Diversiteit
in de programmatie:
blues, rock, klassieke
jazz.
(Festival van Vlaanderen:
14e Dendermonds Jazzfestival
Praktische
inlichtingen
De Voorpost - 17.8.1E
[Jazzfestival. Bo Diddley
3 Vrijdag 31.08: T.T. Fingers, Bo Diddley, American Blues Legends
jZaterdag 01.09: Kustbandet, Jeggpap, Carmel, Georgie Fame, Dana Gillespie
gend J
•al wat Dendermondenaars
:n met een virus rond dezer
Weliswaar nogal een
laardige. maar geraad-
:gde eskulapen weten er
:h niet zo best raad mee en
itrmoeden dat deze virus bin-
een paar weken wel van-
ïlf zal verdwijnen. De simp-
tonen van deze «festivalitis-vi-
ras» zijn onder meer: gejaagd
eo hortend spreken, schichtige
jogopslag, een onmetelijke
dorst, jachtig over en weer
geloop, angstige blikken he-
nelwaarts. panische angst bij
iet horen van Engelsprekende
stemmen in telefoonhoorns
Alle medewerkers, die zich da
gen- of wekenlang inzetten
Idra voor hej veertiende Internatio
naal Jazzfestival van Dender-
nondc. lijden inderdaad aan
festivalitis-virus» ze la-
:n de batterijen weer op voor
J™ le ultieme aanval op het V.P.-
terrein aan de Gentse Steen
weg. Op vrijdag 31 augustus
klokslag 20 uur valt de hele
stresscrendc jas van hen af en
w begint langzaam de revalida-
ïc Voor de veertiende keer
reeds zal voorzitter Piet Heu-
vinck het Honky Tonk festival
Toor geopend verklaren, of het
aten doen door een toevallig
lanwezige burgemeester Cool.
Vernieuwing
,Dc trend die de laatste jaren
ithis larzclend begonnen was en vo-
rig jaar voor het eerst voor
:nsti ederecn duidelijk merkbaar
van was, wordt ook dit festival ver-
Jan" der doorgetrokken: meer di
versiteit in de aangeboden
azzstijlcn.
'J Op vrijdag wordt het aksent
jelegd op de blues met namen
1 ds T.T. Fingers en de Amen-
j* can Blues Legends '84 uit de
hv t'eren'8cle Staten en op de
ockmuziek met een vedette
als Bo Diddley, ook uit de
;s^J itates. We verwachten dat ook
noTöil jaar weer de grote massa op
re namen zal afkomen; her-
wer inert u zich nog de vijfdui-
tend vorig jaar op vrijdag?
Op zaterdag wordt een amal-
pam geserveerd van de meest
rerscheidcn jazzstijlen dixie-
et 1 land, rhytm blues, klassieke
^8' jazz uit de twintiger en dertiger
jaren, swing, crcole jazz, Ca-
,n ibian jazz, calipso. Twee
'.weede ensembles Kustban
det en de Sumpen Swingsters;
cv0 één Amerikaans gezelschap de
m raibi
;lcl Zwe
Nightblooming Jazzmen; dne
Britse vedetten in de personen
van Carmel, Georgie Fame en
Dana Gillepsie; Batida uit Ne
derland; en uiteraard onze ei
genste echte Jeggpap New Or
leans Jazzband; acht optredens
uit vijf verschillende landen.
Meer groepen maar minder
optredens! Ieder uitvoerder
treedt dit jaar slechts één keer
op in tegenstelling tot de vori
ge edities waar er per uitvoer
der telkens twee uitvoerders
waren; ieder optreden duurt
dan ook een vol uur.
Op vrijdagavond wordt de
start traditiegetrouw gegeven
om 20 u. maar op zaterdag
wordt het een uur later dan
vroeger, 16 i.p.v. 15 uur. In de
volgende lijnen willen we u de
verschillende vedetten en
groepen bondig proberen voor
te stellen.
Vrydag
T.T. Fingers (V.S.)
T.T. Fingers is een 34-jarige
Amerikaan geboren in San
Francisco, Californië, waar hij
een tiental jaren geleden be
gon blues te spelen. Zoals bij
na alle grote bluesartiesten
deed hij dat op straat. In 1981
kwam hij naar Europa, hij
toerde door Engeland, Duits
land, Frankrijk en Spanje tot
hij zich uiteindelijk in België
vestigde. Naast het feit dat ons
landje centraal gelegen is, is
het vooral het Belgisch bier dat
hem hier doet biijven.
