Het Reinaertraadsel: pastoor De Wilde legt link naar Cauwerburg in Temse... Nieuw KLJ-lokaal in de Kiemerstraat te Sint-Niklaas Stond Zeger III model voor Reinaert de Vos? Tien jaar Revalidatiecentrum Sint-Niklaas: eindelijk betere huisvesting? Boek over de Wase markten De Voorpost-5.10.1984- 11 Het Revalidatiecentrum voor minder valide kinderen in Sint-Niklaas viert volgend jaar zyn tiende verjaardag. Er komt een symposium, een officiële plechtigheid, maar de grote wens van elke medewerker en alle ouders is, dat in 1985 een definitief plan tot uitbreiding van het centrum kan voorgesteld worden. De huidige huisvesting in de Kasteelstraat barst uit haar voegen. Meer dan vierhonderd Wase kinderen krijgen dankzij het Revalidatiecentrum een grotere kans op zelfontwikke ling en ontplooiing. Maar vierhonderd kinderen is teveel voor het huidige gebouw, eigenlijk twee versmolten burgerhuizen. Waar het op aan komt is geld! Kon men vroeger rekenen op een overheidsbetoelaging ten belope van zestig procent van de bouwkosten, dan rekende de nationale besparingswoede af met die regeling. «Dan maar de liefdadigheid», aldus direkteur Hugo Casteleyn, «Bedrijven en de stedelijke overheid spreken we aan om de uitbreiding te sponsoren». De uitbreiding is een noodzaak voor vele mindervalide kinderen. Een kleuterschool verbonden met het centrum moet er komen, wil men niet vele kinderen en hun ouders terug in de kou zetten. De ouders beseffen het probleem zeer goed, twee onder hen brachten op eigen initiatief een bezoek aan de stedelijke beleidsmensen om hun verlangers eens duidelijk uiteen te zetten. De direktie van het revalidatiecentrum streeft ernaar, de braakliggende gronden in de Kasteelstraat, naast het huidige centrum, in te nemen. Ook al leveren de bouwplannen in 1985 nog geen konkreet resultaat op, het zal de medewerkers van het centrum niet weerhouden om het tienjarig bestaan luisterrijk te Men organiseert een symposium met als grote gespreksonderwerp: «Revalidatie van mindervalide kinderen is niet alleen een therapeutisch-medische en gezinsaangelegenheid, maar tevens voor de hele omgeving. In een brochure heet het nogal wetenschappelijk «het kreëren van integratiebereidheid». Populair uitgedrukt klinkt het zo: «het opnieuw opvoeden van de omgeving». In 1985 vindt ook een feestviering en officiële plechtigheid plaats en bij de ouders en medewerkers borrelen momenteel ook initiatieven op om van het tienjarig bestaan een groot feest te maken. p Het celibaat Pastoor Jozef De Wilde uit Sint-Niklaas is aan de eindredaktie toe van z'n boek over de Reinaert, dat in de loop van '85 zou verschijnen (Iv) men in noordelijk Waasland, enz. schreef, vond in de dorpsgeschiedenis inspiratie voor z'n Reinaertspcurwerk. Duizenden kilo's archief stukken zou hij doorpluizen, in 't Gentse archief bewaarde bundels en dokumenten die in 't Waasland onderdak kregen. Hij is nu bijna rond met z'n imposante onderzoek. Hij is aan 't (her)schrijven. Volgend jaar moet z'n boek over de Reinaert verschijnen. Naar verluidt zou het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen - onder impuls van député Etienne De Cuy- per - De Wildes Reinaert willen uitgeven. Een rèke optie, want volgend jaar is 't Reinaert jaar in Sint-Niklaas en verre omgeving en 't verhaal van de Wilde kabbelt ook elders in de pro vincie. Volgens De Wilde werd de Reinaert in Gent gekoncipieerd, maar voor een groot deel speelt de story zich in 't Waasland af Omomwonden stelt pastoor De Wilde dat voor Reinaert model heeft gestaan Zeger lil, burggraaf van Gent. Zeger is een notabele (geweest) uit een adellij ke dynastie die later Vilain