IB Lust naar Kunst, Lokeren: De schurken - streken van Scapin Regiofilm Nieuw Leven Aalst met drie voorstellingen «'t Es zonde, zei ze...» in de Aalsterse stadsschouwburg Marionettentheater Kalleke Step Dendermonde start nieuw seizoen Aalsters toneelgezelschap 't Land van Riem voert op... Herman Gorter Gezelschap Lokeren met arbeidsteater De Voorpost - 21.9.1984 - 23 Het stuk «De schurkenstreken van Scapin» door Molière moest eigenlijk door de toneelmaatschappij Lust nm»1 Kunst voor het voetlicht gebracht worden als bekroning van het vorig toneelseizoen. Door de ziekte van een der voornaamste medewerkers, diende dit echter uitgesteld tot bij het begin van het nieuwe seizoen. De regie berustte bij Dries Wieme, en zeggen wij het maar van bij het begin: het stuk oogstte een overweldigend sukses: drie vertoningen met telkens een overvolle zaal. Dit bekende stuk van Moliè re is een klassieke prettige komedie, waarin twee va ders, Argante en Geronte, voor hun respektievelijke zonen, een vrouw hebben bestemd. Tijdens de afwe zigheid van de vaders moe ten de knechten, Sylvestre en Scapin, waken over de handel en wandel van de zonen. Scapin is echter een doorwinterde knecht, die er het handje van weg heeft eenieder in het ootje te ne men. De onderscheiden rol len, die allen op schitte rende wijze vertolkt wer den, waren in handen van Chris Vanden Durpel (Octa ve), André Haentjens (Syl vestre), Magda Van de Vij ver (Yacente), Aimé Dros- sens (Argante), Jan Van Driessche (Geronte), Jac ques Van Avermaet (Lean- dre), Annick Rombaut (Zer- binette), Gaby De Meyer (Nérine) en Jozef Van Hiel (Carle). Met opzet hebben we er één nog niet ge noemd. en de anderen zul len het ons niet kwalijk ne men, en dat was de jonge Bart Van Avermaet, die met een ware virtuositeit de rol van Scapin heeft vertolkt. Daarmee treedt hij in het spoor van zijn grootva (des tijds een beroemd amateur regisseur en toneelspeler) en ook van zijn vader Tony. Voor dit stuk moest ook beroep gedaan worden op een massa figuranten. Ook "dit deel was tot in de punt jes verzorgd. Ook de muzi kale begeleiding door Eddy Picavet, Walter Famaey, Herald Van den Broeck en Hilde Van Driessche mocht er zijn. En over kostume ring, dekoruitvoering en grime vrezen wij dat wij nog dikwijls in herhaling zullen vallen. Zoals altijd werd er aan het Lokerse publiek weer iets schitte rends aangeboden. Geen wonder dat er na de uit voering aan alle spelers, van de eerste tot de laatste, een daverend langdurig ap plaus te beurt viel. Na de première op vrijdag werden de toeschouwers ook nog vergast op een toe maatje: vier zeer verdien stelijke leden van Lust naar Kunst werden in de bloe metjes gezet. Fern and De Bruyn Toen de overgrote meerder heid van het gezelschap het levenslicht nog niet had aanschouwd, was Fernand reeds aktief. Ofschoon wij hem gedurende die zestig jaren nooit op de planken hebben gezien, was hij de allround man van de vere niging. Maar hij vermeed angstvallig in het licht van de schijnwerpers te staan. Naast een kortstondig voorzitterschap was hij ont werper en bouwer van het dekor, waarbij hij een uiter ste zuinigheid in acht nam. Zo konden kromme nagels die reeds tienmaal dienst hadden gedaan, ook een elf de keer worden gebruikt. Men kon dan ook in het verleden geen betere schat bewaarder vinden. Tot op de huidige dag doet hij dat nog voort. Vroeger maakte Fernand ook nog als sekre- taris de maandelijkse ver slagen die gekruid waren met fijne spitsvondige hu mor, dit tot jolijt van de algemene vergadering. Jozef Van Hiel Is sinds vijftig jaar onafge broken aktief in het toneel leven van Lokeren. In sep tember '34 sloot hij zich aan bij Lust