ViaanDeien
t .Festival mn
:i|
Festival van Vlaanderen in onze regio Aalst, Dendermonde, Herzele,
Lokeren en Sint-Niklaas
Heerlijk festijn van oude muziek te Brugge
inzake reklame:
s,ee,ls toenemende notoriëteit
Concours Musica Antiqua:
veel deelnemers,
18 - 17.8.1984 - De Voorpost
Het Festival van Vlaanderen, al meer dan een
kwarteeuw een begrip in de Europese muziekwe
reld, heeft dit seizoen al drie luiken achter de rug:
Kortrijk, Limburg en Brugge, dat vorige zondag
zijn slotkoncert kende. De festivalafdelingen Ant
werpen, Brussel-Leuven, Gent en Historische Ste
den, Mechelen gaan op maandag 20 augustus van
start in de Antwerpse Stadsschouwburg met een
koncert door het kwintet Pro Arte uit Monte Carlo.
Dat het Festival van
Vlaanderen een Europese
bekendheid geniet is in de
eerste plaats uiteraard te
'anken aan de kwaliteit
an de aangeboden koncer-
n maar in bijna even gro-
mate aan de demokrati-
1e bekommernis van de
janisatoren en professor
-i Briers vooral: goede
iziek brengen niet alleen
de koncert tempels van
ze grote Vlaamse steden,
lar ook in de provincie én
aan betaalbare, lage
ijzen.
9 festivalafdeling Gent en
storische Steden richt in
ze regio niet minder dan
stien koncerten in, die
n erg gevarieerd aanbod
houden. In deze bijdrage
illen we U een zeer be-
lopt overzicht geven van
programmatie n Aalst,
•ndermonde, Herzele, Lo-
ren en Sint-Niklaas. In
:ere bijdragen komen we
eer in detail terug op de
.ncerten in deze diverse
alst biedt vier
oncertavonden
Melomanen kunnen in de
rachtig gerestaureerde
Sint-Margarethakerk van
Baardegem/Aalst terecht
voor een koncert met gees
telijke muziek van de be
langrijkste Vlaamse polyfo-
ni8ten; dit op woensdag
12 september. De uitvoer
ders zijn de leden van het
Britse gezelschap London
Pro Musica, dat we acht
jaar geleden te Brugge aan
het werk hoorden in een
programma «Music for
Kings and Queens». Wij
willen ze nu niet missen.
Spaanse barokmuziek
kun je beluisteren in het
Stadhuis op vrijdag 21 sep
tember. De muziek wordt
vertolkt door het ensemble
Hesperion XX. Dit gezel
schap bestaat uit een so
praan, een gambist, een
klavecinist, en een theorbe-
en gitaarspeler. Ze hebben
zich gespecialiseerd in mu
ziek van de 15de tot en met
de 17de eeuw.
Het Strijkkwartet van de
Nationale Opera koncer-
teert in het Belfort op don
derdag 27 september. Kom
posities van Claude Debus
sy, Maurice Ravel en Caplet
worden vertolkt o.m. door
de solisten Suzanne Mildo-
nia.n op harp, fluitist Carlos
Bruneel en klarinettist
Hans Vanneste. Het laatste
koncert van de vier die in
Aalst ingericht worden pro
grammeert werk van Hein-
rich Schütz, de grootste
komponist in het zeventien
de eeuwse Duitsland, die al
leen vokale werken schreef
(zijn komplete werken wer
den in 1890 gedrukt en om
vatten zestien lijvige delen.
Dit koncert wordt verzorgd
door het Vokaal Ensemble
Currende en het Instru
mentaal Ensemble. De so
listen zijn sopraan Agnes
Mellon, contratenor Domi
nique Visse en tenor Michel
Laplénie. Dit koncert heeft
plaats op donderdag 4 ok
tober in de Sint-Mart in us-
kerk.
