Georges Teugels in 't Belfort te Aalst Tentoonstelling en verkoop van Balinese kunst in Sint-Niklaas Bis der Erstickungstod unsstheidet Lieve Van Der Weeën stelt tentoon in het Hof ten Dale te Mere Wase fotografen laten van zich horen Kulturele Avond op niveau te Baardegem Affiches van Klaus Staeck in Sint-Niklaas De Voorpost -5.10.1984- 19 Van 13 tot en met 29 oktober organizeert Kulturele uur. De inkomprijs bedraagt 30 fr. Staeck is een Centrale De Scène een tentoonstelling met werk begrip in West-Duitsland. Hij is één van de belang- van Klaus Staeck in het kasteel Walburg in het rijkste vertegenwoordigers van de Duitse heden- stadspark van Sint-Niklaas. De tentoonstelling is daagse kunst, elke dag open van 10 tot 12 uur en van 14 tot 18 Balinese kunst in Sint-Niklaas. U herkent de heren Etienne Van Vleteren, Meersman cn Luc Smet (Iv) Het ouderkomité van het koninklijk atheneum en van de rijksmiddelbare school 1 van Sint-Niklaas organiseren een tentoonstelling en verkoop van Balinese kunst. Authentieke houtsnijwerken, ba tiks, zilverwerken, en schilderijen, allemaal tegen voordelige prijzen, worden van 13 tot en met 21 oktober geéxpozeerd in het sociaal-kultureel cen trum Forum aan de Truweelstraat 9 in Sint-Nik laas, zaterdagen en zondagen van 10 tot 20 uur, weekdagen van 18 tot 21 uur, en de toegang is gratis. Circa vijfhonderd authen tieke houtsnijwerken, ba tiks en schilderijen afkom stig uit Bali, dat behoort tot de Indonesische archipel, zullen in de exporuimte worden opgesteld. De in eb benhout, suar en pongal- buaya-hout gesneden beel den zijn illustraties uit twee hindoeïstische heldendich ten. Enkele zijn kopieën van oorspronkelijke wer ken. andere uitbeeldingen zijn eerder eigentijds. Alle zijn zo geïnspireerd door de rijke hindoistische kui tuur, waarin naast gods dienstige as pekten ook uit beeldingen uit het dagelijks leven door de plaatselijke ambachtslui op een verfijn de, kunstzinnige wijze en met groot vakmanschap werden gebeeldhouwd. Evenals de houten beelden zijn de Javaanse batik schilderijen, volgens eeu wenoude wastechniek ge maakt, vervaardigd in een Balinees kunstenaarsdorp. De opbrengst van de ten toonstelling biedt de ouder vereniging niet alleen de mogelijkheid om de aan koop van boeken en andere didaktische materialen te steunen, maar zal ook een bijdrage aan een zieken fonds voor hulpbehoevende kunstenaars uit het betref fende dorp inhouden. Ge durende de tentoonstelling en verkoopsaktie zal het publiek getuige kunnen zijn van de kunstvaardig heid en artistieke begaafd heid van een authentiek Ba linees houtsnijder. Ketut Widana zal in de weekends ook dansdemonstraties ten beste geven. Scholen die dit alles willen meemaken kunnen een be zoek brengen, na telefoni sche afspraak op het num mer 776.04.65, of 776.05.33. De organisatie zorgt dan voor een gekom- mentarieerde rondgang. Balinese kunst Het heldendicht Ramaya- na, één der belangrijkste werken van de Indonesi sche literatuur, inspireert tal van inlandse kunste naars. De meest uitgebeelde personen op de tentoonstel ling in Sint-Niklaas zijn Rama en Sita, de spilfigu ren uit deze Sanskriet-le- gende. De vermenging van twee heel verschillende legenden groeide vermoedelijk tus sen de derde eeuw vóór e, de derde eeuw na Kristus tot het Ramayana-epos uit. De eerste verhaalt hoe ko ning Dasaratha van Ayo- dya ten gevolge van een lichtvaardige belofte aan zijn tweede vrouw, zijn oudste zoon Rama onterft ten gunste van Bharatha, de zoon van de tweede vrouw. De tweede legende verhaalt de ontvoering van Sita door de demon Rahwa- na, heer van Alenka. Deze kan een list gebruiken om Sita te ontvoeren. Hij had zich namelijk in een arme oude man vermomd, die Si ta om voedsel bedelde Méér over dit alles verneem je wellicht op de tentoon stelling zelf. Het inrichten de ouderkomité van het ko ninklijk atheneum en van