Monika Lenssens over het kunstonderwijs in Dendermonde La Petite Bande koncerteert te Herzele De Voorpost - 21.9.1984 - De Voorpost sprak met: gename mensen met een echt kunstgevoel. Verder zijn er de vele prij zen die ons elk jaar ter be schikking gesteld worden door verenigingen en bank instellingen. Welke kwsussen worden er precies gegeven in de akademie? Van 6 tot 11 jaar kan men terecht in de voorbereiden de afdeling Het scheppend vermogen is immers in ie der kind aanwezig. De evenwichtige ontwikkeling van het kind is slechts mo gelijk indien de aanwezige kreativiteit tot ontplooiing kan komen door middel van estetische opvoeding. In de jeugdafdeling worden de verschillende technieken bijgebracht zonder de per soonlijke initiatieven van het kind af te remmen. Vanaf 12 jaar kan men naar het lager sekundair. Het waarnemingstekenen naar de natuur is een onuit puttelijke bron. Het ontle den van een voorwerp naar vorm, kleur en materie is voor de jonge student, be- Wie haalt het in zijn hoofd een orkest van wereldni veau als La Petite Bande van Sigiswald Kuijken naar een dorpje als Herzele te halen? Dit is een beden king die velen zich waar schijnlijk zullen stellen bij het doorbladeren van de brochure van het Festival van Vlaanderen. Het is reeds de vierde maal dat in Herzele. in het kader van het Festival van Vlaande ren, een koncert met een uitzonderlijk ensemble georganiseerd wordt. Gamma v.z.w. De Kulturele Vereniging Gamma bestaat reeds tien jaar en werd indertijd opge richt met als doel: «De ver dere kulturele ontwikke ling van de aanstaande fu siegemeente Herzele door het nemen van gerichte ini tiatieven en de praktische organisatie van een dege lijk kultureel aanbod» Niet minder dan zeven verschil lende werkgroepen rond voorzitter Marc Van Impe en sekretaris Chris Borloo zorgden voor een steeds groter wordend gamma van kulturele aktiviteiten. Dit jaar plande Gamma twee festivalmanifestaties: een jazzkroegentocht (met o.p. The Jeggpap N.O. Jazz band) op vrijdag 7 septem ber en dan het grote barok- koncert met La Petite Ban de op vrijdag 28 september om 20.30 uur in de zaal van het Koninklijk Technisch Atheneum. La Petite Bande La Petite Bande werd on 1972 opgericht door Sigis wald Kuijken in opdracht van de Duitse platenfirma Harmonia Mundi voor de opname van Lully's «Bour geois Gentilhomme» onder leiding van Gustav Leon- hardt. De bezetting van het orkest en de naam ervan werden ontleend aan Lul ly's eigen orkest aan het hof van Lodewijk XIV. Het ensemble speelt onder leiding van Gustav Leon- hardt of van Sigiswald Kuijken die er de vaste aan voerder van is. La Petite Bande dat tel kens per projekt wordt sa mengesteld gaf koncer- ten over gans Europa en trad op in de grote Europe se muziekfestivals. Programma Corelli, Geminiani, Haëndel en Bach, een barokprog- ramma voor fijnproevers. De koncertavond staat in het teken van de Italiaanse stijl; muziek dus die in de eerste plaats welluidend, ekspressief en kontrastrijk wil zijn en die getekend is in barokke bogen en golven. La Petite Bande opent met het «Concerto grosso in Bes, opus 6 nr. 5», een vijf delige kompositie van Ar- cangelo Corelli (1653- 1713), de komponist die de verworvenheden van zijn voorgangers en tijdgenoten tot een verbluffende een heid en vanzelfsprekend heid wist samen te mengen. Van Franceso Geminiani (1687-1762) staan twee werken op het programma, het «Concerto grosso in g» naar de vioolsonate opus 5 nr 5 van Corelli en het «Concerto grosso in c opus 2 nr 2». Geminiani was een leerling van Corelli en één der invloedrijkste versprei ders van de Italiaanse viool- kuituur. Het vierdelige «Concerto grosso in F, opus 6 nr. 2» van Haëndel (1685-1759) opent het tweede deel. Dit koncerto is een van de 12 die samen opus 6 vormen en in London gedrukt wer den. Haëndel had als jonge man nog met Corelli ge werkt Corelli's invloed en trekken zijn hier nog niet uitgewist en was dus met de Italiaanse stijl ver trouwd. Het koncert sluit met het «Concerto in d voor twee violen, strijlensemble en basso continuo, B.W.V. 1043», een driedelige kom positie van Johann Sebas tian Bach (1685-1750). Hoewel puur Italiaans van stijlrichting kan men van deze muziek slechts zeggen dat het Bachs muziek is, onvergelijkbaar, anders dan alle andere. Het stuk is eigenlijk een concerto gros so (vaak zijn de beide viool solisten alleen door de bas begeleid," waardoor we heel dicht staan bij het concerti- no-idee a la Corelli), maai de invloed brengt ons vei weg van de konventies en van de tijdgenoten. Toegangskaarten, aan 300 F kunnen bekomen worden bij het Gemeentekrediet van België, Kerkstraat 7, 9550 Herzele; telefonisch op nummer 053/62.39.20 (van 9 tot 12.15 en van 14.30 tot 18.30 uur; op za terdag van 10 tot 12 uur). Vermelden we nog dat dit zelfde koncert uitgevoerd wordt in het Gentse Con-, grescentrum op 29 septem ber (hiervoor zijn alle kaar ten echter reeds lang uit-, verkocht!) en op 30 septem ber in de Brusselse Kapelle- kerk. Manuela laureate te Lede Na de periode van de crochets en vóór die van de play-back vierde de ontdek-de-ster-rage hoogtij. Wat verleden zaterdagavond te Smetlede in de tent bij «Roste Mon» vlakbij de parochiekerk nog maar eens het geval was. Uit de vele kandidaten die hun kans wilden wagen werden er een dozijn gese- lekteerd die op het podium door een jury ook bestaan de uit plaatselijke notorië- teiten op het gebied van zang en muziek zouden worden beoordeeld. Het werd een amusante sluiting van de jaarlijkse gemeentekermis waarbij jong en oud aan zijn trek ken kwam en diverse gen res werden beoefend. De ter plekke wonende van Duitse afkomst zijnde Ma nuela Schubert wat voor een naam voor een muzi- kante bracht met «La Pa loma» van de Franse vedet te Mireille Matthieu de zaal in vervoering en haar eer ste plaats werd dan ook door het publiek van harte goedgekeurd. Met een an der suksesnummer dat tegenwoordig opgeld doet, Ciske de Rat, werd Erwin Pannewaert ei zo na eind overwinnaar en Veerle Coctsier uit Erpe, klarinet- tiste haalde de derde plaats met een suksesnummer van «Stampen en Dagen». De eerste drie kregen naakt een prijs in geld ook een luchtdoop. Vierde werd trompetter Ro bert Van der Stuyft (Oorde- gem) met een prachtige uit voering, virtuoos gebracht en met mooie sonoriteit var «II silencio». Verder werdei geklasseerd Chris Moreels Mieke Matthijs, Patricl Van Kerckhova, Katris' Matthijs, Kerekoetentrio er meidengroep De Gendt-De Croock en Rudi Van Geert met Gilbert Van der Stuyft. LH A. Cool, twintig jaar burgemeester Twintig jaar. het is een hele tijd. Zeker voor een politicus die het lang niet makkelijk heeft om gedurende die lange periode zijn ambt te bekleden De Dendcrmondsc burgemeester Albert Cool heeft er dit jaar twintig jaar als eerste man van de stad opzitten en zal die verjaardag vieren met iemand die evenlang in de wereld van de glitter en glamour staat: Jimmy Frey. Die viering heeft plaats op zaterdag 22 september in de sporthal te Appels tijdens het traditionele bal van de burgemeester. De Studio van het Gemeen- Japanse krijgers. Meer dan 250 tekrediet, passage 44 te Brus- voorwerpen, zullen van 21 sop- sel zet het najaar in met een tcmber tot 18 november aan grote tentoonstelling, gewijd het publiek getoond worden, aan de Samurai, de vermaarde «Onderwijs in de plastische en toegepaste kunsten moet in de eerste plaats artistieke