Dendermonde:
Internationaal
Jazzfestival
Sinds vele jaren is het
Dendermondse Jazzfestival
ingekorporeerd in het Fes
tival van Vlaanderen, voor
al voor wat de promotionele
kant betreft. Voor meer in
formatie over het Jazzfesti
val verwijzen wij u echter
naar een aparte bijdrage in
dit blad.
Bach en Bacchus
Het dynamisch organisa
tieteam van Herzele organi
seert in het kader van het
festival twee muzikale
avonden van divers allooi.
Eerst is er op 7 september
een Jazzkroegentocht met
de vertrouwde namen uit
het circuit: Retro Jazz
Group, Big Band Zottegem,
Wasokwartet, New Orleans
Train Jazz Band, onze
Jeggpap New Orleans Jazz
band, Erik Mellaerts Kwar
tet, Milkshake Banana en
de ASLK Brass Band met
Eddy House. En dan is er
op vrijdag 28 september in
de zaal van het K.T.A. het
prestigieuze koncert met
La Petite Bande van Sigis-
wald Kuijken. Dit ensemble
behoort tot de absolute we
reldtop voor het uitvoeren
van overwegend barokpar-
tituren in autentieke uit
voeringspraktijk. Op het
programma staat werk van
Corelli (Concerto grosso in
Bes, opus 6 nr. 5), Geminia-
ni (Concerto grosso in g
Concerto grosso in c, opus
2 nr. 2), J.S. Bach (Concerto
voor twee violen, strijkor
kest en basso continuo in d,
BV 1043) en Haendel (Con
certo grosso in F, opus 6
nr. 2). De solisten tijdens
dit koncert zijn de violisten
Sigiswald Kuijken en Fran-
gois Fernandez en de cellist
Richte van der Meer.
Drie koncerten
te Lokeren
Op 27' september is het
Blazersensemble van de Na
tionale Opera uit Brussel te
gast in de Torenzaal van
het Lokerse Cultureel Cen
trum. Onder de leiding van
Derek Wickens voeren ze
komposities uit van Wolf
gang Amadeus Mozart.
Eveneens in het Cultureel
Centrum, maar dan in de
Stadsfeestzaal, koncerteert
op vrijdag 12 oktober het
grote BRT-Jazzorkest on
der de leiding van Etienne
Verschueren. Naar loffelij
ke traditie worden de eigen
mensen niet vergeten te Lo
keren. Het laatste koncert
wordt immers verzorgd
door de eigen Jo Van Eet-
velde die op zaterdag 27
oktober in de O.L.Vrouwe-
kerk van Daknam een or
gelrecital verzorgt onder de
noemer «Van Buus tot
Bach».
Sint-Niklaas:
prestigieus en
gevarieerd menu
met 5 koncerten
Niet minder dan vijf kon
certen te Sint-Niklaas: een
erg gevarieerd aanbod én
kwaliteit gegarandeerd. Op
vrijdag 7 september geeft
de Gentse konservatorium-
direkteur en klavecinist Jo-
han Huys een recital in het
stadhuis met op het pro
gramma komposities van
Storace, Marchand, J.S.
Bach, Jones en Balbastre.
Als klavecinist specialiseer
de Huys zich in de 17de- en
18de eeuwse muziek en gaf
zowel in binnen- als buiten
land talrijke koncerten.
Mezzosopraan Lucienne
Van Deyck verzorgt op
maandag 17 september in
het Stadhuis een liedrecital
met werken van Wolf, De
bussy, Chopin en Turina.
Zij wordt hierbij aan de pia
no begeleid door Frans
Truyts.
In de Stadsschouwburg is
op vrijdag 21 september het
BRT-Jazzorkest te gast on
der de leiding van Etienne
Verschueren. Pianist Mark
Vermelden we nog da
red uk ties gegeven wee
van 50% voor jongere:
en met 25 jaar en 25%
groepen van minimus
personen en houders
Plus-3 Pas.
Wie tickets wil best;
voor koncerten in vera
dene steden of ge mee
kan ook centraal terecfc
Info-Kultuur E3-E5,
val van Vlaanderen, G
van Vlaanderenplein 3
9000 Gent. Telefonisd
het nummer 091/25.T
(van 10 tot 13 en van 1;
17 uur).
