«Fanfares op kermissen, dat is verleden tijd» Buggenhoutse gemeentelijke muziekschool zet kursus akkordeon op 5! Belseelse fanfare viert dirigent Petrus De Vleeschhouwer De blazers van St-Cecilia-Belsele Denderend optreden van showgroep «Combo» te Wieze Aperitiefkoncert met vier Bazuinen i Harmonieën en fanfares, sommige denken aan de socialistische «trompettenklieken» van rond de eeuwwisseling, anderen dromen weemoedig over die goeie ouwe tijd, toen alles nog zo eenvoudig leek. Fanfares en harmonieën behoren tot de folklo re. Petrus De Vleesschhouwer, de jubilerende diri gent van de Sint-Cecilia-fanfare uit Belsele, be strijdt al 25 jaar zo'n denkbeeld. Hij trachtte met zijn Sint-Cecilia fanfare een rol te spelen in de huidige tijd zonder verouderd over te komen. Het bestuur van deze fanfare onder leiding van Omer Van Bogaert besloot Petrus De Vleesschhouwer te huldigen voor die 25 jaar inzet. Het organiseert op 27 oktober aanstaande een massakonoert met 150 uitvoerders onder leiding van de jubilerende diri gent in Zaal Van Re moortel te Belsele. Harmonieën uit Zele, Sint- jongeman heeft talent. Hij Gillis-Waas en Hamme, gaat naar de muziekakade- waar Petrus De Vleessch- mies van Lokeren en Sint houwer ook dirigeert, ver- Niklaas, studeert aan het zorgen dan mede het eresa- koninklijk konservatorium luut. 's Anderendaags luis- van Gent (met eerste prij- tert de Sint-Cecilia-fanfare zen notenleer, bazuin en «^mpn met het Sint-Grégo- schuifbazuin) en vervol- riuskoor uit Belsele en or- maakt zich door privéstu- gelist Luc Bastiaens de euc- dies. Muziek wordt zijn be- haris tie viering op in de Bel- roep. Als muzikant in de seelse dorpskerk. muziekkapel van de zeven- ~>er) petrus De Vleeschhouwer de brigade te Unna in zag heel wat veranderen in Duitsland, bij de 16de divi- die 25 jaar dirigeren: «Alle ®ie te Antwerpen en de mu- kermissen opluisteren, dat ziekkapel van de rijks- is verleden tijd», oordeelt wacht, als leraar koperin- hij. De fanfare heeft in strumenten sedert 17 jaar 1984 een grote kulturele aan de Sint-Niklase muzie- rol, ondermeer door veel kakademie, als dirigent koncerten te brengen. De van St-Cecilia, maar tevens muziekvereniging blijft een van harmonieën uit Zele jida belangrijke rol in de ge- (socialistische harmonie en i meente spelen maar de aard Vooruit), Sint-Gillis (har- s van die opdracht verander- monie Sint -Cecilia) en de. Ook hecht de jubileren- Hamme (socialistische har- i de dirigent veel belang monie Recht door Zee) en nds de opvoedkundige taak: bet Waessche Koperensem- W «Zeker in Belsele, waar vele ble, tenslotte ook als kom- jongeren deel nit.Tna.kfln po nis t van liederen, mar- 2, van de fanfare». De gemid- sen, kerk- en genremuziek. it-S delde leeftijd van de 60 In 1977 komen verschillen- A-ea groepsleden bedraagt 25 de van zijn werken zelfs op uc jaar een langspeelplaat terecht. 3ub Muziek is zijn leven Mooie herinneringen ega petrus De Vleeschhouwer De plaat betekent één hoog dal wordt geboren in Belsele. tepunt in zijn muzikale lagi Reeds op negenjarige leef- loopbaan. Toen Petrus De Dnd tijd (1938) treedt hij toe tot Vleeschhouwer in 1959 bij ir es de fanfare Sint-Cecilia. De Sint-Cecilia het dirigeer stokje overnam, zat de Bel seelse Fanfare aan de grond. Te weinig leden en in de kompetitie voor fanfa res stond St-Cecilia in derde afdeling. Met Petrus pro moveerde de fanfare in 1984 naar ere-afdeling. Het oprichten van het Zevenver- bond (later Zesverbond) een samengaan van Wase mu ziekmaatschappijen uit Bel sele, Elversele, Sint-Pau- wels, Hamme-Sint-Anna Hamme-Zogge, Sinaai en Waasmunster in 1967 ge beurde onder impuls