t /.Festival um
VlaanDeim
Collegium Instrumentale Brugense serveert Vivaldi, Monn,
Haendel, Mozart en Britten
Lee Harper en het
B.R.Tv-Jazzorkest van
Etienne Verschueren
Jeugd en Muziek Sint-Niklaas pakt uit
met gevarieerd koncertprogramma
Festival van Vlaanderen
Koncertkaleidoskoop
Herfstkoncert
van de Kon. Harmonie
St. Cecilia Hamme
Jeugd en Muziek
Lokeren
De Voorpost - 5.10.1984 - 21
Festival van Vlaanderen Sint-Niklaas
De koncerten te Sint-Niklaas, in het kader van het Festival van Vlaanderen, worden door strijkorkest worden
besloten met een optreden van het Collegium Instrumentale Brugense. Reeds eerder uitgevoerd. Dit werk in
avecfnist Johan Huys, Luevienne Van Deyck met pianist Frans Truyts, het neo-klassicistische stijl
B K.T.-Jazzorkest van Etienne Versohueren en het Franse Trio Pasquier te gast in de werd in 1934 eekompo-
pü^!v£°p tad c t neerd naar thema's en
Patrick Peire en zijn Collegium Instrumentale Brugense: men kan zich moeilijk een schetsen uit Brittens jeugd,
feestelijker slot bedenken van deze festivalserie. Zeker als men het programma bekijkt Alhoewel Brittens
van deze avond: concerti grossi van Vivaldi en Haendel, een celloconcerto van Monn meesterschap vooral uit
(met als cellist Roel Dieltiens), een divertimento van Mozart en de «Simple Symphony., zijn vokaal-instrumentale
van Benjamin Britten. werken blijkt, zijn sterk
Collegium taetrumeutale vertolkt Roel Dieltiens een Speelsheid en esprit ken- jJSSÏ^ziiffreliiÏ vÏÏÏ
Brugense indrukwekkend en geva- merken het .Divertimento MtoïïmïnZ
Dit ensemble werd in 1970 rieerd repertoire. Hij is so- K.V. 138. van de 16-jarige de instrumentale beselei
opgericht door Patrick Pei- 1184 biJ het Collegium In- Mozart. De melodramische Hjnp orkestliederen
ZXZ hb" Sl 77 "St 5T" T w"w"sLT «rSSmm n°S:
ren van barok- en rococo- feeds vereerd met een aan me» ver boven de vroeg- Toegangskaarten C300 fr 1
werken, brengt ze naast dit hem opgedragen concerto: klassicistische scheppin- kunnen hosteld worden in
uitgebreide en gevarieerde het OP118 102 van de Belgi- gen van zijn meeste tijdge- de stadsschouwburg Ri
repertoire nu ook werken s^e kompomst Victor noten. chard Van Rritsomstraat
uit het klassicisme, de ro- Evenals dit Divertimento 19 2700 Sint-Niklaas tele-
Festival van Vlaanderen Lokeren
Het tweede koncert in het kader van het Festival va
Vlaanderen te Lokeren, brengt het Jazz-orkest van de
B.R.T. onder de leiding van Etienne Verschueren samen
met de Amerikaanse trompettist Lee Harper naar de
8tadsfeestzaal.
