Pater Mare Fivez 25 jaar In Haïti: missiehoogfeest in Sint-Niklaas Pater Karet De Wilde uitgebreid gehuldigd in Sint-Gillis-Waas Hamse kloosterlinge vierde gouden jubileum j Roemeense volksdanser verdwenen 6 - 24.8.1984 - De Voorpost «25 an Ayiti, 25 an Tomasik», 25 jaar Haïti en 20 jaar het «onmogelijke hoogland» Thomassique, een kwarteeuw missionering door iemand van bij ons: pater Mare Fivez. Voor enkele maanden is hij weer hier. Thuis, schreef ik bijna, maar dat zal Tomasik wel evenzeer zijn. Mare Fivez is de man over wie ik op de lagere school en ook thuis vol bewondering hoorde praten. Hjj was zowat de pater Damiaan van de nieuwe tijd. Je zou er zélf missionaris van geworden zijn, maar zover is het nooit gekomen. Ik herinner mij toch hem meerdere brieven te hebben geschreven in een nog moeizaam handschrift. Nu twijfel ik er aan of die ooit behoorlijk zijn opgestuurd. Solèy Levé, een driemaandelijks missietijdschrift, be steedt in z'n recente nummer uitgebreid aandacht aan deze 56-jarige zendeling van God. Het bezoek van Mare Fivez betekent volgens redakteur Hector Colpaert «een uitzonderlijke gelegenheid om hem te laten blijken dat wij in de loop van die jaren een paar dingen zijn gaan begrijpen en dat wij zijn levenswerk waarderen». Een spontaan gesticht comité wil zaterdag 1 september a.s. in Sint-Niklaas een hoogfeest opzetten: een eucharistievie ring, een tentoonstelling, een gezellig samenzijn, een film over Haïti. «Als het gaat om een missionaris, dan krijgt zo'n feest wel een eigen stijl: een feest waar oud en jong verwacht worden, een feest van menselijke groothartig heid» meent het komité. Respekt voor eigenheid Mare Fivez werd geboren op 6 maart 1928 in het Oostvlaamse Opbrakel, ten noordoosten van Ronse. Daarna heeft hij altijd in Sint-Niklaas gewoond. Een wankele gezondheid maakt het hem moeilijk zijn handelsopleiding aan het Sint- Jan-Be rchmanskollege te Ant werpen te voltooien, hij dub belt vaak. Op 22-jarige leeftijd treedt hij in bij de paters Scheutisten en zeven jaar later wordt hij priester gewijd. Mare Fivez weet dan zeer goed hoe het verder moet: hij wil missio naris worden en wel in Zaïre. Om zijn kennis van de Franse taal aan te scherpen, fungeert hij eerst nog twee maand als medepastoor in de parochie 'Chatqueu' te Seraing waar vooral vreemdelingen verblij ven. Een groepje mensen van daar steunt hem vandaag nog. In 1958 vertrekt hij samen met zijn konfralcr Jos Berhgmans niet naar Zaïre, maar naar Haïti. In het jezuïetensemina rie voor inlandse priesters van Port-au-Prince moet hij eerst gewoon les volgen. Maar zijn handen jeuken voor het echte werk. En bovendien: de semi naristen krijgen onvoldoende te eten. Wanneer de Ameri kaanse overste van de Scheu- tistenmissie de missie van Haïti wordt dan nog vanuit de VS bestuurd het seminarie bezoekt, maakt hij zijn wensen kenbaar en na enig weg- en weergepraat mag hij als mede pastoor van pater Michiels naar Terrier Rouge, een dorre, armoedige plek in het noorden van het land. In september 1959 gaat het naar 'Moutin Crochu', «de slechtste paro chie van Haïti». «Probeer het maar drie maand en als ze niet meewillen, krijgen ze nooit nog een pastoor!» zegt zijn overste hem. En inderdaad: de mensen blijven weg bij hem. Mare van zijn kant koopt zich een paard en trekt ermee het land in, naar de mensen toe. Hij ontdekt dat één rijke fami lie de boeren