van een bloeiende Sint-Cecilia- fanfare en om de twee jaar organiseert dit verbond een festival, gratis. Een mooie herinnering voor Petrus vormen de verschillende be roepsmuzikanten die onder zijn vleugels als jongere hun eerste tonen hebben geblazen bij Sint-Cecilia. Jeugd is de toekomst «Jongeren spelen een grote rol in de huidige fanfare Sint-Cecilia. Dat is zeker te danken aan Petrus De Vleeschhouwer», ver klaarde voorzitter Van Bo gaert, tijdens den perskon- ferentie. Petrus komt veel met hen in kontakt via de muziekakademie waar hij les geeft voor koperinstru menten. Men moet de jon gelui kunnen boeien, meent de jubilaris. Het gezin De Vleeschhouwer is boven dien zeer muzikaal. Zijn zes kinderen bespelen een in strument. Nochtans zijn jongelui zeer wispelturig, ondervond Petrus De Vleeschhouwer: «Velen ko men en velen gaan, met het gevolg dat er steeds verse krachten dienen opgeleid te worden». Het gemeentelijke leven 8 peelt ook een grote rol in het sukses van een muziek maatschappij, gaat hij verder Petrus De Vleeschouwer leidt z'n muziekgezelschap op kundige wijze (archieffoto) In Belsele is het muziekle ven een epicentrum van ge meentelijk leven, verklaart hij. Reeds in de gemeen teschool zet men de leerlin gen aan om aktief muziek te beleven. Niet te verwon deren dat alle muzikanten van Sint-Cecilia uit Belsele komen. Petrus De Vleeschhouwer hecht er dan ook veel be lang aan dat het massakon oert plaatsvindt in Belsele, als is de zaal misschien kwalitatief niet de beste. Veranderingen: ten goe de en ten kwade Tijdens zijn leven met mu ziek zag Petrus heel wat veranderen voor de fanfare. «Vroeger speelde men voor al op kermissen en steeds hetzelfde wijsje. Enkele in strumenten soleerden als maar, de andere vormden de begeleiding, «de hoem papa». Dat is verdwenen, aldus de jubilaris, elk instrument verwierf een volwaardige plaats in de groep en oude folkloristische wijsjes ver ving men door nieuw ge schreven werken. Petrus De Vleeschhouwer maakte zich op dit gebied verdienstelijk. Hij kompo- neerde verschillende wer ken. Telkens was er een speciale aanleiding: het hu welijk van een goede vriend, de uniformering van de fanfare of het af scheid van een gemeentebe stuur na de samenvoeging van gemeenten. De populariteit van de bras sband is een verandering die Petrus minder positief vindt. Ze krijgen teveel aan dacht, volgens Petrus. Ze koncerteren alleen, terwijl de fanfare een belangrijke rol speelt in het vereni gingsleven en de opvoeding van jonge muzikanten. Voorzitter Van Bogaert van Sint-Cecilia zag nog een an dere negatieve verander ing: «De media negeren ons, we schreven recente lijk nog een protestbrief naar de BRT», verklaarde hij. Petrus De Vleeschhouwer ziet de toekomst van de Bel seelse fanfare wel hoopvol in maar de rekrutering zal moeilijker worden. «De lief hebber-muzikant ver dwijnt!» Op de muziekaka- demies wil men door dikke en vele kursussen elke jon gere meteen voorbestem men tot een loopbaan als beroepsmuzikant. Valt hij af in de akademie, dan is hij voor de fanfare verloren. Gaat hij door, dan blijft er geen tijd over om mee te spelen in een fanfare. Of hij nog eens van nul zou beginnen zoals in 1959 bij Sint-Cecilia? «Neen, die energie bezit ik niet meer, maar wat ik bereikte met hen, daar ben ik heel fier op!». P.S. Petrus De Vleeschouwer is 25 jaar dirigent van de Belseelse fanfare. Binnenkort wordt hij uitbundig gevierd. U ziet hem rechts op de foto (dw) Een kursus waar muziek in zit Ondanks haar ouderdom (de voorloper van de St.