Tsjechoslovaakse grafici in stedelijk museum Oud-Hospitaal Aalst Regiofilm Veel belangstelling voor «One for the road» Volksmuziek van Wase Jonge Leeuwen in Sinaai Zesde Toneeltornooi Renaat Ravijts te Aalst De Voorpost -12.10.1984 - 21 Van 6 oktober tot 21 oktober 1984 wordt, door het Aalsters stadsbestuur in samenwer- ving enerzijds en hun fting met de Vrienden van het Museum Oud-Hospitaal, in het Stedelijk Museum Oud- kunstbeleving anderzijds. Hospitaal Aalst, een merkwaardige tentoonstelling gewijd aan de hedendaagse kunst- Allemaal hebben zij hun uitingen van acht Tsjechoslovaakse grafici: Albin Brunovsky, Vladmir Gazovio, kunst nodig om hun inner- Vladmir Suchanek, Karei Demel, Oldrich Kulhanek, Jiri Anderlé. Jan Krejci en James lijke wereld van gevoelens Janioek. Hen keur uit hun oeuvre werd er op meesterlijke wijze samengebracht door lie. Luc Sanders (Leopold U-laan l, Dendermonde) en Willem Elias. De koördinatie van het hele kunstgebauren berust daarbij in handen van dhr. Sanders. en illusies te kunnen ver woorden: tegelijkertijd vin den ze daarin ook bescher ming tegen een maatschap- hem vijandige omgeving. Vlucht uit de realiteit in erotiek en geweld geeft een sterke dimensie aan hun depressieve wereldbeschou wing. Beidé kunstenaars beheersen meestérlij k de ets-techniek en geven een indrukwekkende weergave van het «fantastische». Ze bezitten een indrukwek kend curriculum van indi viduele en groepstentoon- a met sociale, morele en dendaagse grafiek in Tsje- voor deze gelegenheid door het dagelijks rad der ge- - economische waarden. Het choelovakije: het oeuvre het Aalsters stadsbestuur woonte hen onder te bren- «erk van elke ware kunsUe van acht verschillende knn- heel verzorgd is uitgegeven in' van de vakje8 stëÜhieD en"behaaiïïin fcïï- "1 ,te"aa™ m <?0 fr). Hierin lezen we, van daarin de samenleving is rijke prijzen in binnen- en geaksentueerd door eigen meteen ook door te dringen de hand van kunstkritikus opgedeeld buitenland „hnische vaardigheid, in de maatschappij waarin Jo Verbrugghen - die op vUr een passend belichten Het menselijk bestaan in vsn int een persoonlijke ge- ze leven en werken, .een de vooropenmg van de ten- het Artistieke aspekt zün relatie tot ruimte en tichlshoek, een eigen lojk maatschappij die door een toonstelling ook de inlei- van .Tsjechische Grafiek, tijd. staat centraal bij V. OP de samenleving. strikte ideologie beheers dingstoespraak heeft ge- grepen we terug naar een Suchnek. Hij werd geboren Zo beschouwd is de indruk- en vernauwd wordt in al houden en getuigt van een Jrtikel M beschreven in 1933, studeerde aan de nekkende kunsttentoon- haar uitingen.. bewonderenswaardige ken- werd door lie. L. Sandars en universiteit (52-54) en aan etefflng in het Museum Een zeer mteressante hand- nis terzake; Een ten- verscheen in het tijdschrift de Akademle voor Beelden- Oud-Hospitaal wel erg rnte- zame leidraad boordevol m- toonstelhng over Tsjechi- van het Kultureel Centrum de Kunsten te Praag (1954- ressant. Een bezoek aan de- teressante gegevens en sche kunst is in se uniek. ---• - ze prachtige ekspositie is ruim geïllustreerd die we Bij iedere nieuwe manifes- voor alle kunstliefhebbers aan de bezoekers van de tatie of groepstentoonstel- be8list een ideale galegen- tentoonstelling enkel kun- ling wordt werk gebracht heid om even van dichtbij nen aanbevelen, is alvast van het hoogste gehalte, THE EXORSIST Film uit 1973 van W. Friedkin met Ellen Burstyn en Max von Sydow. Deze intense, goed gekonstrueerde film is erop berekend je maag van begin tot het eind in de knoop te houden. Blair is een normaal meisje van twaalf, in wiens lichaam de duivel komt nestelen. Miller, een gestoorde priester, probeert de demon in haar en in hemzelf het hoofd te bieden. CI8KE DE RAT Nederlandse film van Guido Pieters. De achtergrond is Amsterdam anno 1934, de hoofdfiguur Ciske die door omstandigheden hard gemaakt zijn weg pro beert te vinden doorheen het leven. Blijkbaar houdt het Vlaamse publiek evenzeer van deze Nederlandse «de Witte», waaruit blijkt dat zo'n tema's van alle tijden en volkeren zijn. Aalst. Sint-Niklaas