De grote en de kleine k Sint-Niklase Stichting Kunst in de Stad in een kontemplatieve en kreatieve bui Kwartet kunstwerken aangekocht fi wE ri'bii m de sjadSchdde-Tnee werken van «Kontemplatie» van Werner Heyndrickx en «Piëta» van René Smits Stad Aalst toont uit haar uitgebreide kollektie nu landschappen Denderstreek en Waasland op «Weekend van de Oostvlaamse toerist» Eddi De Winter met kartoens te Dendermonde ACW-Vrijetijdsbeurs in Sint-Niklaas Francisca, zuster bij de Arme Klaren in Sint- Niklaas, heeft een gedicht geschreven. Een mijme ring, een impressie bij een kontemplerende, evalue rende pater. De pater wordt een buurman van Francisca. Op 1 september, als de vrede volop woedt in Sint-Niklaas, komt de bronzen monnik «in z"n pij» en ook «immer blij» postvatten aan het OLVrouwplein. Dat plein is een verkeersknoop punt, een in- en uitvalsweg tegelijk, een rustpunt ook aan de voet van de na de demonische brand weer opgeknapte bid tempel. Kunst hoort hier thuis, zegt Kunst in de Stad. En Kunst in de Stad kennen de Sint-Niklazenaren onderhand. Deze stichting, deze vzw wil het stadsbeeld verfraaien. Met werk van bij voorkeur Sint-Niklase of Wase beeldhouwers. De pater is een kreatie van Werner Heyndrickx, eminent en inmiddels bejaard kunste naar van wie overigens tijdens de vredesfeesten in de wandelgangen van het stadhuis nog werk ge- ëxpozeerd. Kunst in de Stad zit volop in de lift. Een kwartet artistieke kreaties werden de voorbije ja ren ge'ntegreerd in het stratenstramien, in het OCMW ook. En dra wordt opnieuw een kunstig kwartet op diverse stedelijke (deelgemeentelijke?) plekken geënt. Het kan niet op. Zuster Francisca krijgt op 1 september nóg een buur bij. Rijksinspekteur René Smits maakte, in opdracht van het stadsbestuur, een «Piëta» aan. Ook dat beeld wordt die zaterdag op 't Lievevrouw- plein onthuld: en parallel met de Heyndrickx-expo ten stad hui ze is in de Bank Brussel Lambert aan 't OLV-plein een tentoonstelling met werk van René Smits te bekijken. De Sint-Niklazenaren koesteren «hun» kunstwerken op menig plein, en dat heet fijn te zijn. Rijksinspekteur René Smits Mttriette Teugels is in de Jan Alfons Keusternutns uit aankocht. N" -Copers- werd een «Ballerina» van haar aange kocht. Iv van wie het werk «Piëta. lv gels aan de fontein van "t Statieplein wensen te blij ven staan, ze zijn niet door vandalen klein te krijgen. Het Kardinaal Mercierplein de Houtbriel zeggen som migen - werd 'aangekleed* met Jan Calmeyns «Paard en Ruiter», binnen oogbe- reik van de politie en op een vrij druk kruispunt neer- geplant. En dan is er het OCMW-rustoord, waar K.i.d.S. in februari van dit jaar, in samenwerking met de Sint-Niklase kunstaka- demie, twee beelden aan bracht. «Als Kunst in de Stad niet bestond zou ze moeten wor den uitgevonden» werd maandagavond tijdens een perskonferentie in 't Schuurken op De Ster ge zegd. Een boude bewering, uitgesproken op een nogal symbolische plek. Want binnen oogbereik van de K.i.d.S.-beheerders, van kuituurschepen Anthuenis en van een ferme schare persmensen stonden he melhoog de staande wippen van 't rekreatieoord als spontane uitingen van volkskunst, van sportieve artisticiteit. De Ster dan, zou je dèar bijvoorbeeld geen volgende K.i.d.S.