Sint-Gillis-Waas huldigt pater Karei De Wilde
Kastelse pater terug uit Japan
Heel wat leerlingen volgen
godsdienstlessen in de
rijksscholen
lieuw direktieteam bij
echnisch Berkenboom-Instituut
n Sint-Niklaas
ssrjSrr n 'ir ra rss:
Sint-Niklase
Pater-Scheutist
PeerJoos
vijftig jaar priester
K_
Lessen voor
kandidaten officier
van politie worden hervat
De Voorpost - 17.8.1984 - 3
plan
Zondag augustus a.s. viert de Sint-Niklase missionaris-
Seheutist I' Poer Joos in zijn geboortestad zijn gouden
priesterjubileum.
•udste van het gezin Albert Joos-Kurtz werd Peer
Joos op 7 oktober 1910 geboren. Van de 8 kinderen uit dit
gezin (5 jongens en 3 meisjes) zijn er 4 priester en een
meisje kloosterlinge-missionaris.
de voorbereidende klassen in het Instituut van de
H Familie volgde Peer Joos de griekslatijnse humaniora
aan het Klein-Seminarie.
Op 7 september 1928 trad hij in de Congregatie van
Scheut, legde zijn eerste geloften af op 8 september van
het volgende jaar en werd priester gewijd op 19 september
1934. Zijn studies in wijsbegeerte, theologie deed hij in de
studiehuizen van Scheut; deze van kerkelijk recht en
medicijnen aan de Katholieke Universiteit van Leuven.
Op 11 augustus 1936 vertrok hij naar de Missie van China
waar hij zijn apostolaat uitoefende tot 1949. Na een jaar
vakantie in het vaderland kon hij omwille van de kommu-
tustische verovering van China naar zijn missiegebied niet
meer terug, werd hij benoemd voor Japan en moest hij
opnieuw een zeer moeilijke en ingewikkelde taal leren.
Hij werd er pastoor, rektor van de taalschool van Scheut,
procurator en sekretans van Pater Provinciaal.
In 1970 werd hij naar Tokio geroepen en benoemd tot
sekretaris-generaal van het Komité der Hogere Oversten.
Toen enkele jaren later de adjunct-sekretaris van de
Japanse Bisschopskonferentie op 't onverwachts wegviel
de sekretaris van de Bisschopskonferentie is steeds een
Japans dignitans. maar voor de betrekkingen met het
buitenland en het Vatikaan is iemand nodig met kennis
van Engels. Frans en Duits - drongen de bisschoppen bij
hem aan tenminste voorlopig ook dat ambt te aanvaarden.
Zoals het gewoonlijk gaat bleef het voorlopige ook hier
aanslepen tot hij - niettegenstaande zijn tegenstribbelin-
gen - definitief benoemd werd.
Toen vorig jaar de ambtstermijn van de nationale direk-
teur der Pauselijke Missiewerken in Japan ten einde was
en er geen ander Japans bisschop was die het werk kon
overnemen, werd pater Joos via een geheime stemming
iem door de Japanse bisschoppen aan Rome voorge
steld voor die funktie. Daardoor kumuleert hij op dit
ogenblik de drie zeer verantwoordelijke funkties van
sekretaris-generaal van het Komité der Hogere Oversten,
adjunct-sekretaris van de Bisschopkonferentie en Natio-
Direkteur van de Pauselijke Missiewerken, 't Is dan
ook niet te verwonderen dat de vakantie voor zijn gouden
priesterjubileum van zeer korte duur zal zijn.
Op 17 augustus landt pater Joos op onze nationale
luchthaven en op zondag 26 oogst hoopt hij in zijn
geboortestad Sint-Niklaas een plechtige dankmis te kun
nen opdragen.
Die dankmis in koncelebratie met zijn drie broers-pries-
en pastoor Buyck, gaat door te 10.30 u. in de
parochiekerk O. L. Vrouw-Bijstand der Kristenen. Ze
wordt opgeluisterd door de Mariakantorij (onder leiding
van Kris Soetens) die naast het Gregoriaans gemeenschap
pelijke van de Paasmis enkele liederen van Bach, Van
Nuffel, Handel en Mendelssohn - waarvan sommige in
dubbel vierstemmig koor - zal uitvoeren.