- Ceciliafanfare ontstond al in 1846) leverde de Bel seelse fanfare vooral in de laatste 25 jaar heel wat opmerkelijke prestaties. De koperblazers uit Belsele promoveerden in 1966 van derde naar tweede afdeling, in 1968 naar eerste afdeling in de fanfarekompetitie. Verschillende ma len bekroonde men de fanfare met de graad van uitmuntendheid alvorens in 1982 de kroon op het werk werd gezet. Sint-Cecilia bereikte de ere-afde- ling. St.-Cecilia is «een bejaarde» onder de Wase muziek verenigingen. In 1846 ontstond de «Waessche Veldklaroenen», die in 1903 van naam veranderden en voortaan als Sint-Ceciliafanfare door het leven zou gaan. De fanfare krijgt in 1956 de benaming «koninklijk». In 1959 lost Petrus De Vleeschhouwer Alfons Ellegeers af als dirigent. Nadat Petrus De Vleeschhouwer het roer overneemt volgen de be langrijke gebeurtenissen voor Sint-Cecilia elkaar vlug op. Het herhaalde promoveren, de unfiforme- ring (1969), het 125-jarig bestaan (1971), een nieu we bestuurssamenstelling (1968). Het bestuur bestaat momenteel uit niet-spelenden Zij zijn wel erg begaan met het lot van de fanfare. Zo'n bestuursvorm heeft trouwens voordelen, aldus voorzitter Van Bogaert van Sint-Cecilia. Als het bestaan zou uit muzikanten en er komen ruzies in de muziekgroep, dan kunnen die twisten voortgezet worden in het bestuur. Dat is fataal. In het bestuur zitten wel drie afgevaardigden van de muzikanten, evenals de dirigent. P.S. De akkordeon, dat traditioneel volkse muziekinstrument, op de klanken waarvan in pre-jukeboxiaanse tijden, menig koppeltje gewalst en getangood heeft, is sinds enkele jaren aan verruiming toe. Waar de accordeon, o.a. in de Oostbloklanden, al geruime tijd geleden op het konoertpodium verscheen, mag hij nu ook in onze kontreien al enkele jaren van een speciale belangstelling van de konservatoria genieten. De akkordeon wordt niet langer beschouwd als een instrument dat uitsluitend volkse muziek produceert; uit een trekzak kan je immers evenzeer een fuga van Bach - zij het Hnn een transcriptie ervan - als een vogeltjesdans persen. Klassieke komposities zijn dit instrument dus niet vreemd. Gevolg van deze verruimde studie achter de rug had- mensen staken de koppen interesse voor dit instru- den, besloten op eigen hout- ment is het feit, dat vanaf je een school in het leven te dit schooljaar, in een zeven- roepen. Dat was best moge tal muziekscholen in lijk, want enig bekwaam- Vlaanderen, een kursus ak- heidsbewijs werd niet ver- kordeon wordt ingericht, eist. Nog minder was er Eén van die scholen is de sprake van een vestigings- Gemeentelijke Muziek- wet. Kortom, wanneer je school van Buggenhout. goed overweg kon met een Niet toevallig overigens, akkordeon - dat zelfs maar Want direkteur Juul Van denken was al voldoende - Hoeck is niet alleen een vir- kon je met een school be- tuoos op dat instrumentginnen. maar ia ook op de hoogte Nog erger werd echter de van de misbruiken die som- toestand, wanneer enkele mi gen, vandaag de dag, bij gewiekste zakenlui, in het het aanleren van de akkor- bezit van flink wat kapitaal, deon nog plegen. Weet dus zich met het akkor deonon- legden de proble- i invloedrijke drukkings groepen. Benadrukten dat zichzelf moeten beschermd worden. Koncertinstrument Ondertussen, geeft Juul Van Hoeck zijn relaas een andere wending, was er wat betreft de opvattingen omtrent de akkordeon als muziekinstrument, één en ander veranderd. Vooral in de Oostbloklan den was dit instrument ge- evenzeer hoe het moet en derricht gingen bemoeien niet moet. Een gesprek. instrument In Rusland en Polen is het niet vreemd een Het is voor de hedendaagse jeugd geen sinekure om naast werk en/of studie ook nog aan kreativiteit dn te doen en de mensen gezonde