T71Ifetival van
ViaanDeim
life
Trio Pasquier vertolkt
Boccherini, Schubert
en Mozart
De Sint-Annakoncerten
te Lokeren
Tweede koncert
van de Dendermondse
orgelcyklus
1984
Koncertkaleidsokoop
Currende vertolkt Schütz-
programma in Aalsterse
Sint-Martinuskerk
Montserrat Figueras
en Hesperion XX schitteren
met Spaanse Barokmuziek
De Voorpost - 28.9.1984 - 23
V* v* v w w
Nadat reeds eerder Johan Huys (op 7 september), Lucien-
ne Van Deyck (op 17 september) en het Jazzorkest van de
B.R.T. (op 21 september) te Sint-Niklaas koncerteerden,
treedt op donderdag 4 oktober het Franse Trio Pasqiier
voor het voetlicht met kamermuziek van Luigi Boccheri
ni, Franz Schubert en Wolfgang Amadeus Mozart. Dit op
het Stadhuis om 20.30 uur.
Trio Pasquier
Dit jonge trio, samenge
steld uit Régis Pasquier
(viool), Bruno Pasquier (alt
viool) beiden zoons van
de beroemde Pierre Pasqui
er en Roland Pidoux (cel
lo) staat aan het begin van
een waarschijnlijk briljante
carrière.
Régis Pasquier maakte
koncert reizen doorheen
Europa en de Verenigde
Staten en trad op als solist
met de voornaamste orkes
ten van Frankrijk. Sedert
september 1977 is hij eerste
vioolsolo bij het Orchestre
National de Frnace. Bruno
Pasquier is momenteel alt
vioolsolo bij het Orchestre
de L'Opéra de Paris en het
Orchestre des Concerts Co
lonne. Hij maakte toemees
doorheen Europa en Japan
Roland Pidoux is leerling
van André Navarra. Hij
was lid van het Ensemble
Instrumental de France en
van het Kwartet Via Nova.
Sedert 1971 is hij solist in
het Par ij se opera-orkest.
Hij maakte vele buitenland
se toemees als solist en in
kamermuziekverband.
Het Trio zet op waardige
wijze de roem van het voor
malige Trio Pasquier
(1927-1974) met Jean,
Pierre en Etienne Pasquier
verder.
Programma
Een Trio van Boccherini,
een Trio van Schubert en
een Divertimento van Mo
zart zijn de drie ingrediën
ten van deze koncertavond:
kamermuziek van drie
komponisten bij wie dit
genre hoog aangeschreven
stond.
Boccherini (1763-1805)
schreef meer dan 300 wer
ken voor verschillende klei
ne bezettingen.
Het «Trio in D, opus 14»
dateert uit 1772 en is het
werk van een rijpe muzia-
kel persoonlijkheid: de stijl
van het klassicisme door
spekt met wat «gevoelige»
pre-romantiek.
Ook Franz Schubert (1797-
1828) is een verwoed ka-
mermuziek-kornpnn i ut. Op
twintigjarige leeftijd kom-
poneert hij in 1817 het vier
delig «Trio nr. 2 in Bes. D.
581»),
De bezetting van Mozarts
«Divertimento in Es, K.V.
563», het strijkerstrio, is
hoogst ongebruikelijk voor
dit genre. In een diverti
mento komen meestal een
grote groep strijkers en
ook blazers aan bod, ofwel
uitsluitend blazers
Toegangskaarten voor dit
koncert met kamermuziek
door het Trio Pasquier
(donderdag 4 oktober om
20.30 uur op het Sint-Ni-
klase Stadhuis), kunnen be
steld worden in de Stads
schouwburg, Richard Van
Britsomstraat 19, 2700
Sint-Niklaas, telefonisch op
nr. 03/776.35.75 (van 10
tot 12 en van 14 tot 16 uur).
Toegangsprijs 300 fr.
Honderdentien jaar De Kunstvrienden
jubileumkoncert in het stadspark (Iv)
Sint-Niklaas. Belangstellenden voor het
Het Gemengd Parochiaal
St.-Ann ak oor organizeert
op zondag 7 oktober een
van zijn reeds welbekende
St.-Annakoncerten. Op het
programma staan werken
van G.B. Böhm. M. Franck,
B Britten, A. Bruckner,
J.S. Bach, e.a Medewer
kers aan dit koncertb zijn:
Joost Vermeiren (orgel),
André Spitaels (trompet) en
het Sint-Mart in uskoor uit
Beveren. onder leiding van
Godfried Van de Vijvere.
