Verwonderd over vervreemding 24 - 12.10.1984 - De Voorpost Walter Brems kreeg «Prijs van Kortenberg voor Tekenkunst» In de Gemeentelijke Feestzaal te Meerbeek werd op zaterdag 29 september de Prijs van Kortenberg voor Tekenkunst uitgereikt. Bijna moesten de organisatoren het zonder laureaat Walter Brems stellen omdat die verplichtingen had in de Dendermondse akademie, waar hij leraar is, maar gelukkig kon toch een oplossing voor dit probleem worden gevonden. Ingeweken Dendermondenaar Brems kwam nog net op tijd om te horen dat zijn werk werd gekozan uit 158 ingestuurde tekeningen. Merkwaardig is wel dat de jury eenparig de laureaat heeft aangeduid. Deze prijs bestaat van in 1967 en was oorspronkelijk bedoeld voor plaatselijke kunstenaars. Vanaf 1969 kreeg hij een nationaal karak ter en werd hij voorbehouden voor zwart-wit tekeningen. Spijtig genoeg is deze winnende tekening zo subtiel dat zij vrijwel onmogelijk op dit krantenpapier kan weergegeven worden. Naar aanleiding van de ze onderscheiding gin gen we met Walter Brams praten in zijn ge zellige begijnenhuisjes aan de Begijnhoflaan te Dendermonde. Zijn echtgenote keek wel even verbaasd toen hij van zijn interieur. Bij de gezallige open haard kan niets de indruk ver storen dat dit eigenlijk een kloosterafdeling is, een vleugel van de abdij zoals abt Füips die kon gedroomd hebben. On danks de overheersend dermonde geeft hij teke nen van zogezegde «antieke koppen» en naar levend model. Dat schept geen problamen want Walter was in zijn beginfaze een gewaar deerd protrettakenaar. Walter Brems is echter Een ets uit de suite vervreemding haar een tiental jaar ge leden vertelde dat hij een «klein werkmanshuisje» had gekocht te Dender monde. Daarmee kwam er een einde aan het zwerversbestaan van de Bremsen Walter werd trouwens leraar tekenen aan de akademie van Dendermonde, waar hij vroeger reeds leraar was aan de akademie van Sint-Niklaas en er ook de Galerij «Graph-x» had in de Vermorgen straat. Gedurende twee jaar werd er aan het huisje gewerkt. Het resultaat is eerlijk gezegd impo nerend. Vooral nu hij twee huisjes tot één ge heel heeft kunnen ma ken. Witgepleisterde muren, grote planten, antieke houten sculptu ren en natuurlijk enkele werken van hamzelf vor men de ingrediënten koel-blauwe tinten van zijn eigen werken twee hangen er in de zit kamer is het er aan trekkelijk en zelfs be haaglijk. Zijn echtgeno te serveert gegratineer de mosselen met een zweem van look. «Het koken en het driedimen- sionele is haar terrein», zegt Walter en daarmee bedoelt hij dat hij zich niet toelegt op beeldhou wen. Zijn echtgenote wel. Hij heeft immers al in teressesferen genoeg. Hij blijft aktief in het sociale van de kunstwe reld als lid van kunstkring 't Getij en de Wase Kunstkring, als lid van de adviesraad van het internationaal Ex Libri8centrum te Sint-Niklaas en daarbij zetelt hij af en toe in verschillende jurys. In de akademie van Den een schilder, die de ver worvenheden van zijn schilderkunst ook ge bruikt in andere domei nen. Vooral die van de grafiek dan. Geen tech niek is hem vreemd. In tegendeel, hij heeft waarschijnlijk een zwerftocht gehouden doorheen de mogelijkhe den die elke discipline te bieden heeft en dat is tekenend voor Brems die wil doordringen op alle terrainen van het piktu- rale. Daaruit volgt dat ieder werk technisch perfekt is, uitgevoerd met de beste materialen en gedragen door een diepe kennis van de grondstoffen die ge bruikt worden. Hij ont werpt bijvoorbeeld zijn kaders zelf en laat die maken in samenspraak met een specialist. De kader is trouwens een wezanlijk deel van het Een typische Brems-kompositie: het gepolijste hoofd, de ontwijkende ogen en enkele lijnen en arceringen die uiteindelijk een opmerkelijk werk vormen. werk, als het ware een uitdeinen ervan. Al zijn de techniek en het materiaal voor Brems zeer belangrijk, toch mogen wij ons niet blindstaren op deze toch bijkomende faktoren. Het zijn vooral zijn ta lent en zijn geestesge steldheid die bepalend zijn voor de resultaten. Wat kan die man teke nen! Soms met enkele lijnen als vage contou ren, soms minutieus uit gewerkt, af en toe een detail benadrukkend en de rest in het ijle latend. Zijn realistische teke ningen van vooral vrou wen want Brems houdt duidelijk van vrouwen vroeger naakten en nu vrijwel alleen nog hoofden, wor den aangevuld met ele menten uit een ander circuit. Een libel bijvoor beeld, zoals op de teke ning waarmee hij de prijs van Kortenberg won, of beelden uit de wiskunde; pijltjes, meet kundige figuren en zelfs wiskundige grafieken zijn veel voorkomende elementen. De kombinatie van deze faktoren zouden ons kunnen doen denken aan een surrealist, maar dat is Brems niet. Hij is een symbolist, een den ker, die zijn steeds evo luerend wereldbeeld wil uitdrukken in zijn