Festival van Vlaanderen:
Terwijl de eerste week van het Brugse luik van het
Festival van Vlaanderen een fysiek vermoeiende
bezigheid is (meer dan dertig aktiviteiten): wed-
strijdselekties, referaten, demonstraties, avond-
koncerten), doet de tweede week van deze Interna
tionale Muziekdagen het wat kalmer aan en staan
er alleen avondkoncerten geprogrammeerd. Alle
onder de noemer «Panorama van de Latijnse We
reld».
kes, Lawe8, Blow, Locke,
Humfrey en Purcell, samen
onder de noemer «Engelse
katedraalmuziek
Het werd een zeer gaaf kon
cert met alle kwaliteiten die
we van deze twee ensembles
reeds aangehaald hebben:
The Tallis Scholars zongen
in de beste Britse koortradi
tie (soms zelfs een beetje
onderkoeld) en The London
Baroque was opnieuw erg
subtiel op interpretatief
vlak en meesterlijk in him
homogene samenspel. Dit
laatste viel vooral op tijdens
de vertolking van het
Royal Consort nr 2 in d»
van Lawes en de «Drie Fan
tasias» van Purcell. Jam
mer was dat de begeleiding
van het koor door de instru
mentale groep (met oude in
strumenten!) soms akoes
tisch wazig werd in de toch
hoge gewelven van de O.L.-
Vrouwekerk.
Koor- en orgelrecital:
Reitze Smits en
The Tallis Scholars
De tweede festivalweek
startte zondag met een
koorrecital door The Tallis
Scholars ujt Londen onder
de leiding van Peter Phi
lips, een ensemble bestaan
de uit vier vrouwelijke en 6
mannelijke vokalisten. In
1976 opgericht om reli
gieuze komposities uit de
16de en 17de eeuw te ver
tolken, reisde dit koor in
tussen reeds de halve we
reld door voor hun optre
dens. In de Sint-Gilliskerk
vertolkten de zangers drie
anthems van Tomkins,
waarbij het voor iedereen
onmiddellijk duidelijk was
dat we weer een prachtige
avond zouden krijgen.
Een prachtuitvoering kre
gen we van het «Miserere
mei. Deus» van Allegri. De
Gregoriaanse delen worden
beantwoord door het koor
dat in twee groepjes opge
splitst was, vooraan en op
het doksaal, en beurtelings
alterneert met de grego
riaanse «voorzang». Een
prachtige uitvoering mede
door de schitterende so
praanpartij.
Zij besloten hun optreden
met een werk van hun
naamkomponi8t Thomas
Tallis, een «Gaude Glorio-
sa». Mooi uitgebalanceerd
stemmenmateriaaleen
voortreffelijk interpretatief
vermogen, een prachtige
klank: kenmerken van een
koor dat we graag willen
opnieuw beluisteren.
Dit koorrecital werd afge
wisseld met een orgelrecital
door de Nederlander Reitze
Smits, twee jaar geleden
tweede laureaat van het
Bachconcours op orgel. Hij
vertolkte van Bach het
«Concerto in a klein, BWV
593», twee koraalbewerkin
gen (BWV 685 en 736) en de
«Passacaglia in c klein,
BWV 582». Op het eerste
deel van het concerëo in a
klein na, dat ons ritmisch
en interpretatief weinig
overtuigend leek, bewees
Smits muzikaal en virtuoos
uit het goede hout te zijn
gesneden.
Een overtuigende en
boeiende inzet van de twee
de festival week!
Engelse katedraalmuziek:
The Tallis Scholars en The
Londen Baroque
Twee ensembles die voor
dien reeds prachtig musi
ceerden tijdens dit festival
luik: The Tallis Scholars
nog de avond voordien en
The London Baroque op 29
juli.
