Bloemencorso gaat
romantische toer op
DE ZWARTROK EN HET REUZE(N)HART
DER KOPVLEESFRETTERS
K
Samenstelling Ommegang
Technische gegevens
Gildereuzen
Dendermondse spotnamen
uitgebeeld
in de Ommegang
Varia
De zomer blijft!
4 - 24.8.1984 - De Voorpost
Middeleeuwse Reuzenommegang op donderdag 30 augustus
Het einde van de kermis, de vakantie en de zomer wordt aangekondigd met
Katuit, de avond van de middeleeuwse reuzenommegang. Reken er de nacht
ook maar bij want menig Dendermondenaar vindt dit dé uitgelezen dag van het
jaar om de bloemetjes buiten te zetten. Niet aiiee.n de Dendermondenaars
trouwens. Van ver uit het omliggende komen de belangstellenden afgezakt om
er het kleurrijke historische spektakel mee te maken. Drie, vier rijen dik staan
ze langs het nochtans vrij uitgebreide parcours om niet alleen de drie dansende
reuzen te zien, maar ook om te luisteren naar de goede muziekkorpsen, te
kijken naar de vendeliers en te griezelen bij een onverwachte uitval van de
vervaarlijke knaptanden. Dat alles krjjgt natuurlijk een prima dekor in de
Dendermondse binnenstad. Tergelegenheid van de inhuldiging van het ver
nieuwde standbeeld van Pater De Smet zal het zwaartepunt van deze avond
voor deze keer op het Kerkplein liggen, waar ook heuse indianen van leer zullen
trekken.
Drumfanfare Boemerang, De Flauzemakers, Ruiters
brengen hulde aan de Reuzen, De Makeleters. Praalwa
gen 't Schipken, De Knaptanden, Reus Indiaan, Harmo
nie H. Vandemeulebroecke, De Handboogschuttersgilde,
Vendeliers, Reus Mars, Fanfare St.-Cecilia, De Kolve-
niersgilde. Praalwagen Dendermonds Kopvlees, Dansen
de narren, Reus Goliath, Harmonie De Eendracht, De
Kruisboogschuttersgilde, Ruiters sluiten de Ommegang.
De Reuzen worden omringd door hellebaardiers en dan
sende fakkeldragers.
Wegwijzer
Gentsesteenweg (vorming). Kerkstraat, Beurzestraat,
Emiei Van Winckellaan, Riddersstraat, Grote Markt,
Justitieplein, Franz Courtensstraat, Werf, Kon. Astrid-
laan, Dijkstraat, Oude Vest, Lindanusstraat, Leopold II-
laan. Brusselsestraat, Vlasmarkt, Grote Markt en Kerk
straat.
Programma
19 uur: Inhuldiging van het nieuwe Pater De Smet-
monument.
20 uur: vertrek van de middeleeuwse Reuzenommegang.
21.30 uur: optreden van de Indiaanse folkloregroep «Wa-
kanclan» aan het Pater De Smet-monument.
22 uur: De reuzen Indiaan, Mars en Goliath dansen als
apotheose van de Reuzenommegang, aan het Pater De
Smet-monument
22.15 uur: Reuze-Vuurwerk in de Kerkstraat. Daarna tap
toe der Reuzen.
Realisatie en algemene leiding: dienst voor toerisme en
V.V.V.
Historiek
Tegen het eind van de veer
tiende eeuw ging er door de
Dendermondse straten een
processie die de datum van de
kerkwijding (29 augustus) wou
gedenken. Daaruit is de Reu
zenommegang ontstaan. In het
midden van de vijftiende
eeuw, tijdens de regering van
Filips de Goede, een periode
waarin Vlaanderen welvaart
en welzijn uitstraalde, waren
de reuzen Indiaan, Mars en
Goliath een verworvenheid ge
worden in ommegangen en
volksfeesten.
