entoonstelling schilderijen,
iyrografiën en kantwerken
n de belfortzaal te Aalst
flaams-Franse kunstschilder
Hilly Broeckaert eksposeert te Hamme
Tentoonstelling
provinciale prijzen
keramiek en fotografie
Opsporing schilder -
werken E. Pas
Tentoonstellingen
in het Waasland
Kunstschilder Juul Keppens eregast
op het Affligem-festival
Sint-Niklase
kunstschilder Georges
Fonteyn overleden
Opnieuw poëzienacht
in Sint-Niklaas
De Voorpost - 9.11.1984 - 23
Neef.
menteel zijn er 10
.-afdelingen werk-
in het Vlaamse land,
Initiatief van de Afdeling Aalst van de Belgische Vereniging voor Suikerzieken, in
tenwerking met het Stadsbestuur van Aalst, loopt van 9 tot en met 18 november
4 in de Belfortzaal, Grote Markt te Aalst, een merkwaardige tentoonstelling van
Uderijen van Albert Van Esbroeck uit Londerzeel, pyrografiën van Paul Van Impe
grpe-Mere en kantwerk van Mevrouw M. Blanckaert uit Aalst.
vernissage, met openingstoespraak door Chris Lievens-Bonns en muzikale omlijs-
- door het zangkoor «Singhet Fro» uit Hofstade, o.l.v. H. Timmerman, heeft plaats
vrijdag 9 november 1984 te 20 u.
dit verband hadden we kunstwerken ook in staat Mere is van beroep een met-
pas een gesprek met wordt gesteld financieel te ser, maar werd door moe-
Üf v.s.-Aalst voorzitter V. steunen. der natuur met die bijzon-
Maof dere talenten begaafd die
Albert Van Esbroeck hem in staat hebben gesteld
«A. Van Esbroeck werd 70 met zijn hobby, de pyrogra-
jaar geleden als zevende fie, een artistieke richting
irvan de regionale kern zoon uit een gezin van 13 in te slaan.
j t |st. opgerioht medio kinderen, te Londerzeel, in Eerst wordt het onderwerp
B2, deel uitmaakt. de afspanning «De Kroon» op het hout getekend, uit
te afdelingen trachten geboren. Van nature is hij gesneden en daarna ge-
i suikerzieken uit hun een bescheiden man. Hij brand om schaduweffekten
io op te vangen, voor te schilderde reeds meer dan te bekomen. Soms worden
Éten en te begeleiden en 40 jaar alvorens hij zichliet deze pyrogravures lichtjes
M zowel op psychisch, me- dwingen een eerste maal gekleurd waardoor de uit-
H ch als op sociaal vlak. De tentoon te stellen. Albert beeldingen nog meesterlij-
lsterse afdeling staat Van Esbroeck is groot in ker overkomen. Het leven-
eds klaar met raad en zijn werk; hij is een ge- dige in zijn werken wordt
id en met een luisterend voelsgeladen kunstenaar juist door de prachtige
voor iedereen die er be- die stil kan zijn en blijven, kleurenharmome geaksen-
edeaan heeft. woordeloos kijkend, pijp- tueerd. De kunstenaar vult
iq greep uit de aktivitei- trekkend observerend. vooraameüjk zijn winterse
i die de plaatselijke af de- Zijn schilderijen juichen avonden met deze kreatieve
g ontplooit: van kleur, zijn ongerepte bezigheid en bewijst over
minstens vier voorlich- landschappen, vol stem- een rijke voorraad van aan-
1 igsvergaderingen ming en poëzie, krijgen tel- geboren talenten te be-
litgeven van een info- kens haarfijne details mee. schikken,
d De prachtige kleurschake- Het bewijs van die moge-
lerkoop van spuit- en ringen weten telkens weer lijkheden ligt ook in het feit
(materiaal het pubhek aangenaam te dat hij zich enige tijd gele
plannen van kooklessen- verrassen. Zijn stillevens den ook heeft gewaagd tot
nus in 1985. vol huiselijke intimiteit op- het maken van glasgravu-
i een kunsttentoonstel- gebouwd, kunnen alleen res en dat deze werken al
g wil BVS zich tot een nog dit veelzijdig talent be- even mooi zijn als zijn pyro-
lm pubhek richten dat de vestigen.» grafiën.»