ontspanning te brengen. In die moeilijke opgave zijn de Wiezejon- gens van de showgroep «Combo» - thans één jaar jong- wonderwel geslaagd, en vorige zaterdag gaven ze op de Bühne van de Gildenhuis zaal een schitterend bewijs van hun kunnen. Aktie! Ze hadden echt de goede vorm te pakken: Al Van Dam (Raf Coppens), de lead zanger-gitarist; Cesar Chinchinatti (Ignace Cop- pens), background-singer; zijn broer Albert Chinchi natti (Joe Coppens) en Re if Peraro (Raf Casier), beiden straf in sketches en song; Steve Miami (Hans Van Driessche), talentrijk drummer en tenslotte de gerenomeerde bas-gitarist Etjen Chinchinatti (Rik Vermeir). Deze «Combois- ten» brachten een wervelen de show van songs, sket ches, gags, enz... In hun nummers, naar melodie en tekst self-made, schoven ze insinuaties naar voor over bepaalde dorpsfiguren en lokale situaties. Verder na men ze het talrijk publiek mee naar vreemde kon treien, waar andere zeden en gebruiken heersen, en hulden ze zich in de kledij van de bezochte bewoners, wat hun show zeker ten goede kwam. Op hun geva rieerd repertoire schitter den benamingen als: Bel gium Pop, het Combo fietst. Doe de Shake, Campari en veel meer nog. De vele aan wezigen, waarbij de Kapio's met hun splinternieuwe ka nariegele truien sterk in de kijker stonden, hebben de Combo's om hun denderend spektakel meermalen op een uitbundig applaus ont haald Als intermezzo voerden de Wiezer Combo-girls An Van Steen, Ann Van Vaeren- bergh. Carina De Koninck en Veronique Schoof enkele hupse dansjes uit. Het hele Combogezelschap besloot zijn optreden met een lied je, waarvan men de melodie meestal op devote plaatsen hoort, en vrij vertaald als volgt kan klinken: «Zolang het Combo nog kan spelen... Zo lang dat zestal bij ons leeft.. Zo lang zal niemand zich vervelen... Wij danken blij om wat het geeft...» Te oordelen naar de gele verde prestaties mogen we gerust besluiten dat het Combo van Wieze een show groep is, zeker rijp genoeg om naar buiten te treden. Alleszins proficiat! (jvl) •scholen» kreëerden, waar niet langer het indivi- Akkordeononderricht; van du primeerde maar werke- akkordeonist, gebackt door goeie bedoelingen tot eigen- Rjk aan massa-opleiding 6011 symfonisch orkest,*een aardige praktijken gedaan werd. Aldus ont- koncert te zien verzorgen. Ettelijke jaren geleden, stonden privé-scholen die Net als 0611 pianist of violist blikt Juul Van Hoeck terug zelfs tot 100 en 200 leerlin- dat al jaren doet. Welke mu- in de tijd, was de akkor- gen telden. Vermits je der- die virtuozen spelen? deon, meer dan dit nu het gelijk aantal leerlingen we- Transkripties van bekende geval is, een instrument dat kelijks onmogelijk indivi- meesters, maar daarnaast zijn aanhang en beoefe- dueel onderricht kan ver- ook composities, speciaal naars hoofdzakelijk in de schaffen, lieten en laten arbeidersklasse vond. De dergelijke instituten twin- akkordeon heeft altijd zeer tig tot dertig leerlingen sa- dicht bij het volk gestaan, men naar de les komen en Let wel, ik doe daar krijgen ze samen en tege- geenszins denigrerend lijk onderricht, over. Integendeel. En som- Dergelijke manier van wer- migen lieten graag gedu- ken, beklemtoont Juul Van rende een tijd de biefstuk Hoeck, vormt een school- achterwege, om zich toch voorbeeld van een aanflui- maar een dergelijk instru- ting van hoe het werkelijk geerden en zich gingen af- ment te kunnen aankopen, moet. Het bespelen van om vragen welke talenten in de Bepaalde zakenlui zagen het even welk instrument voorbije jaren, ingevolge brood in de voorkeur van moet immers individueel a- de werking van bepaal- het volk voor dat instru- aangeleerd