Moris De Smet: De essentie vatten in kort bestek. Dergelijke uitdaging spreekt me aan Bug-g-enhoutse Limericks «Trojka» in «Spectraal» Moris De Smet in een notedop Mespelarenaar in een «Trojka» de literaire bekendheid tegemoet bij moeder de muis Dra klonk daar tjing, boenk en tereirum!< terechtkomt. 'k z° °P gebrand een literaire karrière uit te bouwen, stipt Moris De m dergelijke absurde aitua- reed. heb ik in .Vooruit. Esmet, tijdens het gesprek, eerder bescheiden aan. Ons lijkt deze vierenveertig- ties? Elke dag worden we geschreven dat Van Dale de jarige inwoner van Mespelare -hij woont naar eigen zeggen - een «scheut gekonfronteerd met din- Staatsprijs voor Jeugdlite- lager» dan de Benedenstraat, die richting echter al ingeslagen. S^n> waarvan we zeggen, ratuur verdiende. Prijs die Niet iedereen die poézie pleegt of proza schrijft, kan immers beweren dat al Hoe 18 dat mo£elijk? En hem nu pas onlangs te het werk dat hij reeds aanbood, altijd een uitgever vond. En daarin slaagde Zljn ze reeel beUTt is eevallen Maurice De Smedt, want aldus luidt de officiële naam van de direkteur van de Schrikt het werk van lange Van Dale is ook iemand die Kijksmiddenschool I te Dendermonde, wel. Zo is het eerste nummer van de adem je af? zegt dat er geen jeugdlite- 7de jaargang van «Spectraal», een tijdschrift voor de promotie van kunst en Niet zozeer. Het schrijven ratuur bestaat? kuituur, integraal gewijd aan de figuur en het werk van deze Dendermondse van die kortverhalen heeft En daarin heeft hij gelijk auteur. Onder de titel «Trojka» worden in deze aflevering drie onuitgegeven overigens niets te maken Er bestaan inderdaad alleen Buggenhout. Magisch-realisme, zelfs surrealisme, (v) verhalen van De Smet gebundeld: «Preffabula», «Het geluk van de wereld» en met het lan£ bezig zijn aan goede en slechte (geschre- «De Araneïden». iets. Mijn eerste verhaal, ven) boeken. «Een witte kever» was trou wens langer van stof dan al Wat vind je zo markant in wat ik totnogtoe gepubli- het werk van Christina Een gesprek zouden lezen. Op dat mo- algemene indruk, hun oor- Wanneer begon Moris De ment-meen ik-moet je voor deel over de sfeer van mijn ceêrd heb. Maar het bevalt Guirlande? Smet met schrijven. jezelf uitgemaakt hebben of werk interesseert me meer. Van in de humaniora eigen- Je werk al dan niet door de lijk. Maar op, ik meen,, één beugel kan. Moet je ook de Je voorkeur gaat uit naar gedichtje na geschreven bij m°ed hebben datgene te Let fantastisch kortver- het overlijden van de h. vernietigen wat minder- baal. Wat trekt je daarin Cluytens, een van mijn le- waardig is Doe je dat niet, 3041 aan? De wereld is toch raars aan het Koninklijk komt er achteraf wellicht 8®«n fantasie-tje maar har- Atheneum te Aalst - werd toch iemand aankloppen de realiteit? van mijn eerste penne- met de vraag of je nog wat Het kortverhaal spreekt me me nog steeds niet... Zij heeft die gave waarover Op dit ogenblik ben ik trou- ik het daarnet had. Ze weet wens bezig aan iets van lan- de lezers na een paar blad- g-ere adem. Een roman die zijden reeds te boeien. Er zit zijn voltooiing nadert. Al- bovendien een brok engage- thans in een eerste fase. ment in haar werk. Toege- Dergelijk werk schrikt me geven, misschien niet zo dus geenszins af. Maar al verregaand Ze blijft, naar vruchten