Joost Vermeire werd gebo
ren in 1956 te Sinaai. Hij
volgde de kunsthumaniora
te Brussel, waar hij tevens
een eerste prijs Notenleer
behaalde Aan het Konink
lijk Muziekkonservatorium
te Gent volgde hij de eerste
cyclus Nieuwe struktuur
optie orgel, die hij met on
derscheiding eindigde. Hij
gaf reeds verscheidene con
certen in België en in Ne
derland. Thans is hij orga
nist aan de Sint-Salvators-
kerk te Hamont-Lo en le
raar orgel aan de muzieka
cademiën van Herentals en
Turnhout.
André Spitaels is een gebo
ren Lokeraar (28.8.'44). Hij
behaalde verschillende eer
ste prijzen. notenleer
(1962), transpositie (1962),
trompet (1966), allen aan
het Konservatorium te
Gent. Tevens verwierf hij
het bekwaamheidsgetuig
schrift leraar muziekonder
wijs. Hij was lesgever muzi
kale opvoeding in het
Rijksonderwijs van 1966
tot 1967; Trompettist bij
het P.A.C.T.-Orchestra-
Transvaal van 1967 tot
1968; Trompettist (solist)
bij The Tokyo Philharmo-
nie Orchestra van Japan
van 1968 tot 1969. Sinds
dien is hij verbonden aan de
Opera van Vlaanderen als
trompet-solo Tevens is hij
lesgever aan de Lokerse
muziekakademie
Het Sint Martinuskoor uit
Beveren werd in 1947 opge
richt door E.H. Huyghens.
Onder leiding van dirigent
Willy Snellinks behaalde
het enkele opmerkelijke re
sultaten, zoals de zesde
plaats in de Europese Beker
voor Gemengde Koren te
Knokke (1980) en de reali
satie van twee langspeelpla
ten. In 1982 onderging het
koor een kleine gedaante
verwisseling. Een groot
aantal nieuwe leden tras toe
en er moest dus een heel
nieuw repertoire worden
opgebouwd. Sinds mei
1982 is de muzikale leiding
in handen van Godfried
Van de Vijvere. laureaat
van het Lemmensinstituut
te Mechelen, waar hij zich
momenteel verder speciali
seert en les geeft in harmo
nie, praktische harmonie
en kreatief musiceren. Te
vens is hij leraar muziekop-
voeding aan de normaal
school te O.L.V. Waver. In
september 83 volgde hij
E.H. Marcel Van Daele op
als dirigent van het kna
penkoor «In dulci Jubilo»
uit Sint-Niklaas. Het enga
gement met de Sint-Marti-
nuskerk wordt trouw nage
leefd. Het koor staat aldus
in voor de opluistering van
de hoogdagen, huwelijken
en plechtige diensten.
Naast de verdere gestadige
uitbouw van een nieuw reli
gieus repertoire schenken
zij ook aandacht aan de pro
fane koormuziek
Het koncert heeft plaats in
de Sint-Annakerk op de
Heirbrug te Lokeren, op
zondag 7 oktober om 19
uur.
De toegangsprijs bedraagt
80 fr. Houders van C.P.J.
en Plu8-3-pas betalen 50 fr.
J.V.L.
Na een hoogstaand openingskoncert door de Brug
se kathedraalorganist Roger Deruwe en het Den-
dermonds koperensemble 'Religioso' o.l.v. Luc Van
den Broeck, heeft er een tweede orgelkoncert plaats
op zondag 30 september te 16 uur in de Abdijkerk.
Dit orgelrecital wordt ver
zorgd door Jo Van den
Durpel.
Deze jonge organist, gebo
ren in 1956 te Lokeren, stu
deerde aan de Kunsthuma
niora en het Kon. Muziek
konservatorium van Gent.
Jo Van den Durpel is hou
der van talrijke eerste prij
zen en behaalde het Hoger
diploma voor orgel met gro
te onderscheiding.
Naast organist van de St.-
Laurentiuskerk van Loke
ren, doceert hij aan het
Kon. Muziekkonservato
rium van Gent, Analytische
en Praktische harmonie en
Begeleiding.
Tijdens dit tweede koncert
van de eerste orgelcyklus,
speelt deze organist werken
van D Buxtehude, J.S.
Bach, C. Franck, M. Reger,
Aalst. Van Landeghem koncerteerde in de Sint-
Martinuskerk (a).
Tijdens de voorbije week woonden we drie koncerten
bij in het kader van het Festival van Vlaanderen: het
Residentie-orkest uit Den Haag met France Sprin-
guel en de suksesrijke historische happening in de
Bijloke.
Over het optreden van Hesperion XX te Aalst kan u
op deze pagina's een aparte bijdrage lezen.
