Concours Musica Antiqua -
Panorama van de Latijnse Wereld
Kunstschilder
Edgar Heirman exposeert
andermaal te Affligem
Voor U gelezen
Graficus Gerard Gaudaen te gast
in 'De Zilverreiger' (Weert-Bornem)
Kastelse parochiekerk
wordt binnenkort herstel
71
20 - 17.8.1984 - De Voorpost
Festival van Vlaanderen te Brugge
Het muzikaal festijn van de «oude» muziek vult opnieuw Brug ges mooiste kerken en
zalen. Voor de 21ste keer reeds! Het eerste luik van deze vijftiendaagse ligt achter de
rug: de eerste week die bol stond van de préselekties voor de concours musica antiqua,
kursussen en recitals door juryleden-musici, referaten door musikologen, demonstra
ties door instrumentenbouwers van over de hele wereld, konoerten met muziek van de
14de tot de 18de eeuw, werd besloten met de finales van de wedstrijd.
«L'Orfeo» -
Claudio Monteverdi
Een eivolle Sint-Walburga-
kerk voor het openingskon-
cert van zaterdag 28 juli
met op het programma de
vroegste opera die in de
loop der eeuwen heeft
standgehouden, «L'Orfeo»
van Claudio Monteverdi.
Dirigent Andrew Parrott
had gekozen voor een uit
voering, wars van alle pate-
tiek of dramatiek; het werd
een koncertante uitvoering
in typische Britse, verfijnde
madrigaalstijl. Toch ver
wonderlijk in deze benade
ringswijze dat er enkele
scenische toegevingen wer
den gedaan op gebied van
kleding, mimiek en ges-
tiek. Storen deed dit echter
geenszins. Hiervoor was
het ensemblewerk te
boeiend en te perfekt! De
groep jonge solisten zon
gen erg homogeen, verfijnd
Kerkby schitterde in de rol
len van Silvia en Prosperpi-
na en de jonge Mark Tu
cker bewees als Orfeo erg
geschikt te zijn voor dit
soort werk. De instrumen
tale begeleiding door The
Tavemer Players zat op
hetzelfde niveau van het vo-
kalistenteam: doorzichtig
gestruktureerd, licht en
technisch erg verfijnd.
Luister van de Barok -
The London Baroque
Barokvioliste Ingrid Seifert
fungeerde dit jaar voor het
eerst als jurylid tijdens de
concours musica antiqua.
Zij was echter ook te gast
voor een koncert met haar
ensemble The London Baro
que. Op het programma
stond werk van Corelli, Vi
valdi, Haendel, Stanley,
J.S. Bach en Mozart.
Het ensemble, bestaande uit
de violisten Ingrid Seifert
en Anne Róhrig, cellist
Charles Medlam, violonist
William Hunt en klaveci-
nist John Toll, speelt op ou
de instrumenten en behoort
tot die Engelse gezelschap
pen die de faam van Enge
land als speerpunt van de
oude-muziekrevival ver
spreid hebben. Geen steral
lures, geen futiele uiterlij
ke schijn, maar gedegen
kwaliteit, superbe afwer
king en een verbazingwek
kend homogeen samenspel.
Dit bleek o.m. uit de «Trio-
sonate in F groot, opus 2/3"
van Haendel, het «Concerto
gros80 in F groot, opus 2/3"
van Corelli, het «Concerto a
quattro in D groot» van
Haendel en de drie kerkso-
nates van Mozart (dit laat
ste ter vervanging van de
«Triosonate in G groot» van
Bach). In de «Sonate in g
klein voor cello en basso
continuo» van Vivaldi kon
cellist Charles Madlam ons
niet volledig bekoren, zijn
vertolking was technisch
zeer knap maar miste echt
elan en gedrevenheid. Kla
vecimbel John Toll, tech
nisch even knap, boeide
meer als klavecimbel-solist
in het «Concerto in c klein»
van Stanley en in Bachs
«Praeludium en Fuga in h
kléin».
Een koncert voor verstilde
fijnproevers!