FTTZCARRALDO Film uit 1982 van W. Herzog met Klaus Kinski en Claudia Cardinale. Een man droomt ervan een operahuis te bouwen in een kleine nederzetting ergens in een Zuid-Ameri kaanse jungle. Het geld daarvoor wil hij bijeenkrij gen door een expeditie te organize ren naar nog onontgonnen gebieden voor rubberontginning. Een vriendin-bordeelhoudster helpt hem daarbij. Hst bravourstuk van de film is het verslepen van een schip over sen berg, om op die manier sneller de thuishaven te kunnen bereiken. Een film over droom en realiteit waarin het echte verplaatsen van een rivierboot alle stunten der be treffend overtrekt en die aktie alleen al de film het bekaken waard is. Woensdag 17 oktober. Zaal Selekt te Sint-Niklaas. THE TEMPLE OF DOOM Het verhaal van deze avonturenfilm doet niet terza ke omdat leute verkopen en sensationeel pulpamu- zement brengen op het niveau van de populaire avonturenfilms uit de jaren 1930 uiteindelijk de enige opzet is van regisseur Steven Spielberg. The temple of doom staat alleszins op de nominatie- lijst van het lopende jaar Aalst, Sint-Niklaas. CANONBALL 2 Een stel vedetten samenbrengen om hen een race doorheen Amerika te laten maken knn misschien leuk zijn voor één keer. maar op zo'n toestanden nog een sequal maken is helemaal onmogelijk. Aalst. UNCOMMON VALOR Amerika zit op momenten nog altijd met zijn Vièt- nam8ynd room De ambitie van Gene Hackman bestaat erin een paar oude makkers te bevrijden uit het kommunistische Vietnam. Hij weet een paar oude makkers rond zich te scharen, die na een paar harde kampweken terug klaar zijn om naar het oord van verderf te trekken. We herinneren ons Ted Kotcheff nog als de regis seur van «Forst Blood» waarin Stallone letterlijk de show stal, ook al een man met Viëtnamletsels. In deze Uncommon Valor verwerkt Kotcheff de psychologische gevolgen van oorlog in een feilloze maar vrij doorzichtige plot. Aalst YENTL Het kortverhaal Yentl van Nobelprijswinnaar I.B. Singer gaat over een meisje dat wil gaan studeren, maar door de traditie wordt tegengehouden en zich dan maar verplicht ziet een mannen vermomming aan te trekken Blijkbaar vond Barbara Streisand dat zo'n pakkend verhaal dat ze zich heeft geëngageerd tot zowat alle belangrijke funkties om film te maken. De film op zich is maar dunnetjes, maar haar onovertrefbaar zangtalent maakt veel goed. Eigen lijk zou je je bioskoopcenten beter bijpassen bij de aankoop van de filmmuziek, van een plaat kan je immers nog lang nagenieten. Aalst, Dendermonde, Lokeren Affligem, naar aanleiding 60). Hij woont en werkt in van dezelfde tentoonstel- Praag. Belangrijk bij Such- ling aldaar in het jaar nek is zijn beheersing van 1975. «Tsjechische grafiek ken- lithografische kunst. Van da zekerheid van zijn grafiek die Wedijveren kan merkt zich door een hoge scheppende macht getuigt met het beste dat waar ter graad van technische per- wordt gemaakt, kan fectie. Grafiek is voor de hierna geciteerde Tsjechi- het feit dat. hij direkt op steen werkt, zonder eerst studies op papier te maken. kunst slechts na moeizame sche kunstenaars geen bij- De relatie tussen het «fan- omwegen zijn weg vinden. Over kunstenaars als Jani oek, Anderlé, Krejci, Bru novsky, Kulhanek. Gazo- vic, Suchanek, Demel, die hier als makers, verdedi gers en eksponenten tege lijk van een achtkoppige, geestverrijkende en vrijma kende kunst worden voor gesteld, wordt in eigen land bijna niet, erbuiten nauwe lijks gesproken. Allen wor den ze in hun land gewoon steïd «denken» geduld, met de passieve en afstompende tolerantie die het regime kenmerkt waar onder ze leven... Uitdagend spreiden zij hun etsen ten toon als tekenen van een niet aflatende revolte.Pre cies daarom verwoorden zij, met eigen vormen, heb belijkheden en kwaliteiten, een eigen wereld, een in nerlijk universum. Elk van deze kunstenaars beeldt al dus essentialia uit die hij in zich aanwezig weet. Zonder te vergeten dat ook in hun werk de humor zijn rechten behoudt. Tijdens de openingstoe spraak van kuituurschepen Bcrms noteerden we: «De kunstenaars vórmen een groep, niet alleen door hun oeuvre, maar vooral door