wer ken, ook als die in op dracht worden gemaakt. Zo evolueert ook zijn werk, naarmate zijn vi sie op het leven veran dert. Beet hij zich vele jaren geleden vast in een droom-doodsbeeld waarin doodshoofden en skeletten geregeld figu reerden, dan houdt hij het nu bij gladde, bijna gepolijste hoofden die vrijwel nooit in de rich ting van de kijker ogen. Als er verschillende hoofden op één werk staan dan ontwijken die mekaars blik, erger nog, ze hebben blijkbaar van eikaars aanwezig heid geen benul of ze nemen er geen notitie van. De vervreemding «Het meest opvallende in deze maatschappij is het gebrek aan kommunika- tie», zagt hij. Ondanks alle middelen die we via techniek, wetenschap en zelfs zielkunde hebben uitgedacht om tot elkaar door te dringen, blijven we vervreemd van el kaar en van de dingen rondom ons. Wij staan machteloos om die ver vreemding te door breken» Dat is wat straalt uit de ogen van de verfijnd ge tekende hoofden; ver vreemding en machte loosheid tot kommuni- katie. Soms wordt het zelfs angst voor wat bui ten gebeurt of voor het onbekende in de "mens zelf. Angst voor de een zaamheid, maar ook voor het onverwachte, het niet voorspelbare. Angst voor een plotse beweging, een woord Soms lijkt Brems wel zijn figuren te willen blinddoeken, of de mond te snoeren, dan weer te kent hij ogen die het al lemaal al gezien hebben, die zelfs niet meer ver wachten. De figuren staan alleen, hebben vrijwel geen om geving, tenzij enige kleur of het hoekige ras terwerk dat Brems blijk baar graag overheen al les gooit. Lijn- en raster werk komen veel voor en doen ons denken aan de tralies van een cel, waar in de eenzame veroor deelde zit opgesloten. Dan wordt vervreem ding eenzaamheid, on macht om te begrijpen. Brems speelt met deze ideeën, wentelt en koes tert ze en drukt ze na dien uit in een bijna on werkelijke perfektie. een schoonheid die zo broos is dat men bang is ze te kwetsen. Als Walter je meetroont naar zijn atelier om zijn werken te bekijken, dan ben je geneigd om te zeggen: 'Laat maar zit ten', omdat je de irreële stilte niet wil doorbre ken die er omheen hangt. Anderzijds ge raak je toch geboeid door deze wereld vol symbolen, door deze grafisch perfekte uitin gen van een gevoelswe reld. Via een houten draai- trap kom je in zijn ate lier Eerst móet je een biljart voorbij. «Een gril, zegt hij, maar ik heb er toch al plezier aan be leefd». Brems is een zeer traag werker, vooral bij het schilderen; er zijn dan ook niet veel eigen wer ken te zien. Grafiek gaat natuurlijk sneller. Ter wijl hij ons zijn mate riaal, zijn tekentafel en zijn pers laat zien, steeds begeleid met de nodige uitleg, krijgen we een idee van zijn leef wijze. Op kleine papier tjes schrijft hij zijn ideeën op, technische hoogstandjes soms of nieuwe onderwerpen. Korte nota's zijn het die echter veel verraden over de mens Walter Brems. Dat leek ons immers het moeilijkste. Hij is geen man van woorden. Lijkt eerder een beetje uit zijn evenwicht door zoveel gedoe rond zijn persoon. Hij spreekt over zich zelf, zijn kunst, de ande- Walter Brems: gebrek aan kommunikatie. ren en de wereld op een- «She» noemt Brems dit werk uit 1981. Let op de lijnen en de gesnoerde mond. zelfde, ietwat gelijkma tige maar wél ironise rende manier. Je weet nooit goed of hij wel meent wat hij zegt en je vermoedt dat hij er zelf ook aan twijfelt. Stilaan ontpopt hij zich toch tot aen gezellig causeur, een hartelijk mens die bezorgd is om wat er rondom hem gebeurt. Al lijkt zijn kunst cere braal, toch is het ons meer een weergeven van een vermoeden, een aan voelen hoe het is, zijn zeer individuele realiteit dus. Brams werken zijn mooi in de zuiverste betekenis van het woord, enigs zins afstandelijk, ge groeid uit de vervreem ding, zij wekken ver wondering en zijn dus boeiend, zij trekken ons aan omdat wij ze niet kunnen vatten en zij ontvluchten ons. De ogen van Brems figuren kijken je niet aan, vol gen je niet. De afzonde ring wordt tot het uiter ste gedreven, gekoes terd. Er is zelfs geen hang meer naar kom munikatie. Ondertussen vertelt Walter alles over het et sen, over het schilderen en zelfs het zeefdruk ken, welke technieken hij gebruikt om een of ander effekt te bereiken, welke'materialen hij het liefst heeft en hoeveel werk hij wel heeft. Dat dit werk geappre cieerd wordt, leren wij uit de lange lijst prijzen die Brems op zijn palma res mag schrijven: zilve ren medailla op het in ternationaal salon «Aca démie Européenne» te Charleroi (1970), prix d'honneur Torriani voor schilderkunst te Valen ciennes (1971), laureaat C.S.C. prijs voor schil derkunst te Sint-Ni- klaas, laureaat van de Rotaryprijs voor gra veerkunst, laureaat van de eerste nationale ex li- detail uit een 50x50 olieverfpaneel uit het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 24