ECermis in 't Land van Dendermonde «perspektieven nhoutse jei sgemeente Buggenhout. Op deze volkse avond kwam heel wat muziek op het programma, (foto Piet Hermans) Dendermondenaar was «De spriet van Dendermonde». Hij was naast zanger ook tandentrekker en begeleid de zichzelf op een oude, schamele viool. In Buggenhout zelf leven nog twee nazaten van het kluchtige en humoristische volkje der charmezangers: Cois van Nart en Titsers Pier. VAN VRIEND TOT ZANGDUO Enkele tijd geleden hadden enkele Bosuilen-verant woordelijken het geluk een gesprek te voeren met twee van de meest bekende volksfiguren uit Buggen hout: Frangois Pieters en Pierre Van Ransbeeck, of beter Cois van Nart en Tit sers Pier., of ook nog Ro bert en Bertrand Twee vrienden die elkaar door het lied en met het lied ge vonden hebben en nu overal waar ze komen als «de» zan gers van Buggenhout, door jong en oud, gekend en be mind zijn. Cois en Pier zijn niet meer van de jongsten, want Cois zag als zoon van Leonard daarom Cois van Nart het levenslicht in 1912 en Pier is zelfs vijf jaar ouder, want hij werd geboren in 1907. Twee echte Buggen- houtenaars die jaar en dag in deze gemeente verbleven. Pierre werd, als dertienjari ge knaap, aanvaard als trommelaar in de «Broeder band». Deze Broederband, sen wandelkoor, was één van de oudste Buggenhout se maatschappijen. Ook de vader van Cois was lid van de Broederband en daar hij café hield stapte het koor regelmatig af bij Leonard. Cois bewonderde de zangta lenten van zijn vader en van Pier en daar hij ook aardig wat kon zingen, was het rap geklonken tussen Pier en Cois. Cois kan, naast goed zingen, ook nog aar dig overweg met instru menten. Pas een goeie maand geleden heeft hij zijn trompet aan de haak gehangen om over te stap pen op een ander instru ment. Cois was ook één van de beste muzikanten van «De Eendracht», waarvan hij in 1929 lid werd. Daar naast speelde hij ook nog jazz en zo kwam hij in kon- takt met de gekende familie Bertos, de charmezangers uit de Veerstraat te Dender monde. Pierre schakelde vlug van trommelaar naar echte zan ger over en zo kon men hem een kwis in de Salamander te Buggenhout. De organi satoren vonden hen zo goed, dat ze na hun optre den als beloning één van de vier omslagen mochten trekken, die alle mooie prij zen bevatten. Het geluk lag aan him kant, want ze won nen een minitrip naar Spanje. Cois en Pi^r, die en capella zingen en zich voelen beho ren tot de groep van de vroegere charmezangers, kregen van dat ogenblik af heel wat aanbiedingen te verwerken. In een ruime kring rond Buggenhout zijn hun namen bekend. Hun repertorium is stilaan gegroeid en wanneer ze een lied horen dat in hun reper toire past, schrijven ze dat aanstonds op. Geen mu zieknotatie echter. Hun muzikaal gevoel is immers te groot om dit te doen, want eens een lied gehoord, kunnen ze het direct na- Voor het ogenblik hebben ze tien liederen in duo en elk nog een 20-tal liederen solo. Deze liederen zijn niet alle zo oud, want hun reper torium groeit nog en wan neer een bepaald lied goed klinkt, nemen ze het graag over. Zo hebben ze na hun reis naar Spanje zelf een lied, met als sprekende titel «Spanje» geschreven, waar in al hun pleziertjes en lot gevallen verteld worden. De andere liederen zijn af- les moet voor de toekomst bewaard blijven. Wat de teksten betreft, geen enkel probleem. Alles staat geno teerd. Wat de muziek aan gaat is niets genoteerd. «De Bosuilen» hebben dan ook afgesproken deze liederen zo vlug mogelijk op te ne men. Voor het ogenblik we ten beiden overigens nog niet van ophouden. Pier heeft bovendien een zoon die al enkele stappen in va ders voetsporen gezet heeft en de dochter van Cois kan ook aardig wat met haar stembanden doen. Wie deze onvervalste char mezangers aan het werk wil zien, hoeft maar eens op cafébezoek in Buggenhout te gaan. Wanneer Pier en Cois elkaar ontmoeten kun nen ze het zingen niet laten. De Bosuilen zijn dan ook fier dat Cois en Pier hun medewerking verlenen aan het totaalspektakel «'t Is kermis in 't land van Den dermonde». OPTREDENS Wie informatie wenst