Gezien de zware financiële moeilijkheden van het Missie
werk in Japan (een arme katholieke kerk in e'en rijk
heidens land), stelt pater Joos voor dat een mogelijke blijk
van genegenheid geen bloem of geschenk zou zijn, maar
een hulp voor het Missiewerk in Japan. (P.R. 000-
1161518-40 t.n.v. Pater Peer Joos, Hemelaerstraat 58 in
2700 Sint-Niklaas)
Straks wordt hij 76 en in een groot deel van het Waasland,
vooral in Sint-Gillis en al de dorpen er rondom, kent men
hem: de pater van De Kroon. Pater Karei De Wilde kende
in z'n patersleven twee grote perioden: zyn missionarisle
ven tot 1971 en daarna z'n 'gewone' priesterleven in het
Waasland. Dit laatste maakte hem alom bekend: de pater
die géén «zittend gat» heeft... Karei De Wilde is vyftig
jaar priester-missionaris en by de gelegenheid van dit
gouden jubileum krygt pater-priester De Wilde een pas
sende en verdiende hulde te Sint-Gillis.
In Sint-Pauwels werd hij gebo- Toen monseigneur Mels, we
ren, op 1 september 1908. Na gens ziekte, naar Europa moet
de dorpsschool te Sint-Pauwels om te rusten en te herstellen in
en het kollege van Sint-Niklaas 1969 werd pater De Wilde be
trad hij binnen in Scheut. Sep- noemd tot apostolisch admini-
tember 1928. Na z'n opleiding strator van dat nieuwe bisdom,
en priesterwijding trok hij in Het was de bedoeling dat hij
1936 naar de missie van Kon- gedurende drie jaar deze taak
go-Kasaï. Hij was er drie jaar op zich nam om een inlandse
reispater in Kasansa en zeven priester voor te bereiden op de
jaar leraar aan de normaal- taak van bisschop. Maar in juli
school aldaar. Daarna elf jaar 1967 had hij een zwaar ongeval
direkteur. Later inspekteur per auto en dat kostte hem
van het onderwijs in het bis- bijna het leven. Hij verloor er
dom Luluaburg tot 1958. Ver- vier vingers van z'n rechter-
volgens provinciaal overste hand en dit betekende meteen
voor West-Kasai-Luluaburg en het einde van zijn missionaris
van 1963 tot '67 vikaris-gene- leven...
raai bij monseigneur Mels voor
het aartsbisdom Luluaburg. In Terug by ons
1967 verhuisde monseigneur Goed en wel hersteld in Vlaan-
Mels - die zijn aartsbidom had deren, herbegon hij z'n roe-
overgelaten aan de zwarte ping. Een nieuw hoofdstuk in
monseigneur Bakole - naar z'n leven. Eerst rektor in Zuun
LuTza, een pas opgericht bis- met parochiedienst in Dender-
dom in een achterlijke streek, leeuw, vanaf 1975 aalmoeze
nier van het rusthuis De Kroon tot pater De Wilde zelf of ook
te Sint-Gillis. Daarna ander- bij de pastoors van Meerdonk
half jaar dienstdoend pastoor en Stekene-Hellestraat.
te Kemzeke en nu sedert ver- Het boek draagt de titel: «Wij,
schillende jaren zondagspas- jonge mensen...». Dit is een
toor in De Klinge. uitspraak van de pater zelf,
Waar in de dekenij Sint-Gillis maar het is ook de kortste
kent men hem niet? De pater weergave van de inhoud van
die maar meereist naar Lour- z'n leven: iemand die jong van
des, Amberloup enz... Deze hart blijft omdat hij zo'n ruste-
'man verdient het om dubbel en loze zoeker is in dienst van de
dik gevierd te worden en ieder- mensen en van God. Ook om-
een die hem kent wordt langs dat hij zo'n grenzeloos geloof
deze weg hartelijk uitgenodigd en vertrouwen heeft in de god-
om deze viering bij te wonen, delijke voorzienigheid. Dèt
vooral hield en houdt hem zo
Vriendenboek jong! Van pater De Wilde mo-
De verdiende hulde aan pater 8en we ze8Sen dat hiJ noë
Karei De Wilde ter gelegen- iemand is van «de generatie
heid van z'n gouden jubileum van de idealisten», zoals pater
als priester-missionnaris vindt ^an Isacker deze generatie
plaats op zaterdag 18 augustus, noemt in z n boek «Mijn land
Om 15 u is er in de dekanale ir> de kering». De generatie die
kerk van Sint-Gillis een eucha- in de J3™ tsantig en dertig
ristieviering en daarna, met een sehare priesters en missio-
begin om 16 u. een huldevie- narissen schonk, die vanuit
ring in de Katolieke Kring van hun diep-Vlaamse overtuiging
Sint-Gillis. Er is ook de voor- maar één houding kenden, na-
stelling van een vriendenboek mcüik inzetten voor hun
voor pater De Wilde. Daarin volk en voor alle volkeren
wordt door verschillende waar °°k ter wereld,
vrienden en bekenden het rij
ke leven van pater De Wilde
belicht. Het boek zal op de
huideviering te verkrijgen zijn
tegen 200 fr. Mensen die na
dien het boek willen bekomen,
kunnen zich daarvoor wenden
Greraar Pater Karei De Wilde wordt zaterdag 18 oogst gevierd in
Sint-Gillis (dbr).