zou gaan heten. Die Vilains hadden in die tijd bezittingen in Bor- nem en Sint-Jansteen. Goederen van hen wer den, rond 1100, aan de familie de Coudarborch overgemaakt. Zo legt De Wilde een link naar o m. Temse. Want Couderborch, ook Kouden- burg en later (nu) Cauwerburg geheten, zou tot een behoorlijk machtige heerlijkheid uitgroei en, met bezittingen in Bazel, Ticlrode, Elverse- le, Haasdonk, Sinaai en zelfs Lokeren. De Vilains. Wie ook maar rakelings enige interesse betoont voor de Wase wordingsge schiedenis weet dat dit geslacht, met name aan de Scheldckant, een rol van betekenis heeft gespeeld. Ze waren heren van Burcht en Tem se, duiken in Zwijndrecht op, bezaten een kasteel in Kruibekc. En in 1316 werd in Rupel- monde vermoord Jean Vilain, heer van Sint- Jansteen Dat de heren van Gent zich Vilain zouden gaan noemen (vilain staat voor gemeen, van kleine afkomst) duidt er volgens De Wilde op dat ze de zaken wisten te relativeren. De Vilains aldus De Wilde werden rijk door te werken, het waren geen vechtersbazen. En Zeger III dan, om wie het in essentie gaat, had wel macht maar die werd door de graaf van Vlaanderen gefnuikt. graaf zelf. En Cuwaert, dat moet volgens De Wilde geweest zijn de heer van Inglosenberge (van Sint-Janstcen). Het epos steekt vol van dubbelzinnigheden, is één langgerekte kamouflage. De graaf krijgt heel wat verwijten toegestuurd en wie zich zoiets veroorloofde riskeerde in de middeleeu wen strenge straffen. Dus moest, zegt De Wilde, de auteur heel orpzichtig te werk gaan Hij zegt in z'n inleiding dat hij bij de Roman de Renart te rade is gegaan, in de Waalse boeken dus, maar transponeert het verhaal nadien naar Vlaanderen. Hoe verder het verhaal opschiet, hoe meer 'steken onder water' de schrijver geeft. Vossenberg Willem die Madoc maakte. Over dat éne zinne tje werden al boeken geschreven. Een Madoc- boek werd nimmer teruggevonden, wel wordt Madoc in verband gebracht met de Arthur- romans. Toch was de legende gekend en in 1400 b.v. stond in Gent een huis dat Madoc heette. Het werkwoord maken onder de loep van De Wilde. Betekende in de middeleeuwen ook spelen, uitbeelden. Volgens De Wilde is het niet enkel uitbeelden, maar ook en vooral kamoufle- ren. Nooit zegt de auteur wie Reinaert precies is, wél geeft hij aan waar Reinaert op pad geweest is. En die inlichtingen zijn naar het oordeel van e h. De Wilde vrij precies De gerechtsplaats moet op Boksluar in Lokeren gesitueerd wor den, Hulsterloo is beslist Nieuw-Namen (Kiel- drecht). Dal van het Nonhenbos in Lokeren mag je vergeten, zegt De Wilde nu, het begint maar in 1215 en dat is in de hele kontekst te laat. Centraal in De Wildes betoog staat Maupertuus, het kasteel van Reinaert, dat door hem in Destclbergen gesitueerd wordt. De vorser vond een charter uit 1348 waarin staat dat de abdij van Groene Briel een rente krijgt op het Maperteeus-goed, 17 bunder groot en eigen dom van de Gentse Sint-Pietersabdij. De Wilde heeft de geschiedenis van Maupertuus gevolgd tot 1860. In een verkoopakte is sprake van de grote en kleine vossenberg. Een natuurlijke hindernis waar Bruin de beer overigens heen moest. Bruins spoor wordt door De Wilde nauwkeurig Jozef De Wilde werd in da jaren vijftig niet alleen door Jef Goossènaerts aangepord om dieper op de Rcinaert-thematiek in te gaan, ook de aan de universiteit van Amsterdam verbonden professor Hellinga (die nu in Enge land woont) trad met hem in diskussie. Hellinga kwam zo rond 1950 de 'boerenpaster' opzoeken. De (Friese) professor speelde de grote moraalridder, vond het vreemd dat de Vlaamse pastoor een toch eerder antiklerikale held als Reinaert