-aan- koop kunnen neerheien? Hoeft het altoos in 't cen trum van de stad te zijn, en mogen Belsele of Sinaai of Nieuwkerken of het Elisa- bethplein of de Clemen twijk of Heimolen of Don Boeco ooit eens aan de beurt ko men? Het is een afgezaagd liedje, maar het refrein doet het nog immer goed en dus herhaal ik het maar. Weer vier 't Zit er overigens dik in dat dra behalve zuster Francis ca en haar overbuur Rik Bos tee ls (ondervoorzitter van Kunst in de Stad), alle bei reziderend aan 't Lieve- vrouwplein, en de bewoners van 't OCMW of de mensen die aan 't Stationsplein of 't Kard. Mercierplein wonen of passeren, straks ook de ingezetenen van andere pa rochies wijken kernen heuse kunst voor de deur krijgen. Kunst in de Stad blijkt im mers te floreren, er waren r ineens vier kunstwer- ken aan te kopen. Het gaat hem werden verworven om de «Ballerina» van de door de Stichting Kunst in uit Willebroek afkomstige de Stad Sint-Niklaas. (lv) en in Antwerpen wonende De lof van de Stichting Kunst in de Stad werd door mij al vaker gezongen in De Voorpost. Aanvankelijk, van in de februarimaand '73 tot een jaar of vijf na des Stichtings stichting (mijn genitieven hoeven niet in 't gelid te marcheren), slui merden de aktiviteiten wat. Maar ten jare 1979 werd het menens. Van dan af begon men de leden - zeg maar de spon sors, de supporters, de sympathizanten - met ge schenken te bedenken. In ruil voor een vrij geringe bijdrage, dat wel. Alnaar- gelang de omvang van het lidmaatschapsbedrag kre gen de adherenten drie, twee of één houtgravures, etsen of zeefdrukken aan geboden. Veelal memorabe le meesterwerkjes van kun stenaars uit Waas of omge ving: Walter Brems, Ludo Colman, Wim Van Remoor- tel, Frank-Ivo Van Damme, Luk Duflou, Luc Verstrae- te, R. De Winter. Van in 1979 ook, of zo rond dat jaar, kreeg de doelstelling van Kunst in de Stad volop gestalte: het Sint-Niklase stadsbeeld verfraaien. Men weet hoe onverbiddelijk «De Lopers» van Marietta Teu- Kunst in de Stad Sint-Niklaas. Akademiedirekteur Karei Mechiels in gezelschap van de weduwe van kunstenaar Willy Kreitz, van wie een beeld werd aangekocht, (lv) beeldhouwster Mariette Teugels, wier ster overi gens rijst aan 't internatio nale firmament. Het gaat ook om de «Jonge Meisjesfi guur» van de in 1982 over leden Willy Kreitz, ook Ant werpenaar En van Jan-Al- fons Keustermans uit Schilde, die een viertal jaar leraar was aan de kunsta- kademie in Sint-Niklaas, werden twee beelden ver worven: «Treurende muze» en «Figuur in lover». Als de beelden in de stad, «ergens» in de stad, geplaatst wor den zullen we er de nodige, de gepaste aandacht aan be steden. Hoe komt het dat precies déze beelden aangekocht werden? Ik citeer uit de mo tivatie die Kunst in de Stad zelf meegeeft: «Sinds maan den hebben de leden van de beheerraad zich intens be ziggehouden met het verza melen van informatie over kunstenaars en werken er van met een hoogstaande artistieke waarde. Het re sultaat van deze arbeid werd tentoongesteld in het exlibriscentrum, de eerste week van augustus. De le den van de vereniging kon den hun voorkeur tot aan koop bekend maken Na een hele reeks kontakten en besprekingen en met in achtname van de voorkeur die door de leden werd geuit heeft de beheerraad beslist, deze vier werken aan te kopen». Het ging er dus demokratisch toe, zo te zien en te lezen. 1 september, 22 oktober «Kontemplatie». Daarover vind je enkele beschouwin gen in een kaderstukje hierbij. Het is, zegt Kunst in de Stad, een nieuwe parel aan de kroon van de Stich ting. De parel wordt op om zichtige, maar akademi- sche wijze zaterdag 1 sep tember aan de kroon geregen. Zulks gebeurt binnenska mers en te velde. Eerst, om 10 u., ten stadhuize. De akademische zitting omvat toespraken door kuituur- schepen Anthuenis, voor zitter Theo Meert van Kunst in de Stad en direk- teur Karei Mechiels van de Sint-Niklase kunstakade- mie. Nogmaals: «Kontem platie» krijgt het gezel schap van een «Piëta». De plechtigheid wordt muzi kaal omlijst door Piet Van- devijver (gitaar) en Marie- Thérèse Smet (zang), solis ten van de Sint-Niklase mu- ziekakademie. Rond llulO die zaterdag worden de beelden onthuld