We herinneren ons nog de
Katuit van voor 1968. De
rondgang van de reuzen was
een eerder ordeloze toestand,
al had dit wel zijn eigen char
me. Naast de pijnders die de
kolossen moeten dragen, wa
ren er enkel drie trommelaars
en enkele fakkeldragers. De
reuzen dansten toen op het
geroffel van de trommen en
hoewel deze vertoning nogal
pover was, kwamen toch veel
Dendermondenaars deze laat
ste kennisstuiptrekkingen bij
wonen.
In maart 1968 vond het toen-
malig bestuur van de V V.V.
Reus Indiaan
Van de Handboogschuttersgilde «St.-Sebastiaan»
Hoogte: 4,45 meter
Gewicht: 7! kg.
Lengte handboog: 2,55 meter
Borstomtrek: 3,40 meter.
Reus Mars
Van de Kolveniersgilde «St.-Andries»
Hoogte: 3,70 meter
Hoogte: 3,70 meter
Gewicht: 79 kg
Lengte zwaard: 1,75 meter
Borstomtrek: 3,10 meter
Reus Goliath
Van de Kruisboogschuttersgilde «St.-Joris»
Hoogte: 4,00 meter
Gewicht: 76 kg
Lengte zwaard: 1,95 meter
Borstomtrek: 3,25 meter.
dat er wat mocht gedaan wor
den aan deze toch wel interes
sante viering. Na enkele verga
deringen werd het licht op
groen gezet en Franki Her-
vent, toen nog een jonge stads-
bediende. kreeg de volmach
ten om Katuit te reorganiseren
en nieuw leven in te blazen.
Reeds in datzelfde jaar moes
ten de trommelaars de plaats
ruimen voor de Harmonie van
de Katholieke Burgerskring.
Hoewel vooral nogal argwa
nend, stelde men toen vast dat
de ervaren reuzendragers hun
kunstige danspassen veel beter
konden uitvoeren op de har-
moniemuziek van «Het Ros
Beiaard» en «Ons Banier».
Reeds het jaar nadien werden
de harmonie en de dansende
fakkeldragertjes in een mid
deleeuws tenue gezet. Katuit
leek wel voorgoed herboren en
het enthousiasme groeide.
Ook bij de plaatselijke bevol
king die blijkbaar ingenomen
was met deze renovatie. Ver
der kontakten met Franki Her-
vent en de plaatselijke groepe
ringen resulteerden in verba
zende initiatieven. Men zou
dan op verschillende plaatsen
in de stad middeleeuwse «wa
penspelen» «boerten» of «klu
ten» opvoeren. Daartoe wer
den de Dendermondse toneel
gezelschappen aangesproken
He! werd een sukses, maar om
technische redenen werden de
ze wagenspelen later door een
mimespel en nog later door
optredens van volkskunstgroe
pen vervangen. We citeren
hier graag de suksesrijke op
tredens van Fro en Incar.
Na de fusie in 1972, toen alles
overhoop werd gegooid, kreeg
Franki Hervent er enkele
waardevolle medewerkers bij.
Nu was het niet meer alleen
conservator Emiel Verstrepen
Vierhonderdduizend bloemen, vooral dahlia's, worden uit België en Nederland aange
voerd om de elf praalwagens van de Sint-Gillisse bloemencorso te tooien. Wie enigszins
met deze jaarlijks terugkerende gebeurtenis vertrouwd is, weet dat de verschillende
ontwerpers en uitvoerders opnieuw voor juweeltjes zullen zorgen. Rond de eigenlijke
bloemenstoet worden nu ook steeds meer en meer aktiviteiten voorzien, zodat het geheel
eigenlek méér dan een dagje uit wordt. Het sukses dat het Handelscentrum vorig jaar
reeds kende met de kombinatie bloemencorso-braderij schreeuwde werkelijk om
herhaling en uitbreiding.
Op zondag 2 september wordt
in de Dendermondse Ige-
meente Sint-Gillis vc ..e 34e
maal de bloemencorso georga
niseerd. Met «romantiek» als
thema zullen dit jaar elf praal
wagens en meerdere binnen-
en buitenlandse muziek-,
show- en bindgroepen voor
een kleurrijk en onvergetelijk
spektakel zorgen.
