René Van Leuven 25 mei tot 7 juni Kort maar krachtig: Pé Pr zy dry gab and nam afscheid jSpinneweb raakt verward in Slangennest te Sint-Gillis Kristus aan de kolom» in Waasmunster "jFiguurschetsen leerlingen "akademie in Sint-Niklaas Eerste leerlingenaudities te Meldert en te Moorsel De Voorpost - 25 5 1984 - 23 harmonie Sinte-Cecilia van hel Kunstgalerij PALET Fr. Courtensstr. 33 9330 DENDERMONDE Tel. 052/21.46.10 UITNODIGING Openingsuren: alle dagen open van 9 tot 20 u. Zondagen van 14 tot 19 u. Tineldorp Ze beslaat 175 jaar. deze vereniging (dw) Pé PrzycLryga, in muzikale middens gekend als organisator van meerdere optredens en twee heuse festivals, is zelf jarenlang aktief geweest als zan ger. In Sint-Niklaas nam hij met zijn groep af scheid van een talrijk opgekomen publiek. De Pé, die meerdere covers brengt als geen ander, had er duidelijk zin in. Een paar nummers waren voldoende om er ambiance in te krij gen. De Pé weet zijn publiek te bespelen, laat ze meedoen aan een deel van de show. Het eerste nummer was in strumentaal en de Pé was toen nog niet op de planken te bespeuren Zoals een 'echte' liet hij zich door een rockminnend publiek inha len. De begeleidingsgroep had inmiddels al «Apache», welbekend van The Sha dows, de zaal ingestuurd. Het feest kon nu echt begin nen. De Pé zette in met «The young ones» van Cliff Ri chard, ging krachtig door met «Back home» van Gol den Earring en «The Let ter», jaren geleden geco verd door Joe Cocker Een lievelingsnummer wellicht van de Pé, één van de meest genietbare ook voor het pu bhek. «The Letter» hebben we de Pé eerder weten zin gen tijdens de selekties van de Nationale Rockmeeting te Sint-Niklaas. Bij die gele genheid was de band van de Pé versterkt met blazers en een koortje. Bij het af- scheidsoptreden waren die niet van de partij, maar toch blij dat we het nog eens gehoord hebben. De set van de Pé was kort maar krachtig: dertien nummers werden door de boxen gejaagd, waaronder ook nog «Johnny B. Good», «Lazy sunday» van Small Faces en «Oh lalala» van T.C. Matic. Het pubhek kon er niet genoeg van krijgen en omdat men niet elke dag afscheid neemt werd nog eens extra werk gemaakt van het bis-gedeelte. Vier nummers nog werden in de zaal gestuurd: «With a httle help», «Threw it away», een kombinatie van «Wild thing» en «Je t'aime, moi non plus». De groep die de Pé begeleid de bestond uit Henry Gross- feld, ex-Tuxedos en thans aktief als drummer bij Beau Geste, Sözel Karl op de bas gitaar. Johan Francken en Bert Van Hoeylandt. Het afscheid van de Pé zit er op, maar hij blijft wel aktief in het organiseren van op tredens. Zaterdag 26 mei haalt de Pé de Nederlandse zanger Armand naar Sint- Niklaas. Armand was in 1981 al te gast in het Land huis. Muziekliefhebbers moeten terecht m «Pé's back home» aan de Kleine Laan. L.V.B. Aalst. Nieuwe Madelon. Tijdens het weekend bracht Pact «de rode stroom(per) In de rol van Eveline zagen Het personeel in huize Els- we Graziella De Ros. Hier lander bestond uit Conny kan men moeilijk van echte (Adinda Robbrecht) en beleving spreken wanneer Alexander (Peter Meyers), men ziet dat elke vorm van Het debuut van Adinda was koncentratie ontbreekt, zeer goed te noemen en Zinnen werden zomaar los- hiermee is zij al een heel weg in de zaal ingestuurd eind op de goeie weg en waren slecht verstaan- Peter was heel overtuigend baar, Grazieüa stapte te als huisknecht en wist z'n nonchalant over en weer op amusante gelaatsuitdruk- de scène en het een paar kingen juist te doseren, keer verstek gaan bij het Tenslotte nog een pluim repliek geven. voor de regisseur die, van zijn kant, zich volledig ge geven heeft. Wat, algemeen genomen, bij Spinneweb ontbreekt is de zo belangrijke eenheid van speelstijl. Ik heb de in druk dat de spelers hever hun eigen gangetje gaan zonder rekening te houden met de bedoeling van de re gisseur en waarschijnlijk zonder veel overleg. Wat ook ontbrak was een zekere vertrouwheid met het dekor en de rekwisie