initiatie betekenen naast de onontbeerlijke technische vakkunde die de verschillende kunsttakken met zich meebrengen. Kunstscholen met beperkt leerplan hebben een speciale opdracht. Met de totale verscheidenheid in de schoolbevolking kan men steeds een richting uit. Of het nu jonge leerlingen zijn in de voorbereidende afdeling of opgroeiende jeugd uit het lager secundair, tot studenten en volwassenen in de hogere afdelingen, er is bij ieder van hen die specifieke aanleg tot het zich uiten in eigen beeldende taal. Het is aan de leraars de persoonlijkheid van iedere leerling in kontakt te brengen met de vormentaal van de plastische kunsten, hen te stimuleren, te initiëren en technische vaardigheid bij te brengen.» Aan het woord is Monika Lenssens, direktrice van de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten. Wij zochten haar op in de Dijkstraat, waar de Dendermondse akademie is gevestigd. Wanneer we de wankele trappen opgegaan zijn en het grote, kille sekretariaat betreden hebben, informe ren we direkt naar de toe stand van de gebouwen. Naar we vernomen hebben in een krant zou hier heel wat aan schorten. Monika Lenssens: Ik heb ook in een dagblad gelezen dat de toestand van de elek triciteitsleidingen m de ge bouwen erbarmelijk zouden zijn. Mocht dat twee jaar geleden geschreven zijn, was dat goed. Nu is het een leugen. Twee jaar geleden is er een staat opgemaakt van de gebouwen en is er met de elektriciteitswerken begonnen. Op dit moment zijn de elektriciteitsvoorzie ningen wel in orde. Deze grote ruimte voelt toch kil aan, hoewel er twee radiatoren staan. Inderdaad, verklaart de direktrice Maar het is een oud gebouw dat niet meer aangepast is aan de noden van deze tijd. De radiatoren staan op de verkeerde plaats, de ruimte is niet funktioneel verdeeld. En dat geldt zo voor het hele gebouw Er zijn bijvoor beeld heel brede gangen die echter weinig nut hebben. Men zou het gebouw bin nenin moeten herindelen. Ik begrijp dat het veel geld kost, maar de stad belooft toch de nodige inspftinin- gen te doen op langere ter mijn. Als ik het grootscha lig bekijk, zou de stad bij voorbeeld de krotwoningen aan de achterkant van het gebouw kunnen kopen zo dat de muziekakademie en deze in één gebouw geves tigd zouden zijn. Dan zou den bepaalde uitgaven toch beperkt worden. Dat zal misschien voor mijn tijd niet meer zijn, maar dat is niet van belang. Belangrijk is wel dat de stad zich daar over zou bezinnen en dat men zoiets op langere ter mijn zou realiseren. Een akademie is toch van be lang voor de maatschappij Want. als je het nu begint te ontleden naar de normen van een hedendaagse school, laat er veel te wen sen over. Er is bijvoorbeeld onvoldoende sanitaire voor ziening, rekening gehou den met het groot aantal leerlingen. Is er dan zoveel belang stelling voor de akademie? De belangstelling groeit zienderogen En het pu bliek dat we krijgen ligt anders. Het zijn niet alleen de Jonge mensen die naar de akademie komen, maar ook veel volwassenen. Men sen die hun studies reeds achter de rug hebben. Er is immers meer en meer vrije tijd. Ook werklozen zien we hier, of ouders die met hun kinderen meekomen. Bij velen is de drempelvrees weg. Ik denk dat de akade- mies in de grootsteden een kleinere toeloop kennen omdat er meer vormen van ontspanning aanwezig zijn. We hebben meer dan 500 leerlingen, alhoewel er slechts 412 officieel erkend zijn en in aanmerking ko men voor subsidies. De verificateur kijkt de aanwe zigheidslijsten na en op ba sis van het aantal regelma tige leerlingen worden de subsidies toegekend. Ie mand die maar één keer per week naar de akademie komt, wordt gewoon ge schrapt. Maar ik kan die mensen niet bui