in de danspassen
van
Hedwige Hardies
Iet de Voorpost...
22 - 17.8.1984 - De V.
Waar een jong meisje vroeger droomde van een witte tuniek grijpt ze nu
misschien gemakkelijker naar een joggingpak, gemakkelijke aerobic spulle
tjes of een jazz-dans maillot. Is klassiek ballet dan in de vergeethoek geraakt?
Dat en nog meer vroegen we aan Hedwige Hardies, die we zonder blozen
specialiste ter zake mogen noemen.
Toen Hedwige handel ges, Midzomemachts- graag zelf iets wou h**- TV h*>h m*r. „,Qi
SS?rd6 L^v1^ S2°m' 0rfe°' Parsifal' finnen. Wat ik zelf alle- gesphts™ U^e Sr^p
w?deTCtoderwe- maal geleerd had wou ik met de uitgezocht^ tl-
haar te pakken. Door reld, Alceste. La Travia- doorgeven aan leerlin- lenties selekteer ik mw
ta' ed wmem gen. Toen heb ik het riai- mjlfencSS
olgde, werd ze toen ook van Saeftinge. Ook ope- co genomen om hier al- auditie doen naar Ant-
eerlinge van de ballet- retten kwamen op het les op te bouwen en in te werpen De wij hen al
school en later een ijve- menu: De Lustige Wedu- richten zonder al één in- leeT^n e^dTb^ ee-
SS ,Stwnfu,Vaf b6t We' WeenS blQed' ?et ^hrijving te hebben. En v?n ^Sem^in
Shdehjk Institunt voor Land van de Glimlach en deze onderneming ie ge- hen doratiSTn
Dallet. Het weid ntn da n.1s m (sv iic. uuuraiuren
BaUet. Het werd extra de Osardaavorstin. slaagd. Ik ben er nu vier
zwaar voor Hedwige die Een hele resem musicals jaar mee bezig,
verscheidene uren ballet staan op haar repertoire:
moest inhalen. Ze was Hello Dolly, Anatevka, Wat is de bedoeling van
immers niet op de ideale Oliver Twist, De tante de opleiding die jij
leeftijd begonnen. De van Charly, My Fair La- geeft? Worden hier bal-
volledige opleiding dy en Kiss me Kate. Om letdansers gemaakt?
neemt negen jaar in be- het geheel af te ronden
slag. Tijdens de school- ook televisieprodukties:
tijd vertolkte ze figuran- Henk Van Montfoort-
tenrollen voor opera en show, van Tijd tot Tijd
televisie, wat goed was en Paradijsvogels,
voor de plankenvast-
held. Deze optredens «we hebben ook veel mi-
gingen door tijdens de tiatiev°orstellingen ge-
weekends zodat de hele ëeven> vertelt Hedwige
opleiding wel zwaar uit- 7f.n?er' om bahetPu"
viel, maar de liefde voor te C1^eeren Jeanne
het vak haalde de boven- ^ants heeft dat alle-
hand. Ze zegt erover: «Ik mt de ^rond &e"
ben laat begonnen, op sta™Pt En dat viel ge-
m'n twaalfde. Ik heb geldig mee- 111 hewon-
toen veel op m'n tanden der. aar enorm. Zij
moeten bijten om die heeft ervoor gezorgd dat
twee jaar in te halen met er 0011 workshop kwam
bijwerklessen en zo». ?n Pedagogische
Toen ze de balletschool ktf?3US w^at er waa 6011
buitenkwam studeerde ^hrijnend gebrek aan
ze pedagogie te Ant- ^oe leraars. Maar nu
werpen 18 er 6011 nieuwe direk-
Vijf jaar lang, vanaf ^1ur het BaUet van
1976, maakte zij deel uit Vlaanderen, een Rus.
van het Koninklijk Bal- Het 8ysteem 18 helemaal
let van Vlaanderen. Hed- veranderd met direkteur
wige kreeg trainingen Pan°v Jn hun balleta-
- vnnnpn haHHpn co ïmnp.
Dendermonde. Hedwige en een van haar leerlingen studeren een nieuw nummer in. (foto P. Van San)
naar
Antwerpen. Dat is mijn
opdracht, daar zijn we
min of meer voor opge- Wat is nu eigenlijk de meestal zelf niets van af- nog eens aanvragen als s
leid. Maar het eehte ideale leeftijd om aan weten. Het zijn echt uit- we met iets grtXstÏÏ- h6t'
danstalent komt niet zo- ballet te beginnen? zonderingen die vragen ten. We zuilen waar- 661 Tivraug
veel vdor. Iedereen zegt: hoe vroe- of ik zelf gedanst heb of schijnlijk werken met ^^"zTmcSte? tl
8» beter' Wat is welke plaata ih had in ereleden. Maar het is SïSk hohhS? Fn
Neen, dat is onmogelijk Toch ben ik fier want daar Tan T? het ballet. spijtig dat een beetle if v
met het kleine aantal sedert ik hier begonnen Er z«n 1X11 PT Rusi- Het is daarom dat ik elk steun van de stad weg- ïf0 J'fjf
lesuren hier. De voüedi- ben zijn drie van mijn sohe Pedagogen in de jaar een baUetavond or- blijft. Ik moet bij zo'n Sf
rro J A_ahollnfo,,^^ iSlcK Dallet 6611 gOefle
ge opleiding voor een be- leerlingen in Antwerpen balletschool te Antwer- ganiseer, om die mensen baUetavond immers voor
roepsdanser beslaat ne- en twee ervan, Bernice 1)011 en menen dat 10 dan de gelegenheid te alles instaan Het huren
geven te zien wat hun van kledij, belichting, de
kind presteert. Aan de zaal, de dekors.