De Kastelse pater-scheutist, Ernest Piryns, keert om de
drie jaar uit Tokio terug naar zyn geboorteland, Pater
Piryns is professor aan de Sophia Universiteit in Tokio,
waar hy in de weekends werkzaam is in een grote parochie
met duizend gedoopten, Matsubara. Zyn voornaamste
bezigheid aan de universiteit is wetenschappelijk werk.
Hy geeft ook onderricht aan de Japanse studenten in de
Japanse religies en zendingswetenschap of missiologie.
Deze pater bestudeert de naar het evangelie en de Kerk.
Nieuwe Japanse Religies, het Op de 118 miljoen Japanners
Shitoïsme, het Boedhisme en zijn
het Confucianisme. Hij is ook Toch
800.000 christenen.
zend Koreanen, die in Japan
geboren zijn, maar nooit de
Japanse nationaliteit hebben
verworven, kunnen rekenen
op de steun van de christelijke
kerk. De EA's is een groep,
die men kan vergelijken met
de Kaste-Lozen uit India,
mensen zonder enige identi
teit. De Christelijke kerk
werkt er in kleine groepen, die
deze mensen bewust maken
hun rechten. Zij zijn werk-
de invloed van het zaam op de universiteit, op de
de universiteit evangelie doorheen de christe- parochie, bij gehandicapten en
Santo Tomas in Manilla, lijke kerken veel groter dan rQnd jonge arbeiders.
SP volksvertegenwoordiger Norbert De Batselier uit Dendermonde heeft bij onderwys- werkzaam
minister Daniël Coens de statistieken opgevraagd over het aantal leerlingen dat in het van Santo
arrondissement Dendermonde aan de verschillende schoolnetten zedenleer, rooms- Tien jaar geleden schreef hij men durft vermoeden. Het De opvöfging"voor'het missie-
katolieke, protestantse, joodse en islamitische godsdienst volgt. De cijfers gelden voor een boek over het christendom biedt hen evangelische waar- werk is ook in Japan een pro-
het lager, het middelbaar en de oriëntatie- en determinatiegraad. Tevens wilde de in Japan. Regelmatig wordt hij den, die antwoord geven op de bleem. Er zijn weinig Japanse
volksvertegenwoordiger weten hoeveel onderwijskrachten er instaan voor deze lessen. gevraagd om te komen spre- grote levensvragen van de priesters en daarom is leken-
ken op internationale kongres- 1u-Ul
Het aantal leerkrachten voor ke, Waasmunster, Wetteren dienst betreft in de rijksscho- sen in Azië. Zijn uiteenzettin-
de scholen uit het arrondisse- en Zele voor het rijksonder- len en voor het basisonderwijs: gen handelen dan over gods-
ment Dendermonde die gods- wijs: in het schooljaar 1979- 10 leerlingen in het schooljaar dienstgeschiedenis, zendings-
dienst of zedenleer geven, be- 1980 waren er 362 leerlingen 1979-1980 of 0,33 12 leer- wetenschap of theologie. De
draagt 65. Daarvan zijn er 27 die zedenleer volgden of 11,97 lingen in het schooljaar 1980- Federatie van Aziatische Bis-
die rooms-katolieke
dienst geven, 5 voor protes
tantse godsdienst, 2 voor isla
mitische godsdienst en 31 voor
zedenleer.