De wagens hebben afmetingen
tussen de acht en twaalf meter
bij drie meter breedte. Voor
de afwerking ervan worden
naast de dahlia's nog eens dui
zenden sierbloemen gebruikt.
Eens de passende figuratie
erop zijn die wagens kant en
klaar voor een triomfantelijke
rondgang.
De feestelijkheden beginnen
reeds op zaterdag 1 september
om 20.00 uur met een koncert
gegeven door de Koninklijke
Blauwe Fanfare van Sint-Gillis
op de kiosk die geplaatst wordt
in de Potiaulaan. Om 22.00
uur kan iedereen kijken naar
een grandioos vuurwerk dat op
de Potiaulaan wordt afgesto
ken ter opening van de kermis.
Maar zondag wordt het echt
Vanaf 10.00 uur start de brade-
rij op «den boulevard». Dit
jaar zullen minstens een twin
tigtal winkeliers deelnemen.
Dc ganse Potiaulaan is daar
mee bezet. De straat werd
voor de gelegenheid herscha
pen in een echte bloementuin.
Het wordt er dus prettig win
kelen en wandelen en dat kan
tot in de zeer late uurtjes.
In de voormiddag zijn er at-
trakties voorzien en er zal vrij
wel voortdurend harmoniemu-
ziek te beluisteren zijn.
Om 10.30 uur begint de op
tocht van vier verschillende
showbands of muziekmaat
schappijen door de buitenwij
ken van de gemeente.
Het centrum van Sint-Gillis en
de Boon wijk worden bezocht
door de Koninklijke Fanfare
«De Ware Belgen» uit Oude-
gem. De Haagstraat en Klein
Parijs zijn voor rekening van
de K.StA. Sint-Arnaut uit
Dendermonde. De Koninklij
ke Harmonie Kunst, Eer en
Vermaak van Aspelarc be
zoekt Klein Parijs en de Boon-
wijk, terwijl het tamboer-,
trompetter-, jachthoorn- en
majorettenkorps Fortissimo uit
Den Haag leven in Lutterzele
gaat blazen.
Tegen 11.00 uur arriveren de
Bloemenkoningin, de Bloc-
menprinses 1984 en haar hof
dames op de Potiaulaan om er
de Bloemencorso-braderij offi
cieel te openen. In het centrum
zorgen cirkusolifanten voor
enige verstrooiing, al dan niet
konsternatie.
Als aperitief krijgen we een
koncert op de kiosk, waarna
de reeds vermelde muziek
korpsen tegen kwart voor
twaalf in het centrum zullen
defileren.
Om stipt 13.45 uur blazen de
trompetters van «Kunst, Eer
en Vermaak» de publiciteitska-
ravaan op gang. Deze 60 leden
tellende prachtformatie uit As-
pelare zal onmiddellijk zorgen
voor de goede sfeer.
Om 14.00 uur vertrekt de Den
dermondse politie, al dan niet
in een versierde combi, en
geeft zo het sein voor de grote
start van de corso.
Aan muziek zullen onze agen
ten geen gebrek hebben want
vlak achter hen stappen de
zestig spelende leden van de
Koninklijke Katholieke Fanfe-
re «De Kinderen van de Schel
de» uit Appels, een formatie
die reeds verscheidene keren
te gast was.
Na de groene uniformen van
de Scheldekindéren verschijnt
een prachtige landauer, waarin
uiteraard de Bloemen-
prinses 1984 met haar hofda
mes. Isabclle Verbeeren, Rita
Chapelle en Nicole Van Cau-
wenberghe zullen er desnoods
nog pittiger uitzien dan de an
dere bloemen in de stoet. Bloe
menkoningin Lieve Aerts is het
onderhand wel al gewoon ge
worden om zich langs alle zij
den te laten bekijken. Zij doet
het met de waardigheid een
koningin eigen
Een passende hulde wordt aan
deze mooie jongedames ge
bracht door de ruiters van Rij
baan Piet uit Dendermonde.