Behalve zijn krachtige vokale
kwaliteiten munt T.T. Fingers
vooral uit door zijn schitterend
ekspressief gitaarspel. Daar
voor gebruikt hij een speciaal
voor hem gebouwde gitaar,
want hoewel zijn artiesten
naam zou kunnen verwijzen
naar een schitterend virtuoos
vingerspel, is dit in feite een
kontradiktie: T.T. Fingers is
een artiest zonder vingers die
desondanks verbazing en be
wondering afdwingt door zijn
fenomenaal gitaarspel Men
moet men echt aan het werk
zien om te geloven dat deze
man het moet stellen met een
volledige stompe hand. We
zijn ervan overtuigd dat hij de
unieke gelegenheid die hij op
het grote podium van het 14de
Honky Tonk Jazzfestival
krijgt, met beide «handen» zal
vastgrijpen om het respekt en
de waardering af te dwingen
die hij verdient. T.T. Fingers
belooft een niet te missen aan
loop te worden naar een unie
ke bluesavond.
American Blues Legends '84
(V.S.)
Het sekstet de American Blues
Legends '84 is een ensemble
bestaande uit zes bluesvokalis-
ten die ieder ook een instru
ment bespelen. Een tijdje ge
leden brachten ze een L.P. op
de markt en om die te promo
ten zouden ze nu een toernee
doorheen Europa maken. Het
gezelschap bestaat uit: Eddie
Guitar Burns, een 56-jarige
vokalist en harmonica- en gi
taarspeler; Eddie Playboy Tay
lor, een 61-jarige gitarist en
vokalist uit Benoit; Snooky
Pryor werd bijna 63 jaar gele
den in Lambert Mississippi ge
boren, zingt en speelt harmo
nica; ouderdomsdeken van het
gezelschap is de 74-jarige Ho
mesick James die niet alleen
zingt maar ook gitaar speelt,
evenals Eddie C. Campbell
(geb. 1930); de drummer-vo-
kalist van de «band» is tevens
de «benjamin» Chico Chism.
Een ensemble om reikhalzend
naar uit te kijken!
Bo Diddley (V.S.)
Bo Diddley, geboren in Missis
sippi en opgegroeid in Chica
go. kwam voor het eerst se
rieus in de belangstelling toen
in 1955 zijn plaat «Bo Didd
ley» een miljoenenhit werd. In
de zestiger jaren oefende hij
een grote invloed uit op vele
Britse Rythm Bluesgroepen;
de Rolling Stones en de Pretty
Things namen sommige van
zijn stijlelementen over in hun
sound.
Net als zovele andere wonder
boys uit de lukratieve rock and
roll-wereld zitten zijn muzikale
wortels diep in de blues. Het is
dan ook haast vanzelfsprekend
dat Honky Tonk de na Chuck
Berry meest nagespeelde R
B-artiest Bo Diddley een
plaats geeft op de festivalaffi
che. Volledig in de lijn van een
stilaan groeiende traditie die
wil dat op het Dendcrmondse
festival de pioniers van de uit
R B gegroeiden en op de
graat zuivere rock and roll-
artiesten te horen en te zien
zijn. Bo Diddley is vandaag de
dag reeds een legende, ge
waardeerd en aanbeden door
kleine kombo die dixieland
speelde, groeide de groep uit.
tot een twaalf man sterke for
matie en dat vinden ze nu al
welletjes. Naarmate het orkest
groeide, begon het ook meer
klassieke jazz van de twintiger
en dertiger jaren te spelen. Ze
weten allemaal het originele
geluid van bv. King Oliver,
Duke Ellington, Luis Russel,
Louis Armstrong en vele ande
re groten perfekt te benade
ren. In die mate zelfs dat Louis
Armstrong zelf vroeg om een
plaat op te nemen met dit
orkest dat hem deed denken
aan zijn jeugdjaren. Spijtig ge
noeg overleed de grootmeester
voor de schijf gerealizeerd
werd. In de States zelf werd de
band onthaald als een ware
revelatie. Ook in Dender-
monde?