op het OL Vrouwplein. Vanzelfspre kend openen die voormid dag ook de expo's met werk van René Smits (BBL) en Werner Heyndrickx (stad huis) hun deuren. Kijkt men bij Kunst in de Stad begrijpelijkerwijs reikhalzend uit naar de aanhef van de vredesfees ten, ook naar 22 oktober wordt intens toegewerkt. Die dinsdagavond, om 20ul5, organizeert de stichting haar vierde gala- koncert. Edmond Car lier en Paul De Clercq, resp eerste cellist en eerste alto bij het Ensemble Aria dat is sa mengesteld uit leden van het orkest van de Munt- Werner Heyndrickx en «Kontemplatie» «Kontemplatie» is een schenking aan de Stichting Kunst in de Stad van de Sint-Niklase kunstenaar Werner Heyndrickx. De stichting stond in voor het bronsgieten. Werner Heyndrickx werd op 7 mei 1909 in Sint- Niklaas geboren. Hij studeerde af aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen en werd opgenomen in de Wase Kunstkring. Omdat hij uit het steenkappers bedrijf kwam viel het hem niet moeilijk om vanuit steen te denken. Het portret van vader Heyndrickx, dat hij op jeugdige leeftijd maakte, werd door de staat aangekocht. Voor de jaarlijkse tentoonstelling van de Wase Kunstkring in 1937 kwam hij met een beeld voor de dag dat enige kubistische invloed vertoonde: een pater. De zeer monumentale versie van het beeld waa al ouder, maar de sterk vereenvoudigde versie, met de opvallende, schuine lijn vertoonde onmiskenbaar kubistische kenmerken. De driehoekige vorm die hij in gedachten had, noopte hem ertoe, de pater een klein hoofd te geven, en de prachtige oppervlakte- werking maakte het beeld nog interessanter Het is dit beeld dat Werner Heyndrickx vijfenveertig jaar later aan Kunst in de Stad heeft geschonken. Volgens de stichting kan de term kontemplatie op twee verschillende manieren in verband met het beeld gebracht worden. Ten eerste zou het vanzelf sprekend zijn dat de figuur van de monnik op een expressieve wijze gestalte aan dit begrip geeft. Ver der zou het zoals elk echt kunstwerk de toeschouwer uitnodigen tot aanschouwing, beschouwing en overdenking. Aldus is dan de eenvoudigste manier ;n om aan te voelen wat "Kontemplatie' inhoudt, het beeld te bekijken. Dat kan dus vanaf 1 september René Smits en «Piëta» René Smits werd in 1925 in Antwerpen geboren. Hij studeerde eveneens af aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Thans is hij inspekteur artistieke vakken in de inrichtingen voor sekundair en hoger onderwijs in de beeldende vakken. Van René Smits wordt gezegd dat hij de beeldhouwer is van de ingetogenheid, de wijding en de eerbied waarin de mens het diepste van zijn wezen onthult en dat hij beeldhouwwerk produceert dat sinds Minne in Vlaanderen bijna niet meer werd gezien. Z'n linosneden moeten inzake zijn expressie niet onderdoen voor het werk van beroemde Japanse kunstenaars en hij is even vaar dig met de tekenstift als met de tekenpen, het linomes en de beitel. De kritieken in binnen- en buitenland geven uiting van een hoge waardering voor zijn veelzijdigheid, zijn vakmanschap, zijn verfijnde vormgeving, zijn sterke en overtuigde zeggingskracht in woord en beeld «Piëta» van Smits werd in opdracht van het stadsbestuur van Sint-Niklaas in brons gegoten. Het beeld is in '48 ontstaan, na een reeks van drie, vernietigde werken en kan zodoende als een samen vatting van de vorige gezien worden. K.L. me tsen inst z rhi nmi iul eld! :rps n h eld tt si ra een lange vakantieperiode, een komkommer- jd, liep verleden vrijdag de kapel van het stedelijk use urn Oud-Hospitaal te Aalst meer dan eivol >or de opening van de tentoonstelling «Kunst in adsbezit». De eerste in een geplande reeks waarbij i landschappen aan bod komen die in kabinetten lokalen