DE TONGEN-
GESTOLEN!
DE DENDERBELLESE
«TONGENSLIJPERS»
OPNIEUW OP HUN SOKKELS
1965:
SLIJPERS
Terug van weggeweest
PROGRAMMA
BELLEKERMIS
Fiesta Campestra
te Schellebelle
De Voorpost - 10.8.1984 - 9
Je zou werkelijk gaan denken dat er een vloek op «De Tongenslijpers» rust, vertrouwt
Raf Van den Broeck, zoon van de Denderbellese familie Louis Van den Broeck - Michiels
ons toe. En inderdaad, wanneer je alle gebeurtenissen en toestanden rondom deze unieke
folkloristische beeldengroep diefstal, agressie in zyn diverse vormen, touwtrekkerij
en noem maar op van dichtbij bekijkt, moet je tot het besluit komen dat «De
Tongenslijpers» in de gemeente waar Sint-Maarten zo liefdevol en genereus zijn mantel
staat te splitten, in het verleden al voor flink wat herrie gezorgd hebben.
Vorige week vrijdagavond mochten de verenigde persjongens trouwens nog een staaltje
san deze «onvrede» en nu gebruikten we net een eufemisme meemaken. Tijdens de
door «De Lustige Geburen» al jaar en dag animatoren van Kapellestraatkermis,
georganiseerde perskonferentie, liepen de meningsverschillen tussen aan de ene kant die
«Lustige Geburen» en aan de andere kant vader Louis en zoon Raf Van den Broeck,
zodanig hoog op, dat we er als perskorrespondent, die toch niet aan zyn eerste
perskonferentie toe was, haast gegeneerd gingen bijzitten. Jammer genoeg waren «De
dus goed dat iemand uit haar Ze meer weg had van een men opzoeken. Achteraf heb
eigen rangen wordt gestraft. ruïne en we ettelijke jaren no- ben wij niets meer gehoord.
De roddeltante, Skato is haar dig hadden om ze op te knap- Tot we rond Nieuwjaar 1984
naam, wat «geld» betekent, pen tot wat ze nu is. Pas in de een aangetekend schrijven
wordt door twee mannen met zeventiger jaren trouwens ontvingen, waarin «De Lustige
de tong op de slijpsteen gehou- werd voor de voortuin het ijze- Geburen» ons op onze «plich-
den. Ze sluit de ogen van de ren hekken geïnstalleerd. ten» wezen. Ik vraag me trou-
pijn en grijpt zich krampachtig Daarnaast echter deed ook een wens nog altijd af waar men de
vast aan de broek van één van ander feit ons besluiten de lef vandaan haalde in ander-
de mannen. Die mannen de beelden voorlopig binnen te mans koopakte te gaan snuffe-
gesnorde Livinus lieve houden. Enkele tijd nadat wij len. Maar kom, zand erover
vriend) en de gelaarsde (Au- ons huis aankochten, werd een hebben we toen gedacht. We
gu)Stinus (de overwinnaar) tweede eigendom van de fami- vonden het ook welletjes. We
staan er eerder onverschillig lie Van Damme, vlak naast de wilden ook een eind maken
bij. Het kan ze blijkbaar geen onze, eveneens verkocht. In aan die ongezonde situatie e
j- 6v6iuvv>u gingen uijiim n. jiuimici ueiioeu waren «ue e - -
Tongenslijpers» niet b(j de hand. want meer dan één tong had bij bepaald? momenten 'la 5 P'T e,chter daI daa'op' Ioen ™n 8esprek
een flinke slypbeurt nodig. wcrP aanscherpen dan wel een in de akte voorzien woonhuis had met een afvaardiging van
aanscherpen d
vrouwentong.
