Met de Voorpost ten huize van... beeldhouwer Edward Ver has De Voorpost - 13.7.1984 - 17 waarom zijn wij gedoemd tot de folklore? (p. van san) Deze week waren we te grast bij Edward Frederik VerhaSs Een rare vogel, zeg de plaats in deze akademie dat wel. Deze Dendermondse kunstenaar werd geboren op mei 1929 als zoon was er noiir miTiuer Kans, van kunstschilder Karei Ver has. Elk jaar studeerden er zo'n De laatste jaren was het stil geworden rond deze beeldhouwer en daarom aótA leerlingen je zochten we hem op in de Kazernestraat te Dendermonde, waar hij sedert een daarbij dan nog weet dat in paar jaar vertoeft. die tijd een professor les gaf Ondanks zijn opleiding diende Edward op een bepaald ogenblik af te haken en tot zijn 70e jaar. Wanneer kon hij niet verder blijven werken als beroepskunstenaar. deze op 40-jarige leeftijd Al vroeg zocht hij de akademie van Dendermonde op, waar hij les kreeg van een plaatsje kon bemachti- Piet Gillis. Daarna trok hij naar Brussel om gedurende vier jaar onderricht te gen, dim zathijror 3 0 j aar krijgen van Van De Capelle, een professor van Sint-Lukas. De vijfvolgende SSvïn S jaren vertoefde hij in het Hoger Instituut te Brussel, maar tussendoor bracht waren dus te veel opper. hij nog een viertal jaar in het buitenland door. hoofden en te weinig in dianen. Ik heb mijn studies dus vol- Hoe kwam je tot het beeld- werken. Daar leer je dan een beeldhouwwerk. Indien ^Jverd houwen? ook het vak. Ik heb er trou- ik voor een werk 100.000 7»°" 1 Wel, ik zat op 14-jarige leef- wens ook nog voor Jespers fr. zou vragen, dan zie ik in ™^^t de gro- Üjd in de akademie bij Piet gewerkt (één van onze gro mijn verbeelding een ventje feliciteerden IT Gillis. Die man dacht dat ik, te beeldhouwers). op zijn rug met armen en net zoals mijn vader, schil- Ik heb er een prachtige tijd benen de lucht in. liggen der wou worden. Doch het meegemaakt, ondanks het lachen. Want mijnheer. 25° u beeldhouwen sprak nuj feit dat je er toen nog de zeggen ze dan. inde win- 016 toeatanc!,van meer aan. Toen ik 17 jaar echte, harde leerschool kels staan mróie beelden °lï! 22 was (toen waren we nog kreeg. Het is dan ook zielig voor veei minder. Maar ver- kinderen op 17 jaar), trok als je nadien je beroep moet tel hen dan njet mijn moeder met mij naar laten vallen omdat er geen Brussel en daar mocht ik werk meer is. dan gaan leren bij Van De Het is eigenlijk een schande Capelle. Ik voelde mij er dat de regeringen in België, goed want toen was Brussel eens het meest welvarende nog een vrolijke stad. Het land van Europa, de laatste was nog een provinciaal 20 jaar zo weinig hebben nest waar ik mijn stiel wou gedaan voor him kunstpa- leren. Ik moest er dan ook trimonium en in het bijzon van alles doen. ik heb zelfs der voor de beeldhouw- nog met een 'stootkarreken' kunst, over het Brouckère-plein gereden. Met welk materiaal ben je je bent er blijkbaar niet ge- beginnen werken? lukkig mee! Ik ben eerst met steen be- Wat wil je. De architekten gonnen, hout is pas later hebben overal blokkendo- gekomen, in 1949. gebouwd en de rijken Toen ik in het Instituut kopen liever een sportwa- was, ik had toen niet veel gen van 1 miljoen, terwijl geld. was ik verplicht om zij het zouden kunnen doen na de les of tijdens de va- met een auto van 600.000 kantie op atelier te gaan fr. en de rest spenderen aan Instituut, kon prachtig boetseren, maar van steen kappen had hij geen kaas gegeten. Hij kwam soms maar éénmaal per week in de klas, maar toch kon hij dan zeggen welk werk van welke leerling was. Als hij dan iets uitlegde hield hij rekening met jouw stijl en jouw persoonlijkheid. Hij zette zichzelf niet in het middelpunt van de belang stelling, maar hielp je een stap verder. en toen mocht men wel les geven aan een atheneum, als leraar plastische opvoe- In 1955 haalde ik mijn di ploma in Brussel met me- daillekes en zo, maar in die jaren kon je met dat diplo ma enkel lesgeven aan aka- demies, dus niet aan een college of atheneum. De vo rige direkteur in Dender monde heeft hetzelfde