de rijksmiddelbare school 1 bedankerf Geruda Indone sian Airways Brussels en bloemensierkunst Floreal Sint-Niklaas voor hun me dewerking. K.L. Staeck werd in 1938 gebo ren nabij Dresden, maar emigreerde later naar West-Duitsland. Als kun stenaar is hij autodidakt. Via de grafiek evolueerde Staeck naar een affiche kunst. Met dit medium ver wierf hij internationale be kendheid (deelname aan Documenta 6 te Kassei in '77 i.s.m. J. Beuys, zijn werk werd ondermeer aan gekocht door het Kunstmu seum van Bazel, het Stede lijk Van Abbemuseum te Eindhoven en het Museum van de Twintigste Eeuw te Wenen). De affiches van Staeck zijn géén fotografische repro- dukties van de realiteit. Het zijn kunstzinnige weerga ven, montages met ironize- rende onderschriften. Si tuaties worden bewuster doordat Staeck er ons expli ciet op wijst, of door een vervreemdende kombinatie van op zichzelf gewone beelden. Zowel voor Staeck als voor zijn geestesgenoot Beuys betekent «kunst maken» méér dan louter ontwikke len van ambachtelijke be kwaamheden. Kunst kan voor hen niet opgevat wor den als een formaliteit, die enkel met vormelijke as- pekten werkt. Kunstenaar zijn is dan: in werken, ingrijpen op de maatschappelijke heden daagse werkelijkheid. Staecks thema's worden de demokratische tendenzen toenemende militarizering, milieuproblemen, het radikalendecreet, anti- - - Wadja, «Que viva Mexico» van Eisenstein e.a., en «Misère au Borinage» van Storck en Ivens. C.C. De Scène oefent kritiek uit op een heersend kul- tuurbeleid dat ook cultuur wil onderwerpen aan het stelling Hasselt en Breda aandeed is de Culturele Nadat de Staeck tentoon- Centrale De Scene ver- winstprincipe. In de visie heugd ook in Sint-Niklaas van de Scène is het rentabi- een selektie uit zijn werk te liteitskriterium niet de kunnen brengen dank zij voornaamste beoordelings- de medewerking van het maatstaf voor kuituur Men Goethe-instituut te Brussel, wil de aktiviteiten hoofdza- kelijk op basis van twee ue scene principen selekteren: artis- De Culturele Centrale De tieke kwaliteit en alge- Scène werd opgericht in meen- ontvoogdend karak- 1983 Uit onbehagen. Om- ter (in de ruimste beteke- dat boeiender theater- en nis, wars van bedilzucht of filmvoorstellingen of ten- betweterij), maar «ook de toonstellingen die niet afbreker bouwt op», kommercieel genoeg wa- Doorheen deze kritische ren, tot voor kort steeds houding is het de uiteinde- aan Sint-Niklaas voorbij- lijke bedoeling, aan het gingen. Tussen Gent en Waas pubüek kulturele ak- Antwerpen leek wel een tiviteiten te bieden naast kultureel niemandsland te het kommercieel gestructu- bestaan. Wie méér dan lou- reerde kuituurcircuit, ter ontspanning wilde moet Daarbij is het de overtui- noodgedwongen uitwijken. Ê^g dat artistieke kwali- C.C. De Scène tracht deze tendens om te buigen. Met dit oogmerk startte de werking met een aantal filmvoorstellingen in de stadsbibliotheek in Sint- Niklaas: «The Atomic café» van Loader e.a., «Yol» van Güney, «Light Years Away» van Tanner, «Ook dwergen zijn klein begon nen» van Herzog, «Het land van de grote belofte» van teit en emancipatorisch e gagement geen onverzoen bare polen zijn, maar een koherend geheel kunnen vormen. De huidige Staeck- tentoonstelling kadert hierin. T.T. Affiches van Klaus Staeck, van 13 tot 29 oktober te zien in kasteel Walburg te Sint-Niklaas. Het Hof ten Dale wordt zowat de bakermat van de tentoonstellingen in Erpe- Mere. Na de hobbybeurs (met tentoonstelling) van de vzw Vlaams Centrum en de tentoonstelling van de heemkundige kring over vliegende blaadjes van marktzangers, is het thans de beurt aan Lieve van der Weeën, die met een enige kollektie schilderijen het schuurtje zal komen opfleuren. Gedurende twee weekends is zij er te gast met een selektie uit haar werk. Lieve Van der Weeën die zijn op 6, 7 en 8 oktober van dags ook van 10 