Op het programma kompo
sities van Gibbons, Weel-
Mozaiek van Europese Ba
rok: René Jacobs en het
Kuijken Consort
Geen B.R.T.-kaptatie voor
het koncert van 7 augustus
in de Sint-Jacobskerk, er
zal wel een of andere prak
tische of technische uitleg
voor zijn. Op het podium
nochtans mensen van bij
ons René Jacobs, de
hoogst gekwoteerde altus
van deze tijd, en het Kuij
ken Consort, kwalitatief op
een eenzame hoogte in de
vertolking van oude mu
ziek.
René jacobs schitterde in
«Tu resti, o mio bel Nume»
van Scarlatti, «Ixion» van
de Boismortier en «Mi pal
pita il cor» van Haendel; een
fenomenaal muzikaal eks-
pressievermogen, een voka
le virtuositeit die de hon
derden aanwxezigen doet
verstillen en ontroeren.
Instrumentaal werden de
«Sonate en Trio «La Pucel-
le» van Couperin, de «Trio
sonate in A naar BWV 525»
van Bach en het «5ème Con
cert uit «Pièces de Clavecin
en Concerts» van J.P. Raq-
meau uitgevoerd. Vooral de
laatste twee werken kregen
een heerlijke verklanking
mee: perfekt samenspel, so
listische beheersing en
warme muzikaliteit. Violist
Sigiswald, fluitist Barthold
en gambist Wieland, de drie
gebroeders Kuijken, aange
vuld door klavecinist Ro
bert Kohnen: een kwartet
dat de hele wereld ons mag
benijden. Samen met een fa
scinerende René Jacobs
zorgden ze voor een onver
getelijke avond!
Herdenking Francesco Du
rante - Patriok Peire
Ter gelegenheid van het
derde eeuwfeest van de ge
boorte van Francesco Du
rante (1684-1755) werd
door Patrick Peire een pro
gramma voorbereid rond
deze komponist. De sopra
nen Gillian Fisher en Greta
De Reyghere, de bas Wer
ner Van Mechelen, het
Westvlaams Vokaal Ensem
ble en het Collegium Instru
mentale Brugense vertolk
ten in het eerste deel werk
van Durante's leer. in gen,
Pergolesi en Sacchini; in
het tweede deel komposities
van Durante zelf
Van Sacchini hoorden we
het «Quartetto opus 2 nr. 6
in A groot voor strijkers»
een elegante, maar niet zo
briljante kompositie die
vooral in de fuga en het
minuetto een pittige ver
klanking kreeg. Evenzo het
«Concerto per quartetto nr.
4 in mu klein voor strijkers
en basso continuo».
Greta De Reyghere schit
terde als soliste in het «Lau-
date Pueri» van Pergolesi
voor sopraan en 5-stemmig
koor; Gillian Fisher was ge
woon uitstekend in het
«Salve Regina», de jonge
bas Werner Van Mechelen
bewees-in het Trio uit het
prachtwerk «Dixit Do mi
nus» een degelijke sonori
teit te bezitten maar mist
toch nog vokale diepgang.
Dat het Westvlaams Vokaal
Ebsemble tot de top van ons
koorlegioen behoort, een
rijke klankkleur koppelt
aan grote technische be
heersing werd nog maar
eens bevestigd. Het Colle
gium Instrumentale speel
de vlekkeloos. Opnieuw een
avond met vertolkers van
eigen bodem en opnieuw
een schitterend en enthou
siasmerend koncert!
Italiaanse barokke kamer
muziek:
Bruggen - Loon hardt
Bijlama
Fluitist Frans Brüggen,
klavecinist Gustav Leon-
hardt, cellist Anner Bij-
lsma: namen als klokken
voor wie vertrouwd is met
de autenticiteitsbeweging
in de oude muziek. Ieder lid
van dit trio is een briljant
musicus op zijn instru
ment. Daarenboven waren
deze coryfeeën van bij het
begin der zestiger jaren
nauw betrokken bij het ont
staan van de autenticiteits-
rage in de uitvoeringsprak
tijk en interpretatie van de
oude muziekm
Redenen genoeg dus voor
een talrijk publiek om de
Brugse Stadsschouwburg
tot in de nok te vullen voor
het koncertoptreden van dit
trio op 9 augustus. Zij
brachten een gevarieerde
schotel met Italiaanse ba
rokke kamermuziek: Bas-
sano, Spadi, Cima, Merula,
Castello, Rossi, Pesenti,
Falconiero, Frescobal di, Co
relli, degli Antonii, Fonta-
na, Selma, Picchi, Cesare en
Riccio.