Praag.; Bij "beide kunste- komstig uitdrukkingsmid- tastische» en het «werkelij- del maar is hoofdzaak ge- ke» wordt meesterlijk uit- worden. Het centrale te ma gewerkt. Men wordt over- van him werk wordt ge- vallen door de aangrijpende vormd door het verschijn- expressieviteit en de ver- sel «vervreemding» van de borgen symboliek in de mens en door de aftakeling voorstellingen van de kun- van het menselijk bewust zijn. J. Janicek meesterlijke wijze Opnieuw is de mens het op centrale tema bij de veelbe- een lovende Karei Demel. De- beangstigende «verstar- mel's wereld is optimisti- ring» van onder druk ge- scher. Hij toont ons de ge- mens in een liefdesrelatie ven. Hij wijst op al de alie- tot de evenmens en tot het natie, die volgens hem op- «schone». De grafische uit treedt bij een technische beelding van de muziek is vooruitgang, waaraan geen meesterlijk. Aktualiteit gelijkwaardige humanitai re vooruitgang beant woordt. Tsjechische grafiek klassieke waarden doorwe ven elkaar. De delicate naald wordt virtuoos ge hanteerd. Demel werd in meestal sterk cerebraal en Praag geboren (1942) en symbolisch deskriptief. Dit studeerde aanvankelijk komt sterk tot uiting bij muziek... twee geestverwante kunste- Anderlé behoort tot een van naars als J. Korejci en O. Kulhanek. vertegenwoordigers Krejci is geboren in Pilsen Tsjechische grafische in 1942. Hij studeerde aan kunst. Zijn werken getui de Praagse Akademie voor gen van een nooit aflatende Toegepaste Kunst (1961- inwerking van de hem om- 1966). Hij woont en werkt ringende werkelijkheid, thans in Praag. Kulhanek Uit zijn werk spreekt enor- is geboren te Praag in 1940 me concentratie en in tollek en studeerde aan dezelfde tuele intensiteit, logisch en akademie. Ook hij woont in consequent. Zijn uitgespro- hun houding tegenover maatschappij en samenle- staat opnieuw ken interesse voor de men selijke gestalten en frag- mens centraal in een aan menten wordt op een hallu cinerende wijze verwerke lijkt. Maesterlijk is de be weeglijkheid van zijn figu ren in een statische wereld. De originele scheppingen van de Slovaakse graficus A. Brunovsky zijn deels verhalend en dramatisch geladen, deels intense gra fische weergaven van een gefragmenteerde natuur. Brunovsky's werk legt een moeilijk te doorgronden ge tuigenis af van de eigen be leefde tijd. En Gazovic? Jo Verbrug ghen typeert hem als volgt: «Gazovic duikt als een drenkeling het verleden in, om in reeksen kleurrijke prenten die hij uit de ge- heugemssen van de tijd bo venhaalde, mythische ver halen op te delven of heroi- sche sagen van helden met wiens perikelen en avontu ren hij zijn en onze vluch tende nieuwsgierigheid voeden kan.» De «Vrienden van het Mu seum Oud-Hospitaal» ver wachten een ruime belang stelling voor deze uitzon derlijke kunstmanifestatie. Deze vzw die momenteel acht jaar bestaat, heeft reeds heel wat interessante en boeiende aktiviteiten achter de rug, voorname lijk tentoonstellingen en kulturele manifestaties. Voor februari 1985 plan nen ze een volgende ten toonstelling «Archeologie en Opgravingen» in samen werking met de Nationale Opgravingsdienst en het Genootschap van Aalsterse Geschiedenis. In mei 1985 wordt opnieuw een expo ge programmeerd: «De Res tauratie van Textiel in de Sint-Martinuskerk De Vrienden willen hiermee de werkwijze en de resultaten toelichten van het gelijkna mige BTK-projekt dat wordt uitgevoerd in het Museum. De huidige tentoonstelling «Tsjechische Grafiek» is toegankelijk van 6 tot 21 oktober van 14 tot 17 uur. Op zon- en feestdagen van 10.30 u tot 12.30 u en van 14 tot 18 uur. Op vrijdagen evenwel gesloten! Aan alle bezoekers zeer veel kijkgenot! De Bruyn Aalst. Luc Sanders die het werk van acht Tsjechoslovaak se grafici samenbracht in het Museum Oud Hospitaal en kunstkritikus Jo Verbrugghen die de unieke tentoonstel ling inleidde (a) In het socio-kultureel centrum De Spiegel te Beveren waren tientallen muziekliefhebbers van de partij om het eerste optreden mee te maken van de nieuwe formatie «One for the road», waarbij drummer Wilfried Maes zorgt voor de Wase inbreng. Bassist Eddy en zanger