van de stadsadministratie de wanden 3ren. Meestal worden zr wel gezien doch alleszins et bezien want op dat moment heeft de bezoeker el andere beslommeringen. Een valabel initiatief leszins wellicht inspelend op een destijds door .adslid Roger D*Hondt geuite suggestie in de ge- eenteraad waarbij kunstwerken die eigendom ijn van de stad eens gezamenlijk in de openbaar- eid komen. schouwburg, vertolken werk van Bach, o.m. het «Brandenburgs Concerto» Een voorloper op het Bach- jaar 1985 eigenlijk, een goeie keuze lijkt me. De prijzen der plaatsen in de schouwburg werden op het vroegere niveau behouden: 400, 275 en 150. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de le den van de K.i.d.S.-beheer raad en bij de dienst kui tuur ten stadhuize of bij de stadsschouwburg Het koncert van 22 oktot* wordt niet zomaar ing richt. Middels dit soort ii tiatieven wil men fondai bijeengaren om de werkii I van Kunst in de Stad mog lijk te maken. Kunst: beel houwwerk, etsen, muzie Totaalgebeuren bijna va deze verdienstelijke stic ting. Wouter VLOEBERG |-- defst zowat 60 doeken, alle -e benaderen onder de kate- gorie «landschappen» hin gen in kapel en wandelgan gen van het museum en werden er bekeken door de talrijke aanwezigen waar onder schepen André Doorns, volksvertegen woordiger Jan Caudron en raadsleden Erik Arijs, Dan ny Denayer, Roger DTIondt en Lambert Van de Sijpe. Kuituurschepen Chris Lie- vens-Borms memoreerde bij haar gelegenheidstoe spraak dat het «Museum voor Schone Kunsten» te Aalst werd opgericht in 1927. Uiteraard is de verza meling met de loop der ja ren fel aangegroeid en uit de veelheid worden nu de landschappen getoond. Een bonte waaier kunstenaars komt er aan bod vanzelf sprekend met een uiteenlo pende visie op het thema «landschap». Wil men via deze tentoonstelling alles zins geen volledig overzicht van de stijlevolutiee in onze gewesten brengen, toch wordt een dusdanige diver siteit geboden dat visie en beeldtaal van kunstenaars kunnen worden gekonfron- teerd. Behoorde landschapschil deren eertijds als erkende discipline in de akademie naast het stilleven, het por tret en de figuur, momen teel behoort landschap schilderen niet meer tot de hedendaagse kunstuit drukkingen. Toch bleef het landschap een doorlopend beoefend genre als integre rend bestandceel van ons leven. Uitschieter in deze tentoon stelling is bijna vanzelf sprekend Valerius de Sae- deleer met liefst tien wer ken. Dier en mens zijn in zijn werk quasi onbestaan de al wordt hun aanwezig heid bevestigd door omran de gaarde, gesnoeide bo men, aangeplante bomen rijen, stallen en hutten. Het oudste tentoongestelde werk is het paneeltje «Ma neschijn» van Guillaume Van Buscom dat dateert van 1820. Verdere blikvangers als landschapsschilders zijn Leo Piron, Frans Pereboom, Albert Claeys, Frans Calle- baut en Etienne Lecompte. Anekdotisch-romantisch doet het werk aan van Jozef Meganck, stijlvol impres sionistisch dat van Frans Callebaut-Go vaerthisto- ri8ch-dokumentair dat van jezuiet Lodewijk Taey- mans. De schepen looft verder Georges De Sloovere om zijn verfijnd kleurenpalet en sprankelend licht samen met Maurice Schelck, de vakbekwame en de met uit gesproken pedagogische kwaliteiten begaafde Piet Gillis. Frans De Koninck werd geroemd om zijn sterk psychologisch gela den expressionisme, Mau- rits Van Seane om zijn li neaire herhaling bij zijn «Zeezicht» en René Bekaert om het lyrisch kleurenspel in zijn «Waterval». Deze tentoonstelling is er een van werken die als elke stadskollektie niet opge bouwd is als die van de kol- lektioneur doch eerder toe vallig. Daaruit werden nu landschappen gekozen en volgende jaren wil men an dere themata aan bod laten komen. Een