Vespro della beata
Vergine - Monteverdi
Een opnieuw uitverkochte
Sint-W alburgakerk op
maandag 30 juli voor de
uitvoering van Montever
di's «Vespers», een produk-
tie die om de drie jaar het
Brugse programma siert,
en dit sinds 1969. Na Jür-
gen Jürgens, Rudolph
Pohl, Philip Ledger en An
drew Parrott, was het nu
Stephen Cleobury die de al
gemene leiding had van dit
prestigieuze werk.
Uitvoerders dit jaar waren
de sopranen Judith Nelson
(tevens lid van de jury) en
Elizabeth Lane, contrate
nor Timothy Penrose, de
tenoren James Griffett en
Tan Partridge en de bassen
Michael George en Chris
topher Keyte als solisten,
het King's College Choir
Cambridge en het Colle-
Deze tentoonstelling van de welbekende Graficus Ge- Ook in een zestal houtgravures
rard Gaudaen werd geopend op vrijdag 3 augustus 1984 bij het werk van Willem Els-
en is apen tot en met 2 september 1984. Zij werd ;ch<"."£1hii de "|d9ee5,j'°';
georganiseerd door de streek V.V.V. Klein-Brobont - 2~„'"jgure„u™ ovale |ijst,
Scheldeland v.z.w. a|s jn het tijdperk toen het
Het streekmuseum van Klein-Brabant, «De Zilverrei- medaillon de lijstvorm was, te
ger», in de Scheldestraat 18 in Weert is daarvoor wel de plaatsen. Poëtisch is zijn vorm-
geschikte plaats. Dhr. Leon Rochtus, voorzitter van hef geving bij de oude koetsen van
V.V.V., nam het woord bij de inleiding, waarna Theo «Le Grand Meaulnes» van
Von Looy direkteur van de Akademie in Antwerpen de Alain Foumier «Kleine Ida s
beurt kreeg om Gerard Gaudaen in gedichtvorm en op 60 «E9<>baren» bi| de
n opdichten van Jack Aoers.
een lyrische wijze voor te stellen.
Gerard Gaudaen als graficus
voorstellen is misschien over
bodig. ledereen kent hem uit
een reeks van boekillustraties,
waarvan de twaalf houtgravu
res die verschenen in de V.V.V.
uitgave «Vier uit het Schelde
land» een belangrijke plaats
bekleden. Twaalf illustraties bij
het werk van Filip De Pillecijn,
Jan Hammenecker en Emile
Verhoeren waarin de handen
als expressie- en bindmiddel
worden aangewend om een
heid te brengen tussen totaal
verschillende mensen. Handen
van de veerman, vissershan
den met netten druk bezig,
handen die zich uitstrekken
naar de notelaars op de Schel-
dedijken, handen die wringen
rond de koorden van de touws
lagers, de handen van de dood
of de handen van de xylogroaf
zelf, de vierde 'Grote' uit deze
«Vier uit het Scheldeland». Dit
kunstboek is nog steeds ver
krijgbaar tegen de gunstprijs
van 1.000 fr. na storting op
rekeningnr. 061-7806640-60
van de Streek-V.V.V. Klein-
Brabant Scheldeland te
Bomem.
Weinig
Het aantal kunstenaars die
gedichten van Jack Apers.
