De Karei Aubroeck-hulde in Temse was een topper De flaming-ant Karei Aubroeck Temse gedenkt komponist Clement D'Hooghe De «Fidelen Scheldelander» uit Schoonaarde bejubeld in Duitsland Wanneer oeuvre-katalogus? Temses beroemdste ingezetene, beeldhouwer Karei Aubroeck, werd vorige week dinsdag 28 augustus negentig jaar. Het gemeentebestuur van de Schel- degemeente heeft dan ook een aantal initiatieven genomen naar aanleiding van deze verjaardag. Daarover én omtrent kunstenaar Karei Aubroeck bericht deze bijdrage. Vorige zaterdag had in de gemeentelijke schouw burg van Temse een uitgebreide akademische zit ting plaats. Karei Aubroeck zelf was niet aanwezig wegens ziekte. Aansluitend hierop volgde een be zoek aan de Aubroeck-tentoonstellingen in zijn eigen ateliers in de Fonteinstraat (monumentaal beeldhouwwerk) en in het Gemeentemuseum in de Kasteelstraat (kleiner beeldhouwwerk en schilder werk). Zondag bezocht gemeenschapsminister van Kuituur, Karei Poma de beide expo's. Omdat de minister reeds eerder een verbintenis had aange gaan voor 1 september, bleef hij op de akademische zitting afwezig. De akademische zitting van Sn an et. De algemene pre- beeldmeubelen zijn intense zaterdag had zoals ver- sentatie van de akademi- liefde voor de mooie materie wacht heel wat publiek bij- sche zitting was in handen van het hout heeft opge- eengebracht in de gemeen- van Martin De Ryck, die daan. Waarschijnlijk onbe- Karel Aubroeck, uitbundig gevierd als kunstenaar, flamingant en pacifist telijke schouwburg. Gast sprekers waren er (in vol gorde): Luk De Ryck, sche pen van kuituur en tevens voorzitter van het feestko- mité, Georges Demey, voor zitter van de Wase Kunstkring, Paul Daels voorzitter van het IJzerbe de vaartkomi téAlbert Van Britsom, voorzitter V.O.S.- Temse, waarnemend burge meester en eerste schepen van Temse Felix Bulteel, en tenslotte Ernest Van Buyn- der, adjunkt-kommissaris- generaal voor internationa le kulturele betrekkingen en vertegenwoordiger van Karei Poma, gemeen schapsminister van kuituur Tussen de sprekers door zorgde Mireille Gleizes met uitstekend pianospel voor de muzikale omlijsting en werd de diamontage «Leven en werk van Karei Au broeck» vertoond. Het sce nario hiervoor werd ge schreven door Luk De Ryck en Christel Mertens, de fotografie via van Alex eveneens een fragment uit de memoires van de beeld houwer voorlas. Sober en archi tektonisch George Demey bracht een uitvoerige analyse van Au- broecks beeldhouwwerk. «Bij Aubroeck zou men veeleer mogen spreken van de geboorte van verwante vormen vanuit een verwan- tgericht» geest dan van be ïnvloeding. Hij bouwde na tuurlijk verder op een ste vig gefundeerde Westerse traditie,» zo stelde hij on dermeer In Mechelen kwam Aubroeck terecht in een milieu van skulpteur- houtbewerkers, zoals vóór hem ook Rik Wouters en Ernest Wij nan ts. Aubroeck ging 's avonds de lessen volgen aan de akademie voor beeldende kunsten in Mechelen. George Demey aan het woord: «Het lijkt ons geen te stoute veron derstelling, dat hij bij het steken van die Mechelse wust werd hij hierdoor in geschakeld in de traditie van onze grote Vlaamse «biltsniders» uit de hoog- baroktijd van Temse, met name Adrian us Nijs met zijn zoon Filips Alexander, en hun leerlingen, de ge broeders Egidius en Judo kus De Cauwer. Zoals bij hen vindt men bij Aubroeck, spijts al zijn ver eenvoudiging, ook die Vlaamse bezorgdheid voor de afwerking van het detail in de haartooi en de zware val van de klederplooien. Als voorbeelden hiervan gelden het beeld «De Wek roep» in de inkomhal van de stadsbibliotheek te Sint- Niklaas en de houtpilaster «De Tragedie» die zich nog steeds bij hem thuis be vindt. Neobarokke elemen ten die echter nergens gaan overheersen. Aubroecks kunst is zeer sober en sterk architektonisch, plastisch evenwichtig