The Jeggpap New Orleans
Jazzband
(Dendermonde en Gent)
Moeten we hen nog voorstel
len? Het «familieklubje» van
22 jaar geleden is immers uit
gegroeid tot een van de steen
goede Europese New Orleans
bands. Gans België rotsten ze
af. Maar ook internationaal
kregen ze de erkenning die ze
ruimschoots verdienden: V.S.,
Engeland, Marokko, Zwitser
land, Canarische Eilanden,
Nederland en Duitsland. Ze
zijn ereburger van New Or
leans! Reeds acht L.P.'s rolden
uit hun instrumenten. De Jegg
pap '84 is een geëvolueerd or
kest met een brede waaier aan
mogelijkheden; er steekt
enorm talent in de groep; het
repertoire is naar genre en in
houd breder en dieper ge
worden.
Zij hebben maar één vijand in
de muziek en dat is vermoeid
heid die tot middelmatigheid
leidt. Wij hopen dat ze op 1
september hiervan geen last
hebben..
Sumpen Swingsters (Zweden)
De groep Sumpen Swingsters
beheerst het jazzgebeuren in
Zweden maar ook in de omrin
gende landen. Lars «Sumpen»
Sundbom, leader en trompet
tist is een dominee die erin
geslaagd is in zijn mooie kerk
in Stockholm religie en jazz
muziek te kombineren.
Het is niet gemakkelijk een
etiket te kleven op de muziek-
Het ensemble bestaat uit zeven
muzikanten, alle met verschil- Jazzfestival. Kunsthandel uil Zweden
lende muzikale achtergrond:
Morey Huff (pianist), George
Olson (stringbass), Rom Rafti-
can (drums), de 82-jarige
Tommy Heam (banjo), Pieter
Meijers, Dick Doner (trombo
nist en vokalist) en Chet Jae
ger (trompettist en leader van
de band).
Hun repertoire bestaat uit
hard driving jazz, een stijl die
nauw aanleunt bij Chicago,
een mengeling van populaire
songs, blues en ook wel trage,
brave evergreens. Geïnspi
reerd door jazzbands in het
zuiden van de V.S. hebben
The Nightblooming Jazzmen
zich ook gewaagd aan gospels:
een 30-tal van deze nummers
werden aan hun repertoire toe
gevoegd. Van hen verwachten
we op 1 september dus vooral
gospels en dixieland.
Carmel (Engeland)
Carmel werd in 1958 geboren
in Southorpe in het N.O. van
Engeland. Het was in Man
chester dat ze Jim Paris ont
moette die de elektrische bass
bespeelde in een plaatselijke
groep «Bee Vamp». Al vlug
vormden Jim en Carmel de
basis van een groepje dat ook
Gerry Darby aantrok aan
drums en perkussie. De groep
«Carmel» werd een feit in
1982. In dal jaar ook bracht ze
haar eerste single uit, gevolgd
door een mini-elpee, waarna
nog een paar singles bij Lon
don Records (o.m. «Bad Day»
en Willow Weep for Me»).
1984 brengt voor Carmel nog
maals de doorbraak met «Mo
re, More, More» en het sukses
gaat in stijgende lijn. ditmaal
met ondersteuning van «Sound
18», een big band uit Accrin-
gton. Op het Dendermondse
Jazzfestival zal zij de onder
steuning krijgen van een 9-
koppige big band.
Georgie Fame (Engeland)
Georgie Fame wordt algemeen
beschouwd als de beste Britse
Rythm Blues artiest. Hij
werd geboren op 26 juni 1943
in Leigh. Toen hij van de
school afkwam, kombineerde
hij een baan in een katoenspin
nerij met optredens als Rock
Roll-pianist. Na door. im-
Jazzfestival. Nightblooming Jazzmen.
Jazzfestival. Carmel uit Engeland.
Jazzfestival: Georgeie Fame, ook bij de jongeren een naam
Arizenden fans in de hele we
reld Hij is een van de origi
neelste rockvedetten en produ
ceert de zwaarste en wildste
klanken ooit gehoord. Mo
menteel is hij druk bezig met
een revival en laat hij zich nu
en dan in Europa zien voor de
promotie van zijn nieuwe L.P.
Ain't it Good to be Free»
Volledig op zijn plaats op een
bluesavond. Wat voor Diddley
blues is, vertelde hij onlangs
aan Herman Costers: «Blues is
een gevoel dat je krijgt en je
moet er niet eens zwart voor
zijn. Ook blanken zijn gevoe
lig voor blues. Jij kan je ook
onvrij voelen, onderdrukt,
teleurgesteld in je medemen
sen. je job verliezen, dierbare
personen uit je leven zien ver
dwijnen. Je hoeft er zelfs niet
arm voor te zijn. In Dender
monde wordt hij begeleid door
The Mainsquecze Blues Band.