scholen
Hamme, Berlare,
Buggenhout,
voor de verdrukten, de krot-
tenbewoners, de Koreanen en
de Eta's. Vele krottenbewo-
ners hebben maar werk voor
Japan dikwijls samen met pro- dén dae. Ook de honderddui-
testantse en orthodokse theo-
tertrouwen in oudleerlingen
tads 1981 behoort Technisch Berkenboom-Instituut in
tat-Niklaas tot een scholengemeenschap. Technisch Ber-
tnboom-Instituut. Berkenboom-Humaniora, Technisch
stituut Sint-Carolus en het Instituut Heilige Familie zijn
hinderlijke scholen, elk met hun eigen studierichtingen,
jen karakter en eigen traditie. Direkties en leerkrachten
Umoeten elkaar om op vele terreinen samen te werken
i door uitwisseling van ideeën het in elke school voor de
erlingen steeds beter te maken.
Wr deze nauwe samenwerking tussen de scholen wordt
ok heel soepel van studierichting veranderd indien blykt
it een bepaalde school een meer aangepaste vorming kan
eden. Leerlingen die naar een meer geschikte richting in
tn school geórienteerd worden vinden dan ook een aantal
ekende dingen terug, o.a. het systeem van evaluatie en
Ipportering.
i de scholengemeenschap lijkt een traditie te bestaan:
'dat meer of mindere jaren geleden in Heilige Familie,
Int-Carolus en Berkenboom-Humaniora een lekedirektie
trd aangesteld, gebeurde dit onlangs in Technisch-
trkenboom-Instituut. Zuster Elise wordt opgevolgd door
evrouw De Soomer. Zij krygt hierbij de volle medewer-
ng van mevrouw De Bondt, die als onderdirektrice werd
ingesteld.
procent van het totaal aantal 1981 of 0,42 14 leerlingen schoppen Konferenties raad-
leerlingen. In het schooljaar in het schooljaar 1981-982 of plegen deze pater. Hij maakt Verdrukten
1980-1981 waren er 381 leerlin- 0,51 12 leerlingen in het deel uit van twee van hun de- *~1"1
gen ingeschreven voor zeden- schooljaar 1982-1983 of 0,46 partementen, één over de mis-
leer of 13,44 voor het en 15 leerlingen in het school- sie, het andere over de dialoog
Opgedeeld per onderwijstak schooljaar 1982-1983 364 leer- jaar 1983-1984 of 0,62 met de niet-christelijke gods-
krijgt men bij de leerlingen lingen of 14,05 en voor het Voor de joodse godsdienst wa- diensten. Pater Piryns werkt in
volgend beeld: wat het basi- schooljaar 1983-1984 356 leer- ren er geen leerlingen ingc-
sonderwijs betreft voor de lingen of 14,61 Wat de schrevezn. Wel voor islamiti-
Dendermonde, rooms-katolieke godsdienst sche godsdienst, waarvoor er logen. De artikels die hij
Wichelen, betreft voor dezelfde scholen leerlingen waren te Aalst, schrijft en dat zijn er heel wat,
Laarne, Lebbe- en het zelfde onderwijsnet: Dendermonde en Hamme. handelen over het probleem
2.649 leerlingen in het school- Voor het schooljaar 1979-1980 van de evangelisatie en de dia
jaar 1979-1980 of 87,57 van waren dat 4 leerlingen of 0,13 'oog tussen de verschillende
de leerlingen, voor het school- voor het schooljaar 1980- godsdiensten,
jaar 1980-1981 waren er 2.440 1981 2 leerlingen of 0,07
leerlingen voor r.k. godsdienst voor het schooljaar 1981-1982 Christendom in Japan
ingeschreven of 86,07 van 1 leerling of 0,04 voor het ln JaPan IS er godsdienstvrij-
het totaal; voor het schooljaar schooljaar 1982-1983 74 leer- be'd' We' WOfdt de nationale
1981-1982 2.316 leerlingen of lingen of 2,86 en voor het rell&ie- het Shintoïsme aange-
84,71 voor het schooljaar schooljaar 1983-1984 88 leer- wakkerd. Dit is de uitdrukking
1982-1983 2.414 leerlingen of üngen of 3,61 van hct JaPa"s zijn. Maar het
82,63 procent en voor het in het eemeenteliik onderwiis Joeddhlsme ,s aan vernieu-
schooljaar 1983-1984 1.977 krijgt men volgend beeld: in w,n8 ,oc- hebben hun
leerlingen of 81,16 ,ot£| komen 13 scholen in wa" T'
Wat de protestantse gods- aanmerking die tijdens het f door aa" de IaPan'
schooljaar 1982-1983 in totaal "5?' hm'eWn hSïdihïT1
-> o« kn^tiM r»ze"s hun eigen boeddha-ge-
mens. De Japanners hebben vorming een oplossing, aldus
veel waardering voor de grote de Kastelse pater-scheutist
christelijke figuren, waaronder Ernest Piryns, die tijdens het
Moeder Theresa, die regelma- eerste weekend van septem-
tig komt spreken in bomvolle ber, op zaterdag 1 en zondag 2
zalen en voor de televisie. september in de feestzaal van
het gemeentehuis van Hamme
T-, een missieboetiek organiseert,
L ïl? d" gewijd is aan het werk dai
de Pater Scheutisten verrich
ten in Japan.