tot 12 reeds in 1958 haar diploma 15 tot 20 uur. Eveneens op uur), van regentes plastische op- 20 en 21 oktober ('s zon- JV voeding behaalde te Ant- Vrijdag 5 oktober opent om 20 u. de fototentoon stelling «Reisindrukken uit Noord-Italië», in fotoga lerie Ecru, Regentiestraat 51 in Sint-Niklaas. Tot 29 oktober brengen Mare Buts, Mare De Bruyne, Peter Cool, Frans Seghers, Linda Van den Bossche, Kris tin Wiels, Femand De Canne, Wouter De Jonghe, Henriette Noy, Annie Vijverman en Maggy Van Raemdonck stukjes Noord-Italië. Openingsuren van de galerie: vrijdag van 18 tot 21 uur, zaterdag van 14 tot 18 uur, zondag van 10 tot 12 uur, en van 14 tot 17 uur, maandag van 14 tot 16 uur. Twee dagen later, namelijk op zondag 7 oktober om 11 uur, worden ons de fotografische werken van Herman Huys, Alex Ruyssinck en Ovide Windey voorgesteld in foyer-theaterzaal «Den Boomgaard». Kapelstraat 29 in Boraem. De tentoonstelling is alle dagen toegankelijk van 14 tot 19 uur, uitgezonderd 's woensdags, ook bij voorstellingen, en dit tot 28 oktober. K.L. De Vlaamse Club Baardegem bracht in samenwer king met meester Edmond Moortgat verleden za terdag in de parochiezaal een gesmaakte kulturele avond die heel wat belangstellenden, ook uit de omgeving, lokte. Het werd trouwens een valabel programma waarbij naast heel wat Baardegemnaars ook mensen van buiten de gemeente optraden. In een ongekunstelde sfeer presenteerde Chris Bos man, zelf poeët bij de gena de Gods, een natuurtalent, het Opwijks zangkoor dat onder de leiding staat van ex-dorpsgenoot Jaak De Bie, broeder van de auteur van tal van toneelwerken, o m. de bewerker van «Pa radijsvogels» voor de beeld buis Een mannenkoor met meer stemmige liederen bracht met volumineuze stemmen. Passende ademtechniek en vooral entoesiasme. Wer ken dan van Duitse mees ters want de taal van Goe the blijkt hen, te oordelen naar hun programmakeu ze, best te liggen Mis schien was ietwat meer grasduinen in het eigen Vlaams repertorium wel meer passend op een Vlaamse avond. Bij het slot werd overgeschakeld naar meer populaire werken en oogstte de dirigent met «De legende van de 12 rovers» sis solist zelf een opmerke lijk sukses. Wat zich trou wens herhaalde bij de speels gebrachte «Jager uit Kurpfalz» nu in een Neder landse tekstbewerking. Andere vokale prestaties werden geleverd door Lut- garde Peleman die in de ho gere tessituur worstelde te gen opkomende keelontste king en Herman Crabbe die letterlijk zijn beste beentje voorzette in «In questa tom- ba» en Abendrot van Schu bert. De familie Willy Cobbaut bracht een opmerkelijke fa miliale prestatie met vader en vier kinderen met blok en dwarsfluit, viool, cello en klavier waarbij vader zich zowat specialist toonde op allerlei blokfluiten van diverse formaten. Ook het woord kwam aan bod met de Baardegemse dichter Chris Bosman uit de Kerkstraat die tevens voor de presentatie zorgde. Het werd voor velen een re velatie. Te meer dat de au teur zelf voor een aantal gedichten instond voor een eigen interpretatie waarbij hij zich rechtstreeks tot de zaal wendde. Hoofdbrok van de avond bleef uiteraard de uitrei king van de Erkentelijk- heidsprijs van de Vlaamse Club Baardegem aan dich ter Jozef Vandromme uit West-Vleteran in de hop- streek. Eer die hem te beurt viel wegens zijn uitzonder lijke prestaties als mede werker van tal van literaire tijdschriften, als uitgever van een aantal dichtbun dels in eigen beheer (carriè re maken als dichter is vol gens Chris Bosman, en ook volgens ons, een quasi on mogelijke opgave) en voor zijn engagement op Vlaams en sociaal vlak. Quaestor van de Kamer van V olk8vertegenwoordigers die de Prijs zou uitreiken was wegens een heelkundi ge ingreep aan de meniscus verhinderd te komen en liet zich vertegenwoordigen door Willy Van Mossevelde, provincie- en gemeente raadslid die de laureaat in de bloemen zette