intimideert: de missiepost is verboden terrein. Maar de Haïtiaanse beleefd heid wil dat elk bezoek een tegenbezoek verdient. Op marktdagen kan Mare op de duur hfct huis niet meer uit. Vier jaar blijft hij in Moutin Crochu. Zijn oversten zijn te vreden over hem en sturen hem naar Tomasik, de «twee de slechtste post». Dat gaat te paard. Hetzelfde scenario nochtans in Tomasik en ook dezelfde reaktie van de missio naris Mare Fivez stelt de plaatselijke bevolking voor de keuze: of hij blijft en dan wordt er samen, in een evange lische geest geweikt aan een heilzame vooruitgang, of hij pakt zijn koffer(s) en dan kun nen ze bij zijn opvolger wel licht enkel terecht voor de sa- kramenten. Tomasik kiest voor het eerste. Pé Mare, zoals ze hem daar in het Creools noemen, mag blij ven en zij zullen alvast begin nen aan de bouw van een dis- pensarium. Daarna volgen een parochiezaal, een school, ver bouwingswerken aan de kerk. Een werklust die aanstelijk werkt: in de 'buitenkapellen' slaan ze ook de handen in elkaar. Een alfabetizeringspro- jekt komt moeizaam maar toch van de grond. De mensen heb ben hun tijd nodig om zichzelf in leven te houden, ze zien niet in waarom ze zouden moeten leren lezen en schrijven. Ze proberen het toch en het lukt eerst niet, maar met die stok jes van Mare lijkt het wél te gaan. Stokjes worden streep jes. Na een iaar kunnen ze nog niet op een rechte lijn schrij ven. maar ze kunnen tenmin ste schrijven en.lezen wat ze geschreven hebben. De stok jesmethode van Mare Fivez, de «ti jan kampé» kleine Jan (een stokje) in verschillen de pozities «gekampeerd» is onderhand in heel het binnen land verspreid. Mare nodigt de boeren uit een nieuwe aan- plantingsmethode voor maïs uit te proberen op de grond van de missie. Eerst zien wat het geeft natuurlijk. Over deze en andere voorzich tig ingeleide vernieuwingen, zegt Mare Fivez in een gesprek met Solèy Lévé: «Het heeft ook voor mij meer dan één jaar geduurd eer ik in de gaten kreeg wat voor een diepgaande ommekeer dit teweegbracht in de geest en in de attitude van de mensen. De schrik is afge broken, ze staan niet meer al leen, ze weten dat ze samen sterker zijn en dat ze toch, elk van hen, hun eigen onver vreemdbare waarde hebben. Toen één van mijn oversten laatst op bezoek was en aan één van de boeren vroeg: «Maar wat gaat ge doen als Pé Mare er niet meer is?», ant woordde de boer: «Mon Pé, als ge ons dan een andere pastoor geeft die ons laat doen, dan zullen wij ons plan wel trekken, we doen het nü wel!» Ik hoop dat mijn overste deze boodschap begrepen heeft». Cadeautjes De eucharistieviering van za terdag 1 september begint om 17.30 uur en gaat door in de Onze-Lieve-Vrouwkerk te Sint-Niklaas. De organizato- ren van deze Mare Fivez dag willen de offerande een bijzon der karakter geven. Al wie het werk van Pater Mare Fivez wil steunen kan dèn zijn bijdrage kwijt. Men denkt hierbij aan geld, maar zeker niet alleen aan geld. Met geld kan men wel bv. instrukteurs voor het alfabetizeringsprojekt betalen, het irrigatieplan financieren, altematoren aankopen zodat men in Tomasik 's avonds licht kan maken. Het bewaren van de maïsoogst is nog een objek- tief. Nu kopen woekeraars uit de stad de oogst op tegen een spotprijs. Men vraagt ook om ideeën. Wie bedenkt een een voudig systeem om water van- op een diepte van vijftien me ter of meer naar de oppervlak te te pompen? Wie