Residentie-orkest erg ongelijkmatig
Het Residentie-orkest uit Den Haag was in het
Gentse Congrescentrum te gast met drie werken
het voorspel de Betovering van Goede Vrijdag uit
Wagners «Parsifal, het «Concerto in a, opus 33 voor
cello en orkest» van Saint-Saëns en Tsjaikovski's
vierde simfonie.
Het deel uit «Parsifal» van Richard Wagner kon ons
slechts zeer matig boeien: iedere spanning was ver
te zoeken, de koperblazers waren meer dan slordig
en het geheel leek ons zeer weinig diepgang te
hebben.
France Springuel was de (Vlaamse) soliste in het
cellokoncert van Saint-Saëns. En zij was eigenlijk
het enige lichtpunt van deze koncertavond.
De orke8traal-grootse vierde simfonie van Tsjaiko-
vski kreeg een betere verklanking mee, al ging het
orkest hier ook zijn eigen weg
Het derde deel, het Scherzo, is een volledig pizzicato
ostinato, enig in de simfonische literatuur.
Historische Happening
in Bijloke-abdij
De historische happening van het Festival van
Vlaanderen in de Gentse Bijloke-qbdij mag zich in
een steeds stijgende belangstelling erheugen. Geen
wonder als men bedenkt dat niet minder dan 23
solisten of ensembles tussen 19 en 24 uur een
dertigtal minikoncerten ten beste gaven. Musica
anti qua troef dus, en dit onder de noemer «Prinsen
van de Muziek». Dat zij die 500 fr. neertellen voor
een toegangskaart, zo veel mogelijk koncerten
trachtten bij te wonen, lijkt hierbij evident. Moeilijk
was het echter een keuze te maken.
Er waren recitals van Christine Frantzen op luit,
Kyoko Soejima op klavecimbel, Linda Nicholson op
pianoforte en Frances Kelly op harp, Rolf Jung-
hanss op clavichord, onze stadsgenoot Philippe Mal-
fait op luit, Peter Pietersop gitaar, H.R. Stalder op
klarinet en Junghanns op pianoforte. En dan waren
er de ensembles: het koor Cantabile en Pandora met
werken van Gentse renaissancekomponistenhet
Corbetta Ensemble, Hesperion (dat we vrijdag in
Aalst aan het werk hoorden), het Loeki Stardust
Quartet, het Ensemble Rameau.
Wij hoorden Barthold en Wieland Kuijken samen
met Bob Van As peren met komposities van Morel,
J.S. Bach en J.M. Leclair; een schitterend optreden.
Het eerste optreden van enkele leden van het Colle
gium Instrumentale Brugense en het Westvlaams
Vokaal Ensemble was gewijd aan Buxtehude: drie
kantates uit de cyclus «Membra Jesu nostri». Hun
tweede optreden bestond uit werk van Schütz, Biber,
Schein, Scheidt. Ze deden hun goeie reputatie alle
eer aan. Een afgeladen volle refter ook voor de
uitvoering van Monteverdci's «Combattimento di
Tancredi e Clorinda».
Guy De Mey als tenor en Mireille Cape 11e en Louis
Landuyt, samen met een instrumentaal ensemble
(met o.m Jaap Schroder, In grid Seigert, Anthony
Wood row) o.l.v. Jos Van Immerseel maakten er een
prachtige uitvoering van.
Een historische happening die kwa publieke belang
stelling en muzikale kwaliteit hoge toppen
scheerde.
L.
J Jongen e.a.
Toegangskaarten: Volwas
senen 80 fr. - Studenten en
3-pas 60 fr.
Kaarten te verkrijgen bij de
Dienst voor Kuituur en
Toerisme, Stadhuis, Grote
Markt Dendermonde - tel.
052/21.28.44.
Inlichtingen en kaarten bij.
Luc Van den Broeck. Linde-
kenstraat 8, 9370 Lebbeke -
tel. 052/21.72.36.
Het derde orgelkoncert van
deze cyklu8 heeft plaats op
zondag 14 oktober te 16
uur in de Abdijkerk.
De Poolse organist Karol
Golebiowski speelt dan wer
ken van J.P. Sweelinck,
J.S. Bach, C. Franck en L.
Vierne.
Honderdentien jaar Der Kunstvrienden in Sint-Niklaas.
De viering ging gepaard met een kampioenendemonstratie
in het stadspark (Iv)
Festival van Vlaanderen Sint-Niklaas
Festival van Vlaanderen Aalst
Heinrich Schütz, Noordduits komponist, moet beschouwd worden als de soliede brug
tussen de hoog-Renaissancestij 1 en de vroeg-Barok in Duitsland. Aan hem is het
koncert gewijd dat op donderdag 4 oktober in de Aalsterse Sint-Martinuskerk
uitgevoerd wordt door het Vokaal Ensemble Currende en een Instrumentaal Ensemble.