Het werd een muzikale
avond met schitterende mo
menten én met kleine kant
jes. Gustaf Leonhardt toon
de zich vooral in het solo-
werk, toccata's van Rossi
en Frescobaldi, dé meester
op klavecimbel. Anner Bij-
lsma was gewoon outstan
ding in de «Passo e Mezzo»
van Pesenti en vooral een
«Ricercata» van degli Anto
nii. Frans Brüggen, toch dé
wereldautoriteit blokfluit,
kon het zich veroorloven
naast briljante passages
een aantazl schoonheids
foutjes en slordigheden ten
«beste» te geven en toch een
overweldigende indruk te
maken!
De kohesie tussen deze drie
bleek soms niet optimaal te
werken, zodat we niet on
verdeeld opgetogen de
Stadsschouwburg verlie
ten.
Lamento d'Arianna - The
Consort of Musicke
Het Britse Consort of Mu
sicke van Anthony Rooley,
vorig jaar in Brugge nog te
gast met de masque Cupid
and Death» van Gibbons en
Locke, pakte dit jaar uit
met een tematisch projekt
rond de lamento of klaag
zang van Adrianne uit de
gelijknamige opera van
Claudio Monteverdi, waar
van alleen deze lamento be
waard is gebleven. Op het
programma van 10 augus
tus in de Sint-Annakerk het
«Lamento d'Arianna» voor
sopraansolo en de vijfstem
mige bewerking ervan
(Monteverdi); plus de wer
ken die onmiddellijk door
Monteverdi's partituur
werden geïnspireerd: het
«Lamento d'Arianna» (dra
ma in musica) van Bonini,
«Pianto d'Arianna» van
Costa en «D Lamento d'A
rianna» van Pari.
Uitvoerders waren de so
pranen Emma Kirkby, Pop
py Holden en Evelyn Tubb,
de alt Mary Nichols, de ge-
noren Joseph Com well en
Andrew King en de bassen
David Thomas en Richard
Wistreich; Alan Wilson op
klavecimbel en Anthony
Rooley op theorbe stonden
in voor de begeleiding.
Uiteraard waren het vooral
de sopranen (en in Bonini,'s
Lamento ook bas David
Thomas) die de kans kre
gen zich en vedette te zin
gen: Evelyn Tubb zong dra-
matisch-ekspressief, rijk
geschakeerd (Costa); Poppy
Holdens vertolking (Boni
ni) was erg gevoelig maar
miste toch wat spankracht,
Emma Kirkby, na al die ja
ren stilaan de lieveling van
het «Brugse» publiek, bezit
een erg soepele, friese so-
praanstem die ook nu weer
uniek klonk. Een uniek
koncert ook!
Jean Gilles en J.S. Bach:
Collegium Vocale en
La Chapelle Royale
Voor het eerst te gast op het
festival te Brugge was La
Chapelle Royale, samen
met het Collegium Vocale
uit Gent en de solisten Don
na Brown, sopraan, René
Jacobs, altus, Howard
Crook, tenor en Peter Kooy,
bas, vertolkte het de «Messe
des mort8» van Jean Gilles
(1668-1705). Deze «Messe
des Morts», voor het eerst
uitgevoerd in 1705 bij de
uitvaart van de komponist
zelf, kwam in de belangstel
ling dank zij de T.V.-uit-
zending uit de Kapel Van
Versailles vorig jaar.
Philippe Herreweghe, die
in 1969 het Collegium Vo
cale stichtte en in 1978 aan
gezocht werd om het op
nieuw opgerichte koor en
orkest van de Chapelle
Royal de Paris te leiden,
paste als eerste met zijn vo
kaal ensemble de nieuwe
stijlprincipes inzake uit
voering van de barokmu
ziek toe.