naar Kunst, en op THE TEMPLE OF DOOM Twee jaar terug kon u Harrison Jones, professor archeologie, volgen in een overweldigende tocht op zoek naar een vreemde schat. Het vervolg staat nu netje» op pellikule en na een wervelende veroveringstocht doorheen de Verenig de Staten staat Europa hetzelfde scenario te wachten. Iedereen, zeker de bioskoopuitbaters die een bar slecht seizoen zullen proberen op te krikken, kijkt reikhalzend uit naar het nieuwste superprodukt van wonderboy Steven Spielberg. Het verhaal doet niet terzake omdat leute verkopen en sensationeel pulpamuzement brengen op het niveau van de populaire avonturenfilms uit de jaren '30 uiteindelijk de enige opzet is van regisseur Steven Spielberg The Temple of Doom staat alleszins op de nominatie- lijst voor de beste publieksfilm van het lopende jaar. Aalst Sint-Niklaas CISKE DE RAT Nederlandse film van Guido Pieters. De achtergrond is Amsterdam anno 1934, de hoofdfiguur Ciske die door de omstandigheden hard gemaakt zijn weg probeert te vinden doorheen het leven. Blijkbaar houdt het Vlaamse publiek van deze Ne derlandse kopij van onze nationale figuur «De Wit te», waaruit blijkt dat zo'n tema's van alle tijden en alle volkeren zijn. Aalst SCARFACE Al Pacino hangt nog maar eens de beest uit, op een andere manier is deze film niet te bespreken. Pacino is een Cubaanse vluchteling die een bliksem- karrière maakt in het zuiden van de Verenigde Staten. Zijn handeltje is drugs en geldsmokkel. De weg tot de top is bezaaid met lijken en na verloop van tijd betaalt het «beest» dezelfde tol als zijn slachtof fers. De scenarist van Scarf ace heeft weinig op papier moeten zetten, tenzij de grofste schuttingwoorden aan elkaar rijgen en ze te laten overbrengen door een akteur die dringend aan een psychische behan deling toe is. Dendermonde AN OFFICER AND A GENTLEMAN Herneming van de suksesvolste film uit 1983. Zack Mayo (Richard Gere) heeft zich als kandidaat officier laten inschrijven bij het Amerikaanse leger. In zijn vrije uren ontmoet hij Paula (Debra Winger) waarop hij verliefd wordt, maar tot de orde komt als het zjjn ambities betreft. Deze film is de zoveelste bewerking van «The Ameri can Dream». aardig, sentimenteel, en duidelijk refe rerend naar de kranige liefdesfilms uit de jaren '50, happy-end inkluis. Lokeren BREAKSTREAT 1984 Breakdance als de zoveelste rage die komt en gaat met de seizoenen van het jaar. Weliswaar is Break- streat niet kunstmatig in elkaar gefikst, maar ge groeid uit de harde sloppenwijken van New York. Maar goed, de film heeft een flauw verhaaltje, waarin de «koppendans» de hoofdmoot voert. Aan te raden voor liefhebbers en andere aspiranten YENTL I.B. Singer werd met zijn literatuur over de Joodse gemeenschappen in Polen wereldbekend. Zijn kortverhaal Yentl gaat over een meisje dat wil studeren, maar door de traditie wordt tegengehou den en zich dan maar verplicht ziet een mannenver- momming aan te trekken. Blijkbaar vond Barbara Streisand dat zo'n pakkend verhaal dat ze alles zelf heeft georganiseerd. Zelf de hoofdrol spelen, regisseren, de centen bij elkaar gezocht om het projekt te financiëren, enz. Maar het enige waarin ze onovertrefbaar is, zijn haar liedjes, La Streisand op haar best Daarvoor uiteraard een grote pluim, voor de beelden houden we bij vol doende. Sint-Niklaas enkele toneelstukken na heeft hij ononderbroken meegespeeld. Meer dan 100 rollen (hoofd- en bijrollen) heeft hij vertolkt. Jozef was ook 20 jaar lang betuurslid. In de ruime belangstelling voor de toneelgroep had Jo zef een belangrijk aandeel, aangezien de vele toegangs kaarten over heel Lokeren door hem verspreid wer den. Jozef was een graag- geziene