenslotte vond uitgever Gerald Tawt z'n meester in René Legat. Dat dit stuk zo luchtig over kwam was mogelijk, naast de akteurs, dankzij de vlot te en aangepaste regie van Jaak Verhelst. Jaak zorgde mensen bijeen om samen met hen die avond te verzorgen: de vaste waarden van de dan nog een voor beginners Leeuwerckenaers met "De genoeghlijke klucht van Mie de gendarm' en Help. ik leef. en niet zo gemakkelijk stuk de jonge ploeg met 'Schilderij op hout'. uitkoos maakte de opdracht alleen nog moeilijker. De genoeghlijke klucht van zien die uit hetzelfde het dekor met een mini- Graag geven we toe dat elke Mie de gendarm goede hout als vader Leo mum aan rekwisieten opge- Pr°duktie voor een regis- Dit wae-ensDel van L Lieve- lesneden is René Letrat bouwd een Daar stoelen en seur nieuwe uitdaging leek ons de jongste uit het ervoor dat, met weinig at- uit wagenspel van n. ïaeve gesneaen is. «ene Gegat Douwd. een paar stoelen en gezelschap, maar bracht tributen, de sfeer van het vrouw, naar de middel- zette de doktoor op de plan- een tafel. Het licht, centraal tf'J.f' J^" r. f.' i ...r eeuwse klucht Hu noch ken op een met ridnder lu- op de speelrmmte gehou- ScMdenj op hout. heeft het er mettennn goed van^ muheu onmiddellijk werd werd bijna helemaal voor dieke wijze als z'n medespe- den. waa sober en kwam het 1 Vertongen het. ons m- 1 rekening genomen van de Iers. De vertoning van de geheel ten goede. ku»»en waf" ft" familie Vertongen Dat het nar leek ons echter minder De vlotte regie en de knap- maken. anneer we re g m deze familie Met aan to geslaagd pe vertolkiïg bracht o£s houden me' hat 'elt !amf1 «O? neeltalent ontbreekt werd De genoeghlijke klucht, een 'genoeghlijk' stukje _?e regisseur mal 811 8 ma ac" hier nogmaals bewezen. Of een ftuk m rerevorm ge- toneel ÏS" """J™ S"5801»1" ?°k ,an André Pauwels (Lamme) in schreven, is geen gemakke- podium, begrijpen we zijn het dagelijkse leven door lijke opdracht. Geen der Schilderij op hout vooropgestelde ideeen met z'n echtgenote Pia Verton- spelers mag eei gen (Mie) ook zo gesard en ten vallen of het wordt voor 'Mie de gendarm' midden beduveld wordt weten we z'n tegenspeler dubbel de roos, 'Schilderij op hout' gecreëerd Werkten mee: De koo rdinatie lag in han den van Marc Van Cauwen- berge. Aan het dekor werk ten mee: Eddy De Winter, Mare Van Cauwenberge,, niet. maar op de scene leek moeilijk om in te pikken het ons meer dan echt. Dré Het is dan ook een stuk dat Ingmar Bergman leek ons Pauwels bracht ons de iet- best met geroutineerde ak- een moeilijker te nemen wat idiote Lamme op een teurs gespeeld wordt, maar hindernis heel plezante wijze. Pia Ver- hieraan ontbreekt het deze Dat het geen eenvoudige tóngen gaf gestalte aan ploeg niet. opdracht zou worden om Mie. met de allures van een Met het oog op het verdere met' negen jonge mensen, echte 'gendarm' Als Lappe verloop van die avond, had waarvan het merendeel nog kregen we Jan Vertongen regisseur Leo Vertongen geen ervaring had, een in de rol van Lisa. Hilde Cools, die Karin haar rekening nam, steekie^la- Schoot L^*Vertawren met zo £<*d. Hij kent de scene zal mits enige oefening in Marc Saeys, Patrick Van steekje la Schoot Leo Vertongen met ^perking^ beter stembeheersing, beter over- derstraeten. Pros en Nico dan wie ook, maar kenne- komen. De rol van de ruwe. Van Nuffel. De klank lag in van de 7 weed se remsseur Hik heeft ^er ditmaal bonkige ridder Antonius de bekwame handen van IZrZ SZhTrelTZ rSe!S,i mee T ?"r,h,WaS hMarC Saej" °P houden. De heeldjes zoals het lijf geschreven laert bracht zn elektroni- hij het zelf noemt, kwamen Algemeen genomen een sche drum onder de arm niet helemaal tot hun recht. Aan het licht moest een en ander veranderd worden, en dat deed men dan ook, met alle gevolgen van dien. Toneel in KalloEric Van Oevele regisseerde bij Const leveraers «De bokskampioen(lv) Const leveraers uit Kallo besloot het toneelseizoen sta!te te geven. 