andere kant zou ik dan Voor het ogenblik lijkt j^assiek baUet?
ook wülen dat ze naar het hier wel een hef da- n. eiëenlijk blij
van bekende danspeda-
gogen. Van de Russi- ger_. ë^mengd
sche school (Bolshoi) ®Taf werk
kende ze Messener en modern' er was klas-
Cons tantin
Chatilov,
vonden hadden ze vroe-
choreo-
Er was
as klas
siek, er waren balletten
van de Deense school Je^nne Nu heb
Hans Brenna, van de m de brochure gele-
Engelse Simone Mot- ^n dat Panov hij elke
tram en van de Russi- baUetavond de choreo-
sche Kirov-school kende ëraJie za^ doen.
ze Madame Mamedova. Ne^ ëev°l& is dat de goe-
Ze volgde vervolma- de choreografen van
kingskursussen te Keu- allemaal vertrok-
len voor jazzballet bij ken naar het buiten-
Amerikaanse pedago- ^and' eiëen mensen
gen Ook het modem worden geappre-
ballet Martha Grahams cieerd en dat is heel spij-
stijl kwam aan bod Aimé De Linière bij
tij» voorbeeld, die heel goed
rioe ervaart een ïoncre 6
baUerina het werken^ rrtekenTanH°
het BaUet van Vlaan! O^ekenland om er een
eigen compagnie te be
ginnen.
deren?
«Ik heb er enorm goeie
herinneringen aan. Het
was niet altijd gemakke
lijk, maar het was pret
tig werken. Ik heb er een
goeie leerschool gehad
en veel kontakten ge
legd. Ik heb er zowat al
les kunnen doen». Met
het Koninklijke BaUet
van Vlaanderen danste
ze in de KoninkUjke
Vlaamse Opera te Ant
werpen Aïda, Carmen,
L'enfant et les sortilè-
Hoe ben jijzelf op de idee
gekomen te starten met
een balletschool?
Toen ik 28 jaar was ben
ik gestopt als danseres
bij het BaUet van Vlaan
deren, wegens overbe
lasting van m'n rug. Ik
had ook pedagogie ge
daan en ik voelde dat ik
bagage had. Daarbij
kwam nog dat hier in
Dendermonde eigenlijk
niets was en dat ik dood-
Vormt het jazzballet
konkurrentie met
balletavonden van ande- digheidsinstelling,
re scholen zouden kij- maar ik doe het graag.
Iron nm fa TlxiI.. i
er jazzbaUet is. Bepaal
leerlingen wiUen op 1
15 jaar iets anders,
ken, om te vergelijken Het zou verkeerd zijn te
Ik doe dat zelf ook om te starten met de idee zo ^T01? a ^08ë00ie
weten op welk peü mijn vlug mogelijk rijk wor-
school staat, wat ik den. De burgemeester is
eventueel fout doe.
Is er in Dendermonde in
teresse voor ballet?
Het klassiek baUet
enorm technisch. Ma
hier één keer geweest bij f® hebben het nodig
de nnnnincr moor oiwSo basis. Daarna kunnen
de opening, maar sinds
dien heeft hij niets meer
vji-van zich laten horen.
Eigenlijk wel, want üc december wagen we
,°,1?er" ons aan een klassiek bal-
lrngen en dat aantal heb iet „De Notekraker». Dat
Ut nog steeds. Wat ik m ons kerstfeest voor de
hfdsTrt»ZtollSt'y 8011001 en heefl Plaats °P
is dat de baUetavond elk 15 december in de Stads
veel gemakkehjker
jazzballet aan. Voor n
is het geen konkurre
tie. Sommige leerhngi
ondervinden zelf dat
niet zo goed kunm
worden in het klassi
baUet, maar ze blijv
dan toch nog aktief
jazzdans.
gens gebrek aan een ^"^3^ gr^ i^zballet
centrum. ook
jaar moet doorgaan bui-
fschouwburg van Sint-
u V we" Niklaas. Het zal dan
centrum, ballet zijn op ons rêper-
SporthaUen, o.ja maar toire Z<l»t andere
daar moet je steeds bij
zetten en veranderingen ei_.en
aanbrengen en .sfeer is w^,r
er ook niet. Je mag je
best doen zoveel je wü.