di- Dendermonde. Een abstrakt werk van Edward Verhas. pioma als het mijne, maar (p. van san) hij is ouder en daarom was Dendermonde. Janusbeeldje van Edward Verhas. (p. van san) met ding. Maar ja, je was dan al enkele tijd uit de school weg, je had al op atelier gewerkt en dan ging het lesgeven zo goed niet meer. En daarbij, ik was nu pre cies de man niet die veel geduld heeft om les te ge ven. Ik zou het één keer uitleggen, twee keer zelfs, maar de derde keer zou ik het er inkloppen. En dat mag natuurlijk niet. Ik zou trouwens ook geen traditio neel lesgever geweest zijn, zoals het nu meestal het geval is. De 'meester' geeft les en iedereen moet en zal werken zoals hij het zelf doet. Nee, je mag de leerlin gen niet dwingen je werk te kopiëren. Ikzelf heb daarover nooit moeten klagen. Daveloos, mijn leraar aan het Hoger den in de winkel 10.000 exemplaren ver vaardigd worden, want dat interesseert hen niet. Om even terug te komen op je loopbaan. Hoe komt bet dat jijzelf niet in bet onder wijs bent gegaan? Dus ben je rechtstreeks in bet vak gestapt en ging je werken op atelier? Ja, in die periode waren er nog 22 ateliers in België, waar beeldhouwers terecht konden om hun werk te la ten uitvoeren. (Dat waren de zogenaamde prakti- ciens, wint de meeste beeld houwers boetseren wel hun beelden, maar om ze te kap pen in steen hebben ze niet het nodige gereedschap en de ruimte, zodat ze ver plicht zijn om op die ate liers beroep te doen). Beeldhouwkunst is tenslot te voor 90% vakmanschap en voor 10% talent. Ik heb or onder andore nog gewerkt aan beelden voor de gewezen direkteur De Decker van de Dender mondse akademie. Dat was bij De Jonckheere in Sint- Lambrechts Woluwe. Ook hebben we gewerkt aan beelden van Strobelle voor de wereldtentoonstelling expo 58. Die tentoonstel ling is wel de laatste hoog tepunt geweest voor de ate liers, want daarna was er geen werk meer. De rege ring had zoveeel miljarden uitgegeven aan opdrachten voor die wereldtentoonstel ling zodat er na 20 jaar nog geen geld was om bestellin gen te doen voor grote wer ken. En wie zou er anders opdrachten kunnen geven dan de staat? De ateliers waren verplicht te sluiten, wij kregen een groot hand van de baas en daarmee stonden we op straat. Het is een heel triestige zaak als je op dertigjarige leeftijd op straat komt te staan, maar ik heb dan toch nog tot mijn 30 jaar kun nen werken, terwijl de jon ge mensen van vandaag he lemaal geen toekomst meer hebben. Waarom zijn wij gedoemd tot de folklore? Van alle kunstenaars die iets in hun mars hebben, zijn er maar een paar tientallen die er kunnen van leven. Dat is zeker het geval voor de beeldhouwers die geen les geven of van wie de staat geen werken koopt. Dus je moet een vaste job hebben. En daar heb ik dan ook naar uitgekeken. Wij zijn geboren met die drang om te werken, maar ze geven de middelen en de gelegenheid niet om dat werk te kunnen uitoefenen! Wij hebben je niet altijd ak- tief bezig geweten Wel, dat zit zo: er zijn mo menten in je leven dat je door allerlei omstandighe den gèen zin hebt om iets te doen, of dat je gewoon de mogelijkheden niet hebt. Ik heb verscheidene jaren op een appartement gewoond en nu begrijp je ook dat je daar niet kunt werken. Maar toen ben ik naar Wie- ze verhuisd, ik had er een goed atelier en ik kreeg de smaak weer te pakken. Want ge kunt proberen uw roeping te loochenen, maar ik heb mijn opleiding ge kregen en eens moet je toch herbeginnen. Als je eens hebt leren bestaat. Als ik een portret maak kopieer ik de natuur toch maar, want het beeld moet immers gelijkend zijn. Het moet ook sculptu raal verantwoord zijn en het moet je eigen stijl hebben. Liefde kan je figuratief uit beelden met een hartje of een cupido. Maar hoe ga je bijvoorbeeld haat uitbeel den? Want alles berust op rede, zelfs het abstrakte, het goede wel' te verstaan. Als je figuratief een man maakt met een mes tussen zijn tanden is dat geen haat, maar woedde. En die twee hebben niets met el kaar te maken. Er is dus Dendermonde. Edward Verhas: er is een vonk, maar die kan zich niet uitleven, (p. van san) men zal je niet meer ver drinken. Je zult na jaren van inaktiviteit geen wereldrekord meer breken, maar na een korte aanloop periode zal het toch weer gaan. Met beeldhouwen is dat ongeveer hetzelfde. En het is dan ook in Wieze dat ik herbegonnen ben. Sinds dien werk ik dan ook weer regelmatig verder. Ik zie dat je twee totaal ver schillende stijlvormen beoe fent, figuratief en abetrakt. Hoe verklaar je dat? Ik geloof dat je op beide manieren een beeld kunt benaderen. Beide vormen kunnen goed zijn. Maar je kunt zowel figuratief als abstrakt zoetzemerige of slechte werken maken. Het is de expressie die telt. Je kunt heel je leven figura tief werken zonder je geest te pijnigen, zonder dat je hem een stoot moet geven om nog verder te gaan. Je veredelt, je geeft een per soonlijke toets, maar uit eindelijk is het toch iets dat maar één mogelijkheid: ab strakt werken. Want haat is een abetrakt begrip. Lief de kan aanleunen bij het secsuele, haat staat Ik heb elf keer een haatge voel uitgebeeld, en ik kon geen twaalfde maken, want ik was gewoon leeg. Niet alles wat abstrakt is, is goed. Vanavond zag ik iets op T.V., in Kunstzaken. Ze ven kontainers waren op mekaar gezet en in het rood geschilderd- Dat noemen ze rlan kunst. Goed. maar die dingen koopt toch niemand. Van welke middelen leven die 'kunstenaars DAN? Ze krijgen subsidies van de staat, zo simpel is dat. In België zijn er toch die elk jaar een schilderij aan de staat mogen verkopen voor 200.000 fr., een spul die ze op veertien dagen gemaakt hebben. En ginder vliegt ze dan wel de kelder in, maar de staat geeft het geld toch Houden mensen dan nog van kunst? De geest is weg. De mensen houden inderdaad niet meer van kunst. Ze houden wel van oude meesters, uit prestige, Dan kunnen ze zeggen, ik bezit schilde rijen ter waarde van zoveel miljoen. Maar als je de kunst dertig jaar lang verwaarloost is het gedaan met haar. Een patriciër anno 1900 had schilderijen aan de muren, bronzen beeldjes in de hoe ken, plafons met engelen kopjes. Kortom, er werd iets gedaan voor de kunst. Nu geven de rijken van vandaag hun geld aan iets anders. Zo is het toch ook met de bijouterie gegaan. Voor de oorlog kocht een rijke een juweel voor zijn liefje, later werd dat een bontjas en nog later een sportwagen. Inderdaad, maar bij Tiffa ny's in London worden er nu astronomische bedra gen neergeteld voor een oud juweel, doch gewoon uit prestige? Maar de kunst is gewoon niet leefbaar meer. Wie, uit een provinciestadje, komt er nu nbg bij mij om een portret te laten maken? In iedere school is er nog talent. Er is een vonk, maar jammer genoeg kan die vonk zich niet uitleven. En wat met tentoonstel lingen? De meeste kunstenaars pra ten alleen maar over ten toonstellingen. Als ik een slecht werk maak en ik stel dat tentoon in Amerika, Ja pan, Parijs dan wordt mijn werk geen haar beter. Het zijn niet het aantal tentoon stellingen of de afstand die telt. Eddy Wally heeft ook eens een Amerikaanse tour nee van drie dagen gedaan, haha. Ik zal ook exposeren, maar dan moet het goed zijn. Want, tussen al mijn wer ken zitten er betere en slechtere. Er zijn er een paar waarvan ik zeg: dat is plezant, dat vind ik goed, maar er zijn ook andere. Tenslotte, ieder schot is geen haas! Maar ik wil goed voorbereid zijn. Ik wil dat met een vijf entwintigtal beeldjes bui tenkomen. En als je rekent dat je daar toch twee en een half jaar bezig bent, moet ik nog een half jaar werken. Ik ben nu 55 jaar en ik hoop in de komende vijf jaar nog wel enkele tentoonstellin gen te geven. De eerste zal in Dendermonde in Het Pand zijn. De datum ligt nog niet precies vast, maar het zal rond maart zijn waarschijnlijk. Na de voorbereiding voor de tentoonstelling begint Edward aan een koffer, waarvoor hij de panelen zal kappen, geïnspireerd op de zeven hoofdzonden. Naar eigen zeggen liggen de ze ven deugden hem niet zo! Tekst: Ann Slrou Foto's: Plet Van San

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 17