Verder zijn zin voor humor bij
b Vos» illustra-
hem beïnvloed hebben in de
vormgeving. Wel de hardnek
kigheid waarmee Stuyvaert en
Severin de grafiek en een Joris Zijn biografie
Minne de tekenkunst verdedig- Gerard Gaudaen werd geboren
den, heeft een diepe indruk op op 9 januari 1927 in Sint-Nik-
hem nagelaten. laas. Van 1940 tot 1946 volg-
Als jong graficus moakte Gau- de hij lessen aan de Weten-'
doen al reeksen gravures, ge- schappelijke afdeling van het
inspireerd door literaire wer- Koninklijk Atheneum in St -
ken Daarnaast snijdt hij tal Niklaas Zes joar lang (gedu-
van houtblokken bedoeld als rende dezelfde periode) volgde
gebruiksgrafiek en ex-libris. Rij avondlessen tekenen aan de
Zijn werk bezit daardoor een Akademie van Schone Kun-
uitgesproken illustratief ka- sten in St.-Niklaas en nog 2
rakter. jaar lang zondaglessen schil-
Gaudaen is als geobsedeerd deren. In 1946-47 volgde hij
door de ruimte-omspannende sierkunsten, grafiek en tekenen
lijn die hij met een minimum aan de Koninklijke Akademie
aan moeite ritmisch schijnt te in Gent. Via de Centrale
hanteren. Stevig en zuiver li- Examenkommissie lukte hij
neair weet hij de vaste vorm en voor leraar tekenen (middelbo
de beweging tot uitdrukking te re scholen); leraar tekenen (Af
brengen. Hij maakt zijn hout- hena - nieuwe en oude huma-
blokken ondergeschikt aan zijn niora); leraar handenarbeid
vormelijke visie, aan zijn drang (middelbaar en normaal onder-
naar harmonie, naar even- wijs). Verder werd hij laureaat
wicht. afdeling houtgravure (Natio-
Gerard Gaudaen verenigt in naai Hoger Instituut te Ant-
één persoon de kwaliteiten van werpen)
tekenaar-artiest en de graveur
vakman. In zijn suite bij «de Zijn loopbaan
legende van Uilenspiegel» van Vanaf 1947-83: leraar tekenen
Charles De Coster ontstaat er aan het Kon Atheneum in St
een nieuwe schepping die. Niklaas.
aanleunend bij de oorspronke- 1958-71 leroar houtsnede aan
hun aktiviteiten op het gebied 'Ü^e tekst, Tijl Uilenspiegel de Kon. Akademie te Gent en
van de plastische kunst vrijwil- weet terug te brengen naar de vonaf 1971 tot 1981 aan de
lig beperken tot de grafische 1'jd van de Inquisitie als vechter Kon. Akademie te Antwerpen,
disciplines is niet groot. Dege- voor de vrijheid. 1972-74; leraar geschiedenis
nen die binnen die beperking
zich uitsluitend houden aan
hoogdruk zijn bijna witte ra
ven. Gerard Gaudaen is een
van die uitzonderingen die zich
gedurende meer dan een kwar
teeuw een oeuvre heeft opge
bouwd met hout- en linos
neden.
Als jong kunstenoar boeide
hem weliswaar de kleur en tij
dens de eerste joren van zijn
artistieke opleiding werkte hij in
een atelier voor schilderkunst.
Glimlachend noemt hij de en
kele werken die h em uit die tijd
nog resten jeugdzonden.
Leermeesters
Het is aan de Akodemie voor
Schone Kunsten in Gent, dat
de artistieke opleiding van Ge
rard Gaudaen een beslissende
wending kreeg. In het grafisch
atelier van Victor Stuyvaert
erft hij van die kunstenaar de
liefde voor de grafiek in het
algemeen en voor de houtsne
de in het bijzonder. Als Gau
daen nodien aan het Hoger
Instituut in Antwerpen zijn op
leiding voltooit, moedigt leraar
Mark Severin hem verder oan
in deze keuze.
Later vindt hij in Jan Vaerten
een uitstekend leraar aan het
Hoger Instituut, die hem het
«/wart-wit» tekenen doet be
houden, naast de hoogdruk
technieken. Bij zijn artistieke
kreativifeit moet Gerard Gau
daen de weerstand voelen van
het houtblok, bij het steken of
snijden, woarbij hij een licha
melijke krocht moet inzetten
die hem stimuleert bij zijn akti-
viteit als kunstenoar in zijn to
taliteit. De wil om de kunst met
lichaam en geest aan te
spreken!
Zijn leermeesters Stuyvaert en
Severin en houtsnijder Joris
Minne hebber.Gerard Gau
daen steeds geleid in zijn artis
tieke loopbaon. Niet dat zij
van de hoogdruk, Plantinge
nootschap Hoger Instituut
voor drukkunst te Antwerpen.