nooit iets gepubli- voo™dhebt. En loop je aan, omdat ik In da. genre X sS^ven'™ fTKSS' Essayiste Lisette De Bac- SÊ"™" wikkelde zelfkritiek bezit. oeerd worde» en dat biet? ettebjke hontSiden teldzij- 2t voS STÏÏk'p™ wtdiept. houding ^t is mderdaad moeilijk, den tellen - niet meer van de uitdaging- in een paar Je schrijft zowel proza als tegenover je agm werk Ik beweer ook niet dat ik deze tijd is. De lezer van bladzitolSvil poëzi.. Je voorkeu?? met leiden tot zelfdestruk- daartoe m staat ben. Uitein- vandaag geeft de voorkeur te vertellen »ln een anHer nat ïin* aar, h t a tie en aldus een literaire deüjk bepaal je je houdintr aan^Thsen» Ikzelf aRhans ander' °at het onderwerp. j jC jc iiuuuiiig aan «iuisen». iKzeu aitnans die daarvoor dan misschien Een aantal dingen kan je in een gedicht vatten, een aan tal onderwerpen hebben de verhaalvorm nodig Poëzie dan lijkt me ook meer bespiege- 1-IIr lend. ratie en 99% transpiratie. Dat is het feitelijk wel. Schrappen doe ik echter minder, omdat ik heel lang met het werk in gedachten rondloop, alvorens ik het aan het papier toevertrouw Hoe verloopt daad? de schrijf- Uiteindelijk moet je zorg gaan besteden aan elk woord? Dat is ook de reden waarom ik aan elk van die verhalen, hoe kort ze ook zijn, enorm lang werk. Daarmee bedoel ik dan niet dat het schrij ven zelf veel tijd in beslag neemt. Maar wel het naden ken dat de schrijfdaad voor- Het proza wordt met pen geschreven, de gedichten met potlood, zodat ik een gom kan gebruiken. Aan wat er eens stond wil ik immers niet meer herin nerd worden. Het is verder niet zo dat ik iedere avond aan de schrijftafel ga zitten bv. van 9 tot 11 schrijf Ik ben er wel konstant, in ge dachten, mee bezig. De schrijfdaad wordt dus voor afgegaan door een langdu rig proces, waarin de oor spronkelijke idee vorm krijgt en onder invloed van allerlei elementen, voortdu rend gewijzigd wordt Op een bepaald moment heb je «het» en zetje het op papier Meer momentopnamen? Als je daarmee bedoelt dat poëzie in een korter tijds bestek ontstaat dan proza, zie ik het enigszins anders. Ik bedoel eerder het weer geven van een bepaald mo- Indruk, een In 1981 verscheen van de hand van Moris De «Buggenhoutse Limericks». Een noemt de auteur deze humoristische de vier Buggenhoutse wijken -Opdorp! Opstal, Cen trum en den Briel- behandelen en geschreven den op vraag van Marcel Catry, de man die Moris Smets poëziebbundel «In elke hand een toverbal» van een fraaie omslagtekening voorzag en tijdens «Kultureel Weekend» in de bosgemeente, dat jaar, met het Vermeylenfonds een poëzie-avond organi- m seerde. Die limericks luiden als volgt... Een pittige dame uit Opdorp, kampioene meervoudige heupworp, zuchtte diep in de ban van een «haardige» man «Kom, kerel, dat ik je gans opslorp!» Een gevierde muzikant van den Opstal wiens naam ik 't liefst ongenoemd laten zal gleed uit over een drol en sakkerde, de handen vol «'t Is wreed, hoe ik hier uit de toon val!» Een rondborstige meid van den Briel hield van alles wat enigszins opviel. 