ten. De akteurs treft geen schuld en aan dit euvel kon ook weinig verholpen wor den, daar de zaal slechts één keer beschikbaar was vóór de opvoering en de spelers dus geen kans had den het dekor «uit te tes ten». Dat dekor was wel funktio- neel ontworpen en knap uitgewerkt. Dit was voor namelijk het werk van Mare Vercauteren, geassis teerd door Herman Pauwels en Bart Ruyssinck. Mare zag het dekor volledig in zwart en wit, en enkel de dingen die aan het verleden herinnerden kregen een kleur Ook de kledij en de rekwisieten werden in Dendermonde. Spinneweb speelt toneel. Erik Van Impe zwart en wit gehouden. Dit vond zijn draai als Jaak Sanders (P. Van San) gaf een eigenaardig, maar bracht Hendrik Elslander, de heer des huizes, op de planken. Ook hij zette zich in voor een goede vertol king, maar het was vooral de expressie die we bij Mark misten. Expressie kan geuit worden door kontras- ten in tempo, door volume en toonhoogte van de stem. Verder werd alles een beetje te nadrukkelijk gezegd of gespeeld maar het was toch een goede poging. ine web, de toneelgroep uit St.-Gillis, stelde vorig gekend Het Slangennest. een zwarte komedie en voor de jenheid in zwart wit, voor aan het publiek. Hielden l«e vorig seizoen een desillusie over aan «Mevr. Savage», ditmaal konden we meer tevreden huiswaarts keren, jderdaad, Spinneweb deed z'n best en regisseur William I De Decker zette zich volledig in. 1 Keren we nu even terug naar het stuk en de auteur ervan. j Vlaamse auteur Frans ools werd in Wuustwezel n op 3 februari 1923. overleed op 15 juni 13, na een ziekte die 46 lang aansleepte. Hij was sekretaris van de Vere van Vlaamse jelauteurs. Hij debu- eerde met «Niets dan de axheid» waarin Ann Pe- j hoofdrol vertolk- Naast avondvullende jgtukken, waaronder «Ach- jter de schermen», «De prijs het zwijgen», «Het ingennest» (1968) en jelen op zolder», schreef Cools verscheidene terspelen, een eenakter Ign een TV-spel «De bruids- Het slangennest Zes maand na de dood van z'n eerste vrouw Flora, viert Hendrik Elslander z'n verloving met Eveline. De sfeer in huis is echter niet zo. feestelijk. De telefoon rinkelt voortdurend, maar aan de andere kant van de lijn is blijkbaar niemand en Hendrik krijgt brieven, on dertekend door Flora. Er is ook een haatrelatie tussen de verloofde van Hendrik en Paula, de zuster van Flo ra. En dan verschijnt er een onbekende en ongenode gast, Jaak Sanders, die toch een uitnodiging voor het feest heeft, alhoewel er geen gestuurd is. En wat is er eigenlijk met Flora aan de hand? Stierf zij een na tuurlijke dood zoals de dok ter verklaarde, werd ze ver moord of is ze eigenlijk wel dood? Wie zit er dan achter de telefoontjes en de brie ven? Allemaal vragen die onopgelost blijven tot het einde van het stuk. Bij de ontknoping komt men dan te weten dat Hendrik en Eveline, Flora vermoord hebben en dat Paula de hulp van Jaak, die eigenlijk in- spekteur van politie is, in geroepen heeft om het twee tal te kunnen ontmaskeren. Akteerprestaties Wie het sterkste overkwam was wel Anne-Mie Van Leemput als Paula, op de voet gevolgd door Erik Van Impe als Jaak Sanders. Bei den legden zich helemaal toe op hun rol en er kwam dan ook een prima vertol king uit de bus. Deze men sen beschikken ook over voldoende stemvolume. Mark Van Herreweghe 1 Het zeventiende eeuwse olieverfschilderij «Kristus mtaan de kolom», mogelijk van de hand van Gerard (Seghers (1591-1651), werd ter gelegenheid van de restauratie aan de Waasmunsterse kerk daaruit A rerwijderd en hangt nog een weekend te kijk in de BA, Galerij van de Akademie, aan de Kerkstraat 9 in Waasmunster. Met dit initiatief wil de GA de B&ndacht vestigen op het lokale kunstpatrimonium en in het bijzonder op het bezit van de OLVrouw- kerk van Waasmunster. ijdens de opening van de énschilderij -tentoonstel- op vrijdag 18 mei be- prak Carl Van de Velde, nderzoeksleider van het doflatioiiaal Fonds voor We- ischappelijk Onderzoek docent aan de VUB, het v óhilderijwaarna burge- ister Willy Strobbe de htoop uitsprak dat meerdere .