Blazersensemble Nationale Opera
in Lokers Kultureel Centrum
Eén jaar Combo te Wieze
Koncertkaleidoskoop
Willem Vermandere in
Heilige Maagdcollege Dendermonde
N.O. Train Jazzband in Temse
Sint-Gregoriuskoor en Trio Terzetto serveren
slotkoncert van Cultureel Weekend te Buggenhout
Tentoonstelling; in het Waasland
II
Str ij kk war t et
Nationale Opera
in Aalsters Belfort
44 - 21.9.1984 - De Voorpost
In Lokeren worden drie koncerten ingericht in het kader 1781). Van de eerste wordt
van het Festival van Vlaanderen. Het eerste kun u een «Octett für Blaser» uit-
meemaken op donderdag 27 september a.s. om 20.30 uur gevoerd, een vierdelige
in het Kultureel Centrum (Torenzaal). Dan is het Blazers- kompositie (allegro vivace,
ensemble van de Nationale Opera te gast met werk van adagio, menuetto allegretto
Krommer, Mislivecek en Mozart. en allegro). Het «Blazersoc-
Bl^ersensemMs „an de ten Jean-Marie Carrette en 2™, lïedeb'tr'm teSt
Nationale Opera Bernard Carrette. ,,~f bestaat
dratke orkest- Derek Wieken. larg(J
praktijk voelen de meeste De leider van dit Blazersok- rondo-allegretto
leden van het Simfonieor- tet van de Nationale Opera De hoofdhrok van het pro-
kest van de Nationale Ope- is de Engelse hoboïst Derek gramma ligt na de pauze
"VÏ o™8" T°m Wlcke»s Hij in met aria's 5i ensemble uit
ook de kamermuziek intens i960 zijn debuut in the «Cosi fan tutte» van Wolf
je beoefenen. Royal Liverpool Philharmo- gang Amadeus Mozart
Zo zijn er m de schoot van nic Orchestra en was dan (1756-1791). Hoewel deze
het orkest reeds een tiental negentien jaar lang eerste opera buffa uit 1790 ge-
ensembles gevormd, waar- hoboïst in the Royal Phil- schreven is in het jaar vair
onder een strijktrio, -kwar- harmonie Orchestra in Mozarts dood, heeft zij toch
tet, -kwintet, een bla- London, dat toen onder de met de diepte van «Figaro»
zerskwintet en blazersok- leiding stond van Rudolf en «Don Giovanni» maar zij
tet. Het Strijkkwartet is Kempe. is een model van speels-
vanavond trouwens bedrij- Vervolgens kwam hij in het heid.
vig te Aalst met een pro- orkest van het Royal Opera Een bezwaar is de onwaar-
gramma van Franse mu- House Covent Garden. On- schijnlijkheid van het gege-
ziek mt het eerste decen- dertussen speelde hij ook in ven: een heleboel tribulaties
mum van de 20* eeuw het Blaaskwintet van Barry en onwaarschijnlijke wen-
Het Blazersoktet is opge- Tuckwell en daarnaast gaf dingen rond de «trouwe-
ncht op ïnitatief van Derek hij vele recitals met de pia- loosheid» van de vrouwen
Wickens, eerste hobo-solo nist John Constable. COSI fan tutte: zo doen ze
van het Opera-orkest Hij realiseerde tal van op- aiipmnaii
Het ensemble bestaat uit: namen en maakte ook een Wie interesse heeft voor dit
hoboïsten Derek Wickens film over de techniek van koncert kan toegangs-
en Ivan Dudal klarinettis- zijn instrument, de hobo. kaarten'aanschaffen aan de
ten Raymond Dils en Hans Driis van 2=n fr hi. H„
Vanneste (die vanavond Krommer, Misüvecek y y y -Kultuureemeen
ook optreedt ih het AklK.r- e„ Mozart SST 1
se Belfort...), fagottisten Het koncert voorziet vóór teb9100 Lokeren, ook tele-
Dirk Noyen en Masahito de pauze werk van Franz fonisch op nr 091/48 28 05
Tanaka^ contrafagottist Krommer (1759-1831) en (van 9 tot 12 en van 14 tot
Iwem DHaese en hoornis- Joseph Mislivecek (1737- 17 uur).