en hoofdzake lijk op expressie en stijl in gesteld Zoals Aristide Maillol benutte Aubroeck het naakte vrouwelijk li chaam als bron van inspira tie om er de meest verschil lende ideeën mee uit te drukken. «De sterk geometrisch op gezette figuren zijn dra gers van die ideeën», legt George Demey uit, «vorm geworden emotie, vastge legd in vastomschreven massa's; rustig van glad ge polijst oppervlak; subtiel genuanceerd en toch gevoe lig, bijna teder. Door de welving van een borst, de ronding van een schouder, de lichte zwenking der flan ken wordt de indruk van leven en bezieldheid ge wekt. Alhoewel er een aan Rubens verwante weligheid in deze gespannen volumen ligt, wekken zij nergens de indruk van zinnelijkheid of wellust. Hij beoordeelde de ze vormen slechts op him «valori plastici», aldus een biologische ordening ver heffend tot een spirituele.» Getuigen hiervan zijn de beelden «De Wekroep», «De Tragedie», «De Aarde», «De Schelde» en «De Noordzee». De gigantische vrouwenfi guur «Vruchtbaarheid» (1936) en «Moedervreugde» (1943) belichamen een Vlaams gespierde arbei- der8monumentaliteit. In zijn halfverheven beeld houwwerken zal deze archi- tektonische expressie hele maal versoberen. Hij zal zich om de synthetische vormgeving bekommeren. Dit viel vooral op bij zijn magistrale 9-meter hoge fi guren van 1931-34 aan de eerste LJzertoren. Die een voud en zuiverheid zet zich door in z'n later werk, zoals bij de zeven gele baksteen reliëfs die de vrouwelijke bedrijvigheid voorstellen in het portaal van de ingangs poort van de rijksbasis school-zuid (oorspronkelijk bedoeld als rijksmiddelbare meisjesschool) op de Park laan te Sint-Niklaas (1950), maar ook bij zijn «Neerhof- hoedster», een beeld dat te bezichtigen is in het provin ciaal domein Puyenbroeck te Wachtebeke. Het Koning Albert-Monu ment (1936) bij de sluizen van Nieuwpoort is ook een kreatie van oudstrijder '14- '18 Karei Aubroeck. Het beeld is omringd door een zuilen-rotonde, die doet denken aan het Stonehen- ge-monument op de Salis- buryvlakte van Wiltshire in Zuid-Engeland en aan het Memoriaal «Le Mardasson» bij Bastogne. Tot slot zei George Demey, de voorzitter van de Wase Kunstkring: «Voor ons zal Karei Aubroeck steeds een zeer merkwaardige Vlaams-expressionistische monumentale beeldhouwer met een zeer persoonlijk aksent blijven. In zijn speech had eerste schepen Felix Bulteel het vooral over het belang van Paul Daels, voorzitter van het IJzerbedevaartkomi- tee, was één van de gastsprekers afgelopen zater dag. «Het is ondenkbaar dat het IJzerbedevaartko- mité niet zou deelnemen aan deze Karei Au- broeckhulde, omdat Karei Aubroeck zelf niet weg te denken is uit de Ijzerbedevaarten én uit de Vlaamse Beweging,» zei hij bij de aanvang van zijn betoog Hij vertelde verder dat het een aangrijpend verhaal is dat zoveel grote kunstenaars een zo grote rol hebben gespeeld in de Vlaamse Beweging «Letterkundigen, van Jan-Frans Willems en Gezelle over August Vermeylen tot Anton Van Wilderode; musici, denken we maar aan Peter Benoit, de al te zeer vergeten Temsenaar Arthur Wilford, Jef Van Hoof en Gaston Feremans enz.; en beeldende kunste naars, van Juliaan De Vriendt, de kunstschilder volksvertegenwoordiger, over Joe English tot Karei Aubroeck, en zovele anderen. In deze wonderbare schare neemt Karei Aubroeck, een vooraanstaande plaats in, om zovele redenen! Omdat zijn kunst zo door en door Vlaams en Neder lands is. met die diepe binding tussen de gezonde zinnelijkheid van de rijke en weelderige vormen en de intense geladenheid van een bijna mystiek ge voel; met de mommentaliteit van de Scheldehemels en van de eindeloze ruimten van het lage land bij de zee. Omdat hij de kunst heeft verheven tot een universeel niveau dat hem terecht wereldfaam be zorgde!» Aubroeck is. ondanks zijn overdrukke