schriften niet en weten weinig
over hun nationale religies. De
G. De Soomer.
A. De Bondt
Mtelieve De Soomer is een jaar had les gegeven werkte zij
itkenboom-vcrtrouwde Als gedurende zes jaar. op het na
wordt gcrealizcerd te begelei
den tot volwassen mensen die
«ciioooiii-vciuuuwuc /\is geaurenae zes jaar. op net na- mor®en 'CtS
kutcr kwam ze in Berken- tionaal sekretariaat van VKSJ
»m terecht volgde er dc als pedagogisch verantwoorde-
Jtre school en studeerde er lijke voor de jongste leeftijds-
1960 af als leerlinge van de -groep. Na opnieuw enkele ja-
etenschappelijke A -Huma- 'ren te hebben les gegeven in
L afdeling. Ze behaalde het beroepsonderwijs werd 2e schocl nlk v"!e'
®ma het diploma van licen- direktrice van een kleine auto- mr,ar s rmn"*,,u'
in de natuurkunde aan dc nome beroepsschool te Kal
den, maar steeds opnieuw zijn
er tekenen van evolutie en uit-
VJW ttaiuuihutiut. aan ut. IIUIIIC UCIUCU5XI1UUI IC l\dl-
«holickc universiteit te Leu- ken Door de rationalisatie van bffJ_ g .?l? Tc8n it
alsook het diploma van het sekundair onderwijs moest
school afbouwen
- UB'.
kundair onderwijs. Na haar kwam zij opnieuw terecht in o"8.6?,-!",61 faam en veL ®u!tcn
.1. orouicor ws Sint-Niklaas beleend
aggrageerde van het hoger deze
kundair onderwijs. Na haar
«lies kwam ze terug naar
Sint-Niklaas als provisor bij de
srkenboom-Humaniora en scholengemeenschap, waartoe dingindustrie, die sedert een
er gedurende 20 jaar na- ook het Technisch Berken- kortc eenhcroP,eving
De afdeling verkoop-etalage is
gestart sedert september 1967.
utkunde, wiskunde en schei- boom-Instituut behoort.
nde. Ze is gehuwd en moe- dert vorig schooljaar telt Tech-
jf van twee kinderen (12 en nisch Berkenboom-Instituut
lM0- voldoende leerlingen om een
onderdirektrice aan te stellen.
°k Agnes De Bondt is oud- Ondertussen vond zij ook de Over heel het Waasland kan
trlinge van de school. Na tijd om het diplima van licen- men verkoopsters vinden die
lagere school in Berken- tiaat in de kriminologie te be- de omzet van de winkel doen
i tc hebben doorlopen halen aan de universiteit te stijgen en de klanten weten te
°lgde ze de humaniora, waar Gent. ontvangen,
fwee jaar na mevrouw De
*>mer in dc afdeling Weten- De Soomer en De Bondt vor- De nieuwste afdeling «sierkun-
floppelijke A het einddiplo- men een team dat elkaar aan- sten» waarvan op 1 september
1 behaalde. Na haar humu- vult. Zij zullen zeker als vrou- 1984, de hogere cyclus volledig
«astudie volgde zij de re- welijke direktie de problemen uiigebouwd zal zijn, werd op-
Haaisoplciding voor dc vak- van de opgroeiende jeugd gi richt in 1982 Ze staat open
hi wiskunde, fysika en gods- goed begrijpen. In elk geval voor meisjes en jongens en zal
*nst. trachten ze de leerlingen die het komende schooljaar de
P die manier k.wam zij voor ben worden toevertrouwd met eerste afgestudeerden mogen
klas terecht. Nadat ze vier liefde te begeleiden en hen via gelukwensen.