alleszins valabel initia tief. U kan deze werken be kijken in het Oud-Hoepi- taal. Oude Vismarkt, tot en met 30 september. Op vrij dag evenwel gesloten Op zondag open van 10.30 u tot 12 30 u en van 14 tot 18 u. De andere dagen van 14 tot 18 u. LH Aalst. De receptie na de opening van de tentoonstelling Aalsiers Kunstbezit» (a) Tijdens het weekend van 15 en 16 september worden in het provinciaal domein Puyenbroeck te Wachtebeke, door de Federatie van Toerisme in Oost-Vlaanderen heel wat kulturele, sportieve en ook louter toeristische manifestaties gepland. Enkele verenigingen van bij ons verlenen hun medewerking. Zaterdag 15 september treedt vanaf 16 u harmonie Concordia et Docilitas uit Herdersem op, zondag 16 september is om 14u30 en 16 u een optreden gepland van de fanfare en het majorettenkorps De Kinderen van de Schelde uit Dcndermonde. In een speciaal gekreëerde circustent in het domein brengt 's zondags van 14u30 tot 16ul5 Alkuone uit Aalst kleurrijke koreografie, dans en vlaggenspel. Tijdens deze tweedaagse zijn enkele toeristische instanties uit het Waasland en de Denderstreek prezent op de parking van het restaurant in Puynbroeck. Ze nemen via standjes en kraampjes deel aan een heuse «toeristische markt». Zaterdag 15 september wordt in de marge van deze tweedaagse een wielertoeristcntocht georganizeerd (13u30-16u30). Vijftig km fietsen langs landelijke wegen, en het gaat dan richting Sinaai en Moervaart. Over deze manifestatie van hoog toeristisch gehalte in een volgende editie van De Voorpost nog meer gegevens. WV In de lokalen van de BAC, Kerkstraat te Dendermon de, stelt de Wichelse kartoenist Eddi De Winter zijn werken tentoon van 28 augustus tot 1 september, tijdens de kermisweek dus. Men kan er steeds terecht tijdens de kantooruren, maar ook tijdens de Eddi De Winter kan heelwat referenties voorleggen. Hij gaat schuil onder de naam «Barst» en publioeer- de in ondermeer Knack, De Ufsailer Algemeiner, het Volk, e.a. Verschillende van zijn kartoens zijn opge nomen in verzamelwerken en boeken die werden uitgegeven naar aanleiding van groepstentoonstel lingen of kartoenales. Voor de bezoekers van de Rammekeszandfeesten een ideale gelegenheid om eens te komen kijken naar de tekeningen, waarvan de kunstenaar zelf zegt dat ze een perfekte uitlaatklep zijn om de harde realiteit te herleiden tot een glimlach die de lachspieren martelt en de tanden doet knarsen. Op vrijdag 31 augustus, zater dag 1 en zondag 2 september organiseert het lokale ACW Sint-Niklaas de tweede vrije- tijdsbeurs in de gebouwen van het Gildenhuis. Deze vrije- tijdsbeurs heeft plaats tijdens de Nicuwstraatbraderic en vre desfeesten. De verschillende vrijetijdsorganisatics van de kristelijke arbeidersbeweging nemen deel: harmonie Excel sior, Wandelklub Waasland, de Wase Ruilklub, fotoklub Vakantiegenoegens, Ultra Montes. Jeugd en Gczond- heidsklub van Ziekenzorg en de hoobyklub KBG Don Bosco. Tevens zullen twaalf kunste naars hun werken tentoon stel len: o.a. schilderijen, beeld houwwerken, deelfiguren en en scraperfoil. Deze vrijetijdsbeurs is vrij toe gankclijk van 10 tot 20 uur. BAC en DW delen ballonnf tjes uit op zaterdagnamiddei en er heeft een ruilbeurs voet strips en speelgoed plaats of zaterdag- en zondagmiddag. Voor de jongsten organiseer! het ACW Sint-Niklaas tijdens dit weekend een ruilbeurs voor strips en speelgoed. Heb oude Jommekes, Nero's Suskcs en Wiskes of oud speel goed en je wenst het te ruilei dan kan dat op zaterdag 1 a zondag 2 september in het GJ denhuis (gang Nicuwstraat) vanaf 14 uur. Het A.C.W.-Sint-Niklaas hoopt ook jou tijdens de# vrijetijdsbeurs te kunnen onl moeten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 20