Lee Harper treux. Dezelfde zomer werd
De Amerikaanse trompet- door dit combo gemusi-
tist Lee Harper werd in ceerd tijdens Jazz Bilzen. In Als hnrnirneiiiot io i i ~j~ 1W. omt-mxiaas: teie-
1945 in Camp Lejeune, New 1971 en 1972 werden rend- DieltfiÏÏS^ wS SfSS
strumentale Brugense Bande en Les Goüts-Réu- strijkensemble» van Benja- 1 van 14 tot
Carolina, geboren. In 1972 reizen ondernomen in Zai-
vertrok hij naar Europa en re. In 1972 ging tijdens het
verbleef achtereenvolgens vierde B.R.T.-Jazzprome-
in Parijs, Salzburg, nadekoncert Verschuerens
München en vooral in We- «Memories dedicated tot
nen, waar hij in 1979 als dé Kalumba-Bravies from Zai-
jazzsohst van de Big Band re» in wereldpremière,
van de Oostenrijkse Radio In 1973 trad het B.R.T.-
(O.R.F.) optrad. Jazzorkest tijdens het eer-
Programma
biedt een perfekte homoge
niteit en een aangename af
wisseling in klankkleur, i
dankzij het solistisoh optre- Je komposities die op dins-
den van musici uit de eigen 9 °k«»*>r m de Smt-
groep. Het ensemble kon- Niklase Stadsschouwburg
certeerde in alle Europese vertolkt worden, garande
landen en is jaarlijks te ren 6011 prachtige muzikale
avond: Vivaldi, Monn,
min Britten (1913-1976) z
wel door strijkkwartet
16 uur).
Sint-Niklaas. Het Zwijndrechtse Saxofoonorkest o.l.v.
Edmond Proost verzorgde een koncert in de schouwburg
(lv)
Christian Escoudé, Boulu ste vijfdaagse jazzfestival on w i
Ferré. Sigfried Kessler, Al van Antwerpen. Jazz Mid- ™qq„h festival van MOzan en umien
Porcino Big Band, Joe Hai- delheim '73, op met vibrafo- rekend tot de totTkïnfr meeste concerti grossi TiJdens het kulturele* seizoen 1984-1985 brengt de kadertje,
der Big Band, Günter Lenz nist Sadi en Nathan Davis orkestenvanh^bfnd uit de eerste decennl van van het Land van Waas, van Puurs en t
Springtime, Allan Praskin, als gastsolisten. de 18de eeuw hebben als Krui be ke, dank zij de eminente vzw, Jeugd en Jeugdkomite
Sal Nistico, Bosco Petrovic Ook 1974 was een belang- Solo-cellist Roels Dieltiens concertino: violen en cello. Muziek, afdeling Sint-Niklaas, een rijk en geva- Bi de scholen uit de regio
Waudron, rijk jaar voor het ensemble Tien jaar na het aanvatten Terwijl Haendel, naar het rieerd muziekprogramma met o.m. een optreden zijn dit seizoen te gast: het
Ruth Wafer, Karl Ratzer en De edukatieve koncerten van zijn celloetudies was model van Corelli, de solis- van het Ballet van Vlaanderen de vertoning van de saxofoonkwartet A. Sax,
Aladar Pege zijn slechts en- werden over het hele Roel Dieltiens reeds in het ten in triosonateformatie film West Side Story koncerten door het Heists het Maurice Aerts-baskwin-
kele namen met wie Lee Vlaamse land uitgebreid. In bezit van de hoogste natio- laat musiceren, verdeelt Vi- Kamerorkest tet' het Vlaams Trombo"
Harper reeds optrad en 1974 musiceerde het nale en internationale on- valdi de drie solisten in ver- n de Muntschouw- nenkwintet, het duo Nico
plaatopnamen realiseerde. B.R.T.-Jazzorkest op Jazz derscheidingen, o.a Mu- schillende kombinaties: te Brussel met Maurice Aerts en Robert Baltussen - Johan Lybeert
Middelheim met twee gast- ziekkapel Koningin Eliza- eens samen als trio, dan Groslot» Jazz Circle' en de integrale opvoering van (viool-piano), The Balla-
soü8ten: de Amerikaanse beth, Diploma d'Onore (Sie- weer langs solopassages de Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach deers (folksong), het Cor-
trompettist Benny Bailey na), Internationale Muziek- voor Viool en Cello (zo kan waaraan de plaatselijke koren In Dulci Jubilo en de betta-ensemble (oude mu-