Koor en orkest musiceer
den erg doorzichtig en
licht, interpretatief met een
barok-elan. Sopraan Donna
Brown zong mooi maar met
te weinig volume, een euvel
waarmee ook bas Peter
Kooy te kampen had.
Tenor Howard Crook leek.
ons met zijn zin voor detail-
verzorging en degelijke
diktie een waardiger partij
voor een weeral schitte
rende altus René Jacobs.
Het «Magnificat» van J.S.
Bach werd mooi vertolkt al
misten we wel af en toe de
barokke glans die deze par
tituur toch kenmerkt.
Beethovenkoncert door het
Blazersensemble
Octophoros
Een nieuw geluid in ons
muziekwereldje is het pas
opgerichte blazersensemble
Octophoros van hoboïst
Paul Dombrecht. Dit inter
nationaal gezelschap werd
gevormd om de blazersmu-
ziek van het einde van de
18de en het begin van de
19de eeuw te laten weer
klinken op instrumenten
uit deze periode.
Vorige zondag speelde dit
ensemble (dat bestaat uit
twee hobo's, twee klarinet
ten, twee hoorns, twee fa
gotten en een contrafagot)
het slotkoncert van het
Brugse luik van het Festi
val van Vlaanderen met een
volledig Beethovenpro-
gramma. Het eerste werk,
de «Ouverture tot Fidelio»
kon ons in een bewxerking
van Wenzl Sedlak niet zo
erg bekoren; erg mooi uit
gevoerd werd echter het
«Oktet in Es groot», met
een warme klankkleur.
Hoofdbrok op het program
ma was de «Siebte Symfonie
für neunstimmige Harmo
nie», een bewerking van de
zevende voor «harmonie-or
kest» iets wat door de kom-
ponisten in die periode als
doodgewoon beschouwd
werd.
Een dergelijke bewerking
reveleert onverwachte ge
zichtspunten, onvermoede
kwaliteiten, al blijft het op
bepaalde momenten toch
even vreemd.
Deze kennismaking bleek
een grote meevaller te zijn:
Octophoros musiceerde met
animo en fonkelende fris-
Matthijs en zanger-trombo- Dendermonde:
nist Richard Boone zijn de VVV-Dendermonde
solisten tijdens dit jazzkon- 052/21.28.44 (voor 18 uur)
eert. 052/21.63.39 (na 18 uur)
Klassieke en romantische Herzele
kamermuziek kan U horen Gemeentekrediet van Bei-
in het Sint-Niklase Stad- S3®- Kerkstraat 7
huis op donderdag 4 okto- 053/62.39.20
ber. Dit koncert wordt ver- (9 tot 12.15 en 14.30 tot
zorgd door het Trio Pas- 18-30. Zaterdag 10 tot 12
quier. uur)
Het slotkoncert te Sint- Dokeren:
Niklaas wordt gebracht vvv Cultuurgemeenschap,
door het Collegium Instru- Torenstraat 1
mentale Brugense van Pa- 091/48.28.05
trick Peire. Dit ensemble, tot 12 en van 14 tot 17
dat in 1970 gesticht werd, uur)
specialiseerde zich aan van- Sint-Niklaas:
kelijk in het uitvoeren van Stadsschouwburg. Richard
barok- en rococowerken ^"4 Britsomstraat 19
maar brengt nu ook kom- 03/776.35.75
posities uit het klassieke, (1° tot 12 en van 14 tot 16
romantische en moderne uur)
tijdperk. Op dinsdag 9 ok-
tober vertolken ze m de
Stadsschouwburg werken
van Vivaldi (Concerto gros
so opus 3, nr. 11), Monn
(Concerto in g voor cello,
strijkers en basso conti
nuo), Haendel (Concerto
grosso opus 6 nr. 5), Mo
zart (Divertimento, K.V.