De showgroep «Combo» uit uit een half dozijn jonge zelf en brengen tussendoor
Wieze is voor de eerste keer rasechte Wieze naren, die nog allerlei grappen en
jarig, en daar zo'n heuglij- luisteren naar de klinkende sketches. Ze gaven dit jaar
ke gebeurtenis niet onopge- namen: Raf Coppens (Al en ook het vorige een
merkt mag voorbijgaan Van Dam), Ignace Coppens suksesvol optreden tijdens
hebben de leden een groots (Cesar Chinchinatti), Jos de dorpsfeesten te Lebbeke,
optreden, met fuif, georga- Coppens (Albert Chinchi- en schieten in actie voor al
nizeerd op zaterdag 22 sep- natti). Taf Casier (Reif Pera- wie er om verzoekt,
tember in het Gildenhuis te ro), Hans Van Driessche Voor boekingen en reserva-
Wieze, met start om 20 uur. (Steve Miami) en Rik Ver- ties kan men steeds terecht
v n meir (Etjen Chinchinatti). bij Jos Coppens, Gehucht-
Ken je Combo. Deze akteurs schrijven al veldstraat 2 te 9380 Wieze.
Dit showensemble bestaat hun muzikale nummers J.V.L.
Festival van Vlaanderen
Musico Antique Köln in Antwerps Vleeshuis
Het prachtige Antwerpse Vleeshuis in de buurt van de
Grote Markt was volledig volgelopen voor het ensemble
Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhord Goebel, dat Italiaanse
en Duitse barokmuziek zou uitvoeren.
Het «Baletto secundo voor twee violen, altviool en basso
continuo» van Biagio Marini (1597-1665) releveerde on
middellijk de grote kwaliteiten van het ensemble.
Van H.l. Biber werd «Mensa sonora pars III» uigevoerd
met de uitzonderlijke mooie Sarabanda en von Giovanni
Legrenzi de «Sonata a quattro in c voor strijkers», die een
muzikale beheersing liet horen die bewonderenswaardig
was. Voor de pauze nog de Sonata «La Follia» uit Vivaldi's
opus 1, waarin vooral barokcelliste Phoebe Corrai een
prachtige virtuositeit ten toon spreidde.
Haèndel was in het programma vertegenwoordigd met de
«Sonata in F voor viool en basso continuo, opus 1 nr. 13»,
waarin leider Reinhard Goebel schitterend kon uitpakken
met zijn muzikale virtuositeit.
Andreas Staler speelde de solopartij in het «Concerto in D
voor klavecimbel» B.W.V. 1054, subliem.
Bachs Matthaus -
Passion in Gentse Katedraal
Een unieke belevenis zal het wel altijd blijven: het bijwonen
van Bachs meesterwerk, de Matthöus-Passion. Meer dan
drie uur hemelse muziek in een aaneenschakeling van
recitatieven, aria's en koralen. Dirigent Philippe Herrewe-
ghe wist dit voor elkaar te brengen met een indrukwekken
de reeks vertolkers: het Ensemble Vocal et Instrumental de
la Chapelle Royale de Paris, het Collegium Vocale uit Gent,
het koor In Dulci Jubilo uit Sint-Niklaas en de solisten
Barbara Schlick, sopraan, René Jacobs, altus, Howard
Crook en William Kendall, tenoren, Michael Schopper en
Peter Kooy, bassen. Een indrukwekkende bezetting zonder
zwakke schakels.
De koren presteerden uitzonderlijk goed, homogeen en
doorzichtig. Tenor Howard Crook als evangelist en bas
Michael Schopper als Christus waren gewoonweg schitte
rend: voorbeeldige diktie, geen pathos. De overige solisten
dan: Barbara Schlick uitstekend als altijd, René Jacobs
outstanding, tenor William Kendall erg degelijk en Peter
Kooy hebben we nooit zo evenwichtig geweten.