STefenlXerm^ Va» I»po K». en zij» historiek
i door de aangeboden «Paul Van Impe uit Erpe- «Kant is gegroeid uit een
sedert jaren in Zuid-Frankrijk verblijvende Wase
nstenaar Willy Broeckaert eksposeert van 17 t.e.m. 25
rember e.k. (elke dag van 10 tot 12 u. en van 14 tot 21
ook op zaterdag en zondag) in de feestzaal van het
oeentehuis te Hamme.
lert hij aldaar in het van Frankrijk, met het rij-
rjaar van 1981 ekspo- kelijke licht, niet vreemd is.
rde heeft deze kunst- Willy Broeckaert is een
tilder een merkwaardige sterk geëmotioneerd mens
doorgemaakt die zich niet. noch wenst te
i de zuiderse sfeer ontdoen van het diepe go-
Een van de werken van Willy Broeckaert
modeverschijnsel, vooral
door de boorden van het
ondergoed zichtbaar te ma
ken. Vlaanderen bekleedde
3 eeuwen lang terecht de
lste plaats zowel wat pro-
duktie als kwaliteit betrof.
In de 20ste eeuw was Haal-
tert terug een bloeiend
kantcentrum, allerlei soor
ten werden er gefabrikeerd.
Princessekant (strikwerk),
Venetiaanse kant, luxieul
(lacetwerk), filet-kant,
naaldewerk en klos kant.
In 1889 vestigde zich te
Haal te rt de kantschool
Minne-Dansaert. Rond die
tijd telde men in Oost-
Vlaanderen niet minder
dan 229 kantscholen met in
totaal 17.000 leerlingen.
Na de oorlog bedroeg het
aantal kantbedrijven in het
Aalsterse rond de 37, nu
echter nog maar enkele
Eén van de oudste is wel de
firma Van den Eynde, die
gesticht werd in 1880 en
die nu aan haar 4de genera
tie toe is. Deze firma heeft
samengewerkt aan de
bruidssluier (5 x 6 m.) van
prinses Josephine-Charlot
te (later ook gedragen door
dochter Marie-Astrid).
De uitzonderlijke tentoon
stelling in het Belfort te
Aalst is voor het publiek
toegankelijk van 9 tot en
met 18 november 1984. Op
werkdagen van 14 tot 20
uur en zaterdag en zondag
van 9.30 u. tot 20 u.
D.B./D.N.V.
voel en de grote ontvanke
lijkheid waarmee hij elk on
derwerp aanschouwt en be
nadert
Willy Broeckaert ziet al zijn
motieven doorheen het
'spectrum van sfeer en
kleur. Door die tweevoudi
ge inspiratievonk bouwt hij
aan zijn composities: bloe
men in een vaas, zonnebloe
men en artisjokken, lande
lijke taferelen, interieurs,
dieren, landschappen en
dorpsgezichten uit het
Land van Waas, Zuid-
Frankrijk en Spanje. Willy
Broeckaert akseert zijn the-
mata op het volle leven. In
elk schilderij treft de gede
cideerde verf zetting, het
meestal strakke patroon en
uiteindelijk de «samen
zang» van soms gewaagde
en zeldzame kleuren. Men
zou hier en daar, vooral in
zijn bloemstukken kunnen
spreken van een opbod van
kleuren.
Willy Broeckaert teert nog
steeds op de stevige basis
die men hem ettelijke jaren
geleden aan de Stedelijke
Akademie voor Schone
Kunsten te St.-Niklaas
meegaf en waar zijn leraars
Hubert De Volder, Georges
Fonteyn en Haf Coorevits
hem het métier bijbrachten.
Op deze basis stoelt Broec-
kaert's talent, persoonlijk
heid en kreativiteit.