onder z'n hoede nam. Maar De Wilde zette zich schrap, voerde aan dat Reinaert in plaats van onkerkelijk of antikerke lijk integendeel hyperklerikaal was of is. Rei naert als verdediger van het celibaat, aldus De Wilde. Want de priester uit het epos werd met z'n bijzit «betrapt» en moest daarom gestraft worden. Van pornografie is dan ook géén sprake, en in dat verband is de opinie overigens geëvolueerd, men is veel toleranter geworden. In het kader van de aktiviteiten rond Reinaert die men in 1985 in Sint-Niklaas organizeren wil is het stadsbestuur vast van plan hulde te brengen aan het werk van stadsgenoot e.h. Jozef De Wilde. Deze heemkundige schreef al stapels zinnige dingen bijeen in verband met het Waasland, maakte ook de tekst voor o m. het Waaslandlied van F. Van Durme. Een eresaluut van Sint-Niklaas voor deze verdien stelijke vorser is dan ook op z'n plaats. Bijdragen over De Wildes Reinaertspeurwerk verschenen recentelijk nog in de bladen van De Standaardgroep en zelfs in het Nederlandse Algemeen Dagblad. Eerlang zal in het gerepu teerde kulturele tijdschrift Ons Erfdeel aan de Wildes Reinaertvisie ruchtbaarheid worden verstrekt. Het boek dat De Wilde binnenkort zal laten uitgeven mag zeker beschouwd wor den als bekroning van de ijver die de pastoor aan de dag heeft gelegd op heemkundig en tegelijk historisch gebied. Als bekroning van een loopbaan ook. «Een leven in dienst van de Reinaert», zal men wel uitgalmen op een of andere akademische zitting. Ach, De Wilde is een autoriteit geworden, mettertijd, dat wel. Maar hij blijft bescheiden. Het 'pasterke' heeft z'n best gedaan. Suggestie: De Wilde Wase «figuur van het jaar»? Wouter Vloebergh Toen in 1955, op een Sinksendag, een Rei- naertpad werd ingehuldigd in Waas en omstre ken, vatte de pastoor van Semmerzake in Belsele post op een bank bij een boom en mét hem vlijde Stijn Streuvels zich neer. De schrij ver uit 't Lijsternest is al een hele wijl dood en ook al lang overleden is de initiatiefnemer tot het aanleggen van dat kultureel-folkloristische, maar al bij al «schimmige» trajekt, dr. Jef Goossenaerts. Maar 't toenmalig «pasterken» van Semmerzake leeft nog, is met z'n 78 lentes kwiek gebleven, laat zich niet uit z'n lood slaan door al die zo verschillende visies omtrent het Reinaertverhaal die de laatste jaren opgeld maakten. Pastoor De Wilde, uit het Gentse (Sint-Amandsberg) afkomstig en na wat om zwervingen in Oost-Vlaanderen en vooral het Land van Waas (hij was onderpastoor in Doel, Vrasene en de Sint-Niklase OLVrouw-paro- chie) in de Broedersstraat in Sint-Niklaas aan geland, is al een jaar of tien met pensioen. Maar rusten doet hij niet. Of nauwelijks. Vele jaren al is hij in de ban van Reinaert. Hij vorste en vond. Hij bladerde in eeuwenoude paperas sen, ontcijferde. En legde verbanden. Van dier naar mens. Het Reinaertepos gaat op authen tieke feiten terug, aldus De Wilde. Die ook namen noemt. Van machtshebbers en lieden die hun macht wat zagen afbrokkelen. Namen van plaatsen ook. Geeft Reinaert dan, mede dank zij De Wilde, eindelijk z'n geheim(en) prijs? De Vilains Jef Goossenaerts zette De Wilde op het spoor. Hij kwam eens, in de jaren vijftig, een lezing geven in de Sint-Niklase bibliotheek. Hij viel de stelling als zou de Reinaert een Waas verhaal zijn aan. Hij daagde De Wilde dus uit. Maar Jozef De Wilde trapte niét in de «val» van Goossenaerts en kwam tot de konklusie dat er in verband met het epos géén tegenstelling hoefde te bestaan tussen Gent en 't Waasland. Ook al omdat het Land van Waas omzeggens gekolonizeerd werd door de Gentenaars. De heemkundige begon z'n interesseveld wat te