1983-1984 met de opvoeringen van «De bokskam- Hilde Bogaerts nam de par- pioen», een klucht in drie bedrijven van Otto van Ka^ie voor O m 1 »ikening. Een steengoede Swarzz en Carl Mathern. vertolking die frisheid en Eric Van Oevelen voer de regie. Meur uitstraalde hoewel dit «De Bokskampioen» is nu niet direkt een toneel- pittig,i rolletje onvoldoende werk waar je U tegen zegt. Een eerder simpel werd uitgediept (regie?) gevalletje, inhoudelijk mager en doorzichtig. Naar Toni Van De Keere was in ons gevoel een niet zo gelukkige keuze. Temeer haar beste doen en heeft een omdat, teneinde deze klucht een beetje op een droom van een Eglantine behoorlijk niveau te tillen, men moet kunnen reke- nen op de inbreng van een aanzienlijke hoeveelheid de j^t? intonatie en de visuele gags (die het goedkope duurder maken) en iese bewegingen, uit- l.on <114 Kin Th O Tl oon prima vertolking, alhoewel mee naar het V.T.I. Voor de het toch mogelijk was nog belichting zorgden Wim meer uit deze mensen uit te Dhondt en Raf Pauwels; de halen. Maar voor diegenen grime werd opgelegd door onder hen die nog nooit op Leni Over meer. Meermalen stonden de ak- de planken stonden zal het Bijna was ik er aan voorbij teurs slechts gedeeltelijk in wel een hele ervaring ge- gegaan ook Rita De Mulder het licht Nochtans, deze weest zijn. Hadden wij re- werkte mee aan de eenak- spot was zeer belangrijk gisseur Leo Vertongen lie- teravond, zij presenteerde omdat zes spelers op die ver een stuk weten te kie- de stukken plaats hun monoloog zen uit een genre dat hem «Het waren eigenlijk zes brachten. De schijnwerpers meer vertrouwd is, toch eenakters", fluisterde Toni op de juiste plaats zetten of vinden wij dat het de moeite me toe achter de schermen, de plaatsing van de akteurs loont om dergelijk experi- Inderdaad, Rita praatte aanpassen is misschien niet ment te herhalen. Het ama- drie keeer heel charmant en zo eenvoudig., maar hier teurtoneel kan er alleen met de nodige zwier de ver werd naar ons gevoel toch voordeel uithalen! schillende stukken aan me te weinig aandacht aan Piet VAN SAN kaar, gaf een ietwat lange besteed. beschrijving van het gege- Een ander zeer storend ele- Help, ik leef ment was de elektronische jn een regie van Jaak Ver drum die het heel wat toe- helst brachten de Leeu- schouwers op de heupen werekenaers de derde een- liet krijgen. Sommigen Meter van die avond: Help, achterin de zaal lieten dit jk iggf een komedie van duidelijk merken door met jQhn Tolly. de voeten mee te stampen. Roger Berry, schrijver van Goed, deze drum kon het detektiveromans, is aan het stappen van de wandelaars eind van z-n inspiratie. Z'n suggereren, doch dan dien- vrouw, Mary, meent een de deze beter gedoseerd te schitterend idee te hebben worden zodat ook het pu- Voor een volgende roman en wil dat dadelijk uittes ten Terwijl zij op de bank ligt met een toneeldolk in schien een betere oplossing het hart èn ketchup op haar schort en hij de rol speelt van de vertwijfelde moorde naar. komt de meid Alice binnen. Zij, niet op de hoog- Courtoisie