Op 1 september 1965 nam en de Poolse tenorsaksofo- akademie fiir Solisten (Wol- het siciliano als middendeel Wase Lijsters hun geapprecieerde medewerking ziek), het Strijkkwartet So-
Etienne Verschueren defi- rust Ian Wroblewski In fenbüttel). Hij studeerde in een vioolconcerto funge- zullen verlenen. Méér mensen van bij ons verfijnen fia van de Bulgaarse radio
n n®T 1® leidmf van het 1979 werd het ensemble onder leiding van André ren) en zelfs onderlinge dia- dit Jeugd en Muziekmenu Onder hen de getalen- en televizie, het West'
T aöiaZf°rJCet ;p Z1,C aangevuld met Ferdinand Messens en André Navarra logen tussen het vioolduo teerde violist Nico Baltussen uit Rint Niklf«c i?n vlaams Brahmstrio. het gi-
ta 1969 trad het sekstet Povel en Ack Van Rooyen en begon onmiddellijk en de cello. Het werk van TqbTL w BaltuSSei\Smt-Niklaas En taarduo Yves Storms - Peter
Etienne Verschueren - Na- en werden o.m arrange- daarna samen te werken Vivaldi kennen we daarbij at 1985 en üet Jaar van de Muziek en het Jaar pieters. Herman Stuelens,
than Davis op tijdens het men ten van Gerry Van met grote namen zoals de in een transkriptie voor or- van de Jeugd is, plant de erg aktieve afdeling Sint- het Belgian Brass trio en de
eerste Jazz-promenadekon- Rooyen vertolkt. In 1980 Hongaarse violist André gel van Bach, terwijl Haen- Niklaas een muziekhappening voor en door de akkordeoniste Myriam
cert van de B.R.T. in het vertolkte het orkest op Jazz Gertler en de Belgische kla- del zelf de eerste delen van Wase jongeren Bovendien worden er in de scholen Mees.
openluchtmuseum Middel- Middelheim werk van Bel- rinettist Walter Boeykens. zijn concerto grosso om-, van de Wase centrumstad meer Han tweehonderd 00 samenstelling van een
heun te Antwerpen In gische kom po nisten. In Er volgden solo-optredens werkte tot ouverture van
1970 vertegenwoordigde 1981 trad het orkest op tij- en opnamen in binnen- en zijn latere «Ode for St.-Ceci-
Etienne Verschueren ons dens de Berliner Festspiele buitenland telkens weer lia'sDay».
land in sekstetvorm tijdens Hun optreden op Jazz Mid- onthaald op bijzonder lo- Met Monns «Concerto in g
B.R.T.-jazzorkest en
Etienne Verschueren
het internationale concours delheim 1981 lokte lovende vende persreakties
van het Festival van Mon- recensies - -
L. Met pianist Robert Groslot
cello, strijkensemble
en basso continuo» komen
we in de galante sfeer van
de Weense rococo. De poly
fone schrijfwijze van de
laatbarok is uitgedeind in
een genuanceerde melodie,
voorgedragen door de eer
ste viool of de solist, waar
bij de baspartij een motori-
klas- en schoolkoncerti georganizeerdJeugd en
Muziek blijkt hiermee een blijvende suksesformule
te hebben gevonden.
Heists Kamerorkest Van het strijktrio van de
Woensdag 26 september jl. Nationale Opera maken
vertolkte het Koninklijk deel uit: de Poolse Urszula
Ballet van Vlaanderen in de Gorniak (viool) Paul De
sporthal van Sint-Niklaas Clercq en Edmond Carlier.
de ballet-fantasie «Drie Zus- Urszula is Konzertmeister,
ters» naar het gelijknamige Paul eerste altvioolsolist
toneelstuk van Anton enlessenaaraanvoerder en
Tsjechov en met een koreo- Edmond eerste cellosolist
grafie van de Russische en eveneens lessenaaraan-
dergelijke
veronderstelt niet alleen
een voldoende vertrouwd
heid met muziek en de mu
ziekwereld en een fijne on
derscheidingszin, maar
ook een voortdurend kon-
takt met het publiek: de
vooral jonge luisteraars.