verleggen, wat uit te breiden. De Wilde, die lange tijd sekretaris was van de Kon. Oudheid kundige Kring van het Land van Waas en publikaties over Voorhout, de Slag van Kallo, de priorij Kluize in Sint-Gillis, watertoponie- Jozef De Wilde ziet géén tegenstelling lussen de Wase en Gentse visies op de Reinaertlegende (Iv) Aanklacht Dat afzwakken, inperken van de macht van de heren van Gent is ongetwijfeld de inspiratie bron geweest tot het schrijven van de Reinaert van leer. De schrijver, vermoedelijk Wilhelmus Physi- cus, een magister (een wetenschapper, filozoof, geleerde), stond blijkbaar in dienst van Zeger III. Wilhelmus hielp overigens mee een akte ondertekenen i.v.m. een transaktie in de streek van Bomem, waar Zeger III een kasteel bezat. Reinaert mocht dan al wat gekortwiekt worden in z'n macht, hij behield toch enig vermogen. Hij «Zeger III kon mensen doen exekute- ren, had justitiebevoegdheid en bezat een kas teel in Destelbergen. Zeger III of Reinaert wordt ten tonele gevoerd als opposant van dc heer van Beveren (de wolf Isegnm) an de heer van Gavere (de kater Tibeert). Isegrim wordt echter niet immer geïdentificeerd met de heer van Beveren. af en toe staat hij gelijk met de gevolgd. De beer springt in Destelbergen aan een Scheldebocht in het water en laat zich een halve mijl drijven, Reinaert ziet hem. Bruin laat zich weer drijven en kruipt dan uit de Schelde. Het is volgens De Wilde heel precies te lokalizeren. Bruin wordt gevat, gevangen in de honingboom die eigendom is van timmer man Lamfreyt. De timmerman roept en tiert en de dorpelingen komen via de kerk aangelopen. En Bruin ziet de mensen (van Destelbergen) uit het zuiden komen. Welke Vlaamse graaf? Reinaert ondernam na het vinden van de schat een samenzwering om Bruin op de troon van Aken te hijsen. Da's gefantazeerd, zegt De Wilde. Maar Kriekepitte is écht, te situeren bij De Klinge of het Nederlandse Clinge, in de buurt van de Goudekinsberg, le petit mont d'or. Over de schat nog dit. Reinaert wordt gekon- fronteerd met de schat van Ermenric, en ko ning Ermenric was zowat de stichter van Gent; deze legendarische gothische koning komt in de mythologie voor met een grote schat. De schat van Ermenric is synoniem met de schal van Gent en met de inkomsten van 'het kasteleinschap. De graaf verwerft die, en in ruil wordt Zeger bedacht met enkele heerlijkhe den: in de Reinaert heten die kompensaties de schoenen van Isegrim en de tasjes die uit het vel van Bruin werden gemaakt. Ik peil bij De Wilde naar de identiteit van de graaf van Vlaanderen die door hem wordt bedoeld. De Wilde ziet drie mogelijkheden: ofwel Filips van den Elzas, ofwel Boudewijn van Henegouwen, ofwel Philippe le Noble graaf van Namen en regent van Vlaanderen. Het is volgens De Wilde duidelijk dat de schrijver van de Reinaert in dienst stond van Zeger III. In die hoedanigheid heeft hij veel met eigen ogen gezien en was hij in staat, de plaatsen nauwkeurig aan te duiden. In verband met Maupertuus, schuiloord, refuge, is het volgens De Wilde allemaal zonneklaar Het is dan wel wat wonderlijk dat Isidoor Teirlinck zo rond 1900 in z'n Reinaert-namenoverzicht Maupartuus wel vermeldde, maar er verder niet op in ging. let die wel enigermate in de smaak viel. De transaktie werd gesloten. Begin augustus werden de han den duchtig uit dc mouwen gestoken. En hoe! Fundering graven, steengruis halen, be ton gieten, etc. Eind augustus zat de KLJ «op het droge». Men was aan de afwerking toe: schilderen, elaktriciteit aan brengen, waterleiding. Zater dag 29 september was men in de Kiemerstraat aan de open stelling toe. Fierheid Rita Van Raemdonck, één van