1981-82: Provisor oan het Kon.
Atheneum in St. Nikloas.
1983: Direkteur van het Natio-
naal Hoger Instituut en Ko
ninklijke Akademie voor Scho
ne Kunsten in Antwerpen.
Onderscheidingen
1955 en 1958: Prijs Baron de
Brouwer voor houtgravure.
1956 en 1957: Prijs van de
Nationale Bank van België.
1961Prijs van de Kon. Akade
mie van België (Klasse der
Schone Kunsten).
1971: Laureaat van de Kon.
Vlaamse Akademie voor We
tenschappen, Letteren en
Schone Kunsten van België.
Tentoonstellingen
Te Antwerpen, Hasselt, Gent,
Brussel, Sint-Niklaas, Lier,
Dendermonde, voor wat het
binnenland betreft.
In het buitenland, o.m. in Hulst
(Nederland), Wologda (USSR),
Birkenfeld (W -Duitsland), Olo-
mouc, Pocotky, Sumperk en
Praag (CSSR), Atlanta (Geor
gia), Charleston (W.-Virginia),
Pensacola (Florida), Washing
ton (USA), Houston (Texas),
Reutlingen-Spendhaus (W.
Duitsland) en Moscou (USSR)
Zijn andere aktiviteiten
Lid van de «Wose Kunstkring»
en de kunstkring «'t Getij». Me
destichter van de Ex libriskring
«Graphia». Promotor van talrij
ke kunsttentoonstellingen en
lid van de Provinciale Kommis
sie voor Monumenten en Land
schappen (Oost-Vlaanderen).
Met Gerard Gaudaen hebben
wij niet alleen kunnen kennis
maken met een groot kunste
naar, maar ook met een per
soonlijkheid. Verder kunnen wij
alleen moor schrijven, wat an
deren over hem zeggen: royoal
in zijn inzet, loyoal tegenover
zijn vele vrienden, breedden-
kend en doelbewust, warmhar
tig en wilskrachtig
Frans Van Breedam
gium Aureum van Franzjo-
sef Maier; een prestigieuze
cast voor een prachtig
werk. Monteverdi's Vespers
blijven inderdaad steeds
boeien eerst en vooral door
de pracht van de muzikale
komposities, maar ook door
de rijke variëteit van het
werk: erg boeiende orkest
en koorpassages wisselen
af met solo- en ensemble-
werk in verschillende sa
menstelling.
Dirigent Stephen Cleobury
wist al deze uitvoerders als
de kleuren van een schil
derspalet samen te pense
len tot een homogeen ge
heel, een lust voor het oor.
Iberische Polyfonie en
Engelse populaife canons -
Pro Cantione Antiqua
De mannelijke solisten die
figureerden in Montever
di's Vespers, vormen samen
met leider Mark Brown het
ensemble Pro Cantione
Antiqua
Dit Londens gezelschap
serveerde op dinsdag 31 ju
li in de eivolle Gotische zaal
van het Brugse stadhuis
een programma dat het pu
bliek ademloos op de stoe
len kluisterde.
Het eerste deel was voorbe
houden aan kerkmuziek uit
de Renaissance van Spaan
se en Portugese polyfonis-
ten. Hier, meer nog dan in
het lichtere tweede deel,
bleek de immense beheer
sing van de stemmen, de
perfekte samenklank van
de vokalisten die de toe
hoorders met een ingehou
den intensiteit deed ver
killen.
Het tweede deel ging onder
de noemer «Cakes and Ale»
naar een van de songs van
Henry Purcell. We kregen
een amalgaam van Engelse
profane canons uit de 16de
en 17de eeuw, soms humo
ristisch, soms ondeugend-
gewaagd, soms lieflijk-te
der. Een tegenstelling met
het eerste deel!
Maar ook hier weer dat on
gelooflijke meesterschap:
een technische perfektie en
grenzeloze stembeheersing
zijn nodig voor de klankna
bootsingen en muzikaal
verrassende wendingen.