55e zonde graag zonder kini, waarbij de buren riepen: «Tiny, we zien wel bumpers, maar geen automobiel!» Een döfStige heer uit het Centrum dronk een kwakje te veel in de Rerum. Wat laat kwam hii thuin Buggenhout. Moris De Smet in gesprek met Marcel Catry, die zijn dichtbundel «In elke hand een toverbal» van een fraaie omslagtekening voorzag. karrière onmogelijk tegenover je werk aan de lees graag kortverhalen. maken? band van een aantal nor- En wat die fantasie betreft. Dat is best mogelijk. Maar men In de praktijk is het zo lijkt het me dat in mijn o u -i - vergeet echter niet dat ik er d*1 wanneer ik iets schrijf, verhalen inderdaad nogal voor de bgt J»vat o.a een vijftal niet zo op gebrand lig een dat geruime tijd onaan- wat fantasie vervat zit. i®^?dv-.me, ee,n aparte gedichten rond het thema literaire karrière Is het vandaag de Hag malt, kelijk voor een auteur om zijn werk gepubliceerd te krijgen? In het geheel niet. De situa tie in Vlaanderen ziet er aldus uit, dat wij hier een paar grote uitgeverijen hebben, die echter in Neder landse handen zitten. Daar naast zijn ook een aantal kleine uitgevers aktief. Het aanbod is bovendien erg rug op gevestigde namen dit ogenblik bezig aan vermits een boek Auteurs die reeds over een werk van langere adem uitgeven een belangrijke bepaald lezerspubliek be- ik voorlopig «De Trap» Ook met de stemming mvestermg betekent, val- schikken komen dus mak- titel meegegeven heb Van 1974 tot 1978 recen- waarin je verkeert? len de meeste uitgevers te- keiijker aan de bak, debu- roman speelt zich af in seerde je in de Gentse krant Uiteraard. Gedichten ont- «Vooruit» jeugdliteratuur, staan in «andere» momen- Je hebt zelf ook voor de ten. Bij mij begint het ge- jeugd geschreven. Wel uit-woonlijk met een flitsend sluitend teksten voor pop- idee. Wat een begin-of eind- penteater. Waarom? regel kan zijn of ergens een Het lag nooit in mijn bedoe- regel midden het gedicht, ling te gaan schrijven voor De bundel die nu persklaar afgaat. Ik ben dus niet ie- m 6011 mand die veel schrapt, K®voel? maar ik prakkezeer veel. Ik geloof het niet. Het heeft Eigenlijk moet een verhaal eerder wat te maken met bijna zin na zin in mijn bet onderwerp en met wat hoofd zitten, alvorens ik Je ermee wil doen. het neerschrijf. discipline. En beslist even- «Amnesia International» waardig aan gelijk welke Welnu, die titel viel me te andere vorm van li te ra- binnen toen mijn aandacht tuur. Misschien moeilijker getrokken werd door een te geroerd laat, ik het dan op- maar dat ik daarnaast toch maken nieuw lees en eventueel altijd terugval op herken- herwerk Wanneer dat bare dingen en situaties Iemand die schrijft ziet zijn werk me dan, na tal van Dergelijke knmhinat.jp - werk toch graag gepubli- maanden, nog bevalt, bied brengt de lezer op bepaalde Wa^ bijvoorbeeld doe. aktie van «Amnestie Inter- ceerd? ik het aan een uitgever aan. ogenblikken misschien wel schrijven van teksten national» Inderdaad. Op een bepaald in verwarring. Maar wat is nit 18 Is Moris De 8met een door ogenblik ben je van mening Laat je je werk aan anderen realiteit en wat is fantasie' c»p reke^^übük^jTwe de muze begenadigd schrij- dat je iets moet opschrijven. lezen? Onder om het even welke Dat gebeurt. Ik heb een Dat is dan het magisch-rea- vorm: gedicht, poppenthea- paar mensen, een drietal, bstische in je werk? terteksten, een verhaal of aan wie ik mijn werk ter Inderdaad Maar ik zou het iets van langere adem En inzage geef. En dan hoor ik nog iets sterker willen uit- wanneer je dan geen auteur wel wat zij ervan vinden, drukken en van