Courtisane Dendermonde. De Leeuwerckenaers. De genoeglA klucht van Mie de gendarm. Lamme wordt gesard de* Mie de gendarm (P. Van San) ven en stelde de spelers trouwd te maken met Ij voor. Een taak die ook niet toneel. En dit initiatief v< zo eenvoudig was. dient zeker navolg) Het belangrijkste van de Langs de andere zijde li hele avond was wel het lo- pen wij dat deze jonge n venswaardig initiatief van sen elkaar weervinden Bei Leo Vertongen om jonge samen iets op te bouwen! j^. mensen proberen ver- SIROU k ye, 0/ bliek in de sfeer kwam zon der zich te moeten ergeren. In- en outfaden was mis- gewee8t. Positief was wel de goede keuze van de onder steunende muziek. Is dit stuk. dat .eigenlijk opgebouwd is rond negen van het opzet, meent een monologen, niet bepaald m00rd te zien en rent dade- een snel stuk, dan werd dit hjk naar de politie. Inspek- nog eens beklemtoond door teUr Martinson, bijgestaan de regie, waar we zo goed door sergeant Veronica als geen afwisseling in de Speak, meent eindelijk eens plaatsing van de akteurs een vangst te hebben ge- konden waarnemen. Hier- daan en verheugt er zich op door kreeg men meer het de moordenaar te kunnen Op de vooravond van de sluiting van Flanders' Printing werd een konsert gepland d«x la de «Cappella Caecilia», een gemengd koor met zo een 35-tal meestal jonge zangeres» er en zangers amateurs met degelijke muzikale background doch ook heel w n professionals in 1980 ontstaan uit het beroemde Antwerps oratoirumkoor vi cl Lodewijk De Vocht. Dat dergelijk lustrumoptreden in de Keizerlijke Stede nietteg« ne staande het versturen van liefst 2000 uitnodigingen minder luisteraars lokt dan hè» aantal koorleden is dan ook alleszins bedroevend. Om niet te zeggen beschamen re Kuituur met de grote «K» lokt nog steeds maar weinigen tenzij ze er zelf bij betrokk ai zijn. :e: Was de kwantiteit er niet, men kan zich getroosten dat de belangstellenden alvast«ri; zeer genietbare avond hebben beleefd en dat «de afwezigen andermaal ongelijk hadden lei Courtoisie en Courtisane bij een internationaal tref- riumkoor «Chorale Cae< ne O.l.v. Frans Dubois bracht fen een eerste prijs in ere- lia» waarmede hij opmerki de Capella in de feestzaal afdeling. Bij de Nationale lijke suksessen oogstte i van het stadhuis «Vijf eeu- Koorwedstrijd georgani- binnen- en buitenland Difce wen muzikale liefdes por- seerd door de RTBF waar- bois' verdienste schuilt o.n wonen, dan een toneelstuk. Tawt, op het toneel en niets- Het schilderij en z n perso- vermoedend, maaakt hij de hierin dat hij overtuigen* g verscnyni ae dg voortreffelijk gedibiteer- deelnamen behaalde ze een waardering heeft vo* uitgever van Roger, Gerald de bindteksten door aktrice eervolle plaats in de halve werk van Vlaamse Mee n vnnHr«rht'hii Z T? moor°fnaar 16 tretten» met als rode draad aan liefst een 60-tal koren klissen Dan verschijnt de d voortreffeliik gedibiteer- deelnamen behaalde ze een nages Voor schilderij verwarring nog groter. Wanneer uiteindelijk ieder- waardering heeft vot r, werk Reinhilde Janssens. Wars finale. Wat goed werd voor tere. van kronologische volgor- een radio-opname door BRT Van de vertolking kan a jr de werd geopteerd voor een 3. Sindsdien is aktieve sa- leen gezegd worden da Een universeel dan. menwerking van «Cappel- zocht Ingmar Bergman z'n een achuldig en medepUch- van de urfde mt de m BRf ontsuum wat inspiratie m de danw» tlg bevonden wordt, de ver- muziskllteratuur van 1550 reeidteelde In heel wat uit- bokskampioen» geen