Dvoraks «Requiem» in O.L.Vrouw-Katedraal te Antwerpen
De Filmharmonie van Vlaanderen, het koor Contores uit
Brugge en de solisten Elisabeth Lane, sopraan, Lucienne
Van Deyck, mezzosopraan, James Griffett, tenor, en
Joachim Kirschenberg, bas, verzorgden op 12 september
te Mechelen en op 14 september in de Antwerpse kate
draal een uitvoering van het «Requiem» van Antonin
Dvorak. Het werd een mooie verklanking, en toch was de
publieke belangstelling niet overweldigend te noemen.
Dirigent Avi Ostrowsky wist dit werk uit te bouwen tot een
prachtig geheel; nooit ging het vervelen, integendeel-
Het koor Cantores, een van onze beste Vlaamse koren,
was uitstekend; hetzelfde mag gezegd worden van de
solisten die een homogeen muzikaal geheel vormden. Het
orkest, daarover zijn we minder opgetogen.
L
zijn sappig Westvlaams
trouwens de overtuiging
van de organizatoren ter
zake.
De loopbaan
In het kader van de feestelijkheden ter gelegenheid van streek de Westhoek,
het honderdvijftig jarig bestaan van het Heilige Maagd- harde leven van de m<
college, organizeert de jongerenorganizatie De Vlaamse daar ter plaatse, de
Vlagge die immers haar ontstaan kende op het college, durende strijd tussen n.
een kleinkunstavond met Willem Vermandere. Hij is en natuur komen vaak
ongetwijfeld de meest bekende kleinkunstzanger in h°d- Vermanderes liedei
Vlaanderen. hebben niet alleen Vlaani
Vorig jaar startte De «Blanche en zijn peird» en ren- maar °°k Nederla t
Vlaamse Vlagge met het «Lat mie maar lopen». veroverd omwille van h B
initiatief de jeugd maar ook eenvoud en charme. B
de volwassenen in kon takt Willem Vermandere ont- 1981 verscheen zijn zes E'
te brengen met de klein- dekte pas laat zijn talenten elpee «Lat mie maar lope B
kunst van eigen bodem. Vo- als zanger en als kunste- waarmee hij voorgoed B
rig jaar kwam Jef Eibers op naar Hij voelde zich eerst Nederland wist door I
bezoek. De Vlaamse Vlagge geroepen tot het priester- dringen. In maart 1982 a F
wil vooral de opwerping als se^ap en zo kwam het dat hij voor deze elpee een go
zou er geen eigen Vlaamse Wdlem na zijn middelbaar den plaat ontvangen,
kuituur meer zijn weerleg- onderwijs naar het klooster In oktober van vorig ja
gen. Vermandere staaft in t1"0*1- Het leven beviel hem werd een boek over V< B
daar minder goed dan hij mandere voorgesteld. H
had verwacht en enkele ja- kreeg als titel «Van lied
ren later zou hij de kloos- stenen»,
tergemeenschap dan ook Vermandere is te bewond
verlaten. Dat religieuze ren en vooral te beluister
Willem 'avontuur' heeft grote in- op vrijdag 28 september I
Vermandere begon op het vloed op hem gehad. Den- de feestzaal van het Heili I
Humorfestival van Heist ken we maar aan liederen Maagdcollege te Dendi
aan zee in 1968. Hij won er als «de bruiloft van Kana», monde. De toegang
toen de eerste prijs en se- «De Verloren Zeune», «Je- draagt 150 fr. aan de kas
dertdien is hij in Vlaande- zus op aarde» en «Gebed» en 120 fr in voorverkoo
ren een van de boegbeelden Een ander tema dat Ver- Kaarten kunnen wordi
van de kleinkunst wereld, mandere zeer nauw aan het besteld bij Raf Vermeil e
Aan Vermandere danken hart ligt is het landelijke Killestraat 6b te 9168 Moe lec!