138) en Benjamin Britten
(Simple Symphony). De so
list in het concerto van
Monn is cellist Roel Diel-
^Vermelden we nog dat de e6"»"6 W"»*
nen verkregen worden bij Het 9* werkingsjaar van de verband met -merkrel
Jury voor Eerlijke Praktijken blijft laag.
inzake reklame werd geken- Naast de 280 klachten,
merkt door een stijging van grepen de door de Jury
haar notoriëteit. Dit is mede te aangelegde dossiers, die
danken aan bepaalde initiatie- trekking hadden op een
ven die zij heeft genomen, van 148 reklameboodscha
zoals de aan de dag- en week- campagnes, onderzi
bladen aanbevolen publikatie Jury ook 62 vragen om vo
van twee waarschuwingsbe- gaand advies, ingediend
richten aan de lezers, het ene voor verspreiding van de
inzake het storten van geld- me door adverteerders,
sommen, het andere omtrent mebureaus of rcklamem
het groeperen van schuldvor- Zij behelsden 54 reklam
deringen. werpen, voornamelijk tx
fende produkten of metfe
Het verspreiden van deze be- d'c me« de gezondheid te
richten betreffende materies ken hebben,
waarvoor het publiek door de In 78% van de in 1983 af$
krisis heel gevoelig is gewor- «en dossiers en geopent
den, heeft meer verbruikers gens «klacht», werd de i
ertoe aangezet zich tot de JEP me ofwel stopgezet, of zij
te wenden: 66% van de 204 tigde cen aanbeveling tot
gevallen die zij in 1983 aan de g»"g of de verbruiker
Jury voorlegden hebben be- vanwege de adverteerder
trekking op deze onderwerpen doening. In 87% der gev
(thuiswerk, leningen en groe- d'c voor verspreiding we
peren van schulden, vormings- onderzocht, werd de re)
kursussen, enz. of gewijzigd of stopgezi
Meestal gaat het hier om «klei- gebeurde vrijwillig door
ne aankondigingen», in techni- verteerder of zij werd op]
sche en in reële zin, die als beveling van de Jury dc
marginaal mogen beschouwd media ingehouden),
in verhouding tot het globale Deze cijfers geven blijk
volume kommerciële merkre- bet nut en de afdoendhei*
klame voor massa-verbruiks- de door de reklamesekti
goederen en -diensten. Het gewende zelfdiscipline
aantal voorgelegde gevallen in Pi voor Eerlijke Praktijk*
zake Reklame is daar de i
tevens het kt
volgende diensten:
Aalst, Culturele Dienst,
Katte8traat 33
053/77.11.11 toestel 245
(9 tot 12 en 14 tot 17 uur)
heid.
Een prachtig slot van een
koncertveertiendaagse op
hoog niveai!
Het Brugse muziekfeest is
voorbij: de deelnemers en
gelukkige laureaten van
het musica antiqua con
cours zijn naar huis; de
kerken zijn verstild achter
gebleven; de vele koele ter
rasjes van het mooie Brug
ge zullen voor en na de kon-
cereen iets minder druk be
zet zijn, de entousiaste
ploeg rijwilligers van de
heer en mevrouw Robrecht
en Alice De witte kunnen
eindelijk even uitblazen...