het schooljaar 1983-1984 had
den deze 13 scholen 2.934 leer
lingen, van wie er 95 zedenleer
volgden of 4 van het totaal.
Liefst 2.808 leerlingen of 95
volgde rooms-katolieke gods
dienst, 3 leerlingen protestant
se godsdienst en 24 of 1
islamitische godsdienst.
Secundair onderw(js
Voor de statistische gegevens
van het secundair onderwijs
heeft men voor het rijksonder
wijs een onderscheid gemaakt
tussen de scholen van secun
dair onderwijs met volledig
leerplan en de leerlingen van
het onderwijs dat in hun scnooi Dit schooljaar wordt gestart de KA en KTA.
met een bijzonder kwalifika- Wat de eerste groep aangaat
tiejaar kleding, sierkunsten en (scholen voor secundair onder
verkoop. Wie een A.S.O.- of wjjs met volledig leerplan)
T.S.O. richting volgde kan in volgden voor het schooljaar
één jaar het kwalifikatiegetuig- 1979-1980 475 leerlingen of
schrift kleding, sierkunsten of 33,91 zedenleer, voor het
verkoop behalen en aldus een schooljaar 1980-1981 510 leer-
ruimere toegang verwerven tot üngen of 35,01 voor het
de arbeidsmarkt. schooljaar 1981-1982 620 leer
lingen 42,76 en voor het
Het nieuwe direktieteam is schooljaar 1983-1984 666 leer-
ook bereid intens mee te wer- lingen of 44,66 Voor de
1 - - ken aan de vernieuwing in het rooms-katolieke godsdienst
-B.S.O., en regentaat zij^afde- beroepsonderwijs in het kader geeft dat volgend eindresul-
van de verlengde leerplicht, taat: 1979-1980 922 leerlingen
De kle- Sinds vorig schooljaar werkt 65,80 1980-1981 940 leer-
Technisch Berkenboom-Insti- lingen 64,50 1981-1982 892
tuut mee aan het pilootprojekt leerlingen 60,64 1982-1983
«onthaal en differentiatie» in 816 leerlingen 56,27 en
2.935 leerlingen hadden. Daar
van volgden er in dat school
jaar 77 zedenleer of 3 2.831 -
-r,kr„ckf dsdiens, ES:„JT™rSeSvffS
dLÏ straat. Het Christendom in zijn
tsche godsdienst of 1 Voor „h v„.
tendom als religie veel respekt
van de Japanners, zegt de Pa
ter. Japanners houden van tra
ditie, het zijn konservatieve
mensen. Bij de jeugd komt er
stilaan verandering in. Er zijn
er al heel wat die de bijbel of
een gedeelte ervan hebben ge
lezen. De taak van de missio-
narissen bestaat erin de Japan- Hamme. Pater Ernest Piryns
ners dc weg te leren kennen Japan (vh)
i de pater-scheutisten is terug uit
Een gemakkelijke taak wordt
het voor hen echter niet. Tech
nisch Berkenboom-Instituut is
ding»,
zowel T.S.O. als
kent, rekent op haar afgestu
deerden.
B.S.O. Deze onderwijsrichting 1983-1984 757 leerlingen 50,78
biedt ruime kansen aan de Tijdens het schooljaar
meer konkreet denkende leer- 1980-1981 was er een leerling
ling. Ook het P.M.S.-team is die de joodse godsdienst volg-
in deze vernieuwing sterk be- de voor de protestantse gods-
trokken. dienst: 1979-1980 4 leerlingen
Het is lang geen eenvoudige 0,29 1980-1981 6 leerlingen
taak die het direktieteam op 0,42 1981-1982 11 leerlingen
zich neemt. Daar zijn ze zich 0,74 1982-1983 12 leerlin-
tenvolle van bewust. Ze willen gen 0,83 1983-1984 7 leer-
op hun manier een steentje lingen of 0,46 Tenslotte
bijdragen tot de opvoeding van voor de islamitische gods-
jonge mensen. dienst: in het schooljaar 1982-
1983 2 leerlingen die goed zijn
voor 0,14 in 1983-1984 wa
ren er al 61 leerlingen of 4,10
procent.