weet iets over het kweken van Tilapia's (een cichildevis)? Wie vindt een naam, een afzet voor de Tomasik-rhum? Wie schrijft de parochie in Tomasik een brief? Mare Fivez vertaalt hem wel. Het adres: Morne Saint- Gérard 13, B.P. 1594 Port-au- Prince, Haïti (steeds met lucht post; een aerogram naar Haïti sturen kost 26 frank). Enfin: iederéén kan wel helpen als het erom gaat pater Mare Fi vez te helpen. Iedereen wordt ook op zater dag 1 september a.s. meteen van harte ugenodigd naar Hui ze de Meerleer (nabij de Onze- Lieve-Vrouwkerk) waar om 19 30 uur het gezellig samen zijn (met belegde broodjes, rijstpap en drank) begint. Leo De Bock Sint-Niklaas. Pater Nestor Poppe, broer, van priester Poppe die in 1922 in Moerzeke overleed, vierde onlangs z'n diamanten priesterjubileum. Pater Nestor, 85 jaar, verblijft in het klooster van de paters-minderbroeders op de H. Hartparochie, (arch.) Hoe gekend en zeker hoe geliefd pater-missionaris Karei De Wilde uit Sint-Pauwels wel is, kon worden afgeleid uit de massale opkomst in de dekanale kerk van Sint-Gillis, waar ter gelegenheid van het gouden priesterjubileum een dankmis werd opgedragen. Ongeveer zevenhonderd men sen vulden deze majestueuze, grote kerk die voor de gelegenheid een feestelijk tintje had gekregen. Toen jubilaris De Wilde na deze eucharistu 'ering waarin hijzelf samen met de priesters van Sint-Gillis, de deken en de provinciaal van de Scheutisten voorging de aanwezi gen uitnodigde voor de receptie in de Katolieke Kring was het gelukkig prachtig zomerweer. Zoniet zouden méér dan de helft van de meeviercers de deur voor hun neus hebben gekregen. De koer van de Kring liep dan ook vol en onder een drukkende warmte en bij een (té vaak) krakende geluidsinstallaëie die wellicht nog te weinig volume had ook werd het een lange, loodzware hulde bijwijlen. Maar vermits alle sprekers hun uiterste best deden en vermits alles zo echt-gemeend-uit-het-hart kwam werd het ongetwijfeld een pakkende én zeker een verdiende hulde voor een priester-van-formaat: een «jong mens» die niet weet wat rusten is, ook al is hij de kaap van zeventig al voorbij... Geloof op 'n laag pitje Achiel Van de Weyer, voorzit ter van de parochiale raad, beet de toesprakenspits af hij trad trouwens op als enter tainer en noemde Karei De Wilde een «toegankelijk mens, die in feite steeds op reis as...». Hij noemde z'n komst in het rusthuis De Kroon de start van z'n alles, hier te lande. Priester De Wilde werd proost van zo wat alle mogelijke verenigin gen, deed aan alles mee en was zelfs 13 maand onderpastoor te Kemzeke. Verder omschreef hij Karei De Wilde als iemand die houdt van de «gezonde twijfel», waarna hij mijmerde over de tijd dat Karei gevolg gaf aan z'n roeping, nu vijftig jaar ge leden: «Toen was er het rijke Roomse leven met enkel een 'ekonomische' krisis. Vlaande ren zond toen nog vele zonen uit... Nu is het een all-round krisis, aldus de heer Van de Weyer: «Naast de ekonomische krisis zijn er ook weinig of geen roeperingen, het geloof brandt op een laag pitje. Maar Ka- rel is een échte priester geble ven. Al ergert hij zich blauw aan voorzichtigheid, de traag heid van de kerk. Hij, die steeds op het gaspedaal duwt, die steeds vooruit wil...» Uiteraard kwam er een stukje levensbeschrijving aan te pas, over de 35 jaar dat Pater De Wilde in het mooie Zaïre ver bleef, waar hij zonder wed de reuzewerk verrichtte