Wat al bU al „ie. belet da. het pnbiiek - verheugende vaststelling overigens binnen Ud dd'^kao aigele.d wor- Z'thT^S. een Toen Sen wiH^rgesteld
afzienbare tyd opnieuw «De Tongenslijpers» in al hun glorie zullen kunnen bewonderen, den dat «De Tongenslijpers» plaats voor gas geïnstalleerd, de traditie in ere te herstellen
een bestraffend, vernietigend Ons aandringen bij o.a. de en de beelden groep met
en lafhartig feit voorstellen, gemeentelijke overheid op het Sinksen- en met Kapellestraat-
Bestraffend omdat de omge- gevaarlijke van dergelijke si- kermis tentoon te stellen. Wat
ving voor altijd met de neus op tuatie en het aankloppen bij dan weer op verzet stuitte van
de feiten wordt gedrukt. Ze diverse politici aan die toe- «De Lustige Geburen», want
heeft immers de teloorgang stand wat te doen, bleef on- van het naar buiten komen van
van een man en zijn zaak op beantwoord. Van Pontius naar de beelden met Sinksen wilden
haar geweten. Vernietigend Pilatus werden we gestuurd, ze in het geheel niet weten,
omdat de tong, hét orgaan om Men liet ons echter gewoon in Enkel de Kapellestraat was
spraak en taal voort te bren- de kou staan. Uit dat gevoel van belang,
gen, wordt geslepen en ver- van onbegrip, dat niet alleen
wond wordt bloed op slijp- door ons aangevoeld werd, Restauratie
steen! en taal produceren maar ook door de andere buur De beelden kwamen in 1967
dus tijdelijk of voorgoed on- van de gasopslagplaats, deed zeer zwaar beschadigd in ons
mogelijk wordt. Het lafhartige ons eveneens besluiten «De bezit, aldus de bewoners van
tenslotte is best te merken aan Tongenslijpers» binnen te het Hof De Tongenslijpers,
het gezicht en aan de gebalde houden. Op vele plaatsen vertoonden
vuist van de volksvrouw. Zij ze breuken en waren ze met
symboliseert de lafhartige mas- Toegegeven, aldus de familie behulp van plaaster, pek en
sa. Als één van de haren wordt Van den Broeck. Er was de beton aaneengezet. Kortom de
gestraft is ze blij dat zij het niet aankoopaktie van het huis die beelden hadden bijna hun oor-
is, ofschoon die massa even- stipuleerde (wij citeren): «de spronkelijk uitzicht verloren,
zeer schuld heeft aan het ge- aanzoekers verzoeken ons nota- We hebben toen besloten de
beuren.
Denderbelle. De Lustige Geburen- zijn in hun nopjes. Na lang wachten kunnen zij eindelijk de
tongenslijpers aan het publiek laten zien (v)
Folkloristische beeldengroep Hun bevindingen: Het ont- Hij zou, wordt gezegd, verwik-
Voor de historische achter- dc beeldengroep si- keld rijn in oneerlijke prak-
gronden en de betekenis van m dc "iken.
■De Tongensliipers. deed de de !5?t™uw\,D»e hofs,e- Waarheid ol vetrinsel? Feit is
familie Van den Broeck-Mi- wordt bewoond door een dat de reputatie van de man en
chiels, o.a. een beroep op de we1» beroep geba- van zijn zaak een flinke deuk
bekende volkskundige Renaat *fcrd ,s op h,c' vertrouwen van krijgen. Erger zelfs, hij gaat
Van der Linden, sprak ze ook mensen. Wellicht door een eraan ten onder
oudere buurtbewoners aan het "otar's; De man heeft echter een zoon.
Hol De Tongenslijpcrs aan
raadpleegde ze oude akten.
ris zo op het volgende te acte- beelden te laten restaureren,
ren dat betrekking heeft op lot In totaal werden zowat zeven
2 en door de koper te eerbiedi- lagen verf verwijderd, totdat
gen is. Het is niet de bedoeling de ware aard van het mate-
zocht Dat imiinmi'wrH der kinderen Van Damme «De riaal, gebakken aarde,
r rw ÜÜhÏmZJTS? Ton8enslijpers» te verkopen of blootkwam en ze in de kleuren
Ook de «kleren» van de beel
den werden, op advies van Re
naat Van der Linden, onder
zocht. Dat o
verricht door een Leidens (Ne-
ifessi
vaststelling kwam dat dejtiedij den toe te vertrouwen aan de Hocwei benadrukt Raf Van
derfandVorofenor die «e verwijderen van de gemeente van de eerste laag opnieuw
pr°,essor: d>e de Denderbelle, maar wel de beel- geschilderd werden
vaststelling kwam dat de kledij den fop VPrtrnilw<,n ann fï™""?kJÜSSf.S; o-.
dateert van voor de Franse
Revolutie. Weliswaar kan de
kunstenaar op het moment
koper van het Hof, dewelke den Broeck, we toen meenden
zich anderzijds zal moeten ver- dat de rust hersteld was,.
zijn creatie on r„lrn binden de beelden ten toon te den we tijdens de persconfe-
S"11"1' onderhouden en te rentie van vorige vrijdagavond
gegaan zijn, maar dat acht de
professor weinig waarschijn
lijk. Dat gebeurde in die tijd
uiterst zeldzaam.