De kunstenaar wordt op
vrijdag, 16 november om
20 u ingeleid door de heer
Etienne De Cuyper, député
voor kuituur van de Provin
cie, terwijl de Heer Louis
Baert, burgemeester, de
opening voor zich neemt.
kunstschilder Edward Pas (geboren te Londerzeel
04.01.04 en overleden te Moerzeke 18.04.80) heeft
in zijn leven ongeveer 600 schilderwerken gemaakt
Deze schilderwerken zijn gekocht door personen
nil uit Moerzeke, Hamme en omgeving, maar even
eens zijn werken te vinden in binnen- en buitenland
(zelfs tot in Califomië).
De vzw 't Moleken, socio-kulturele vereniging te
Moerzeke, wil in samenwerking met het Davids-
fonds Moerzeke en het Maurice Tilleyfonds te Ham
me een boek uitgeven over het leven van E. Pas als
kunstschilder
boek «Het Moerzeke van Edward Pas» dat begin
'85 verschijnt, zal een 40 tal foto's van werken
omvatten
De meeste hiervan hebben een heemkundige waar-
244 de, historische gebouwen, landwegen, de middag
rust op een hoeve, hoekjes en steegjes die reeds
verdwenen zijn, heeft hij vastgelegd op het doek.
Deze werken sporen wij op.
De initiatiefnemende verenigingen willen de foto's
van deze werken afdrukken in dit boek. Indien U
waarde lezer, in het bezit zijt van een werk van
meester E. Pas, dan kunt u ons een grote dienst
i bewijzen.
De namen van de eigenaars zullen in het boek
jworden vermeld.
100 (i/ie wil meewerken geeft dringend zijn naam op bij
een der bestuursleden van de verenigingen of op
volgende adressen
Verschelden Marcel, Hebbe 6a. Moerzeke (Tel.
47.87.01) (vzw 't Moleken)
Peelman Willy, Killestraat, Moerzeke (Davidsfonds)
Van Mullem Cyriel, Wuitenslaan 45, Hamme (Tei.
ase„47 l1 91) (Maurice Tilleyfonds vzw)
nvyï ^am"'e Pas, Kouter 36, Moerzeke.
ktivï ®aarn» zult u het bezoek krijgen van onze "heem
kundige werkgroep» die het werk zal fotograferen
en de daarbij horende inlichtingen noteren. De
betrokken verenigingen danken U bij voorbaat.
.Hit'
ieer.5
Het Provinciebestuur van
Oost-Vlaanderen organi
seert van 10 november tot 2
december 1984 een tentoon
stelling met een selektie
van de inzendingen van de
provinciale prijzen voor ke
ramiek en fotografie 1984.
De expositie, in samenwer
king met het Stadsbestuur
van Gent, heeft plaats in
het Museum voor Sierkun
sten en is geopend van 9 tot
12 uur 30 en van 13 uur 30
tot 17 uur 30, behalve op
zondagvoormiddag en
maandag
Het eerste luik van de expo
sitie bevat 26 geselekteerde
werken, ingezonden voor
de provinciale prijs kera
miek 1984 en afkomstig
van 14 kunstenaars. Ieder
een is met 1 of 2 werken
vertegenwoordigd, behalve
de drie finalisten Luc De
Blok, Greet Verdonck en
Philippe Minnaert, die met
hun komplete inzending
present zijn. Op voorstel
van de jury kende de Be
stendige Deputatie de prijs
te bedrage van 25,000 fr
toe aan Luc De Blok uit
Gent en een eervolle ver
melding aan Greet Ver
donck en Philippe Min
naert.
Naast het ensemble van ke-
ramiekwerken zijn ook de
geselekteerde foto's van de
provinciale prijs voor foto
grafie 1984 opgenomen.
Vijf fotografen zijn met
hun komplete reeks van 8
foto's vertegenwoordigd,
één fotograaf met 4 foto's.
Met eenparigheid van stem
men stelde de jury aan de
Bestendige Deputatie voor
de prijs ten bedrage van
15 000 fr. toe te kennen
aan Michel Van den Storme
uit Wortegem-Petegem.