we prachtige liederen als leven van zijn geboorte- zeke (052-47.86.01). |roti
N.a.v. hun tienjarig bestaan verzorgen de mensen kort is banjospeler Patr
van The New Orleans Train Jazzband een optreden Van Houte de trein ko
in taverne De Gulden Cop, hoek Markt-Kasteel- versterken. Waar de 1
straat in Temse. Je kan dat aperitiefkoncert zondag vroeger een gitaar gebra
23 september van 11 tot 13-14 u. gratis bijwonen. de ritmesektie is n
t_ j nu overgeschakeld naari
Si I»'V2? 's naast de noB bani°-wat k*» «»i 'ypi*
gericht door Alajos Van Pe- oorspronkelijk medestich- is in een New Orleansf
tegem, trombonist, die elf ter, hij is ook de arrangeur matie.
jaar speelde met de Jegg- van de meeste nummers die Arnold De Schepper
pap N.O. Jazzband. Daar de band speelt. Tony speelt vroegere gitarist, speeit;
deed hij heel wat ervaring ook gitaar en contrabas de bass. Zijn verhuis na
op en ook door zijn kontak- (vroeger bij Fruit Juice Re- dit instrument komt zeil
ten met ongmele musici uit velation). de swing in de band t
,Wer? Drummer Dirk Bursssens goede en zo horen wij nu--
T mag °°k 313 0611 der eersten dan toch nog een numme k
speelde hij naast Bill Cole- van de Train worden be- tje rn H P
man, Alton Purnel. Louis schouwd. Hij speelt onge-
Nelson. Albert Nicolas en kompliceerd een stevige h Va t
heel wat vooraanstaanden beat, volledig in funktie f^smSiek
uit de FiimnonA Mom rw>_ i *t;; jleansmuzien
leans Jazz.
Trompettist Tony Peelman
naar voor
,tocf
op minder gespeelde nuajf
mere. Naast nummers s
de ballrooms swingen
«Dormi Jesu Dulcissi- ken verbande!
Republic» van J.W. Howe,
duivel-doet-al van het or
kest, vooral voor de techni-
sche probleempjes. „e swm(feB
de P»»° f®n «uwe t
getrouwe vk, de Belgische de Het emh^ I
jazz. Gmdo Hos, de vootrnt- me waarmee de Trein epM f
Lolterse en de podia «teistert» is
JankHib. waar ooit de van de redenen waarom i
ttmshaven .«id. Trtun opnieuw worden g
Jazzband. Hard werkend vraagd n";
S.d™ ,5? d2ÏÏ De New Orleans Train Ja.
had
grotere
mogen
Na drie dagen die bol stonden van kulturele aktivi- hele koncert zou doorspe-
teiten met toneel, kabaret, muziek besloot Buggen- len de overheersing van de me» van P. Esterhazy Na de negrospiritual «Were een waardig slotnummer hij denken aan «Rowlf» uit band speelde in zowat
hout zijn kultureel weekeinde met een koncert in vrouwen- op de mannen- (1635-1713): eheerst gezon- you there when they cruci- dat echter wel
de Sint-Niklaaskerk, verzorgd door het Sint-Grego- ®J®mmen.
riuskoor en he. Trio Terzetto. Een rerzorgd slSt-
stuk tran drie drukke dagen. Mater» werd uiteraard door
Bedoeling van het pro- Een programma van meer mannen vertolkt en hier
gramma was zo vermoe- dan twee uur met de meest bleek dat dit deel van het
den wij althans muzikaal verscheidene muziekstijlen Sint-Gregoriuskoor over vaart, lichtvoetigheid en king van het Öpstalse koor geen en korter programma,
een tocht te maken door- die je maar kimt bedenken, mooi stemmenmateriaal be- lieflijkheid zou de komende tijdens het slotkoncert in een voortreffelijke kiankba-
heen het jaar, ingedeeld in Je moet van zeer goeden schikt voor dit soort mu- lente meer deugd gedaan Opstal
vier seizoenen.
de Muppetshow. Belgische jazzklubs, jeugdl
De eerste netblazer van de ^ubs en kunstkroegin J
Tram is Jsa, C aude Des- traden f
champs Uit Nyvel Naaat al- viüa
[f ne»»Btro»tenten speelt Qoet- cn West-DuitsÏÏ I
W kunnen blijven fuJ ook voortreffelijk piano. Qp het [ntematioruu
boeien. Met een meer homo- «ij is mede-oprichter van de Dixieland Festival in Drw
Brtmsel». Retro Jazzgrt»" den waren de W
en hroftzijne.gen orkestm g^,he vertegenwoonll
paar jaar gele- lans tussen de vrouwen- en de omgeving van Nijvel. -
mannenstemmen en De tweede rietblazer
gen en interpretatief op fied my Lord», die uitge-
niveau. voerd werd zonder negro- krijgen.