Dan wordt het tijd voor de
eerste praalwagen. «Bloemen
en meisjes: bloemenmeisjes»
een thema van Mark Rey-
kaert, gebracht door De
Blockvrienden
Opnieuw muziek dan met eerst
het majorettenpeloton «De
Terneuzensc Showgirls», ge
volgd door de Kon. Harmonie
«De Eendracht» uit Wachte-
beke.
«Romantisch ballet», een origi
nele bloemenwagen wordt ge
presenteerd door de Vrien
denkring van de Gebroeders
Colman
In de verte zien we dan al de
vlaggen wapperen van Kunst
groep Alkuone uit Aalst, een
groep professionele vendel-
zwaaiers die daarbij nog
groeps- en individuele akroba-
tie brengt.
Volleybalklub Gilvoc zocht het
in de ruimte en brengt «Ro
mance in Space». De mars
mannetjes in hun ruimteschip
brengen hulde aan de corso.
Het ontwerp is van Raoul Ker-
remans.
Dan volgt «Romantische Lief
de» een praalwagen die getuigt
van diepe rust (zo staat er in
het programma). Uiteraard
een zee van bloemen en een
alles beheersende ondergaan
de zon. De Vriendenkring van
de Korte Haagstraat zorgt
voor die sereniteit.
Maar daar is dan Rijbaan Piet
weer met een escorte ruiters in
prachtige Oostenrijkse kos
tuums als inleiding tot de
praalwagen «Sissi, de Keize
rin». Het is de Geburenge-
meenschap van de Moerstraat
die deze historische figuur zal
evokeren. Pierre Vanhole
zorgde voor het ontwerp.
De 85 man sterke «Show and
Marchingband» van De Een
dracht uit Baasrode weet
steeds een groot deel van het
sukses op te eisen. Deze band
bestaat uit hout- en koperbla
zers, versterkt met een kom-
plete slagwerk- en ritmesektie,
waarin ook het melodisch slag
werk niet ontbreekt, dit alles
aangevuld met batontwirlers,
colourguard en riflesektie. Het
repertorium, van pop tot film
muziek, mede door de eigen
arrangementen van banddirec-
tor Lode De Feyter, geven het
geheel een eigen herkenbare
sound.
Ais het thema de romantiek is,
kan Cupido moeilijk ontbre
ken en daarom brengen de
Gildevrienden praalwagen «De
fratsen van Cupido».
Zuid-Amerika doet ons den
ken aan uitbundigheid, mu
ziek, dans, liefde cn vermaak.
Daarmee staat «Brazilia» op
het programma van de Kui
persvrienden.
De kajotsters van Sint-Gillis
wagen zich in de buurt van de
olifanten Samba en Simbah als
prachtig uitgedoste^ figuranten.
Zij zitten in een draagkorf ter
wijl de «cornacs» de olifanten
de weg wijzen.
Een goede inleiding tot de
praalwagen «Disneyland-Lui-
iekkerland-Sprookjesland»
met de overbekende Mickey
Mouse, Donald Duck, Pluto.
Dumbo, Tom en Jerry, Peter
Pan en zovele anderen. De
Windsorvrienden houden hier
een stripoogje in het zeil.
De Gcbuurtebond van de Ot
terstraat staat in voor de praal
wagen «Merlijn cn de tover
heks», waarop wc duidelijk de
strijd tussen de goede en kwa
de machten kunnen volgen.
«Fortissimo» uit Den Haag
brengt ons tamboers, trompet
ters, jachthoornblazers en ma-
joretten. Ongeveer 65 jonge
mensen brengen een prachtige
show. Alles heeft een Ameri
kaans tintje, tot het uniform
toe. De kleuren zijn lichtgrijs
met zwart en zilver. Witte plui
men kompleteren dit tot een
fleurig geheel.
De Gebuurtebond van de Lan
ge Dijkstraat zoekt het in de
mythologie met «Droomlief
de», een amalgaam van liefde,
droom, werkelijkheid, on
weerswolken, bliksems en zelfs
een gevleugelde eenhoorn.