eenvoudige - (te) moeilijke - klus. - naar ons gevoel temperamentvolle Italiaan se danseres Coletta Corola- ni, haar vuurdoop met brio Konfituurfabrikant Frede- spelbare nog eens wordt doorstaan en meteen bewe- rik Diepenbeek heeft samen voorspeld door wat heet: zen uit het goede toneel met zijn vriend Specht een telefoneren. Maar goed. Al- hout te zijn gesneden. Wel middeltje bedacht om aan les samen mogen we regis- opletten voor de zinsuit- de dieet-woede van vrouw- seur Van Oevelen toch ge- gangen. Coby. want teveel lief te kunnen ontsnappen, lukwensen met z'n eerste- repliekdelen gingen als on- Hij werd bokser! Dat heeft ling. verstaanbaar verloren, lepe Frederik tenminste Belichter Kamiel Waege- Hendrik Van Exaerde heeft zijn teergeliefde echtgenote man heeft getoverd! Met ons in de meest aangename wijsgemaakt. Een leugen? (te) beperkte middelen werd zin verrast. mBCO,pr- Helemaal niet, want kran- een meer dan behoorlijk re- bokser KVo vandaag werden 28 zendingen en studio-opna- gedraaid, er het bijltje bij de ^efde Van platonische ligieuze als profane werken neerlegt en van geen tot de reabeti- op haar repertoire, trad op r*abmiddeleeuwen toen de pest moorde Mary incluis, op een zeer hoog speltempo en dit binnen een muntend door eenvoud. Co- er woedde Elk personage is krijgt de zaak een wending die bewegingsvolle regie. by Vergauwen evolueerde symbolisch te verklaren, doordat de inspekteur. zot- vaxiatie brentren oo ne Canoella heeft zowel re- Voor Eric Van Oevelen, die met deze klucht voor voor het eerst op de Kallose Godsdienst en bijgeloof, Kot kuuia hü -- rengen p ppe het eerst de regie-wegen bewandelde, was «De planken. Ze heeft met de angst en woede, haat en -• - rtoiioow. liefde zijn er de ingrediën ten van Om elk personage z'n identiteit te laten behou den, hoewel de mensen alle maal in identieke kledij ge stopt waren, opteerde de re gisseur voor een voor ieder André Pauwels gaf een uit moordzaken weten. Beschuldigden anderen naar de perfektie wordt gt streefd al is die uiteraai nooit te bereiken Op va lend was wel de homo^ teit van het zangkoor, zin voor frasering en nuai 0 cering en het stijlvolle i de het optreden in voor h« Ji- in het openingskoncert van dan toch geen sche in klei-geboren i vrouw relatie. Zowel dan in de Antwerpse katedraal- standigheden al toonde «n de romantisch hoffelijke konserten, in de beroemde listisch optreden wel eenjs en zin als in de uitdrukking Adyotizkonserten te Brus- een paar schoonheidsfou [j, van het breed-van-geest- sel en in het passiekonsert jes maar die namen we t d, vrouwtje op de hoek van de van de Voorkempen. Op het graag bij. Dat het applaus bij het ein1- De mee8ter- Fred Diepenbeek Sm""1 Kke° °P d" Któ vm alleB- EeT" non-stop-progremmz caD "JLfSÜh'bij de van bet koneert er rfH At. trok Tony B ktfbST£££2 TZZlZZZZZ was zowat het enige «nor male» persoontje in deze klucht. Moeilijk waar te maken dus. Hendrik kwam glansrijk uit de ring (zelfs al waren enkele trekjes van fotograaf Baert uit «De klucht van de brave moor- Zijn rol was zeker geen ge makkelijke opdracht want waard, maar het was ons 3 ernstige Liebe, D® dirigent tenkoppen bewijzen dat sultaat bereikt. De rol van Frederik Diepenbeek een Frederik Diepenbeek, kon- echte onvervalste bokskam- fituurfabrikant, werd knap pioen is. verdedigd door Leo Van Er staat echter nooit bij dat Bulck. Een akteur met ge- het gewoon om een naam- voel voor timing die daarbij genoot gaat Een verfijnd de kunst verstaat