«Die winter is vergangen» sound en op dezelfde wijze Een programma dat wel
in een zetting van J. Van als de overige komposities wat lang uitviel om ieder-
den Borre opende het twee- (we moesten even terugden-
de luik. Een beetje meer ken aan de prachtvertol-
d - ew0 oDe band begeleiddi
huize zijn om deze opdracht ziek: lichtjes ijl en doorzich- hebben! Tijdens het luiste- den), kregen we het mooie de mannenstemmen en J->e tweede rietblazer is Sammy Remington Eddj t
De vier delen die het koor tot een sukses te maken. En tig, zoals het bij Grego- ren naar de Gregoriaanse «O Jesu Christe» van Cat meer reliëf in de interpreta- Georges Segers, de tenor- Royd, Wallace Da ven poort |t
voor zijn rekening nam de uitvoerders deden flink riaans past: prachtig! In halfvèstenhymne «Laeta- Stevens; hij bewees hierbij tie moet het Buggenhoutse saxofonist die gevoeligheid Clyde Bernhardt en Ben:' Qn
en charme weet te koppelen waters
aan enthousiasme. Sedert
moesten hierbij aansluiten, hun best!
Ieder deel was gevuld met Het eerste deel, de winter.
past: prachtig!
het oude Vlaamse kerstlied
re», dat door de mannen- over een prachtige stem te Sint-Gregoriuskoor in staat
Maria die soude» was de stemmen opnieuw prachtig beschikken Met twee jube- worden geacht een vlekke-
werken uit het Gregoriaan- zette in met de vertolking klankbalans tussen man- werd uitgevoerd, konden lende komposities, «Kon- loos recital te serveren r
se repertoire, het Neder-
'Ave Maria» van nen- en vrouwenstemmen we niets anders dan met digt het jubelend a
van der schaduwzijden.
landse bed en het «Klassie- Jos Ryelandt (1980-1965) meer in evenwicht. Dit eer- bitterheid de «tweede beel- P. Van Amstel en «Cantico- Het koor werd aan het orgel
muziekrepertorium
doorspekt met volksliede
ren en moderne stukken.
dat een mooie verklanking ste deel besloot met de ver-
meekreeg, al bleek hier on- tolking van «Er is een roos
middellijk een euvel dat het ontsproten» van Pretorius
denstorm» betreuren die rum Jubilo» van Haendel begeleid door de jonge
deze prachtige Gregoriaan- besloot het tweede deel. maar veelbelovende muzi-
se gezangen uit onze ker- Hier bleek overduidelijk kant Tom Van Herreweghe.
een tekort van het koor: in- Ook het trio Terzetto, een
terpretatief kwam de jubel klarinetttrio met Lieven
niet tot uiting. Technisch Van den Eede, Gerrit
Multiples en zeefdrukken met kolleges van Pana-
marenko worden tot en met zondag 30 september
tentoongesteld in De Nieuwe Tijd aan de Prins
Albertstraat 60 in Sint-Niklaas. De galerij is open
van 12 tot 19 uur, behalve op maandag, dinsdag en
feestdagen, dan is ze gesloten
Ln de Sint-Niklase stadszalen loopt een tentoon
stelling rond de Mongokultuur en dit tot 21 oktober.
De stadszalen bevinden zich vlak bij het station, aan
de Leopold-H-laan Alle dagen open van 10 tot 18
uur. Inkom 50 frank. Rondleidingen voor groepen
kunnen worden aangevraagd via het muzeum, Za-
manstraat 49 of telefonisch 03/776.07.53
De schilderijencyclus Genesis van Armand De
Meulemeester wordt tot 7 oktober tentoongesteld in
galerij 't Poortje, Zandstraat 74 in Haasdonk. Open
op zondag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur,
dinsdag, donderdag, vrijdag van 14 tot 19 uur,
zaterdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur
Gesloten op maandag en woensdag.