om trent een optreden van «De Bosuilen», kan terecht bij Lieve De Strooper, Statie- r straat 57, 9360 Buggen hout (tel. 052/33.56.29) Naast «Kermis in 't land van Dendermonde» ver zorgt de groep overigens nog tal van andere pro gramma's. Pierre Van Rossem Zuster Magda van Dendermondse Donckschool dankt Een maandje geleden nam zuster Magda afscheid van de wijkschool in de Donckstraat, waar zij een hele tijd de hoede had over de kleuters. Het was een echt gezellige viering, waarbij veel woorden van dank en lof werden uitgesproken en waarbij zuster Magda letterlijk en figuur lijk in de bloemetjes werd gezet. Een echt geschenk was er niet bij: zuster Magda had immers de wens uitgedrukt dat men beter de twee missionarissen van de wijk een plezier kon doen. Oud-leerlingen, vrienden en kennissen van zuster Magda brachten liefst 46.500 fr. samen en dat geld zal geschonken worden aan pater Koen Itnpens en zuster Simonne Raem- donck die beiden in Zaïre werkzaam zijn. In naam van deze twee missionarissen en in haar eigen naam. houdt zuster Magda eraan iedereen te danken voor deze gene genheid en milde gift. juggenhoutse «Bosuilen» kreëerden wervelend totaalspektakel forgers, boeren en buitenlui!», schreeuwde een levensechte belleman, vorige week Lrdagavond een goedgevulde feestzaal van de Buggenhoutse Gemeentelijke Jon- psschool in en meteen was de première voorstelling van «Kermis in 't Land van Ldermonde» voor het voetlicht gebracht door de Buggenhoutse Volkskunstkling «De puilen» van stapel gelopen. la uur lang brachten «De Bosuilen» een totaalspektakel. Ruim dertig entoesiaste pgeren de geestdrift waarmee ze op de scène evolueerden, werkte echt aanstekelijk ievokeerden via dans, zang, muziek en vendelen een kermis zoals die enkele decennia rieden in dit «Land van Dendermonde» gevierd werd. |jit duidelijk vaart in dit hgramma. Als toeschou- jer word je, tegen een ver leend hoog tempo, gekon- jemteerd met de diverse as- jrirten van een kermis uit igoeie ouwe tijd. Speelt de |as daarbij een belangrij- |rol, dan wordt evenmin iang en het spel over het wd gezien. Doorheen de taise opvoering laveert t kwieke nar. Hij vormt brode draad die de diverse bpekten van het to taal te^ de jaren van volwassen worden, het verkrijgen van erkenning door het ge meentebestuur, het zoeken van een plaats tussen de andere verenigingen. Dit alles verliep vrij vlot. Al snel gingen «De Bosuilen» tot de «bekende» verenigin gen behoren en verkregen ze een naam van «iets in petto te hebben». Het waren ook de jaren van de Breu- ghelfeesten, met de organi satie van het gezellig volks een van de mooiste bezittin gen van Buggenhout: het prachtige beukenbos, een uitloper van het Zoniën- woud. KLEDIJ Kledij vormt een belangrijk element in de verschijning van een volksdansgroep. Wat Vlaanderen betreft, is er weinig dokumentatie over folkloristische kledij beschikbaar. Bijgevolg is het dus zeer moeilijk om tgenhout. De bezemdans. met elkaar verbindt, p prestatie, ontegenspre- Ujk, deze «Kermis in 't ld van Dendermonde)>. programma dat de ógkonjunktuur, die de Muilen» momenteel bele- 9, op duidelijke wijze il- eert. Een uur spekta- ivendien, origineel zo- opzet als van vorm, niet alleen de leek zal dat «volks- net als alle andere best te ap- valt, maar ook dé veeleisende insider zal stemmen. Nieu- bo- «Bosuilen» jaar geleden werd op van de Bug- in de met volks- gestart. De Bock, toondertijd dansleider bij de (Vlaamse Volks- gaf enkele daarna in Buggen en «volksdansgroep» leven te roepen. iek bij de Buggen- an||tpjise jeugd immers vrij te bestaan om volksdansen verder Hoi gaan, In 1978 werd de volkskunstgroep Bosuilen» dan ook op- Met als bedoeling volkskunst, in de brede te beleven en te propa- Strij (vlotte start werd al snel ct e rolgd door enkele groei- De massale aanwe- van soms honderd op één oefenronde gra "te de discipline aan en begon de groep uit te Een «harde» kern iter over. Het groot ervan maakt, als nog steeds deel uit groep, gevolge persoonlijke om- li meligheden moest Harry fe Bock na twee jaar de toep verlaten. De jonge mep, onthoofd als het wa- had moeite om dit ver- i van een inspiratiebron te vangen. Nochtans agde het bestuur o.l.v. krt De Strooper er vrij ffcd in, om de groep te uDa tóiliseren. 