Norbert, die allebei eerder in Antwerpse formaties aktief zijn geweest, hadden een heleboel fans met zich meegebracht. Men had de vrije kleine Spiegelzaal voor deze première uitgekozen, maar de opkomst was uiteindelijk buiten de verwachtingen. Tot groot genoegen overigens van de vier leden tellende formatie. Muzikaal zijn de nummers van «One for the road» best genietbaar, hoewel niet zelden voorspelbaar toch. Het geheel klonk professioneel, Af, maar niet elke muziekliefhebber weet dat te appreciëren. Wie het optreden in De Spiegel heeft moeten missen, kan op 27 oktober terecht in «El Rayo» te Kruibeke. «One for the road» staat daar die avond op de planken. L.V.B Op zaterdag 20 oktober te 20 uur organiseren de Wase Jonge Leeuwen in zaal «De Kroon» (bij Em ma), Sinaai dorp, een volksmuziekavond met optre dens van Dirk Van der Speeten en Luc Verbist. Dirk Van der Speeten is af- delzak en brengt Vlaamse komstig uit Aalst maar en Ierse volksmuziek. Vroe- woont thans te Sint-Ni- ger maakte hij deel uit van klaas. Hij speelt o.m. doe- de groep Krebbel, die twee De mensen van de Wase Jonge Leeuwen in Sinaai. jaar geleden te gast was bij de Wase Jonge Leeuwen in Belsele. De Kruibekenaar Luc Ver bist pleziert het publiek met de gitaar. Hij maakt zelf volkswijsjes, zo b.v. over de problematiek van de potpol- der, die hem als trotse Scheldezoon fel beroert. Uiteraard willen zowel Dirk als Luc er in Sinaai geen «one-man»-shows van ma ken. De aanwezigen zullen ruimschoots de kans krij gen om ook hun registers open te trekken. Deze volksmuziekavond is het eerste initiatief van de Wase Jonge Leeuwen in de Tinelgemeente. De manifes tatie is gratis en voor ieder een toegankelijk. Tussen en na de optredens is er gelegenheid tot een gezellig praatje bij een fris glas. De Wase Jonge Leeuwen vormen een onafhankelijke groep Vlaamsgezinde jon geren, die zonder fanatisme of extremis willen opkomen voor de Vlaamse rechten. Dit in een geest van open heid en verdraagzaamheid, zowel onderling als tegen over andersdenkenden. Verdere inlichtingen over de volksmuziekavond en over de Wase Jonge Leeu- 5. wen van Sinaai kunnen in- t gewonnen worden bij: An Van Haut, Wijnveld 225, I Chris Group, Sinaaidorp Poortern, Veel belangstelling bij De Spiegel-Beveren voor .One for Klokke Roelandlaan 14. ,he road, (hb) Hamme. Boeken- en speelgoedbeurs te Sint-Anna. De jeugd had vooral belangstelling voor het speelgoed vh) heveren. De Beverse Smalfilmkluh beslaat tien jaar en werd door het gemeentebestuur ontvangen Eregast was de dynamische Francois Aelbrechl, die door zowel kulluurraad gemeentebestuur gelauwerd werd voor z'n prent 'Hoe maakt u hel?», een film die kei wut onderscheidingen in de wacht sleepte (lv) Hierbij de hjst van de deel nemende toneelverenigin gen aan dit reeds gerenom meerd tornooi, dat de naam draagt van een stadsge noot. «Hand in Hand» uit Strom- beek-Bever brengt in het Kultureel Centrum aldaar op zaterdag 17 november «Over 12 dagen... tegen middernacht» van G. Nie- len. «De Bietjes» uit Dilbeek brengen op zatardag 1 de cember in «Westrand». Ka- merijcklaan te Dilbeek «Boeing-Boeing» van Ca- moletti. Op zaterdag 8 december speelt «Klavervier» uit Len- Zele De leden van kunstkring Were Di hielden een groepstentoonstelling in de raadszaal nik in «Ons Huis». Markt- van 'het gemeentehuis (gb) Plein L?nnik verlo°f- A de van mijn vrouw» van G. Schwartz en G. Langbach. Op zaterdag 15 december brengt «De Violier» uit Vil voorde in de stedelijke feestzaal. Groenstraat 21. «De ingebeelde zieke» van Molière. «Tejater 80» (Aalst) speelt op 2 februari in «Netwerk», De Ridderstraat «Een maand op het land» van Toergéniev en «De Iverlin- gen» uit Denderbelle bren gen «De Gijzelaar» in zaal Gildenhuis, Kapellestraat 56 op zaterdag 16 maart e.k. «Jhesus met der blasem- blomme» uit Sint-Amands- berg Gent voert op zaterdag 23 maart in Teater Arena. Ooievaarstraat te Gent «Wie zijn leven is het eigenlijk? op en «Vreugd in Deugd» uit Lede speelt in de Volkskring, Kasteeldroef 20 op zaterdag 26 april «Harten 2, Harten 3». LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 21