worden. De ment en riepen privé-scho- houding, het verzorgen van len in het leven. Elk merk de blaasbalg, de andere - i had zowat een eigen groe- technische facetten kan je 00 bevindingen van zowel pering van lesgevers. En onmogelijk twintig k dertig de akkordeonleraars van vanzelfsprekend - business leerlingen tegelijk over- het eerste uur als van de is business - werd van de brengen. Let wel, na drie muziekinspekteurs resul- leerlingen verwacht dat ze maanden les spelen derge- teerden, een drietal jaar ge- zich een akkordeon «eigen» lijke leerlingen weliswaar leden, in de beslissing van aan de school zouden aan- een stukje akkordeonmu- minister Lens sens, in het schaffen. ziek, maar een jaar later Antwerpse konservatorium geschreven voor akkordeon en orkest. Dergelijke manier van mu siceren klonk ook in Wes terse oren. Feit was boven dien dat muziekinspek teurs, op bezoek op kon- gressen met die nieuwig heid gekonfronteerd wer den, er entoesiast op rea len, privé-akkordeonscho- al niet teloor waren Hoewel deze manier van hebben ze nog niets werken naar kommercie lijks bijgeleerd, rook, werd aanvankelijk Waar het bij die door deze bonden nauwlet- uiteindelijk op aankomt, is tend toegezien dat de leer- zoveel mogelijk accordeons bekwaam om deze kursus lingen, die 300 fr. per week te verkopen. Midderwijl is te verzorgen, werd een be- moesten betalen, tweemaal de kommercie echter nog met het onderwijzen van akkordeon te starten. Omdat in België niemand voorhanden was, voldoende roep gedaan op professor per week een half uur indi- uitgebreid, kwam de elek- Kiekens, een Nederlander vidueel onderricht kregen, trische akkordeon op In dit systeem was iedereen markt, van waaruit het tevreden. Het kind kreeg maar een klein stapje meer individueel onderricht, de is naar het orgel (opnieuw leraars kregen een percen- een kursus). En vergeet bo tje wanneer een instrument vendien niet dat tegenwoor- aangeschaft werd en de ver- dig prijzen gevraagd wor- delers van de akkordeons den tot 500 800 fr. per kenden een bepaalde afzet, lesuur. Zowel nationale als wereld- Dergelijke praktijken, ver die aan het konservatorium van Amsterdam die kursus al zeven jaar gaf. Achteraf heeft de Rij ksakademie van Antwerpen, weliswaar op eigen initiatief, dat voor beeld gevolgd. Toen Kie kens de kursus noodge dwongen moest opgeven, bleek Roger Eggermont, kampioenschappen werden volgt direkteur Van Hoeck °-a- lid van het BRT-Jazzor- georganiseerd. De eerste het verhaal, stootten be- ^est en het verst gevorderd barsten in het systeem ont- paalde mensen, o.a. de ak- in de discipline, bereid deze stonden toen bepaalde leer- kordeonieraars van het eer- verder te zetten, lingen, die zeven, acht jaar ste uur, tegen de borst. Die Omdat men, aldus Juul Van Hoeck, op het onder- wijskabinet geen risico's wilde lopen heeft men be sloten de kursus akkor deon slechts in een zevental muziekscholen in Vlaande ren in te richten. De lesge vers aldaar moeten houdei zijn van een eerste prijs no tenleer en liefst beroeps praktijk bezitten. Buggenhout Aan het feit dat de Buggen houtse Muziekschool tot d uitverkorenen behoort, i zeker niet vreemd dat cL rekteur Van Hoeck tot d< vijf beste akkordeonistei van het land behoord heeft De technische kwaliteitei en vereisten van een akkor deon zijn hem dus niet vreemd. Bovendien is hij op de hoogte van de struktuu' van het programma bij eei eventuele doorstroming naar het konservatorium. En, voegt hij eraan toe, weet ik waar de zwendel praktijken beginnen. En kunnen we die dus ver mijden. Voorlopig mogen wekelijks slechts vier uur akkordeon gegeven worden. Wat bete kent