als ontwikkelingshelper, al be stond die benaming toen nog niet. Toen hij in 1971 terug naar het Waasland kwam, toonde hij zich een ware getui ge van het kristendom. Verder kwamen z'n goede en mindere gaven aan bod. «Steeds komt hij - zij het té ontstuimig uit voor z'n mening, verder is hij ernstig met de glimlach, en hij is nog niet oud geworden! Hij besloot met de vaststelling dat Karei De Wilde goede kaarten had gekregen en dat hij er nog moderne priester die zich aan past aan deze tijd, aan deze té snel evoluerende maat schappij... Hij dankte de jubilaris dan ook voor z'n verwezenlijkingen, voor de grote en kleine dingen die hij heeft gedaan, voor het rusteloze zoeken in dienst van God én... voor alles wat nog zal komen. Als aandenken ontving pater De Wilde de schotel van de gemeente. Daarna bracht Simonne De Wolf, een lekcnhelpster (uit Meerdonk) werkzaam in Ka- nanga, waar missionaris De Wilde werkzaam was een ge tuigenis uit Zaïre. Ze had de pater leren kennen als een mens vol levensmoed en legde vervolgens uit waarom mensen als zij nog in Zaïre blijven werken: «Om de mensen, die daar verdrukt worden, te laten rede ooit als niet meer jonge man uitriep: «Wij jonge mensen moeten respekt hebben voor de ouderen!». Het werd meteen het symbool van «dynamische mensen dit blijven vechten voor d« kerk. Uiteindelijk werd het een boekje, samengesteld door e.h. Vercruyssen, met tal van getuigenissen en herinneringen over en ook door pries ter-missionaris Karei De Wil de. De provinciale overste van de Scheutisten komt aan bod, er zijn brieven die Karei schreef uit Zaïre (toen nog Kongo) aan een vriend, er zijn beschrijvingen van z'n jeugd periode. z'n kollegetijd, z'n in trede bij de Scheutisten, z'n verblijf in Kanaga, z'n werk daar, herinneringen van Kareis familie en natuurlijk ook de nodigè bijdragen over z'n ver- Sint-Gillis-Waas. In de Katholieke Kring aan de Kerkstraat vond een receptie plaats n.a.v. het gouden priesterjubileum van Karei De Wilde. Er werd ook een eucharistievie ring gehouden, zie foto. U herkent pater De Wilde als derde van rechts. (Iv) goed mee kon kaarten ook. Jong van hart, met geëvolueerde geest In naam van het gemeentebe stuur burgemeester De Mey was verontschuldigd bracht schepen De Rudder hulde en dank aan de jubilaris. «Geen woorden kunnen dit uitdruk ken, geen geschenken kunnen dit vergoeden... vijftig jaar in dienst van de mens en van de gemeenschap». De schepen drukte de hoop uit dat pater De Wilde nu voorgoed in Sint- Gillis zou blijven. Als aalmoe zenier in het rusthuis, waar hij z'n belangrijkste opdracht ver vult, namelijk iets wat het per soneel niet kan: zorgen voor een écht menselijke aanpak, van een tussenkomst in de ad ministratie tot een rondrit met een mindervalide... Als proost in het organisatieleven: de priester-jong-van-hart, met een geëvolueerde geest. Een aanvoelen dat ze waardering verdienen, dat ze onze broe ders zijn... Ook om het spoor, getrokken door mensen ais pa ter De Wilde, verder te trek ken in kristelijke hoop en liefde...» Vriendenboek E.h. Vercruyssen rondde het geheel af, met de voorstelling van het boek «Wij, jonge men sen...». Een boekwerk tot stand gekomen onder impuls van e.h Van Overloop uit Ste- kene-Hellestraat, die kollega Vercruyssen informeerde dat Karei De Wilde ooit eens iets over z'n leven op papier had gezet. Het werd de start van een zoeken