Daarvoor zorgt, o.l.v. Pa
trick Wauman, een jeugd-
komité. Het komité maakt
propaganda en werft leden
in de scholen, verspreidt af-
sch« atiiwinir on grane van ae Russische °,BUWUB lesaenaaraan- fi h hiprit hllln
-«*■»«• VaIery P&nov. vuerder bij het Syrafonieor-
middenstemmen de harmo
nie vervolledigen.
Alleen de fugatische
schrijfwijze van het orkest-
ritornel in de laatste bewe
ging kan naar Vivaldi's
Aolst. Musici van het strijkkwartet van de nationale operaen solisten na het koncert
onder het vaderlijk oog van Etienne Bogaert a
Het ballet werd uiteraard kest van de Nationale Ope-
zeer talrijk bijgewoond, Robert Groslot hoeft
zoals dat trouwens ook nauwelijks nog voor ge-
voorgaande jaren telkens steld, meen ik. Hij is 33 en
het geval was. vooral sinds hij laureaat
Maar kijken we liever naar werd van de internationale
■roi rv» wat bet verdere seizoen ons Muziekwedstrijd Koningin
nog te bieden heeft. Don- Elisabeth een zeer gegeerd
derdag 15 november van dit koncertpianist Maurice
jaar koncerteert het Heist Aerts is de stichter van het
Kamerorkest o.l.v. Joseph befaamde Aerts-baskwin-
Luyten en met Nico Baltus- tet. kontrabassist bij het
sen als violist. Het Kame- konservatorium van Brus-
rorke8t van Heist-op-den- 361 en muzikant bij het Fil-
Berg was aanvankelijk een harmonisch Orkest van de
gelegenheidsorkest dat de BRT en het Symfonieorkest
koncerten van de plaatselij- van de Nationale Opera,
ke muziekakademie ver- T
zorgde. Sinds 1980 is het en Bach
een vast ensemble van le- Na het forse debuut in 1977
raars aan de muziekakade- in 'The Quay' te Gent werd
mie en beroepsmusici dat de groep Jazz Circle' lau-
zijn koncertleven tot het
bij de konkrete
van de avondkoncerten,
verleent inspraak bij de
programma tie ervan en be
reidt zich door deelname
aan kaderweekends voor
om later het nobele werk
van Jeugd en Muziek te
Sint-Niklaas verder te zet
ten. «Jeugdkomité en be
stuur werken samen aan de
muzikale opvoeding van
onze jeugd», meent voorzit
ter Patrick Wauman. Hou
den zo, zegt De Voorpost.
Voorzitter van Jeugd en
Muziek Sint-Niklaas Gerda
Lombaerts roept de melo-
manen onder onze lezers op
om erelid te worden van
haar vereniging. Dat kan
tegen betaling van 1500
frank. Hiervoor krijgt u
dan wel, naast de erelid-
kaart, twee Jeugd- en Mu-
ziekabonnementen. En, a'
het uw ij delheid mag str
len: uw naam wordt ve
meld op de programma
die vóór elk koncert grati
aan het publiek worden ui
gedeeld.
Wij geven u, tot besluit, re
keningnummer, adres en
telefoonnummer van het
Jeugd en Muzieksekreta
riaat (Sint-Niklaas): Sta
Doorns, Dennenstraat 78.
2800 Mechelen, bankreke
ningnummer 292-
0150342-47. tel. 015/
41.12.55.
Leo DE BOCK
i De grillige ritmiek van
het eerste deel en de orna
mentiek in de solopartij
kan aan Carl Philippe Ema
nuel Bach doen denken,
maar dan een gracieuze
Berlijnse meester zonder
pré-romantische, grillige
wendingen.
De koncerten, die we de voorbije week bijwoonden,
kaderden alle drie in de serie «Prinsen van de
Muziek», een festivaltema dat door prof. Jan Briers
en zijn medewerkers gekozen werd voor 1984 en
1985 Oude muziek dus. Drie koncerten, drie en
sembles en dezelfde kwalitatief hoogstaande mu-
ziekbeleving!
«The Fairy Queen» een vokaal hoogstandje!