Groots!
Honderd jaar
Boergondische muziek -
Huelgas Ensemble
Wie Paul Van Nevel een
beetje kent, weet dat deze
Vlaming een delver is naar
onontdekte of bijna onbe
kende werken uit de muzi
kale oudheidkunde. Een
koncert door zijn Huelgas
Ensemble is dan ook tel
kens een lrwrmiHranlring
met voor velen onontdekt
terrein. Van Nevel is dan
ook iemand die steeds weet
te boeien, zonder daarom
iedereen te beroeren of te
ontroeren Toch waren het
rondeau «Ce qu'on fait a
quatimini» van de ondeu
gende Joyce en vooral de
tiendelige hymne-variatie
«Sequentia Benedicts sem
per san etamooie mo
menten.
Na de pauze stond de «MiB-
sa Lomme Armé» van
Ockeghem
meerd, een werk waarbij
Van Nevel het publiek in
lichtte over de musicologi
sche as pekten van deze mis.
Een gave vertolking die
boeiend werd uitgevoerd!
H.-M. Linde op blokfluit en
traverso: oerdegelijk
Hans-Martin Linde, sinds
jaren jurylid voor de wed
strijd musica antiqua, kon-
certeerde op donderdag 2
augustus in de Sint-Anna-
kerk, samen met gambist
Pere Roe en Rolf Jungha-
nus op klavecimbel en pia
noforte.
Op het programma stond
werk van Porta, Corradini,
Riccio, Kühnel, Sammarti-
ni, Telemann en Mozart.
Linde, professor te Basel,
kan men rekenen tot de
Duitse School in de inter
pretatie-aanpak: oerdege
lijk, technisch beheerst en
glad. Het koncert in de
Sint-Annakerk vertoonde
trouwens al deze kenmer
ken. Het was allemaal heel
netjes, gepolijst en ernstig.
Lichtvoetigheid en fantasie
kan men Linde moeilijk
verwijten. Vandaar ook dat
er zo weinig bezieling, ga
lante spirit en fantasie van
uit ging.
Flauto Magico -
Clemencio Consort Wien»
Hans-Martin Linde en René
Clemencic: twee juryleden
van de concours musica
antiqua, twee beroemde
blokfluitspecialisten... twee
werelden gescheiden door
een immense oceaan.
Men heeft respekt voor het
degelijke, ernstige musice
ren van Linde en vindt het
een beetje jammer dat er
niet meer gedrevenheid
vanuit gaat, men is gefasci
neerd door de virtuoze fan
tasie van René Clemencic
en vindt het jammer dat er
soms alleen dit is.
We herinneren ons nog als
de dag van gisteren Cle-
mencic's uitvoering van de
«autentieke» Carmina Bu-
rana een paar jaar geleden
in het Brugse Sint-Janshos
pitaal en het jaar nadien in
de Mechelse Stadsfeestzaal.
Fascinerend en musikolo-
gisch verantwoord! We
kunnen ons echter niet van
de indruk ontdoen dat Cle
mencic sindsdien wel de
zeer gemakkelijke weg ge
kozen heeft. Een min of
meer manklopende verge
lijking met Frangois Glo
rieus dringt zich op.
We kunnen de woedende
reaktie van een bejaard Ne
derlands echtpaar begrij
pen, alhoewel niet volledig
onderschrijven, dat bij de
pauze vertrok met de woor
den «we wilden een koncert
bijwonen, geen cirkusvoor-
stelling.
Al met al een prachtige eer
ste week van het Brugse
muziekfeest. Avond na
avond uitverkochte kerken,
een entoesiast publiek en
mooie muziek!
Over het festivalprogram
ma van de week berichten
we u in ons volgend num
mer.
L.