■rken uit de verzameling n de Onze-Lieve-Vrouwe- erk op een gelijkaardige t 'ijze extra in het licht zou- in gesteld worden, n de tentoonstelling kan nen via foto's kennis ne- !rto nen van de verschillende ersies die van de komposi tie bestaan, zodat men kan n ergelijken Andere voor- K tellingen zijn het schilde- VCK ij van Rubens in de Ant- lee rerpse Sint-Jakobskerk en Abraham Janssens' 'gese- 0 die in de Sint-Mi- ihielskerk in Gent hangt. 8" )ok over het oeuvre van lerard Seghers zelf 3Va |e fotodokumentatie (en eratuur beschikbaar. °Het schilderij zelf nu. Het aal oont de voorbereiding op de geseling van Kristus. Een beul bindt Kristus' OD landen aan een kolom die 'jniet zo goed meer zichtbaar terwijl een andere beul. •ou links afgebeeld, geselroe den bijeenbindt. eii Een datering ee Het feit dat het in deze kom- vet positie om een 'lage' kolom it laat het werk in de ir*eventiende eeuw dateren. Volgens inleider Van de n Velde waren er in de late t niddeleeuwen twee relie- rii ken waarvan beweerd werd «9 dat ze de kolom waren waaraan Kristus gegeseld werd. In de zeventiende eeuw werd definitief aange nomen dat de laagste van de twee palen de betrouw baarste was. Eveneens typisch voor in die eeuw uitgebeelde, popu lair geworden geselingen is de direkte weergave ervan De keuze van de episode, namelijk die juist voor de geseling, laat ons duidelijk meeleven met de gelaten heid van de Kristus-figuur en de vertrokken gezichten van de beulsknechten. In tegenstelling tot het Gentse schilderij dat de beulen grotesk voorstelt en waarin de vormen nadruk kelijker gemodelleerd zijn, toont de Waasmunsterse versie een meer totaal ka rakter en de emotionele ge ladenheid van het tafereel komt natuurlijker over Al dus Filip Fieren8, initiatief nemer tot de tentoonstel ling. Oorspronkelij ke bestemming Of het doek in de zeventien de eeuw al in Waasmunster wa^, is een andere vraag Van de Velde haalde een negentiende eeuws boek van De Potter aan dat be treffend werk noemt han gende rechts van het altaar in de Waasmunsterse kerk. Het zou kunnen dat «Kris tus aan de kolom» daar toe vallig belandde nadat het met de Franse overheersing uit de oorspronkelijke in stelling verwijderd en ge veild werd. waarna de ko per het aan 'een' kerk, die van Waasmunster, terug schonk. Wie is de schilder? Op de achterzijde van het Waasmunsterse schilderij staat de naam Seghers te lezen Deze aanduiding zou pas later aangebracht zijn. In het Rubenianum wordt een afbeelding bewaard van een klein schilderij dat een model of kopie van het ge- ëxpozeerde werk zou zijn. Het origineel is verloren ge gaan De opvattingen die dit kleine werk aan Van Dyck toeschreef is thans verworpen. Samenvattend stelt Fierens dat er van de kompositie twee versies be staan. De Waasmunsterse uitvoering kan een late Seghers of zelfs van een an der kunstenaar afkomstig zijn. Nieuw onderkomen voor de GA De tentoonstelling is vrij toegankelijk op 26 en 27 mei. zaterdag van 14 u. tot 17 u. en zondag van 10 u. tot 17 u. Op de affiche van de GA staat nog de tentoonstel ling «Jaarwerken 1983- 1984» vermeld Die zal plaatsvinden in de Gemeen telijke Akademie van Waas munster op 8 en 9 sep tember. Andere tentoonstellingen zullen van dan af doorgaan in het Kasteel Blauwendael dat ook via de Kerkstraat te bereiken is. Het gemeente bestuur besloot aan de hui dige tentoonstellingsruim te een andere bestemming te geven en stelt nu alles in het werk om het nieuwe onderkomen van de GA zo funktioneel mogelijk te maken Ondanks die verplaatsing zal, zo zegt direkteur van de akademie Wilfried Huet, het programma met 15 ma nifestaties. die zo goed als op punt staan, dezelfde mentaliteit van voorheen behouden. Dendermonde. Spinneweb speelt toneel. Anne-Mie Van Leemput, overtuigend als Paula in «Het slangennest(P. Van San) passend en smaakvol ef- de haartooi werden ver- fekt. De verzorgde belich- zorgd door Kris Bijnens. ting en