Rafaël Foubert stelt tentoon in Taverne Apostel
hof, Apostelstraat 15 in Sint-Niklaas. Dit tot 31
september. De taverne is alle dagen open vanaf 10
uur.
Anonieme tekeningen uit de 16de, 17de en 18de
eeuw worden op 22, 23 en 29, 30 september
tentoongesteld in de nieuwe GA-galerij van de aka-
demie, ondergebracht in Blauwendael, Kerkstraat
21 in Waamsunter. Open op zaterdagen van 14 tot
17 uur en op zondagen van 10 tot 13 uur en van 14
tot 17 uur
De verzameling oude tekeningen die de naam «De
rethoriek van het lichaam» meekreeg en dus hei
menselijk lichaam centraal stelt, werd door de vrien
den van de akademie in bruikleen bekomen uit het
Stedelijk Prentenkabinet van de Stad Antwerpen.
Met de aanzet in de 16de, 17de en 18de eeujw wil de
GA de rode draad die doorheen haar drie eerste
manifestaties van het seizoen loopt doortrekken tot
in de hedendaagse kunst Het menselijk lichaam zal
dan ook hoofdmotief zijn in de voordracht met
lichtbeelden door Wim Van Mulders: «Gunther
Brus, Arnulf Reiner en Salome Castelli». Allen
kunstenaars die een hedendaagse kunstrichting
vertegenwoordigen, zoals de fenomenen Fluxus en
Happenings, Body Art en Performance. Van Mul
ders zal deze artiesten vanuit louter kunsthistorisch
oogpunt kronomogisch situeren en zal ook aan
dacht besteden aan de manier waarop ze hun ge
dachten in een aanvaardbare vorm hebben uitge
beeld. De voordracht vindt plaats op woensdag 3
oktober om 20.30 uur. Deelname in de onkosten 100
frank, leden 50 frank.
De afsluitende aktiviteit rond dit eerste centrale
thema van het GA-seizoen kreeg als titel «De on
zichtbare man». Paul De Vylder zal trachten enkele
aanwijzingen te geven omtrent de verborgen kodes
en gebruikte prototypes in filmstills. Dit zijn de
oorspronkelijke foto's die door de producenten met
de speelfilms werden meegegeven en die een beeld
uit de film laten zien. Deze foto's werden voor
promotie ter beschikking gesteld van de pers en/of
in de uitstalkasten gehangen aan de ingang van de
bioskopen.
Deze tentoonstelling zal toegankelijk zijn op 6 en 7
en op 13 en 14 oktober
Het programma van de GA voor 84-85 omvat tien
tentoonstellingen, één voordracht, één kolloqium en
drie filmvoorstellingen. Alles gaat door in Blauwen
dael, Kerkstraat 21 in Waasmunster, ook d opening
van de eerste tentoonstelling op zaterdag 22 septem
ber om 15.30 uur.
Kasteel Blauwendael, waarvan de geschiedenis te
ruggaat tot 1607, staat in een park tussen de Kerk
en de Gentstraat. Twee zalen op de bovenverdieping
werden door het gemeentebestuur van Waasmuns
ter ter beschikking gesteld van de GA. In avant-
première wierp de pers reeds een bük op het nieuwe
onderkomen. De vrienden van de Akademie van
Waasmunster zijn met de twee ruimtes, waarvan
een de eigenlijke tentoonstellingszaal en een foyer,
meer dan tevreden. De inrichting is uiterst sober
opgevat zodat de geëxposeerde werken er optimaal
tot hun recht zullen kunnen komen.
De nationale tentoonstelling Schilderen loopt van
23 september tot 21 oktober, in Sint-Niklaas. In het
stedelijk museum aan de Zamanstraat 49 kan ze op
weekdagen bekeken worden van 14 tot 17 uur, op
zondagen van 10 tot 13 uur en van 15 tot 18 uur. In
de Bank Brussel Lambert aan het Onze-Lieve-
Vrouwplein 28 kan men van maandag tot donder
dag terecht tussen 9 en 16.15 uur, op vrijdag tussen
9 en 18.30 uur en op zondag tussen 10 en 12.30 uur.