naar «Wie is Karei De Wilde?». Er werd naar vrienden geschreven, die allen wilden getuigen over De Wil de. Zo werd het een vrienden boek. De titel kwam er op aangeven van de jubilaris zelf, wanneer hij bij een begrafenis- blijf in Kemzeke. De Klinge, z'n aanwezigheid in de pries- tergroep enz.. Men kan dit boekje verkrijgen II bij de pastoors van de dckcnijW Sint-Gillis tegen 200 fr. ofweljj door storting van 250 fr. (voor Ij administratie en portoosten)! I op rekening van e.h. Vercruys-B sen, Meerdonkdorp 18 te 2792 Meerdonk: nummer 000- 0508422-45. met vermelding i «Vriendenboek». De opbrengst gaat integraal p naar de missies in Zaïre. Deze dank-akadcmische zit- j ting (al rechtstaande) liep zo lang uit dat een ontroerde pa- ter De Wilde niet anders zei dan «Dank, zeer hartelijk 1 dank aan al diegenen die in 1 m'n leven iets hebben bete- i kend...». Hij verontschuldigde zich omdat het allemaal zo lang had geduurd en dankte, dankte en dankte... Gremar Vorige week vierde eerwaarde zuster Marie Bernarda, zuster van de kloostergemeenschap Sint-Vincentius a Paulo, haar gouden kloosterjubileum in de parochie H. Hart te Hamme. Eerst was er een plechtige dankmis, in de H. Hartkerk, nadien volgde er een feestzitting in de zaal De Zouaaf. Op deze huldiging was naast de burgemeester en de leden van het schepencollege ook haar geestelijke overheid aanwezig, evenals vele sympathisanten. Gedu rende deze vijftig jaar heeft zuster Marie-Bemarda zich ten dienste gesteld van haar evenmens, maar vooral van haar kleutertjes als kleuteronderwyzeres in Hamme. Feestzitting Na de dankmis, die opgedra gen werd door vijf priesters, gebed en haar kleutertjes. «Uw vake en uw moeke heb- ben nog bij mij in de klas volgde de feestzitting in de gezeten», heeft zij dikwijls Hamme. Missiezuster Yvonne Cool (in het wit) v r de States om er te werken voor de Maxikaanse immigranten (vh) Zouaaf. De inleider zei dat zegd tot de kleutertjes. Zuster voor de zuster, de parochie Marie-Bemarda staat met één zoveel betekende als een man been in de wereld en met het en kinderen. Toen zij deze andere in het klooster. Zij lag uitspraak deed was zij ge- ook aan de basis van het ont- schrokken, maar wij, als paro- staan van de parochie H. Hart, chiegemeenschap zijn fier uw waar werkzaam is in de man en kinderen te mogen werkgroep Liturgie en Zieken- n de zusters te Heverlee, vertrekt op 25 augustus z*in- ze6^e de woordvoerder, zorg. «De kinderen zullen r o oiine.A Toen zuster Bernarda in 1964 naar u opkijken. Daarom zijn mocht dan ook van de paro chie een fiets als geschenk in ontvangst nemen. Tussendoor zorgden Jan Van Hove en Ka- rine De Bculc voor een voor- drachtgedeelte. Na de inleider was het de pastoor van de parochie E.H. Heirbaut, die zuster Bernarda dankte voor haar inzet. Inzet Burgemeester Baert, die als laatste spreker op deze feest zitting aan het woord kwam, wees op het rijk en vruchtbaar kloosterleven van de gevierde zuster. Bestendige trouw, dienstbaarheid en een bezorg de kijk op de toekomst typeren haar en haar kloosterleven. «U beloofde nederigheid, ver zaakte aan de weelde, om te leven in armoede en sober heid, volledig ten dienste van de Heer. Voor deze 50 jaar dankten wij U. Dienen was uw leven, zegde de burgemeester Uw toewijding in het onder wijs, de kinderen begeleiden met een moederlijke zorg. Nu hebt U rust verdient. Toch zult U zich nog op