«Pratum ab Zenithus» wordt
een onbereikbare wagen. Deze
vooral witte wagen zal
hcelwat vragen oproepen. Pa
trick De Vbeghcr zorgde voor
het ontwerp en Jeugdklub Ze
nith werkte het af.
Vlegeldorsers met aangepaste
akkordeonmuziek brengen ons
terug naar de romantiek van
vroeger, retro dus, maar toch
een fel kontrast met de vorige
wagen.
Reus Polliet is ook van de par
tij en zijn dansjes zijn nooit te
versmaden.
Het Koninklijk «Houten Mu
ziek» uit Hamme-Zogge draagt
deze merkwaardige naam om
dat het bij de stichting in 1849
geen geld bezat om instrumen
ten te kopen en er dus uit
takken van vlierstruiken en ha
gen een oplossing werd ge
zocht. Typisch zijn hier de
blauwe boerenkiel, de rode
zakdoek en de zwarte pet.
Uiteindelijk volgt dan nog het
Ros Beiaard van den Halt. Het
fameuze Ros Beiaard van Sin-
zjillis is terug. Het paard werd
uit de vergeethoek geschept
door de mannen van den Halt.
Gans deze optocht wordt tegen
16u30 verwacht aan het oud
gemeentehuis van Sint-Gillis
voor de apotheose die zal ver
gezeld gaan van enig kommen-
taar.
Om 20.00 uur begint het
avondkoncert op dc kiosk door
de Kon. Katholieke Harmonie
«St.-Egidlus» uit Sint-Gillis.
De luisteraars kunnen dan ook
nog eens de daar tentoonge
stelde praalwagens gaan be
wonderen.
Omdat het dan al laat genoeg
gaat worden heeft de traditio
nele prijsuitreiking plaats op
maandag om 11.00 uur in de
raadszaal van het oud-gemeen
tehuis.
De corso wordt gevormd in de
Em. Hielstraat terwijl de pu-
bliciteitskaravaan in de Weg
gevoerdenstraat en Jozef Van
Bogacrdstraat wordt gekon-
strueerd.
De Flauzemakers
Deze spotnaam werd reeds verscheidene malen uitgebeeld
in de ommegang.
De flauzemakers, paffers of flauzen zijn allemaal syno
niem. De Dendermondenaren werden door de omliggen
de gemeenten voor bluffers gehouden. Men zegde o.a.
«Als een Dendermondenaar 1.200 gulden rente heeft, dan
hangt hij een hazepoot aan de deur». Bij de Dendermond
se renteniers hing destijds een hazepoot als beltrekker.
Deze naam betekent dus bluffers, snoevers, grootspre
kers.
De Makeleters
De spotnaam «Makeleters» dateert uit de 15' eeuw. Makel
zou geen makreel zijn, wel een kleine riviervis, in vorm
gelijkend op brasem, wel iets platter
In de ommegang wordt deze spotnaam uitgebeeld door
een groep vissersvrouwen die gerookte vis uitdelen aan de
kijklustigen.
De Scheepstrekkers
Als nieuwigheid wordt dit jaar ook aandacht besteed aan
de spotnaam «scheepstrekkers», uitgebeeld door praalwa
gen 't Schipke met matroosjes, 't Schipke verbeeldt
koophandel en scheepvaart en is bewapend met kanon
nen. Het zou de relieken van de stadspatronen de H.
Hilduardis en de H. Christiane te Dikkelvenne afgehaald
hebben.
In 1494 was 't Schipke bemand met Sint-Ursula en haar
elfduizend maagden. In 1560 noemde men het «Het schip
van Charoon» de Helleschipper.
Vanaf 1652 was het bemand door de leden van het
schippersambacht. 't Schipke betekent ook steeds een
grote attractie in de Ros Beiaardommegangen.
De Knaptanden
De spotnaam «Dendermondse knaptanden» komt tradi
tioneel voor in de ommegang Hij komt reeds voor in 1631
en zou ontstaan zijn naar aanleiding van een onbekende
vis die in de Dender rondzwom.