surrealis- bent van intieme dagboe- Met hun oordeel hou ik wel me durven gewagen. Be ken, denk je eraan dat ge- rekening, maar niet in de paalde situaties worden im- schrevene te gaan versprei- mate van een woord of een mere overtrokken. Maar le den. Opdat anderen het ook zin te gaan wijzigen. Hun ven we vandaag de dag niet «Spectraal», zet Moris De Smet uiteen, is niet alleen de naam van het tijdschrift, maar vormt eveneens een groepering van kunstenaars op pluralistische basis. Eri dan niet alleen wat het ideeëngoed, maar evenzeer wat de disciplines betreft. Van «Spectraal» maken hoofdzakelijk schilders deel uit. maar ook literatoren, musici en beeldhouwers zijn toegetreden. «Spectraal» wordt gedragen door twee mensen: Lisette en Marcel De Backer, die er de grondleggers van zijn en ook de gehele redaktie van het tijdschrift verzorgen. Zij organiseren daarnaast retrospektieves, tentoonstellingen, wedstrijden, week ends, literaire wedstrijden en geven kunstboeken uit, waarin o.a. schilders worden voorgesteld. Kortom «Spectraal» is niet alleen een tijdschrift, maar streeft er ook naar een aantal mensen die wat de kunst betreft gehjkgeaard zijn, ruimere bekendheid te verschaffen. In «Spectraal» zijn ook een aantal streekgenoten aktief De kunstschilders Renier De Herde, Georges Teugels en Tuur De Rijbel. Op letterkundig vlak o.a. Christina Guirlande. Het lentenummer van de zevende jaargang van «Spectraal» is geheel gewijd aan Moris De Smet. Onder de titel «Trojka» worden drie onuitgegeven verhalen van De Smet gebundeld. De essayiste Lisette De Backer-De Vleeschouwer verzorgt naast een korte bio-bibliografische bijdrage ook dc inleidende kritische beschouwing tot het werk van deze auteur. De verhalen* worden bovendien geïllustreerd met originele pentekeningen van kunstschilder Marcel De Backer. Over «Trojka», de titel die hij zijn verhalen meegaf, auteur Moris De Smet: «De bundel bevat drie verhalen, een trojka dus. Daarnaast werd het tijdschriftnum mer ook samengesteld door drie mensen: Marcel en Lisette De Backer en ikzelf. Achteraf heb ik er nog even aan gedacht de titel te veranderen in «Trio» omdat ik aan de weet kwam -toen het nummer overigens reeds in druk was- dat een verzameling van drie romans van A. Den Doolaard, eveneens onder de verzamelti tel «Trojka» verschenen was. Maar al bij al heb ik toch niets gewijzigd. De titels van de verhalen? «Prefabula» is het verhaal van een man die aan zijn eigen woning werkt. Boven de stad büjkt een soort «UFO» te hangen, die uiteindelijk het dak van zijn woning blijkt te zijn. In «Prefabula» kan je zowel «prefab» als «fabula» (verhaal) ontdekken. «Het geluk van de wereld» is de titel van het tweede verhaal. Overigens een fragment van de slotzin van het verhaal, die zegt dat het geluk van de wereld in kleine gaatjes zit. Dat verhaal was opgezet als eerste van een reeks rond een echt bestaande situatie: het ontstaan nl. van het klooster van Tussenbeek (Serskamp). Ben Roggeman, de uitgever, had me de wordingsgeschiedenis van dat klooster samen met de geschiedenis van Schellebelle -die hij zelf geschreven had- in handen gespeeld En mij gevraagd die paters en nonnen die oorspronkelijk in één kloostergebouw samenwoonden, een verhalenbundel te schrijven. Eén verhaaltje. •Het geluk van de wereld» is