om «zet- middeltje dus om regelma- jes» gepast te lanceren, tig het huis uit te glippen Jammer dat de minder ver- denaar» blijven nawerken, om op vreemde terreinen zorgde artikulatie de goede Ingrid De Vooght en Ma z'n titel te gaan verdedigen, verstaanbaarheid in het ge- leen Acker speelden Tot de echte bokser z'n in- drang bracht. (om beurt.het dienstmeis- trede doet. aan de zijde van Eric Van Hale leverde als je Rosa kreeg van de au- dochter Diepenbeek nog Fritz Diepenbeek een uitste- teurs niet veel inhoud mee wei! kende prestatie Goed geko- De vertolking die we (zater- Een Italiaanse danseres zen stemnuancering, een dag 19 dezer) zagen heeft komt de hele «soep» nog passende mimiek en vlotte hoe dan ook de homogeni- wat kruiden en Frederik bewegingen onderlijnen teit niet geschaad We vin- (de valse bokser) zit tot over ten volle zijn talent. Antoine den het alleen spijtig da z'n oren in de moeilijkhe- Van Hoof tekende Hugo OT1 rm' den. Maar. eind goed, al Specht net iets te dunne- goed.. tjes. De «gebarentaal» die Dekorbouwers: Leo Van hij vaak moest hanteren Bulck. Omer Burm. Jet bleef (te) sober, wat onder- Lossie. Francois Present, maats. Alleen z'n ervaring Robert Smet, Georges Tho- als 'oude' toneelrat heeft werd een beroep gedaan op maes. Toni Van De Keere. Specht geloofwaardig ge- een zestal akteurs. Onder Eric Van Oevelen, Ray- houden. hen. Freddy Rouck, Robert mond Van Raemdonck, Raymond Smet bleek met Smet en Willy Marleen Vleeschouwer en Tobias Wipperling in zijn Kamiel Waegeman mogen nopjes, we alvast feliciteren Een dankbare rol die aan Het werd een verzorgd ge- een akteur de kans biedt om heel. Afgewerkt tot in de verschillende registers te kleinste details. Het feit dat trekken, maar waarin ook de meubelen niet de juiste de gelegenheid tot charge phanie Cross (een dikke opstelling kregen heeft de voor het grijpen ligt. Ray- pluim trouwens) en tekst- bespeelbaarheid van het de- mond heeft niet aan de ver- hulp (door enkele akteurs kor enigszins bemoeilijkt, leiding kunnen weerstaan dankbaar aanvaard) werd De plaatsing van het salon- om in enkele tafereeltjes Hnor Manenka De ameubelement moest eerste met een te zware voet op het plan courkant en de eetka- pedaaltje te gaan staan, tot mer tweede plan jardin (en groot vermaak van het op waardig niet omgekeerd) Dit zou lachen ingestelde publiek niet alleen de vlotheid in en ten nadele van het eigen- het aanspelen in de hand lijke karakter van z'n type hebben gewerkt, maar ook de pantoffelheld en de dur- de verdoken positie van be- ver, het slachtoffêr en de Hun dankbaaren trouw pu- paalde personages (in cana- overwinnaar, de slaaf en de hliek én de bereikte^ pé) hebben vermeden. Be- ridder wegende, sprekende ak- Erna Van Bocxlaer zagen teurs die plots verdwijnen we als Suzanne Een beetje achter de rug van een of onzeker bij de start, wist"ze andere medespeler, storen naarmate het stuk vorderde Minde, fraai wordt het treffend en met presence wanneer het toch al zo voor- aan Diepenbeeks vrouw ge- Tony kreeg heel wat tekst Me. duidelijk of ze hnar on- te verwerken. Hij moet er in kels. dan wel hear knieen ammM. 