Zaterdag
Kustbandet (Zweden)
Opgericht in 1962, bleef de
Zweedse Kustbandet eerder
bescheiden tot 1965. Van een
stijl van deze Zweden. De zeer
serieuze benadering van de
New Orlcansmuziek, de grote
muzikaliteit en de enorme hu
mor maken van het optreden
van dit orkest een waar genot.
Ze laten echter ook minder
bekende jazz horen zoals de
creole jazz en de sterk ritmi
sche Caraïbische jazz. Mis
schien is «music of the Scouth»
wel de beste etikettering. Ook
blues, ragtime en calipso zijn
hem niet vreemd, waarbij dan
telkens de bezetting van de
band wijzigt en ook de steel-
pans niet vergeten worden.
Een vierde L.P. wordt een de
zer dagen uitgebracht.
Naast Lars «Sumpen» Sund
bom (leader en trompettist)
vinden we in het gezelschap:
«Chaka» Ekhé (sax en drum
mer bij Kustbandet), «Bob»
Mc Allister (trombone). Per
«Slim» Notini (piano), Chris-
tcr «Vicke» Wijkström (ban
jo), Nils «Cannonbal» Reh-
man (bass) en Sven «Sammy»
Stanberg (drums; vorig bege
leider van Lilian Boutté tijdens
de Jazzboottocht).
Nightblooming Jazzmen (V.S.)
The Nighgtblooming Jazzmen
geniet een uitstekende, muzi
kale reputatie. De band werd
opgericht eind 1975, als officië
le jazzband van de vereniging
voor het behoud van de dixie
land, een 600 leden tellende
Jazzfestival: Dana Gillespie, een goede bekende.
pressario Larry Parns een kon- vorig jaar.
trakt aangeboden te zijn, ves
tigde hij zich met zijn orkest
«The Blues Flames» in de be
roemde Flamingo Club in de
Londense West End. In 1962
schakelde hij over op ham
mondorgel en oogstte zijn eer
ste million-seller «Yeah-Ycah»
een groot sukses in de States,
daarop volgden nr. 1 hits als
«Getaway» en «The Ballad of
Bonnie artö Clyde». In mei
1967 zag Georgie Fame een
belangrijk stuk persoonlijke
ambitie in vervulling gaan toen
hij in de Royal Albert Hall een
eerste koncert gaf met de le
gendarische Count Basie.
Naast zijn druk bezette kon-
ccrt agenda houdt Georgie Fa-
me zich momenteel bezig met
het schrijven en produceren
van kommcrciéle jingles voor
radio en televisie.
Op dit ogenblik toert Georgie
Fame op Barbados, vanwaar
hij rechtstreeks naar Dender
monde komt gevlogen om dan
verder te trekken naar Zweden
voor een reeks koncerten in de
buurt van Stockholm.
Waarschijnlijk de grote pu-
bliektrekker op zaterdag, sa
men met de volgende grote
dame, het sukscsnummcr van
Dana Gillespie (Engeland)
het is nietjgoed ieder jaar over
dezelfde personen andere
nieuwtjes te vertellen. We ma
ken het ons dus gemakkelijk
en tikken over wat we ook
vorig jaar reeds wisten te
melden.
Neen, ze is geen dochter of zo
van Dizzy, maar eCn «telg» uit
een oud adellijk geslacht, de
Van Wintersteins uit Oosten
rijk. Eenzijdig is haar karrière
zeker niet geweest: viermaal
junioreskampioen waterski in
Groot-Brittanië, lid van de
Britse nationale skiploeg, fil-
maktrice in films van Ken Rus
sell. Mai Zetterling en Nicho
las Roeg, musicalartieste in
«Jesus Christ Superstar»,
«Tommy» en «Mardi Gras»,
tekstschrijfster voor liedjes,
presentatrice van een blue
sprogramma voor de radio. En
zingen doet ze ook nog! Tus
sen haar debuut op 16-jarige
leefltijd (een singeltje waaraan
ook Donovan en Jimmy Page
meewerkten) cn haar schitte
rende prestatie op de Dender
mondse jazzweide (weet je nog
wel, oudje?) liggen een zestal
L.P.'s, een enorm groot aantal
-toemees door Groot-Brittanië,
ScandinaviëDuitsland, Oos
tenrijk, Zwitersland, Spanje
en Portugal.