en de zin van zijn werk toelichtte. Besloten werd, hoe kon het anders, met de hymne van de Vlaamse kultuurge- meenschap. Edgard Stor- me, hoofdredakteur van «Ambrozyn» bracht merk waardige werken van Van dromme ten gehore. Een mooie avond die fel kontrasteert met wat door gaans in de meeste platte landszalen wordt gedebi teerd. LH Hei zangkoor van Mare De Bie opende te Baardegem de kulturele avond van de Vlaamse klub (a) werpen, had op dit ogenblik ook al een opleiding in dit vak achter de rug. Maar dit bleek haar nog niet te vol doen want gedurende twéé jaar zou ze nog een vervol- makingskursus volgen te Gent. Woonachtig te Dron gen is zij ook geboeid door de Leiestreek zoals veel van haar medekunstenaars die zich hier kwamen vestigen. Ook voor haar is deze uit zonderlijke «schilder- streek» een bron van inspi ratie want het is een na tuurlijke omgeving die bij elke kunstenaar van dit genre een konstante be langstelling opwekt en tot schilderen aanzet. De rijke natuur met talloze verschil lende landschappen bieden of zijn zelf een ruiker van bloemen die door Lieve Van der Weeën veelvuldig ge schilderd worden. Zij voel de zich vooral aangetrok ken door de bloemen die een onbeperkte verscheiden heid bieden voor een kun stenaar en dat zij zich voor al naar die bloemen keert als inspiratiebron ligt wel licht aan het feit dat zij gedurende meerdere jaren kursussen gevolgd heeft in net Japans bloemschikken, dit zowel op modern als klassiek gebied. Kunstkri- tici vertellen van haar dat aan haar schilderijen nog alleen de geur ontbreekt. Maar op aandringen van kunstschilder Maurice Schelck uit Sint-Martens- Latem heeft zij ook het landschap in zijn geheel als kunstobjekt gekozen en ook dit behoort tot haar mo gelijkheden. Op haar pal mares staan reeds een vijf tigtal tentoonstellingen zo wel in binnen- als buiten land en dat zij iets te bieden heeft aan het oog van de mens is het feit dat een groot aantal van haar wer ken in privé-verzamelingen ondergebracht werden én in België én in het buiten land. Dat zij een gewaardeerde kunstenares is bewijzen de vele onderscheidingen die zij al behaalde, met o.a. een gouden palm in Spanje, een gouden en een zilveren me daille van het Spectraal- Gent, de prijs Ovide Scribe van Blois in Frankrijk en noem maar op. Het is werkelijk een enige kans om een prachtige schilderijententoonstelling te kunnen bijwonen. Tij dens de vooropening op vrijdag 5 oktober a s. zal - om 19.30 u een inleiding gegeven worden door rus tend BRT-journali8t Nand Moons Verder zal deze ten toonstelling toegankelijk KUNSTSCHILDER Van zaterdag 6 tot en met 15 oktober, is de Lebbeekse kunstschilder Georges Teu gels te gast in het onlangs gerestaureerde Belfort te Aaist. De voorbije jaren slaagde Georges Teugels erin, zich als een uiterst realistisch- picturaal Vlaams schilder te manifesteren, Zijn werken drukken, stuk voor stuk, een puur, indrukwekkend vak manschap uit, welke een grote bewondering opwekt, en ons eveneens doet terug mijmeren naar vervlogen tij den van Oude Meesters. Zijn meesterlijke beheersing van de clair-obscuretechniek en zijn teruggrijpen naar oude technieken, speelt hierbij geen kleine rol. Gebasseerd op een knap ontwikkelde persoonlijke te kentechniek, die de kunste naar zich eigen maakte in Parijs en Brussel, werden al zijn werken pareltjes van au thenticiteit. Vandaar een rijk palmares, zowel op natio naal als internationaal vlak. In de stijlvolle Belfortzaal kan men elke dag van 10 tot 13u. en van 15tot 19 u., een indrukwekkende collectie re cente werken van Georges Teugels komen bewonde ren. Een niet alledaagse ver schijning in onze Vlaamse Schilderkunst, en het loont beslist de moeite de elemen ten van zijn denkwereld van naderbij te leren kennen. M. Kristel C.C. De Scène: «Andere kuituur propageren»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 19