Dit reusachtig gedrocht had een muil vol vreselijke
tanden, waarmee het vervaarlijk knapte
Gedurende vele decennia was dit een veel gebruikte naam
in de spot die de rivaliteit tussen Aalst cn Dendermonde
ten top dreef.
Vele Aalstenaars hekeldichters maakten dankbaar ge
bruik van deze naam. Ir de ommegang werd dit een
fabelachtig dier met een kop, die geleek op een honde- of
wolvekop.
Naast hun amusante uitlatingen fungeerden de «knaptan
den» in de ommegang ook als een soort «ordedienst». Zij
hielden de menigte op een gewenste afstand wanneer de
stoet voorbijtrok. Het happen naar hoofddeksels zijn de
wapens waarover zij beschikken.
De Kopvleesfretters
Ook deze spotnaam wordt gewoontegetrouw belicht in de
ommegang. «Kopvleesfretters» wijst op een bepaalde
karaktertrek van de Dendermondenaren waarmee zij in
de streek geplaagd worden. Men zegt dat zij dol zijn op
wat in de volksmond «kopvlees» genoemd wordt.
De reden hiervoor ligt niet zozeer in het bijzonder
smaakgenot hieraan verbonden; zij is veeleer te zoeken in
dc typische karaktertrek van de snoever, dc kale pronker.
Spotlustige Aalstenaars beweerden dat dc Dendermonde
naren de krengen van honden uit de Dender opvisten om
er kopvlees van te maken.
Maar ja, die van Aalst.
Het commissariaat-Generaal voor Toerisme heeft op
nieuw geen moeite gespaard om de nodige publiciteit voor
dit evenement te voeren. De Middeleeuwse Reuzeomme
gang werd traditioneel erkend als van nationaal belang
voor het Belgisch toerisme. De resultaten laten dan ook
niet op zich wachten: tientallen geïnteresseerden uit
binnen- en buitenland v - dagelijks inlichtingen over
de Reuzenommegang.
Meer dan 600 middeleeuws gekostumeerde figuranten
nemen deel aan de Ommegang.
Volgende groepen en verenigingen verleenden hun mede
werking.
Harmonie Vandemeulebroucke, Harmonie De Een
dracht, Fanfare St.-Cecilia, Drumfanfare Boemerang,
KWB Grembergen, De Kleinzandvrienden Grembergen,
Pallieters Moerzeke, De Zandruiters, KLJ Baasrode,
WKB Reynout, Turnkring Morgenrood, KSA St.-Jan-
Berchmans, KSA St.-Amout, Chiro Kreale, Ontmoe
tingscentrum Snuffel.
En niet te vergeten de stoere pijnders als dragers van de
drie gildereuzen.
Opnieuw zal een peloton «hellebaardiers» mee opstap
pen om de apotheose ordentelijk te laten verlopen
Meer en meer mensen begeleiden na de Ommegang de
reuzen naar hun verblijfplaats «de vismijn» op de Vlas
markt. De V.V.V. vindt het derhalve nodig meer aan
dacht te besteden aan dit onderdeel van de ommegang.
Als de reuzen naar de vismijn worden begeleid, pinkt de
Dendermondenaar een traan weg, terwijl over het dansen
van de reuzen nog lang zal worden nagekaart.
Vermeldenswaard is ook het feit dat talrijke individue-
'en zich laten inschrijven voor de figuratie van bepaalde
groepen (zoals bv. de groep plakkaatdragertjes).
die aan de kar kwam duwen.
Ook Etienne Van Hecke en
Gust Dierickx, Robert Korte
en Erwin Vergeylen, Roger
Dierickx en Mit Windey kwa
men de organisatorische ran
gen vervoegen. Allemaal men
sen die Dendermonds voelen
in hart en nieren en die graag
wat vrijetijd aan de ommegang
wilden besteden.