's jaren die volgden één en ander verwe- 1 zijl ®üjkt: de groepskledij va *vrd aangekocht, de groep uitgebreid. Het waren café, de meiboomplanting, de culturele weekends. In Opstal werd een voltref fer geschoten, de binnen koer van het Torenhof, de stand van «De Bosuilen», vormde het middelpunt van het weekend In die jaren werden ook de eerste bui tenlandse reizen georgani seerd. Met bestemming Zwitserland en Duitsland. Sinds 1983 staat de groep onder de gemengde leiding van Johan Van Riet en Lie ve De Strooper. Zij organi seerden, ter gelegenheid van het eerste lustrum, een prachtig festival. Groepen uit Engeland, Nederland en Vlaanderen waren aanwe zig. Van de kant van de Buggenhoutenaars bestond ruime interesse. In 1983 kwam Harry De Bock opnieuw de groep ver voegen. Zijn kennis van de volkskunst vormde de gist, die het goede deeg dat er was, nodig had om te rij zen. De volkskunstgroep is dan ook definitief de kin derschoenen ontgroeid om zich een plaats te veroveren onder de beste groepen van het land. Een moeilijke taak voor om het even welke volkskunst groep is het kiezen van een naam. Hij moet immers streekgebonden zijn, aan spreken, gemakkelijk uit te beelden zijn. Van in den beginne hadden «De Bosuilen» zich voorge nomen een naam met ge schiedenis te kiezen. De plaatselijke heemkring «Ter Palen» werd aange sproken en ook enkele ou dere mensen uit het dorp werden om advies ge vraagd. Tenslotte werd er geopteerd voor een oude scheldnaam van de B uggenhoutenaren «Bosuilen». De naam slaat op een bende struikrovers die honderden jaren gele den in het toenmalig nog uitgestrekte Buggenhoutse Bos, haar kamp bezat en van daaruit de streek onvei lig maakte. De scheldnaam «Bosuilen» kon tot voor kort nog aan leiding geven tot frisse knokpartijen op de kermis sen in het omliggende. Thans dragen de bewoners van de bosgemeente hem met «gelatenheid»: de men sen vechten immers zo snel niet meer. Vooral ook om dat de naam verwijst naar streekgebonden kledij te creëren. «De Bosuilen» hebben geop teerd voor een eenvoudige, maar waardevolle kleder dracht. Van in den beginne werd erop toegezien met duurzaam materiaal te werken. De jongens zijn gekleed in een grijsgestreepte broek uit Engelse wol, een wit hemd, een effen zwartflu welen ondervest, een grof geribde velouren met stof verwerkte, zwarte overjas en een zwart strikje. De meisjes hebben moge lijkheid tot wat meer varia tie. De gestreepte rok heeft het blauwe als hoofdkleur. Hieronder dragen de meis jes een onderrok en een on derbroek met pijpjes. De va riatie zit hem in de bloese. Ofwel dragen ze een grof geweven bloese, met lange mouwen met hierop een bruine sjaal, ofwel een wit te, lichtere bloese met een blauw keurslijfje. Bij de tweede variant past een kanten kapje en een witte schort. Er worden momenteel plannen ge maakt voor een tweede kle dij een wat minder zondag se dan de reeds bestaande. Voor de jongens wordt dan gedacht in de richting van een boerenhemd, bretellen, een bruingeribde fluwelen broek en een pet. Voor de meisjes plannen «De Bosui len» een rode rok met witte bloese en een streepjes- schort. Dankzij de hulp van talrij ke vrijwilligers, waaronder vooral mevr. Van Damme en mevr. Van der Straeten mogen geciteerd worden, konden deze dure kos tuums tegen vrij billijke prijzen vervaardigd worden. KERMIS IN 't LAND VAN DENDERMONDE In het totaalspektakel dat «De Bosuilen» zowel in bin nen- als in buitenland wil len opvoeren, zitten diverse symbolen en treden enkele specifieke personages naar voren. Hierover de «Bosui len »-verantwoordelij ken De kermis was vroeger het feest van de lagere stand, die zes dagen van de week moest werken, bijna geen vakantie had en met een zeer karig loon moest rond komen. Toch spaarde men wekelijks iets voor de jaar lijkse kermis. Tijdens dat feest zette men dan twee a drie dagen werkelijk de bloemetjes buiten. Alle op gelopen frustraties, alle