klaargekomen. Ben Roggeman is toen overleden. Ik heb dat verhaal dan ook aan hem opgedragen. «De Araneïden» -de Latijnse benaming voor spinnen- tenslotte, behoort tot de zuivere fantastiek. Het opzet ervan draait rond een man die «leeggezogen» wordt. Van «Trojka» werd een bijzondere oplage van honderd exemplaren door de auteur genummerd en gesigneerd. Een exemplaar hiervan is te bekomen door storting van 150 fr. (verzendingskosten inbegrepen) op prïc. 000-0549761-62 van M. De Smedt. Scheutlage te 9321 Mespelare. Onder vermelding «Trojka». Pierre Van Rossem in de RMS te Lebbeke ge- V0r of houdt het ontstaan start met een poppenteater van 0011 werk zwaar labeur Omdat het spelen van be- 08611 1&ng™*m proces staande teksten het betalen van acbrappen, opnieuw van auteursrechten in- «'hrijven, in de papier- hield, ben ik begonnen met mand (fooien...? zelf teksten te schrijven De teorie dus van 1% inspi- Buggenhout. Ik heb een enorme bewondering voor Christina Guirlande Dat poppenteater, «Pa Ra dijs», was vooral aktief in de periode van de feestda gen als St.-Maarten, Sinter klaas, Kerstmis. Uit de ene voorstelling resulteerde de andere en door het feit dat we in een bepaald circuit terechtkwamen, was ik ver plicht regelmattig voor nieuwe teksten te zorgen. Medewerkers aan «Pa Ra dijs» waren Marcel Catry en Theo Verlent. Welke zijn naar jouw me ning de kwaliteiten van een goed jeugdboek? Daarover kan je uren pra ten. Een jeugdboek moet m.i. alleszins het kind boeien. En daarnaast heb je dan verschillende opvattin gen. Er zijn mensen die be weren dat wanneer een boek voor het overige ont spannend is en geschreven werd in een zuivere taal, je van een goed jeugdboek mag spreken. Anderen ver langen echter meer: een boodschap, een engage ment. Te begrijpen die standpunten Maar van pri mordiaal belang lijkt me de noodzaak, dat wanneer een kind het boek ter hand neemt en er een paar blad zijden in leest het zodanig geboeid moet zijn, dat er een werkelijke honger ont staat, het verder te lezen. Volg je de jeugdliteratuur nog? Nu minder dan voorheen, hoewel ik toch met belang stelling het oeuvre van Jan Terlouw en Miep Diekman volg. Nederlanders. Geen Vla mingen? Ik heb enorme bewonde ring voor het werk van Christina Guirlande. En voor Henri Van Daele, die me een schitterend auteur lijkt. In de zeventiger jaren Maurice De Smedt werd geboren te Oudegem op 3 maart 1940. Hij studeerde aan het Koninklijk Atheneum te Aalst en aan de Rijksnormaalschool te Gent, waar hij het diploma regent Nederlands- geschiedenis-moraal behaalde. Aan de RUG volg de hij de kandidatuur Slavistiek. Hij werd leraar aan de Rijksmiddenschool te Lebbeke en achteraf direkteur van dezelfde stel ling. Sinds 1982 staat hij aan het hoofd van de Rijksmiddenschool I te Dendermonde. Literair werk 1974-1978: «Jeugdboeket»: jeugdboekenrubriek in «Geestesleven» van de Gentse krant «Vooruit». 1975: «De Barst», novelle (Infoboek, Meerhout) 1976: «Een witte kever» (ongepubliceerd) novelle poppenspel (uultgave in reeks «Speel-tijd» (Ben Roggeman, Schellebelle): «Het gouden haar», «Re in aart De Vos», «Het groene man netje», «Klipklap, het Marsmannetje». 