Zondag gesloten. Het exlibriscentrum aan de Regen-
tiestraat 65 zal eveneens een gedeelte van de ten
toonstelling bevatten. Open op weekdagen van 14
tot 17 uur en op zondagen van 10 tot 13 uur en van
15 tot 18 uur.
Onder andere de akademie voor schone kunsten van
Aalst, Dendermonde, Hamme, Temse en Sint-Ni
klaas nemen aan de vierde nationale tentoonstelling
in deze reeks deel. In totaal zullen 45 schilder
ateliers uit Vlaamse, Brusselse en Waalse akademies
met enkele schilderijen aanwezig zijn. Wat er van
Vlaanderens rijke schilderstraditie vandaag de dag
nog is overgebleven, daar zal deze tentoonstelling
een antwoord op kunnen geven. Teksten in verband
met deze gebeurtenis van de hand van onder andere
Karei Mechiels, direkteur van de akademie van Sint-
Niklaas, en van Maurits Coppieters, voorzitter van
de bestuurscommissie van dezelfde akademie, doen
méér dan vermoeden dat er met de schildersoplei
ding iets dreigt mis te gaan. Er wordt zelfs geschre
ven over «nog iets trachten te redden» l
was het allemaal vrij goed Valckeniers en Werner De
Bleser, droeg zijn steentje
NU
van M. Durinck waren; dat prachtige uitgevoerde pr
t technische kant van de grammabrochure en on: lur
zaak verzorgd werd door G. werp was van Wim Platti
Dooms, J. Van Herreweg- borze.
Verstappen en M.
Van Damme en dat de ^or(
mezzi tussen de verschil
lende koorgedeelten. En ze
hadden hoog gegrepen: het
scherzo uit het Trio nr, 87
van Beethoven, de «Sonate
in F-dur opus 3 nr. 6» van
Johann Joachim Quantz,
het vivace uit het Trio in E
van Wagenseil en een num
mer «Abendland» van Ger
rit Valkenaers. Deze nog
of het koor nu 1
negrospiritual, een koraal bij voor de begeleiding. Te-
van Bach of een jubelend veris zorgden ze voor inter-
üed van Haendel vertolkte,
de interpretatie bleef de
zelfde
Het derde deel was uitslui
tend gewijd aan religieuze
liederen. Eerst het beroem
de «Jesu bleibet meine
Freude» van J.S. Bach.
Nadien het «Sanctus» en
Ben edict us» van Anton
Bruckner, dat een erg ver
zorgde indruk naliet. Op- jonge musici
nieuw Gregoriaans op zijn ondanks wat technische on
best met een «Alleluia» uit volkomendheden heel
de Pinkstertijd. Eveneens wat in hun mars te hebben:
mooi werd «Alta Trinita muzikaliteit, lijn voering en
Beata» een 15de-eeuws bed interpretatie bleken erg
en het etherisch-fijne «Ve- goed te zijn. Daarom dat
nite ad me», Gregoriaans het dubbel jammer was dat
bij het feest van het H. het publiek en de
Hart. «Koli Slaven» van D.
Bortnianski (1755-1825)
besloot schitterend het der- om Terzetto te blijven be
de deel: een erg mooi opge- luisteren tijdens de pauze
bouwde kompositie die die voorzien was voor de
schitterend verklankt koorleden tussen het twee-
werd Misschien wel de de en derde gedeelte. Een
mooiste vertolking van de groot deel van het publiek
Het derde koncert ln de serie van vier door de Aalsterse
afdeling van het Festival van Vlaanderen gepland brengt Ij
het Strijkkwartet van de Nationale Opera naar het f
Aalsterse Belfort, op donderdag 27 september om 20.30 I
uur. De solisten tijdens dit konoert met komposities uit
het eerste deoennium van onze eeuw in Frankrijk, zijn
eveneens leden van het Muntorkest.