Hamme. De Sint-Jozefkerk op Kastel wordt weldra\
hersteld (vh)
De Sint-Jozefkerk van de parochie Kastel dient dringen
worden hersteld. Vooral de toren moet grondig worden aa:
pakt. Dit zal in een eerste faze gebeuren. Nadien zal wellich
rest van de kerk een beurt krijgen, zoals de daken, de goten
gevels. De kerk, die meer dan honderd jaar oud is, is wel nc
goede staat, maar om aftakeling te voorkomen is herstel
nodig. Overal zijn er lekken, waar bij regenweer het w
doorsijpelt. Vooral de westkant van de toren is in slechte st
Het grootste deel van de schaliën is afgevallen of ligt los.
muren worden vochtig door het zinkwerk dat versleten is. i
het hout is al door het vocht aangetast. Overal treft i
schimmels aan.
Voor de herstelling zal duurzaam materiaal worden gebruik)
herhaalde herstellingen te voorkomen.
BOUW
Deze Sint-Jozefkerk werd gebouwd in 1876, in ncogothi
stijl, met als gevelsteen een rode «pacpesteen». In 1872 i
een stuk grond van 53 a en 50 ca aangekocht in de Molens)
en een stuk aanpalende grond, met de vaste wil van
Kastellenaars om een eigen kerk te bezitten en een. zclfstan
parochie. Daarom staken de inwoners de hoofden bij elkaa
richtten een verzoekschrift tot de voorzitter en de leden vai
kamer van volksvertegenwoordigers te Brussel, waarin zij v
gen om een kerk te mogen bouwen op de wijk Kastel,
gemeentebestuur van Mocrzeke was van oordeel dat, gezien
groot aantal inwoners op Kastel, daar een kerk wenselijk 1
Velen konden om gezondheidsredenen niet meer naar de
Martinuskerk te Mocrzeke. Op 17 oktober 1873 werd goed!
ring verleend tot het bouwen van een kerk op de wijk Kastel
voorwaarde dat er eerst een voorlopig lokaal ter plaatse
voor het uitoefenen van de eredienst en dat Kastel zelf de no
middelen zou bijeenhalen om de kerk en de pastorie te bouv
Het was dankzij e.h. Verschelden dat de nodige gelden wei
samengebracht. HHoofdzaak voor hem was als toekon
pastoor denken aan het welzijn van de bevolking. In de wi
van 1875-1976 werd met de funderingen aangevangen. 0|
oktober werd de eerste mis gecelebreerd in de noodkerk
1876 was men volop aan de bouw van de kerk bezig. Het
nadien stond de kerk onder dak. Hoewel de toren nog
voltooid was, werd ze toch al gebruikt en werd de nood!
afgebroken. Pastoor Verschelden droeg de eerste mis op ii
nieuwe kerk, die de naam kreeg van Sint-Jozefkerk, in okti
1877.
Op de herstellingswerken die aan de toren zullen uitgevi
worden bekomt men een subsidie van 30% vanwege de staa
10% van de provincie.
B.D.
Edgar Heirman uit Waasmunster, een man die
reeds verschillende keren in het Affligems Kultu-
reel Centrum tentoonstelde, geniet naast zijn schil
dersreputatie vooral naam als uurwerkmaker.
Waarbij hij trouwens de ruim anderhalve eeuw
traditie van de familie in deze branche suksesvol
voortzette met als paradepaard «De Heirman klok».
Deze man die de pensioen
leeftijd heeft bereikt sloeg
reeds 40 jaar terug het hele
land met verstomming met
zijn 'astronomisch uur
werk' waarmede hij de spo
ren drukte van illustere
voorgangers als Zimmer te
Lier en Festraets te Sint-
Truiden. Uurwerk dat voor
een groot gedeelte verloren
ging doch dat dan uiteinde
lijk resulteerde in de we
reldberoemde Heir-
manklok. Klok die in de 50-
er jaren te Sint-Niklaas
werd geïnstalleerd onder
algemene bewondering
doch die momenteel door
duizenden wordt bewon
derd te Brugge in het Bou-
dewijnpark.