deze parochie blijven inzetten, achter de schermen, maar altijd be trouwbaar voor elke taak. Op zovele terreinen waar mensen in nood zijn is zij werkzaam.» Toch zijn wij bezorgd, aldus de burgemeester. Niettegenstaan de U nog jong van hart zijt, toch wordt de wacht niet afge lost in deze tijd, waar mensen nog zelden kiezen voor het religieuze leven. Dit is een zorg voor de ganse gemeen schap. Moge U nog lang bij ons blijven, zo eindigde de burgemeester, en dit in een goede gezondheid. Namens het gemeentebestuur werd haar nadien door de schepenen Paula Van Cauwcnberghe en Greta Van Avermaet een schenk overhandigd. Na de viering van de jonge priester Geert Cattrysse op de H. Hartparochie werd er nu iemand gehuldigd die reeds 50 jaar het religieuze leven achter de rug heeft. Na troubadour Etienne De Muynck, die voor de humoristische noot had ge zorgd, kwam eerwaarde zusti Bernarda zelf aan het wooi «Zij dankte haar vrienden het H. Hart voor de vriendelij ke huldiging. «Ik ben gcwi om, zoals bij kleine kinderen, alles te herhalen. Daarom zeg ik nogmaals dank voor wat U allen voor mij hebt gedaan.», zegde de zuster die een dave rend applaus in ontvangst mocht nemen. Deze feestzit ting werd afgesloten met een receptie. (bd) werd overgeplaatst van kleuterschool in de Noord er zoveel mensen aanwezig om U te danken en hulde te bren- straat naar de St.-Jozefschool gen aan uw vijftig jaar kloos- in de Evangeliestraat, had zij terjubileum», besloot de een tijd lang moeilijkheden om woordvoerder. Dank zij haar zich aan te passen. Toch is zij oversten heeft zuster Bernarda steeds haar leerlingen blijven ook de kans gekregen om volgen. Haar hemejse bruide- werkzaam te zijn binnen de gom is de eucharistie, haar parochiegemeenschap. Zij Sint-Niklaas. Zondag droeg Jan Van Raemdonck, die op 7 juli in Gent Sint-Baafs priester werd gewijd, z'n eremis op in de O L.Vrouwkerk. Jan was jaren lid van Jonge Kerk. In de eucharistieviering gingen ook voor e.h. Julien Buyck, Gaby Van Laere, Gilbert Van Laere, Paul Van Sande, Louis Van de Velde, Omer De Saert en Daniël Evrard. Jan Van Raemdonck voltooit de komende jaren nog z'n geschiedenisstudies in Leuven, maar hij is ondertussen in Sint-Niklaas zondagsonderpastoor. U ziet Jan Van Raemdonck hier in gezelschap van pastoor Buyck en van burgemeester Paul De Vidts. (Iv) De Voorpost heeft de voorbije weken uitgebreid melding gemaakt van het feit dat de Beverse volkskunstgroep Lange Stien z'n vijfjarig bestaan met stijl en charme vieren zou. Dat gebeurde ook, vorig weekend. Hoewel aange kondigd was dat een Turkse volksdansgroep de festivitei ten luister zou bijzetten, liet die formatie het in extremis afweten. Lange Stien kon in extremis een Roemeense groep naar 't Land van Waas halen. Die deed het keurig, trad in diverse plekken in het Beverse en omgeving op. Maar zondagmorgen bleek dat de Roemeense groep exakt één eenheid kleiner was dan bij de aankomst. Een zeventienjarige jongeman, Florin Dancu, ingekwartierd bij het gezin Van Remortel in de Karei Van de Woestijne straat, werd als vermist opgegeven. Hij moet zondagmor gen heel vroeg verdwenen zijn. Waar naartoe is niet bekend. De groep uit Brasov is dan maar zonder de jongeman vertrokken. Hamme. In het klooster van Sint-Vincentius vierde zuster Bernarda (in het midden) haar gouden kloosterjubileum (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 6