te naturen omdat de verifikateur ze schrapt. Iemand die slechts de helft van de tijd kan ko men mag er gewoon twee jaar over doen. Vroeger ge beurde de subsidiëring door de stad, maar dat is lang geleden. Met het schoolpakt heeft de staat dat op zich genomen. Dan zijn de scholen als padde stoelen uit de grond ge schoten en daar moeten wij nu voor boeten. Waar vind je immers 80 kunstscholen zoals in België? Maar het koet enorm veel geld aan de gemeenschap Ja, maar als do scholen nu voldoende bevolkt zijn? OK, maar ze werken niet allemaal volgens de regels van het spel. Ik vind dat je daar eerlijk moet in zijn. Als een leerling slechts drie keer geweest is is hij maar drie keer geweest. Punt uit. Ik vind het oneerlijk tegen over de gemeenschap om subsidies te gaan lostrek ken waar je geen recht op hebt. Het groot aantal leerlin gen, gekombineerd met een gebrek aan ruimte, brengt toch moeilijkheden mee? Door de overbevolking van de klassen zijn we ei- genlijk tot een numerus clausus gedwongen. Op be paalde momenten moeten we leerlingen op een wacht lijst plaatsen, die we pas een kans kunnen geven als er ergens een andere leer ling tussenuit valt. Maar tot nu toe geldt dat slechts voor de jeugdklassen. Ook ten opzichte van af gestudeerde leerlingen is dat een spijtige zaak. Waar deze mensen vroeger nog als vrije leerlingen moch ten komen en met het mate riaal van de akademie kon den werken, kunnen we ook hen niet meer aanvaar den. Ik zou die mensen graag opvangen, maar er is te weinig plaats, te weinig materiaal en te weinig le raars. Maar ze kunnen ons niet blijven beknotten, het onderwijs moet toch de kans hebben om uit te breiden. De grote hall neemt ook veel ruimte in. Die zou ook kunnen omgevormd wor den. Of wordt ze misschien gebruikt voor tentoonstel lingen? Neen. Ik heb een aparte tentoonstellingszaal, maar die speel ik niet graag kwijt. Het werk van de leer lingen moet toch eens ge zien worden. Daar komt nog bij dat Dendermonde eigenlijk geen zaal heeft die echt geschikt is voor dat doel. Het stadhuis wordt soms wel eens ingericht maar je werkt er met pane-; len en er is een slechte ver lichting. Men zou hier ook kleine koncerten kunnen geven, want muziek en beeldende kunsten gaan toch samen. Hier worden ook andere tentoonstellin gen gegeven, maar dat valt steeds minder voor omdat de ligging van het stadhuis beter is. Wordt kunstonderwijs nog altijd als een luxe be schouwd? Ja, het wordt nog niet helemaal aanvaard. Men vergeet nog te gemakkelijk dat een volk maar groot is door z'n kuituur. Maar wanneer die kuituur ont breekt, tja... Het is jammer, maar kunstonderwijs is nog een beetje misdeeld. En dat merk je wanneer je met sommige mensen praat. Die staan er gewoon buiten. De bedoeling van een akade mie is dan ook de mensen smaak bij te brengen en hen een goede basis mee te geven. Het is tenslotte on derwijs. Maar sommigen komen dan naar de schil derklas om zo gauw moge lijk een paar schilderijtjes te maken en er mee tentoon te stellen. En dat is dus niet de bedoeling. Is het nog verantwoord, leren tekenen naar plaaste ren model? Ik vind van wel. Het is zo moeilijk voor de leerlingen om direkt aan levend model te beginnen: ze hebben geen houvast. En je moet ook al een heel goede leraar heb ben die anatomisch juist kan uitleggen. En dat zit er niet meer in, de jongere le raars hebben het zelf niet mee. Na slechts drie jaar hoger kunstonderwijs te hebben gevolgd, mogen zij lesgeven. Ik vind dat je toch zelf nog wat moet presteren om les te geven. Wij dien den vroeger zeven jaar te tekenen alvorens we moch ten overstappen naar le vend model. Geef jijzelf les? Nee, niet meer. Er bleef geen tijd meer voor het ambt van