figuur in Lokeren, wiens minzaamheid door iedereen geapprecieerd werd. Volksgeliefd als niet een, was en is hij een be langrijke schakel in het kulturele leven van onze stad. Aimé Drossens Bij de meesten is hij beter gekend als Amaat. Hij stu deerde aan de Muziekaka- demie van Lokeren en be haalde er de eerste prijs in Voordracht- en Toneel speelkunst en de Rege ringsmedaille. Vervolgens vervolmaakte hij zich aan het Muziekkonservatorium van Gent, waar hij ook eer ste prijzen behaalde. Nu is hij nog altijd leraar aan die zelfde Akademie van Loke ren. Hij is ook lid van het poèzieteater Tregechram. Hij was 25 jaar bestuurslid, waarvan 14 jaar voorzitter van Lust naar Kunst. Hij vertolkte verscheidene hoofdrollen. Hij was stich ter van het Lokers Jeugdto neel. Hij regisseerde diver se toneelstukken in het St.- Jozefinstituut en St.-Lode- wijkscollege, waaronder de sprookjes van Yvonne Wae- gemans. Jan Van Driessche Heeft gedurende 40 jaren zijn ongemeen talent bewe zen. De man wiens door dringende gouden stem lang bleef nazinderen, heeft gedurende al die jaren een dertigtal eerste planrollen gespeeld. In het archief van Lust naar Kunst vinden we ook dat hij zich vele jaren Lokeren. Lust naar Kunst. Met de opvoering van «de schurkenstreken van Scapin bereikte Lust naar Kunst heel wat publiek, (polo) Landbouw-, tuinbouw- en milieutentoonstelling te Aalst Vanaf morgen zaterdag 22 september tot en met woensdag 26 gaat in de Keizershallen te Aalst een zeer aantrekkelijke tentoonstelling door met vol gende afdelingen. Ingang: vijvers en planten. Archieven en stamboeken of de weg naar se- lektie. Dieren: bijna een ark van Noé met zo mogelijk steeds een paar: schapen, geiten, zeugen, warm- bloedpaarden, een ponyhengst, een stier, een koe, en de trots van ons land, het Belgisch trekpaard. Akkerbouw: graangewassen van korrel tot schoof, mais, bieten, aardappelen, veldvruchten. Afgeleide produkten: melk en melkerijartikelen. Van graankorrel tot brood. Geslacht vee, gevo gelte, eieren. Tuinbouw: een pracht van planten en bloemen in alle variëteiten. Ook fruit en bijenteelt. Hop: teelt, pluk, gebruik, soorten, degustatie in stemmig Faluintjeskader Allerlei: nieuwe technieken, computers, machi nes, voorlichting, biologisch tuinieren, enz. Leefmilieu: natuurbehoud, psychische leefwijze, homeopathie, stads- en dorpsherwaardering. Open elke dag van 10 tot 21 u. Inkom: 40 fr. Scholieren in groepsverband, gepen sioneerden en mindervaliden: 20 fr. Onder de 12 jaar: gratis. Klompenbal in Keizershallen, inkom langs Beek- veldstraat, op zaterdag 21 september. Begin te 21 u. Iedereen wordt vriendelijk uitgenodigd. Hopprijskamp op woensdag 26 dezer vanaf 10 u. De Aalsterse toneelvereniging Nieuw Leven pakt voor het komende seizoen uit met drie voorstellin gen. Twee ervan behoren tot het abonnementen pakket, de derde opvoering niet. Een individueel abonne- hebben plaats op 17, 18, 23, ment kost voor het nieuwe 24 en 25 november. In het speelseizoen 170 fr. per stuk komen niet minder persoon (plus zestigers be- dan 25 akteurs voor die zul- talen 120 fr.). Men kan ook len zorgen voor een ont- gezinsabonnementen aan- spannende avond, schaffen, waarbij de eerste Het tweede stuk heet «in d persoon 170 fr. betaalt de volgenden (ouder dan 12 holte van je arm» en is het bekende blijspel van Dimi- Lokeren. De jubilarissen van Lust naar Kunst: Jan Van Driessche, Amaat Drossens, Jozef Van Hiel en Fernand De Bruyne. (polo) verdienstelijk heeft ge maakt als bestuurslid. Jan was niet alleen een hoog staand akteur, maar heeft ook zijn toneelvakman schap bewezen in acht stuk ken die hij geregisseerd heeft. Zijn intense belang stelling