Koning Boudewijn himself
die de installatie te Sint-
Niklaas meemaakte drukte
er zijn verwondering over
uit dat dit het werk was van
één persoon.De Heir-
manklok bestaat inderdaad
uit liefst 46.000 onderdelen
duidt alle mogelijke détails
aan i.v.m. tijd, planeten
stelsel en astronomie. On
derdelen die door de uitvin
der zelf allemaal
digd werden. Middenin een
eenvoudig kruisbeeld waar
onder,telkens als het uur
werk zich zelf automatisch
opwindt, een wereldbol
wentelt.
Polyvalent
Heirman is echter meer dan
een geniaal technicus. Hij
is tevens literator en van
hem verscheen o.m. in
1973 «Mensen sterven al
leen...». Bovendien is hij
een kunstschilder en in de
ze kwaliteit kan u hem mee
maken te Affligem vanaf
morgen zaterdag.
Vooral het oude 'Waeslant'
blijft Heirman boeien met
arme boeresukkels, met
boeren en herders, met
folkloristische gebruiken
en religieuze vieringen,
met oude hoeven, kapellen
en torens. Dit alles dan in
vaste lijnenen warme
kleuren.
Tegenover zijn minutieus
technisch werk aan zijn
«klok» gooit Heirman zijn
Waasland gewoon op het
doek. Een «kontrastfi-
guur». De passie tot het
schilderen is bij hem ana
loog met deze van het leven
zelf.
Heirman beschikt over een
warm kleurenpalet waar
mede hij. in een kleuren
spel van licht en donker,
figuren op de voorgrond
zaait en ze konfronteert in
de achtergrond met de da
gelijkse sleur van het leven.
Onwillekeurig doet Heir
man denken aan Felix Tim
mermans want in zijn werk
schuilt steeds een dieper
motief, gevolg van zijn
groot menselijk hart en van
zijn geestelijk genie.
Dat het Affligems Kultu-
reel Centrum Heirman an
dermaal in zijn zalen met
een ruim publiek mag kon-
fronteren, is voor het Cen
trum zelf een ware eer
(L.H.)
FSO-wagen
Begin november dit jaar doet
de Poolse FSO-wagen zijn in
trede op de Belgische markt.
Deze no-nonsense wagen
wordt ingevoerd door Jcan-
Paul Pierreux. Als exklusieve
lanceerprijs gaat de FSO geen
200.000 fr. kosten, BTW inbe
grepen. Alles wat de mensen
kunnen dromen en dus kunnen
vragen, staat er reeds op, geen
geknoei dus met opties. De
FSO is Pools van origine, maar
de karrosserie werd ontworpen
door Italiaanse designers.
Vanaf november op de Belgi
sche markt!
B ALK O NTUINEN EN IDEEËN VOOR
bloembakken, Toos Lenstra, Zwar
te Beertjes-Hobbygidsen.
Al woont U op de tiende verdieping,
toch kan de natuur zeer dichtbij
zijn. Iedereen die zich ergert aan de
grauwheid van de flats, aan al dat
beton, aan de onnatuurlijkheid, zou
dit boek eens moeten lezen. Ook als
uw tuintje maar een bloembak
groot is...
Schrijfster Toos Lenstra geeft u
tientallen handige tips om zelfs in
de saaiste flatwijk de natuur binnen
handbereik te brengen. U vindt in
dit boek suggesties en ideeën om
van uw balkon een echt tuintje te
maken. Verder is er een uitgebreide
lijst in opgenomen met bloemen,
planten, struiken, ja, zelfs bomen,
die het op uw balkon uitstekend
zullen doen.
Verdeeld door A.W. Bruna Zoon,
124 p.. 175 fr.
UlTNODIGINO TOT MOORD, JOSh
Pachter, Zwarte Beertjes.
U wordt hier inderdaad vriendelijk
uitgenodigd tot het bijwonen van
een verzameling moorden, diefstal
len, oplichterijen en andere vormen
van misdaad. Hieraan valt weinig
meer toe te voegen De nu in Neder
land woonachtige Josh Pachter ge
noot in Amerika grote bekendheid
met zijn detectiveverhalen. Een
aantal ervan zijn zelfs voor televisie
bewerkt Deze bundel bevat verha
len uit zijn Amerikaanse en uit zijn
Nederlandse periode.