Henry Purcell (1659-1695) was in zijn tijd vooral
bekend voor zijn grote semi-opera's (King Arthur.
The Fairy Queen. Diocletian, e.a.). «The Fairy
Queen» is gekomponeerd op een anonieme, sterk
ingekorte en gewijzigde bewerking van Shakespea-
res «Midsummer Night's Dream». Puree lies toneel
muziek bij dit libretto omvat instrumentale dansen
(muziek bij de aanvang van iedere scène), koren en
vokale solonummers. De muziekstijl van deze kom
positie sluit aan bij z(jn leermeester Locke en de
Engelse traditie maar Purcell vermengt ze met
Franse en Italiaanse elementen.
Pro Cantione Antiqua stelde zich van bij de oprich
ting in 1968 tot doel zich te specialiseren in de
muziek van de middeleeuwen en de renaissance,
voornamelijk de koormuziek aan de hofkapellen in
Engeland en Vlaanderen. Wat dit koor (bestaande
uit 3 sopranen. 3 alti, 3 tenoren en 3 bassen) te
Mechelen liet horen, was van de bovenste plank, een
koorensemble, ja maar dan bevolkt met stuk voor
stuk solisten van de bovenste plank, die in de
koornummers opnieuw een integrerend deel wor
den van het ensemble.
Het begeleidend Collegium Instrumentale Brugense
van Patrick Peire (die hier samen met broer Mare de
blokfiuitpartituur voor zijn rekening nam) hebben
we reeds beter gehoord. Het 12-koppige koor had
plaats genomen vóór de instrumentisten. zodat hun
muziek a.h.w. min of meer afgeschermd was van de
toehoorders. Voeg daarbij dat de leiding van diri
gent Mark Brown niet erg inspirerend was, zodat
het kontakt tussen hem en het Collegium dikwijls
ver te zoeken was.
Bruisend-vitalistisch Musioa Antiqua Köln te Gent
De Pacifikatiezaal van het Gentse Stadhuis was eivol
gelopen.
De muziek was heerlijk! We hoorden dit ensemble
Musica Antiqua uit Keulen een paar weken geleden
reeds in het Antwerpse Vleeshuis. Waar in Antwer
pen het gezelschap beperkt was tot zes leden, was er
nu een grotere formatie aan het werk. Op het
programma was vóór de pauze werk te beluisteren
van J.S Bach (Suite nr. l in C voor twee hobo's,
fagot, strijkensemble en basso continuo; BWV 1066
- Concerto in F voor klavecimbel, twee blokfluiten,
strijkers en basso continuo; BWV 1057) en na de
pauze van G. Ph. Telemann (Concerto in Bes voor
twee blokfluiten, twee hobo's, viool, twee altviolen
en basso continuo - Wassermus ik «Hamburger Ebb'
und Fluht», ouverture in C voor traverso, twee
blokfluiten, twee hobo's, strijkers en basso con
tinuo).
Virtuositeit en muzikaliteit zijn de twee grote epite-
ta die bij deze uitvoeringspraktijk passen. De musi-
ceerstijl van dit gezelschap is dinamisch-vitalis-
tisch.
La Petite Bande overtuigend in concerti grossi te
Herzele
Herzele, een kleine gemeente in de buurt van Zotte-
gem, pakt ieder jaar uit met een groot ensemble
tijdens het Festival van Vlaanderen. V.z.w. Gamma,
de grote stimulator van het kulturele leven in en
rond Herzele, wist voor zijn 10-jarig bestaan zelfs La
Petite Bande aan de haak te slaan.
Dit gezelschap, in '72 opgericht door Sigiswald
Kuijken, slaagde erin een benijdenswaardige faam
te verwerven op het internationale koncertpodium,
vooral dan met de uitvoering van oude muziek; en
dit met wat genoemd wordt autentieke uitvoerings
praktijk.
In dit programma waren alleen strijkers te horen,
samen met het klavecimbel van Robert Kohnen.