artistieke werkzaamheden steeds een aktief flamingant ge weest. voorzitter van een afdeling van het Verbond van de Vlaamse Oudstrijders en een trouw LJzerbe- devaarder. Hij stond in de leerschool bij de onverge telijke Clemens De Landtsheer, by de gebroeders Van Raemdonck. Maar vooral heeft hij de vuurdoop van het Front 1914-'18 ondergaan. «Karei Aubroeck was Vlaams strijder in alles wat dit betekent aan trouw, rechtlijnigheid, offervaardig heid, leed en vervolging. Hij heeft het in bepaalde perioden in zijn leven zeer hard gehad. En in 1944 werd hij, net zoals vele anderen, zonder reden of andere aanleiding om zijn Vlaamsgezindheid aangehouden, of beter gezegd weggesleept en opgesloten in het roemruchte kamp van Lokeren, Lokeren waar Gaston Feremans het sublieme «Gebed voor het Vaderland» komponeer- de», lichtte Paul Daels toe. Bij het werken aan de IJzerbeelden werd Aubroeck zwaar gekwetst en verloor een oog toen hij werkte aan het beeld voor Lode de Boninge. De IJzerbeelden betekenden de doorbraak voor Aubroeck. «De beel den waren gedurfd en vooruitstrevend en van een klassieke schoonheid, zij bewezen dat de Vlaamse Beweging niet bekrompen, niet kleinburgerlijk, en niet angstig konservatief was en is.» Paul Daels besloot met de woorden: «Overheen de muren van deze zaal wil ik tot de gehuldigde zeggen: Karei Aubroeck, Meester Aubroeck, Uw vrije kunstenaarsziel was een zuiver klankbord voor de bevrijdingsdrang in dit belaagde volk en uw durvende scheppingskracht gaf gestalte aan zijn onstuitbare zelfstandigheidswil. Karei, wij huldi gen u! Wij danken u!». Albert Van Britsom, de huidige voorzitter van het plaatselijke V.O.S., had het uiteraard ook over de Vlaamse reflex van Aubroeck Maar ook en vooral sprak hij over het «Nooit meer oorlog»-ideaal. Ieder beeld van Aubroeck straalt immers een intense vrede uit. In geen enkel van zijn beelden is enige agressie te ontdekken. Tot zelfs in de beelden te Diksmuide en te Nieuwpoort, die tenslotte oorlogs monumenten zijn, werden alle agressie en alle mili taire attributen, bewust en opzettelijk geweerd. De IJzerbeelden zyn zo gemaakt dat geen enkel van de uitgebeelde personen een wapen of militaire kledij draagt. In het Albertmonument wordt de koning blootshoofds, zonder kepie dus, afgebeeld, in strijd met de wens van de jury. V.O.S.-Temse, erkende in Aubroeck de verdienstelij ke fronter en sinds 1971 is hij erevoorzitter. R.V. de figuur Aubroeck voor zijn eigen Temse. Temse kreeg met Aubroeck een in woner van nationale en in ternationale faam. Au broecks geboortedorp en woonplaats werd meege sleept in zijn bekendheid. Temse kon en kan perma nent meegenieten van de vruchten van zijn artistieke bedrijvigheid. In de Schel- degemeente zijn volgende kunstwerken te bezichti gen: het oorlogsmemoriaal onder de pui van het ge meentehuis, het «moeder en kind»-reliëf van de vroe gere kraaminrichting Sin^- Gabriël (aan de Kouter- straat), het Amelbergabeeld aan de kapel van Onze-Lie- ve-Vrouw van Zeven Weeën, de bronzen beelden «De Schelde» en «De Gol ven.. aan de Scheldebrug, het H. Amelbergabeeld in het rustpark aan de oprit van de Scheldebrug, het fa miliegraf van de familie Vercauteren op het plaatse lijk kerkhof. Het Gemeen temuseum bezit een mar meren kop, een houten borstbeeld van Ernest Wil ford en e->n maquette van het IJzerbteld «De Gebroe ders Van Paemdonck». In de R-dienst van het O.C.M.W.