direktrice. In 1969 ben ik hier beginnen lesgeven en toen ik in 77 direktrice werd ben ik er maar eventjes mee doorge gaan. De tijd die ik nu heb, 20 uur, is zelfs nog te kort. Maar een leraar is enorm belangrijk. Een school staat of valt met z'n leraars. Een aanwezigheidslijst zegt mij heel veel over een leraar. Als je bijvoorbeeld een lijst ziet waarop in het begin 40 leerlingen staan, maar waarop je na een paar maanden veel lege lijnen ziet, dan klopt er iets niet. Maar we beschikken hier wel over een paar zeer goeie leraars. Was jij het, of vergissen wij ons, die ooit gestart bent met een jeugdatelier? Ik ben er inderdaad mee gestart. Er was niet veel geld beschikbaar, maar er werd toch het nodige ge daan zodat ik kon begin nen. Het was toen nog zo dat je pas officieel erkend werd indien je al een jaar bezig was. Ik ben dus ge start en na verloop van een jaar had ik 80 leerlingen. Het was een enorm sukses. Krijg je spontaan hulp van firma's of bankinstel lingen? De folder die wij uitgeven is tot stand gekomen dank zij de hulp van C A. Bij de bouw van de zaak op de Oude Vest hadden deze mensen gevraagd of leer lingen van de akademie pa nelen zouden kunnen schil deren om voor de gevel te zetten, terwijl de bouw bin nenin verder ging. Als kompensatie betaalden zij onze folder. Het waren aan geleid door de leraar, een boeiende ervaring. Het on derricht van aangepaste ba sistechnieken is een niet te verwaarlozen onderdeel van de driejarige opleiding. Er is ook een initiatiekur- sus voor volwassenen. Deze kursus richt zich tot de vol wassenen die voor hun ar tistieke aanleg nog geen kans kregen en op deze ma nier hun ambities kunnen realiseren. In deze éénjari ge initiatie wordt het waar nemen op een intensieve manier toegepast. Het afwisselend studie programma van het oriën tatiejaar heeft naast een al gemene kunstvorming tot doel de leerlingen kennis en inzicht te laten krijgen in de verschillende discipli nes om er later een eigen keuze uit te bepalen. Vanaf 15 jaar kan men terecht in het hoger secun dair kunstonderwijs en op 19 jaar kan men naar het hoger kunstonderwijs-fina- liteit. De specialisaties van af het 2de jaar hoger secun dair zijn tekenen, schilde ren, beeldhouwen, grafiek, sierkunsten en keramiek. Het leren tekenen is vooral het leren observeren of zien. In elke kunsttak is het nodig een goede basisvor ming van het plastisch te kenen te bezitten. Naast de ze is de doorgedreven tekenopleiding een vol waardige kunstvorm. Het beoefenen van de gra fische kunsten vergt een grondige tekenvaardig heid. Naast etsen en diep drukken denken we aan de mogelijkheid in de toe komst dit atelier in de gele genheid te stellen de kur sus uit te breiden met steen druk en zeefdruk. Beeld houwen dan is één van de zuiverste en oudste vormen van de beeldende kunsten. Keramiek: deze toegepas te kunstvorm legt de na druk op een artistiek en harmonieus inzicht en op het verwerven van techni sche kennis voor het ver vaardigen van gebruiks voorwerpen of andere skulpturale vormen. Tradi tiegetrouw behoren de schilderklassen tot de meest bevolkte ateliers. Het programma voorziet in waarnemingstekenen kunstgeschiedenis en toe passingen in kleur. In de finaliteiten wordt de visie van de leerling persoonlij ker. Men werkt monumen- taler. De sierkunst tenslotte is een kunsttak die behoort tot de toegepaste kunsten en is vooral gericht op het funktionele. Naast een ba siskennis van het tekenen moeten de leerlingen krea- tief begaafd zijn. En verder zou ik nog graag een kur sus fotografie inrichten, omdat ik vind dat het eert zeer aktueel iets is. Tekst Ann Smoü Foto's Piet van San

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 15