Uitvoerders
Het Vokaal Ensemble Cur
rende werd in 1974 opge
richt door Erik Van Nevel.
Het bestaat uit een twintig
tal zangers uit de verschil
lende Vlaamse provincies,
die allen een volledige of
gedeeltelijke muziekoplei
ding genoten. De keuze van
het repertoire gebeurt zeer
selektief uit de literatuur
van Renaissance tot vroeg-
klassiek. Onderleiding van
Erik Van Nevel wil het koor
de oude vokale muziek doen
herleven met gevoel voor
woord- en klankaffektie
waarbij zo veel mogelijk
wordt rekening gehouden
met de karakteristieken
van de verschillende stijlpe
rioden. Voor de B.R.T. wer
den reeds verschillende op
namen gerealizeerd.
De leider van het ensemble,
Erik Van Nevel, studeerde
te Leuven en te Brussel (ho
bo, kamermuziek, harmo
nie en koordirektie) en ver
volmaakte zich als zanger
bij gereputeerde specialis
ten. Lid van het Europees-
vermaarde Huelgas Ensem
ble, docent oude muziek,
assistent aan het Conserva
torium te Brussel, assis
tent-koorleider bij de
B.R.T.... een hele resem ak-
tiviteiten die wijzen op een
nauwe betrokkenheid bij
het beoefenen an de musica
antiqua.
Solisten
De solisten tijdens dit
Schütz-programma zijn elk
gereputeerde vokalisten in
de uitvoering van oude
muziek.
Camille Van Lunen legde
zich, na de studie van de
altviool, vooral toe op zang,
waarbij ze vooral door het
barokrepertoire werd aan
getrokken. We hoorden
haar reeds aan het werk
twee jaar geleden op de His
torische Festivalhappening
te Gent.
Programma
De werken, die op het pro
gramma van deze koncert
avond voorkomen, zijn alle
komposities uit een viertal
bundels van Heinrich
Schütz (1585-1672): «Geist-
liche Chormusik», «Cantio-
nes Sacrae», «Psalmen Da
vids» en «Symphoniae Sa
crae m».
De «Psalmen Davids», uit
gegeven in 1619, staan dui
delijk onder invloed van de
kontakten die de kompo
nist had in Italië (hij stu
deerde o.m. bij Gabrieli): de
meerkorige stijl komt haast
overal voor; de instrumen
tatie dienst «zum starken
Gethön und zur Pracht»
zoals Schütz zelf schrijft in
zijn inleiding.
De «Cantiones Sacrae» uit
1625, zijn zeer traditionele
Latijnse motetten. De klas
sieke polyfonie wordt hier
geregeld doorbroken met
verrassende ritmiek en
nieuwe ekspressieve har
monisaties die zeer woord-
schilderend zijn.
De bundel «Geistliche Chor
musik» uit 1648 werd iets
levendiger opgevat met nog
meer woordekspressie en
deklamatie; duidelijk het
resultaat van zijn tweede
reis naar Italië waar hij
kennismaakte met het
werk van o.m. Monteverdi.
Uit de verzameling «Sym
phoniae Sacrae» horen we
«Siehe, wie fein und lieblich
ist»; ook deze bundel is mu-'
zikaal het resultaat van zijn
tweede reis naar Italië.
Vijf werken uit dit pro
gramma zijn enkel in ma-
nuskript overgeleverd. Het
korte «Ach Herr, du Schöp-
fer aller Ding» is eigenlijk
een geestelijk madrigaal
voor vijf zangstemmen. De
andere vier (Saget den Gas
ten - Erbarm dich mein -
Freue dich des Weibes dei-
ner Jugend - Wo der Herr
nicht das Haus bauet) zijn
werken in een gemengd vo-
kaal-instrumentale bezet
ting waarbij de obligate in
strumenten soms zeer vir
tuoos moeten uitpakken.
Dit koncert met oude mu
ziek, in de reeks «Prinsen
van de Muziek» moet alle
liefhebbers van de musica
antiqua naar de ajuinen-
stad Aalst kunnen lokken.
Wie toegangskaarten (300
fr.) wil, kan zich wenden
tot de Culturele Dienst,
Kattestraat 33, 9300 Aalst;
telefonisch op nummer
053-77.11.11 toestel 245',
(van 9 tot 12 en van 14 tot
17 uur).
L.