dc steunpilaren van dc KLJ in Sint-Niklaas, bracht de perike len, de wordingsgeschiedenis van het heem zaterdag nog eens in herinnering. Met fierheid sprak ze over wat gerealizeerd werd, al is het nog niet helcmèèl af. Aan de tot standkoming van het lokaal werkten heel wat mensen mee. Rita betuigde de oprechte dank van de KLJ aan de vzw Parochiale Werken van Tcrc- ken: eerwaarde heren Ver- De Wazenaren die hart, raap en Reinaert op de juiste plaats dragen en een beetje interesse hebben voor de achtergronden op historisch vlak vart het gewest, weten dat een stad als Sint-Niklaas heel wat te danken heeft aan het feit dat er al vele eeuwen lang een markt gehouden wordt. Sint-Niklaas ontstond als 'kruispunt van wegen', als marktplaats ten dele. en het kon zich als ekonomisch trefpunt als dusdanig ontwikkelen. Voor heel wat andere gemeenten, o.m. Lokeren. Kieldrecht, Beveren. Temse ook, zorgt het marktgebeuren voor belangwekkende kom- merciéle impulsen. De wordingsgeschiedenis van de Wase markten gaat ook Erwin De Meirleir, nijvere p.r.-verantwoordelijke van de Wase Marktkramersvereniging, zeer ter harte Erwin. Temsenaar. brengt nu een deel van z'n vrije tijd door met het snuisteren in de archieven (van o.m. de Wase Oud heidkundige Kring). Over een jaar ongeveer hoopt hij klaar te zijn met een boek over de Wase markten, een terugblik, een aktuele schets tegelijk. Een goed geïllus treerde publikatie natuurlijk. Een boek waar in diverse middens met belangstelling wordt uitgekeken. Wellicht zou het door de Wase Marktkramersvereniging in eigen beheer worden uitgegeven. W.V. In Sint-Niklaas werd aan de Kiemerstraat een KLJ-heem ingezegend. Dit is de ploeg die zich dapper inzette voor deze realisatie (Iv) De KLJ (Katholieke Landelijke jeugd) van Sint-Niklaas is Frans Van Houtte. Zijn ver- de jongste jaren meer dan eens verhuisd. Het stadsbestuur trouwen in de jongelui bete wees lokalen aan, huizen-ip-de-ry. Na wat pleisteren op kende een grote steun. Ook de Tereken verzeilde men in de Leopold Il-laan, tegenover ouders van de leden staken de nür">en "It ri<» nwiiuon S.rq het station. Maar vongjMr ,n »ptember »erd gemeld hat VarTRaemdonck het pand tegen begin januari '84 moest verlaten worden. verder dc ouders dje hun ZQ, De jeugdbeweging stond op straat. Er werd volop verga- nen en dochters toelieten om derd. De noodzaak werd aangevoeld, een definitief onder- mee te bouwen aan het lokaal, dak te vinden. Een 'huis van de stad' was géén ideale De leden, de bestuursleden oplossing, ook al omdat dat soort woningen zich veelal in van KLJ-Sint-Niklaas werkten de stadskern bevonden, wat niet helemaal strookt met de eendrachtig samen ten bate toch landelijke inspiratie van de KLJ. S"1„ee.n„h"', "«vol projekt. v K En Piet Maes leverde de bouw- De vzw Parochiale Werken cruyssen. Van Houtte en Ve- stenen, zonder zijn inbreng van Tereken bracht redding, keman, de heren Weyers, Der- was dit tehuis nooit tot stand De instantie stelde een grond de, enz. Zij hebben het terrein kunnen komen, ter beschikking in de Kiemer- ter beschikking gesteld. Archi- Pastoor Vercruyssen zegende straèt, nabij de Sint-Lutgart- tekt Weyers maakte de bouw- na deze goed geïnspireerde kerk aan de E3. Een heuse plannen in orde, ook hij kreeg toespraak van Rita het lokaal zoektocht naar caravans en zaterdag een bedankje. in. chalets werd ondernomen. In Speciaal in de bloemen gezet Ruisbroek vond men een cha- werd zaterdag KLJ-proost Nieuw KU-heem aan de Kiemerstraat in Sint-Niklaas. Twee meisjes van het stuursteam, Rita Van Raemdonck en Kristien Van Kerckhove (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 11