-ziekenhuis (oude kliniek) bevindt zich het bronzen borstbeeld van Dr Camille Vennens, de eerste chirurg van Temse. Aubroeck's monumentale beelden zijn verspreid over gans België. Naast publiek te bezichtigen beelden zijn heel wat (kleinere) kuns twerken in privébezit, ook hierbij neemt Temse een speciale plaats in. Permeke op bezoek Ernest Van Buynder, ad- j unkt-kommissaris-gene- raal, die sprak namens de minister van kuituur, noemde Aubroeck één van de belangrijkste Vlaamse beeldende kunstenaars van deze eeuw. Hij had het ech ter meer over de schilder Karei Aubroeck, die steeds in de schaduw van de beeld houwer is gebleven. De aanleiding tot het gaan schilderen lag bij Aubroeck in het feit dat Constant Per meke hem regelmatig kwam bezoeken toen Karei aan het Joe English-beeld van de IJzertoren werkte (begin jaren dertig). Perme ke begon het als een uitdag ing te zien om zelf te gaan beeldhouwen, Aubroeck kwam in diezelfde periode, onder invloed van Permeke, voorgoed tot de schilder kunst. Wat hem dreef naar de schilderkunst was wel licht het feit dat deze kunst tak hem een andere koncep- tie toestond, andere oplos singen van plastische pro blemen aan de hand deed. «Aubroeck schildert op een direkte emotionele wijze en put hierbij uit zijn onderbe wuste, waar verbrokkelde fragmenten van het verle den worden gekanaliseerd naar een rijkgeschakeerde expressie. De onrust van zijn tijd wilde Aubroeck vooral teniet doen door het zee- of Scheldelandschap en hun wisselende gedaanten in de verfmaterie te verwer ken.» aldus Van Buynder. Hij uitte ook de wens dat een oeuvre-katalogus zou worden opgesteld van de honderden beeldhouwwer ken, tekeningen en schil derijen van Karei Au broeck. Initiatieven Was de akademische zitting van zaterdag het eerste ini tiatief ter gelegenheid van de huldiging van Karei Au broeck, er zijn er nog een aantal andere. In het Jaarboek 1983 van het Gemeentemuseum (dat op vrijdag 21 september in de gemeentelijke schouw burg wordt voorgesteld) zal een biografie worden opge nomen van de beeldhouwer, samengesteld door Luk De Ryck en Christel Mertens. Deze biografie zal worden aangevuld met een aantal belangrijke bijlagen. Het heeft Karei Aubroeck zelf daagde, om gezondheidsredenen, niet op voor de festiviteiten die te zijner ere in Temse werden opgezet. U ziet de kunstenaar naast zijn kreatie «Het meisje met de speelbal» ook het initiatief genomen tot de vervaardiging van een film over Karei Aub roeck. Deze prent zal tij dens de voorstelling van het jaarboek vertoond wor den. De Karei Aubroeck- route, waarvan de publika- tie is voorzien in 1985, zal leiden doorheen heel Vlaan deren via de beelden van de hand van Aubroeck. Karei Aubroeck schreef zijn memoires tussen ca. 1970 en 1981 en gaf ze de titel «Een leven tussen kunst en natuur». Deze ge denkschriften zullen taal kundig op punt worden ge steld. De publikatie van de memoires is voorzien in 1985. Het gemeentebestuur zal in het kader van de viering van zijn beroemdste zoon ook overgaan tot de aan koop, van een kunstwerk. Daaromtrent zullen bin nenkort nadere kontakten worden gelegd. René VERMEIREN Temse. Zicht op de aanwezigen tijdens de akademische zitting ter ere van kunstenaar Karei Aubroeck. De negentigjarige Aubroeck kon zelf echter niet aanwezig zijn, z'n gezondheidstoestand liet zulks "niet toe (dw) Vrijdag 21 september wordt in Temse het «Jaarboek 1983» van het zo dynamische Gemeentemuseum voorgesteld. Daarin wordt een terugblik geboden op de aktualiteit (ter plekke) van het voorbije jaar, daarin staat (uiteraard bijna) een biografie van kunstenaar Karei Aubroeck. En Leo Busschaert t dan, in datzelfde jaarboek, een biografie van 3 Clement D'Hooghe. Even situeren wie deze Clement D'Hooghe was. In primeur meldden we enkele maanden geleden in De Voorpost dat in Sint- Niklaas, door een team rond hoofdbibliothekaris André Stoop, aan een heus Waas muzieklexikon wordt gewerkt. Vanzelfsprekend zal daarin aan dacht besteed worden aan o m. de rel die de DUoog- hes gespeeld hebben op muziekgebied, in en om het Land van Waas. Clement D'Hooghe (Temse, 21.4.1899 - Wilrijk 1.4.1951) is immers één van de telgen uit dat muzikale geslacht. Z'n broer, pater Bernard D'Hoo ghe, was