Wat de leerlingen van de ko
ninklijke atenea en de ko
ninklijke technische atenea
aangaat beschikt men over vol
gende cijfergegevens: zeden
leer: schooljaar 1979-1980 629
leerlingen 39,41 1980-1981
656 leerlingen 41,65 1981-
1982 691 leerlingen 43
1982-1983 726 leerlingen 46,33
en 1983-1984 661 leerlignen
46,03 Rooms-katolieke
godsdienst: 1979-1980 956 leer
lingen 59,90 1980-1981 910
leerlingen 57,77 1981-1982
910 leerlingen, 56,92 1982-
1983 833 leerlingen 53,16
en 1983-1984 761 leerlingen 53
Protestantse godsdienst:
1979-1980 11 leerlingen 0,69
1980-1981 9 leerlingen,
0,58 1981-1982 6 leerlingen
0,38 1982-1983 8 leerlingen
0,51 en 1983-1984 6 leerlin
gen 0,41 Voor de islamiti
sche godsdienst waren er in het
schooljaar 1983-1984 8 leerlin
gen of 0,56
Komt dan het gesubsidieerd
officieel onderwijs waarvoor
een enkele school voor secun
dair onderwijs met volledig
leerplan in aanmerking komt
en dat is het Gemeentelijk In
stituut voor Technisch Onder
wijs te Hamme. Daar beschikt
men volgende gegevens: ze
denleer: 1979-1980 11 leerlin
gen 4,83 1980-1981 12 leer
lingen 5,47 1981-1982 8
lccrlingpn 3,57 1982-1983 6
leerlingen 2,57 en 1983-
1984 5 leerlingen 2,04 R.k.
godsdienst: 1979-1980 213 leer
lingen 932,22 1980-1981
207 leerlingen 94,53 1981-
1982 216 leerlingen 96,43
1982-1983 207 leerlingen 97
en 1983-1984 239 leerlingen
97,96 Daar waren er in het
schooljaar 1979-1980 4 leerlin
gen 1,75 die islamitische
godsdienst volgden en in het
schooljaar 1982-1983 was er
nog 1 enkele leerling 0,43
die Islamitische godsdienst
volgde.
De Bestendige Deputatie van de Provinciale Raad van
Oost-Vlaanderen brengt ter kennis dat de lessen van de
provinciale school voor kandidaten officier van politie,
schooljaar 1984-85, opnieuw zullen aanhangen op zaterdag
1 september te Gent, Provinciaal Instituut voor Hoger
Onderwijs (PIHO), Brusselse Poortstraat 93, en regelma
tig gegeven worden elke zaterdag.
Inlichtingen in verband met de toelatingsvoorwaarden tot
de tweejaarlijkse cyklus en de eksamens kunnen worden
bekomen op het sekretariaat van de Provinciale Leergan
gen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent (tel. 091-
23.38.11 - toestel 253). Het inschrijvingsgeld bedraagt
1.500 fr. en dient gestort op postrekening 000-0091053-67
van de Provincie Oost-Vlaanderen, Leergangen in de
Bestuurswetenschappen, Ontvangsten te Gent. De reden
van de betaling dient zorgvuldig op de betalingstrook te
worden vermeld.
De Bestendige Deputatie van de Provinciale Raad van
Oost-Vlaanderen brengt ook ter kennis dat de lessen van
de provinciale leergangen in de bestuurswetenschap
schooljaar 1984-1985, opnieuw zullen aanvangen op
woensdag 5 september te Gent, in het PIHO, Brusselse
Poortstraat 93. Indien een voldoend aantal inschrijvingen
worden ingericht. Het inschrijvingsgeld bedraagt 500 fr.
en kan gestort worden op de reeds eerder genoemde
rekening. Voor meer informatie: Sekretariaat Provinciale
Leergangen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent, tel. 091-
23.38.11. toestel 253).