de treffende mu- Als teksthulp fungeerde ziek, onder andere de pan- Leen Broothaerts. fluitmuziek van George In elk geval, het was beter Zamphir, lagen in handen dan hetgeen we vorige keer van Raf Cauwels en Bart te zien kregen. Laten we Ruyssinck. Er werd met hopen dat het volgende knipperlicht gewerkt, een keer weer een ietsje beter andere keer met groen gaat en dat de spelers een licht, telkens wanneer een beetje meer vertrouwen in bepaalde scène extra in de him regisseur mogen krij- verf moest worden gezet. gen. Het zij zo! De sobere, juiste grime en SIROU ANN lelling in Sinl-Niklaas. Zes eindejaarsxludenten van de knnsiakadcmie expozeren figui Bij de leerlingenaudities van verleden week van de Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel, zowel te Moorsel als te Meldert waar een nieuwe afdeling van de grond kwam memoreerde schepen van kuituur Chris Lievens-Borms doel en spe cifieke taak van de akade mie zoals vermeld in de be leidsnota. De musische vor ming van de bevolking, in het biezonder dan van de jeugd door doorgedreven integratie van leerlingen en oud-leerlingen in het eigen tijds kultureel leven in heel Groot-Aalst. Dus alleszins ook in de deelgemeenten. Gedurfde opties die, een paar uitzonderingen niet te na gesproken, geleidelijk maar zeker gerealiseerd worden. Aalst kan in zijn geheel bo gen op een brede waaier muziekmaatschappij groe pen, toneelverenigingen, zangkoren, orkesten, dans- ballet- en expressiegroe- pen die ook ver buiten de eigen regio een stevige faam genieten. De muzieka- kademie wil de vruchtbare voedingsbodem zijn via per manente opleiding, trai ning, motivering en bege leiding van vele jongeren (en ook ouderen) die mor gen het erfgoed van kui tuur, kunst en zinvolle vrijetijdsbesteding nog be ter en waardevoller moeten kunnen doorgeven. Vermits de muziekbeoefe ning ook een sociale dimen sie heeft wordt musiceren in groep ten zeerste ingeoe fend en aangemoedigd. Wat dan zijn bekroning vmdt in opendeurdagen, audities, openbare optredens en al lerlei andere prestaties. De geboden kansen worden dan ook effektief benut en leiden tot duurzame resul taten. De audities, de eerste zowel te Meldert als te Moorsel, mogen hiervan een blijk zijn. Te Meldert was de opkomst met zo denderend. Heel wat mensen hadden blijkbaar meer belangstelling voor Anderlecht - Tottenham dan voor een leerlingenau- ditie. Vooral dat het hier ging om leerlingen van el ders vermits te Meldert nog maar alleen notenleer wordt gegeven. Te Moorsel was de opkomst veel meer bemoedigend en konden ook een aantal leerlingen van ter plekke tonen tot wat ze reeds in staat zijn. En dat is inderdaad reeds heel wat. zowel instrumentaal als vokaal LH naliteitsatelier. hem eind februari een pak figuur- schetsen liet zien en daarbij vroeg of ze niet ergens geëxpozeerd konden wor den «Bij het zien van die schetsen was ik hoogst ver baasd over de kwaliteit van de tekeningen en de virtuo ze uitvoering Ik kan hier verzekeren dat ik geen moeite had om het stadsbe stuur en de bestuurskom- missie voor deze tentoon stelling te winnen». Aldus K. Michiels De exposanten zijn Robby Van Goethem, Nicole Bau- wens. Michel van Ackere, Siegfried Beyers. Wilfried Jacobs en Michel de Vos. Deze tentoonstelling is wel degelijk het vermelden waard. Toch behoeft ze niet méér kommen taar De schetsen op zich zeggen meer dan genoeg. Ga en kijk. Op weekdagen van 14 tot 17 uur en op zondagen van 10 tot 13 uur en van 15 tot 18 uur. K.L. Saterdag 19 mei opende in »t internationaal exlibris- entrum aan de Regen tie traat in Sint-Niklaas een ''f1 en toonstelling met figuur- Khetsen van leerlingen van 1 h de finaliteit tekenen aan de e kademie voor schone kun- iten van Sint-Niklaas. dc lerk op dat de tentoonstel- ler ling maar een goeie week ;n loopt, namelijk tot 28 mei ïirekteur van de akademie Karei Michiels vertelt in de en tatalogus dat Berénice De- *os. leerkracht van het fï-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23