In die periode werd de reuze
nommegang uitgebouwd tot
een luisterrijk geheel. Telken-
jare werden nieuwe elementen
ingelast. Reeds in 1977 werd
gedacht aan de streekgastrono-
mie toen de praalwagen «Den
dermonds Kopvlees» werd in
gelast. In 1978, ter gelegenheid
van de 90* verjaardag van het
bezoek aan de stad door Poly-
door De Keyser, geboren Den
dermondenaar en Lord Mayor
van Londen, werd een passend
tafereel uitgebeeld op een wa
gen. In datzelfde jaar werd de
link gezocht met de rijke le-
gendenschat die Dendermon
de zo boeiend maakt. De Hel
lewagen bewoog mysterieus in
de avondlijke stoet.
In 1980 hebben verschillende
mensen maandenlang ge
zwoegd om dc reuzen zelf in
een nieuw pak te kunnen ste
ken en werd er ook aandacht
besteed aan de spotnamen.
Aan de talrijke kijkers werd
visueel uitgelegd wat knaptan
den, kopvleesfretters, makele
ters en flauzenmakers wel be
tekenen Ook de praalwagen
«'t Schipke» bracht heel wat
kleur.
Toen in 1983 de 750 jaar stads-
keure werd gevierd, haalde
men ook nog Robbrecht van
Bethune en zijn gevoig in de
stoet. Deze ommegang biedt
dus het voordeel dat hij kan
aangepast worden naargelang
de omstandigheden en de his
torische herdenkingen.
En nu...
Dit jaar wordt er gestreefd
naar een stijlvol geordend ge
heel van groepen die in het
verleden het meeste sukses be
haalden. Costumier Baeyens
uit Antwerpen werd bereid g
vonden voor niet minder dan
vier groepen spiksplinternieu
we kostuums te maken.
De reuzen Indiaan, Mars en
Goliath, met liefde gedragen
door de pijnders, o.l.v. Ro-
main Waterschoot, zullen dit
jaar traditioneel omringd wor
den door een zeshonderdtal
piekfijn uitgedoste figuranten
en zullen er opnieuw een
folkloristische happening van
maken.
Om deze avond waardig te
besluiten en de kermis defini
tief de lucht in te blazen, wordt
om 22.15 uur een groots vuur
werk afgestoken in de Kerk
straat rechtover het beeld van
Pater De Smet, vooraf echter
treedt daar een Indiaanse
folkloregroep op, die eer wil
bewijzen aan de Grote Zwart
rok.
Vergeten wij daarbij zeker de
parades niet die zullen gegeven
worden door de U.S. Army
Band Europe in het kader van
de viering van Pater De Smet.
Het wordt een drukke avond
in Dendermonde.
Hoewel er vandaag vrijdag en ook nog zaterdag een regen-
of onweersbui mogelijk blijft, betekent dat geenszins een
inzinking van de zomer. Ofschoon die door de computer-
kaarten van Redding werd voorspeld, maar niet door het
Duitse Offenbach. Als we er de Amerikaanse computer-
voorspellingen op lange termijn bijhalen zou het tot half
september in ons land te warm en te droog blijven.
Wat het weer op korte termijn betreft: vandaag vrijdag en
zaterdag kan een boven Frankrijk aanwezige onweersto
ring plaatselijk een regen- of onweersbui afvaardigen. De
storing dringt niet op naar het noorden zodat we in de i
warme lucht blijven die met een matige zuidoostenwind
wordt aangevoerd. Daarbij zijn er ook perioden met zon
en wordt het 's middags ongeveer 26°. Van zondag af
regeert opnieuw een hogedrukgebicd zodat ons weer
verscheidene dagen zonnig, droog cn warm weer te
verwachten staat. De Dendermondse kermisweek start
dus veelbelovend, (edm)
Dendermonde. Frans en Maria Van Damme, Hoeksken 13 te Sint-Gillis zijn vijfenzestig jaar gehuwd. Ze hebben vier kinderen, twaalf
kleinkinderen en veertien achterkleinkinderen. De schepen Maes en Van Gucht kwamen de jubilarissen feliciteren (v)