Een eervolle vermelding
van 10.000 fr viel te beurt
aan Arnold Callens uit Eek-
lo en één van 5.000 fr. aan
Frederik Bogaert uit Zele.
Tijdens de vernissage van
de expositie op vrijdag 9
november 1984 te 19 uur
worden de laureaten van de
twee provinciale prijzen ge
huldigd en een catalogus
ter beschikking gesteld.
De leerkrachten van de stedelijke akademie voor
schone kunsten van Sint-Niklaas stellen hun
werken tentoon in het artistiek centrum De
Casteleyn aan de D'Urselstraat 5 in Hingene
Vernissage op vrijdag 9 november om 20 uur.
Inleiding door de heer M. Coppieters, voorzitter van
de bestuurskommissie van de stedelijke akademie
voor schone kunsten van Sint-Niklaas en officiële
opening door D. Anthuenis, schepen van kuituur en
onderwijs. De tentoonstelling is toegankelijk tot en
met 2 december.
Zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur en na
telefonische afspraak: 03/889.08.43,03/889.21.42.
De tentoongestelde werken zijn van H. Besard, M.L.
DeCauwer, E. DeHaes, H. De Volder, D. Dhaen, F.
Duverger, M. Grossen, A. Heye, S. Lachaert, G
Manman, U. Mar in, R. Massa, K. Mechiels, V.
Neels, M. Potjau, A. Roelant, G. Staes, A. Tersago,
F. Tjong-A-Tsjoe, A. Van Daele, B. Van Den
Broucke, B. Van Dyck, U. Van Duyse, M. Van
Nyvelseel, W. Van Remortel, en van B. Wellens.
«De bloeiperiode van de houtgravure in
Nederlandis een tentoonstelling die nog tot 2
december in het exlibriscentrum aan de
Regentiestraat 65 in Sint-Niklaas loopt. Op deze
groepstentoonstelling bewijzen de werken van Nico
Bulder, Pam Reuters, Dirk Van Gelder en W. J.
Rosendael dat de houtgravure onze aandacht meer
dan waard is. De kunstenaars van deze discipline
hebben alvast één kenmerk gemeen; ontzettend veel
geduld.
Op weekdagen toegankelijk van 14 tot 18 uur en op
zondagen van 10 tot 13 uur en van 15 tot 18 uur.
De jaarlijkse tentoonstelling van de
Lukasgezellen vindt plaats in het stedelijk museum
aan de Zamanstraat 49 in Sint-Niklaas. Er is werk te
zien van Doris Grieten, Monique Reyniers, Rik
Bosteels, Roger Verhaert, Ludo Colman, Frans
Vermeulen, Mare Potjau, Frans Heirbaut. André
UytenhouwenTheo Geerinck, Luc De Bruyne,
Gilbert Derboven, André De Smedt, Edwin Raes,
Gaby Cleuren en Jose Cruyssaert.
De tentoonstelling is toegankelijk alle weekdagen
van 14 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 10 tot 13
uur en van 15 tot 18 uur. Tot 25 november.
Rekuperatie-reintegratieis een tentoonstelling
met gebruiksvoorwerpen uit Sri Lanka, Pakistan,
Turkije, Marokko en andere landen. Ze gaat door in
de Galerij van de akademie Blauwendael, Kerkstraat
21 in Waasmunster. Een verrassende
tentoonstelling met gebruiksvoorwerpen die
gemaakt werden uit wegwerpverpakkingen (zoals
bierblikjes, olievaten, konserven...).
Ondermeer in de landen van de derde wereld, waar
afgewerkte produkten zeldzaam zijn, komt het voor
dat men wegwerpverpakkingen opnieuw gebruikt
en omvormt tot nieuwe gebruiksvoorwerpen.
Fotograaf Raoul Van Den Boom stelde deze unieke
kollektie zorgvuldig samen tijdens zijn reizen. De
tentoonstelling is toegankelijk op 10-11 en op 17-18
november. Op zaterdagen van 14 tot 18 uur en de
zondagen van 10 tot 13 uur en van 14 tot 18 uur.