herstellen, maar in geen geval lelijk in de affronten gezet. Pas
te vervreemden of te verwyde- gemaakte afspraken met een
ren van de plaats van her- bestuurslid van «De Lustige
wordt verondersteld. Een of die liet onrecht dat zijn vader RaM/an den BroeX^ten^ns Der8ellJke( notaristermmolo- verkoop van een kleurenprent-
andere omstandigheid zorgt er werd aangedaan, wil wreken, met zekerheid toe te besluiten l'e' l°C& Va, .Ya" de" kaa'1 van ,<<De Tongenslijpers»
nu voor dat er roddel verspreid Door een anoniem kunstenaar dat de beeldengroep minimum Broecke/aan. L k®»tpnjs 20 F konden
wordt omtrent de bewoner, laat hij een beeldengroep ver- 225 ïaar oud is zwaarwichtig in de oren. Maar plotseling niet langer nageko-
naar mijn mening lag het enkel men worden. Wat zal er nu
in .de bedoeling van de verko- gebeuren met deze kaarten die
pers aldus heeft één van de ondertussen reeds gedrukt
zonen me trouwens persoon- werden? Ook wat de tentoon-
ijk toevertrouwd te be- stellingsdagen betreft ontston-
UnMnfLo1 den moei'ijkheden. Plannen
»t r. nnr omlrent j,et tegelijk feestelijk
Zaterdag 18 augusqtus:
18.30 u.: Wandelconcert door de Jonge Denderlingen uit
Denderbelle.
19 u.: Wandelconcert door de Vrije Werklieden uit
Lebbeke
Zondag 19 augustus
18.30 u.: Wandclconcert door dc Koninklijke Harmonie
St.-Cecilia uit Lebbeke
Dinsdag 21 augustus
10.30 u.: Serenade door «De Lustige Geburen» aan «De
Tongenslijpers».
Daarna opening van de Jaarmarkt. Aan de jaarmarkt voor
runderen en paarden zijn voor 30.000 F prijzen verbon
den. De jaarmarkt voor Klein- en Pluimvee wordt begif
tigd met 7.500 F prijzen.
16 u.: Volksspelen
20 u.: 4de Gouden Tongenworp
21.30 u Vuurwerk
Achteraf trekking van de tombola.
De beelden groep «De Tongenslijpers» zal tentoongesteld
worden op zaterdag 18. zondag 19, maandag 20 en dinsdag
21 augustus, van 10 tot 22 u.
(pvr)
Tongenslijpers. Vader en zoon Louis en Raf
Van den Broeck, eigenaar-bezitters van de
tongensliipers <v)
vaardigen, die zijn wraakreden |n quarentaine
hoe de roddel een mens tot r
dc ondergang brengl - sym- |"d«di»d. g«" d* f™d«
holi.eert Dar He H»„ V»« toe. Hel
het Hof hoorden. Het toenma- uuiuvui uvi lccaicu
lig gemeentebestuur had overi- en plechtig inhuldigen vielen in
gens ook al naar de beelden het wa,er. Kortom, sinds enige
gepingeld. En aan dergelijke dagen is de miserie opnieuw
toestanden wilde de familie begonnen. Wat er nu precies
Van Damme blijkbaar een za| gebeuren weten we niet.
eind maken. Ik herinner me Moeder Van den Broeck rondt
trouwens nog zeer goed dat de het gesprek at o,
ganse formulering aan de akte Tongenslüpers», aldus Mevr.
toegevoegd werd. op verzoek Van den Broeck-Michiels,
van toenmalig burgemeester wekken na 225 jaar agressie op
Saeys Onervaren als ik op dat b(j „mmlge 0m dlef.
vlak was, is het toen met btj aU| ull v„veUng Ioak in bH
me opgekomen me daartegen verleden dikwijls is gebeurd, te
te verzetten. vermijden, worden de beeldjes
Zand erover voortaan met Belle-Sinksen, op
zondag en maandag en met
Van enige penode tijdens de- Kapellestraatkermis, op zon-
wclke «De Tongenslijpers» dag en dinsdag, van 's morgens
moesten tentoongesteld wor- tot -s avonds tentoongesteld in
den was in de koopakte echter dc voortuin van het Hof De
geen sprake. Dc traditie ziet er Tongenslypers te Denderbelle,
wel zo uit, en zoon Raf citeert -
De familie Van den Broeck-
Op zaterdag 11 en zondag 12 augustus
vanaf 20 u.