voor het toneel ten slotte blijkt uit zijn werk. Hij heeft namelijk 6 toneelwerken vertaald uit het Frans en het Duits, waarvan er drie kreaties gebracht werden door Lust naar Kunst. Tot hier het relaas over wat dezer dagen te Lokeren ge beurd is bij de Toneelgroep Lust naar Kunst. De vol gende produktie die al zeer binnenkort door de groep zal gebracht woden, is «Vis voor vier» door Wolfgang Kohlhaase en Rita Zimmer. De speeldata zijn: 2, 3 en 4 november. En de regie be rust deze keer in handen van een geboren Lokeraar: Hugo Govaert. J.V.L. jaar) 150 fr. Kinderen tot tri Frenkel Frank. Dat stuk 12 jaar betalen 120 fr. A- wordt gespeeld op 23, 24, bonneren kan ook op het 29 en 30 maart, adres Victor De Rijcke, Buiten abonnement geeft Popperodedries 7 te 9300 Nieuw Leven op 25 januari Aalst. een eenmalige voorstelling Wie geen abonnement heeft van «Bert, de zot van 't Kat- betaalt 120 fr. per voorstel- teveld». Het stuk werd ge ling en de toegangsprijs schreven door Paul Cop- voor de plus zestigers en de pens, die ook voor de opvoe- kinderen tot 12 jaar be- ring zorgt. De try-outs van draagt 80 fr. dit stuk kregen een heel Als eerste stuk koos Nieuw lovende kritiek. De algeme- Leven voor het volksstuk ne toegangsprijs voor deze «Peegie» van Willem Denys opvoering bedraagt 120 fr., die het gelijknamig boek plus zestigers en kinderen schreef. Het toneelstuk is tot 12 jaar betalen 80 fr. en een bewerking van het boek op vertoon van zijn abonne- door Willem Putman (Jean ment krijgt men 20 fr. ver- Du Pare). De voorstellingen mindering. Op uitnodiging van het Instituut voor Medische Dringen de Hulpverlening, afdeling Aalst, ten voordele van het projekt «Red een Leven», is het Gents Amusementsteater in de stadsschouwburg van Aalst (Vredeplein), op 22 en 23 september 1984, telkens om 20 uur, te gast met een knappe vertolking van «'t Es zonde, zei zein een bewerking naar Bertold Brecht. anderen weet wie hij is... Waarom is hij op de begra fenis van Jeanne? Als in een puzzel verneem je alle relaties, onderlinge verbanden tussen de zeven Het uitgangspunt is voor iedereen welbekend: een be grafenis. En dan begint het pas... Plots is de familie groter dan verwacht. Plots zijn er vele nabestaanden veel zorgzame en gedienstige mensen die de overledene de laatste jaren hebben ge holpen en bijgestaan. Ook in het toneelstuk gaat het zo. Madame Jeanne was een rare, frivole, rijke vrouw. Ze laat een zaak achter (en dus ook veel geld?). Er is Jaak, haar rechter hand op de zaakEr is Ginette, de dochter van., nu ja, man... haar bijzit! En dan ook Gilbert: haar pleeg zoon... of wat zou hij in werkelijkheid zijn? Er zijn nog twee echte familiele den: haar broer nonkel Georges en haar neef Je- room. Allebei herinneren ze zich plots dat ze familie van Jeanne zijn... En er is ook meneer Julien Gendebien, initiatiefnemer van een or ganisatie voor ontwikke lingshulp waarvan Jeanne voorzitster is... En... er is Gerard! Niemand van de Intussen snap je misschien nog iets anders: in de knap pe vertolkingen wordt ge speeld met de «Z»! Met ze ven: Zaak, Zinette, Zilbert, Zorges, Ze room, Zulien en Zerard, rond het onzichtba re, maar belangrijkste per sonage: Zeanne! Ze zijn niet alleen met 7, bovendien is de ene erg jaloers, de ande re is gierig, de derde is ver waand, nog een ander is opvliegend, enz. Precies zoals de zeven hoofdzon den! Dit verklapt je al iets over de speciale stijl van «'t Es zonde, zei ze...». Het stuk wordt op de plan ken gebracht door Sonia Berbiers, Wim De Puydt, Frank Van Laecke, Hugo Van Damme. Eddy Daese, Ignace Gulinck en Eddie Claes in een regie van Eddy Daese. De decoruitvoering werd toevertrouwd aan