Theo Van De Vyver toont schilderijen in galerij
De Nieuwe Tijd aan de Prins Albertstraat 60 in Sint-
Niklaas Tot 25 november. Dagelijks van 12 tot 19
uur en gesloten op maandag, dinsdag en op
feestdagen.
Yvonne Erauw stelt werk tentoon in galerij 't
Poortje aan de Zandstraat 74 in Haasdonk.
Toegankelijk tot 25 november. De galerij is open op
zaterdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur,
zondag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur.
Dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 19 uur en
gesloten op maandag en woensdag
Yvonne Erauw studeerde aan de stedelijke akademie
voor schone kunsten van Aalst en aan de
koninklijke akademie voor schone kunsten van
Gent. Ze behaalde een drietal onderscheidingen en
werd bij verschillende wedstrijden, onder andere die
van de stad Prüm in Duitsland, geselekteerd. Tal
van individuele en groepstentoonstellingen staan
eveneens op haar palmares
In 't Poortje pakt ze uit met het thema «de muur»
Met bakstenen vooral bouwt ze haar pikturale en
monumentale kunst op; schept ze ruimtes in funktie
van het oog. Fragmenten van grotere gehelen soms,
wat doet denken aan het hyperrealisme. Ze kiest
duidelijk voor ruimtescheppende perspektieven. De
suggesties van de stenen elementen, de opbouw
ervan tot een muur en de weergave van dat geheel in
de ruimte verleent haar werk een statisch karakter.
«Portret en figuuris een tentoonstelling
ingericht door de Belseelse Kunstvrienden. Ze vindt
plaats in het vroegere gemeentehuis. Behalve de
werken van de leden worden ook oude foto's
getoond. De opening heeft plaats op vrijdag 9
november om 19 uur. De tentoonstelling is open op
zaterdag 10 november, zondag 11 november en
maandag 12 november telkens van 14 tot 20 uur.
Het stadsbestuur van Sint-Niklaas verleent
medewerking.
K.L.
Tentoon in Melsele. Poppen van Nicole Melis zijn tot 11
november te zien in Galerij Reinaerl aan de Grote Baan (Iv)
Tentoon in Sint-Niklaas. Roger Verhaert, één van de
Lukasgezellen, is metMeisje met paardeslaart» op de expo
in het museum vertegenwoordigd (Iv)
Tentoon in Sint-Niklaas. Tot eind november expozeren de
Lukasgezellen, naar jaarlijkse gewoonte. Deze tekening is
van Luc De Bruyne. Te zien in het museum aan de
Zamanstraat (Iv)
Eregast op het Allerheiligenfestival te Affligem
werd Juul Keppens, kunstschilder, ereburger van
Lebbeke. Niet zozeer omdat hij eerlang op 1 april
1985 (is het een ajirilmop?) 75 wordt maar wegens
zijn erkende verdiensten. Hij werd ontelbare malen
laureaat en verwierf heel wat eremedailles.
Vorige week zaterdag 27 oktober overleed in het
Antwerpse Middelheimziekenhuis, aan de gevolgen
van een auto-ongeval dat zich in de Kennedy-tunnel
had voorgedaan, de Sint-Niklase kunstenaar Geor
ges Fonteyn.
Georges Fonteyn werd op 25 juli 1903 in de Wase
hoofdstad geboren. Hij studeerde aan de akademies
van Sint-Niklaas en Antwerpen en zou o m. les
krijgen van Walter Vaes. In 1924 behaalde hij de De
Keyserprijs en in 1928 deed hij met een inzending
mee voor de Prijs van Rome.
Als leraar Figuurtekenen en natuurschilderen
vormde Fonteyn o m. de latere akademiedirekteur
Karei Mechiels en ook André Vereecken. Vooral als
maker van bloemstukken en landschappen verwierf
Fonteyn enige faam. Het Sint-Niklase museum bezit
van hem «Chrysanten», «Portret» en «Olieverf-
schets».