Concerto grosso troef dus: Corelli (opus 6 nr. 5),
Geminiani (concerto grosso in g naar de 5de vioolso
nate van Corelli; opus 2 nr 2). Haendel (concerto
grosso in F, opus 6 nr 2). De slotkompositie was van
J.S. Bach (Concerto in d voor twee violen, strijken
semble en basso continuo. BWV 1043).
De solisten waren Sigiswald Kuijken en Frangois
Fernandez, violen, en Richte Van der Meer, cello.
De muziek zelf kreeg een vlotte, maar boeiende
vertolking mee: de solisten waren gewoon uitste
kend al liet Frangois Fernandez in het largo van
Haendels concerto grosso én in het slotallegro van
Bachs concerto enkele steken vallen. Er werd met
begeestering gemusiceerd al leek ons, vooral in de
aanvang, de koncentratie van sommige uitvoerders
niet optimaal.
Toch een mooie koncertavdnd.
Wie La Petite Bande vanavond, 5 oktober, aan het
werk wil horen, kan naar de Sint-Pieter-en-Paulus-
kerk te Mechelen waar ze werken uitvoeren van J.S.
Bach en G.F. Haendel. De toegangsprijs is 200 fr.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Dienst Toerisme,
Stadhuis (015/20.17.66).
Vlaamse landsgedeelte be- jazzconcours in het Neder
perkt. Dirigent Joseph landse Laren. Jazz Middel-
Luyten (40) is laureaat van heim was een tweede topper
de meesterkursu8 viool te en sindsdien houden meer-
Nioe en leraar aan het Lem- dere radio- en televizieop-
mensinstituut te Leuven, namen en optredens in bin-
Nico Baltussen is een 25- nen" en buitenland, o.m.
jarige muzikant uit Sint- met Toots Thielemans. de
Niklaas. Aan de muziek- groep aan het werk. Jazz
akademie daar behaalde hij Circle doet de schouwburg
de regenngsmedaillee voor van Sint-Niklaas aan op
viool en kamermuziek. Het donderdag 28 februari
Lemmensin8tituut en meer 1985
bepaald zijn leraar André Vorig jaar betekende de uit-
Delcourte lauwerden hem voering van de negende
met het hoger diploma symfonie van Beethoven
viool, en dat met grote on- een hoogtepunt in de ge-
derscheiding. Nico Baltus- schiedenis van het Sint-
sen was ook laureaat van de Niklase koncertleven.
Tenuto-wedstrijd 1983. Als Dank zij Jeugd en Muziek
solist was hij te gast bij kan muziekminnend Waas-
o.m het Limburgs Symfo- land naar een nieuw, bij-
nieorkest, het Kamerorkest zonder evenement toeleven:
van de RTBF, het Symfonie- de uitvoering van de Mat
en Kamerorkest van de stad theuspassie op zondag 24
Sint-Niklaas. het Filharmo- maart 'in de Onze-Lieve-
nisch Orkest van de BRT en Vrouwkerk.
de Filharmonie van Vlaan-
Het bestuur en de muzikan- Baletten uit Taust' - intro-
ten van de Kon. Harmonie ductie en wals, adagio, mo
st. Cecilia Hamme organi- derato Maestoso en baccha-
seren op zaterdag 6 oktober nale-Final (Charles Gou-
te 20 u.in zaal De Vlaamse nod); Mijn grootvaders
Schouwburg, Peperstraat 6 klok (Geo Daughty), Solist,
te Hamme, him jaarlijks de H. Etienne Rottier,
herfstkoncert, onder de Pauze,
deskundige leiding van de Marche du souvenir (Ro-
heer J. Wauters, Kapel- land Cardos); My Fair Lady
het mternatxonale meester van de muziekka- (F. Loewe) - selektie uit de
deren. Sinds 1982 is Nico
Baltussen lid van het gere
nommeerde Trio da Came
ra' (viool, fluit, klavecim
bel). De tijd die hij over
houdt van zijn leraarsop
dracht aan de muziekaka-
demies van Sint-Niklaas en
Borgerhout en aan het
Lemmensin8tituut te Leu
ven, besteedt hij momenteel
aan zijn persoonlijke voor
bereiding op de wedstrijd
«Jonge Virtuozen» en op de
Koningin Elisabethwed-
strijd 1985.