'orgö homo_ie de toekomst enkel op letten of haar niaag bezeerde bij .iefde8uitingen en de «va- kontrapunt en studeerde geen dialékt meer te laten het Duitse hielgeklak. Ook heMesmtmgener de a leermee8ter8 Ms Vere- «rondvliegen». Aan Ann Si- Guido Wülems slaagde erin denu Broekx, Pee- rou, in de rol van het jonge een overtuigende Roger eindigen met een ters. Sternefeld e a Hij ver meisje, kon men wel mer- Berry op de plankenvloer te tee«mgen me volmaakte zich in onze ken dat zij reeds enige op- brengen Zn vrouw Mary aooio Amore en ee oo- buurlanden volgde orkeat. leiding genoten heeft en deed niet onder voor de ge- A,vaat bleek dat alle aspek- direktie te Salzburg en met- Mar- dus al wat ervaring kan loofwaardigheid van het courtoisie en cour- hodiek te Boedapest. Voor laten meespelen Isabelle personage, en dit dankzij courtol8ie en Van Wichelen kreeg de lan- ensemble dat achteraf ii trouwzaal, samen met onthaald werd waar sdi pen Chris Lievens-Bort dirigent en koorleden ini bloemetjes zette. «We willen dat eens hern men in betere omstandigl r den» was de idee van velai' geen pogingen werden on dernomen om Rosa een beetje uit de vergeethoek te halen. Voor de leden van de kegel bond en fabrieksarbeiders Vlee schouwer. Voor de kledij was Andrea Weemaes verantwoorde lijk. Toneelmeesters waren Georges Thomaes en Ste- verleend door Marienka De Vriesere. Const leveraers heeft een vruchtbaar speelsseizoen achter de rug. Het is een toneelgroep die frisheid, werklust durf en kunde laat blijken. positieve resultaten zullen zonder twijfel een aanspo ring zijn om het volgend seizoen nog beter te doen. Tot kijk. Const leveraers. ~Ei^T'Öiï i™"™» en kij» interpretatie van orgel- jg ue «ui- Pia Vertongen, trna ine- ri hij d muzjek van werken van J.8. Bach ver- ge monoloog van de heks rickz, ook een vaste bij de da' daarbij de mtmmk vmi aangeboden en w»t ons Ieeuwerokenaers. wa. heel Flor Patere de Veïrept. spiegelbeeld waarin trou- Brouwersprijs. Gedurende wens elk van ons zich op tien jaar was hij verbonden een of andere wijze kan te- aan de BRT als sonorisator rügvinden. en hij is professor aan het Koninklijk Vlaams Muziek- Variatie konservatorium Antwer- De prestatie van een zang- pen en stichter-direkteur koor in een anderhalfuur Van de muziekschool Zoltan durend programma kan Kodaly te Wijnegem wel eens, niettegenstaande Sinds 1971 is Dubois titula- optimale inspanningen, op ns-dirigent van het be de duur gaan vervelen. Iets roemde Antwerps orato- dat de «Cappella» alleszins had voorkomen. Er werd inderdaad gezorgd voor va riatie tot en met. Variatie in de as pekten van het totaal thema maar ook variatie in het ensemble zelf. Van het voltallig koor in 3-, 4- of meerstemmigheid, zelfs in éénstemmigheid wat beslist niet het meest makkelijk of minst overtuigend is naar solistisch optreden, duet ten, trjo's en kwartetten. Al dan niet a capella Met be geleiding van cello, gitaar, of piano, «quaire mains» inkluis. Met daarenboven technisch flink begeleid zo dat naast het oor ook het oog kan meegenieten. Goed voor ware musiceervreugde bij het koor zelf maar uiter aard ook bij de luisteraar. Met dc zevende uitgave v, vermaarde Houtlandse I' lentocht op zondag 1 juli bi Moere naar de hoogste I gemikt. De organizatie I plaats als nationale wandel van de Gezinssportfedenl van de Bond van Grote en^] Jonge Gezinnen Men wacht 5.000 wandelaars V|k meer informatie kan men|| recht bij de Dienst Tocru stadhuis Gistel (059/27.81.« Dendermonde. De Leeuwerckenaers. Help ik leej. «Capella Caecilia» Deze formatie trad amper één jaar na haar ontstaan spekteur Martinson voelt de dader aan de tand (P. Van reeds op in het buitenland en behaalde ?TI WorforinnH Dendermonde. De Leeuwerckenaers: De jonge ploeg bracht schilderij op hout (P. Van V«/i)|

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 22