komponist van religieuze muziek. Z'n oom Jozef D'Hooghe was gemeentesekretaris en koster organist in Kruibeke. Z'n oom August (muziekle raar aan het Sint-Jozefinstituut in de Ankerstraat in Sint-Niklaas) was een vooraanstaand flamingant, redenaar ook, hij werd brouwer in de Rupelgemeen- te Niel. Clements broer Jozef volgde vader Frans op als organist in Temse. En dan is er nog Kamiel D'Hooghe, organist, nu direkteur van het (neder- landstalige) muziekkonservatorium in Brussel, ooit nog organist m Verrebroek. Orgelvirtuoos Studeren deed Clement D'Hooghe aan het kollege in Sint-Niklaas en aan het muziekkonservatorium in Antwerpen, waar hij o.m. les kreeg van Lode Mortel mans, De Hovre, De Boeck en Wamback. Hij volgde privélessen bij kan. J. Van Nuffel (kerkmuziek) en Paul Gilson (kompositie) en vervolmaakte zich als organist bij Marcel Dupré in Parijs. In 1926 verwierf D'Hooghe de Albert De Vleeschou- werprijs voor kompositie, hij was toen leraar aan het Klein-Seminarie (kollege) in Sint-Niklaas. Als organist debuteerde hij in de Antwerpse Sint-Pau- luskerk, maar ook in de Sint-Joris- en H. Geestker ken zou hij het orgel bespelen. Van 1929 af werd hij direkteur van de muziekakademie in Berchem-Ant- werpen. In 1942 zou hij leraar kompositie worden aan het konservatorium in Antwerpen. Clement D'Hooghe komponeerde ruim tweehonderd werken, waarvan wel honderd kinderliederen en ook heel wat religieuze muziek. Hij maakte ook orgelsymfonieën, kantates, balletten, pianomuziek, volksmuziek en fanfarewerken. In 1938 realizeerde hij de kantate «Moederweelde» n.a.v. de inhuldiging van het moederhuis in Temse (op tekst van e.h Buyle). In dat jaar kreeg hij ook de prijs van de Société Royale d'Harmonie. D'Hooghes liedquadrilo- gie «Chrysanten» werd in 1952 postuum uitge geven. Zéér summier is deze biografische notitie Na 21 september vernemen de geïnteresseerden er alles van, dank zij Leo Busschaert. Die biograaf zal natuurlijk ook melden dat Clement DTIooghe trouwde met Suzanna Pycke en dat hij twee dochters krijgen zou, Cecilia en Ida. W.V. Drie dagen lang waren de «Scheldelanders» uit Schoonaarde als ere-gastkapelle uitgenodigd in Unterschüpf nabij Bad Mergentheim in Duitsland. Dit ter gelegenheid van het zilveren jubileum van de plaatselijke blaaskapel. De viering viel samen met de jaarlijkse wijnfeesten, want Unterschüpf ligt in het Frankenweinland. Op 26 augustus mocht de Schoonaardse blaaskapelle in V i ornaat aantreden. Ze wa rm lang niet alleen, want ook nog 15 andere muziekmaat schappijen waren op de uitno diging ingegaan om het feest meer muzikale luisler bij te zetten. Wel dient gezegd dat deze 15 muziekmaatschappijen zonder uitzondering afkomstig waren uit de omgeving van Unterschüpf. Tijdens zijn korte bestaan heeft de blaaskapel de «Schel delanders» al heel wat gepres teerd. In Duitsland toonde de groep zich op zijn best. Zon dagvoormiddag had de groep er al twee uur spelen opzitten tijdens de «Frühschoppen» en het applaus was niet uit de lucht. In de namiddag kreeg de groep een overdonderende ovatie na de schitterende uit voering van «Kolonel Baggy» in een uiterst moeilijke en zeer ingewikkelde bewerking. Diri gent Arthur Van Migerode en zijn maats mogen terecht fier zijn op deze prachtige prestatie die door alle toehoorders werd geloofd. Het is ook zo dat dirigent Van Migerode zijn spelende leden precies door zijn bezielend voorbeeld weet mee te sleuren naar deze hoog staande suksessen. Het dient gezegd dat de Schel delanders met alleen voor een duitstalig publiek speelden. Er waren ook toeristen van de streek aanwezig. Een van hen was Alfons Janssens uit de Schietbaan 9 te Aalst, die zo vriendelijk was ons te wijzen op deze schitterende prestatie van de Schoonaardse blaas kapel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23