Festival van Vlaanderen Aalst
De feestzaal van het Aalsterse Stadhuis was vorige vrij
dag afgeladen vol gelopen voor het koncert door Hespe
rion XX. Zij zouden barokkomposities vertolken van
Spaanse komponisten. Tijdens de historische happening,
twee dagen eerder in de Gentse Bijloke-abdij, hadden we
van bevoegde muziekliefhebbers veel lof gehoord over het
ensemble en zijn zangeres Montserrat Figueras. En zoals
vrijdag te Aalst bleek, was deze lof terecht!
Hesperion XX was te Aalst
in volgende bezetting:
Montserrat Gigueras, so
praan, Jan Willem Jansen,
klavecimbel. Hopkinsin
Smith, luit en gitaar en Jor-
di Savall, viola da gamba.
Het openingsnummer van
het koncert bleek onmiddel
lijk een voltreffer. Vijf
nummers uit «Recercadas
sobre Tenores, voor viola da
gamba en basso continuo»
van Diego Ortiz (ca. 1510-
1570). De gambaklank had
een ietsje volumineuzer ge
mocht in de eerste twee
nummers, maar vanaf de
Ruggiero was de klankba
lans tussen de gamba en de
continuo-instrumenten
(klavecimbel en luit) per-
fekt in evenwicht en kregen
we een erg mooie verklan
king.
Montserrat Figueras be
wees in de zes nummers uit
«Le Nuove Musiche, voor
sopraan en basco continuo»
van Giulio Caccini een erg
sonore sopraan te zijn, die
zelfs in de hogere regionen
niets van haar soepele sono
riteit verloor.
Klavecinist Jan Willem
Jansen vertolkte «Gallar-
das» van Juan Cabanilles
(1644-1712); technisch erg
sterk en toch muzikaal.
Na het erg mooie «Dexa la
aljava» van De Milanés kre
gen we van Juan Hidalgo
(1612-1685) een ^drietal
Montserrat Figueras, het
vrolijke «Solo de Minerva
en het opgewekte, uitzon
derlijke mooie «Cuydado
pastor». Tussen de laatste
twee werkjes nog een kom
positie van Miguel Marti,
namelijk «Ay del amopr».
In plaats van de aangekon
digde nummers voor gitaar
van Francisco Gueran en
Antonio de Santa Cruz ver
koos Hopkinson Smith een
werk te brengen^van Robert
de Visée, namelijk de vier
delige «Suite in re mineur
voor theorbe» (prelude, alle
mande, corvente en sara
bande). Hopkinson Smith
toonde nog maar eens hoe
muzikaal hij wel is én tech
nisch erg sterk. Het voor
tdurend stemmen van het
instrument (er heerst een
tropische warmte in de
zaal, vandaar) leek sommi
gen nogal eigenaardig..
Een aaneenschakeling van
ritmische zeer verschillen
de thema's kregen we te
beluisteren in de «Folies
d'Espagne, voor viola da
gamba en basso continuo»
van Marin Marais (1656-
1728). Gambist Jordi Savall
was werkelijk verbluffend
in deze kompositie; vooral
het derde deel waarin
klavecimbel en theorbe al
ternerend begeleiden
was gewoon schitterend.
Het koncert besloot met de
Tonadilla Escenia (inter
mezzi tussen de bedrijven
van de opera's) «Las mur-
muraciones del Prado». De
drie uitgevoerde delen (in
troduction, coplas, segui-
dillas) waren voor Montser
rat Figueras een dankbare
gelegenheid om dit prach
tig koncert schitterend te
besluiten: met een bewon
derenswaardige ekspressi-
viteit en een uiterst soepele
sonoriteit wist ze de aan
dacht en de bewondering
van het talrijke publiek tot
de laatste minuut op te ei
sen. Een ovationeel applaus
van een opgetogen en dank
baar publiek, een toemaatje
van het ensemble; het kon
cert was afgelopen. Zo
hoort het, ook in Aalst.
Een van de hoogtepunten
van het Aalsters festival
leven.
Het eerstvolgend koncert te
Aalst in het kader van het
Festival van Vlaanderen
heeft plaats op donderdag
27 september, het Strijk
kwartet van de Nationale
Opera speelt er werk van
Pieraé, Roussel, Caplet, De
bussy en Ravel.
Toegangskaarten (300 fr)
kunnen besteld worden bij
de Cutlurele Dienst, Katte
straat 33, 9300 Aalst of
telefonisch op nr. 053/
77.11.11 (van 9 tot 12 en
van 14 tot 17 uur).
Berlare. Muziekkoncert. De 12-jarige Joanna Beelaert gaf een solo ten beste en
veroverde daarmee ook de harten van de talrijke luisteraars (jjj.