Maurice De Spiegeleer, Pie- ter Van De Ostende, Geor ges Berbiers, Bart Ver- maereke, Michel Bracke en Eric Meuleman. Toneel meester is Maggie Pieters. Grime en kostuumadvies is in handen van Bart Ver- maereke. De vertoning van deze «su blieme zwarte komedie» is voor het toneelminnend Aalst beslist een ideale gele genheid om even van dicht bij kennis te maken met het Gents Amusementstheater. Fijn als jij er ook bij bent! D.B. Op 21 mei 1976 werd te Dendermonde Kalleke Step herboren. Officieel gaat het marionettentheater dus zijn negende speelseizoen in. De eerste echte voorstelling had plaats op 6 februa ri 1977. Men bracht toen «Het geheim van de oude Toren». Aan deze eerste voorstelling waren weken en maanden van timmer-, verf- en oefenwerk voor afgegaan. Sinds vorig jaar is men aan herhaling toe, want het re pertorium dat men heeft is ontoereikend en bovendien is het publiek op die negen jaar ook totaal hernieuwd. Momenteel heeft men 10 stukken met een speelduur van anderhalf uur opgeno men. Het pronkstuk is na tuurlijk «En waar de Sterre bleef stille staan», 'n stuk voor volwassenen. Daar naast zijn er nog 4 stukken die een uur duren en tien stukken die een half uur lang zijn. In totaal werden er reeds 30 teksten ge schreven of bewerkt. Spreekt vanzelf dat de be scheiden poppenfamilie van bij de start, ondertussen sterk is aangegroeid. Mo menteel telt men 54 huisge noten (dieren bijgeteld). De zolder wordt bovendien vol gestopt met decors en attri buten en dit jaar werd hij zelfs verrijkt met een «Pop- penkamer». Het negende speelseizoen gaat van start op zondag 23 september om 14.30 u. met de opvoering van een kort stuk «Het sprekend hoofd». Daarna volgt een atelier. Alle kijkertjes zullen deze keer een stokpop maken en ermee huiswaarts kunnen keren. Verder programma Zaterdag 20 oktober om 14.30 u. opvoering van de Tondeldoos; op zaterdag 10 november speelt Kalleke Step te Appels «De appel boom van Sinterklaas»; op zaterdag 17 november om 10.00 u. begint de kursus voor het maken van pop- penkoppen in Latex, dooi de heer Maillard (inschrij ving noodzakelijk) en om 15.00 u. opvoering van «Het Marsmannetje» in de Ros Beiaardzaal van het stadhuis ter gelegenheid van de veertiendaagse van het kinderboek; zondag 18 november om 14.30 u. op voering van «Hallo met Mars»; zondag 2 december om 14 30 u opvoering van «De appelboom van Sinter klaas» en op zaterdag 22 december om 14.30 u. wordt «De gefopte rover of Abakadabra» gespeeld. Dit laatste stuk wordt nog her nomen in januari en fe bruari. In het tweede deel van het speelseizoen wordt ook gedacht aan «Kalleke in de ruimte» en... als de tijd en herhalingen de spe lers gunstig zijn, kan ook nog Reynaert De Vos er misschien doorkomen. Een goed gevuld program ma dus voor de kinderen en zelfs voor hun ouders. Kalleke Step heeft de oude prijzen gehandhaafd: 40 fr per kind, 30 fr. voor broer tjes en zusjes en 25 fr. voor groepen. De volwassenen betalen 60 fr. De opvoeringen hebben plaats in het Kalleke Step- theater. Sint-Elooistraat 15, te Grambergen. «Schaftijd» in Netwerkcentrum Op zaterdag 29, zondag 30 vele vlakken, blijken ze september en maandag 1 twee goede vrienden te zijn. oktober telkens om 20.00 Het motto dat het samen- uur brengt 't Land van houdt is alom bekend: «het Riem een opvoering van leven is een strijd» «Schaftijd», een toneelspel Het stuk is geschreven met van Paul Coppens in een een enorme dosis volkse regie van Mieke Leeman, humor en met niets ont- Akteurs zijn .Paul Coppens ziende uitdrukingen die als en Fons Vinck en het stuk een waterval uit de mond wordt opgevoerd in van deze twee «echte» Netwerk. bouwvakkers rollen. Het «Schaftijd» is een tragi-ko- tweetal lijkt zo van de medie waarin we twee bouwwerf weggehaald en bouwvakkers leren kennen op de planken gezet. Geen tijdens hun dagelijkse schilderij dat met een fijn schaftijd. Ze zijn twee penseeltje is bijgewerkt, tegenpolen: de ene is geluk- geen mooie maar verkeerde kig getrouwd en heeft een kleuren. Eerder een foto, kind; de andere is een vrij- een beeld zonder enige gezel en een rokkenjager, vorm van trucage waarin Ze hebben ook hun specific- het leven mooier wordt ke aanpak van de levens- voorgesteld dan het is. vraagstukken in deze kri- Kaatten voor deze opvoe- sistijd: de ene weet zich een ringen kunnen worden be- vuist te maken, de andere komen bij Luc Noek, Ge- zoekt heil in de drank. On- raardsbergsestraat 18. bue danks de vele verschillen op 11 te Aalst (053/210471 Onder de titel «Festati '84» had het «Internationaal Ama teurstheaterfestival» plaats in het kultureel centrum van Lokeren. Het Herman Gortergezelschap, als Lokerse or ganisator, ontving toneelverenigingen uit de verschillen de Vlaamse provincies. Ook amateurgezelschappen uit Nederland en Tsjechoslowakije waren te gast. Nu is het de beurt om een wederbezoek te brengen aan de gast uit Tsjechoslowakije, nl. het toneelensemble Jraja Dimitrova uit Martin bij Bratislava. De keus viel op het stuk: «Jacques of de onderwerping» van Eugène Ionescu. Ionescu Ionescu is een Franstalig schrijver van Roemeense afkomst. Na wereldoorlog II ontpopte hij zich als baanbreker voor het absur de. Het was in 1954 met «Amedée ou comment s'en débarasser» dat Ionescu een groter publiek bereikte. Andere werken zijn: De ka le zangeres, Rhinoceros, De koning sterft... Heel dik wijls toont hij ons in zijn werken het gevaar van de totalitaire staat, het totali tair systeem. Het individu wordt dik wij Is gedomi neerd door de materialisti sche machten waarvan Io nescu de alomvertegen- woordigde onderdrukking ondervindt. Jacques, of de onderwer ping In zijn stukken wil hij de kleinburgerlijke waarden aftakelen, het lyrische, dichterlijke, innerlijke dra ma redden tegenover het sociale, historische, epi sche, en de taal hernieuwen na de geestelijke ontkrach ting van het woord. Hij greep daarvoor naar het ab surde en het komitragi- sche. Het gaat over een cliché burgerlijk gezin, vader, moeder, grootvader en - moeder, met als spilperso- nage Jacques, die niets doet om op te vallen. En daarbij nog de zuster van Jacques, Jacqueline. Wanneer de an dere familie, Robert, met haar dochter uitpakt, na de gebruikelijke kennisma king, weigert Jacques Ro- berte I te huwen ze is niet lelijk genoeg. Hij wil een verloofde met drie neuzen, in plaats van Roberte met twee neuzen. De familie Ro bert offreert een tweede dochter, Roberte H, met drie neuzen; daarop volgt de kennismaking van de twee jongelui, als een poëti sche rustpauze na de origi nele chaos. En het is dc vrouw Roberte II - die Jacques uiteindelijk in palmt, na een spel van kat en muis. Het stuk «Jacques, of de onderwerping», van Eug ène Ionescu wordt gebracht door het Arbeidersteater Herman Gortergezelschap, op zaterdag 6 en zondag 7 oktober 1984, telkens om 20.15 u. in de Torenzeel, Torenstraat 1 te Lokeren. De toegangsprijs bedraagt 120 fr. of 100 fr. voor CJP en +3. Kaarten zijn te beko men bij de leden en bij VVV: Torenstraat. Koijtaktadres: Roger Bussens, Dr. Van- nestestraat 28 te Lokeren. J.V.L. De Regie der Posterijen heeft op 8 oktober een reeks van vier speciale postzegels uit, ge naamd abdijen, respekticvclijk gewijd aan de abdijen van Avcrbode, Chimay, Rochefort en Affligem. De zegels hebben een verschillende waarde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 23