1977: poppenspel «Koelekaan de Kitteldraak» on gepubliceerd: «De Bremer Straatmuzikan ten», «Domme Kasper», «De boom met gou den blaren», «Het toverkampioenschap». «De Heilige Lente», poézie (Ben Roggeman, Sohellebelle) 1979: «Fluitjes snijden» en «Droomvakantie», be kroond In Knacks kortverhalen wedstrijd, verschenen in Knack op 21 januari 1979 en In «Wellustig knallen de kampernoelies» (Manteau). 1980: selektie ln de lste Spectraal poéziewed strijd 1981: «Buggenhoutse Limericks» (Vermeylen fonds Buggenhout) «In elke hand een to verbal» (Poéziestichting «Vers», Beveren) 1982: selektie in 2de Spectraal-poéziewedstrijd, met zilveren medaille «Toevallige ontmoe ting van een naaimachine en een paraplu op een operatietafel» (Spectraal, Gent, Jaargang V, nr. 1-2, lente) medelaureaat Anderlandprijs voor korte verhalen «De nachtegaal van Fuentevasqueros» (Spec traal-Kunst-Proza boeken) «Het geschenk» (Knack) 1983: selektie in Bocari-prijs voor korte verhalen 1984: «Trojka» (Spectraal, Gent, Jg. VII-1 en ook afzonderlijk) Persklaar «De Cirkelmens», poézie tanten ondervinden de wereld van de grootste moeilijkheden om maar bevat zeer hun werk te publiceren, re, zelfs zeer Tenzij dan in tijdschriften, tuaties «De Sommigen proberen het in seerd op de eigen beheer. Maar er een Duits filosoof, die paar duizenden franken dat het hele universum tegenaan gooien... Neen. staat uit zeven dat hoeft voor mij niet. Gaande van het naar het Komt er van de uitgeverijen reerde toe: de staat reaktie los wanneer je wat Het 18 het verhaal van aanbiedt? mand die in een Op diverse manieren. Som- woon 8tadJe mige uitgeverijen laten je Dendermonde? gewoon weten dat je aanbod Het stadje heet niet dermonde» maar niet past in hun fonds, an dere maken een serieus lek- tuurrapport op. Die hebben Pet hoofdPer (TO lffimt Haat* in nllnvl dus een lektor aangespro ken, die zijn op- en aanmer kingen formuleert En veel ervaring heb ik ech ter op dat vl^k niet. Wat ik totnogtoe aangeboden heb, kwam altijd, op een of ande re manier, aan publikatie tegenover Dendermonde? toe. Weliswaar niet altijd u r van de eerete keer. Wait ""«maal nlet Ala gefuaie hoe eigenaardig het ook moge klinken, de realiteit is zo dat je van de ene uitge- 9 komt daar in allerlei tuaties terecht, maakt diverse trappen mee en uiteindelijk ergens kelen. Houdt dat «Goremond een bepaalde aversie n eerde Dendermondeni kan ik van deze stad ni verkeerd zeggen. Ik werk verij een briefje ontvangt ®r bove"die? Hoewel Den dat je werk niet aanvaaS df™onde als stad zelf mt wordt, terwijl diezelfde a bundel, bij een andere uit- d.f®f van ope geverij. vol enthousiasme 1, begroet wordt Bovendien blyft de o gename geur die de Heeft Moris De 8met werk 0011 kenmerkte, me o» op stapel staan? n°g in de neus han Do poëziebundel -Do cirkel- "f*r da' h°»<" mene. verschijnt in het ns- aIk<iCT m «c janr. Daarnasat ben ik op Pierre Van Slichting Lodcwijk Dc Naar aanleiding van dc 5tolk Racl. Liedtsstraat 27-29 le verjaardag van hel overlijdd 1030 Brussel organizcert weer van koning Albert organized een aantal zomerkursusscn ex- hel Gemeentekrediet van Dt lm pressie en expressieve vorming Panne van 15 juni tol 29 jtti mi in het onderwijs. Het gaat hem een grote tentoonstelling om internaat- en externaatkur- met als titel «Albert en El sussen. Voor meer informatie bcth 1914-1918».. kan men terecht op boven staand adres. 44 - 15.6.1984 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 44