Georges Fonteyn woonde aan de Kiemerstraat in
Sint-Niklaas
Licentiaat Lode Pletinckx,
kunstkritikus, belichtte op
het festival de figuur en het
werk van Juul Keppens op
merkwaardig trouwe en
toch poëtisch gebrachte
wijze.
Urbain van de Voorde
roemde bij Keppens reeds
zijn zin voor de eenvoudige
waarheid der dingen en de
rustige schoonheid van de
natuur. Een man die zich
laat bekoren door de weer
kaatsing van de lucht in
een rivier, door in nevel ge
hulde sneeuwlandschappen
of door het spel van op het
strand brekende golven.
Prof. dr Frans Vyncke
noemt Keppens' stijl die
van een fantastisch impres
sionisme gekenmerkt door
laaiende kleuren en een
sfeer van droom en verbeel
ding.
Lode Pletinckx ziet in Juul
Keppens eerst de «meester»
in zijn klas en daarna de
«meester in zijn kunst».
Bij zijn eerste konfrontatie,
zijn eerste tentoonstelling
te Dendarmonde moest hij
het beleven dat een jong,
overmoedig kritikaster zijn
totaal in de grond
boorde en hem de raad gaf
zijn werk liever in het wa
ter, in casu in «zijn Schel
de» te gooien.
Keppens was niet ontmoe
digd en toonde zijn werk
aan Jozef Muls, een man die
zich over reëel jong talent
ontfermde zoals hij trou
wens ook reeds met van Os-
tayen had gedaan. Een
schouderklopje van Muls
deed het dieptepunt van
Keppens in een keerpunt
veranderen. Hij begon dan
ook in eigen kunnen te ge
loven, een conditio sina qua
En meteen werden de kriti-
ci hem genadig. Men had
het over Keppens-koloriet
en trachtte hem onder te
brengen in een of ander -
isme Wat hen echter niet
lukte. Keppens wil zich zelf
blijven, de eigen beperkin
gen graag volmondig toe
geven en uitbundig de lof
steken van het portret en
het non-figuratieve, disci
plines die hij nochtans zelf
niet beoefent. Keppens is
tegelijkertijd de rustige
maar tevens de rusteloze
schilder, nooit volledig van
eigen werk tevreden, steeds
strevend naar beter. Land
schappen uit eigen streek,
vooral dan langsheen de
waterkant, trekken hem
permanent aan. Ook stem
mige kerkinterieurs en
sfeervplle huisjes waarin
hij geborgenheid en mense
lijke warmte beleeft.
Juul Keppens laat ieder
graat kijken in zijn eigen
aardig werk, neuzen in het
eigen palet, toezien hoe hij
het paletmes hanteert. In
zijn werk uit Keppens zijn
liefde voor zijn volk en zijn
nauwelijks getemperd opti-
want ook door de
regen laat Keppens de zon
neschijn priemen. Een ode
aan Vlaanderen is het oeu
vre van Keppens, een ode
dan speciaal aan de water
kant, aan de Schelde. Was
zijn werk aanvankelijk ge
doemd om in het water te
worden geworpen, de
Zeeuwse spreuk «luctor et
emergo» heeft hij gestreden
en... overwonnen.
De kunstenaar zelf verkoos
nadat hij bloemen uit Affli-
gemse tuinen had in ont
vangst genomen er niets bij
te voegen. Eenvoud heeft
hem steeds gesierd.
LH
Er komt, wellicht eind januari - begin februari, weer
een «Nacht van de poëzie» in Sint-Niklaas. Het is al
een vijftal jaar geleden dat dit soort initiatief (toen in
de stadszalen) letterminnend Waasland in de ban
hield: er werd voorgedragen toen, er werd zelfs een
prijs uitgereikt, het was niet ongezellig. Waar de
manifestatie van over een paar maanden zal plaats
vinden is alsnog niet bekend Ik gok op het kollege
of op de Wijncentrale in de Regentiestraat.
De Wase poëzienacht zal ondermeer in het teken
staan van de onlangs overleden, uit Temse afkomsti
ge dichter Jan Vercammen, aan wie ik in De Voor
post een uitgebreid in memoriam heb gewijd.
(wv)