Verdeeld door A.W. Bruna Zoon,
190 p., 130 fr.
Het Looboek, Clive Cussler,
A.W. Bruna Zoon, «Beterback».
De atoomonderzeeër Starbuck is de
nieuwste trots van de Amerikaanse
marine. Met aan boord de modern
ste nucleaire wapens, maakt de
Starbuck een proefvaart in de Stille
Oceaan en verdwijnt. De Starbuck
zond geen noodsignalen uit, er
werd geen wrak gevonden, niets.
totdat beroepsavonturier Dirk Pitt
in een door haaien bevolkte baai bij
Hawai een stille getuige'vindt: het
logboek van de Starbuck.
De laatste, haast onleesbare, in
doodsangst neergekrabbelde aante
kening van kapitein Felix Dupree
leidt naar de plaats van de gruwelij
ke ondergang van de onderzeeër,
honderden mijlen van de laatst ge
signaleerde positie.
Verdeeld door A.W. Bruna Zoon,
260 p.. 560 fr.
Het Veojoe Gevoel, Jan willen
van de Wetering, A.W. Bruna
Zoon.
De diepbedroefde Mathilde wacht de
drie zonen van haar overleden min
naar op. Na enige gepaste woorden
brengen ze een toast uit op de goeie
man en draaiden het cassettebandje
dat hij achterliet. Pa laat twee mil
joen gulden na en alle vier moeten
ze voor hun half miljoen iets gaan
doen: weg met het veilige gevoel
van geld op de bank en obligaties in
de kluis, doe er iets mee! Dan blijkt
er één miljoen verdwenen te zijn.
Eén van de vier heeft het achterover
gedrukt, maar wie? Ze besluiten bij
elkaar te blijven tot dat het geld
terecht is, of tot ze van het ene
miljoen weer twee gemaakt hebben.
Na vele bizarre avonturen besluiten
ze terug te gaan naar het veilige
gevoel van het geld op de bank. Dan
komt Mathilde met het tweede cas
settebandje op de proppen én komt
aan het licht wie de schuldige is. De
oplossing vindt men op speciale ge
sloten pagina's...
Verdeeld door A.W. Bruna Zoon,
212 p., 395 fr.
De macht van een Vrouw, Bar
bara Taylor Bradford, Grote Beren.
Haar doel is geld, want geld is
macht. Macht heeft de jonge Emma
Harte nodig om wraak te kunnen
nemen op de familie van Fairley, die
rampspoed bracht over haar en
haar familie. Moed en wilskracht,
maar vooral haat maken Emma te
een harde, meedogenloze vrouw
rijk en machtig. Voor liefde is ii
haar leven geen plaats meer. Toch
zal uiteindelijk alleen de liefde dl
cirkel van haat kunnen doorbre
ken. In deze magistrale roman laai
Barbara Taylor Bradford zien ha
felle emoties drijfveer van een lever
kunnen worden en iemand tot
ongekende maar eenzame 1
brengen.
Verdeeld door A.W. Bruna
584 p., 398 fr.
Godin der Duisternis, Marvin
H. Albert, Grote Beren.
De titel van deze huiveringwekkf
de roman heeft een dubbele betel
nis. De letterlijke betekenis is he
beeldje van een idool uit een ver
verleden dat een grote rol speelt in
het verhaal: het beeldje van de G«
din der duisternis. Deze godin is d
belichaming van de duistere krach
ten die leven en dood beheersen. He
gevecht dat Alexander Rhalles te
gen deze krachten moet leveren i»
de tweede betekenis. Hij wordt voor
een afschuwelijk dilemma ge
plaatst: of het leven van zijn vrouw
of zijn eigen leven loopt gevaar
afhankelijk van de keuze die
maakt. Hun lot ligt in de handen
van de bezitter van het beeldje. D
hulp komt uiteindelijk uit een to
taal onverwachte hoek in deze an ga
taanjagende visie op het huidig
spionagebed rij f