Dana Gillespie en haar muziek
zijn te katalogercn (voor zover
dat gaat uiteraard) onder de
rubriek «New Orleans Sound»
van Professor Longhair en Fats
Domino. Rollende pianolij-
nen, stevig drum- en aggresief
koperwerk zoals dat historisch
gegroeid is uit de sfeer van
brassbands, second lines, ver
mengd met blues, Latijnsame-
rikaanse ritmen en de Cajune-
lementen van de Clifton Che-
nierstijl.
Op 1 september zal ze optre
den met The Mojo Blues
Band, een Oostenrijkse forma
tie. Herinner je je nog saxofo
nist Peter Thomas?
Batida (Nederland) -
Een Nederlandse band die stil
aan meer en meer op de voor
grond komt en op verscheide
ne festivals gensters heeft ge
slagen. Af en toe doet de mu
ziek denken aan een menge
ling van Latijnsamerikaanse
ritmen met oudestijljazz. Voor
het Dendermondse jazzfestival
allicht een revelatie en een
verademing, want Batida
straalt een filosofie uit die wel
aantrekkelijk is, maar moeilijk
kan gevat worden.
Samenstelling van de groep:
Jose Koning (vocal), Nippy
Noya (slaginstrumenten), Bart
Fermie (conga's, perkussie,
vocal). Theo De Jong (basgi
taar en keyboard). Gerhard
Jeltes (drums). Soms speelt dit
basiskwintet met gastspclers
als Dennis Luxion (elektrische
piano). Peter Tiehuis (gitaar
en synthesizer). Rob Franken
(vleugelpiano en synthesizers).
Wie cr op 1 september zal bij
zijn blijft een vraagteken: Ba
tida of de spookrijder van het
festival.
Terrein: V.P. - terrein,
Gentsesteenweg (richting
Aalst of Berlare). Parkeergele
genheid in de aanpalende
straten.
Datum: vrijdag 31 augustus
en zaterdag 1 september.
Prijzen: toegangsprijzen:
vrijdag 300 fr., zaterdag 400 fr.
In voorverkoop: vrijdag 25Ö
fr., zaterdag 320 fr.
Kaartenverkoop:
Stort op rek. nr. 446-7591101-
21 van Honky Tonk Jazzklub
vzw, Leopold II laan, Bastion
V, 9330 Dendermonde. de
kaarten worden u onmiddellijk
toegestuurd;
V.V.V.-kantoor, Stadhuis,
Grote Markt, tel. 052-21.39.56
of 21.39.57;
Honky Tonk Sekretariaat, p/a
Mon Heuvinck, Ringstraat 15,
9150 Dendermonde, tel. 052-
21.63.39;
Festivaltelefoon op het V.P.-
terrein (vanaf 25.08) Gentse
Steenweg, tel. 052-21.57.78.
Kantoor Festival van Vlaande
ren, Infocentrum E3-E5,
Graaf van Vlaanderenplein
31b, 9000 Gent, tel. 091-
25.77.80 (10 tot 13 en 14 tot 17
u.).
Diverse handelaars iri de ge
meente Dendermonde.
Kampeergelegenheid juist
achter het festivalterrein, staat
onder de leiding van mensen
met ervaring.
Honky Tonk Shop op
terrein voor de verkoop
fonoplaten, affiches, pe
enz.
Voor de innerlijke n
drank (te betalen met b<
tjes), friet, broodjes, k
allerlei snacks (te betaler
geld).
Programma
Vrydag 31 augustus 198
10.00 - 20.05 Opening
Jazzfestival
20.15 - 21.15 T.T. i
(VS.)
21.45 - 23.15 American
Legends-84 (V.S.)
23.45 - 00.45 Bo D
(V.S.)
Zaterdag 1 september 198
16.00 - 17.00 Kustba
(Swe.)
17.15 - 18.15 Jeggpap N.O.
Jazzband (Belg.)
18.30 - 19.30 Sumpen Swing
sters (Swe.)
19.45 - 20.45 The Nightbloo
ming Jazzmen (V.S.)
21.15 - 22.15 Carmel (Eng.)
22.45 - 23.45 Georgie Fame
(Eng.)
00.15 - 01.15 Dana Gillespie
(Eng.)
01.30 - 02.30 Batida (Nedl.)