Wie ooit de sfeer heeft geproefd van de Italiaanse Fiesta
Campestra zal op 11 en 12 augustus op het dorp te
Schellebelle zeker niet ontbreken. En wie nog niet in Italië
de gelegenheid had om dit mee te maken, kan dit zonder
een dure reis in Schellebelle beleven.
«Fiesta Camjjestra» betekent landelijk feest, tuinfeest...
Met dit idee wil OKA-KASA Schellebelle iets uniek
aanbieden voor allen in de gemeente en omgeving, zowel
voor jong als oud. Op die dagen wordt het dorp omgeto
verd door een feeërieke verlichting tot een Italiaanse tuin.
De talrijke kraampjes waar men zich kan vergenoegen aan
een heerlijk drankje of een lekker hapje, omringen de
sfeervolle verlichte dansvloer. Aangepaste muziek en dans
maken dit openluchtfestijn kompleet. Je kan er proeven
van de heerlijke saté's of coteletten op houtskool gebak
ken, de talrijke kaassoorten, dc lekkere Italiaanse hapjes,
of dc heerlijke spaghetti. Een lekker glas wijn en stok
brood m^ken het geheel tot een festijn. Je kan natuurlijk
ook je dorst lessen aan heerlijk gekoeld gerstenat, en dit
alles nodigt uit tot de dans ih dc koelte van een hopelijk
j heerlijke zomeravond.
tweeëntwintig jaar geleden dat
wijst er wellicht op dat het de beelden nog de buitenlucht pCrs verschenen artikels, waar-
boliseert. Dat de zoon deze
beeldengroep liet vervaardi
gen, wijst er wellicht op dat hel -
gerucht op leugens en nijd ge- 2a8cn' En daar hadden T'
baseerd was naar onze menmg- onze rcde-
Dc beeldengroep omvat vijf non toe. Veiüchetden van aard
personen en een werktuig (dc d^"8ens*
slijpsteen). De twee buitenste l^cr.r
beelden, de vioolspeler en de otn,wc;" 1W hel huis van de
volksvrouw, zijn'dé loeschou- fan"1'! Van Damme koch,e"
wers Het centrale beeld stelt T ,cde,refn nocmdf °"s fk
een handeling voor, het slijpen d"S«'lk krol te wtllen aanko-
van dc tong I»" de ™ml inderdaad in
De gelaatsuitdrukking van de «d»™i«ük5 verkeerde,
vioolspeler, zijn naam is Jan,
vertelt amper in hoeverre hij
zich betrokken voelt bij het
gebeuren. Hij gaat volledig op
in zijn muziek. Men kan zich
trouwens de vraag stellen of hij
geen volkslied speelt met be
trekking tot het gebeuren.
De volksvrouw, aldus de fami
lie Van den Broeck, heet Sater
en niet Jater, zoals sommige
bronnen vermelden, die naam
heeft gewoon nooit bestaan
een naam afkomstig van het
Griekse woord voor «bok»,
waarvan ook «satire», het he
kelen van de waarheid, afge
leid is. Ze bezit de kleder
dracht van een vrouw uit de
massa een boerin of meid
en veegt het erf, de oprit van
het hof. Haar gelaat is veelbe
tekenend. Ze kijkt gemeen
ogend en heeft een vunzige
lach om de mond. Blijkbaar
geniet ze van het gebeuren,
want haar gebalde rechterhand
maant aan tot meer. Ze keurt
een artikel uil een volkskundig Michiels en kinderen Raf
tijdschrift, dat «op de kermis- Marleen laten weten dat de
dagen, d.w.z. ter gelegenheid clausule in de akte van nu af
van Pinksteren en O L. Vrouw stjp, Mj nageleefd worden. Wij
Oogsl de waardevolle beelden g,,,
tn de toekomst hun plaats zul- ljjn op eig[n kosten
Rn innemen. hersteld. We hopen dat de be-
Op dat vlak betreurt de familie ï0|klng van Denderbelle en om-
Van den Broeck vroeger in de str,ken p|ezler bei,,,,, aan
deze attractie. We wensen allen
in de nadruk gelegd wordt op die naar d, kernli! kome„
het feit als zouden «De Lustige vec| gezelligheid
Geburen» al diverse malen bij Wanneer de breiden precies
de familie aangedrongen heb- tentoongesteld zullen worden
ben de beelden te exposeren. za! de ,oekomst uitwijzen. Wie
Dergelijke beweringen ontken het kermisprogramma bekijkt,
ik pertinent, aldus Louis Van bemerkt dat er tussen beide
den Broeck. Een delegatie van «kampen» nog wel enige me-
«Dc Lustige Geburen» is ons ningsverschillen bestaan
slechts één keer, in 1967 ko- Pierre Van Rossem
In de loop van 1965 haalden «De Tongenslijpers» even
eens de dag- en weekbladen. «De Tongenslijpers te
Denderbelle gestolen», titelde dit eigenste weekblad toen.