en dan weer verder werken
aan de voorbereiding van
1985
:r
Etiketten met miljoenen
leorgaan belast met het I
naleven van de basisn
voor de Jury-intervel
In steeds meer textielartikelen scrvicc-na-verkoop aan te waarheidsgetrouwheid,
kan je wasvoorschriftcn vinden bieden. lijkhcid, fatsoenlijkheid, 1
onder de vorm van eenvormige eenstemming met de
symbolen. In fijn rapport herinnert ETI- verantwoordelijksheidsz
ËTTTEX, het Belgisch comité TEX er aan dat twee wijzigin-
voor de etikettering der tex- gen aan de onderhoudscode
tielwaren (vzw), meldt in zijn aangebracht werden blijven,
jongste jaarverslag dat textiel- De eerste slaat op het wassym- Andere nieuwigheid: o
en kledingfabrikanten in Bel- bool, dat een wastobbe voor- komend symbool voor het Boi
gië alleen al jaarlijks tussen 95 stelt. Het zal voortaan op twee 8cn 'n trommeldroger. He
en 100 miljoen keer deze sym- manieren kunnen voorkomen: s,aat u'« een cirkel bini
bolen gebruiken! ofwel met een cijfer bovenop ccn vierkant en moet
Dit cijfer is zeker indrukwek- (dat naar de wasprogramma's trommeldroger of tumblei
kend wanneer men bedenkt verwijst), ofwel met een streep leren- 'n de cirkel kunnen
dat de onderhoudsetikettering, onder de tobbe. Beide versies ,wee punten staan,
die niet verplicht is, enkel en zullen samen bestaan tot in 'an8 de aanbevolen droog
alleen berust op de wil van de 1985; nadien zullen enkel nog pcratuur. Dit symbool isfi
fabrikanten de verbruiker een de onderlijnde symbolen over- tatief.
Festival van Vlaanderen te Brugge
In 1964 ging te Brugge in het kader van het Festival van Vlaanderen de et
internationale muziek wedstrijd door. Na beurtelings voorbehouden te zijn geweest
orgel en klavecimbel, werd vanaf 1972 ook de discipline blokfluit ingeschakeld, vi
1978 gewijzigd in wedstrijd voor ensemble en solisten. We herinneren er hier nog e
aan dat in 1981 ons «Dendermondse» ensemble Pandora bij de finalisten behoorde
een aanmoedigingsprijs verdiende.
Het concours was onderver
deeld in verschillende disci
plines: houtblazers en strij
kers, zang, lult en ensem
bles. Niet minder dan 127
deelnemers uit 17 landen
schreven in voor deze wed
strijd, de belangrijkste ter
wereld in dit genre; 74 bo-
listen en 53 muzikanten uit
12 ensembles. Uiteraard
kon men een enorm ver
schil vaststellen in techniek
en muzikaliteit bij de deel
nemers. Toch kan men stel
len dat de solisten en de
ensembles die de preselek-
tie overleefden en tot de fi
nales van vorige zaterdag
doordrongen stuk voor
stuk boeiende muziek
brachten.
De jury was dit jaar samen
gesteld uit Judith Nelson
uit San Fransisco, Ingrid
Siefert uit London, René
Clemencic uit Wenen. Jo-
han Huys uit Gent, Konrad
Junghanel uit Keulen,
Hans-Martin Linde uit Ba
sel en Patrick Peire uit
Leuven.
Van de 36 blokfluitisten be
reikten er vier de finale: de
Nederlander Johannes Tol
en de Venezolaan Aldo A-
breu deelden de tweede
prijs, terwijl onze landge
noot Patrick Laureys en de
Zweed Dan Laurin een eer
volle vermelding achter
hun naam kregen.
-Barokhoboïst Taka Kitaza-
to uit Japan kreeg eveneens
een eervolle vermelding. Bij
de strijkers ging een derde
prijs naar de Amerikaanse
violiste Mary Utiger, ter
wijl de Nederlandse gam-
biste Nanneke Schaap vre
de moest nemen met een
aanmoedigingsprij s
De Amerikaanse luitist Ro
bert Bart zag zich een twee
de prijs toegekend.
In de discipline zang
een derde prijs toegel
aan de Amerikaanse zi
Drew Minter: volgens
een ondergewaarde
kwotering. Voor het
werd te Brugge een
prijs toegekend voor
sembles. Deze ging
het Franse gezelschap
Landes Consort; een tw
prijs behaalde Fontana
sicale Wien, bestaande
twee Duitsers, een Oo
rijkse en een Amerika»
de derde ensemble-fin
het Canadese Ense
Arion moest genoegen
men met een derde priji
Tijdens de 22ste Intern
nale Muziekdagen te
ge, van 26 juli tot 10 aug
tus staat de schijnwei
weer gericht op het oi
tijdens de concours Bi
Haendel.