dat de Buggenhoutse muziekschool slechts 12 leerlingen kan aanvaarden. Voor die 12 leerlingen, die vanzelfsprekend ook de les sen notenleer moeten vol gen, een ideale kans om voor amper 500 fr. per jaar - het bedrag dat de ge meente op het volgen van de lessen aan de muziek school geplaatst heeft - we kelijks degelijk akkordeon- onderricht te krijgen. Dan nog van de beste akkordeo nist die ons land momenteel kent. Roger Eggermont verklaarde zich immers be reid de kursus te Buggen hout te geven. Aan het eind van de kursus krijgen de leerlingen bovendien een officieel diploma, dat ze in staat stelt door te stromen naar het konservatorium, waar de mogelijkheid be staat een 1ste prijs te beha len. Prijs die perspectieven opent; zowel naar het on derwijs toe als naar het koncert podium. Kortom, wie iets meer nastreeft dan het bespelen van een accor deon louter om het plezier, maar via dit instrument zijn weg wil maken, mag niet twijfelen en moet zich Buggenhoutwaarts bege ven, waar hem of haar een degelijke opleiding vol per- spektieven, geboden wordt. Elke akkordeonist die zijn instrument op een degelij ke manier wil bespelen, moet dat trouwens doen. De Buggenhoutse gemeentelij ke muziekschool is overi gens de enige in de streek, die de kursus organiseert. Pierre Van Rossem Valentin Denis, welbekend te Zele, noteert in zijn stu die over de instrumenten in de Nederlanden en Italië zoals ze voorkomen op Maria» Lebbeke. Vijf talentvolle jongens van hel jarige Wieze 15* eeuw. Combo: Raf Coppens, Jos Coppens, Raf Casier, Populair was de bazuin in I Ignace Coppens en Rik Vermeir. de 15" en 16* eeuw, niet het minst in Vlaanderen. Be langrijk is het voor het Vlaams Trombonekwartet om die oeroude Vlaamse traditie weer op te nemen. Even voorstellen: het zijn Willie Verdievel die in Gent en Keulen studeerde en be drijvig is in de muziekpeda- gogie en de studie van het instrument. Hij had een be langrijk aandeel bij uit voeringen van moderne kreaties zoals een van Eu- geen Lievens, en Lucien Goethals schreef zelfs een solowerk voor trombone op zijn naam. Rudi Dewolf eveneens oud leerling te Gent en zoals de anderen leerling van Geor ges Van Houtte in het Con servatorium van die stad, is trombonist bij de kapel van de Luchtmacht en geeft hier en daar ook les in aka- demies. Rudi Dewolf is in Zele eveneens geen onbe kende. Zijn vader was en is een uitstekend musicus. Het is meteen duidelijk hoe Rudi aan zijn liefde en vaar digheid voor dit instrument gekomen is. Verder is er Julien Stofferis die speelt bij de Gidsen. Hij is een baanbrekend leider van di verse muziekmaatschap pijen en geeft bovendien nog les aan een paar akade- mies. Hij bespeelt in het en semble de alttrombone. Guido D'Hane is de bas- trombonist in het kwartet. Guido is eveneens verbon den aan de kapel van de Gidsen en aan een aantal muziekmaatschappijen vooral echter aan het ko perensemble van Theo Mer- ten8 dat in Vlaanderen en het buitenland zoveel heeft gedaan om dit soort muziek en tevens eigen komposi ties van Vlaamse meesters bekend te maken en te pro pageren o.m. langs de dis cotheek. Zij spelen werken van oude meesters: Ban- chicri (1568-1634), van Croce uit de 16* eeuw. van de befaamde Heinrich Isaac (1450-1517) en ook van een paar nog levende kompo- nisten als Flor Peeters en Kazimir Serocki. Ze zullen het programma besluiten met een virtuoos werk van Scott Joplin (1868-1919). Wij hebben zelden met zo veel spanning uitgekeken naar dit aperitiefkoncert dat zal klinken in de raad zaal van het Zeelse stad huis, op zondag 30 septem ber. te 11 u. (bdk)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 21