De journalist met dienst stipte in zijn relaas o.a. aan, dat
kort voor de Eerste Wereldoorlog, in de buurt van
Vastenavond, de beelden reeds ontvreemd werden en
enige tijd later in een beek tussen Wieze en Denderbelle
teruggevonden werden.
De drie beelden, berichtte steller, bevonden zich op hun
houten voetstuk, in de voortuin van het oude huis,
toebehorend aan de heer en mevrouw Alfred Van Damme
in de Kapellestraat te Denderbelle. Of de beelden tot
verleden zaterdagmorgen inderdaad in die voortuin aan
wezig waren, kunnen we vooralsnog nog niet honderd
procent zeker bevestigen. Feit is dat de buren van de heer
Van Damme overtuigd zijn dat de beelden er buiten
stonden, op de plaats waar ze door zovele toeristen, met
geamuseerde blikken, werden bewonderd. Een ander
getuige echter, de heer Theofiel Van den Broeck, is er
stellig van overtuigd dat de beelden reeds geruime tijd
opgeborgen waren, omdat de afsluiting die de voortuin
van hogervemoemd huis omgaf, sinds een zestal maanden
door de eigenaars werd weggehaald.
Als men, vervolt de Voorpostmedewerker van toen,
iemand in Denderbelle naar de oorsprong van «De
Tongenslijpers» vraagt, krijgt men overanderiijk als ant
woord dat de beelden zo oud zijn, dat niemand nog precies
weet waar ze vandaan komen.
We zijn toen maar zo goed en zo kwaad het ging, op
onderzoek uitgetogen en zo vernamen we toch een en
ander dat op deze gebeurtenis een ander licht zou kunnen
werpen als totnogtoe (men meende eerst met een studen
tengrap te doen te hebben) werd gedacht.
In 1928 overleed de op dat ogenblik 93-jarige oom van
mevrouw Gabrielle Van den Broeck-Uytersprot. Die
oom, herinnerde zich niet waar de beelden vandaan
kwamen, hoewel ze sinds jaar en dag tot het familiebezit
behoorden. Als we nu even een kleine berekening maken,
komen we tot de slotsom dat «de Tongenslijpers» dus
minstens 130 jaar oud zijn, in de veronderstelling dat de
beelden in het bezit van hogervemoemde familie kwamen
op het ogenblik dat die oom Karei in 1835 werd geboren.
Dit is echter weinig waarschijnlijk, zodat redelijkerwijs
mag aangenomen worden dat het hier over kunstwerkjes
van om en nabij de tweehonderd jaar oud gaat.
Ze werden vervaardigd uit gebakken aarde, wat ze wel
zeer kwetsbaar maakte Bij het overlijden van de groot
oom van mevrouw Van den Broeck, de heer De Caluwe,
die de broer was van mevrouw Van den Broecks groot
moeder, kwamen de beelden in het bezit van de familie
Uytersprot en wel zo dat de drie gezusters Uyttersprot.
waaronder de huidige mevrouw Theofiel Van den Broeck,
gezamelijke eigenaressen werden.
Gedurende de ganse eerste wereldoorlog bleven de beel
den onaangeroerd, doch kort daarna deed zich een
enigszins pijnlijke gebeurtenis voor, waarbij zelfs de
verstandhouding, die inmiddels volledig werd hersteld,
tussen de zusters Uytersprot dreigde teloor te gaan. Eén
der zusters had immers niet beter gevonden dan het beeld
naar het klooster te brengen, waar deze kunstwerken met
onbetwistbare folkloristische waarde, in dank aanvaard
werden. De andere zusters in de familie Uytersprot gingen
echter niet akkoord met deze handelswijze, in zoverre dat
mevrouw Van den Broeck, Gabrielle Uytersprot dus, het
beeld terughaalde. Wat logischerwijze niet in goede aarde
viel bij de kloosterzusters die, en dat dient gezegd, de
beelden op uitstekende wijze behandelen.