mi serie was men die dagen vergeten. Moeilijk was dit niet, want het gerstenat stroomde rijkelijk over de toonbanken. In alle herber gen was het «bal populaire» en de martkzangers ver dienden met hun liederen en «vliegende blaadjes» rij kelijk hun brood. Ieder dorp bezat zijn belle man of aankondiger, die alle berichten en politiere- glementen aan de bevol king moest meedelen. Daarvoor ging hij de straat op, om op bepaalde vaste plaatsen zijn berichten uit te schreeuwen. De term «Men zegge het voort» was hier van groot belang, om dat er geen geschreven tek sten waren en men alles mondeling moest overbren gen. Zijn attributen waren meestal een bel, soms ook een trom of een klaroen. Dit om iedereen naar buiten te lokken. In «Kermis in 't land van Dendermonde» vormt de nar, de overbrugging van aankondiging tot eigenlij ke kermis. Hij vormt de ro de draad in het geheel van het tema. De nar is het sym bool van de vreugde. In de Middeleeuwen was het de nar die verstrooiing aan de hoven moest brengen. Sindsdien is hij de zotskap bij uitstek gebleven. De markt- of straatzanger, die in de Bosuilen-produk- tie eveneens van de partij is, heeft een zeer sociale funktie. Hij is het die de bevolking informeert om trent de gebeurtenissen om en rond het dorp. Hij is het gesproken dagblad, die het nieuws soms op een humo ristische, anderzijds ook op een dramatische manier overbrengt. Het volk ziet werkelijk naar zijn komst uit en hij was dan ook een zeer welgeko men gast op de kermissen. Naast deze straat- of markt- zangers had men de klucht- of balladezangers, die in de meer gesloten kring van kroeg of café-chantant hun liederen aan de man brach ten. Hun repertorium was soms zeer uiteenlopend en die niet alleen wijzen op het spel zelf maar ook op zijn grote verspreiding. De dansen die «De Bosui len» uitvoeren, kunnen in twee groepen ingedeeld worden: de demonstratie- dansen en de gemeen- schapsdansen. Beide wer den zij op de kermis en bij andere feesten gedanst. De demonstratiedansen door een geoefende groep een gilde bvb en de gemeen- schapsdansen tijdens de bals en de dansavonden. Bij elke kermis hoorde im mers een bal, was het nu buiten op een plein of in een tent of zaal. De dansen hin gen af van de tijd en van de mode. Zo bestaan vele va rianten van wals, polka, Scottish, galop, mazurka en menuet. Het waren meestal kleine dansjes, waarbij de bewegingen en passen steeds herhaald werden. Naast deze kleine dansjes bestonden nog de kadrils, die in vierkant of rij uitge voerd werden en meestal af geleid waren van hoofse ka drils of contradansen. Deze dansen bezitten een ei gen symboliek. Zo zijn er dansen met een uitgespro ken verwerfkarakterHet is het spel van jongen en meisje, waarbij de jongen het meisje wil versieren, af gewezen wordt, terugkomt en het na enkele figuren altijd voor mekaar krijgt om in de gunst van het meisje te komen en met haar een wals, polka, of ga lop te dansen. De Trawan tel is een oude stokkendans. De versie die «De Bosuilen» brengen is afkomstig uit Oud-Turn hout. De stokkendansen zouden hun oorpsrong bij de zwaarddansen gevonden hebben. Niettegenstaande er bij de zwaarddans slechts zes dansers en een nar waren, voeren «De Bos uilen» de Trawantel uit met acht dansers. De figuren komen veelal overeen met de zwaarddansfiguren. Op merkelijk is het vormen van een achtster, waarop de hoofdman hier de nar opgetild wordt. Tijdens het optillen wordt «Lang zal hij leven» gezongen. Naast de trawantel, die een typische jongensdans is, bestaat ook nog de bezem- dans, waarbij drie jongens Buggenhout. Als volkskunstgroepen houden «De Bosuilen» ook van streekbieren. Herkennen we daar geen Pauwel Kwak? "ggenhout. 