Het Forellenkwintet
Het strijktrio van de Munt,
kontrabassist Maurice
Aerts en pianist Robert
Groslot zijn op 14 januari
van volgend jaar te gast in
de stadsschouwburg van
Sint-Niklaas voor de uit
voering van het Forel
lenkwintet van Franz Schu
bert.
Zeker is dat het- meisjes
koor De Wase Lijsters o.l.v.
Zuster Maria Rita en het
knapenkoor In Dulci Jubilo
o.l.v. Godfried Van de Vij-
vere (ook een pupil van het
Lemmensinstituut) hun
medewerking verlenen aan
de vertolking van dit muzi
kale epos.
De algemene Jeugd en Mu-
ziekprogrammatie wordt
op zaterdagmorgen 12 mei
1985 afgesloten met de mu
ziekhappening 'Jaar van de
Muziek en de Jeugd' Daar
aan werken mee: de
muziekakademie. Denise
Caspendakis van de lera
renvereniging van de aka
demie. het jeugdkomité en
schoolensembles zoals Toc
cata' o.l.v. Raf Suetens
Een abonnement op dit
koncertprogramma 1984-
1985 van jeugd en Muziek
kost 300 of 400 frank. Voor
een bondig overzicht ver
wijs ik
pel van de Belgische Zee- musical (arr. A. Lemer);
macht. Pavane in Blue - Fascina
ting drums (Ted Huggens);
Instant Concert (Harold
Programma Walters); Vice-Admiraal
Marche de la Libération (Si- Van Dyck Mare (J. Wau-
mon Poulain); Dichter en tere).
Boer - ouverture (F. Von (jxj)
Suppé - arr. F. Rogister);
«Jeugd en Muziek» van Lo- een extra diepte en autenti-
keren komt op met een citeit. «Brei, dood of le-
nieuw programma van Tre- vend!?» wordt gebracht
gechram: «Brei, dood of le- door Trees Coppieters en
vend!?» Geert Braem op 5 en 6 okto-
Van de groten van het ber en op 12 en 13 oktober,
Franse chanson geniet Jac- steeds om 20.15 u. in het
ques Brei (Vlaams van oor- Salon van de Stedelijke Mu-
sprong: geboren te Brussel ziekakademie, Groendreef
in 1929, en overleden te Pa- 8 te Lokeren.
rijs in 1979) zowel in Dit programma wordt geor-
Frankrijk als daarbuiten, ganiseerd in samenwer-
de grootste populariteit. king met het stadsbestuur.
«Brei, dood of levend!?» de kulturele raad. Jeugd en
geeft via vertaalde chan- Muziek Lokeren, de Stede
sons van Brei het leven lijke Muziekakademie, de
weer in al zijn uitereten. n.v. Kredietbank Lokeren
Brei heeft het leven dat hij en het Noordstarfonds-
bezingt, zelf beleefd en ge- Gent.
leefd. Dit geeft zijn teksten J.V.L.
Virus is het 33c album in de scape Architects vieren eei
monumentale reeks «de avon- lang hun vijftigjarig bestaan,
turen van Robbedoes en
Kwabbernoot» Het is ge-
maakt door het jonge en belof
tevolle jonge duo Tome en
Janry. Virus heeft heel wat
humor in petto. Robbedoes is
opnieuw de drijvende kracht ii
Op vrijdag 5 oktober om 20.30
uur treedt in het jeugdhuis Nij-
drop te Opwijk de Kris De
Bruyne Band op. De Bruyne
heeft een nogal rumoerige
loopbaan als zanger achter de
k rug. Maar in het jeugdhuis Nq-
drop wil hij aantonen dat hij
tot onze beste vertolkers van
Belgian Association of het betere lied behoort,
een bijhorend Garden Architects and Land-
het verhaal boordevol span
ning en avontuur.