Uitvoerders
Het Strijkkwartet v
ide
dragers zo weinig aandacht
tak konden opbrengen
dacht blijkbaar dat er ook
Het laatste deel zette in met voor hen een pauze was.
«Come follow me» van J.
Hilton (1599-1657), erg
mooi, waarna we een vrij roezemoes begon, dat het
goede selektie van heden- niet mooi meer was. Wij
daagse liederen te beluiste- zouden niet meer de moed
ren kregen onder de noe- gehad hebben om de Fuga
mer «Zomervariaties» (met uit «Tricinien» van Kodaly,
o.m. «Le Temps des Ce- een deel uit een Triosonate
rises»). van Corelli, «Mixed Feel-
Dit onderdeel van het pro- ings» van L. Van den Eede.
gramma werd uitgevoerd
door een selektie van het
Nationale Opera mag 1
internationaal gezelschap
genoemd worden: een Pool,
een Japanse, een Belg en
een Fransman.
De solisten tijdens dit
koncert zijn eveneens
solisten van het
Muntorkest: harpiste
Suzanne Mildonian, fluitist
Carlos Bruneel en
klarinettist Hans Vanneste.
Programma
Het konoert door het
Strijkkwartet van de
Nationale Opera van
Brussel is gewijd aan
komposities uit het eerste
decennium van de 20ste
eeuw in Frankrijk.
Er is een duidelijk
onderscheid tussen de
Duitse Laat-Romantiek en
de muziek, ontstaan
•Credits» van W. De Bleser .gedurende de periode 1890-
zodat er in de kerk een over
weer geloop en een ge-
een «Scherzando»
koor, bestaande uit twee Bauernfeind nog te vertol
sopranen, twee alten, drie ken De vertolkers waren
tenoren en drie bassen: de- echter braver en beleefder
dan een deel van het
publiek
van J.S. Bach kondigde Vermelden we tenslotte nog
reeds de avondrust en het dat het koor gedirigeerd
afscheid aan die verklankt werd door G. Van Keer voor
werden in «Ade zur guëen de Gregoriaanse liederen
Nacht», een 19de-eeuwse en door J. Van den Bossche
melodie in een zetting van voor het andere deel van het
Bruno Stürmer.
repertoire; dat Veerle Ver-
Het koncert besloot met de stappen verzorgd presen-
tophit «Battle Hymn of the teerde; dat de bindteksten
1910 inde Latijnse
kultuurlanden, vooral in
Frankrijk.
De kunst op het einde van
de 19de eeuw is
gekenmerkt door een
overvloed en een spel van
subtiele nuances. Geen
kunstenaar kan
onverschillig blijven voor
de poëtische tonen van het
Frans symbolisme en de
grote dichters Baudelaire,
Verlaine en Malharmé.
De Franse muziek werd
dichterlijk intiem, het is dl
uitdrukking van een
individualistisch verwerij
indruk die men ondergas
De versmelting van de 1
uiterlijke werkelijkheidej
een innerlijke visie, werdl
de plastische kunsten als
impressionisme aangedufl
een benaming die ook vod
de muziek werd gebruikt
De nieuwe stijlkenmerken
in de opbouw van de
kompositie, op melodisch,'
harmonisch en orkestraal
gebied, zijn toonaangevefl
in de Westeuropese muzia
en dragen in zich de kernl
van het modernisme vani
20ste eeuw.
Het konoert opent met
«Variations au Clair de lus
- Voyage au pays du Tendl
Variations libres et
finale» van Gabriel Pierné
(1863 -1937), die naast
komponist en dirigent ooi
een zeer gekend organist
was uit de school van Céstf
Franck.
«Serenade opus 30 voor
harp, fluit, viool, altvioolj
cello» is een kompositie va
Albert Roussel (1869- 1
1947)
Toegangskaarten aan 300
fr kunnen besteld worden
bij de Culturele Dienst,
Kattestraat 33, 9300 Aalst
van 9 tot 12 en van 14 totl
uur. Ook telefonisch kan
dit op het nr. 053/77.11. U
toestel 245.