T-.„„,t UtUICt tUUt, I
Daarom ga tk elk jaar keer dat j
nar de Stadsschouw
burg te Sint-Niklaas.
maar al te vaak
geven door een lerï
lichamelijke opvoedii
choreografieën Er zijn 6011 pak mena
die in deze richting z
ten, er zich goed in vo
len en dan meteen de
ken dat ze baUet kunn
onderrichten. Daar
duiken natuurlijk
moeüijkheden op. Mj
koUega in jazzbal
heeft ook eerst een kil
letavonden steeds m'n
waren. Ik neem door
gaans geen repertoire-
ballet aan, maar dit is de
Hedwige Hardies: Ik heb een enorme bewondering voor Jeanne Brabants, (foto P. Van San
gen jaar De eerste jaren Coppieters en Katrientje jaar de ideale leeftijd is
wordt er daar twee uur Buggenhout, zijn er de om te beginnen, en ook
per dag geoefend, maar eerste van de klas. De het vroegste. Je kan de
dat loopt op tot vijf uur andere, Linda Tolliet is kinderen wel vooraf sti-
ga riskeren omdat m'n
Ti.. mensen nu al meer be-
Het eerste jaar leek het zijn Het
hel ™°?>*»ld ?an een
ÏSS i? het ^tfi^sto^n Ch0re°" Neoklassiek ballet is dl
spijtig dat het hier niet m8K)ppen nog niet vergeten. W
kan. Voor de kinderen is J® abeen meisjes in interesse heeft
dat optreden een stimu- de 8chool? Klassiek Ballet en Bevt
lans om verder te doen. N^. op de vier jaar dat gingsleer kan altijd
Sommige kollega's ver- nu h^ë beo beb ik recht in de school vi
klaren mij gek omdat ik vier jongens. Maar Hedwige Hardies, in
die balletavond elk jaar er 18 we^ 6611 enorme Leo Bruynincksstra
organiseer, maar voor ^rempelvrees voor de 15 te Dendermonde.
die kinderen is dat een j°nëens Net is spijtig, inschrijvingen zijn er
feest waar ze een heel want a^8 er genoeg jon- zaterdagnamiddag 1
jaar naartoe leven. Be ^J11 maak ik aparte 8 september tussen
vind het maar zielig als klassen. Dat is bijna en 16 u. op woensdagn
de leerlingen moeten noodzakelijk want jon- middag 5 september
werken en hun best ë^1}8 worden anders ge- hetzelfde uur. De lesse
doen om dan uiteinde- ^ra*nd dan meisjes, het starten op maandag
lijk toch maar in de stu- 18 meer °P kracht geba- september,
dio te blijven. Ik geef 111 Antwerpen
0 KaKKan nl ..aaa Kil
ook een opendeurdag hebben ze nu al voor by.
per dag.
ginder pas één jaar.
Dendermonde. Zen klassieke opleiding is de basis voor het jazzballet. (foto P. Van San)
muieren. Aan achtjari
gen leren we tijdens de
kinderdans spelender
wijs kleine technieken.
Ik heb nu ook vijf- en
zesjarigen in de klas en
op een spelende manier
leren ze hun lichaam
kennen, leren ze het rit
me, de improvisatie.
Maar op 10-jarige leef
tijd begint het dan echt.
Wij moeten ons aanpas
sen aan wat die Russen
vertellen.
Hedwige, jij hebt een
balletschool. Maar Wan
om het even wie met zo'n
school starten?
Dat is inderdaad nog al-
tijd het probleem met
privéscholen. Je hoeft
geen diploma te tonen
om met een school te be
ginnen. Ik ken een paar
mensen die regelmatig
naar ballet gaan kijken
zijn, die zich een beetje
verdiept hebben in boek
jes en die daarna met
een balletschool gestart
zijn. Daar gaat gelukkig
wel verandering in ko
men.
Maar de jonge mensen
worden dus verkeerd op
geleid en het gekke is
dat hun ouders het niet
merken omdat ze er
waarop de ouders gele
genheid hebben hier te
komen.
Misschien zit de kans
erin dat de stad de ciné
ma Belgica zou kopen en
omvormen tot kultureel
centrum. Dan zou onze
balletavond hier in Den
dermonde kunnen door
gaan en voor de toneel
gezelschappen is het ook
enorm handig.
Jij gaat ook verhuizen?
We willen inderdaad
vergroten. Een kollega
en ik hebben besloten de
handen in elkaar te
slaan. Hij geeft al twaalf
jaar jazzdans en tapdans
en ik zou bij het klassiek
ballet blijven. De ruimte
die wij op het oog heb
ben zou het Dans- en
Theatercentrum wor
den. We zijn nu aan het
onderhandelen. En als
wij het centrum zouden
hebben kunnen we ook
plaats bieden aan plaat
selijke toneelkringen.
Het zal dus meer van het
privé- dan van het open
baar initiatief moeten
komen?
Ja, spijtig genoeg wel.
Maar de ouders van mijn
leerlingen staan volle
dig achter mij. Subsidies
hebben we niet gekre
gen, maar dat gaan we
na de helft jongens.
Tekst: Ann Sir«
Foto's: Piet Van 81
Dans- en theatercentrm
Dendermonde. Dromend van het
(foto P. Van San)