Kort nadat het beeld opnieuw in bezit was van de familie
Uytersprot dook de heer Alfred Van Damme op, die reeds
verscheidene malen geld had geboden voor de beelden en
die ook nu weer de kunstwerken wilde aankopen. De
echtgenoot van Gabrielle Uytersprot, Theofiel Van den
Broeck, weigerde echter op dit voorstel in te gaan, doch
hij wilde wel een andere regeling treffen. De beelden
mochten inderdaad bij de heer Van Damme vertoeven,
doch ze bleven eigendom van de familie Van den Broeck-
Uytersprot en ze moesten publiek tentoongesteld worden.
De installatie van de kunstwerken gebeurde zelfs letterlijk
met muziek en vlag. want omstreeks half oogst werden de
beelden plechtig ingehaald door «De Lustige Geburen»
een vriendenkring uit de Kapellestraat te Denderbelle, die
te dier gelegenheid zelfs een vlag lieten schilderen, waarop
«De Tongenslijpers» staan uitgebeeld. Het is trouwens
nog een geplogenheid dat omstreeks de kermis van
halfoogst de beelden worden opgefrist. De man die
hiervoor schitterend werk heeft verricht is schilder Bour
geois, die meermalen niet alleen het penseel moest I
hanteren, maar tevens ontbrekende stukjes aan de beel
den restaureerde.
Nog andere gegadigden waren in de loop der tijden de
Abdij van Dendermonde, E.H. De Feyter uit Sleidingc en
een onbekende heer, die zelfs een deel van de beelden,
een laars met knoopjes, meenam voor onderzoek, doch
naderhand nooit meer van zich heeft laten horen.
Waarom werden «De Tongenslijpers» gestolen en door
wie, vraagt steller van het artikel in «De Voorpost» zich
verder af. Hoe eigenaardig het ook schijnt, maar de
diefstal is goed voorbereid geworden. We verduidelijken
even.
De meeste jaren telkens rond deze periode, bij het
naderen van de winter, werden de beelden op vraag van de
eigenaars, binnengezet, omdat ze teveel te lijden zouden
gehad hebben van het winterweer. Sinds enkele jaren
gebeurde dit om een onbekende reden, niet meer. Dit jaar
echter zouden de beelden weer worden binnengehaald.
Als we nu even doordenken, komen we onmiddellijk tot
de conclusie dat de personen die de diefstal op het oog 1
hadden, nu hun slag moesten thuishalen, om te vermijden
dat ze de beelden uit een afgesloten ruimte zouden moeten
halen, waar het vergrijp «inbraak» zou bij te pas gekomen
zijn. Sinds zes maanden ook ligt, wat eens een in steen
gemetselde afsluiting was, als een hoop puin langs het
voetpad voor de gewezen woonst van de heer Alfred Van
Damme. Dus reeds zes maanden geleden konden de
rovers, schier ongehinderd de voortuin betreden om er de
beelden weg te halen. Waarom zou het dan precies nu
geweest zijn, dat de kunstwerkjes werden ontvreemd?
Om ons speurdersgeweten gerust te stellen, dierven we
geen enkele mogelijkheid over het hoofd zien en één van
die mogelijkheden was een studentengrap. Daarvoor
kwamen dan in de eerste plaats de hogeschoolstudenten
die in Denderbelle wonen, in aanmerking. Daarom nog
niet als de daders van de roof, maar eventueel als de
raadgevers, of zelfs als gewone ontwerpers van het plan en
als leveranciers van de inval. Nu is het reeds onverander
lijk gebleken dat een dergelijke studentengrap ontstaat in
het kader van een gezamelijke aktie en die aktie gaat dan
steeds uit van een vriendenkring of gemeenschap, in dit
geval van een studentenclub. Geen enkele van de hoge
schoolstudenten van Denderbelle is echter aangesloten bij
een studentenclub.
De veldwachter van Denderbelle, de heer Jozef De
Bisschop, heeft het onderzoek in handen.
Tot zover het artikel over de roof van De Tongenslijpers
in 1965. Naar we achteraf konden vernemen was de hele
bedoening bedoeld als stunt en waren o.a. enkele persjon
gens van toen, die trouwens nu nog in de stiel zitten, bij
deze ludieke roof betrokken.
Pierre Van Rossem