't Is weer kermis in het land van Dendermonde, zo dansten en zongen de Milen(foto Piet Hermans) was opgebouwd naar de wens van de klanten. Zij werden meestal door een 'klein orkest of een pianist begeleid. Meestal door de kroegbaas gekontrakteerd, waren er toch nog die door het verkopen van hun lied bladen en het rondgaan met de bus of de muts aan de kost moesten komen. Dat de straatzangers van hun aktiviteiten konden le ven was niet te wijten aan hun zangtalent, maar wel aan hun vertelkunst. Ook aan de liedblaadjes, «vlie gende blaadjes)) genoemd, die hierbij verkocht werden en dikwijls door mooie houtsneden opgelucht wa ren, Deze blaadjes vormden overigens de roddelblaadjes van de tijd. De volkse spelen waren «de» aktiviteiten tijdens de kermis en elke buurtge meenschap of café organi seerde dan ook een aantal spelen. HanekaRpen, eier- kloppen, reep-, ételten- of zaklopen, bezorgden de winnaars prijzen in natura of bonnetjes voor drank. Zo had men volksspelen voor kinderen, vrouwen en mannen, waarbij het paalklimmen paal bruine zeep steeds aan wezig was. Het koordtrek- ken, in sommige streken zelfs tot een echte sport uit gegroeid, mocht evenmin ontbreken Het was het ogenblik waarop de stoere kerels hun macht aan het vrouwvolk konden tonen en verliezen was «het groot ste affront» dat men kon oplopen. Bij spelen horen kreten en liederen en zo vinden wij nog velen voorbeelden in onze volkse kinderliedjes. een steel in een bezem trachten te steken. Tijdens «Kermis in 't land van Den dermonde» zijn het drie jongens, die voor de gunst van één meisje, deze klus trachten te klaren. De liederen uit het Bosui len-programma zijn ont leend uit de bundels van Laura Hiel, die in vier we ken heel wat Dendermond se kinderliedjes opgete kend heeft. MARKT- OF STRAATZANGER Het marktlied kan verschil lende onderwerpen hebben: het kan de politiek hekelen en op de korrel nemen, daarnaast ook de aktuali- teit moorden, branden e.d. behandelen. Liede ren met moraliserende en zelfs ophitsende teksten kwamen veelvuldig voor. De zanger was in zoverre een mensenkenner dat hij aanstonds aanvoelde welk lied het zou doen. De liede ren werden dan ook in funktie van het publiek ge schreven, zodanig dat daar door de verkoop van de lied bladen vlot verliep. De zanger was niet alleen een kommunikatiemiddel, maar ook een beïnvloeder van het groepsgedrag. Wat hij vertelde was voor velen immers niets anders dan de waarheid. De stijl was meestal de zing-zegstijl en de melodie was in het alge meen zo ingeburgerd dat iedereen aanstonds het lied kon meezingen. Door deze vorm was de verspreiding verzekerd. Naast deze marktzangers die een mededelende funk tie hadden, kende men de charme-, minne- en klucht- Buggenhout. De markt- of straa zangers, die in cafés of café- chantants thuishoorden. Deze zangers deelden meestal niets mee en waren ook meer zanger dan voor drachtkunstenaar. Men zou deze groep de smartlap- zangers of levensliedzan gers van onze tijd kunnen noemen. Wat weer niet uit sluit dat sommige markt zangers ook zeer sentimen tele liederen zongen. Een zeer bekende Dendermond se charmezanger én ko misch zanger was Bertos (Xlbert Deflas), die jammer genoeg al zeer vroeg naar Antwerpen trok om daar een dominerende rol te spe len in de café-chantantwe- reld. Een andere rasechte tzangers in aktie jaarlijks, vanop het hoog- zaal, de kerstliederen horen zingen. Na de Broederband, die jammer genoeg zijn laatste adem uitblies, was Pier één van de vaste waarden van het kerkkoor. «Robert en Bertrand» is ge groeid na een optreden met de toneelkring waar het lied «Robert en Bertrand», afkomstig uit het Vredeca baret uit Haaltert, gezon gen werd. Cois had dit lied tekst en muziek ooit van deze ka- baretgroep gekocht en vond het een gepast lied voor hen beiden. Na dit op treden werden ze aange zocht op te treden tijdens komstig uit drie boeken die de broer van Cois ooit zelf tijdens de oorlogsjaren overschreef. Ook namen ze liederen over van de vrouw van Pier, die soms optrad met Nonkelke, een oude be woner van Buggenhout, en van een zekere De Bondt die samen met zijn zoon in de cafés optrad. Zo. kennen wij «Vader en Dochter», «Kaarspel», dat Cois en Pier vervormden tot «Kaatsspel». Pierre was trouwens jaren samen met zijn broer, de «slinke» een fameus kaatser. Op de vraag of ze de liede ren voor het nageslacht wil len afstaan, was het ant woord aanstonds ja. Dit al-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1984 | | pagina 19